Mazda
MX-5
Sports
Edition
R
Neo-retro
Denissen neemt afscheid van parts-manager
SEAT Marbella van Zuid-Oost
met drie jaar garantie
NS
rER!
@^PPERMANS
EN
De Mazda MX-5 staat in
onze showroom
SPRIT.
S
MNIS
Acc
W
«F
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 1 juli 1993 - pagina 3
i 1993 -pagina2
iet
33
ion, eer
danig
t/m 1990
1.000 km
ibels, maa
jend gehee
sutrac
verd
is dat
om
'OP'
rd.
enden guldens
daarom nu bij
en we het ook
uper-inrujlprij-
iw!
SUZUKI
(excl. kosten rijklaar maken).
TILBURG: Automobielbedrijf Gijsbers
Tilburg B.V., Bosscheweg 296, 013 -35 5655.
Nissan Patrol. 2.8 GR TD. Wagon.
6-1991.71800 km. div. act.
Nissan Patrol 2.8 TD "van"
8-1990.82600 km. vele ace
Nissan Maxima 3.0 V6
6-1990,73200 km. abs. alarm
GARAGE
^^^DENISSEN BVa
BMW 324 D 4-drs
8-1989.99800 km. beige melialic
Volvo 480 ES Turbo
2-1990.93400 km. signaal rood
nde
de je"
t name
r beeld
an
Is
Tilburg e.o.
013-563956
11-1990
1990
1989
1989
1989
1989
1989
1989
1988
1988
1988
1988
1988
1987
1987
1986
1986
1986
1985
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
Tel.: 013-683911
arwijl
ij het
185 Nm
folvo-
arde
r
O'S
1992
1992
1991
1990
1988
1986
n afgeleverd
in garantie
Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o.
Mascagnistraat 531 (Tilburg-Noord) - Tel. 013-563956
jaren
me de
De Suzuki Swift Spirit
De Giant Suzuki Swift Spirit
Konsumentenprijs f 20.595,-
NTRA I.8 GT. PRIJZEN
|KLAARMAAKKOSTEN.
IE JAAR VOLLEDIGE
I MODELWIJZIGINGEN
INDAI DEALERLEASE
68,- PER MAAND OP
1 KM PER |AAR.
s de vijf bak wordt
:3 prima geplaats
-jn geringe
en kan als het ware
s pols worden
aid.
a 195 km/v c
ratie van U
Toch zijn e
ie meer var
niet volledig op de
achtergrond.
een blik op het
computerscherm voldoende
om geïnformeerd te zijn.
"Vroeger betekende bestellen
een paar dagen wachten tot
het betreffende onderdeel
binnen was. Voorraad
i Edition is overigens
n motorisch
Het onderstel
d op de prestaties
sstemd. De MX-5 heeft in
i gevallen vier
gegevens:
lazda MX-5
uitlokken. Het kleine pookje
waarmee de vijfbak wordt
bediend, is prima geplaatst
en door zijn
afmetinger
vanuit de p
geschakek
ir en de
18.30 uur
cruise
div. acc.
huifdak,
div. acc.
J.000 km
m,LPG,
e extra's
l schuifd.
1.000 km
intr. met.
div. acc.
7.000 km
«ssoires
i, 1-1990
1.000 km
t/m 1992
t/m 1992
1.000 km
>.000 km
1.000 km
5.000 km
De Mazda MX-5 baarde bij zijn
introductie veel opzien. De
auto doet duidelijk
terugdenken aan
verschillende bekend -
Engelse cabrio's uit
zestig, waarbij met
Lotus Elan als voor!
diende.
ERELDMERK
toekomst
Zijn functie draagt De Bruijn
over aan Roy van Oirschot,
die de laatste vier jaar het
klappen van de zweep
grondig heeft leren kennen.
Jan kijkt uit naar zijn VUT:
zowel hij als zijn vrouw zijn
goed gezond en fietsen,
zwemmen en tuinieren graag.
Daarnaast is Jan altijd heel
nauw betrokken geweest bij
v.v. SVG. En met vier
kleinkinderen in de buurt is er
altijd wel een opa nodig!
Behalve een receptie krijgt
Jan de Bruijn van garage
Denissen een feestavond
aangeboden. Wat Jan de
volgende opmerking ontlokt:
"Ik ben altijd een traditioneel
autobedrijf, zeg maar van de
oude stempel, gewend
geweest. Maar zoals Fons en
Brigitte Denissen met het
personeel omgaan en voor
hun personeel in de bres
springen, petje af!"
toen een staat van dienst van
29 jaar opzitten.
"Twee dagen na het
faillisement belde Denissen
sr. mij op om te vragen of ik bij
hem in dienst wilde treden,"
vertelt De Bruijn. Daar hoefde
hij niet lang over na te
denken! De jaren tachtig
waren voor de Japanse
automerken de jaren van
enorme groei. En Nissan had
verreweg het grootste
marktaandeel.
"Toen ik hier begon stonden er
vier mensen in de werkplaats,
inmiddels lopen er 13
monteurs rond," merkt De
Bruijn op. De Japanse auto
heeft inmiddels met zo'n
dertig procent een vaste
positie op de automarkt
veroverd.
Uitrusting
De standaarduitrusting van
de MX-5 omvat onder meer
een elektrische antenne, twee
speakers, oliedrukmeter,
toerenteller en elektrisch
bediende portierruiten.
Inmiddels heeft ook de MX-5
verstevigingsbalken in de
portieren gekregen.
De toevoeging van de
turbocompressor heeft maar
een geringe invloed gehad op
Aanvankelijk uitsluitend bedoeld voor de
Amerikaanse markt, kwam Mazda met de MX-5
roadster zo'n drie jaar geleden ook op de Europese
markt. Er werd hierbij gekozen voor de naam MX-5,
in plaats van Miata, zoals dezelfde auto aan de
andere kant van de grote plas heet. Het
leveringsprogramma werd door de jaren heen
slechts spaarzaam uitgebreid met andere kleuren
en enkele limited editions. Importeur Autopalace
De Binckhorst ging zelf aan het sleutelen en heeft
nu de MX-5 Sports Edition met turbo in haar
programma opgenomen.
sneller accelereert, maar ook
dat de wegligging een fractie
is verbeterd. De auto had al
een behoorlijk ideale
gewichtsverdeling, waardoor
ondanks de
achterwielaandrijving een
behoorlijk neutraal
weggedrag werd verkregen.
De Sports Edition heeft deze
neutraliteit behouden, maar
laat indien gewenst toch zijn
achtersteven uitbreken.
Vooral met een nat wegdek
moet hiermee toch rekening
gehouden worden. Rechtuit is
er geen probleem, maar wie
in een bocht teveel gas geeft,
gaat aan het glijden. Het
leuke van de MX-5 is echter
dat dit kinderlijk eenvoudig te
corrigeren is, zodat je het na
een paar keer zelfs gaat
"Het kan raar lopen. Want ik
heb bij twee autobedrijven
een dienstjubileum gevierd".
Een dik half jaar geleden
vierde De Bruijn, parts-
manager bij garage Denissen,
zijn koperen dienstjubileum.
En nu neemt hij na 13 jaar
afscheid van zijn tweede
werkgever. Na 42 jaar 'in de
auto's' maakt hij gebruik van
de mogelijkheid om
vroegtijdig uit te treden. Want
De Bruijn begon 13 jaar
geleden aan een tweede
carrière bij Nissan dealer
Denissen. Vier jaar eerder, in
1976, was hij zilveren jubilaris
bij autobedrijf De Groot.
Totaal onverwacht ging in
1980 GM-dealer De Groot
failliet. Jan de Bruijn had er
bestellingen deden we
gemiddeld één keer per
maand. Nu bestellen we 's
middags voor 15.00 uur i
volgende ochtend om 8.
ligt het klaar in de
werkplaats."
Onderstel
De toevoeging van de turbo
heeft uiteraard geleid tot een
hoger prestatieniveau. De
MX-5 haalt nu 210 km/u en
heeft voor het bekende
sprintje slechts 7,2 seconden
nodig. Veel belangrijker i
tussenacceleraties veel
sneller verlopen. Als bij een
willekeurig toerental het
gaspedaal wordt ingetrapt,
springt de turbo meteen bij
om te assisteren.
De Sports E;
niet alleen r
aangepast, i
werd op de
afgesicmu. j
alleg-
hoofdsteunen en bieden een
redelijke zit. Achter het
driespaaks en met leer
beklede Momo-stuurtje zit h«
instrumentarium met vijf
ronde klokken. Die ronde
vormen komen ook weer terug
in de uitstroomopeningen van
de verwarming en ventilatie.
Helaas ontbreekt centrale
portiervergrendeling, terwijl
stuurbekrachtiging alleen
tegen meerprijs leverbaar is.
Het is natuurlijk erg sportief
om zonder hulp in de MX-5 te
sturen, maar bij
manouvreersnelheden zijn
toch redelijke spierballen
nodig.
De MX-5 is gemaakt om opei
te worden gereden, maar als
zich de eerste druppels
aandienen, kan het dak toch
maar beter worden
dichtgemaakt. Zonder uit te
stappen kan het dak overeind
worden gezet. Na
vergrendeling boven de
voorruit, wordt de achterruit
erin geritst, een handeling die
slechts enkele seconden in
beslag neemt. Ook weer tegen toegevoegd. Beter kan een
meerprijs is voor de MX-5 een meerprijs worden betaald
hardtop leverbaar gespoten voor stuurbekrachtiging en
in de carrosseriekleur of een hardtop, waardoor de
volledig zwart. Wie van deze auto uitkomt op f .60.074,=.
auto 12 maanden per jaar
gebruik wil maken doet er
verstandig aan deze hardtop
te kopen. Vooral bij
regenachtig weer is zo'n
onderdeel bijzonder pret11 -
De auto is van binnen veel
stiller, terwijl ook het uitzicht
rondom beter is.
Wastegate
Het neo-retro uiterlijk is tot in
kleine details doorgetrokken.
Wie een blik onder de
motorkap werpt, ziet geen
high-tech kleppendeksel en
keurig in banen geleide
kabels, maar een klassiek
ogend geheel wat uitstekend
bij het karakter van de auto
past. De enige motorische
versie die door de fabriek
wordt geleverd, bedient zich
vaneen 1.6 liter 16-
kleppenmotor met een
vermogen van 115 pk bi’
tr/min en een kopptx
Nm bij 5500 tr/min. De Mazda
MX-5 is met 950 kg niet
bepaald een zwaargewicht,
waardoor met de 1.6 motor
prima prestaties kunnen
worden neergezet zoals een
het gemiddelde
brandstofverbruik. Met de
Sports Edition kan makkelijk 1
op 10 worden gehaald. Deze
variant rijdt op loodvrije
benzine met een
octaangehalte van 98. Wie op
Eurosuper gaat moet hiervoor
een schakelaartje omzetten.
De Mazda MX-5 kost in
standaarduitvoering f.55.254,=
en voor dat geldt biedt de auto
een berg rijplezier. Wie
dezelfde auto als Sports
Edition wil hebben is
f.77.750,= kwijt. Dat betekent
een meerprijs van f.22.496,=
voor de turbocompressor,
BBS-velgen en aangepaste
onderstel. Er kan niet anders
geconcludeerd worden dat
deze meerprijs niet wordt
teruggevonden in extra
rijplezier. De MX-5 is als 1.6
16-klepper een bijzonder
leuke auto die al zoveel goede
eigenschappen heeft, dat
daar door de veranderingen
die bij de Sports Edition
worden aangebracht, niets of
nauwelijks aan wordt
Als men bij garage Zuid-Oost
aan de Hoevenseweg 92/d in
Tilburg spreekt over service,
dan is dat geen loze kreet.
Niet voor niets is dit
automobielbedrijf sinds 1983
dé SEAT-dealer voor de regio
Tilburg.
Het laatste nieuwe aanbod
van Zuid-Oost mag er
bijvoorbeeld zijn: drie jaar
garantie op een SEAT
Marbella. Een uitzonderlijk
aanbod dat duidelijk maakt
dat met de wensen van de
klant rekening wordt
gehouden.
Wie een auto koopt wil dat
deze betrouwbaar en veilig is
en zeker de eerste jaren niet te
veel kost.
Bij automobielbedrijf Zuid-
onafhankelijk opgehangen
wielen volgens het double-
wishbone principe. Specifiek
voor de Sports Edition zijn de
individueel afstelbare, i
gasgevulde schokdempers
die speciaal door Koni voor
deze auto werden ontwikkeld.
Verder ontstaat door het
toegenomen vermogen de
mogelijkheid dat de
achterwielen zwaarder
worden belast. Om dit effect
te neutraliseren heeft de MX-5
voor een dikkere
stabilisatorstang gekregen.
Tot slot is de Sports Edition
uitsluitend uiterlijk
herkenbaar aan de
lichtmetalen BBS-velgen met
205/55 R15 Bridgestone
banden. Het resultaat is niet
alleen dat deze speciale MX-5
Oost heeft men het volste
vertrouwen, dat de SEAT
Marbella dit unieke garantie-
aanbod waard is. Dit type
staat bekend om zijn lage
onderhoudskosten en
betrouwbare karakter. En de
SEAT Marbella is al leverbaar
vanaf f 14.495,-.
Voordat een wagen bij Zuid-
Oost de showroom verlaat
wordt deze van top tot teen
nagekeken.
Bovendien zorgt een extra
inspectie op alle bewegende
delen ervoor, dat de klant met
een gerust hart zijn nieuwe
aanwinst mee kan nemen.
De klanten van Zuid-Oost
weten dit te waarderen en
komen daarom terug, zo is de
ervaring, keer op keer.
Technische r
Merk en type: Mas
Sports Edition
Aantal cilinders: 4 in lijn
attig. Cilinderinhoud: 1598 cc
ee. Boring x slag: 78 x 83,6 mm
Vermogen: 149 pk bij 6500
tr/min
Koppel: 185 Nm bij 3500 tr/min
Afmetingen: lengte 3,95 meter,
breedte 1,675 meter
Gewicht: 960 kg
Prestaties: topsnelheid 210
km/u
acceleratie 0-100 in 7,2 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,7
liter/100 km
bij 120 km/u 9,5 liter/100 km
stadsverkeer 9,7 liter/100 km
Prijs: f.77.750,=
Wegenbelasting: f. 190,= tot
f.!97,= per3mnd.
historie
"Eigenlijk heb ik de begintijd
van de automobielhandel nog
meegemaakt", vertelt De
Bruijn, die van origine
boekhouder is. Toen hij na zijn
dienstplicht over kon stappen
naar het magazijn van
autobedrijf De Groot, wilde
Jan het in ieder geval eens
proberen. Hij is er nooit meer
weggegaan.
In die 42 jaar heeft De Bruijn
heel wat veranderingen in
magazijnbeheer
meegemaakt. "Toch is de
doelstelling nog steeds
dezelfde: de klanten zo snel
en goed mogelijk van dienst
zijn, met een zo klein
mogelijke voorraad."
De Bruijn vertelt over de
administratie die vroeger
gevoerd werd met
kaartenbakken en
kleurenclips die moesten
verraden welke artikelen op
waren, welke in bestelling
zaten e.d. Tegenwoordig is
Hardtop
De MX-5 is een echte
tweezitter. Achter de stoelen
is eigenlijk helemaal geen
plaats voor spullen. Er
kunnen alleen maar kleine
zaken worden opgeborgen in
het dashboardkastje en een
afsluitbaar vakje tussen de
stoelen. In dit vakje zitten ook
de hendels om de kofferklep
en benzineklepje te openen.
De inrichting van het interieur
is redelijk klassiek. De stoelen
hebben aangebouwde
top van 195 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 8,8
seconden. Toch zijn er altijd
mensen die meer van hun
auto verwachten. In eigen
beheer ontwikkelde de
Nederlandse importeur
daarom de Sports Edition, een
MX-5 waarbij de motor danig
onder handen werd genomen.
Aan de krachtbron is een
vloeistofgekoelde Garrett T25
turbocompressor toegevoegd
inclusief een intercooler.
Hierdoor is het vermogen
gestegen tot 149 pk bij
hetzelfde toerental, terwijl
ook een forse winst bij het
koppel werd bereikt: 185 Nm
bij 3500 tr/min. Om te
voorkomen dat de turbodruk
te hoog oploopt, is in het
blaasapparaat een
zogenaamde wastegate
opgenomen. Dit is een
ranÏL5 pk bij 6500 electronisch aangestuurd
an koppel van 135 klePÏe waarmee de turbodruk
kan worden afgeregeld. Als
snel wordt opgetrokken is de
wastegate bij het intrappen
van de koppeling zeer
nadrukkelijk te horen.
Overigens blijft ook de turbo
dj 5500 tr/mi
i is met 9501
I