SKODA FAVORIT GLXI
J
KOM KIJKEN BIJ ONS IN DE SHOWROOM
te teg
I
Verrassende
evolutie
Natuur Milieu haalt externe
kosten wegverkeer weer van stal
Nederland en Duits
kampioenschap op Eurocircuit
Trein blijft buiten
beschouwing
"ELAN"
Tips voor
onderweg
W@bü te Üte®:
TF/T
TJi
>ORN
S
VICE
I. de Vet
X
M::
-
x'SFèOIF*-A te «MÉBhA
5»5
Autoverhuur op
het postkantoor
Sinds 1 juni is het mogelijk
in 700 postkantoren en 300
postagentschappen in ons
land een auto te huren.
Postkantoren bv, het
samenwerkingsverband
van PTT Post en de
Postbank, en Budget Rent a
Car, bieden onder de naam
Budget Autoverhuur de
klant de keuze uit drie
klassen: Ford Fiesta, Ford
Escort en Ford Mondeo, of
een met die klassen
vergelijkbare auto. De
huurprijs bedraagt
respectievelijk f.50,=, f.55,=
of f.60, per dag, inclusief
BTW, WA-cascoverzekering,
personeninzittendenverzek
ering, alle kilometers, maar
exclusief brandstofkoten.
Huurders moeten ten minste
21 jaar oud zijn. Via een
gratis 06-nummer kan de
klant navragen op welk
postkantoor een auto
gehuurd kan worden en
waar de dichtsbijzijnde
vestiging van Budget
Autoverhuur is.
K::=!S?
KSzr»
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 17 juni 1993 - pagina 9
1993 -pagina8
F
;rdan
IUILPRIJZEN
3-363924
MMMNNNMMNNNNMMNNHMMNMMI
m..
ing, c
clusi
irg
den'
1. Imi
de
>rd
RIJ-IMPRESSIE
eenauto)
»l. 013-341739
11-'92
03-'93
onderhoud
HELM’
i 26-6-93
Je bij ons
gt u een
I0,- kado
.00 UUR
JR
zuinic
contr
3 bezit,
last
:en en rijklaar
GOIRLE
344582
jard
t5,6
)O m
71 m
10 tn
)O m..
2 m
maar moet het
reen
istlampen,
3 en een
.350,-.
De nieuwe
bieden ecl
voordele
van deze
absoluut
j van de
st elementen.
dashboarc
rit een vee
uur. Vrip
er worde
spai
nieuw
N-klasi
vrijwel
^xi^ergaan.
:*~erust met
Ludrateur,
deden de
misch
irateur
jENS
D
198910.950,-
1989.. 15.950,-
’9869.950.-
’99012.500,-
19868.500,-
198612.950,-
99113.950,-
juni een half uur eerder dan
normaal, namelijk op 11.30
rij wel zonder pauzes zal
Jen gereden.
een
tussen de
en mistlampen
imper. De
- Wist u dat u met de juiste spanning op de banden
üger rijdt? Laat dus even de bandenspanning
troleren voordat u op vakantie gaat.
De Stichting Natuur Milieu heeft begin juni het
onderwerp externe kosten van het totale personen
en vrachtverkeer weer eens ter tafel gebracht. Een
heilloze discussie over de maatschappelijke kosten
van het wegverkeer, zoals luchtvervuiling,
klimaatverandering, geluidshinder en
verkeersongevallen. Aanleiding was het rapport
"C^lting the prices right" van de European
Federation of Transport en Environment (T&E), een
samenwerkingsverband van milieuorganisaties in
Europa, waarin de maatschappelijke kosten van het
wegverkeer in Europa (wegvervoer, binnenvaart,
luchtvaart) op 250 miljard gulden per jaar zijn
becijferd. Voor Nederland zou deze kostenpost
neerkomen op 10,5 miljard gulden.
Op het Eurocircuit in Valkenswaard wordt
aanstaande zondag 20 juni zowel gestreden voor het
Nederlands als Duitse rallycross-kampioenschap.
Meer dan honderd coureurs zullen met hun
attractieve auto's aan de start verschijnen met een
ruime vertegenwoordiging van allerhande
nationaliteiten zoals naast Nederlanders en
Duitsers ook Denen, Tsjechen, een Zweed en een
reeks Belgen.
Zuid-Oosterstraat 22A
Tilburg Oj
Tel.013-363924
Automobielbedrijf
- Als u met kleine kinderen op vakantie gaat, is het aan
te raden om voor hen voldoende speeltjes en spelletjes
mee te nemen. Let echter goed op dat het speelgoed bij
een plotselingen remingreep niet als een projectiel door
de wagen kan worden afgeschoten. Een netje tussen de
voor- en achterbank kan vaak al voldoende zijn.
specificaties,
bijvoorbeeld zonder
achterruitwisser, mis
toerenteller, stootstrips
klokje doen en kost f18.G
Daarnaast is ook nog de
Ecotronic leverbaar als LS
voor f. 18.340,= en in de L-
uitvoering voor f. 17.350,=.
computergestuurde
veersysteem uit de doeken
gedaan, terwijl bij de Twingo
aandacht werd besteed aan
de technisch bijzondere
voorwielophanging. De
technische uitleg werd in de
showroom nog eens aan de
hand van een echte Safrane
en Twingo verduidelijkt. Na
een interessante avond
gingen de ATC-leden naar
huis met een uitgebreid
informatiepakket wat door
Renault Nederland werd
samengesteld.
re injectie-uitgaven
chter zoveel
len, dat de aanschaf
ze iets duurdere auto's
ut de moeite waard is.
Aangezien onze Oosterburen
een paar afwijkende klassen
kennen, zag de organisatie
zich bij voorbaat al met een
extra probleem
geconfronteerd. De rijders uit
die klassen zullen gewoon
tussen de overige deelnemers
worden geplaatst en rijden
aan het eind van de dag drie
extra finales. Uit Duitsland
worden 46 auto's verwacht,
De milieuorganisatie nam bij
verschijning van het rapport
onmiddelijk de gelegenheid te
baat om, hoe kan het ook
anders, bij de minister van
Verkeer Waterstaat te
pleiten voor een verhoging
van de brandstofaccijns van
70 cent per liter voor benzine
en 1,10 gulden per liter voor
diesel. De vraag blijft in
hoeverre maatschappelijke
Voor de tweede keer trad
Renault-dealer Van der Boom
aan de Goirkestraat in Tilbui
op als gastheer van de ATC.
Bij deze vereniging zijn
mensen aangesloten die in de
meest brede zin van het wooru
op technische wijze met auto's
te maken hebben. Op
donderdagavond 10 juni werd
door medewerkers van
Renault Nederland een
interessante lezing gehouden
over de Safrane en de Twingo.
Bij de Safrane werd vooral het
geavanceerde
Motor
Bij 5000 tr/min wordt het
maximale vermogen van 54 pk
behaald, terwijl het koppel
een waarde bereikt van 94 Nm
bij 3250 tr/min. Toch haalt de
875 kg wegende Favorit altijd
nog een top van 140 km/u en
heeft 17 seconden nodig om de
100 km/u te behalen.
Belangrijk is dat de motor stil
zijn werk doet en ook onderin
al over voldoende trekkracht
beschikt. De
vijfversnellingsbak schakelt
helaas niet erg exact.
De Favorit beschikt voor over
onafhankelijk wielophanging
volgens het McPhërson-
principe, terwijl achter een
geleide-as met schroefveren
wordt aangetroffen. Geen
hypermoderne, maar absoluut "Gettil
comfortabele oplossing. De
Favorit is zondermeer en
volwassen auto die de
concurrentie met
vertegenwoordigers uit
hogere prijsklassen
uitstekend aankan.
Dat Volkswagen invloed heeft
gehad op de huidige Favorit is
niet alleen te merken aan de
invoering van de strengste
milieunormen, maar ook aan
de montage van
verstevigingsbalken in de
portieren, zodat de Favorit
Lakkleuren
Wie de eerste exemplaren van
de Skoda Favorit met de
huidige auto’s vergelijkt, ziet
een wereld van verschil. Het
JL W - ULJCJ o UKi? ^lk3Jt2JU L
1
een veel grotere interesse en
strijd als vooraf verwacht.
Peter Kramer uit Alsmeer met
zijn Ford Sierra Cosworth 4x4
heeft na jaren zijn juiste ritme
gevonden en wist de vorige
wedstrijd in Valkenswaard
winnend af te sluiten. Maar
ook op het Franse circuit van
Loheac reed hij zeer
verdienstelijk naar een vierde
plaats. In de Nederlandse
titelstrijd neemt hij een
tweede plaats in achter Nelis
Verkooyen uit Oirschot. Met
zijn vierwielaangedreven
Nissan Sunny GTi-R heeft vier
punten voorsprong.
Ook in andere klassen is de
strijd met nog vijf wedstrijden
te gaan nog lang niet beslist.
In verband met het drukke
programma beginnen de
rallycross-wedstrijden op 20
nieuwste generatie Skoda
Favorit is overigens in alle
gevallen herkenbaar aan de
nieuwe grille. Ook direct
zichtbaar zijn de nieuwe en
gelukkig veel modernere
lakkleuren zoals fel rood,
donkerblauw en zelfs blauw
metallic.
Wie een f1’-
een mengelmoes vai
en zeer ten voordele
auto aangepast
Het rechthoekige d<
wordt inmiddels uil
fraaiere kunststofsoort
gemaakt en is nog steeds
compleet met een toerenteller,
snelheidsmeter, branstof- en
temperatuurmeter. Het
stuurwiel zou wellicht nog
wat fraaier mogen, terwijl de
hendels aan de stuurkolom
ietwat breekbaar aanvoelen.
De eerste serie Skoda Favorit
waren voorzien van volledig
vlakke deurpanelen waarop
een hard plastic armleuning
en een ontgrendel-hendeltje
waren geschroefd. VW
introduceerde in de fabriek
echter machines waarmee
een voorgevormd deurpaneel
gemaakt kan worden. Het
geheel ziet er prima uit en is
netjes bekleed a la VW.
kosten überhaupt
kwantificeerbaar zijn. Zo
hebben de onderzoel
bijvoorbeeld bij geluxvxoxxxxxu^x
over de "bereidheid om te
betalen". Het zou hier gaan om
30 tot 80 procent van de
bevolking. Een ruimere marge
kan bijna niet. Als ervan zou
worden uitgegaan dat een
groot deel van de bevolking
op enigerlei wijze
Overigens is vermoedelijk bij
de berekening van de externe
kosten vergeten deze te
corrigeren met de
opbrengsten. De inkomsten in
de vorm van belastingen en
accijnzen bedroegen voor het
afgelopen jaar zo'n 12,6
miljard gulden, terwijl de
infrastructuurkosten zo'n 7,7
miljard gulden beliepen. Als
dit positieve verschil van 4,9
miljard gulden van het
gestelde externe
kostenbedrag van 10,5 milje
wordt afgetrokken resteert I
miljard gulden. Natuur
Milieu zotier goed aan doen
haar aandacht eens te
verleggen naar een ander
terrein dan de auto. In dit
verband is de uitspraak van
de heer M. Wiersma van de
Zuidhollandse
Milieufederatie in het blad
Autocontour opmerkelijk: "De
auto is wat mij betreft al lang
niet meer het grootste
probleem als het om
vervuiling gaat. Je moet als
milieubeweging ook van
standpunt kunnen
veranderen. Door diverse
technische verbeteringen is
de uitstoot geweldig
teruggebracht. Daarmee is het
probleem niet opgelost, maar
zijn andere vervuilers, zoals
de landbouw en het
vliegverkeer, van groter
belang geworden. (Bron: Rai)
Sinds de eerste presentatie
van de Skoda Favorit op de
Rai in 1989 is er heel wat bij
het merk veranderd. De
gebeurtenissen in Oost
Europa hebben een
behoorlijke invloed gehad op
het bedrijfsleven aldaar.
Onder Duitse leiding heeft er
echter een frisse wind door de
Skoda-fabrieken gewaaid,
waardoor de produkten in een
korte tijd verrassend zijn
geëvolueerd.
bovenbenen en lenden
geboden. Hoofd- en
beenruimte zijn ook op de
achterbank goed. Er wordt op
het meubilair een mooie
velours stof gebruikt. Grappig
is dat de Favorit is uitgerust
met een variabele interval,
die op elektronische wijze
portier opent ziet hier wordt ingesteld. Verder omvat
igelmoes van bekende de uitrusting van de GLXi in
hoogte verstelbare
koplampen, in hoogte
rrd verstelbare
sel veiligheidsgordels, een
digitaal klokje tegen het dak,
in ongelijke delen
neerklapbare achterbank en
vertraging op de
binnenverlichting. De auto is
zodoende aangenaam
compleet. Er is overigens ook
nogeenLXim et een iets
minder rijke uitvoering.
De aloude 1289 cc 4 cilinder
motor heeft ook de nodige
veranderingen ondergaan.
Aanvankelijk uitgei
een simpele carburc
werd een tijd gek
ecotronic electroi
geregelde carbur
geïntroduceerd.
Vermogen en prestaties
bleven hierbij gelijk, maar de
auto kon zodoende worden
uitgerust met een geregelde
driewegkatalysator. Vanaf nu
beschikt de Favorit echter
over een Bosch Monomotronic
monopoint injectiesysteem.
Het vermogen en de prestaties
hebben echter vreemdgenoeg
geleden onder deze
modernisering.
Reserveringen moeten 24
uur van tevoren worden
gemaakt. De nieuwe dienst
is met name in de grote en
middelgrote steden
verkrijgbaar.
- Laat uw voertuig voordat u op vakantie gaat even
controleren door een vakman. Dat is snel gebeurd, kost
niet veel en kan u onderweg veel leed besparen.
Uitrusting
Ook de stoelen zijn door de
jaren heen steeds beter
geworden. De zitting is niet
overdreven lang, maar er
wordt een goede
ondersteuning van
- Vervoer nooit personen in de caravan die achter de
wagen hangt. Buiten het feit dat dit verboden is, is het
ook levensgevaarlijk.
- De banden van uw caravan slijten op het eerste gezicht
niet snel. Immers, u rijdt er slechts een aantal weken in
het jaar mee en het profiel blijft daardoor lang goed.
Wees echter voorzichtig, want wat u niet kunt zien is de
uitdroging van de caravanband. En uitgedroogde
banden kunnen de oorzaak zijn van een klapband. Rij
dus even naar de vakman om uw caravanbanden op
uitdroging én bandenspanning te laten controleren.
11200 TRS1988
,1100 LPG1986
HB 13 S1987
.180011987
tolt1984
>lla 1600 HB1987
SE, LPG1990
Het Tjechische merk Skoda heeft een rijke historie.
In 1905 verliet de eerste 2 cilinder Voituretta de
fabriek in Mlada Boleslav nog onder de naam
Laurin Element. Vlak na de Tweede Wereldoorlog
was Skoda in ons land behoorlijk populair, vooral
ook omdat vanuit Tjechoslowakije een fors aantal
auto's geleverd kon worden. Vreemdgenoeg ging
het daarna met het imago van Skoda bergafwaarts.
Tijdig genoeg greep Volkswagen in. Als volwaardig
lid van de VW Groep maakt Skoda inmiddels weer
auto's om trots op te zijn.
door Bertone getekende model
is niet of nauwelijks
aangepast. De Favorit is een
3,85 meter lange vijfdeurs
auto, die niet de hedendaagse
bolle vormgeving volgt, maar
met zijn strakke belijning
absoluut geen onaardige
verschijning is. De huidige
GLX-uitgave is aan de
buitenkant voorzien van
smalle beschermstrips op de
flanken, naafkappen op de
wielen, twee met de hand van
binnenuit verstelbare
buitenspiegels,
achterruitwisser,
kunststof paneel t
achterlichten
in de voorbui
geluidshinder ondervindt van
het wegverkeer, moet worden
bedacht dat meer dan
tweederde van de
huishoudingen een auto I
zodat men overwegend k
heeft van de auto van de
buurman.
Hoe zit het trouwens met de
maatschappelijke baten van
het wegverkeer? Daarover
wordt gemakshalve in het
rapport niet gerept. Net zo min
als over de maatschappelijke
kosten van de spoorwegen.
Terwijl in het rapport letterlijk
wordt geconcludeerd: "Uit het
onderzoek blijkt dat vooral het
wegverkeer en de luchtvaart
onvoldoende voor hun eigen
kosten betalen en op dit
moment dus een oneigenlijk
concurrentievoordeel hebben
ten opzichte van de
spoorwegen en de
scheepvaart". Dat is logisch
als de maatschappelijke
kosten van de spoorwegen
geheel buiten beschouwing
worden gelaten omdat, zo
stellen de onderzoekers
oekers het verder: "de
sluidshinder infrastructuurkosten van de
spoorwegen niet op de
gebruiker dienen te worden
afgewenteld als correctie op
de achterliggende jaren van
ongelijke behandeling met de
weginfrastructuur". Over
welke ongelijke behandeling
heeft men het eigenlijk?
000 m. 989
049 m1991
waarvan slechts een enkeling
ooit eerder op het Eurocircuit
reed. Slechts deze enkeling
kan het de rijders voor het
Nederlands Kampioenschap
moeilijk maken. Na twee
verreden wedstrijden is het
inmiddels behoorlijk
innend. Vooral de dit jaar
”w geïntroduceerde Groep
.xasse, een klasse voor
:-'el standaard-auto's, kent
beter bestand is tegen een
zijdelingse aanrijding.
Over het geheel genomen is
de Skoda Favorit absoluut een
prima auto, die meer
aandacht verdient. Het is erg
jammer dat Skoda nog steeds
een beetje negatieve klank
heeft, want het produkt en de
dealerorganisatie verdienen
dit niet meer.
De Favorit 1.3 GLXi staat met
zijn complete uitvoering in de
prijslijst voor f. 19.350,=. De LXi
heeft dezelfde technische
"Ir