NISSAN 100 NX flIRTOP
p
s
na B@®®
SDK ÈWMH
E
W 1.®1 fflöffl
GEN
E
14 Volvo’s Hi Tech
Huisvlijt
I
Herstel autoverkopen
in 1994
Transmissie 1 1 I L l
voor Van Doorne's
vaart
VJBAS
lilburg
n
I
Tel.: 013-683911
/SS
Tel.: 013-683911 gS#ï^£:r<ta■
dienstverlenende bedr;-
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 1 juli 1993 - pagina 7
1993 -pagina6
12-1987 583Q9 tatl
Nissan Stmny 1.6 SLX
coupé
21990 92660 fen
Volvo «8 ES Turbo
1aeig.cign.rood
8-1990 81888 tan
vele accessoires
Nissan Patrol 2 8 TD van
een
lat
I
6-1992
3-1991
tplaats.
it van
Nissan Fmi 2.8 GR Wagon
7-zits, fabr. gar.
6-1991 71M9ten
12 mnd. gar.
jwonnen wordt.
entree, grijs, met. 3-1986 113080 tan
Hondami5 Shuttle
ƒ7858,-
)87
Lirt. RDW erkend
12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
3 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
12 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
8-1989 99689 tan
10-1990 72889 tan
5- 1991 57888 fen
6- 1990 71888 tan
4-1991 49889 tan
ilf uur.
at
Daihatsu» a rade 1.3 TXi
Fiat lino 45 S ie
Nissan Micra SLX
95 din/pk alarm
115 din/pk 5-drs
115 din/pk, fabr.gar.
170 din/pk, alarm, abs
104 din/pk, 12 mnd. gar
BMW 324 0
Toyota Carina 1.6 XLi
Nissan Primera 2.0 SLX
Nissan Maxima 3.0 V6
Volvo 460 OLE inj.
E op niet
aan uw VOLVO.
- gemonteerd
iuw
ie)
RG-NOORD
N
I
100,-
3 NISSAN ^B
BK GARAGE
ï^^DENISSEN BVi
NISSAN^
K GARAGE
A. DENISSEN BVa
Jnissan^M
*BE GARAGE
DENISSEN BV a
NISSAN^
GARAGE
DENISSEN BV a
3nissan^B
GARAGE
DENISSEN BVa
9-1987
4- 1987
8-1987
5- 1985
6-1990
4- 1991
5- 1991
2-1992
6- 1991
2-1988
56800 km
23600 km
61800 km
20300 km
22600 km
55200 km
68200 km
99500 km
61100 km
80300 km
59700 km
82600 km
W
22408,-
ƒ2310»,-
23W
ƒ19975,-
ƒ14850,-
keren
rfecte
wat
w zijn,
ook:
NISSAN
^KT~GARAGE
DENISSEN BVa
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
kTel.: 013-683911
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
Tel.: 013-683911
ƒ9858,-
ƒ9450,-
8850,-
751»,-
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
Tel.: 013-683911
k Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
k Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
Tel.: 013-683911
3,5
eken
gei
bes
i van
>de
ien.
srgrote deel
I miljard dollar -
iracht van te
gemc
Ni
'-ent van
:hter
rktaandeel
irijven
igrijkste
i geplaatst.
i ieder type
ien
meeste
nSLX
.6 liter 16-
r. Deze
het hier
uu.io te
is het
irrosserie
ir dit steekt
1 af ten
lurrentie.
ie auto
ral
.Door
“"ten
i en
Nissan Sonsy 1.3 DX Wagon
RenauK21GTS nevada familiale 7-zits, 12 mnd. gar. 5-1990
8-1989 79960 tan
88280 km
1 op 21.3*, fabr.gar
1 op 20.4*, groan met. 2-1990
1 op 20.8*, groen met. 7-1991
Nissan fesny 1.7, diesel LX 1 op 20.7*, 4-drs 8-1989 112680 kin personenauto's en vrachtauto's dat in 1992
Fiat PtttóalOOO CL, ie 1op20.9*,rood 3-1991 38880 tan wereldwijd werd
•V.rtrulk ECE IftlfrlHn/ii
Nissan Sonny 1.3 DX 2-1985
Nissan Sonny 1.3 DX Wagon 6-1986
Renault 11 TL 5-drs
Volvo340 DL 1.7 D
Suzuki AltoGL
Mitsubishi Lancer 1.5 aut.
gene
Je kunt
>elweg een
jen. De
ihuis uit
1 -bar, wat
Garantie
Nissan Motor Nederland werd
ook vroegtijdig van het project
op de hoogte gesteld. Het zou
immers prettig zijn als de
fabrieksgarantie
gehandhaafd zou blijven. Dat
is inderdaad het geval. Ook
een 100 NX Airtop krijgt 3 jaar
volledige garantie. Alleen op'
It UW
goed
ritale
nten.
kan
45,-.
voor
aak:
4784
General Motors is met een balanstotaal van 191
miljard dollar en een eigen vermogen van 62
miljard dollar een van de grootste industriële
ondernemingen ter wereld. De onderneming telt 40
bedrijven in 40 landen. Van het totaal aantal
- ‘WÜ
Gouda - Als een autofabrikant zelf geen cabriolet
op de markt brengt, kun je als dealer natuurlijk
netjes blijven afwachten, of zelf de zaag ter hand
nemen. Dat laatste deed Nissan-dealer Baas uit
Gouda en creëerde de 100 NX Airtop. Deze
volwaardige cabriolet is inmiddels leverbaar via
de Nederlandse Nissan-dealerorganisatie.
Ontspannen
Aan de royale uitrusting is
niet gesleuteld. Vooral met
het zogenaamde plus-pakket
is de 100 NX een zeer complete
auto met onder meer
stuurbekrachtiging, centrale
vergrendeling, getint glas,
toerenteller, elektrische
ruitbediening en een
vijfversnellingsbak.
Natuurlijk is het geheel te
verfraaien door verschillende
lichtmetalen velgen.
Ook wat betreft rij-
eigenschappen lijkt h
om een fabriek-cabric
gaan. Natuurlijk is
torderen van de car
wel te voelen, maai
zeker niet negatief
opzichte van de conci
Ook kraakt of piept de
nergens en dat is alleen i
een compliment waard. 1
de diepe zit en de forse ruite
zit je behoorlijk uit de wind c.
dat is een groot voordeel. Je
beweegt je ontspannen over
slingerende weggetjes,
terwijl ook met snelheden v
rond de 120 km/u prima op d
snelweg kan worden gerede
Het geheel blijft onder alle
geproduceerd, is bijna 17 procent -
7.452000 auto's - afkomstig van General Motors. Om
dit aandeel te blijven houden moeten er elke
werkdag zo'n 30.000 auto's worden geproduceerd.
In mei jl. waren dhr. en mevr. Van Blerk. Ringbaan Oost 165, 40 jaar getrouwd. De
huwelijksreis voerde destijds met de eerste Opel Kadett naar de Blauwe Kei in
Oisterwijk. Die Kadett behoorde toen aan de ouders van mevr. Van Blerk toe. Met deze
auto, die in 1945 naar Nederland kwam, werd de kruidenierstoer bij de boeren
maakt. De auto werd in 1962 verkocht aan Opel-dealer Lepelaers. Opel-dealer Van
lunen uit Udenhout koestert deze klassieke auto de laatste jaren in de showroom.
Maar voor de zoon van de familie Van Blerk maakte Van Nunen graag een
uitzondering. Gisterochtend haalde zoonlief zijn totaal verraste ouders op voor een
ritje, 40 jaar later, in hun trouwauto!
Prijzen
Prijstechnisch loopt de 100 NX
Airtop behoorlijk in de pas
met de directe concurrentie.
Het basismodel is de 100 NX
SLX voor f .57.950,=. Dat
betekent dat voor de ombouw
f.21.355,= in rekening wordt
gebracht. De meeste andere
merken die een
fabriekscabriolet leveren
gebaseerd op een gesloten
model, komen een fractie tot
aanzienlijk lager uit. Toch
moeten we bij de Airtop
bedenken dat het hier om
stuks-produktie gaat, waarbij
de exclusiviteit gewaarborgd
blijft. Ook al wordt dit model
een gigantisch succes, dan
nog zal het uiteindelijke
aantal nooit meer dan enkele
Citroen 8XÏE
Ford Ettttt1.4 i CL
Mazda 32316i GLX sedan
Rover 414: SE
Opel Kadeöl 4 i Life
HondaWfMGL
NiSSanSeany 1.6 inj. SGX stuurbekr.two-tonabar 4-1989 62MAfen
52880 km
51880 kw
31880 tan
Afgelopen vrijdag leverde automobielbedrijf van Roosmalen de
eerste vier Volvo 440 en 460 Hi Tech automaat af bij van Doorne's
Transmissie, het Tilburgse bedrijf dat de "CVT"-transmissie heeft
ontwikkeld en ook produceert. De Volvo Hi Tech automaat is voorzien
van een "CVT"-transmissie. Bewust van haar eigen
kwaliteitsprodukt en overtuigd van een prima samenwerking met
Volvo heeft Van Doorne's Transmissie voor deze auto's gekozen. Op
de foto overhandigd verkoopleider Hans Pruimboom van
automobielbedrijf van Roosmalen Tilburg de eerste vier Volvo's uit
een serie van 14 aan dhr. Meijer van Van Doorne's Transmissie.
verkoopontwikkelingen zijn aan te wijzen.
Zp neemt de vraag naar nieuwe auto's dit
jaar in Noord-Amerika nog toe met 2,5%, in
Oost-Europa met 8,7% en in Azië met 10%,
terwijl in West-Europa rekening wordt
gehouden met een verkoopdaling van 12%
en in Japan met 4,6%. De grotere
concurrentiedruk in Europa leidt er
volgens Marketing Systems toe dat de
□duktie in Duitsland het lopende jaar
uualt met 17%, in Frankrijk met 6%, Italië -
13%, Groot Brittannië +10% en Spanje -8%.
tientallen worden. De 100 NX
is ook leverbaar met een
automatische
versnellingsbak en kost dan
f.60.350,=. Het plus-pakket met
stuurbekrachtiging,
elektrische ruitbediening en
centrale vergrendeling kost in
beide gevallen tweeduizend
gulden extra. Aan de top van
het programma staafde 2.0
GTi. Deze uitvoering heeft een
2 liter 16-kleppenmotor van
143 pk en is standaard
ondermeer voorzien van
lichtmetalen velgen en ABS.
Deze 100 NX GTi kost als
Airtop f.77.855,=.
De Nissan 100 NX Airtop is
meer dan een leuk initiatief
van een Nederlandse dealer.
De auto heeft de kwalitatief
hoogstaande uitstraling van
een fabriekscabrio, maar
biedt een veel hogere
exclusiviteit. Alle
Nederlandse Nissan-dealers
hebben informatie over de
Airtop in huis en kunnen deze
auto ook leveren.
De Europese autoverkopen en produktie
zullen volgend jaar, als de economieën in
de verschillende Europese landen zich
beginnen te herstellen, met respectievelijk
6 en 7 procent toenemen. Voor dit jaar
wordt ervan uitgegaan dat de auto-afzet in
de wereld een daling te zien zal geven van
3,5 procent tot circa 32 miljoen eenheden.
Deze voorspelling doet het Duits
onderzoeksbureau Marketing Systems in prodi
het Handelblatt. De onderzoekers stellen daalt
dat er per regio grote verschillen in de
omslagstelsel. Vanaf 1992 kan
dit niet meer en bedrijven
moeten nu hiervoor een
voorziening in de boeken
opnemen. Deze heeft
overigens geen enkele
invloed op de cash flow van
het concern.
Deze extra voorzieningen
betekenden dat de
onderneming in 1992 een
negatief resultaat van 23,,c
miljard dollar in haar boel
moest bijschrijven. Een
vertekend beeld: de
èxploitatieverliezen op de
gewone bedrijfsvoering
werden in 1992 aanzienlijk
teruggebracht en in het
laatste kwartaal van 1992
werd op de Amerikaahse
markt, de laatste jaren
gekenmerkt door negatieve
resultaten, een bruto winst
gehaald van bijna 275 miljoen
dollar.
In Europa stegen de verkopen
naar een recordhoogte van
meer dan 1 miljoen Opeis en
Vauxhalls. Met een
marktaandeel van 12,5
procent is GM de op een na
grootste autoproducei
Europa. Vier jaar acht<
elkaar nam het markiv
van GM toe.
De Europese autoproductie
van GM bedroeg in 1992
I. 766.000 waarmee een
aandeel in de totale Europese
produktie werd behaald van
II, 6%.
De omzet van GM Europa
bedroeg 28,8 miljard dollar,
een stijging van ruim 13
procent ten opzichte van 1991.
De winst daalde evenwel met
29 procent naar 12 miljard
dollar.
Ruim een jaar geleden werd
het idee van een 100 NX
cabriolet geboren en er werd
vrijwel meteen gestart met de
voorbereidende
werkzaamheden.!
immers niet simpel wC
dak van een auto zage
Nissan 100 NX is van hi
al een auto met éen T-l
op vele punten bij de ombouw
voordelen oplevert.
omstandigheden bijzonder
solide aanvoelen, zodat je je
steeds meer gaat afvragen
waarom nu juist een
Nederlandse dealer op dit
idee heeft moeten komen en
niet de fabriek zelf.
l Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
en is een van de belangrij
investeerders in de
internationale industrie. In
1992 waren er 750.000 mensen
in dienst bij GM. Hiervan
werkten er 141.000 in Europa.
In 1992 steeg de totale
(geconsolideerde) omzet
General Motors met 76
procent: van 12 miljard dollar
in 1991 naar 132,4 miljard
dollar in 1992. Van de omzet
neemt de autobielproduktie
(auto's, trucks en motoren)
bijna 80 procent voor haar
rekening. Bij de
automobielproduktie steeg de
omzet van 94,8 miljard dollar
in 1991 naar 103 miljard in
1992 een toename van 8,6
procent. Het exploitatieverlies
op de produktie van auto's,
trucks en motoren werd in
1992 gehalveerd tot 3 miljard
dollar.
Door een in 1992 wettelijk
voorgeschreven aanpassing
van de boekhoudkundige
regels was het concern
loodzaakt een voorziening
fen van 2? J
Het ovei
hiervan - 208 n
betreft de afdi
verwachten
ziektekostenpremies voor de
medewerkers die met
pensioen gaan. Tot 1992
werden deze premies, die een
Amerikaans concern ook voor
zijn gepensioneerde
werknemers moet betalen,
pas geboekt als de
werknemer daadwerkelijk het
bedrijf had verlaten en er
betaald moest worden - het
Aanpassingen
Er werden in eerste instantie
ontwerptekeningen gemaakt
en bedacht hoe de constructie
verstevigd moest gaan
worden. Daarna kon pas met
de werkelijke bouw begonnen
worden. De 100 NX Airtop
heeft verstevigde dorpels,
sterke verbinding direct
achter de achterbank en
aanpassingen aan het
plaatwerk bij de achterste
veerpoten. Al vanaf het begin
stond voorop dat het
eindresultaat eruit moest
zien, alsof de auto in de
Nissan-fabriek zou zijn
gemaakt. Dat was geen
eenvoudige opgave. Er
moésten immers uit het niets
een gewijzigde achterpartij
en een cabriokap worden
gemaakt. In het ontwerp van
de 100 NX zit precies onder de
zijruiten een donkere lijn.
Alles onder deze lijn blijft
onaangetast. Wel worden de
achterklep, de T-bar en de stijl
direct achter de portieren
weggehaald. Daarvoor in de
plaats komen een nieuw
gevormde kofferklep met
spoiler, een cabriokap en een
specifiek stuk plaatwerk wat
een mooie verbinding vormt
tussen de kap en het
kofferdeksel. Het resultaat
mag er zijn, de 100 NX Airtop
ziet eruit alsof ie zo door de
fabriek ook bedoeld is. Bij de
constructie van de
cabrioletkap werd gebruik
smaakt van verschillende
sstaande delen. Zo
erkennen we de
vergrendeling van
bijvoorbeeld de Mazda MX-5.
De makers geven ook direct
toe dat zeer nadrukkelijk naar
de constructie van andere
cabrio's is gekeken, alvorens
met de bouw van de 100 NX
werd begonnen. De Airtop ziet
er geopend het fraaist uit.
Gesloten valt namelijk direct
op dat het kofferdeksel haast
overdreven lang is. Fraaier
was het geweest als de kap
iets verder naar achter zou
zijn geplaatst en in de
zijpanelen nog twee kleine
ruitjes zouden zijn
opgenomen. Dit is
constructief echter niet
eenvoudig en zou de auto
onbetaalbaar hebben
gemaakt.
de specifieke onderdelen die
door de firma Baas worden
aangebracht, geeft de maker
zelf een garantie van 1 jaar.
Wat betreft zitruimte is de 100
NX Airtop een roadster, maar
door de aanwezigheid van het
kleine achterbankje zijn er
voldoende mogelijkheden om
extra bagage of een hond mee
te nemen. Opvallend is
overigens hoe fraai de kap
sluit en hoe netjes de rubbers
zijn afgewerkt. Hier komt
duidelijk naar voren dat de
oorspronkelijke auto met een
T-bar dak is uitgerust.
Hierdoor konden vrijwel alle
bestaande rubbers worden
overgenomen. Ook aan de
portieren met ruiten zonder
omlijsting hoeft niets te
worden veranderd. Het enige
waar de maker nog aan
sleutelt, is de stand van de
kap in neergeklapte toestand.
Het geheel moet nog iets
verder kunnen zakken, zode
de in voorbereiding zijnde
afdekhoes fraai over het
geheel kan worden
In principe kan van i
Nissan 100 NX wordt
uitgegaan. In de mei
gevallen zal het een SLX
betreffen met een 1.6 liter 16-
kleps injectiemotor. Deze
krachtbron is goed voor 102 pk
bij 6000 tr/min. Het gewicht
van de cabriolet wijkt niet
veel van de coupé af, zodat
ook de prestaties vrijwel
gelijk zijn. Dat betekent een
top van zo'n 180 km/u.
|GN*FD*14
GN-FD-14