7Z7Z 25 JAAR MAZDA IN NEDERLAND 80 I s o AIRBAG STANDAARD IN TOPVERSIES GALANT EN! ■I TIENDE VERJAARDAG VOOR BMW DIESEL 2 «0 “sr! Groei lease- Bijlage van: DeTilburgse Koerier 2 hr ----- Verstekeling wagenpark In 1992 is het park leaseauto's in Nederland gegroeid tot 316.000 exemplaren, ondanks de druk waarmee de totale automarkt te maken had. Dat komt neer op een groei van 3,6%. Uit de nieuwste inventarisatie van de Bovag en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappije n(VNA) blijkt dat het totale park een balanswaarde heeft van 7,7 miljard gulden. De terugloop van de groei van de Nederlandse economie (in 1992 nog maar 1,5%, voor 1993 wordt 0,6% voorspeld) zorgt voor een afwachtende houding het bedrijfsleven wat betreft investeringen. Toch is de groei binnen het lease-segent vorig jaar het grootte geweest. De populariteit van leasing bij vrachtwagens (+10,9%) en bestelwagens tot 3500 GVW (+10,2%) neemt wat sterker toe. Kijken we dan naar de groei van het totale leasepark in 1992 met 11.913 dan blijkt hiervan slechts 6.148 stuks personenwagens te betreffen, zodat dit deelgebied het meest achterblijft. Toch hebben de Bovag en VNA positieve verwachtingen voor dit jaar, waarvoor een groei van 5 tot 6% mogelijk wordt geacht. 0 o •n ^2 fi 0 uli 1993 -pagina 18 I het merk rstig. gen ii ie een als ?re Tony Vos bij in :eerd toe. t de Opel Astra Cabrio Autotest: Lees verder Mazda MX-5 in dit nummer o.a.: Nissan 100 NX Airtop pag. 7 Mercedes 190 en 190 SL pag. 9 ratie, isniveau 0 fl s van f450, t gemontet ite aar le basis Sport Edition pag. 3 in die jaren nog weinig geschikt voor Europa. Kom proefrijden in de Citroen Xantia en Honda Accord op zondag 4 juli van 10.00 tot 17.00 uur Particulier Sinds de oprichting in 1907 was Auto Palace al bekend met het importeren van auto's. Zeer uiteenlopende merken als Mercedes, Skoda, Maybach en Trabant werden door de jaren heen vertegenwoordigd. Auto Palace leverde ook diverse op van deze begeleid door een even kmakende igne. De n deze twee en heeft ertoe geleid dat de naamsbekendheid van De heropening in 1983 viel samen met de viering van het 75-jarig bestaan van het moederbedrijf. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Tsjechië en Slowakije In de afgelopen jaren heeft Mazda als merk een gedaantewisseling ondergaan. Sinds 1989 is een opeenvolging van eigenzinnige mode"- MX-° excl___ verkoop wordt 1 spraakmaker reclamecampag 14R n combinatie van 148 factoren heeft er Het samenvoegen van typische dieselvoordelen zuinigheid met typische BMW-eigenschappen als comfort en milieuvriendelijkheid was het devies bij de ontwikkeling van de BMW-dieselmotor eind jaren zeventig. De eerste produktie-exemplaren verschenen in juni 1983 in de 524 td. De 6 cilinder 2.4 liter turbodiesel van 115 pk zette nieuwe maatstaven op Ook de dealerorganisatie heeft in de afgelopen 25 jaar een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt, niet alleen in aantal, maar vooral in kwaliteit. De importeur stelt inmiddels hoge eisen aan de vestigingsplaats, de presentatie en de dienstverlening van elke individuele dealer. Een aantal van de allereerste dealers heeft de groei meegemaakt en vrij veel dealers uit de eerste jaren maken nog steeds deel uit de organisatie, die nu uit 1» bedrijven bestaat. Vóór alle zakelijke automobilisten van Brabant stellen CITROEN BERTENS TILBURG, JAN BERTENS UDENHOUT, OTTEVANGER VUGHT EN AUTO OISTERWIJK alle modellen van de Citroen Xantia en Honda Accord JA ter beschikking. U bent van harte welkom voor een uitgebreide proefrit in een sfeervolle ambiance! (T)F ROOFP') Landgoed De Rosep, <L>L IN^AT^LF J Oirschotsebaan 15, Oisterwijk. Net als de meeste Japanse merken had Mazda in Nederland een moeizaam begin. In de loop van de jaren zestig werden verschillende pogingen ondernomen om het merk succesvol op de markt te brengen, maar die bleken onvoldoende onderbouwd. Auto Palace en Mazda kwamen voor het eerst in 1964 met elkaar in contact, maar het leveringsprogramma was Mazda-importeur Autopalace de Binckhorst viert deze zomer het feit dat in 1968 de eerste Mazda's via dit bedrijf in Nederland werden verkocht. In de afgelopen kwart eeuw is het bedrijf tot grote bloei gekomen. De vooruitzichten met het Japanse merk zijn zowel op korte als lange termijn bijzonder gunstig. emissiewaarden bij een zo gunstig mogelijk verbruik. In 1990 werd de katalysator geïntroduceerd voor lager uitstoot aan schadelijke stoffen. In 1991 diende zich de eerste grote evolutie aan met de 2.5 liter turbodiesel met interkoeler. Deze motor is met een vermogen van 143 pk op ie dit moment de meest a krachtige IW-diesel personenwagendiesel. BMW terd door de levert zijn dieselmotoren niet i het volledig alleen in de eigen auto's zoals geregeld de 324 td, 325 td, 525 td en 525 am. Deze Digitale tds maar onder meer ook aan ronica (DDE) zorgt Bertone voor aandrijving in imale uitlaatgas zeer luxueuze terreinwagens. 1951 stammende pand aan de Haagse Binckhorstlaan was niet berekend op een dergelijk verkoopvolume. Om die reden werd begin jaren tachtig de grond naast het bedrijf en de binnenhaven erachter opgekocht. De haven werd gedempt en deze oppervlakte-vergroting leidde tot de bouw van een viermaal zo groot pand, met integratie van het oorspronkelij ke gebouw. C Jaargang 5 Nummer 26 Donderdag 1 juli 1993 Oplage: 96.900 ex. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. dieselgebied. Accelerc topsnelheid en geluids. deden niet onder voor een vergelijkbare benzine-auto. In 1985 werd het programma uitgebreid met de niet geblazen 324 d met een vermogen van 86 pk. Tussen 1983 en 1991 werden 250.000 dieselmotoren door BMW gemaakt, waarvan tweederde met een turbo. Op technische gebied werd/ in 1987 sterke invoering van i electronisch g< inspuitsysteen Diesel Elektror voor een optim Het komt vaak genoeg voor dat een liefhebber van klassieke auto's na vele jaren zoeken het door hem gekoesterde model tegen het lijf loopt. Dat het exemplaar in kwestie al jaren stilstaat en is bedekt met een dikke laag stof, dat mag de pret niet drukken. Waar de auto ook ter wereld gevonden is, zo snel mogelijk zal hij in Nederland voor de deur komen staan, waarna de eventuele restauratie kan beginnen. Met de trotse aankoop op je eigen oprit, volgt de eerste inspectie- en schoonmaakbeurt. Ook het interieur, motor- en kofferruimte worden hierbij niet vergeten. Je komt dan haast van alles tegen: overblijfselen van een muizennest, zand, dode vliegen en ander ongedierte, nog wat oude bonnetjes en misschien een vergeelde krant. Dat een opruim- ronde door een oude auto ook gevaarlijk kan zijn, bleek onlangs. In Emmen werd de kofferbak van een uit de Verenigde Staten geïmporteerd Saab Sonett geopend. Hierin trof de kersverse eigenaar een grote, zwart spin aan. Wij als stoere Hollanders pakken dan meteen een krant om dit dier de genadeklap te geven. Gelukkig kon een in Amerika wonende vriend dit voorkomen. Hij herkende het beest als een "zwarte weduwe", een bijzonder giftig en zelfs dodelijk exemplaar. Met de schrik in de schoenen werd met succes geprobeerd de gevaarlijke dame in een potje te stoppen. Zeer verstandig werd het beest afgestaan aan het Noorder Dierenpark in Emmen. Na onderzoek bleek het beest zelfs in verwachting te zijn. In Europa zou dit type spin niet voorkomen. Maar het advies wat uit dit verhaal klinkt, moge duidelijk zijn. Pas op voor ongewenste verstekelingen in uw zojuist aangeschafte klassieker... Distributiecentrum In 1974 werden al meer dan 10.000 nieuwe Mazda's geregistreerd, met andere woorden, een vertwintigvoudiging van de verkopen in vijf jaar tijd. Hét grote succes van Mazda werd de 323, waardoor de verkopen in 1977 doorschoten naar 23.000 exemplaren. Sinds die tijd zijn de verkoopaantallen gestabiliseerd rond de 20.000 nieuwe auto's per jaar. Uiteraard had de stormachtige groei van Mazda ingrijpende consequenties voor Auto Palace. In 1976 werd de voorraad auto's overgebracht naar een eigen distributiecentrum. Het uit Mazda in Nederland in korte tijd enorm is gegroeid. Mazda heeft in Nederland een eerste voorspoedige kwart eeuw achter de rug. De perspectieven voor het l zijn gunstig. Mazda kan zich verheugen in een grote belangstelling van een gevarieerd koperspubliek. Technologisch bevindt Mazda a voorste gelederen i rotatiemotor en de nprex diesel, waardoor» ïl op de veranderende rg van het publiek en enlopende exten ’igheden kar sld. Auto Pal IV zit met Ma zadel en bli itdagf-- A1 sinds de introductie van huidige Mitsubishi Galant een airbag leverbaar op al] modellen. De GTi- uitvoeringen met een V6- motor hebben standaard de veiligheidsvoorziening. Va de nieuwe Galant zijn er inmiddels al ruim 2000 exemplaren geregistreerd, een prima resultaat in een dalende automarkt. De veiligheidsuitrusting van d Galant omvat verder natuurlijk in de koets verwerkte kreukelzones en verstevigingsbalken in de portieren. De airbag aan bestuurdersziji een meerprijs1 iedere Galant dat is uitermat Alleen op de basis 1.8 GLi moet f.550,= extra betaald worden. merken bedrijfsauto's, bussen, landbouwtractoren en motofietsen. Na vele jaren van een relatief kleinschalig bestaan, is Auto Palace één van de weinige nog resterende particuliere auto- importeurs van Nederland. In de herfst 1968 werd door de huidige president dhr. R.B.P. Lauret het Mazda- importcontract verworven. Op het programma stond op dat moment alleen de Mazda 1500, een door Bertone ontworpen vierdeurs sedan, waarvan ook een stationcar variant leverbaar was. In het eerste volle jaar 1969 werden van deze auto's 503 exemplaren verkocht, waarmee direct de eerste prognose werd overtroffen. In 1970 maakte Mazda met de komst van de 1200-serie de stap naar de populaire prijsklasse, waardoor de organisatie verder versterkt kon worden. Het jaar 1970 werd dan ook afgesloten met 1.875 verkochte Mazda's terwijl het jaar daarna de groei er goed in zat tot 4.750 exemplaren. Begin jaren zeventig werd bovendien 1 modellenprogramma fors uitgebreid met onder meer de 1300-serie, de 818,616 en 929. Naast de modellen met normale zuigermotoren heeft een opeenvolging van modellen voorzien van een rotatiemotor deel uitgemaakt van het programma. Mazda is al vele jaren de enige fabrikant ter wereld die dergelijke motor in serieproduktie bouwt en genereerde met dit gegeven veel publiciteit en een eigen imago. 1 de BMV verbeter ollec sld i>eze Digitale ca (DDE) zorgt le uitlaatgas srgaan. >nvolr:’ igenzinnige en nderscheidend gelijnde •dellen geïntroduceerd ris de 121, MX-3, MX-5 en [-6 alsmede de eerste in een Technoloc clusieve lijn, de Xedos 6. De Zlch de rkoop van deze modellen met de rot comp’- snel vraag uiteenlopende externe omstandigheden kan worden ingespeeld. Auto Palace - de Binckhorst BV zit met Mazda stevig in het zadel en blijft bereid nieuwe uitdagingen aan te gaan. Daartoe mag de enkele jaren geleden gestarte officiële import van Mazda in Tsjechië en Slowakije worden gerekend. Alleen de zeer snelle groei van de verkoop van Mazda in die landen doet nog denken aan de situatie zoals die 25 jaar geleden in Nederland gold.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 19