g AUTORIJDEN MET ALLEEN HET GAS- EN REMPEDAAL ROVER 100 i E Autospeedway op circuit De Peel s Automatische versnellingsbak: genieten zonder spijt l I I I I I I I I I I I I I II I I I .V. I I I I I I I v'J Jeep. >y_V gs E So il I I I I I I ROVER De nieuwe generatie BINK TILBURG STA blauwgrijs 11.900 FORD F FORD ESCÓRT FORD ESCORT FORD SIERRA De mooiste kollektie inruilauto's staat bij CHRYSLER LOON OP ZAND ^CHRYSLER i 1993 -pagina 10 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 17 juni 1993 - pagina 11 Zand is de dbij 1. G.G. jetreft jk V. groen 5655 Oadge )1 B A A A B ROVER 100 T- Spoorlaan 175 TILBURG Tel. 013-350045 16 17 18 18 >0 )0 11 )0 )2 16 36 36 37 37 30 91 /blijvend nstige ir, sser, enz. roen n 6.900 Winkler Prinsstraat 24 Tel. 013/420143 (a.d. Ringbaan Zuid) smy- tal teert 1992 1991 1990 1988 1987 1991 1991 1991 1992 1989 1992 1988 1990 1992 1990 1990 1988 1992 1991 i1990 1990 1992 1989 1990 1986 1983 1989 1990 1987 1976 1989 1976 1990 1991 1991 1989 1991 1992 1985 1986 1990 1990 1988 1988 1992 model 1993 1992 1991 1989 1984 1987 1991 1990 1989 1992 1972 1990 CHRYSLER LOON OP ZAND De Hoogt 12a, 5175 AX Loon op Tel. 04166-3993 .ie is hetzelfde en Audi. De t normaal in de nd. Al bij lage Leusden, 7 mei 1993 - Een automatische versnellingsbak is in de meeste compacte auto's nog steeds een bijzonderheid. Voor de grotere modellen is dat al veel gebruikelijker. Een automaat is vooral in de stad een zegen en heeft praktisch geen nadelen voor de rijprestaties en het verbruik. En zeker niet wanneer die automaat zich, zoals tegenwoordig bij Volkswagen, met elektronische intelligentie aanpast aan de bestuurder. 15.500, - 9.500,- 29.000,- 19.500, - 64.000,- 31.000,- 44.000,- 42.500, - 17.800,- 21.500, - 16.000,- 31.500, - 23.500, - 33.000,- 72.500, - 138.000,- 138.000,- 89.500, - 16.500, - 29.700,- 44.000,- 49.000,- 39.000,- 18.500, - 19.500, - 27.000,- 36.000,- 18.500, - 34.500, - 39.500, - 24.000,- 29.500, - opnieuw gasgeven levert de motor meteen weer het volle vermogen. Er is geen progrc schakelaar mee1 bestuurder n worden bedi de automc versnellin «automat Rover 111 L, 3-drs. Rover 111 L Ascot, 3-drs. Rover 111 Sprint Rover 111 L, 5-drs. Rover 114 Si Rover 114 L, CVT autom Rover 114 L diesel Rover 114 GTi MPi 1100 Finesse 1988 42.000 km 1100 i zwart 1990 19.000 km 15.900 llOOCLi blauw 1990 32.000 km 15.900 llOOCLi zilver 1991 17.000 km 17.950, 1100 CLi wijnrood 1991 14.000 km 17.950 De Rover 100. Nu ook als 1.4 diesel en CVT-automaat Het hele programma staat voor u klaar bij automobielbedrijf Bink in Tilburg. Er is al een Rover 100 v.a. 20.995,- het onmogelijk om een uitspraak over de winnaar te doen, doordat iedere koploper het risico loopt van de baan te worden gereden. De wedstrijden op circuit De of binnenterrein van een tegenstander verwachten. Als enige regel geldt de bepaling dat de wagens zich niet tegen de rijrichting in mogen begeven. Begrijpelijkerwijs is Peel beginnen om 13.00 uur. Het circuit is gelegen aan de N277 (Middenpeelweg) tussen IJsselsteijn en Rips in de gemeente Venray, ter hoogte van vliegbasis De Peel. 1300 CL zilver 1986 97.000 km 8.900 1300 CL 5-drs zwart 1986 98.000 km 8.900 1400 CL rood 1987 79.000 km 10.950, 1400 bravo zilver 1988 83.000 km 12.950, 1400 bravo zilver 1989 79.000 km 14.950,- 1600 L automaat 1985 104.000 1600 L bravo groen 1984 104.000 km 5.900 1600 L bravo rood 1983 122.000 km 4.900 1600 L bravo zwart 1983 126.000 km 4.500 1300 laser wit 1984 134.000 km 4.500, Wij wensen u een hele W goede reis! w®) Alfa 164 V6 Alfa 33 diverse extra's Alfa 33 station Alfa 164 diesel Audi 80 1.8 S Audi 80 1.8 S BMW 320i cabrio elektr. dak BMW 524 TD BMW 525i BMW 325i Schnitzer BMW 318 Touring LPG BMW 318 i LPG zwart metallic BMW 316 4-d. LPG Cadillac Allante cabrio Cherokee LTD Performance Cherokee 4.0 L automaat Cherokee 4.0 L aut. Van LPG Cherokee LTD Wagoneer Chevrolet Blazer 4.3 automaat, lang Chevrolet Blazer 4.3 automaat, kort Chevrolet Lumina 4-d., mooie Amerikaan Chrysler Voyager 2.5i LPG Chrysler Daytona coupé ramma- l meer die door de met de hand moet iiend. Hierdoor is latische ingsbak nog itischer» geworden en het rijden nog eenvoudiger. En dat is ook de bedoeling van de automaat. Een auto met een automatische versnellingsbak toont vooral in het stadsverkeer zijn meest aangename kant. Gasgeven en remmen, dat is alles. Dat dit gemak ten koste zou gaan van de rijprestaties, kan men tegenwoordig vergeten. Een Volkswagen Passat met bijvoorbeeld 100 kW (136 pk) haalt met een handmatige versnellingsbak een topsnelheid van 206 km/h en met een automaat 204 km/h. Het verschil is nauwelijks meetbaar, ook voor wat betreft het verbruik. Bij de genoemde 100 kW (136 pk) is de verbruikstoename krap een halve liter (per 100 km). Vaak gebruiken bestuurders van een auto met automaat zelfs minder. Hun auto straalt als het ware rust uit. Zij rijden niet direct zoveel langzamer, maar veeleer gelijkmatiger - ontspannen en veilig. Dat is direct aan de hartslag af te lezen, zoals talrijke medische onderzoeken bevestigen. 2000 GL 5-drs wit 1986 104.000 km 10.950,- 2000 CLi 4-drs zilver 1990 22.000 km 22.950 2000 CLi 4-drs blauwgrijs 1990 48.000 km 21.950 2000 special 5-drs zilver 1991 incl.LPG 24.500 2000 CLi 4-drs zilver 1991 33.000 km 24.750 zachtjes weg. De automaat schakelt zelf, afhankelijk van de rijweerstanden, desnelheid, het toerental en de stand van het gaspedaal. Moderne automatische versnellingsbakken vallen op door belangrijke extra details. Ze beschikken over minimaal vier trappen in plaats van de traditionele drie trappen. De hoogste trap kan als «overdrive» worden gebruikt, zodat het toerental van de rriotor lager blijft en daardoor ook het geruis, de slijtage en het verbruik afnemen. De koppelomvormer wordt in de hogere trappen overbrugd. Deze overbrugging van de koppelomvormer voorkomt de anders onvermijdelijke «slip», verbetert de efficiency van de koppelomvormer en vermindert nogmaals het verbruik. Moderne automatische bakken hebben bovendien vaak een schakelaar voor meerdere programma's. In de positie «Sport» bereikt de motor het maximum toerental, zodat de auto het volledige vermogen ontwikkelt. In de «Econom stand» wordt het toerental laag gehouden wat resulte Zondag 20 juni aanstaande worden op het circuit De Peel in Venray internationale autospeedway-races verreden. Alle soorten auto's verschijnen weer aan de start, waarbij de Stockcar-Formule- koningsklasse van de hedendaagse autospeedway geldt. Maar ook de saloon-stockcars en de standaards zijn weer van de partij. Zeer spectaculair zijn de saloon- stockcars. Deze volledig bepantserde auto's voeren niet de strijd om de hoogste snelheid of de winst, maar om degene die nog rijdend aan de finish komt. Aangezien in deze groep van auto's alles is toegestaan, kan iedere deelnemer een forse duw richting vangrail 44.000,- 12.400, - 19.500, - 24.500, - 19.500, - 18.500, - 69.000,- 46.000,- 49.600,- 68.500, - 27.500, - 44.500, - 16.800, - 145.000,- 92.500, - 59.500, - 34.500, - 29.000,- 69.000,- 57.500, - 29.000,- 27.800, - 56.500, - 14.400, - Ford Sierra 2.0 L Ford Sierra station, zeer mooi Jaguar XJS V12 Lancia Thema turbo, zeer mooi Mercedes 250 TD stationcar Mercedes 260 E automaat Mercedes Benz 450 SL, zeer mooi Mercedes Benz 260 SE aut., airco MG Midget, zeer mooi Nissan Maxima, alle extra’s Opel Kadett 4-d Opel Vectra diesel Opel Omega (60.000 km) 2.4 i Peugeot 205 cabrio Peugeot 405 break diesel Van Porsche 944 Porsche 911 coupé schuifdak Porsche 928 S4 beige Porsche 928 GT zwart Porsche 928 S Renault R25 Vb aut., airco Suzuki Vitara cabrio Toyota Camry 2.2 GLi Toyota Celica 2.0 GTi 16 Valve Volvo ES Turbo Volvo 240 GL station VW cabriolet wit VW cabriolet wit VW cabriolet blauw met VW Golf, zeer mooi VW Golf G 60 4x4 spec, uitv VW Passat Variant, veel extra's VW Kever 1303 cabrio zwart, origineel VW Passat station diesel in een laag verbruik. De nieuwste ontwikkeling is het weglaten van de programmaschakelaar. In plaats hiervan komt de elektronische «intelligentie». De versnellingsbak «voelt» voortaan de wensen van de bestuurder letterlijk aan, namelijk door de manier waarop deze omgaat met het gaspedaal. Bij Volkswagen spreekt men over «Elektronische Programma Schakeling» (EPS) en bij Audi over «Dynamische Programma Schakeling» (DPS). De basisgedachte is bij Volkswagen automaat werkt «Economy»-stand. Ai toerentallen wordt opgeschakeld naar een hogere trap. Geeft de bestuurder echter snel en veel gas, bijvoorbeeld bij het inhalen, dan merkt een sensor dit en schakelt onmiddellijk over naar het Sport programma. De auto ontwikkelt dan de beste acceleratie. De versnellingsbak registreert het ook als de bestuurder gas terugneemt: langzaam - en als gewoonlijl schakelt hij op. Laat de bestuurder echter het gaspedaal snel los, bijvoorbeeld vóór een bocht, of omdat hij plotseling moet remmen, dan blijft de versnellingsbak in de zojuist ingeschakelde trap. Bij het Het is ruim vijftig jaar geleden, dat de eerste in serie gebouwde auto met automaat, natuurlijk in Amerika, op de snelweg kwam. In 1939 verscheen Oldsmobile op de markt met de «Hydramatic», zonder koppelingspedaal en met een keuzehendel in plaats van een schakelpook. Vier van de vijf Amerikanen rijden tegenwoordig met een automaat. Ook in Europa is de automaat bijna standaard bij de acht- en twaalfcilinders standaard. Zelfs in bij uitstek «mannelijke» auto's, zoals de Porsche Carrera, is op verzoek een automaat leverbaar. In plaats van koppeling en schakelmechanisme beschikt de automatische bak over een koppelomvormer en een planetair tandwielstelsel. De koppelomvormer bestaat in principe uit twee schoepenwielen. Het eerste schoepenwiel is verbonden met de motor. Het draait rond en brengt de olie in beweging, die op haar beurt het tweede schoepenwiel in beweging brengt. Deze voert de aandrijfkracht naar de versnellingsbak. Bij het gasgeven rijdt de auto

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 29