g
AUTORIJDEN MET ALLEEN HET
GAS- EN REMPEDAAL
ROVER 100
i
E
Autospeedway op circuit De Peel
s
Automatische versnellingsbak: genieten zonder spijt
l
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
II
I
I
I
.V. I
I
I
I
I
I
I
v'J
Jeep.
>y_V
gs
E
So
il
I
I
I
I
I
I
ROVER
De nieuwe generatie
BINK TILBURG
STA
blauwgrijs
11.900
FORD F
FORD ESCÓRT
FORD ESCORT
FORD SIERRA
De mooiste kollektie inruilauto's staat bij
CHRYSLER LOON OP ZAND
^CHRYSLER
i 1993 -pagina 10
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 17 juni 1993 - pagina 11
Zand
is de
dbij
1. G.G.
jetreft
jk
V.
groen
5655
Oadge
)1
B
A
A
A
B
ROVER 100
T-
Spoorlaan 175 TILBURG Tel. 013-350045
16
17
18
18
>0
)0
11
)0
)2
16
36
36
37
37
30
91
/blijvend
nstige
ir,
sser, enz.
roen
n 6.900
Winkler Prinsstraat 24
Tel. 013/420143
(a.d. Ringbaan Zuid)
smy-
tal
teert
1992
1991
1990
1988
1987
1991
1991
1991
1992
1989
1992
1988
1990
1992
1990
1990
1988
1992
1991
i1990
1990
1992
1989
1990
1986
1983
1989
1990
1987
1976
1989
1976
1990
1991
1991
1989
1991
1992
1985
1986
1990
1990
1988
1988
1992
model 1993
1992
1991
1989
1984
1987
1991
1990
1989
1992
1972
1990
CHRYSLER LOON OP ZAND
De Hoogt 12a,
5175 AX Loon op
Tel. 04166-3993
.ie is hetzelfde
en Audi. De
t normaal in de
nd. Al bij lage
Leusden, 7 mei 1993 - Een automatische versnellingsbak is in de meeste
compacte auto's nog steeds een bijzonderheid. Voor de grotere modellen is dat
al veel gebruikelijker. Een automaat is vooral in de stad een zegen en heeft
praktisch geen nadelen voor de rijprestaties en het verbruik. En zeker niet
wanneer die automaat zich, zoals tegenwoordig bij Volkswagen, met
elektronische intelligentie aanpast aan de bestuurder.
15.500, -
9.500,-
29.000,-
19.500, -
64.000,-
31.000,-
44.000,-
42.500, -
17.800,-
21.500, -
16.000,-
31.500, -
23.500, -
33.000,-
72.500, -
138.000,-
138.000,-
89.500, -
16.500, -
29.700,-
44.000,-
49.000,-
39.000,-
18.500, -
19.500, -
27.000,-
36.000,-
18.500, -
34.500, -
39.500, -
24.000,-
29.500, -
opnieuw gasgeven levert de
motor meteen weer het volle
vermogen.
Er is geen progrc
schakelaar mee1
bestuurder n
worden bedi
de automc
versnellin
«automat
Rover 111 L, 3-drs.
Rover 111 L Ascot, 3-drs.
Rover 111 Sprint
Rover 111 L, 5-drs.
Rover 114 Si
Rover 114 L, CVT autom
Rover 114 L diesel
Rover 114 GTi MPi
1100 Finesse
1988 42.000 km
1100 i zwart
1990 19.000 km 15.900
llOOCLi blauw
1990 32.000 km 15.900
llOOCLi zilver
1991 17.000 km 17.950,
1100 CLi wijnrood
1991 14.000 km 17.950
De Rover 100.
Nu ook als 1.4 diesel en CVT-automaat
Het hele programma staat voor u klaar
bij automobielbedrijf Bink in Tilburg.
Er is al een Rover 100 v.a. 20.995,-
het onmogelijk om een
uitspraak over de winnaar te
doen, doordat iedere koploper
het risico loopt van de baan te
worden gereden.
De wedstrijden op circuit De
of binnenterrein van een
tegenstander verwachten. Als
enige regel geldt de bepaling
dat de wagens zich niet tegen
de rijrichting in mogen
begeven. Begrijpelijkerwijs is
Peel beginnen om 13.00 uur.
Het circuit is gelegen aan de
N277 (Middenpeelweg) tussen
IJsselsteijn en Rips in de
gemeente Venray, ter hoogte
van vliegbasis De Peel.
1300 CL zilver
1986 97.000 km 8.900
1300 CL 5-drs zwart
1986 98.000 km 8.900
1400 CL rood
1987 79.000 km 10.950,
1400 bravo zilver
1988 83.000 km 12.950,
1400 bravo zilver
1989 79.000 km 14.950,-
1600 L automaat
1985 104.000
1600 L bravo groen
1984 104.000 km 5.900
1600 L bravo rood
1983 122.000 km 4.900
1600 L bravo zwart
1983 126.000 km 4.500
1300 laser wit
1984 134.000 km 4.500,
Wij wensen
u een hele
W goede reis! w®)
Alfa 164 V6
Alfa 33 diverse extra's
Alfa 33 station
Alfa 164 diesel
Audi 80 1.8 S
Audi 80 1.8 S
BMW 320i cabrio elektr. dak
BMW 524 TD
BMW 525i
BMW 325i Schnitzer
BMW 318 Touring LPG
BMW 318 i LPG zwart metallic
BMW 316 4-d. LPG
Cadillac Allante cabrio
Cherokee LTD Performance
Cherokee 4.0 L automaat
Cherokee 4.0 L aut. Van LPG
Cherokee LTD Wagoneer
Chevrolet Blazer 4.3 automaat, lang
Chevrolet Blazer 4.3 automaat, kort
Chevrolet Lumina 4-d., mooie Amerikaan
Chrysler Voyager 2.5i LPG
Chrysler Daytona coupé
ramma-
l meer die door de
met de hand moet
iiend. Hierdoor is
latische
ingsbak nog
itischer» geworden en
het rijden nog eenvoudiger. En
dat is ook de bedoeling van de
automaat.
Een auto met een
automatische
versnellingsbak toont vooral
in het stadsverkeer zijn meest
aangename kant. Gasgeven
en remmen, dat is alles. Dat
dit gemak ten koste zou gaan
van de rijprestaties, kan men
tegenwoordig vergeten. Een
Volkswagen Passat met
bijvoorbeeld 100 kW (136 pk)
haalt met een handmatige
versnellingsbak een
topsnelheid van 206 km/h en
met een automaat 204 km/h.
Het verschil is nauwelijks
meetbaar, ook voor wat betreft
het verbruik.
Bij de genoemde 100 kW (136
pk) is de verbruikstoename
krap een halve liter (per 100
km).
Vaak gebruiken bestuurders
van een auto met automaat
zelfs minder. Hun auto straalt
als het ware rust uit. Zij rijden
niet direct zoveel langzamer,
maar veeleer gelijkmatiger -
ontspannen en veilig. Dat is
direct aan de hartslag af te
lezen, zoals talrijke medische
onderzoeken bevestigen.
2000 GL 5-drs wit
1986 104.000 km 10.950,-
2000 CLi 4-drs zilver
1990 22.000 km 22.950
2000 CLi 4-drs blauwgrijs
1990 48.000 km 21.950
2000 special 5-drs zilver
1991 incl.LPG 24.500
2000 CLi 4-drs zilver
1991 33.000 km 24.750
zachtjes weg. De automaat
schakelt zelf, afhankelijk van
de rijweerstanden,
desnelheid, het toerental en
de stand van het gaspedaal.
Moderne automatische
versnellingsbakken vallen op
door belangrijke extra details.
Ze beschikken over minimaal
vier trappen in plaats van de
traditionele drie trappen. De
hoogste trap kan als
«overdrive» worden gebruikt,
zodat het toerental van de
rriotor lager blijft en daardoor
ook het geruis, de slijtage en
het verbruik afnemen. De
koppelomvormer wordt in de
hogere trappen overbrugd.
Deze overbrugging van de
koppelomvormer voorkomt de
anders onvermijdelijke «slip»,
verbetert de efficiency van de
koppelomvormer en
vermindert nogmaals het
verbruik. Moderne
automatische bakken hebben
bovendien vaak een
schakelaar voor meerdere
programma's. In de positie
«Sport» bereikt de motor het
maximum toerental, zodat de
auto het volledige vermogen
ontwikkelt. In de «Econom
stand» wordt het toerental
laag gehouden wat resulte
Zondag 20 juni aanstaande
worden op het circuit De Peel
in Venray internationale
autospeedway-races
verreden. Alle soorten auto's
verschijnen weer aan de start,
waarbij de Stockcar-Formule-
koningsklasse
van de
hedendaagse
autospeedway
geldt. Maar ook de
saloon-stockcars
en de standaards
zijn weer van de
partij. Zeer
spectaculair zijn
de saloon-
stockcars. Deze
volledig
bepantserde
auto's voeren niet
de strijd om de
hoogste snelheid
of de winst, maar
om degene die
nog rijdend aan
de finish komt.
Aangezien in deze
groep van auto's
alles is
toegestaan, kan
iedere deelnemer
een forse duw
richting vangrail
44.000,-
12.400, -
19.500, -
24.500, -
19.500, -
18.500, -
69.000,-
46.000,-
49.600,-
68.500, -
27.500, -
44.500, -
16.800, -
145.000,-
92.500, -
59.500, -
34.500, -
29.000,-
69.000,-
57.500, -
29.000,-
27.800, -
56.500, -
14.400, -
Ford Sierra 2.0 L
Ford Sierra station, zeer mooi
Jaguar XJS V12
Lancia Thema turbo, zeer mooi
Mercedes 250 TD stationcar
Mercedes 260 E automaat
Mercedes Benz 450 SL, zeer mooi
Mercedes Benz 260 SE aut., airco
MG Midget, zeer mooi
Nissan Maxima, alle extra’s
Opel Kadett 4-d
Opel Vectra diesel
Opel Omega (60.000 km) 2.4 i
Peugeot 205 cabrio
Peugeot 405 break diesel Van
Porsche 944
Porsche 911 coupé schuifdak
Porsche 928 S4 beige
Porsche 928 GT zwart
Porsche 928 S
Renault R25 Vb aut., airco
Suzuki Vitara cabrio
Toyota Camry 2.2 GLi
Toyota Celica 2.0 GTi 16 Valve
Volvo ES Turbo
Volvo 240 GL station
VW cabriolet wit
VW cabriolet wit
VW cabriolet blauw met
VW Golf, zeer mooi
VW Golf G 60 4x4 spec, uitv
VW Passat Variant, veel extra's
VW Kever 1303 cabrio zwart, origineel
VW Passat station diesel
in een laag verbruik.
De nieuwste ontwikkeling is
het weglaten van de
programmaschakelaar. In
plaats hiervan komt de
elektronische «intelligentie».
De versnellingsbak «voelt»
voortaan de wensen van de
bestuurder letterlijk aan,
namelijk door de manier
waarop deze omgaat met het
gaspedaal.
Bij Volkswagen spreekt men
over «Elektronische
Programma Schakeling» (EPS)
en bij Audi over «Dynamische
Programma Schakeling»
(DPS).
De basisgedachte is
bij Volkswagen
automaat werkt
«Economy»-stand. Ai
toerentallen wordt
opgeschakeld naar een
hogere trap. Geeft de
bestuurder echter snel en veel
gas, bijvoorbeeld bij het
inhalen, dan merkt een sensor
dit en schakelt onmiddellijk
over naar het Sport
programma. De auto
ontwikkelt dan de beste
acceleratie.
De versnellingsbak
registreert het ook als de
bestuurder gas terugneemt:
langzaam - en als gewoonlijl
schakelt hij op. Laat de
bestuurder echter het
gaspedaal snel los,
bijvoorbeeld vóór een bocht, of
omdat hij plotseling moet
remmen, dan blijft de
versnellingsbak in de zojuist
ingeschakelde trap. Bij het
Het is ruim vijftig jaar
geleden, dat de eerste in serie
gebouwde auto met automaat,
natuurlijk in Amerika, op de
snelweg kwam. In 1939
verscheen Oldsmobile op de
markt met de «Hydramatic»,
zonder koppelingspedaal en
met een keuzehendel in plaats
van een schakelpook. Vier van
de vijf Amerikanen rijden
tegenwoordig met een
automaat. Ook in Europa is de
automaat bijna standaard bij
de acht- en twaalfcilinders
standaard. Zelfs in bij uitstek
«mannelijke» auto's, zoals de
Porsche Carrera, is op verzoek
een automaat leverbaar.
In plaats van koppeling en
schakelmechanisme beschikt
de automatische bak over een
koppelomvormer en een
planetair tandwielstelsel. De
koppelomvormer bestaat in
principe uit twee
schoepenwielen. Het eerste
schoepenwiel is verbonden
met de motor. Het draait rond
en brengt de olie in beweging,
die op haar beurt het tweede
schoepenwiel in beweging
brengt. Deze voert de
aandrijfkracht naar de
versnellingsbak. Bij het
gasgeven rijdt de auto