Mazda MX-5 Sports Edition R Neo-retro Denissen neemt afscheid van parts-manager SEAT Marbella van Zuid-Oost met drie jaar garantie NS rER! @^PPERMANS EN De Mazda MX-5 staat in onze showroom SPRIT. S MNIS Acc W «F DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 1 juli 1993 - pagina 3 i 1993 -pagina2 iet 33 ion, eer danig t/m 1990 1.000 km ibels, maa jend gehee sutrac verd is dat om 'OP' rd. enden guldens daarom nu bij en we het ook uper-inrujlprij- iw! SUZUKI (excl. kosten rijklaar maken). TILBURG: Automobielbedrijf Gijsbers Tilburg B.V., Bosscheweg 296, 013 -35 5655. Nissan Patrol. 2.8 GR TD. Wagon. 6-1991.71800 km. div. act. Nissan Patrol 2.8 TD "van" 8-1990.82600 km. vele ace Nissan Maxima 3.0 V6 6-1990,73200 km. abs. alarm GARAGE ^^^DENISSEN BVa BMW 324 D 4-drs 8-1989.99800 km. beige melialic Volvo 480 ES Turbo 2-1990.93400 km. signaal rood nde de je" t name r beeld an Is Tilburg e.o. 013-563956 11-1990 1990 1989 1989 1989 1989 1989 1989 1988 1988 1988 1988 1988 1987 1987 1986 1986 1986 1985 Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg Tel.: 013-683911 arwijl ij het 185 Nm folvo- arde r O'S 1992 1992 1991 1990 1988 1986 n afgeleverd in garantie Enige officiële Mazda-dealer voor Tilburg e.o. Mascagnistraat 531 (Tilburg-Noord) - Tel. 013-563956 jaren me de De Suzuki Swift Spirit De Giant Suzuki Swift Spirit Konsumentenprijs f 20.595,- NTRA I.8 GT. PRIJZEN |KLAARMAAKKOSTEN. IE JAAR VOLLEDIGE I MODELWIJZIGINGEN INDAI DEALERLEASE 68,- PER MAAND OP 1 KM PER |AAR. s de vijf bak wordt :3 prima geplaats -jn geringe en kan als het ware s pols worden aid. a 195 km/v c ratie van U Toch zijn e ie meer var niet volledig op de achtergrond. een blik op het computerscherm voldoende om geïnformeerd te zijn. "Vroeger betekende bestellen een paar dagen wachten tot het betreffende onderdeel binnen was. Voorraad i Edition is overigens n motorisch Het onderstel d op de prestaties sstemd. De MX-5 heeft in i gevallen vier gegevens: lazda MX-5 uitlokken. Het kleine pookje waarmee de vijfbak wordt bediend, is prima geplaatst en door zijn afmetinger vanuit de p geschakek ir en de 18.30 uur cruise div. acc. huifdak, div. acc. J.000 km m,LPG, e extra's l schuifd. 1.000 km intr. met. div. acc. 7.000 km «ssoires i, 1-1990 1.000 km t/m 1992 t/m 1992 1.000 km >.000 km 1.000 km 5.000 km De Mazda MX-5 baarde bij zijn introductie veel opzien. De auto doet duidelijk terugdenken aan verschillende bekend - Engelse cabrio's uit zestig, waarbij met Lotus Elan als voor! diende. ERELDMERK toekomst Zijn functie draagt De Bruijn over aan Roy van Oirschot, die de laatste vier jaar het klappen van de zweep grondig heeft leren kennen. Jan kijkt uit naar zijn VUT: zowel hij als zijn vrouw zijn goed gezond en fietsen, zwemmen en tuinieren graag. Daarnaast is Jan altijd heel nauw betrokken geweest bij v.v. SVG. En met vier kleinkinderen in de buurt is er altijd wel een opa nodig! Behalve een receptie krijgt Jan de Bruijn van garage Denissen een feestavond aangeboden. Wat Jan de volgende opmerking ontlokt: "Ik ben altijd een traditioneel autobedrijf, zeg maar van de oude stempel, gewend geweest. Maar zoals Fons en Brigitte Denissen met het personeel omgaan en voor hun personeel in de bres springen, petje af!" toen een staat van dienst van 29 jaar opzitten. "Twee dagen na het faillisement belde Denissen sr. mij op om te vragen of ik bij hem in dienst wilde treden," vertelt De Bruijn. Daar hoefde hij niet lang over na te denken! De jaren tachtig waren voor de Japanse automerken de jaren van enorme groei. En Nissan had verreweg het grootste marktaandeel. "Toen ik hier begon stonden er vier mensen in de werkplaats, inmiddels lopen er 13 monteurs rond," merkt De Bruijn op. De Japanse auto heeft inmiddels met zo'n dertig procent een vaste positie op de automarkt veroverd. Uitrusting De standaarduitrusting van de MX-5 omvat onder meer een elektrische antenne, twee speakers, oliedrukmeter, toerenteller en elektrisch bediende portierruiten. Inmiddels heeft ook de MX-5 verstevigingsbalken in de portieren gekregen. De toevoeging van de turbocompressor heeft maar een geringe invloed gehad op Aanvankelijk uitsluitend bedoeld voor de Amerikaanse markt, kwam Mazda met de MX-5 roadster zo'n drie jaar geleden ook op de Europese markt. Er werd hierbij gekozen voor de naam MX-5, in plaats van Miata, zoals dezelfde auto aan de andere kant van de grote plas heet. Het leveringsprogramma werd door de jaren heen slechts spaarzaam uitgebreid met andere kleuren en enkele limited editions. Importeur Autopalace De Binckhorst ging zelf aan het sleutelen en heeft nu de MX-5 Sports Edition met turbo in haar programma opgenomen. sneller accelereert, maar ook dat de wegligging een fractie is verbeterd. De auto had al een behoorlijk ideale gewichtsverdeling, waardoor ondanks de achterwielaandrijving een behoorlijk neutraal weggedrag werd verkregen. De Sports Edition heeft deze neutraliteit behouden, maar laat indien gewenst toch zijn achtersteven uitbreken. Vooral met een nat wegdek moet hiermee toch rekening gehouden worden. Rechtuit is er geen probleem, maar wie in een bocht teveel gas geeft, gaat aan het glijden. Het leuke van de MX-5 is echter dat dit kinderlijk eenvoudig te corrigeren is, zodat je het na een paar keer zelfs gaat "Het kan raar lopen. Want ik heb bij twee autobedrijven een dienstjubileum gevierd". Een dik half jaar geleden vierde De Bruijn, parts- manager bij garage Denissen, zijn koperen dienstjubileum. En nu neemt hij na 13 jaar afscheid van zijn tweede werkgever. Na 42 jaar 'in de auto's' maakt hij gebruik van de mogelijkheid om vroegtijdig uit te treden. Want De Bruijn begon 13 jaar geleden aan een tweede carrière bij Nissan dealer Denissen. Vier jaar eerder, in 1976, was hij zilveren jubilaris bij autobedrijf De Groot. Totaal onverwacht ging in 1980 GM-dealer De Groot failliet. Jan de Bruijn had er bestellingen deden we gemiddeld één keer per maand. Nu bestellen we 's middags voor 15.00 uur i volgende ochtend om 8. ligt het klaar in de werkplaats." Onderstel De toevoeging van de turbo heeft uiteraard geleid tot een hoger prestatieniveau. De MX-5 haalt nu 210 km/u en heeft voor het bekende sprintje slechts 7,2 seconden nodig. Veel belangrijker i tussenacceleraties veel sneller verlopen. Als bij een willekeurig toerental het gaspedaal wordt ingetrapt, springt de turbo meteen bij om te assisteren. De Sports E; niet alleen r aangepast, i werd op de afgesicmu. j alleg- hoofdsteunen en bieden een redelijke zit. Achter het driespaaks en met leer beklede Momo-stuurtje zit h« instrumentarium met vijf ronde klokken. Die ronde vormen komen ook weer terug in de uitstroomopeningen van de verwarming en ventilatie. Helaas ontbreekt centrale portiervergrendeling, terwijl stuurbekrachtiging alleen tegen meerprijs leverbaar is. Het is natuurlijk erg sportief om zonder hulp in de MX-5 te sturen, maar bij manouvreersnelheden zijn toch redelijke spierballen nodig. De MX-5 is gemaakt om opei te worden gereden, maar als zich de eerste druppels aandienen, kan het dak toch maar beter worden dichtgemaakt. Zonder uit te stappen kan het dak overeind worden gezet. Na vergrendeling boven de voorruit, wordt de achterruit erin geritst, een handeling die slechts enkele seconden in beslag neemt. Ook weer tegen toegevoegd. Beter kan een meerprijs is voor de MX-5 een meerprijs worden betaald hardtop leverbaar gespoten voor stuurbekrachtiging en in de carrosseriekleur of een hardtop, waardoor de volledig zwart. Wie van deze auto uitkomt op f .60.074,=. auto 12 maanden per jaar gebruik wil maken doet er verstandig aan deze hardtop te kopen. Vooral bij regenachtig weer is zo'n onderdeel bijzonder pret11 - De auto is van binnen veel stiller, terwijl ook het uitzicht rondom beter is. Wastegate Het neo-retro uiterlijk is tot in kleine details doorgetrokken. Wie een blik onder de motorkap werpt, ziet geen high-tech kleppendeksel en keurig in banen geleide kabels, maar een klassiek ogend geheel wat uitstekend bij het karakter van de auto past. De enige motorische versie die door de fabriek wordt geleverd, bedient zich vaneen 1.6 liter 16- kleppenmotor met een vermogen van 115 pk bi’ tr/min en een kopptx Nm bij 5500 tr/min. De Mazda MX-5 is met 950 kg niet bepaald een zwaargewicht, waardoor met de 1.6 motor prima prestaties kunnen worden neergezet zoals een het gemiddelde brandstofverbruik. Met de Sports Edition kan makkelijk 1 op 10 worden gehaald. Deze variant rijdt op loodvrije benzine met een octaangehalte van 98. Wie op Eurosuper gaat moet hiervoor een schakelaartje omzetten. De Mazda MX-5 kost in standaarduitvoering f.55.254,= en voor dat geldt biedt de auto een berg rijplezier. Wie dezelfde auto als Sports Edition wil hebben is f.77.750,= kwijt. Dat betekent een meerprijs van f.22.496,= voor de turbocompressor, BBS-velgen en aangepaste onderstel. Er kan niet anders geconcludeerd worden dat deze meerprijs niet wordt teruggevonden in extra rijplezier. De MX-5 is als 1.6 16-klepper een bijzonder leuke auto die al zoveel goede eigenschappen heeft, dat daar door de veranderingen die bij de Sports Edition worden aangebracht, niets of nauwelijks aan wordt Als men bij garage Zuid-Oost aan de Hoevenseweg 92/d in Tilburg spreekt over service, dan is dat geen loze kreet. Niet voor niets is dit automobielbedrijf sinds 1983 dé SEAT-dealer voor de regio Tilburg. Het laatste nieuwe aanbod van Zuid-Oost mag er bijvoorbeeld zijn: drie jaar garantie op een SEAT Marbella. Een uitzonderlijk aanbod dat duidelijk maakt dat met de wensen van de klant rekening wordt gehouden. Wie een auto koopt wil dat deze betrouwbaar en veilig is en zeker de eerste jaren niet te veel kost. Bij automobielbedrijf Zuid- onafhankelijk opgehangen wielen volgens het double- wishbone principe. Specifiek voor de Sports Edition zijn de individueel afstelbare, i gasgevulde schokdempers die speciaal door Koni voor deze auto werden ontwikkeld. Verder ontstaat door het toegenomen vermogen de mogelijkheid dat de achterwielen zwaarder worden belast. Om dit effect te neutraliseren heeft de MX-5 voor een dikkere stabilisatorstang gekregen. Tot slot is de Sports Edition uitsluitend uiterlijk herkenbaar aan de lichtmetalen BBS-velgen met 205/55 R15 Bridgestone banden. Het resultaat is niet alleen dat deze speciale MX-5 Oost heeft men het volste vertrouwen, dat de SEAT Marbella dit unieke garantie- aanbod waard is. Dit type staat bekend om zijn lage onderhoudskosten en betrouwbare karakter. En de SEAT Marbella is al leverbaar vanaf f 14.495,-. Voordat een wagen bij Zuid- Oost de showroom verlaat wordt deze van top tot teen nagekeken. Bovendien zorgt een extra inspectie op alle bewegende delen ervoor, dat de klant met een gerust hart zijn nieuwe aanwinst mee kan nemen. De klanten van Zuid-Oost weten dit te waarderen en komen daarom terug, zo is de ervaring, keer op keer. Technische r Merk en type: Mas Sports Edition Aantal cilinders: 4 in lijn attig. Cilinderinhoud: 1598 cc ee. Boring x slag: 78 x 83,6 mm Vermogen: 149 pk bij 6500 tr/min Koppel: 185 Nm bij 3500 tr/min Afmetingen: lengte 3,95 meter, breedte 1,675 meter Gewicht: 960 kg Prestaties: topsnelheid 210 km/u acceleratie 0-100 in 7,2 sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,7 liter/100 km bij 120 km/u 9,5 liter/100 km stadsverkeer 9,7 liter/100 km Prijs: f.77.750,= Wegenbelasting: f. 190,= tot f.!97,= per3mnd. historie "Eigenlijk heb ik de begintijd van de automobielhandel nog meegemaakt", vertelt De Bruijn, die van origine boekhouder is. Toen hij na zijn dienstplicht over kon stappen naar het magazijn van autobedrijf De Groot, wilde Jan het in ieder geval eens proberen. Hij is er nooit meer weggegaan. In die 42 jaar heeft De Bruijn heel wat veranderingen in magazijnbeheer meegemaakt. "Toch is de doelstelling nog steeds dezelfde: de klanten zo snel en goed mogelijk van dienst zijn, met een zo klein mogelijke voorraad." De Bruijn vertelt over de administratie die vroeger gevoerd werd met kaartenbakken en kleurenclips die moesten verraden welke artikelen op waren, welke in bestelling zaten e.d. Tegenwoordig is Hardtop De MX-5 is een echte tweezitter. Achter de stoelen is eigenlijk helemaal geen plaats voor spullen. Er kunnen alleen maar kleine zaken worden opgeborgen in het dashboardkastje en een afsluitbaar vakje tussen de stoelen. In dit vakje zitten ook de hendels om de kofferklep en benzineklepje te openen. De inrichting van het interieur is redelijk klassiek. De stoelen hebben aangebouwde top van 195 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 8,8 seconden. Toch zijn er altijd mensen die meer van hun auto verwachten. In eigen beheer ontwikkelde de Nederlandse importeur daarom de Sports Edition, een MX-5 waarbij de motor danig onder handen werd genomen. Aan de krachtbron is een vloeistofgekoelde Garrett T25 turbocompressor toegevoegd inclusief een intercooler. Hierdoor is het vermogen gestegen tot 149 pk bij hetzelfde toerental, terwijl ook een forse winst bij het koppel werd bereikt: 185 Nm bij 3500 tr/min. Om te voorkomen dat de turbodruk te hoog oploopt, is in het blaasapparaat een zogenaamde wastegate opgenomen. Dit is een ranÏL5 pk bij 6500 electronisch aangestuurd an koppel van 135 klePÏe waarmee de turbodruk kan worden afgeregeld. Als snel wordt opgetrokken is de wastegate bij het intrappen van de koppeling zeer nadrukkelijk te horen. Overigens blijft ook de turbo dj 5500 tr/mi i is met 9501 I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 21