NISSAN 100 NX flIRTOP p s na B@®® SDK ÈWMH E W 1.®1 fflöffl GEN E 14 Volvo’s Hi Tech Huisvlijt I Herstel autoverkopen in 1994 Transmissie 1 1 I L l voor Van Doorne's vaart VJBAS lilburg n I Tel.: 013-683911 /SS Tel.: 013-683911 gS#ï^£:r<ta■ dienstverlenende bedr;- DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 1 juli 1993 - pagina 7 1993 -pagina6 12-1987 583Q9 tatl Nissan Stmny 1.6 SLX coupé 21990 92660 fen Volvo «8 ES Turbo 1aeig.cign.rood 8-1990 81888 tan vele accessoires Nissan Patrol 2 8 TD van een lat I 6-1992 3-1991 tplaats. it van Nissan Fmi 2.8 GR Wagon 7-zits, fabr. gar. 6-1991 71M9ten 12 mnd. gar. jwonnen wordt. entree, grijs, met. 3-1986 113080 tan Hondami5 Shuttle ƒ7858,- )87 Lirt. RDW erkend 12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE 12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE 3 MAANDEN BOVAG-GARANTIE 12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE 12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE 8-1989 99689 tan 10-1990 72889 tan 5- 1991 57888 fen 6- 1990 71888 tan 4-1991 49889 tan ilf uur. at Daihatsu» a rade 1.3 TXi Fiat lino 45 S ie Nissan Micra SLX 95 din/pk alarm 115 din/pk 5-drs 115 din/pk, fabr.gar. 170 din/pk, alarm, abs 104 din/pk, 12 mnd. gar BMW 324 0 Toyota Carina 1.6 XLi Nissan Primera 2.0 SLX Nissan Maxima 3.0 V6 Volvo 460 OLE inj. E op niet aan uw VOLVO. - gemonteerd iuw ie) RG-NOORD N I 100,- 3 NISSAN ^B BK GARAGE ï^^DENISSEN BVi NISSAN^ K GARAGE A. DENISSEN BVa Jnissan^M *BE GARAGE DENISSEN BV a NISSAN^ GARAGE DENISSEN BV a 3nissan^B GARAGE DENISSEN BVa 9-1987 4- 1987 8-1987 5- 1985 6-1990 4- 1991 5- 1991 2-1992 6- 1991 2-1988 56800 km 23600 km 61800 km 20300 km 22600 km 55200 km 68200 km 99500 km 61100 km 80300 km 59700 km 82600 km W 22408,- ƒ2310»,- 23W ƒ19975,- ƒ14850,- keren rfecte wat w zijn, ook: NISSAN ^KT~GARAGE DENISSEN BVa Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg kTel.: 013-683911 Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg Tel.: 013-683911 ƒ9858,- ƒ9450,- 8850,- 751»,- Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg Tel.: 013-683911 k Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg k Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg Tel.: 013-683911 3,5 eken gei bes i van >de ien. srgrote deel I miljard dollar - iracht van te gemc Ni '-ent van :hter rktaandeel irijven igrijkste i geplaatst. i ieder type ien meeste nSLX .6 liter 16- r. Deze het hier uu.io te is het irrosserie ir dit steekt 1 af ten lurrentie. ie auto ral .Door “"ten i en Nissan Sonsy 1.3 DX Wagon RenauK21GTS nevada familiale 7-zits, 12 mnd. gar. 5-1990 8-1989 79960 tan 88280 km 1 op 21.3*, fabr.gar 1 op 20.4*, groan met. 2-1990 1 op 20.8*, groen met. 7-1991 Nissan fesny 1.7, diesel LX 1 op 20.7*, 4-drs 8-1989 112680 kin personenauto's en vrachtauto's dat in 1992 Fiat PtttóalOOO CL, ie 1op20.9*,rood 3-1991 38880 tan wereldwijd werd •V.rtrulk ECE IftlfrlHn/ii Nissan Sonny 1.3 DX 2-1985 Nissan Sonny 1.3 DX Wagon 6-1986 Renault 11 TL 5-drs Volvo340 DL 1.7 D Suzuki AltoGL Mitsubishi Lancer 1.5 aut. gene Je kunt >elweg een jen. De ihuis uit 1 -bar, wat Garantie Nissan Motor Nederland werd ook vroegtijdig van het project op de hoogte gesteld. Het zou immers prettig zijn als de fabrieksgarantie gehandhaafd zou blijven. Dat is inderdaad het geval. Ook een 100 NX Airtop krijgt 3 jaar volledige garantie. Alleen op' It UW goed ritale nten. kan 45,-. voor aak: 4784 General Motors is met een balanstotaal van 191 miljard dollar en een eigen vermogen van 62 miljard dollar een van de grootste industriële ondernemingen ter wereld. De onderneming telt 40 bedrijven in 40 landen. Van het totaal aantal - ‘WÜ Gouda - Als een autofabrikant zelf geen cabriolet op de markt brengt, kun je als dealer natuurlijk netjes blijven afwachten, of zelf de zaag ter hand nemen. Dat laatste deed Nissan-dealer Baas uit Gouda en creëerde de 100 NX Airtop. Deze volwaardige cabriolet is inmiddels leverbaar via de Nederlandse Nissan-dealerorganisatie. Ontspannen Aan de royale uitrusting is niet gesleuteld. Vooral met het zogenaamde plus-pakket is de 100 NX een zeer complete auto met onder meer stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, getint glas, toerenteller, elektrische ruitbediening en een vijfversnellingsbak. Natuurlijk is het geheel te verfraaien door verschillende lichtmetalen velgen. Ook wat betreft rij- eigenschappen lijkt h om een fabriek-cabric gaan. Natuurlijk is torderen van de car wel te voelen, maai zeker niet negatief opzichte van de conci Ook kraakt of piept de nergens en dat is alleen i een compliment waard. 1 de diepe zit en de forse ruite zit je behoorlijk uit de wind c. dat is een groot voordeel. Je beweegt je ontspannen over slingerende weggetjes, terwijl ook met snelheden v rond de 120 km/u prima op d snelweg kan worden gerede Het geheel blijft onder alle geproduceerd, is bijna 17 procent - 7.452000 auto's - afkomstig van General Motors. Om dit aandeel te blijven houden moeten er elke werkdag zo'n 30.000 auto's worden geproduceerd. In mei jl. waren dhr. en mevr. Van Blerk. Ringbaan Oost 165, 40 jaar getrouwd. De huwelijksreis voerde destijds met de eerste Opel Kadett naar de Blauwe Kei in Oisterwijk. Die Kadett behoorde toen aan de ouders van mevr. Van Blerk toe. Met deze auto, die in 1945 naar Nederland kwam, werd de kruidenierstoer bij de boeren maakt. De auto werd in 1962 verkocht aan Opel-dealer Lepelaers. Opel-dealer Van lunen uit Udenhout koestert deze klassieke auto de laatste jaren in de showroom. Maar voor de zoon van de familie Van Blerk maakte Van Nunen graag een uitzondering. Gisterochtend haalde zoonlief zijn totaal verraste ouders op voor een ritje, 40 jaar later, in hun trouwauto! Prijzen Prijstechnisch loopt de 100 NX Airtop behoorlijk in de pas met de directe concurrentie. Het basismodel is de 100 NX SLX voor f .57.950,=. Dat betekent dat voor de ombouw f.21.355,= in rekening wordt gebracht. De meeste andere merken die een fabriekscabriolet leveren gebaseerd op een gesloten model, komen een fractie tot aanzienlijk lager uit. Toch moeten we bij de Airtop bedenken dat het hier om stuks-produktie gaat, waarbij de exclusiviteit gewaarborgd blijft. Ook al wordt dit model een gigantisch succes, dan nog zal het uiteindelijke aantal nooit meer dan enkele Citroen 8XÏE Ford Ettttt1.4 i CL Mazda 32316i GLX sedan Rover 414: SE Opel Kadeöl 4 i Life HondaWfMGL NiSSanSeany 1.6 inj. SGX stuurbekr.two-tonabar 4-1989 62MAfen 52880 km 51880 kw 31880 tan Afgelopen vrijdag leverde automobielbedrijf van Roosmalen de eerste vier Volvo 440 en 460 Hi Tech automaat af bij van Doorne's Transmissie, het Tilburgse bedrijf dat de "CVT"-transmissie heeft ontwikkeld en ook produceert. De Volvo Hi Tech automaat is voorzien van een "CVT"-transmissie. Bewust van haar eigen kwaliteitsprodukt en overtuigd van een prima samenwerking met Volvo heeft Van Doorne's Transmissie voor deze auto's gekozen. Op de foto overhandigd verkoopleider Hans Pruimboom van automobielbedrijf van Roosmalen Tilburg de eerste vier Volvo's uit een serie van 14 aan dhr. Meijer van Van Doorne's Transmissie. verkoopontwikkelingen zijn aan te wijzen. Zp neemt de vraag naar nieuwe auto's dit jaar in Noord-Amerika nog toe met 2,5%, in Oost-Europa met 8,7% en in Azië met 10%, terwijl in West-Europa rekening wordt gehouden met een verkoopdaling van 12% en in Japan met 4,6%. De grotere concurrentiedruk in Europa leidt er volgens Marketing Systems toe dat de □duktie in Duitsland het lopende jaar uualt met 17%, in Frankrijk met 6%, Italië - 13%, Groot Brittannië +10% en Spanje -8%. tientallen worden. De 100 NX is ook leverbaar met een automatische versnellingsbak en kost dan f.60.350,=. Het plus-pakket met stuurbekrachtiging, elektrische ruitbediening en centrale vergrendeling kost in beide gevallen tweeduizend gulden extra. Aan de top van het programma staafde 2.0 GTi. Deze uitvoering heeft een 2 liter 16-kleppenmotor van 143 pk en is standaard ondermeer voorzien van lichtmetalen velgen en ABS. Deze 100 NX GTi kost als Airtop f.77.855,=. De Nissan 100 NX Airtop is meer dan een leuk initiatief van een Nederlandse dealer. De auto heeft de kwalitatief hoogstaande uitstraling van een fabriekscabrio, maar biedt een veel hogere exclusiviteit. Alle Nederlandse Nissan-dealers hebben informatie over de Airtop in huis en kunnen deze auto ook leveren. De Europese autoverkopen en produktie zullen volgend jaar, als de economieën in de verschillende Europese landen zich beginnen te herstellen, met respectievelijk 6 en 7 procent toenemen. Voor dit jaar wordt ervan uitgegaan dat de auto-afzet in de wereld een daling te zien zal geven van 3,5 procent tot circa 32 miljoen eenheden. Deze voorspelling doet het Duits onderzoeksbureau Marketing Systems in prodi het Handelblatt. De onderzoekers stellen daalt dat er per regio grote verschillen in de omslagstelsel. Vanaf 1992 kan dit niet meer en bedrijven moeten nu hiervoor een voorziening in de boeken opnemen. Deze heeft overigens geen enkele invloed op de cash flow van het concern. Deze extra voorzieningen betekenden dat de onderneming in 1992 een negatief resultaat van 23,,c miljard dollar in haar boel moest bijschrijven. Een vertekend beeld: de èxploitatieverliezen op de gewone bedrijfsvoering werden in 1992 aanzienlijk teruggebracht en in het laatste kwartaal van 1992 werd op de Amerikaahse markt, de laatste jaren gekenmerkt door negatieve resultaten, een bruto winst gehaald van bijna 275 miljoen dollar. In Europa stegen de verkopen naar een recordhoogte van meer dan 1 miljoen Opeis en Vauxhalls. Met een marktaandeel van 12,5 procent is GM de op een na grootste autoproducei Europa. Vier jaar acht< elkaar nam het markiv van GM toe. De Europese autoproductie van GM bedroeg in 1992 I. 766.000 waarmee een aandeel in de totale Europese produktie werd behaald van II, 6%. De omzet van GM Europa bedroeg 28,8 miljard dollar, een stijging van ruim 13 procent ten opzichte van 1991. De winst daalde evenwel met 29 procent naar 12 miljard dollar. Ruim een jaar geleden werd het idee van een 100 NX cabriolet geboren en er werd vrijwel meteen gestart met de voorbereidende werkzaamheden.! immers niet simpel wC dak van een auto zage Nissan 100 NX is van hi al een auto met éen T-l op vele punten bij de ombouw voordelen oplevert. omstandigheden bijzonder solide aanvoelen, zodat je je steeds meer gaat afvragen waarom nu juist een Nederlandse dealer op dit idee heeft moeten komen en niet de fabriek zelf. l Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg en is een van de belangrij investeerders in de internationale industrie. In 1992 waren er 750.000 mensen in dienst bij GM. Hiervan werkten er 141.000 in Europa. In 1992 steeg de totale (geconsolideerde) omzet General Motors met 76 procent: van 12 miljard dollar in 1991 naar 132,4 miljard dollar in 1992. Van de omzet neemt de autobielproduktie (auto's, trucks en motoren) bijna 80 procent voor haar rekening. Bij de automobielproduktie steeg de omzet van 94,8 miljard dollar in 1991 naar 103 miljard in 1992 een toename van 8,6 procent. Het exploitatieverlies op de produktie van auto's, trucks en motoren werd in 1992 gehalveerd tot 3 miljard dollar. Door een in 1992 wettelijk voorgeschreven aanpassing van de boekhoudkundige regels was het concern loodzaakt een voorziening fen van 2? J Het ovei hiervan - 208 n betreft de afdi verwachten ziektekostenpremies voor de medewerkers die met pensioen gaan. Tot 1992 werden deze premies, die een Amerikaans concern ook voor zijn gepensioneerde werknemers moet betalen, pas geboekt als de werknemer daadwerkelijk het bedrijf had verlaten en er betaald moest worden - het Aanpassingen Er werden in eerste instantie ontwerptekeningen gemaakt en bedacht hoe de constructie verstevigd moest gaan worden. Daarna kon pas met de werkelijke bouw begonnen worden. De 100 NX Airtop heeft verstevigde dorpels, sterke verbinding direct achter de achterbank en aanpassingen aan het plaatwerk bij de achterste veerpoten. Al vanaf het begin stond voorop dat het eindresultaat eruit moest zien, alsof de auto in de Nissan-fabriek zou zijn gemaakt. Dat was geen eenvoudige opgave. Er moésten immers uit het niets een gewijzigde achterpartij en een cabriokap worden gemaakt. In het ontwerp van de 100 NX zit precies onder de zijruiten een donkere lijn. Alles onder deze lijn blijft onaangetast. Wel worden de achterklep, de T-bar en de stijl direct achter de portieren weggehaald. Daarvoor in de plaats komen een nieuw gevormde kofferklep met spoiler, een cabriokap en een specifiek stuk plaatwerk wat een mooie verbinding vormt tussen de kap en het kofferdeksel. Het resultaat mag er zijn, de 100 NX Airtop ziet eruit alsof ie zo door de fabriek ook bedoeld is. Bij de constructie van de cabrioletkap werd gebruik smaakt van verschillende sstaande delen. Zo erkennen we de vergrendeling van bijvoorbeeld de Mazda MX-5. De makers geven ook direct toe dat zeer nadrukkelijk naar de constructie van andere cabrio's is gekeken, alvorens met de bouw van de 100 NX werd begonnen. De Airtop ziet er geopend het fraaist uit. Gesloten valt namelijk direct op dat het kofferdeksel haast overdreven lang is. Fraaier was het geweest als de kap iets verder naar achter zou zijn geplaatst en in de zijpanelen nog twee kleine ruitjes zouden zijn opgenomen. Dit is constructief echter niet eenvoudig en zou de auto onbetaalbaar hebben gemaakt. de specifieke onderdelen die door de firma Baas worden aangebracht, geeft de maker zelf een garantie van 1 jaar. Wat betreft zitruimte is de 100 NX Airtop een roadster, maar door de aanwezigheid van het kleine achterbankje zijn er voldoende mogelijkheden om extra bagage of een hond mee te nemen. Opvallend is overigens hoe fraai de kap sluit en hoe netjes de rubbers zijn afgewerkt. Hier komt duidelijk naar voren dat de oorspronkelijke auto met een T-bar dak is uitgerust. Hierdoor konden vrijwel alle bestaande rubbers worden overgenomen. Ook aan de portieren met ruiten zonder omlijsting hoeft niets te worden veranderd. Het enige waar de maker nog aan sleutelt, is de stand van de kap in neergeklapte toestand. Het geheel moet nog iets verder kunnen zakken, zode de in voorbereiding zijnde afdekhoes fraai over het geheel kan worden In principe kan van i Nissan 100 NX wordt uitgegaan. In de mei gevallen zal het een SLX betreffen met een 1.6 liter 16- kleps injectiemotor. Deze krachtbron is goed voor 102 pk bij 6000 tr/min. Het gewicht van de cabriolet wijkt niet veel van de coupé af, zodat ook de prestaties vrijwel gelijk zijn. Dat betekent een top van zo'n 180 km/u. |GN*FD*14 GN-FD-14

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 25