CITROEN XANTIA I1W NIEUWE ESPACE LEXUS GS 300 Verwachte uitbreiding IN DE MAAK Bijlage van: De Tilburgse Koerier ■I 3^ april 1993 -pagina24 Oplage: 96.900 ex. Donderdag 24 juni 1993 sperkt Tony Vos Lees verder in dit nummer pag. 5 o.a.: Autotest: Seat Ibiza 1.3i CLX pag.3 Frans Lelyveld genomineerd als Automonteur 1993 pag.3 70 jaar 24 uur van Le Mans Jaargang 5 Nummer 25 >er igen. besl et ogenb kosten. zonnen, kwartje t aantal refers in ons land j daarvan ideren. Alle Dijt, komt De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, üdenhout, Ber- kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus410-5000AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14.5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur ^Cuvée du^ Presbytère- Caramany Cru du Roussillion Villages Superbe wijn, diep van kleur en zeer aromatisch, kan zich meten met de beste wijnen, maar is heel vriendelijk in prijs. Iets gekoeld serveren (16°) Kort na de introductie van de Citroën Xantia wordt de serie die nu bestaat uit de 1.8,2.0 en 16-kleppe vooral motorisch fors uitgebreid. Alle uitbreidinc die vrijwel direct leverbaar zijn, werden bij de allereerste presentatie al aangekondigd. Naast de diesel en turbodiesel kan er nu ook een automatische versnellingsbak op de 1.8 en 2.0 besteld worden. Als basismodel is de 1.6i X inmiddels aan het programma toegevoegd. Wettelijke eisen Het meerendeel kiest voor de 1.8 liter. Bovendien is jaren h< gebleken dat bijna 70 procent geperfc afkomstig is uit de Citroen BX. Met een wagenpark van 580.000 BX-en met benzinemotor, kan de Xantia een goede toekomst voorspeld worden. In Nederland werden tot 1 juni 3000 orders genoteerd met ook een nadruk op de 1.8. De motoren uit de Xantia Diesel zijn al vele jaren bekend. De 1.9 liter is namelijk ook te vinden in de ZX van Citroen en de Peugeots 405 en 306. De atmosferische versie levert een vermogen van 71 pk bij 4600 tr/min en een koppel van 120 Nm bij 2000 tr/min. Deze XUD-motor is door de jaren heen zo fectioneerd, dat de toot van schadelijke stoffen zover is teruggebracht, dat ruimschoots aan de wettelijke eisen wordt voldaan, zonder toepassing van een katalysator. De 1210 kg wegende Xantia 1.9D haalt een topsnelheid van 160 km/u en heeft 17,6 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. Daarnaast levert Citroen ook de turbodiesel in de Xantia. Deze geblazen 1.9 liter brengt het tot 92 pk bij 4000 tr/min en een fors koppel van 196 Nm bij 2250 tr/min. De turbo heeft een veel hoger prestatieniveau met een top van 180 km/u en sprintje van 0 tot 100 in 12,5 seconden. Uiteraard is de gewone diesel fractioneel zuiniger. De Citroen Xantia 1.9D wordt uitsluitend geleverd in de basis X-uitvoering en kost f.41.900,=. De turbodiesel kent het luxueuze SX-niveau en moet f.50.900,= opbrengen. Beide auto's hebben hydropneumatische vering zonder computerbesturing (hydractief). auto is de zojuist gepresenteerde Twingo, terwijl later ook een auto op het onderstel van de eind 1995 te introduceren opvolger van de Renault 19 zal verschijnen. In 1995 zal ook de nieuwe Espace worden uitgebracht. Alhoewel we nu al met de derde generatie te maken hebben, heeft de auto nog steeds dezelfde basis en bouwwijze als het eerste type. ges De nieuweling wordt echter dej helemaal nieuw. Het is niet ongebruikelijk dat nieuwe auto's op testbanen worden gesignaleerd met de carrosserie van het bestaande model. Onlangs zagen we op de testbaan van Valeo deze aangepaste Espace rijden. Op het eerste gezicht is er aan deze auto wellicht weinig speciaals te zien. Wie echter op de spatborden let, ziet dat deze zowel voor als achter zijn uitgebouwd. Er zijn al langer geruchten dat de opvolger van de Espace groter zal worden. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat onder het koetswerk van deze huidige Espace het onderstel te vinden is van zijn opvolger. Wie de gefotografeerde auto nog eens goed met het huidige model vergelijkt, kan ook zien dat de voorwielen verder naar voren zijn geplaatst en de bumper is ingekort. Dit duidt niet alleen op een grotere spoorbreedte, maar ook een langere wielbasis. cilinders. De mede door Giugiaro ontworpen auto werd twee jaar geleden al als prototype onder de naam Toyota Aristo op autotentoonstellingen neergezet. Toen besloten werd deze eigenzinnige auto daadwerkelijk in produktie te nemen, werd het model direct als Lexus voorbestemd voor De concurrentie zit niet stil wordt altijd beweerd, al moet daar zo'n 9 jaar na introductie van de Espace zwaar aan getwijfeld worden. Peugeot, Citroën, Fiat, Lancia, Alfa, VW, Ford en Mercedes roepen al enige tijd bezig te zijn met een concurrent voor deze Renault, maar tot nu toe is en blijft de Espace de enige Europese aanbieding in dit segment, die bovendien wereldwijd de trend heeft aangegeven. Renault wil zijn voorsprong in het APV-segment graag behouden. Daarom heeft het merk onlangs aangekondigd naast haar normale modellenlijn een complete serie monospaces te gaan voeren. Hierbij blijft de Espace het topmodel naast de Safrane. De kleinste ruimte- 6000 tr/min. De 1.6 liter wordt uitsluitend in combinatie met de X-uitrusting aangeboden. Toch is deze auto al voorzien van een veiligheidsuitrusting met meesturende achteras, verstevigingsbalken in de portieren en gordelspanners. In het interieur vinden we onder meer een in hoogte verstelbare stuurkolom, hoogteverstelling op de gordels voor, toerenteller en getint glas. De Xantia 1.6i X staat voor f.35.900,= op de prijslijst. Tot slot kunnen de bestaande types met 1.8 en 2.0 liter motor in de SX-uitvoering tegen een meerprijs van f.3.500,= worden besteld met een automatische versnellingsbak met vier overbrengingen, een voorziening die in het steeds drukker wordende verkeer bijzonder prettig is. Herstel autoverkopen verwacht In het zojuist verschenen jaarverslag van de Rai wordt geschreven: "De auto heeft een zeer hechte plaats in de samenleving en zal die ook op termijn behouden. De mogelijkheden tot vervanging zijn beperkt en kostbaar." Op langere termijn zijn de verkopen van personenauto 's volgens de Rai dan ook gewaarborgd. Met de groei van het park neemt de vervangingsvraag, die de basis van de markt is, toe. Hoewel de verkoop in 1993 achterblijft bij het niveau van de laatste jaren, zal op termijn zeker een herstel optreden. Voorts mag verwacht worden dat de omzet uit onderhoud in de branche toeneemt. Dit kan positieve gevolgen hebben voor de verkoop van auto-onderdelen en van garage-uitrustingen. Ook bij de afzet van vrachtauto's en speciale voertuigen verwacht de Rai een herstel als er volgend jaar weer een economische opleving is. Positief is het verslag over de verkoop van motorfietsen. Weliswaar zal het stijgingspercentage in de verkopen afnemen, maar in 1993 zal opnieuw een hogere afzet worden bereikt. Ook over de diets is de Rai optimistisch gestemd. In het verslagjaar kon het hoge verkoopniveau van de twee voorgaande jaren worden vastgehouden. Van belang is dat de vraag van de consument zich steeds meer richt op betere en duurdere fietsen. Ook is er veel belangstelling voor accessoires Dit betekent dat de fietsenbranche van 1993 en volgende jaren goede verwachtingen heeft. Vooral voor de Franse markt zijn de dieselversies van groot belang. De Citroën BX werd de afgelopen jaren in het eigen land voor meer dan de helft met een dieselmotor verkocht. Bovendien bezet de Xantia twee maanden na zijn introductie in Frankrijk al de eerste plaats in zijn segment en dat nog zonder de diesels. Automaat Een belangrijke uitbreiding voor de Nederlandse markt is de Xantia met 1.6 liter benzinemotor. Ook deze krachtbron is een oude bekende uit vele PSA- produkten. De 1580 cc multipoint injectiemotor levert een vermogen van 90 pk bij de Amerikaanse en Europese markt. De auto is in Japan al enige tijd leverbaar als Toyota. De 230 pk motor zorgt bij een totaalgewicht van 1590 kg voor een top van 220 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in nog geen 9 seconden. Prijstechnisch komt de GS 300 uiteraard onder de bestaande LS 400, die op het ogenblik f. 157.629,= moet Na de Europese introductie op de IAA in Frankfurt in september aanstaande van de GS 300 hebben we bij het Japanse prestige-merk Lexus te maken met een heus programma. De nieuwe, ~estroomlijnde GS 300 zal aan de onderkant de bekende LS 400 komen versterken. Voorin vinden we een 3 liter 24- kleppen motor met zes In de zomer van 1984 introduceerde Renault de Espace als eerste Europese ruimte-auto. De auto werd door Matra ontwikkeld en was aanvankelijk voorbestemd een Peugeot of Talbot te worden. PSA zag echter niets in het project, waarna Matra naar Renault lonkte. Het voormalige staatsbedrijf zag wel brood in deze auto die als Espace op de markt kwam. De eerste maanden heeft Renault toch zwaar getwijfeld of hiermee een goede beslissing was genomen. Het publiek moest zo aan de auto wennen, dat de verkopen ver bij de prognoses achter bleven. Uiteindelijk is het met de Espace meer dan goed gekomen, gezien het feit dat deze auto al jaren het APV- segment in Europa aanvoert. Muntstukken In Nederland heeft de Koningin verschillende, voorrechten. Eén daarvan is dat haar beeltenis op onze munten en postzegels voorkomt. In de politiek blijken verschillende ministers het echter zo hoog in hun bol te hebben, dat ook zij een eigen muntstuk willen hebben. Gelukkig realiseren zij ondanks hun w gedrevenheid, dat de afbeelding van hun hoofden op onze betaalmiddelen geen haalbare kaart is. Desondanks kregen we eind 1991 toch te maken met het kwartje van Kok. Een denkbeeldig muntstukje wat we echter dagelijks of wekelijks betalen als we onze auto hebben volgetankt. Iedere liter bevat dat kwartje van Kok. Het moge duidelijk zijn dat in het kabinet enige jalouzie is ontstaan. Waarom zou minister Kok wel een eigen muntstuk mogen hebben en de andere collega's niet. Originaliteit is nou niet bepaald een deugd van de huidige club, zodat nu ook minister Alders een kwartje wil. Geen stuiver, dubbeltje of gulden, nee, ook een kwartje, het kwartje van Alders. En om de na-aperij verder voort te zetten, de kwartjes van Alders moeten in de staatskas vloeien via verhoging van de brandstofaccijns. Deze verhoging was voorzien voor 1995, maar als PvdA- minister ziet Alders in dat hij na de volgende verkiezing wellicht in 1995 helemaal geen deel meer zal uitmaken van het kabinet. En wat heb je nu aan een kwartje wat naar jou is vernoemd, terwijl je helemaal geen meer minister bent. Overigens is ook wederom erg origineel verzonnen, waarom dit extra k nu al nodig is. Het i autokilometers i: moet als gevolg met 15% verminc onderzoeken ten spijt, waarin naar voren komt dat pas bij een verdubbeling van de benzineprijs sprake zou zijn van enige vermindering van de autokilometers, geloven de muntstuk-bedenkers in ons kabinet hier ook heilig EN*

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 25