7Z7Z
25 JAAR MAZDA IN NEDERLAND
80
I
s
o
AIRBAG STANDAARD IN
TOPVERSIES GALANT
EN!
■I
TIENDE VERJAARDAG
VOOR BMW DIESEL
2
«0
“sr!
Groei
lease-
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
2
hr
-----
Verstekeling
wagenpark
In 1992 is het park
leaseauto's in Nederland
gegroeid tot 316.000
exemplaren, ondanks de
druk waarmee de totale
automarkt te maken had.
Dat komt neer op een
groei van 3,6%. Uit de
nieuwste inventarisatie
van de Bovag en de
Vereniging van
Nederlandse
Autoleasemaatschappije
n(VNA) blijkt dat het
totale park een
balanswaarde heeft van
7,7 miljard gulden. De
terugloop van de groei
van de Nederlandse
economie (in 1992 nog
maar 1,5%, voor 1993
wordt 0,6% voorspeld)
zorgt voor een
afwachtende houding
het bedrijfsleven wat
betreft investeringen.
Toch is de groei binnen
het lease-segent vorig
jaar het grootte geweest.
De populariteit van
leasing bij vrachtwagens
(+10,9%) en bestelwagens
tot 3500 GVW (+10,2%)
neemt wat sterker toe.
Kijken we dan naar de
groei van het totale
leasepark in 1992 met
11.913 dan blijkt hiervan
slechts 6.148 stuks
personenwagens te
betreffen, zodat dit
deelgebied het meest
achterblijft. Toch hebben
de Bovag en VNA
positieve verwachtingen
voor dit jaar, waarvoor
een groei van 5 tot 6%
mogelijk wordt geacht.
0
o
•n
^2
fi
0
uli 1993 -pagina 18
I
het
merk
rstig.
gen ii
ie een
als
?re
Tony Vos
bij
in
:eerd
toe.
t de
Opel Astra Cabrio
Autotest:
Lees verder
Mazda MX-5
in dit nummer
o.a.:
Nissan 100 NX Airtop
pag. 7
Mercedes 190 en 190 SL
pag. 9
ratie,
isniveau
0
fl
s van f450,
t gemontet
ite aar
le basis
Sport Edition
pag. 3
in die jaren nog weinig
geschikt voor Europa.
Kom proefrijden in de Citroen Xantia en Honda
Accord op zondag 4 juli van 10.00 tot 17.00 uur
Particulier
Sinds de oprichting in 1907
was Auto Palace al bekend
met het importeren van auto's.
Zeer uiteenlopende merken
als Mercedes, Skoda,
Maybach en Trabant werden
door de jaren heen
vertegenwoordigd. Auto
Palace leverde ook diverse
op van deze
begeleid door een even
kmakende
igne. De
n deze twee
en heeft ertoe geleid dat
de naamsbekendheid van
De heropening in 1983 viel
samen met de viering van het
75-jarig bestaan van het
moederbedrijf.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Tsjechië en Slowakije
In de afgelopen jaren heeft
Mazda als merk een
gedaantewisseling
ondergaan. Sinds 1989 is een
opeenvolging van
eigenzinnige
mode"-
MX-°
excl___
verkoop
wordt 1
spraakmaker
reclamecampag
14R n combinatie van
148 factoren heeft er
Het samenvoegen van
typische dieselvoordelen
zuinigheid met typische
BMW-eigenschappen als
comfort en
milieuvriendelijkheid was het
devies bij de ontwikkeling
van de BMW-dieselmotor eind
jaren zeventig. De eerste
produktie-exemplaren
verschenen in juni 1983 in de
524 td. De 6 cilinder 2.4 liter
turbodiesel van 115 pk zette
nieuwe maatstaven op
Ook de dealerorganisatie
heeft in de afgelopen 25 jaar
een stormachtige
ontwikkeling doorgemaakt,
niet alleen in aantal, maar
vooral in kwaliteit. De
importeur stelt inmiddels
hoge eisen aan de
vestigingsplaats, de
presentatie en de
dienstverlening van elke
individuele dealer. Een
aantal van de allereerste
dealers heeft de groei
meegemaakt en vrij veel
dealers uit de eerste jaren
maken nog steeds deel uit
de organisatie, die nu uit 1»
bedrijven bestaat.
Vóór alle zakelijke automobilisten
van Brabant stellen CITROEN BERTENS TILBURG, JAN BERTENS
UDENHOUT, OTTEVANGER VUGHT EN AUTO OISTERWIJK alle
modellen van de Citroen Xantia en Honda Accord
JA ter beschikking. U bent van harte welkom voor een
uitgebreide proefrit in een sfeervolle ambiance!
(T)F ROOFP') Landgoed De Rosep,
<L>L IN^AT^LF J Oirschotsebaan 15, Oisterwijk.
Net als de meeste Japanse
merken had Mazda in
Nederland een moeizaam
begin. In de loop van de jaren
zestig werden verschillende
pogingen ondernomen om het
merk succesvol op de markt te
brengen, maar die bleken
onvoldoende onderbouwd.
Auto Palace en Mazda
kwamen voor het eerst in 1964
met elkaar in contact, maar
het leveringsprogramma was
Mazda-importeur Autopalace de Binckhorst viert
deze zomer het feit dat in 1968 de eerste Mazda's via
dit bedrijf in Nederland werden verkocht. In de
afgelopen kwart eeuw is het bedrijf tot grote bloei
gekomen. De vooruitzichten met het Japanse merk
zijn zowel op korte als lange termijn bijzonder
gunstig.
emissiewaarden bij een zo
gunstig mogelijk verbruik. In
1990 werd de katalysator
geïntroduceerd voor lager
uitstoot aan schadelijke
stoffen. In 1991 diende zich de
eerste grote evolutie aan met
de 2.5 liter turbodiesel met
interkoeler. Deze motor is met
een vermogen van 143 pk op
ie dit moment de meest
a krachtige
IW-diesel personenwagendiesel. BMW
terd door de levert zijn dieselmotoren niet
i het volledig alleen in de eigen auto's zoals
geregeld de 324 td, 325 td, 525 td en 525
am. Deze Digitale tds maar onder meer ook aan
ronica (DDE) zorgt Bertone voor aandrijving in
imale uitlaatgas zeer luxueuze terreinwagens.
1951 stammende pand aan de
Haagse Binckhorstlaan was
niet berekend op een
dergelijk verkoopvolume.
Om die reden werd begin
jaren tachtig de grond naast
het bedrijf en de binnenhaven
erachter opgekocht.
De haven werd gedempt en
deze oppervlakte-vergroting
leidde tot de bouw van een
viermaal zo groot pand, met
integratie van het
oorspronkelij ke gebouw.
C Jaargang 5
Nummer 26 Donderdag 1 juli 1993 Oplage: 96.900 ex.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
dieselgebied. Accelerc
topsnelheid en geluids.
deden niet onder voor een
vergelijkbare benzine-auto. In
1985 werd het programma
uitgebreid met de niet
geblazen 324 d met een
vermogen van 86 pk. Tussen
1983 en 1991 werden 250.000
dieselmotoren door BMW
gemaakt, waarvan tweederde
met een turbo. Op technische
gebied werd/
in 1987 sterke
invoering van i
electronisch g<
inspuitsysteen
Diesel Elektror
voor een optim
Het komt vaak genoeg
voor dat een liefhebber
van klassieke auto's na
vele jaren zoeken het
door hem gekoesterde
model tegen het lijf loopt.
Dat het exemplaar in
kwestie al jaren stilstaat
en is bedekt met een
dikke laag stof, dat mag
de pret niet drukken.
Waar de auto ook ter
wereld gevonden is, zo
snel mogelijk zal hij in
Nederland voor de deur
komen staan, waarna de
eventuele restauratie
kan beginnen.
Met de trotse aankoop op
je eigen oprit, volgt de
eerste inspectie- en
schoonmaakbeurt. Ook
het interieur, motor- en
kofferruimte worden
hierbij niet vergeten. Je
komt dan haast van alles
tegen: overblijfselen van
een muizennest, zand,
dode vliegen en ander
ongedierte, nog wat
oude bonnetjes en
misschien een vergeelde
krant. Dat een opruim-
ronde door een oude auto
ook gevaarlijk kan zijn,
bleek onlangs. In Emmen
werd de kofferbak van
een uit de Verenigde
Staten geïmporteerd
Saab Sonett geopend.
Hierin trof de kersverse
eigenaar een grote,
zwart spin aan. Wij als
stoere Hollanders
pakken dan meteen een
krant om dit dier de
genadeklap te geven.
Gelukkig kon een in
Amerika wonende
vriend dit voorkomen. Hij
herkende het beest als
een "zwarte weduwe",
een bijzonder giftig en
zelfs dodelijk exemplaar.
Met de schrik in de
schoenen werd met
succes geprobeerd de
gevaarlijke dame in een
potje te stoppen. Zeer
verstandig werd het
beest afgestaan aan het
Noorder Dierenpark in
Emmen. Na onderzoek
bleek het beest zelfs in
verwachting te zijn. In
Europa zou dit type spin
niet voorkomen. Maar
het advies wat uit dit
verhaal klinkt, moge
duidelijk zijn. Pas op voor
ongewenste
verstekelingen in uw
zojuist aangeschafte
klassieker...
Distributiecentrum
In 1974 werden al meer dan
10.000 nieuwe Mazda's
geregistreerd, met andere
woorden, een
vertwintigvoudiging van de
verkopen in vijf jaar tijd. Hét
grote succes van Mazda werd
de 323, waardoor de verkopen
in 1977 doorschoten naar
23.000 exemplaren. Sinds die
tijd zijn de verkoopaantallen
gestabiliseerd rond de 20.000
nieuwe auto's per jaar.
Uiteraard had de
stormachtige groei van
Mazda ingrijpende
consequenties voor Auto
Palace. In 1976 werd de
voorraad auto's overgebracht
naar een eigen
distributiecentrum. Het uit
Mazda in Nederland in korte
tijd enorm is gegroeid.
Mazda heeft in Nederland een
eerste voorspoedige kwart
eeuw achter de rug. De
perspectieven voor het l
zijn gunstig. Mazda kan zich
verheugen in een grote
belangstelling van een
gevarieerd koperspubliek.
Technologisch bevindt Mazda
a voorste gelederen
i rotatiemotor en de
nprex diesel, waardoor»
ïl op de veranderende
rg van het publiek en
enlopende exten
’igheden kar
sld. Auto Pal
IV zit met Ma
zadel en bli
itdagf--
A1 sinds de introductie van
huidige Mitsubishi Galant
een airbag leverbaar op al]
modellen. De GTi-
uitvoeringen met een V6-
motor hebben standaard de
veiligheidsvoorziening. Va
de nieuwe Galant zijn er
inmiddels al ruim 2000
exemplaren geregistreerd,
een prima resultaat in een
dalende automarkt. De
veiligheidsuitrusting van d
Galant omvat verder
natuurlijk in de koets
verwerkte kreukelzones en
verstevigingsbalken in de
portieren. De airbag aan
bestuurdersziji
een meerprijs1
iedere Galant
dat is uitermat
Alleen op de basis 1.8 GLi
moet f.550,= extra betaald
worden.
merken bedrijfsauto's,
bussen, landbouwtractoren
en motofietsen. Na vele jaren
van een relatief kleinschalig
bestaan, is Auto Palace één
van de weinige nog
resterende particuliere auto-
importeurs van Nederland.
In de herfst 1968 werd door de
huidige president dhr. R.B.P.
Lauret het Mazda-
importcontract verworven. Op
het programma stond op dat
moment alleen de Mazda
1500, een door Bertone
ontworpen vierdeurs sedan,
waarvan ook een stationcar
variant leverbaar was. In het
eerste volle jaar 1969 werden
van deze auto's 503
exemplaren verkocht,
waarmee direct de eerste
prognose werd overtroffen. In
1970 maakte Mazda met de
komst van de 1200-serie de
stap naar de populaire
prijsklasse, waardoor de
organisatie verder versterkt
kon worden. Het jaar 1970
werd dan ook afgesloten met
1.875 verkochte Mazda's
terwijl het jaar daarna de
groei er goed in zat tot 4.750
exemplaren. Begin jaren
zeventig werd bovendien 1
modellenprogramma fors
uitgebreid met onder meer de
1300-serie, de 818,616 en 929.
Naast de modellen met
normale zuigermotoren heeft
een opeenvolging van
modellen voorzien van een
rotatiemotor deel uitgemaakt
van het programma. Mazda is
al vele jaren de enige
fabrikant ter wereld die
dergelijke motor in
serieproduktie bouwt en
genereerde met dit gegeven
veel publiciteit en een eigen
imago.
1 de BMV
verbeter
ollec
sld
i>eze Digitale
ca (DDE) zorgt
le uitlaatgas
srgaan.
>nvolr:’
igenzinnige en
nderscheidend gelijnde
•dellen geïntroduceerd
ris de 121, MX-3, MX-5 en
[-6 alsmede de eerste in een Technoloc
clusieve lijn, de Xedos 6. De Zlch de
rkoop van deze modellen met de rot
comp’-
snel
vraag
uiteenlopende externe
omstandigheden kan worden
ingespeeld. Auto Palace - de
Binckhorst BV zit met Mazda
stevig in het zadel en blijft
bereid nieuwe uitdagingen
aan te gaan. Daartoe mag de
enkele jaren geleden gestarte
officiële import van Mazda in
Tsjechië en Slowakije worden
gerekend. Alleen de zeer
snelle groei van de verkoop
van Mazda in die landen doet
nog denken aan de situatie
zoals die 25 jaar geleden in
Nederland gold.