CITROEN XANTIA I1W
NIEUWE ESPACE
LEXUS GS 300
Verwachte
uitbreiding
IN DE MAAK
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
■I
3^
april 1993 -pagina24
Oplage: 96.900 ex.
Donderdag 24 juni 1993
sperkt
Tony Vos
Lees verder
in dit nummer
pag. 5
o.a.:
Autotest:
Seat Ibiza 1.3i CLX
pag.3
Frans Lelyveld
genomineerd als
Automonteur 1993
pag.3
70 jaar
24 uur van Le Mans
Jaargang 5
Nummer 25
>er
igen.
besl
et ogenb
kosten.
zonnen,
kwartje
t aantal
refers in ons land
j daarvan
ideren. Alle
Dijt,
komt
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goirle,
Riel, Loon op Zand, üdenhout, Ber-
kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel
en Hilvarenbeek.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus410-5000AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14.5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
^Cuvée du^
Presbytère-
Caramany
Cru du Roussillion
Villages
Superbe wijn, diep van
kleur en zeer
aromatisch, kan zich
meten met de beste
wijnen, maar is heel
vriendelijk in prijs.
Iets gekoeld
serveren (16°)
Kort na de introductie van de Citroën Xantia wordt
de serie die nu bestaat uit de 1.8,2.0 en 16-kleppe
vooral motorisch fors uitgebreid. Alle uitbreidinc
die vrijwel direct leverbaar zijn, werden bij de
allereerste presentatie al aangekondigd. Naast de
diesel en turbodiesel kan er nu ook een
automatische versnellingsbak op de 1.8 en 2.0
besteld worden. Als basismodel is de 1.6i X
inmiddels aan het programma toegevoegd.
Wettelijke eisen
Het meerendeel kiest voor de
1.8 liter. Bovendien is jaren h<
gebleken dat bijna 70 procent geperfc
afkomstig is uit de Citroen BX.
Met een wagenpark van
580.000 BX-en met
benzinemotor, kan de Xantia
een goede toekomst voorspeld
worden. In Nederland werden
tot 1 juni 3000 orders
genoteerd met ook een nadruk
op de 1.8.
De motoren uit de Xantia
Diesel zijn al vele jaren
bekend. De 1.9 liter is namelijk
ook te vinden in de ZX van
Citroen en de Peugeots 405 en
306. De atmosferische versie
levert een vermogen van 71 pk
bij 4600 tr/min en een koppel
van 120 Nm bij 2000 tr/min.
Deze XUD-motor is door de
jaren heen zo
fectioneerd, dat de
toot van schadelijke
stoffen zover is teruggebracht,
dat ruimschoots aan de
wettelijke eisen wordt
voldaan, zonder toepassing
van een katalysator. De 1210
kg wegende Xantia 1.9D haalt
een topsnelheid van 160 km/u
en heeft 17,6 seconden nodig
om de 100 km/u te bereiken.
Daarnaast levert Citroen ook
de turbodiesel in de Xantia.
Deze geblazen 1.9 liter brengt
het tot 92 pk bij 4000 tr/min en
een fors koppel van 196 Nm bij
2250 tr/min. De turbo heeft een
veel hoger prestatieniveau
met een top van 180 km/u en
sprintje van 0 tot 100 in 12,5
seconden. Uiteraard is de
gewone diesel fractioneel
zuiniger.
De Citroen Xantia 1.9D wordt
uitsluitend geleverd in de
basis X-uitvoering en kost
f.41.900,=. De turbodiesel kent
het luxueuze SX-niveau en
moet f.50.900,= opbrengen.
Beide auto's hebben
hydropneumatische vering
zonder computerbesturing
(hydractief).
auto is de zojuist
gepresenteerde Twingo,
terwijl later ook een auto op
het onderstel van de eind 1995
te introduceren opvolger van
de Renault 19 zal verschijnen.
In 1995 zal ook de nieuwe
Espace worden uitgebracht.
Alhoewel we nu al met de
derde generatie te maken
hebben, heeft de auto nog
steeds dezelfde basis en
bouwwijze als het eerste type. ges
De nieuweling wordt echter dej
helemaal nieuw. Het is niet
ongebruikelijk dat nieuwe
auto's op testbanen worden
gesignaleerd met de
carrosserie van het bestaande
model. Onlangs zagen we op
de testbaan van Valeo deze
aangepaste Espace rijden. Op
het eerste gezicht is er aan
deze auto wellicht weinig
speciaals te zien. Wie echter
op de spatborden let, ziet dat
deze zowel voor als achter zijn
uitgebouwd. Er zijn al langer
geruchten dat de opvolger van
de Espace groter zal worden.
Het is dan ook zeer
waarschijnlijk dat onder het
koetswerk van deze huidige
Espace het onderstel te
vinden is van zijn opvolger.
Wie de gefotografeerde auto
nog eens goed met het huidige
model vergelijkt, kan ook zien
dat de voorwielen verder naar
voren zijn geplaatst en de
bumper is ingekort. Dit duidt
niet alleen op een grotere
spoorbreedte, maar ook een
langere wielbasis.
cilinders. De mede door
Giugiaro ontworpen auto
werd twee jaar geleden al als
prototype onder de naam
Toyota Aristo op
autotentoonstellingen
neergezet.
Toen besloten werd deze
eigenzinnige auto
daadwerkelijk in produktie te
nemen, werd het model direct
als Lexus voorbestemd voor
De concurrentie zit niet stil
wordt altijd beweerd, al moet
daar zo'n 9 jaar na introductie
van de Espace zwaar aan
getwijfeld worden. Peugeot,
Citroën, Fiat, Lancia, Alfa,
VW, Ford en Mercedes roepen
al enige tijd bezig te zijn met
een concurrent voor deze
Renault, maar tot nu toe is en
blijft de Espace de enige
Europese aanbieding in dit
segment, die bovendien
wereldwijd de trend heeft
aangegeven.
Renault wil zijn voorsprong in
het APV-segment graag
behouden. Daarom heeft het
merk onlangs aangekondigd
naast haar normale
modellenlijn een complete
serie monospaces te gaan
voeren. Hierbij blijft de Espace
het topmodel naast de
Safrane. De kleinste ruimte-
6000 tr/min. De 1.6 liter wordt
uitsluitend in combinatie met
de X-uitrusting aangeboden.
Toch is deze auto al voorzien
van een veiligheidsuitrusting
met meesturende achteras,
verstevigingsbalken in de
portieren en gordelspanners.
In het interieur vinden we
onder meer een in hoogte
verstelbare stuurkolom,
hoogteverstelling op de
gordels voor, toerenteller en
getint glas. De Xantia 1.6i X
staat voor f.35.900,= op de
prijslijst.
Tot slot kunnen de bestaande
types met 1.8 en 2.0 liter motor
in de SX-uitvoering tegen een
meerprijs van f.3.500,= worden
besteld met een automatische
versnellingsbak met vier
overbrengingen, een
voorziening die in het steeds
drukker wordende verkeer
bijzonder prettig is.
Herstel
autoverkopen
verwacht
In het zojuist verschenen
jaarverslag van de Rai
wordt geschreven: "De
auto heeft een zeer hechte
plaats in de samenleving
en zal die ook op termijn
behouden. De
mogelijkheden tot
vervanging zijn beperkt
en kostbaar." Op langere
termijn zijn de verkopen
van personenauto 's
volgens de Rai dan ook
gewaarborgd. Met de
groei van het park neemt
de vervangingsvraag, die
de basis van de markt is,
toe. Hoewel de verkoop in
1993 achterblijft bij het
niveau van de laatste
jaren, zal op termijn zeker
een herstel optreden.
Voorts mag verwacht
worden dat de omzet uit
onderhoud in de branche
toeneemt. Dit kan
positieve gevolgen
hebben voor de verkoop
van auto-onderdelen en
van garage-uitrustingen.
Ook bij de afzet van
vrachtauto's en speciale
voertuigen verwacht de
Rai een herstel als er
volgend jaar weer een
economische opleving is.
Positief is het verslag over
de verkoop van
motorfietsen. Weliswaar
zal het
stijgingspercentage in de
verkopen afnemen, maar
in 1993 zal opnieuw een
hogere afzet worden
bereikt.
Ook over de diets is de Rai
optimistisch gestemd. In
het verslagjaar kon het
hoge verkoopniveau van
de twee voorgaande jaren
worden vastgehouden.
Van belang is dat de
vraag van de consument
zich steeds meer richt op
betere en duurdere
fietsen. Ook is er veel
belangstelling voor
accessoires Dit betekent
dat de fietsenbranche van
1993 en volgende jaren
goede verwachtingen
heeft.
Vooral voor de Franse markt
zijn de dieselversies van groot
belang. De Citroën BX werd de
afgelopen jaren in het eigen
land voor meer dan de helft
met een dieselmotor verkocht.
Bovendien bezet de Xantia
twee maanden na zijn
introductie in Frankrijk al de
eerste plaats in zijn segment
en dat nog zonder de diesels.
Automaat
Een belangrijke uitbreiding
voor de Nederlandse markt is
de Xantia met 1.6 liter
benzinemotor. Ook deze
krachtbron is een oude
bekende uit vele PSA-
produkten. De 1580 cc
multipoint injectiemotor levert
een vermogen van 90 pk bij
de Amerikaanse en Europese
markt. De auto is in Japan al
enige tijd leverbaar als
Toyota. De 230 pk motor zorgt
bij een totaalgewicht van 1590
kg voor een top van 220 km/u
en een acceleratie van 0 tot
100 in nog geen 9 seconden.
Prijstechnisch komt de GS 300
uiteraard onder de bestaande
LS 400, die op het ogenblik
f. 157.629,= moet
Na de Europese introductie op
de IAA in Frankfurt in
september aanstaande van de
GS 300 hebben we bij het
Japanse prestige-merk Lexus
te maken met een heus
programma. De nieuwe,
~estroomlijnde GS 300 zal aan
de onderkant de bekende LS
400 komen versterken. Voorin
vinden we een 3 liter 24-
kleppen motor met zes
In de zomer van 1984
introduceerde Renault de
Espace als eerste Europese
ruimte-auto. De auto werd
door Matra ontwikkeld en was
aanvankelijk voorbestemd
een Peugeot of Talbot te
worden. PSA zag echter niets
in het project, waarna Matra
naar Renault lonkte. Het
voormalige staatsbedrijf zag
wel brood in deze auto die als
Espace op de markt kwam. De
eerste maanden heeft Renault
toch zwaar getwijfeld of
hiermee een goede beslissing
was genomen. Het publiek
moest zo aan de auto wennen,
dat de verkopen ver bij de
prognoses achter bleven.
Uiteindelijk is het met de
Espace meer dan goed
gekomen, gezien het feit dat
deze auto al jaren het APV-
segment in Europa aanvoert.
Muntstukken
In Nederland heeft de
Koningin verschillende,
voorrechten. Eén daarvan
is dat haar beeltenis op
onze munten en postzegels
voorkomt. In de politiek
blijken verschillende
ministers het echter zo
hoog in hun bol te hebben,
dat ook zij een eigen
muntstuk willen hebben.
Gelukkig realiseren zij
ondanks hun w
gedrevenheid, dat de
afbeelding van hun
hoofden op onze
betaalmiddelen geen
haalbare kaart is.
Desondanks kregen we
eind 1991 toch te maken
met het kwartje van Kok.
Een denkbeeldig
muntstukje wat we echter
dagelijks of wekelijks
betalen als we onze auto
hebben volgetankt. Iedere
liter bevat dat kwartje van
Kok. Het moge duidelijk
zijn dat in het kabinet
enige jalouzie is ontstaan.
Waarom zou minister Kok
wel een eigen muntstuk
mogen hebben en de
andere collega's niet.
Originaliteit is nou niet
bepaald een deugd van de
huidige club, zodat nu ook
minister Alders een
kwartje wil. Geen stuiver,
dubbeltje of gulden, nee,
ook een kwartje, het
kwartje van Alders. En om
de na-aperij verder voort
te zetten, de kwartjes van
Alders moeten in de
staatskas vloeien via
verhoging van de
brandstofaccijns. Deze
verhoging was voorzien
voor 1995, maar als PvdA-
minister ziet Alders in dat
hij na de volgende
verkiezing wellicht in 1995
helemaal geen deel meer
zal uitmaken van het
kabinet. En wat heb je nu
aan een kwartje wat naar
jou is vernoemd, terwijl je
helemaal geen meer
minister bent.
Overigens is ook wederom
erg origineel verzonnen,
waarom dit extra k
nu al nodig is. Het i
autokilometers i:
moet als gevolg
met 15% verminc
onderzoeken ten spijt,
waarin naar voren komt
dat pas bij een
verdubbeling van de
benzineprijs sprake zou
zijn van enige
vermindering van de
autokilometers, geloven
de muntstuk-bedenkers in
ons kabinet hier ook heilig
EN*