MITSUBISHI SIGMA
STATIONWAGON
fk
FMTCCWE
Down-under
DIRECTE INSPUITING
VOOR GOLF EN VENTO
wer
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
RIJ-IMP RE S S IE
Automobielbedrijf
Kluitmens b.k
w I--
Jong en
dynamisch
Iedere keer als er door een
willekeurige autofabrikant
een nieuw model op de
markt wordt gebracht,
wordt aan de pers een lijvig
dossier uitgedeeld. Hierin
zijn natuurlijk de
ontwerpachtergronden van
de nieweling te vinden
evenals de motorgegevens,
uitrustingen van de
verschillende types, prijzen
en informatie over
veiligheid en milieu. Een
belangrijk onderdeel is het
marketing-verhaal. Aan wie
denkt de fabrikant het
nieuwe produkt te gaan
verkopen. We lezen dan: "De
koper van ons nieuwe
model X is een j
dynamische mc
met een hoger
en bovengemi
salaris". Hier e
worden nog w
afwijkende oms
gebruikt, maar
enorm op dat nieuwe auto's
vrijwel uitsluitend gemaakt
zijn voor jonge mensen met
een titel en dikke
portemonnee. Het is echt
opvallend. Of je nu de
persmap van een Mercedes
C-klasse of de Opel Corsa
doorneemt, het komt
allemaal op hetzelfde neer.
De omschrijving van de
marketing-mensen is vaak
zo nadrukkelijk
afgebakend, dat het lijkt
alsof mensen die niet tot de
beschreven doelgroep
behoren, uit de showroom
worden geweerd. Overigens
geldt dit verwijt niet
uitsluitend de auto-
industrie. Of we nu over
nieuwe audio/video-
apparatuur praten, dure
kleding of
woninginrichting, iedere
keer weer wordt de
doelgroep met jong,
dynamisch etc, etc.
omschreven. Waar zijn
de produkten voor de
gewone man, die toch in de
meerderheid is? Waarom
geen modelletje voor de
enigszins uitgezakte, alleen
naar voetbal kijkende
huisvader, die af ent
leninkje afsluit om zi
en zijn gezin wat lux<
bezorgen. Of de
gepensioneerde zestiger
met een leuk pensioen of de
18-jarigemeten vers
rijbewijs en een rijke pa?
Zijn deze mensen voor de
autofabrikanten niet
belangrijk genoeg. Voor de
marketingmensen in ieder
geval niet. Zij spreken
alleen over jong,
dynamisch, hoge opleiding
en fors salaris. Overigens,
als het aan de overheid ligt,
kunnen inderdaad alleen
nog deze mensen straks een
auto betalen...
Houder-
schaps-
belasting
Jaren geleden werd door
de overheid
aangekondigd dat de
huidige wegenbelasting
zou worden vervangen
door de zogenaamde
houderschapsbelasting.
Hierbij betaalt de
automobilist niet meer
voor het gebruik van het
wegennet, maar voor hef
op naam hebben van een
auto. Voor de bezitter van
één auto die altijd keurig
zijn wegenbelasting
betaald, zal deze
verandering financieel
weinig gevolgen hebben.
Anders is het voor
mensen met meerdere
auto's - bijvoorbeeld een
cabriolet voor in de zomer
- die gewend waren deze
voertuigen af te wisselen.
Zij zullen namelijk voor
alle auto's het hele jaar
door moeten gaan
betalen. De datum van
invoering werd echter
iedere keer weer vooruit
geschoven. Nu wordt 1
oktober 1994 genoemd.
Ook is er veel debatteerd
over de vrijstelling van
klassieke au to's voor de
houderschapsbelasting.
Jarenlang is over een
grens van twintig jaar
gesproken. In de nota die
door de staatssecretaris
van Financiën Van
Amelsvoort onlangs aan
de Tweede Kamer werd
gestuurd wordt nu over
een grens van 25 jaar
gesproken. Definitief is
ech ter nog steeds niets,
zodat de genoemde
datum ook met een korrel
zout genomen mag
worden.
F
juli 1993 -pagina 18
Oplage: 96.900 ex.
Donderdag 8 juli 1993
raat 5
Veldhoven
543345
■546108
jezet.
idan
Tony Vos
Autotest:
Succes voor
<EN
Renault Safrane
in dit nummer
pag. 7
pag. 3
pag. 7
o.a.:
Renault Espace
V6 Automaat
Corsa programma
compleet
Jaargang 5
Nummer 27
Binnenkort exclusief in onze showroom
De Sigma Stationwagon
J
J
J
J
J
J
j
J
J
i toe een
zichzelf
ixete
Lees verder
I hoeft
sde
ipers
driekleur
r vrouw.
Biding
TILBURG, kapt. Hatterasstraat (ind. Loven) tel. X)13-443330 MITSUBISHI
HAAREN, Haa rend ijk 6a tel. 04117-1360 Ï4CTCKS
i jonge
lanofv'
?re oplek
liddeld
>r en daar
r wel eens wat
ischrijvingen
r het valt
i Nee
het eigen Styling Centre en de
specialisten van Pininfarina.
Deze Italiaanse grootmeester
zal ook de produktie van de
Coupé gaan verzorgen. Aan
het einde van het jaar komt
deze nieuwe Fiat op de markt.
De auto is in principe
gebaseerd op het onde
van de Fiat Tipo
keus worden gek
een 2 liter 16-klepper
van 140 pk en een tur
met 190 pk.
De vormgeving is op z'n minst
^.iderstel
en zal naar
leverd met
mmotor
irboversie
ire
an centrale
GT-uitgave
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier ijs.m. DA.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hil varenbeek.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/B86023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Chroom
De Sigma StationWagon heeft
natuurlijk veel kenmerken
gemeen met de sedan, maar
de grotere carrosserie toont
zeer elegant. Wellicht dat
velen deze variant zelfs
fraaier vinden. De Sigma
heeft een redelijk herkenbaar
front met chromen omlijsting
Enkele weken geleden wisten
we de nieuwe Fiat Coupé nog
in een gecamoufleerde
verpakking in de directe
omgeving van Turijn op de
gevoelige plaat vast te
leggen. Nu is dit bijzonder
spectaculaire model
definitief. De nieuweling
moet de coupé-traditie van
het merk voortzetten, een
traditie die enige tijd stil heeft
gestaan. Het ontwerp van de
auto kwam tot stand uit een
nauwe samenwerking tussen
Mitsubishi-importeur Hart Nibbrig Greeve geeft
ruiterlijk toe dat de verkopen van de grote Sigma
niet zijn, wat het bedrijf er zelf van verwacht had.
Verklaarbaar is verschijnlijk zeker voor een deel.
Ongeveer gelijktijdig met de introductie van de
Sigma werden tussen de EG en Japan nieuwe
afspraken gemaakt over importbeperking. Hierdoor
konden minder exemplaren van de Sigma naar
Europa en dus ook Nederland worden verscheept.
De nieuwe modeluitbreiding in de vorm van de
Sigma StationWagon kent deze problemen niet en
wordt bovendien voor een aantrekkelijker bedrag
geleverd.
uitrusting blijft echter op
hetzelfde, hoge niveau.
Standaard wordt Sigma
Stationwagon namelijk
aangeboden met lederen
bekleding, verwarmde en
elektrisch bediende
buitenspiegels, getint glas,
centrale vergrendeling,
elektrisch bediende ramen,
een rolhoes over de
bagageruimte, verstelbaar
stuur, airconditioning,
radiovoorbereiding met 6
speakers en ABS. Helaas zijn
de lichtmetalen velgen een
optie, terwijl ook voor de
automatische transmissie
moet worden bijbetaald. De
prijs is echter een verrassing.
De Sigma StationWagon kost
f.81.900,= voor de versie met
vijfbak en f .84.900,= voor de
automaat en dat is
aantrekkelijk veel minder dan
de bestaande sedan.
Naar verwachting zullen
volgend jaar zo'n 300 Sigma's
in ons land worden verkocht,
waarvan de helft als
StationWagon.
rond de grille. De bumj
worden in de carrosser
gespoten net als de
buitenspiegels en
portierkrukken. Op het dak
staan twee sierlijke beugels
die als basis voor een
imperial dienen. Ook aan de
achterkant toont de
StationWagon als een echte
Mitsubishi. De grote lichtunits
worden via een
reflectorstrook met elkaar
verbonden. Boven de
achterruit is een dakspoiler
aangebracht, die de ruit onder
cnte regenachtige
°P omstandigheden langer
schoon moet houden.Een
klein nadeel vinden we bij de
vijfde deur. Deze gaat keurig
tot aan de bumper open, zodat
de tilhoogte gering is. Helaas
scharniert de openstaande
klep niet ver genoeg naar
boven, zodat langere
personen snel hun hoofd
stoten of zelfs door de knieën
moeten om de bagageruimte
goed te kunnen bereiken. In
standaardopstelling met de
bank in positie heeft de Sigma
een bagageruimte van 428
liter. Wordt de bank echter
neergeklapt en de laadruimte
tot aan het dak benut, dan kan
voor 1519 liter aan lading
worden meegenomen.
Door auto's buiten Japan te
produceren, kan de Japanse
industrie onder de Europese
invoerbeperkingen uitkomen.
Zo zijn ook de vestigingen van
Toyota en Nissan in Engeland
en de activiteiten van
Mitsubishi in het Nederlandse
Bom te verklaren. Mitsubishi
importeert sinds vorig jaar de
Eclipse uit de Verenigde
Staten. Verder heeft
Mitsubishi in Thailand een
produktie-faciliteit voor de
L300-bestelwagen. De nieuwe
Sigma Stationwagon komt
wellicht uit een onderwachte
hoek. E•eze nieuwe variant
de bestaande Sigma wordt
uitsluitend in Austrilië
gemaakt, waar ook een
produktie-eenheid is opgezet.
Auto's uit Australië vallen
niet onder de
importbeperkingen en
kunnen zodoende vrij
geleverd worden.
Vanaf het modeljaar 1994 turbocompressor en
brengt Volkswagen in de Golf laadluchtkoeler. Het
en Vento een direct vermogen 5
ingespoten turbodieselmotor toepassing
(TDI). De 1.9 liter krachtbron inspuiting,
kennen we al enige tijd uit de direct ingei
Audi 80. Er wordt een opmai
maximaal vermogen geleverd nat^u,
van 90 pk bij 4000 tr/min en de ex{
een fors koppel van 202 Nm bij goede
1900 tr/min. De luchtinlaat is bovendien i
voorzien van een door de mor
hoge
vermogen wordt bereikt door
toepassing van de directe
“spuiting. Bovendien is een
ingespoten dieselmotor
opmerkelijk zuinig, wat
ratuurlijk weer het milieu en
xploitatierekening ten
ie komt. Het milieu wc
i nog eens gedie
mtagevan een
de gedurfd en dat had Fiat heel
t. erg hard nodig. Italiaanse
merken hebben vanuit het
verleden de naam zeer fraaie
design-modellen in hun
programma te hebben. Fiat
heeft die mogelijkheid de
laatste vijftien jaar niet benut
en zich alleen toegelegd op
auto's voor het grote publiek.
De Coupé moet het ingedutte
imago van de Italiaanse
gigant weer oppeppen en de
eerste definitieve foto doet
veel goeds vermoeden.
Vijfbak
Motorisch zijn er ten opzichte
van de Sigma sedan toch wel
wat verschillen te ontdekken.
De 3 liter V6 met 4 kleppen per
cilinder levert in de sedan een
maximaal vermogen van 205
pk. De StationWagon moet het
echter met een 12-klepper
doen van altijd nog 170 pk. De
trekkracht blijft met een
koppel van 248 Nm bij 3000
tr/min nog altijd
bovengemiddeld, zodat over
soeplesse en prestaties
absoluut niet geklaagd l
te worden. Bovendien is i
motor slechts op de
achtergrond hoorbaar. De
1538 kg wegende
StationWagon haalt een top
van 210 km/u en heeft slechts
9,6 seconden nodig om vanuit
stilstand de 100 km/u te
behalen. Standaard is een
handgeschakelde vijfbak,
terwijl de electronisch
gestuurde viertrapsautomaat
slechts geringe invloed heeft
op de prestaties: 205 km/u, 0-
100 in 10,7 sec. Verder heeft
Mitsubishi bij de
StationWagon de tractie-
controle achterwege gelaten.
Een dergelijke voorziening
verhoogd in geringe mate de
veiligheid, maar kost
doorgaans veel geld. De
oxydatie-katalysator. De
prestaties zijn echter volledig
vergelijkbaar met benzine
auto's uit dit segment. De Golf
haalt een top van 178 km/u en
heeft voor het sprintje van 0
tot 100 km/u 12,8 seconden
nodig. De Golf en Vento TDI
hoeven zich slechts één keer
zordt in de 15.000 kilometer bij de
iend, dealer te melden voor
olieverversen. De Golf en
Vento TDI worden leverbaar
in GL- en GTD-uitvoering. De
GL met zijn luxueuze
uitrusting is ondermeer
voorzien van getint glas,
elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels, in
hoogte verstelbar
bestuurdersstoel en i
vergrendeling. De G,-
kenmerkt zich door de
halogeen koplampen met
extra verstralers, zwarte
wielkastverbreders,
geïntegreerde dakspoiler en
sportstoelen. De prijzen van
deze nieuwe motorvariant zijn
nog niet bekend.