SKODA FAVORIT GLXI J KOM KIJKEN BIJ ONS IN DE SHOWROOM te teg I Verrassende evolutie Natuur Milieu haalt externe kosten wegverkeer weer van stal Nederland en Duits kampioenschap op Eurocircuit Trein blijft buiten beschouwing "ELAN" Tips voor onderweg W@bü te Üte®: TF/T TJi >ORN S VICE I. de Vet X M:: - x'SFèOIF*-A te «MÉBhA 5»5 Autoverhuur op het postkantoor Sinds 1 juni is het mogelijk in 700 postkantoren en 300 postagentschappen in ons land een auto te huren. Postkantoren bv, het samenwerkingsverband van PTT Post en de Postbank, en Budget Rent a Car, bieden onder de naam Budget Autoverhuur de klant de keuze uit drie klassen: Ford Fiesta, Ford Escort en Ford Mondeo, of een met die klassen vergelijkbare auto. De huurprijs bedraagt respectievelijk f.50,=, f.55,= of f.60, per dag, inclusief BTW, WA-cascoverzekering, personeninzittendenverzek ering, alle kilometers, maar exclusief brandstofkoten. Huurders moeten ten minste 21 jaar oud zijn. Via een gratis 06-nummer kan de klant navragen op welk postkantoor een auto gehuurd kan worden en waar de dichtsbijzijnde vestiging van Budget Autoverhuur is. K::=!S? KSzr» DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 17 juni 1993 - pagina 9 1993 -pagina8 F ;rdan IUILPRIJZEN 3-363924 MMMNNNMMNNNNMMNNHMMNMMI m.. ing, c clusi irg den' 1. Imi de >rd RIJ-IMPRESSIE eenauto) »l. 013-341739 11-'92 03-'93 onderhoud HELM’ i 26-6-93 Je bij ons gt u een I0,- kado .00 UUR JR zuinic contr 3 bezit, last :en en rijklaar GOIRLE 344582 jard t5,6 )O m 71 m 10 tn )O m.. 2 m maar moet het reen istlampen, 3 en een .350,-. De nieuwe bieden ecl voordele van deze absoluut j van de st elementen. dashboarc rit een vee uur. Vrip er worde spai nieuw N-klasi vrijwel ^xi^ergaan. :*~erust met Ludrateur, deden de misch irateur jENS D 198910.950,- 1989.. 15.950,- ’9869.950.- ’99012.500,- 19868.500,- 198612.950,- 99113.950,- juni een half uur eerder dan normaal, namelijk op 11.30 rij wel zonder pauzes zal Jen gereden. een tussen de en mistlampen imper. De - Wist u dat u met de juiste spanning op de banden üger rijdt? Laat dus even de bandenspanning troleren voordat u op vakantie gaat. De Stichting Natuur Milieu heeft begin juni het onderwerp externe kosten van het totale personen en vrachtverkeer weer eens ter tafel gebracht. Een heilloze discussie over de maatschappelijke kosten van het wegverkeer, zoals luchtvervuiling, klimaatverandering, geluidshinder en verkeersongevallen. Aanleiding was het rapport "C^lting the prices right" van de European Federation of Transport en Environment (T&E), een samenwerkingsverband van milieuorganisaties in Europa, waarin de maatschappelijke kosten van het wegverkeer in Europa (wegvervoer, binnenvaart, luchtvaart) op 250 miljard gulden per jaar zijn becijferd. Voor Nederland zou deze kostenpost neerkomen op 10,5 miljard gulden. Op het Eurocircuit in Valkenswaard wordt aanstaande zondag 20 juni zowel gestreden voor het Nederlands als Duitse rallycross-kampioenschap. Meer dan honderd coureurs zullen met hun attractieve auto's aan de start verschijnen met een ruime vertegenwoordiging van allerhande nationaliteiten zoals naast Nederlanders en Duitsers ook Denen, Tsjechen, een Zweed en een reeks Belgen. Zuid-Oosterstraat 22A Tilburg Oj Tel.013-363924 Automobielbedrijf - Als u met kleine kinderen op vakantie gaat, is het aan te raden om voor hen voldoende speeltjes en spelletjes mee te nemen. Let echter goed op dat het speelgoed bij een plotselingen remingreep niet als een projectiel door de wagen kan worden afgeschoten. Een netje tussen de voor- en achterbank kan vaak al voldoende zijn. specificaties, bijvoorbeeld zonder achterruitwisser, mis toerenteller, stootstrips klokje doen en kost f18.G Daarnaast is ook nog de Ecotronic leverbaar als LS voor f. 18.340,= en in de L- uitvoering voor f. 17.350,=. computergestuurde veersysteem uit de doeken gedaan, terwijl bij de Twingo aandacht werd besteed aan de technisch bijzondere voorwielophanging. De technische uitleg werd in de showroom nog eens aan de hand van een echte Safrane en Twingo verduidelijkt. Na een interessante avond gingen de ATC-leden naar huis met een uitgebreid informatiepakket wat door Renault Nederland werd samengesteld. re injectie-uitgaven chter zoveel len, dat de aanschaf ze iets duurdere auto's ut de moeite waard is. Aangezien onze Oosterburen een paar afwijkende klassen kennen, zag de organisatie zich bij voorbaat al met een extra probleem geconfronteerd. De rijders uit die klassen zullen gewoon tussen de overige deelnemers worden geplaatst en rijden aan het eind van de dag drie extra finales. Uit Duitsland worden 46 auto's verwacht, De milieuorganisatie nam bij verschijning van het rapport onmiddelijk de gelegenheid te baat om, hoe kan het ook anders, bij de minister van Verkeer Waterstaat te pleiten voor een verhoging van de brandstofaccijns van 70 cent per liter voor benzine en 1,10 gulden per liter voor diesel. De vraag blijft in hoeverre maatschappelijke Voor de tweede keer trad Renault-dealer Van der Boom aan de Goirkestraat in Tilbui op als gastheer van de ATC. Bij deze vereniging zijn mensen aangesloten die in de meest brede zin van het wooru op technische wijze met auto's te maken hebben. Op donderdagavond 10 juni werd door medewerkers van Renault Nederland een interessante lezing gehouden over de Safrane en de Twingo. Bij de Safrane werd vooral het geavanceerde Motor Bij 5000 tr/min wordt het maximale vermogen van 54 pk behaald, terwijl het koppel een waarde bereikt van 94 Nm bij 3250 tr/min. Toch haalt de 875 kg wegende Favorit altijd nog een top van 140 km/u en heeft 17 seconden nodig om de 100 km/u te behalen. Belangrijk is dat de motor stil zijn werk doet en ook onderin al over voldoende trekkracht beschikt. De vijfversnellingsbak schakelt helaas niet erg exact. De Favorit beschikt voor over onafhankelijk wielophanging volgens het McPhërson- principe, terwijl achter een geleide-as met schroefveren wordt aangetroffen. Geen hypermoderne, maar absoluut "Gettil comfortabele oplossing. De Favorit is zondermeer en volwassen auto die de concurrentie met vertegenwoordigers uit hogere prijsklassen uitstekend aankan. Dat Volkswagen invloed heeft gehad op de huidige Favorit is niet alleen te merken aan de invoering van de strengste milieunormen, maar ook aan de montage van verstevigingsbalken in de portieren, zodat de Favorit Lakkleuren Wie de eerste exemplaren van de Skoda Favorit met de huidige auto’s vergelijkt, ziet een wereld van verschil. Het JL W - ULJCJ o UKi? ^lk3Jt2JU L 1 een veel grotere interesse en strijd als vooraf verwacht. Peter Kramer uit Alsmeer met zijn Ford Sierra Cosworth 4x4 heeft na jaren zijn juiste ritme gevonden en wist de vorige wedstrijd in Valkenswaard winnend af te sluiten. Maar ook op het Franse circuit van Loheac reed hij zeer verdienstelijk naar een vierde plaats. In de Nederlandse titelstrijd neemt hij een tweede plaats in achter Nelis Verkooyen uit Oirschot. Met zijn vierwielaangedreven Nissan Sunny GTi-R heeft vier punten voorsprong. Ook in andere klassen is de strijd met nog vijf wedstrijden te gaan nog lang niet beslist. In verband met het drukke programma beginnen de rallycross-wedstrijden op 20 nieuwste generatie Skoda Favorit is overigens in alle gevallen herkenbaar aan de nieuwe grille. Ook direct zichtbaar zijn de nieuwe en gelukkig veel modernere lakkleuren zoals fel rood, donkerblauw en zelfs blauw metallic. Wie een f1’- een mengelmoes vai en zeer ten voordele auto aangepast Het rechthoekige d< wordt inmiddels uil fraaiere kunststofsoort gemaakt en is nog steeds compleet met een toerenteller, snelheidsmeter, branstof- en temperatuurmeter. Het stuurwiel zou wellicht nog wat fraaier mogen, terwijl de hendels aan de stuurkolom ietwat breekbaar aanvoelen. De eerste serie Skoda Favorit waren voorzien van volledig vlakke deurpanelen waarop een hard plastic armleuning en een ontgrendel-hendeltje waren geschroefd. VW introduceerde in de fabriek echter machines waarmee een voorgevormd deurpaneel gemaakt kan worden. Het geheel ziet er prima uit en is netjes bekleed a la VW. kosten überhaupt kwantificeerbaar zijn. Zo hebben de onderzoel bijvoorbeeld bij geluxvxoxxxxxu^x over de "bereidheid om te betalen". Het zou hier gaan om 30 tot 80 procent van de bevolking. Een ruimere marge kan bijna niet. Als ervan zou worden uitgegaan dat een groot deel van de bevolking op enigerlei wijze Overigens is vermoedelijk bij de berekening van de externe kosten vergeten deze te corrigeren met de opbrengsten. De inkomsten in de vorm van belastingen en accijnzen bedroegen voor het afgelopen jaar zo'n 12,6 miljard gulden, terwijl de infrastructuurkosten zo'n 7,7 miljard gulden beliepen. Als dit positieve verschil van 4,9 miljard gulden van het gestelde externe kostenbedrag van 10,5 milje wordt afgetrokken resteert I miljard gulden. Natuur Milieu zotier goed aan doen haar aandacht eens te verleggen naar een ander terrein dan de auto. In dit verband is de uitspraak van de heer M. Wiersma van de Zuidhollandse Milieufederatie in het blad Autocontour opmerkelijk: "De auto is wat mij betreft al lang niet meer het grootste probleem als het om vervuiling gaat. Je moet als milieubeweging ook van standpunt kunnen veranderen. Door diverse technische verbeteringen is de uitstoot geweldig teruggebracht. Daarmee is het probleem niet opgelost, maar zijn andere vervuilers, zoals de landbouw en het vliegverkeer, van groter belang geworden. (Bron: Rai) Sinds de eerste presentatie van de Skoda Favorit op de Rai in 1989 is er heel wat bij het merk veranderd. De gebeurtenissen in Oost Europa hebben een behoorlijke invloed gehad op het bedrijfsleven aldaar. Onder Duitse leiding heeft er echter een frisse wind door de Skoda-fabrieken gewaaid, waardoor de produkten in een korte tijd verrassend zijn geëvolueerd. bovenbenen en lenden geboden. Hoofd- en beenruimte zijn ook op de achterbank goed. Er wordt op het meubilair een mooie velours stof gebruikt. Grappig is dat de Favorit is uitgerust met een variabele interval, die op elektronische wijze portier opent ziet hier wordt ingesteld. Verder omvat igelmoes van bekende de uitrusting van de GLXi in hoogte verstelbare koplampen, in hoogte rrd verstelbare sel veiligheidsgordels, een digitaal klokje tegen het dak, in ongelijke delen neerklapbare achterbank en vertraging op de binnenverlichting. De auto is zodoende aangenaam compleet. Er is overigens ook nogeenLXim et een iets minder rijke uitvoering. De aloude 1289 cc 4 cilinder motor heeft ook de nodige veranderingen ondergaan. Aanvankelijk uitgei een simpele carburc werd een tijd gek ecotronic electroi geregelde carbur geïntroduceerd. Vermogen en prestaties bleven hierbij gelijk, maar de auto kon zodoende worden uitgerust met een geregelde driewegkatalysator. Vanaf nu beschikt de Favorit echter over een Bosch Monomotronic monopoint injectiesysteem. Het vermogen en de prestaties hebben echter vreemdgenoeg geleden onder deze modernisering. Reserveringen moeten 24 uur van tevoren worden gemaakt. De nieuwe dienst is met name in de grote en middelgrote steden verkrijgbaar. - Laat uw voertuig voordat u op vakantie gaat even controleren door een vakman. Dat is snel gebeurd, kost niet veel en kan u onderweg veel leed besparen. Uitrusting Ook de stoelen zijn door de jaren heen steeds beter geworden. De zitting is niet overdreven lang, maar er wordt een goede ondersteuning van - Vervoer nooit personen in de caravan die achter de wagen hangt. Buiten het feit dat dit verboden is, is het ook levensgevaarlijk. - De banden van uw caravan slijten op het eerste gezicht niet snel. Immers, u rijdt er slechts een aantal weken in het jaar mee en het profiel blijft daardoor lang goed. Wees echter voorzichtig, want wat u niet kunt zien is de uitdroging van de caravanband. En uitgedroogde banden kunnen de oorzaak zijn van een klapband. Rij dus even naar de vakman om uw caravanbanden op uitdroging én bandenspanning te laten controleren. 11200 TRS1988 ,1100 LPG1986 HB 13 S1987 .180011987 tolt1984 >lla 1600 HB1987 SE, LPG1990 Het Tjechische merk Skoda heeft een rijke historie. In 1905 verliet de eerste 2 cilinder Voituretta de fabriek in Mlada Boleslav nog onder de naam Laurin Element. Vlak na de Tweede Wereldoorlog was Skoda in ons land behoorlijk populair, vooral ook omdat vanuit Tjechoslowakije een fors aantal auto's geleverd kon worden. Vreemdgenoeg ging het daarna met het imago van Skoda bergafwaarts. Tijdig genoeg greep Volkswagen in. Als volwaardig lid van de VW Groep maakt Skoda inmiddels weer auto's om trots op te zijn. door Bertone getekende model is niet of nauwelijks aangepast. De Favorit is een 3,85 meter lange vijfdeurs auto, die niet de hedendaagse bolle vormgeving volgt, maar met zijn strakke belijning absoluut geen onaardige verschijning is. De huidige GLX-uitgave is aan de buitenkant voorzien van smalle beschermstrips op de flanken, naafkappen op de wielen, twee met de hand van binnenuit verstelbare buitenspiegels, achterruitwisser, kunststof paneel t achterlichten in de voorbui geluidshinder ondervindt van het wegverkeer, moet worden bedacht dat meer dan tweederde van de huishoudingen een auto I zodat men overwegend k heeft van de auto van de buurman. Hoe zit het trouwens met de maatschappelijke baten van het wegverkeer? Daarover wordt gemakshalve in het rapport niet gerept. Net zo min als over de maatschappelijke kosten van de spoorwegen. Terwijl in het rapport letterlijk wordt geconcludeerd: "Uit het onderzoek blijkt dat vooral het wegverkeer en de luchtvaart onvoldoende voor hun eigen kosten betalen en op dit moment dus een oneigenlijk concurrentievoordeel hebben ten opzichte van de spoorwegen en de scheepvaart". Dat is logisch als de maatschappelijke kosten van de spoorwegen geheel buiten beschouwing worden gelaten omdat, zo stellen de onderzoekers oekers het verder: "de sluidshinder infrastructuurkosten van de spoorwegen niet op de gebruiker dienen te worden afgewenteld als correctie op de achterliggende jaren van ongelijke behandeling met de weginfrastructuur". Over welke ongelijke behandeling heeft men het eigenlijk? 000 m. 989 049 m1991 waarvan slechts een enkeling ooit eerder op het Eurocircuit reed. Slechts deze enkeling kan het de rijders voor het Nederlands Kampioenschap moeilijk maken. Na twee verreden wedstrijden is het inmiddels behoorlijk innend. Vooral de dit jaar ”w geïntroduceerde Groep .xasse, een klasse voor :-'el standaard-auto's, kent beter bestand is tegen een zijdelingse aanrijding. Over het geheel genomen is de Skoda Favorit absoluut een prima auto, die meer aandacht verdient. Het is erg jammer dat Skoda nog steeds een beetje negatieve klank heeft, want het produkt en de dealerorganisatie verdienen dit niet meer. De Favorit 1.3 GLXi staat met zijn complete uitvoering in de prijslijst voor f. 19.350,=. De LXi heeft dezelfde technische "Ir

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 27