r.'
OPEL ASTRA CABRIO
MERCEDES 190 EN190SL
s
SCHADE?
s
Breken met tradities
Naamgenoten
Ca bij Dr. Car
te raden!
Dr.Car
I
Seat
li 1993 -pagina8
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 1 juli 1993 - pagina 9
- Zwart
Dep
jide
.OP
:UCEOT
iEN VOORBEHOUDEN.
FKERS
JF
04242-1110
ildt echter
Dus kunt
>reid infor-
inruil- en
jon
t het
maar
iolet
3 uit
ars
r eerder het
icht zag.
en
ter
3 en
side
1 tegen
■verd.
aan via een
snellingsbak.
Ivan
het maximale cabrio-genot
werd bereikt. Dat is met de
Astra wel anders.
ar ruim en
an forse
lempers
igesteld
EVEN BV,
krachtbron. Het chassis van
de 190 SL was identiek aan
dat van de Mercedes 180 die
een jaar
levenslic
L .H’/itu/e
b <7/ A Hi iff/ tii f t r//4
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
.amen met de
nde
kap, gaf dit een
zoel, zodat niet
Bij de Opel Kadett werd voor
wat betreft de cabriolet
uitgegaan van het driedeurs
model. De auto had zodoende
een korte achtersteven met
weinig bagageruimte. De
Multipoint
De achterruit van
veiligheidsglas is v
van verwarming. C
maar vooral geoper
Astra Cabrio er
dynamisch uit.
onder meer me
bumpers en bi
1 as is voorzien
Gesloten,
>end ziet de
ar zeer
t. De auto heeft
reegespoten
buitenspiegels.
carrosserievormen zijn veel
hoekiger. Achter zien we zelfs
een soort van bescheiden
vleugels, afgekeken van de
Amerikaanse modellen uit die
jaren. Een hoge Mercedes-
grille siert de voorzijde,
terwijl de 190 is voorzien van
ronde koplampen op de
spatbordhoeken. Onder de
zware motorkap vinden we
dezelfde krachtbron als uit de
190 SL met een inhoud van
Hoekiger
De Mercedes sedan-reeks uit
de jaren vijftig raakt met zijn
ronde vormen en relatief
Kadett was ook voorzien van
een rolbeugel ter
versteviging. San
vrij hoog liggende
neergeklapte kap
ingesloten gevGv-,
Het verhaal van de Mercedes
190 SL start in 1952, toen de
fabuleuse 300 SL coupe werd
uitgebracht en zeer succesvol
in de racerij werd ingezet.
Deze sportwagen was
voorzien van de krachtige
motor uit de 300 sedan. De
wegversie van 300 SL werd op
de New York Motorshow in
februari 1954 geïntroduceerd.
Tegelijkertijd was op de
Mercedes stand een andere
nieuwe auto de zien. De 190 SL
had een op de 300 SL
gelijkende uitstraling, i
was een tweezits cabric
voorzien van een 4 cilinder
Bertone
Ondanks het ontbreken van
een rolbeugel, is de Astra
stijver dan een Kadett Cabrio
en dat is onder het rijden
vrijwel direct merkbaar. De
Astra is bovendien uitgerust
met trillingdempers die
typische carrosserievibraties
neutraliseren. Deze twee
hydralische dempers zijn
aangebracht in de
wielkasten. Deze d«
trillen precies tegenc
aan de carrosserie.
Doordat de Astra Cabrio een
volwaardige vierzitter is,
moet door de kap een forse
afstand worden overbrugd. Bij
het ontwerp hiervan werd
door Opel samengewerkt met
Bertone en Saab. De
ontgrendeling gaat heel
Produktie
De Mercedes 190 sedan heeft
een handgeschakelde
vierbak met bediening aan
het stuur. Pedalen en
versnellingshendel werken
een stootstrip op de flanken
en lichtmetalen velgen. Deze
velgen Zijn niet bepaald van
een fraai ontwerp. In de
accessoire-lijst van Opel zijn
mooiere exemplaren
•beschikbaar.
De veiligheid is ook bij een
an de cabriolet van groot belang,
n de Naast de reeds genoemde
verstevigingen moet de rand
om de voorruit natuurlijk alle
klappen kunnen opvangen.
Deze is dan ook vele malen
sterker dan bij een 'gewone'
Astra. Verder is de cabrio
voorzien van portierbalken
gordelspanners. De 2.0 lit«
krijgt zelfs af-fabriek ABS
een full-size airbag. Bei
zaken kunnen op de 1.4
meerprijs worden geleverd.
Dat brengt ons meteen op de
motorvarianten.
Op dit moment is er de keuze
uit een 1.4 liter van 82 pk en
een 2.0 liter van 115 pk. Beide
motoren zijn bekend uit
andere Opel-modellen. De
twee viercilinders hebben een
elektronisch geregelde
multipoint injectie en drijven
de voorwielen c-
close-ratio versnellings
Met een totaalgewicht i
1150 kg haalt de 1.4 een top
van 175 km/u en trekt in 13,5
seconden van 0 tot 100 km/u.
De 2 liter is uiteraard wat
sneller: 195 km/u en 0-100 in 10
seconden.
De wielopanging werd in
grote lijnen van de sedan
overgenomen en op details
aan het specifieke karakter
van de cabrio aangepast.
SL toch geen
achterpassagiers
meekunnen. Wel is er achter
de stoelen voldoende ruite
voor wat bagage. Met een
knop onder het stuur wordt de
vierpitter gestart. De
krachtbron klinkt een beetje
rauw, maar dat misstaat de
auto niet. Wat wel direct
opvalt is dat alles erg zwaar
gaat. Of je nu een pedaal wilt
intrapen, van plan bent te
gaan schakelen of dat zich
eep bocht aandient, je hebt er
de nodige spierbundels voor
nodig. We zijn natuurlijk bij
onze moderne auto's gewend
aan stuurbekrachtiging maar
ook in vergelijking met
andere auto's uit die tijd is de
190 SL geen makkelijk te
bedienen auto. Het is wel
prettig dat bij dit type het
cabrio-effect volledig is
bereikt. De portieren en de
hele taillelijn van de auto zijn
behoorlijk laag, zodat je echt
buiten zit. De produktie van
de 190 SL stopte in februari
1963 met het 25.881 ste
exemplaar.
kleine ruiten, al snel
gedateerd. In 1959 verscheen
1 dan ook de nieuwe 220 in
verschillende uitvoeringen.
Het programma werd al snel
uitgebreid. In 1961 kwam de
zeer luxueuze en snelle 300
met 160 pk 6 cilinder motor op
de markt en werd de serie
uitgebreid met de 190 als
basismodel. De lijnvoering
komt bij deze modellen
behoorlijk overeen. De
Grand Tourisme
Die eerste 190 SL in New York
betrof echter een prototype.
Het publiek toonde zich
meteen laaiend enthousiast
maar toch werden alvorens de
produktie op te starten nog de
nodige details veranderd,
waardoor nog meer de
geweldige uitstraling van de
fameuse 300 SL werd
geëvenaard. De t 1
produktieversie kwam vanaf
half 1955 bij de dealers in de
showroom. Naast de roadster
met cabriokap, werd er in de
folder ook melding gemaakt
van een coupé met hardtop.
Alhoewel de 190 SL vanwege
de gelijkenis met de 300 SL er
wellicht sportief uitziet, was
de auto meer als een grand
tourisme bedoeld.
De 190 SL was met 1160 kg niet
echt een lichtgewicht, terwijl
ook de motor niet voor
overweldigende prestaties
zorgde. De 4 cilinder lijnmotor
van de 190 SL had een exacte
inhoud van 1897 cc en leverde
bij 5700 tr/min zijn maximale
verogen van 105 pk. Dit kon
worden bereikt door het
monteren van twee dubbele
Solex carburateurs. Via een
handgeschakelde vierbak
werden de achterwielen
aangedreven. Toch haalde de
190 SL een bepaald niet
eenvoudig met twee
draaibare hendels boven de
dngvaneen voorruit. Met de hand of
>uter werd elektrisch is de kap dan heel
aar de gemakkelijk weg te klappen,
‘"vigd moest Veel aandacht is ook besteed
Lxet gewicht te aan de rubber afdichtingen
1 ‘pen. Met boven de ruiten. Er is hier met
lcx «vdden name gekeken naar de
laakt rubbers van de Calibra,
del immers ook een auto zonder
ruitomlijsting. Het dak is drie
lagen dik, zodat ook bij lagere
temperaturen een goede
bescherming wordt geboden
en in de auto een behaaglijk
klimaat kan worden
geschapen. De twee
portierruiten en de achterste
zijruiten worden elektrisch
bediend en verzinken
helemaal in de carrosserie.
Wie met de ruiten omhoog
rijdt, zit behoorlijk uit de wind,
soepel en relatief licht, terwijl
natuurlijk de niet
bekrachtigde besturing bij
manouvreren een extra
inspanning vraagt.
De auto is bijzonder -
heeft daarnaast een
bagageruimte.
De diesel-versie van de 190
was in de jaren zestig
bijzonder populair als taxi.
Toch is de 190 als basismodel
niet de meest geproduceerde
uit de serie. Er werden er
i augustus 1961 en juli
10.554 eenheden van
onaardige topsnelheid van
175 km/u. Voor en achter
beschikte de cabrio over
trommelremmen die via een
rembekrachtiging in werk
werden gezet.
omdat het glas behoorlijk ver
naar achter is doorgetrokken.
Het is zelfs zo dat de
afdekhoes over de kap bij
omhoog staande ruiten
minder beweegt. Tegen
meerprijs kan de kap
elektrisch worden bediend
met een schakelaar tusser J
voorstoelen. Je kunt dan in uc
auto blijven zitten. Alleen de
ver- en ontgrendeling boven
de voorruit geschiedt nog met
de hand.
heeft het Duitse merk een typebenaming ingevoerd Zwaar
De 4,22 meter lange 190 SL
toont door zijn lage bouw zeer
langgerekt. De lijnvoering is
behoorlijk elegant. In die
jaren moesten chromen
biezen de koets accentueren,
en dat is bij dit model goed
geslaagd zonder dat het
overdeven is. Net zo fraai als
het uiterlijk, blijkt ook de
inrichting van het interieur.
Rond het witte stuurwiel zijn
een behoorlijk aantal
knoppen, schakelaars en
instrumenten gesitueerd.
Heel grapig is de manier
waarop de rchtingaanwijzers
werken. Midden op het stuur
zit namelijk een dunne
chromen ring, die naar links
en rechts kan worden
gedraaid om de
knipperlichten in werking te
zeten, een originele oplossing
die weinig navolging heeft
gekregen. De binnenspiegel
is op het dashboard
uiteindelijke gemonteerd, maar dat is geen
kwam vanaf bezwaar, omdat er in de 190
Prijzen
De uitrusting van de cabrio is
bepaald royaal met
standaard
stuurbekrachtiging, vier
elektrisch bediende zijruiten,
getint glas, sportstoelen met
hoogteverstelling voor de
bestuurder, toerenteller,
elektrisch bediende antenne,
zes speakers en een
pollenfilter.,
De Astra cabriolet is een
bijzonder stabiel
aanvoelende cabriolet, die
ook bij hoge snelheden
geopend veel rijplezier biedt.
Zoals reeds opgemerkt zit je
vooral voorin behoorlijk uit de
wind, terwijl toch met volle
teugen van het zonnetje kan
worden genoten. De sportieve
stoelen bieden een prima zit,
terwijl bijvoorbeeld de
stuurbekrachtiging de
besturing uiterst plezierig
maakt. De Astra is een goed
voorbeeld van een cabrio die
ook uitstekend in de winter
kan worden gereden.
De prijzen van de beide
varianten zijn behoorlijk
concurrerend. De 1.4 liter kost
f.49.500,= terwijl de 2 liter met
ABS en airbag f.58.000,= moet
opbrengen. Bij de 1.4 moet
voor ABS en de airbag
f.2.950,= extra worden
betaald. Voor hetzelfde
bedrag kunnen beide
varianten worden uitgerust
met een elektrisch bediende
kap en spiegels,
alarmsysteem en centrale
portiervergrendeling.
Bagageruimte
Bij de ontwikkeling van de
Astra Cabriolet werd meteen
uitgegaan van de langere
sedanversie. Uiteraard
worden hier de lange
voorportieren van de
driedeurs gebruikt. De Astra
Cabrio is daarom met zijn
lengte van 4,239 meter fors
groter dan zijn voorganger.
Dit biedt uiteraard
verschillende voordelen. De
tussen
1965 130.5!
gemaakt.
De 6 cilinder 220 S steekt hier
met 161.119auto's nog
bovenuit. Mercedes staat op
dit moment bekend als een
merk wat bijzonder lang met
zijn modellenseries doet.
Denk maar eens aan de
zojuist vervangen 190 die
meer dan 10 jaar
onafgebroken in produktie
bleef.
Dat was in de jaren vijftig en
zestig ook al het geval. De
eerste auto uit de 190-300-
reeks was de 220 in augustus
1959. Het laatste exemplaar
wat werd gemaakt luisterde
naar de naam 230 en 230 S en
liep in december 1967 van de
band.
Astra Cabrio heeft hierdoor
een volwaardige
bagageruimte met een inhoud
van 390 liter. Dit is bijzonder
prettig als bijvoorbeeld de
vakantiebagage van de vier
koppige bemanning moet
worden vervoerd. Uiteraard is
de rugleuning van de
achterbank in twee delen
neerklapbaar, zodat in
voorkomende gevallen nog
meer aan bagage kan worden
meegenomen. Om te
voorkomen dat vanuit het
interieur de bagageruimte
kan worden bereikt via de
achterbank, is de
ontgrendeling hiervan in de
kofferruimte geplaatst.
De produktie van de Astra
Cabrio geschiedt wederom bij
Bertone in het Italiaanse
Grugliasco bij Turijn. De auto
werd tegelijk met de reeds
bestaande varianten
ontwikkeld door Opel Design
in Russelsheim.
Met gebruikmaking
Cray supercomputer wei„
exact berekend waar de
carrosserie verstevigd moest
worden, zonder het gewicht te
hoog te laten oplopen. Met
dezelfde computer werden
zelfs al 'proefritten' gemaa,
voordat er nog maar een wi
was geproduceerd. De Astra
Cabrio heeft verstevigingen
in de dorpels, een extra
versterkingsbalk onder de
achterbank, dikkere
deurstijlen en andere
achterschermen, terwijl de
bergruimte waarin het dak
wordt neergelaten ook
stevigheid aan het geheel
geeft.
1897 cc. Hier wordt echter de
voeding verzorgd door een
enkele carburateur, zodat het
vermogen beperkt blijft tot 80
pk. Met een eveneens fors
totaalgewicht haalt de 190
een top van 150 km/u. De
Mercedes 190 is de kleinstei
de modelserie. De 6 cilinder
zijn in de meeste gevallen wat
langer. Toch is dit
'insta pmodel' van het merk
met een lengte van 4,73 meter
uit de kluiten gewassen.
Als er na de rij-ervaring met
de 190 SL achter het stuur van
de 190 sedan wordt
plaatsgenomen, is meteen
merkbaar, dat de sedan van
een modernere generatie is.
Grappig is het
instrumentarium wat van
boven naar beneden loopt. In
een compacte unit zijn alle
benodige lampjes en
metertjes opgenomen. De ring
op het stuur is nu niet bedoeld
voor de richtingaanwijzers,
maar voor het in werking
stellen van de claxon.
Na de drie- en vijfdeurs hatchback, stationwagc
en vierdeurs sedan, maakt de nieuwe cabriolet
Astra-programma nu compleet. De meest verkochte
auto in ons land is zodoende in een veelheid aan
uitvoeringen verkrijgbaar. De nieuwe cabriolet is
net als bij de Kadett afkomstig van Bertone, maar
breekt ten opzichte van zijn voorganger met enkele
tradities. We reden de 1,4 liter.
Met de komst van de nieuwe Mercedes C-klasse
type9a
die vele tientallen jaren van traditie doorbreekt.
Reeds voor de oorlog werden auto van Das Haus
genoemd naar hun cilinderinhoud gedeeld door
tien, eventueel gevolgd door de letters "S", "SL", "SE"
of natuurlijk de "D" voor diesel. We reden met twee
oude Mercedessen, die minder met elkaar gemeen
hebben, dan de typebenaing doet vermoeden.
r