MITSUBISHI SIGMA STATIONWAGON fk FMTCCWE Down-under DIRECTE INSPUITING VOOR GOLF EN VENTO wer Bijlage van: DeTilburgseKoerier RIJ-IMP RE S S IE Automobielbedrijf Kluitmens b.k w I-- Jong en dynamisch Iedere keer als er door een willekeurige autofabrikant een nieuw model op de markt wordt gebracht, wordt aan de pers een lijvig dossier uitgedeeld. Hierin zijn natuurlijk de ontwerpachtergronden van de nieweling te vinden evenals de motorgegevens, uitrustingen van de verschillende types, prijzen en informatie over veiligheid en milieu. Een belangrijk onderdeel is het marketing-verhaal. Aan wie denkt de fabrikant het nieuwe produkt te gaan verkopen. We lezen dan: "De koper van ons nieuwe model X is een j dynamische mc met een hoger en bovengemi salaris". Hier e worden nog w afwijkende oms gebruikt, maar enorm op dat nieuwe auto's vrijwel uitsluitend gemaakt zijn voor jonge mensen met een titel en dikke portemonnee. Het is echt opvallend. Of je nu de persmap van een Mercedes C-klasse of de Opel Corsa doorneemt, het komt allemaal op hetzelfde neer. De omschrijving van de marketing-mensen is vaak zo nadrukkelijk afgebakend, dat het lijkt alsof mensen die niet tot de beschreven doelgroep behoren, uit de showroom worden geweerd. Overigens geldt dit verwijt niet uitsluitend de auto- industrie. Of we nu over nieuwe audio/video- apparatuur praten, dure kleding of woninginrichting, iedere keer weer wordt de doelgroep met jong, dynamisch etc, etc. omschreven. Waar zijn de produkten voor de gewone man, die toch in de meerderheid is? Waarom geen modelletje voor de enigszins uitgezakte, alleen naar voetbal kijkende huisvader, die af ent leninkje afsluit om zi en zijn gezin wat lux< bezorgen. Of de gepensioneerde zestiger met een leuk pensioen of de 18-jarigemeten vers rijbewijs en een rijke pa? Zijn deze mensen voor de autofabrikanten niet belangrijk genoeg. Voor de marketingmensen in ieder geval niet. Zij spreken alleen over jong, dynamisch, hoge opleiding en fors salaris. Overigens, als het aan de overheid ligt, kunnen inderdaad alleen nog deze mensen straks een auto betalen... Houder- schaps- belasting Jaren geleden werd door de overheid aangekondigd dat de huidige wegenbelasting zou worden vervangen door de zogenaamde houderschapsbelasting. Hierbij betaalt de automobilist niet meer voor het gebruik van het wegennet, maar voor hef op naam hebben van een auto. Voor de bezitter van één auto die altijd keurig zijn wegenbelasting betaald, zal deze verandering financieel weinig gevolgen hebben. Anders is het voor mensen met meerdere auto's - bijvoorbeeld een cabriolet voor in de zomer - die gewend waren deze voertuigen af te wisselen. Zij zullen namelijk voor alle auto's het hele jaar door moeten gaan betalen. De datum van invoering werd echter iedere keer weer vooruit geschoven. Nu wordt 1 oktober 1994 genoemd. Ook is er veel debatteerd over de vrijstelling van klassieke au to's voor de houderschapsbelasting. Jarenlang is over een grens van twintig jaar gesproken. In de nota die door de staatssecretaris van Financiën Van Amelsvoort onlangs aan de Tweede Kamer werd gestuurd wordt nu over een grens van 25 jaar gesproken. Definitief is ech ter nog steeds niets, zodat de genoemde datum ook met een korrel zout genomen mag worden. F juli 1993 -pagina 18 Oplage: 96.900 ex. Donderdag 8 juli 1993 raat 5 Veldhoven 543345 ■546108 jezet. idan Tony Vos Autotest: Succes voor <EN Renault Safrane in dit nummer pag. 7 pag. 3 pag. 7 o.a.: Renault Espace V6 Automaat Corsa programma compleet Jaargang 5 Nummer 27 Binnenkort exclusief in onze showroom De Sigma Stationwagon J J J J J J j J J i toe een zichzelf ixete Lees verder I hoeft sde ipers driekleur r vrouw. Biding TILBURG, kapt. Hatterasstraat (ind. Loven) tel. X)13-443330 MITSUBISHI HAAREN, Haa rend ijk 6a tel. 04117-1360 Ï4CTCKS i jonge lanofv' ?re oplek liddeld >r en daar r wel eens wat ischrijvingen r het valt i Nee het eigen Styling Centre en de specialisten van Pininfarina. Deze Italiaanse grootmeester zal ook de produktie van de Coupé gaan verzorgen. Aan het einde van het jaar komt deze nieuwe Fiat op de markt. De auto is in principe gebaseerd op het onde van de Fiat Tipo keus worden gek een 2 liter 16-klepper van 140 pk en een tur met 190 pk. De vormgeving is op z'n minst ^.iderstel en zal naar leverd met mmotor irboversie ire an centrale GT-uitgave De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier ijs.m. DA.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hil varenbeek. Redactie: Tony Vos Tel. 013/B86023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Chroom De Sigma StationWagon heeft natuurlijk veel kenmerken gemeen met de sedan, maar de grotere carrosserie toont zeer elegant. Wellicht dat velen deze variant zelfs fraaier vinden. De Sigma heeft een redelijk herkenbaar front met chromen omlijsting Enkele weken geleden wisten we de nieuwe Fiat Coupé nog in een gecamoufleerde verpakking in de directe omgeving van Turijn op de gevoelige plaat vast te leggen. Nu is dit bijzonder spectaculaire model definitief. De nieuweling moet de coupé-traditie van het merk voortzetten, een traditie die enige tijd stil heeft gestaan. Het ontwerp van de auto kwam tot stand uit een nauwe samenwerking tussen Mitsubishi-importeur Hart Nibbrig Greeve geeft ruiterlijk toe dat de verkopen van de grote Sigma niet zijn, wat het bedrijf er zelf van verwacht had. Verklaarbaar is verschijnlijk zeker voor een deel. Ongeveer gelijktijdig met de introductie van de Sigma werden tussen de EG en Japan nieuwe afspraken gemaakt over importbeperking. Hierdoor konden minder exemplaren van de Sigma naar Europa en dus ook Nederland worden verscheept. De nieuwe modeluitbreiding in de vorm van de Sigma StationWagon kent deze problemen niet en wordt bovendien voor een aantrekkelijker bedrag geleverd. uitrusting blijft echter op hetzelfde, hoge niveau. Standaard wordt Sigma Stationwagon namelijk aangeboden met lederen bekleding, verwarmde en elektrisch bediende buitenspiegels, getint glas, centrale vergrendeling, elektrisch bediende ramen, een rolhoes over de bagageruimte, verstelbaar stuur, airconditioning, radiovoorbereiding met 6 speakers en ABS. Helaas zijn de lichtmetalen velgen een optie, terwijl ook voor de automatische transmissie moet worden bijbetaald. De prijs is echter een verrassing. De Sigma StationWagon kost f.81.900,= voor de versie met vijfbak en f .84.900,= voor de automaat en dat is aantrekkelijk veel minder dan de bestaande sedan. Naar verwachting zullen volgend jaar zo'n 300 Sigma's in ons land worden verkocht, waarvan de helft als StationWagon. rond de grille. De bumj worden in de carrosser gespoten net als de buitenspiegels en portierkrukken. Op het dak staan twee sierlijke beugels die als basis voor een imperial dienen. Ook aan de achterkant toont de StationWagon als een echte Mitsubishi. De grote lichtunits worden via een reflectorstrook met elkaar verbonden. Boven de achterruit is een dakspoiler aangebracht, die de ruit onder cnte regenachtige °P omstandigheden langer schoon moet houden.Een klein nadeel vinden we bij de vijfde deur. Deze gaat keurig tot aan de bumper open, zodat de tilhoogte gering is. Helaas scharniert de openstaande klep niet ver genoeg naar boven, zodat langere personen snel hun hoofd stoten of zelfs door de knieën moeten om de bagageruimte goed te kunnen bereiken. In standaardopstelling met de bank in positie heeft de Sigma een bagageruimte van 428 liter. Wordt de bank echter neergeklapt en de laadruimte tot aan het dak benut, dan kan voor 1519 liter aan lading worden meegenomen. Door auto's buiten Japan te produceren, kan de Japanse industrie onder de Europese invoerbeperkingen uitkomen. Zo zijn ook de vestigingen van Toyota en Nissan in Engeland en de activiteiten van Mitsubishi in het Nederlandse Bom te verklaren. Mitsubishi importeert sinds vorig jaar de Eclipse uit de Verenigde Staten. Verder heeft Mitsubishi in Thailand een produktie-faciliteit voor de L300-bestelwagen. De nieuwe Sigma Stationwagon komt wellicht uit een onderwachte hoek. E•eze nieuwe variant de bestaande Sigma wordt uitsluitend in Austrilië gemaakt, waar ook een produktie-eenheid is opgezet. Auto's uit Australië vallen niet onder de importbeperkingen en kunnen zodoende vrij geleverd worden. Vanaf het modeljaar 1994 turbocompressor en brengt Volkswagen in de Golf laadluchtkoeler. Het en Vento een direct vermogen 5 ingespoten turbodieselmotor toepassing (TDI). De 1.9 liter krachtbron inspuiting, kennen we al enige tijd uit de direct ingei Audi 80. Er wordt een opmai maximaal vermogen geleverd nat^u, van 90 pk bij 4000 tr/min en de ex{ een fors koppel van 202 Nm bij goede 1900 tr/min. De luchtinlaat is bovendien i voorzien van een door de mor hoge vermogen wordt bereikt door toepassing van de directe “spuiting. Bovendien is een ingespoten dieselmotor opmerkelijk zuinig, wat ratuurlijk weer het milieu en xploitatierekening ten ie komt. Het milieu wc i nog eens gedie mtagevan een de gedurfd en dat had Fiat heel t. erg hard nodig. Italiaanse merken hebben vanuit het verleden de naam zeer fraaie design-modellen in hun programma te hebben. Fiat heeft die mogelijkheid de laatste vijftien jaar niet benut en zich alleen toegelegd op auto's voor het grote publiek. De Coupé moet het ingedutte imago van de Italiaanse gigant weer oppeppen en de eerste definitieve foto doet veel goeds vermoeden. Vijfbak Motorisch zijn er ten opzichte van de Sigma sedan toch wel wat verschillen te ontdekken. De 3 liter V6 met 4 kleppen per cilinder levert in de sedan een maximaal vermogen van 205 pk. De StationWagon moet het echter met een 12-klepper doen van altijd nog 170 pk. De trekkracht blijft met een koppel van 248 Nm bij 3000 tr/min nog altijd bovengemiddeld, zodat over soeplesse en prestaties absoluut niet geklaagd l te worden. Bovendien is i motor slechts op de achtergrond hoorbaar. De 1538 kg wegende StationWagon haalt een top van 210 km/u en heeft slechts 9,6 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te behalen. Standaard is een handgeschakelde vijfbak, terwijl de electronisch gestuurde viertrapsautomaat slechts geringe invloed heeft op de prestaties: 205 km/u, 0- 100 in 10,7 sec. Verder heeft Mitsubishi bij de StationWagon de tractie- controle achterwege gelaten. Een dergelijke voorziening verhoogd in geringe mate de veiligheid, maar kost doorgaans veel geld. De oxydatie-katalysator. De prestaties zijn echter volledig vergelijkbaar met benzine auto's uit dit segment. De Golf haalt een top van 178 km/u en heeft voor het sprintje van 0 tot 100 km/u 12,8 seconden nodig. De Golf en Vento TDI hoeven zich slechts één keer zordt in de 15.000 kilometer bij de iend, dealer te melden voor olieverversen. De Golf en Vento TDI worden leverbaar in GL- en GTD-uitvoering. De GL met zijn luxueuze uitrusting is ondermeer voorzien van getint glas, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, in hoogte verstelbar bestuurdersstoel en i vergrendeling. De G,- kenmerkt zich door de halogeen koplampen met extra verstralers, zwarte wielkastverbreders, geïntegreerde dakspoiler en sportstoelen. De prijzen van deze nieuwe motorvariant zijn nog niet bekend.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 19