r.' OPEL ASTRA CABRIO MERCEDES 190 EN190SL s SCHADE? s Breken met tradities Naamgenoten Ca bij Dr. Car te raden! Dr.Car I Seat li 1993 -pagina8 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 1 juli 1993 - pagina 9 - Zwart Dep jide .OP :UCEOT iEN VOORBEHOUDEN. FKERS JF 04242-1110 ildt echter Dus kunt >reid infor- inruil- en jon t het maar iolet 3 uit ars r eerder het icht zag. en ter 3 en side 1 tegen ■verd. aan via een snellingsbak. Ivan het maximale cabrio-genot werd bereikt. Dat is met de Astra wel anders. ar ruim en an forse lempers igesteld EVEN BV, krachtbron. Het chassis van de 190 SL was identiek aan dat van de Mercedes 180 die een jaar levenslic L .H’/itu/e b <7/ A Hi iff/ tii f t r//4 Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg .amen met de nde kap, gaf dit een zoel, zodat niet Bij de Opel Kadett werd voor wat betreft de cabriolet uitgegaan van het driedeurs model. De auto had zodoende een korte achtersteven met weinig bagageruimte. De Multipoint De achterruit van veiligheidsglas is v van verwarming. C maar vooral geoper Astra Cabrio er dynamisch uit. onder meer me bumpers en bi 1 as is voorzien Gesloten, >end ziet de ar zeer t. De auto heeft reegespoten buitenspiegels. carrosserievormen zijn veel hoekiger. Achter zien we zelfs een soort van bescheiden vleugels, afgekeken van de Amerikaanse modellen uit die jaren. Een hoge Mercedes- grille siert de voorzijde, terwijl de 190 is voorzien van ronde koplampen op de spatbordhoeken. Onder de zware motorkap vinden we dezelfde krachtbron als uit de 190 SL met een inhoud van Hoekiger De Mercedes sedan-reeks uit de jaren vijftig raakt met zijn ronde vormen en relatief Kadett was ook voorzien van een rolbeugel ter versteviging. San vrij hoog liggende neergeklapte kap ingesloten gevGv-, Het verhaal van de Mercedes 190 SL start in 1952, toen de fabuleuse 300 SL coupe werd uitgebracht en zeer succesvol in de racerij werd ingezet. Deze sportwagen was voorzien van de krachtige motor uit de 300 sedan. De wegversie van 300 SL werd op de New York Motorshow in februari 1954 geïntroduceerd. Tegelijkertijd was op de Mercedes stand een andere nieuwe auto de zien. De 190 SL had een op de 300 SL gelijkende uitstraling, i was een tweezits cabric voorzien van een 4 cilinder Bertone Ondanks het ontbreken van een rolbeugel, is de Astra stijver dan een Kadett Cabrio en dat is onder het rijden vrijwel direct merkbaar. De Astra is bovendien uitgerust met trillingdempers die typische carrosserievibraties neutraliseren. Deze twee hydralische dempers zijn aangebracht in de wielkasten. Deze d« trillen precies tegenc aan de carrosserie. Doordat de Astra Cabrio een volwaardige vierzitter is, moet door de kap een forse afstand worden overbrugd. Bij het ontwerp hiervan werd door Opel samengewerkt met Bertone en Saab. De ontgrendeling gaat heel Produktie De Mercedes 190 sedan heeft een handgeschakelde vierbak met bediening aan het stuur. Pedalen en versnellingshendel werken een stootstrip op de flanken en lichtmetalen velgen. Deze velgen Zijn niet bepaald van een fraai ontwerp. In de accessoire-lijst van Opel zijn mooiere exemplaren •beschikbaar. De veiligheid is ook bij een an de cabriolet van groot belang, n de Naast de reeds genoemde verstevigingen moet de rand om de voorruit natuurlijk alle klappen kunnen opvangen. Deze is dan ook vele malen sterker dan bij een 'gewone' Astra. Verder is de cabrio voorzien van portierbalken gordelspanners. De 2.0 lit« krijgt zelfs af-fabriek ABS een full-size airbag. Bei zaken kunnen op de 1.4 meerprijs worden geleverd. Dat brengt ons meteen op de motorvarianten. Op dit moment is er de keuze uit een 1.4 liter van 82 pk en een 2.0 liter van 115 pk. Beide motoren zijn bekend uit andere Opel-modellen. De twee viercilinders hebben een elektronisch geregelde multipoint injectie en drijven de voorwielen c- close-ratio versnellings Met een totaalgewicht i 1150 kg haalt de 1.4 een top van 175 km/u en trekt in 13,5 seconden van 0 tot 100 km/u. De 2 liter is uiteraard wat sneller: 195 km/u en 0-100 in 10 seconden. De wielopanging werd in grote lijnen van de sedan overgenomen en op details aan het specifieke karakter van de cabrio aangepast. SL toch geen achterpassagiers meekunnen. Wel is er achter de stoelen voldoende ruite voor wat bagage. Met een knop onder het stuur wordt de vierpitter gestart. De krachtbron klinkt een beetje rauw, maar dat misstaat de auto niet. Wat wel direct opvalt is dat alles erg zwaar gaat. Of je nu een pedaal wilt intrapen, van plan bent te gaan schakelen of dat zich eep bocht aandient, je hebt er de nodige spierbundels voor nodig. We zijn natuurlijk bij onze moderne auto's gewend aan stuurbekrachtiging maar ook in vergelijking met andere auto's uit die tijd is de 190 SL geen makkelijk te bedienen auto. Het is wel prettig dat bij dit type het cabrio-effect volledig is bereikt. De portieren en de hele taillelijn van de auto zijn behoorlijk laag, zodat je echt buiten zit. De produktie van de 190 SL stopte in februari 1963 met het 25.881 ste exemplaar. kleine ruiten, al snel gedateerd. In 1959 verscheen 1 dan ook de nieuwe 220 in verschillende uitvoeringen. Het programma werd al snel uitgebreid. In 1961 kwam de zeer luxueuze en snelle 300 met 160 pk 6 cilinder motor op de markt en werd de serie uitgebreid met de 190 als basismodel. De lijnvoering komt bij deze modellen behoorlijk overeen. De Grand Tourisme Die eerste 190 SL in New York betrof echter een prototype. Het publiek toonde zich meteen laaiend enthousiast maar toch werden alvorens de produktie op te starten nog de nodige details veranderd, waardoor nog meer de geweldige uitstraling van de fameuse 300 SL werd geëvenaard. De t 1 produktieversie kwam vanaf half 1955 bij de dealers in de showroom. Naast de roadster met cabriokap, werd er in de folder ook melding gemaakt van een coupé met hardtop. Alhoewel de 190 SL vanwege de gelijkenis met de 300 SL er wellicht sportief uitziet, was de auto meer als een grand tourisme bedoeld. De 190 SL was met 1160 kg niet echt een lichtgewicht, terwijl ook de motor niet voor overweldigende prestaties zorgde. De 4 cilinder lijnmotor van de 190 SL had een exacte inhoud van 1897 cc en leverde bij 5700 tr/min zijn maximale verogen van 105 pk. Dit kon worden bereikt door het monteren van twee dubbele Solex carburateurs. Via een handgeschakelde vierbak werden de achterwielen aangedreven. Toch haalde de 190 SL een bepaald niet eenvoudig met twee draaibare hendels boven de dngvaneen voorruit. Met de hand of >uter werd elektrisch is de kap dan heel aar de gemakkelijk weg te klappen, ‘"vigd moest Veel aandacht is ook besteed Lxet gewicht te aan de rubber afdichtingen 1 ‘pen. Met boven de ruiten. Er is hier met lcx «vdden name gekeken naar de laakt rubbers van de Calibra, del immers ook een auto zonder ruitomlijsting. Het dak is drie lagen dik, zodat ook bij lagere temperaturen een goede bescherming wordt geboden en in de auto een behaaglijk klimaat kan worden geschapen. De twee portierruiten en de achterste zijruiten worden elektrisch bediend en verzinken helemaal in de carrosserie. Wie met de ruiten omhoog rijdt, zit behoorlijk uit de wind, soepel en relatief licht, terwijl natuurlijk de niet bekrachtigde besturing bij manouvreren een extra inspanning vraagt. De auto is bijzonder - heeft daarnaast een bagageruimte. De diesel-versie van de 190 was in de jaren zestig bijzonder populair als taxi. Toch is de 190 als basismodel niet de meest geproduceerde uit de serie. Er werden er i augustus 1961 en juli 10.554 eenheden van onaardige topsnelheid van 175 km/u. Voor en achter beschikte de cabrio over trommelremmen die via een rembekrachtiging in werk werden gezet. omdat het glas behoorlijk ver naar achter is doorgetrokken. Het is zelfs zo dat de afdekhoes over de kap bij omhoog staande ruiten minder beweegt. Tegen meerprijs kan de kap elektrisch worden bediend met een schakelaar tusser J voorstoelen. Je kunt dan in uc auto blijven zitten. Alleen de ver- en ontgrendeling boven de voorruit geschiedt nog met de hand. heeft het Duitse merk een typebenaming ingevoerd Zwaar De 4,22 meter lange 190 SL toont door zijn lage bouw zeer langgerekt. De lijnvoering is behoorlijk elegant. In die jaren moesten chromen biezen de koets accentueren, en dat is bij dit model goed geslaagd zonder dat het overdeven is. Net zo fraai als het uiterlijk, blijkt ook de inrichting van het interieur. Rond het witte stuurwiel zijn een behoorlijk aantal knoppen, schakelaars en instrumenten gesitueerd. Heel grapig is de manier waarop de rchtingaanwijzers werken. Midden op het stuur zit namelijk een dunne chromen ring, die naar links en rechts kan worden gedraaid om de knipperlichten in werking te zeten, een originele oplossing die weinig navolging heeft gekregen. De binnenspiegel is op het dashboard uiteindelijke gemonteerd, maar dat is geen kwam vanaf bezwaar, omdat er in de 190 Prijzen De uitrusting van de cabrio is bepaald royaal met standaard stuurbekrachtiging, vier elektrisch bediende zijruiten, getint glas, sportstoelen met hoogteverstelling voor de bestuurder, toerenteller, elektrisch bediende antenne, zes speakers en een pollenfilter., De Astra cabriolet is een bijzonder stabiel aanvoelende cabriolet, die ook bij hoge snelheden geopend veel rijplezier biedt. Zoals reeds opgemerkt zit je vooral voorin behoorlijk uit de wind, terwijl toch met volle teugen van het zonnetje kan worden genoten. De sportieve stoelen bieden een prima zit, terwijl bijvoorbeeld de stuurbekrachtiging de besturing uiterst plezierig maakt. De Astra is een goed voorbeeld van een cabrio die ook uitstekend in de winter kan worden gereden. De prijzen van de beide varianten zijn behoorlijk concurrerend. De 1.4 liter kost f.49.500,= terwijl de 2 liter met ABS en airbag f.58.000,= moet opbrengen. Bij de 1.4 moet voor ABS en de airbag f.2.950,= extra worden betaald. Voor hetzelfde bedrag kunnen beide varianten worden uitgerust met een elektrisch bediende kap en spiegels, alarmsysteem en centrale portiervergrendeling. Bagageruimte Bij de ontwikkeling van de Astra Cabriolet werd meteen uitgegaan van de langere sedanversie. Uiteraard worden hier de lange voorportieren van de driedeurs gebruikt. De Astra Cabrio is daarom met zijn lengte van 4,239 meter fors groter dan zijn voorganger. Dit biedt uiteraard verschillende voordelen. De tussen 1965 130.5! gemaakt. De 6 cilinder 220 S steekt hier met 161.119auto's nog bovenuit. Mercedes staat op dit moment bekend als een merk wat bijzonder lang met zijn modellenseries doet. Denk maar eens aan de zojuist vervangen 190 die meer dan 10 jaar onafgebroken in produktie bleef. Dat was in de jaren vijftig en zestig ook al het geval. De eerste auto uit de 190-300- reeks was de 220 in augustus 1959. Het laatste exemplaar wat werd gemaakt luisterde naar de naam 230 en 230 S en liep in december 1967 van de band. Astra Cabrio heeft hierdoor een volwaardige bagageruimte met een inhoud van 390 liter. Dit is bijzonder prettig als bijvoorbeeld de vakantiebagage van de vier koppige bemanning moet worden vervoerd. Uiteraard is de rugleuning van de achterbank in twee delen neerklapbaar, zodat in voorkomende gevallen nog meer aan bagage kan worden meegenomen. Om te voorkomen dat vanuit het interieur de bagageruimte kan worden bereikt via de achterbank, is de ontgrendeling hiervan in de kofferruimte geplaatst. De produktie van de Astra Cabrio geschiedt wederom bij Bertone in het Italiaanse Grugliasco bij Turijn. De auto werd tegelijk met de reeds bestaande varianten ontwikkeld door Opel Design in Russelsheim. Met gebruikmaking Cray supercomputer wei„ exact berekend waar de carrosserie verstevigd moest worden, zonder het gewicht te hoog te laten oplopen. Met dezelfde computer werden zelfs al 'proefritten' gemaa, voordat er nog maar een wi was geproduceerd. De Astra Cabrio heeft verstevigingen in de dorpels, een extra versterkingsbalk onder de achterbank, dikkere deurstijlen en andere achterschermen, terwijl de bergruimte waarin het dak wordt neergelaten ook stevigheid aan het geheel geeft. 1897 cc. Hier wordt echter de voeding verzorgd door een enkele carburateur, zodat het vermogen beperkt blijft tot 80 pk. Met een eveneens fors totaalgewicht haalt de 190 een top van 150 km/u. De Mercedes 190 is de kleinstei de modelserie. De 6 cilinder zijn in de meeste gevallen wat langer. Toch is dit 'insta pmodel' van het merk met een lengte van 4,73 meter uit de kluiten gewassen. Als er na de rij-ervaring met de 190 SL achter het stuur van de 190 sedan wordt plaatsgenomen, is meteen merkbaar, dat de sedan van een modernere generatie is. Grappig is het instrumentarium wat van boven naar beneden loopt. In een compacte unit zijn alle benodige lampjes en metertjes opgenomen. De ring op het stuur is nu niet bedoeld voor de richtingaanwijzers, maar voor het in werking stellen van de claxon. Na de drie- en vijfdeurs hatchback, stationwagc en vierdeurs sedan, maakt de nieuwe cabriolet Astra-programma nu compleet. De meest verkochte auto in ons land is zodoende in een veelheid aan uitvoeringen verkrijgbaar. De nieuwe cabriolet is net als bij de Kadett afkomstig van Bertone, maar breekt ten opzichte van zijn voorganger met enkele tradities. We reden de 1,4 liter. Met de komst van de nieuwe Mercedes C-klasse type9a die vele tientallen jaren van traditie doorbreekt. Reeds voor de oorlog werden auto van Das Haus genoemd naar hun cilinderinhoud gedeeld door tien, eventueel gevolgd door de letters "S", "SL", "SE" of natuurlijk de "D" voor diesel. We reden met twee oude Mercedessen, die minder met elkaar gemeen hebben, dan de typebenaing doet vermoeden. r

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 27