VOOR NA DE ZOMER
NIEUWE
F
CITROEN ZX FURORE
VW GOLF CABRIO
T
0.
CLIO
PARISIENNE
Brand
J
13
fflB!DD200'
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
K
wac
-
ni 1993 -pagina 18
Oplage: 96.900 ex.
Donderdag 17 juni 1993
m zal
ii
1762
ien
Tony Vos
mlaire
./min
275-
49.95
EG-
Autotest
Suzuki
Lees verder
Pontiac
Favorit GLXI
in dit nummer
pag. 9
o.a.:
'an vele
Grand prix LE
pag. 3
Rij-impressie:
Skoda
Jaargang 5
Nummer 26
de
JS
de
de
uitc
inn.
il zo,
j steeds zo en dat
suwe Golf Cabrio
IK
tie
te
en
je
S.»
ikbekwaam
ompleei
ssortiment
ervicegenchte
wdewerkers
de Golf
verkrijt
injects
Cappuccino
pag. 7
Onder de naam Furore brengt Citroen de eerste speciale
uitgave van de ZX. Onderhuids vinden we de 75 pk 1.4 liter
'ijectiemotor.
ui- kan worden gekozen uit een drie- of vijfdeurs carrosserie,
waarbij vier kleuren worden aangeboden.
Renault levert de popi
Clio in een speciale
Parisienne-uitvoering. Er kan
hierbij gekozen worden uit de
drie- of vijfdeurs koets met de
1.4 liter benzinemotor of 1.9
liter diesel. De pittige 1.4 liter
Energy is goed voor een fors
vermogen van 80 pk, terwijl de
zuinige 1870 cc diesel 65 pk
levert. Uiteraard is de
Parisienne ten opzichte van
de bestaande Clio-
uitvoeringen voorzien van een
aantal aardige extra's. De
Parisienne wordt af-fabriek
uitgerust met
stuurbekrachtiging, speciale
If I Cabriolet nog
rijgbaar met een 1.8 liter
:tiemotor voor een zeer
aantrekkelijke prijs van
f.39.995,-.
De beschikbare aantallen zijn
echter klein, zodat
geinteresseeden snel moeten
zijn.
Voor de nieuweling mag een
vanafprijs van tussen de
f.45.000,= en f.50.000,=
verwacht worden.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goirle,
Riel, Loon op Zand, Udenhout, Ber-
kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel
enHilvarenbeek.
Astra zonder rolbeugel op
basis van de sedan, met
zodoende meer bagageruimte.
Dopr echter de cabriokap
zoveel mogelijk op de
achtersteven te plaatsen en zo
min mogelijk te verzinken,
neemt de bagageruimte ten
opzichte van het huidige
model toe. Het zicht door de
achteruitkijkspiegel wordt
hierdoor niet aangetast.
pk 1.8 en de 115 pk 2 liter. De
auto wordt leverbaar in twee
uitvoeringen, basis en
Avantgarde en kan tegen
meerprijs worden voorzien
van een elektrisch bediende
kap.
Over de prijzen is op dit
moment nog niets te zeggen,
maar het is makkelijk te
voorspellen dat deze hoger
zullen liggen dan de huidige
Golf Cabrio. Op dit moment is
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Het lijkt de laatste jaren mode te zijn om nieuwe
cabriolet-modellen pas na de zomer te introduceren.
Wellicht om zo de liefhebbers de kans te geven de
auto voor het daarop volgende seizoen te bestellen.
Volkswagen zal op de IAA in september dit jaar een
nieuwe Golf Cabriolet presenteren op basis van de
huidige derde generatie. Hiermee komt een einde
aan de carrière van het huidige model, wat maar
liefst veertieneneenhalf jaar achtereen werd
geproduceerd.
geheimzinnig gedaan over
een nieuwe 'ontblote' versie.
Zelfs in het introductiejaar
van de Golf III, scoorde de
oude cabrio weer beter dan
alle andere jaren, waarom zou
een fabriek dan tot
vervanging besluiten. In
totaal werden er tot de stop
van de produktie eind maart
388.108 exemplaren gemaakt.
Maar nu is het dan toch zover,
één van de meest
geproduceerde cabriolets
moet het veld ruimen. De
nieuweling is uiteraard
gebaseerd op het driedeurs
model en wordt gekenmerkt
door een rolbeugel en een
kleine kofferklep met
geïntegreerde spoiler.
Volkswagen houdt hier
duidelijk aan oude waarden
vast, terwijl juist concurrent
Opel heeft gekozen voor een
Rolbeugel
Ondanks het feit dat begin
jaren tachtig de tweede
generatie VW Golf verscheen,
bleef de cabrio altijd op de
eerste Golf gebaseerd.
Jarenlang was er sprake van
het verschijnen van een
nieuwe Golf Cabrio. Zelfs bij
de introductie van de huidige
Golf III werd nog
verdere
vermindering
Japanse
auto-export
De Europese Commissie
wil opnieuw met Japan
onderhandelen overeen
vermindering van de
Japanse auto-uitvoer naar
de EG vanwege de
teruglopende
autoverkopen. In de eerste
vier maanden van dit jaar
daalde de autoverkoop in
Europa met bijna 18
procent. Begin april werd
al overeengekomen dat
Japan de uitvoer naar de
EG zou beperken tot
1.089.000 stuks, ervan
uitgaande dat de auto-
afzet dit jaar zou dalen
met 6,5 progent tot
13.030.000 eenheden,
commissaris voor de
industrie, de heer M.
Bangemann, heeft de
Japanse minister van
handel, de heer Y. Mori,
gevraagd nog voor de
zomer het overleg te
hervatten.
Afgelopen weekend
brandde de behuizing van
Suzuki-importeur B.V.
Nimag in Heinenoord voor
een groot deel af. Zo 'n
brand heeft voor een
bedrijf grote gevolgen.
Uiteraard zal de
verzekering voor een
belangrijk deel de
financiële schade
vergoeden, maar er komt
natuurlijk veel meer bij
kijken. Het pand moet
eerst worden gesloopt,
alvorens met de
nieuwbouw te kunnen
beginnen. In de tussentijd
moet het bedrijf toch zo
I snel mogelijk weer gaan
draaien, waarvoor vele
noodvoorzieningen
geregeld moeten worden.
De nieuwe auto 's stonden,
voorzover aanwezig,
1I buiten geparkeerd en
j hebben zodoende geen
11 schade opgelopen. Een
grote hoeveelheid
J j motorfietsen en
buitenboordmotoren is
echter wel in vlammen op
gegaan, terwijl in het
pand ook de
onderdelenvoorraad te
vinden was.
Toen ik voor het eerst van
de brand hoorde, moest ik
toch denken aan drie niet
alledaagse auto's van de
Nimag die ik onlangs
moch t rijden. Kort na
elkaar stu urde ik met de
TVR Griffith, de elektrische
Kewet en de Suzuki
Cappuccino. Gek genoeg
bleef in mijn gedachte de
vraag bovendrijven: Zijn
deze auto's ongedeerd uit
de brand gekomen? Het
NOS-journaal zond een
kort interview uit met
Nimag-directeur Hans Van
Doormin de reportage
werd getoond dat
verschillende motorfietsen
uit de showroom waren
gereden, terwijl ook
enkele auto's met een
prijskaartje op hun
nummerbord 'gered'
waren. Tussen deze
verzameling in der haast
buiten gereden
voertuigen, zag ik al snel
de twee Kewets staan.
Over de Cappuccino en
Griffith heb ik nog niets
vernomen. Gek eigenlijk
dat ik me druk maak over
iets vervangbaars als een
I au to, maar daarom ben ik
waarsch ijn 1 i jk ook in di t
vak terecht gekomen...
Het pakket extra's bestaat onder meer uit getint glas, een
verstelbaar sportstuur, brede 14 inch Michelin-banden,
specifieke striping en een speciale interieurbekleding.
De Citroen ZX Furore kost als 3-deurs f.27.450,= en als 5-deurs
f.28.550,=.
voorganger de voordelen van
de nieuwe Golf, zoals meer
binnenruimte, een tot aan de
bumper te openen kofferklep,
een lagere luchtweerstand,
betere rijprestaties en een
gunstiger brandstofverbruik.
Volkswagen zal de nieuwe
Golf Cabrio gaan aanbieden
in drie motorvarianten.
Het programma start met de
nieuwe 1.6 liter krachtbron
van 75 pk, gevolgd door een 90
Op de autosalon van Genève
in 1979 was de Golf Cabrio
voor het eerst te zien. De auto
gold als opvolger van de zo
succesvolle Kever Cabriolet.
Het ontwerp en de produktie
waren uitbesteed aan de
gespecialiseerde Duitse
carrosseriebouwer Karmar
Dat was in het verleden al
dat is nu nog steeds zo en a
zal bij de nieuwe Golf Cab;
niet anders zijn.
striping en wieldoppen, getint
glas, wisser en sproeier op de
achterruit en andere
bekleding op het meubilair.
De voorbloeien hebben
bovendien een opbergvak in
de rugleuning.
Dit accessoire-pakket
vertegenwoordigt een waarde
van ruim drieduizend gulden.
Toch betaalt de klant slechts
een meerprijs van f1.530,= ten
opzichte van de basis RL-
uitvoering. De prijslijst van de
Clio Parisienne start dan ook
bij f.24.965,= voor de 1.4 3-
deurs. De diesel is er vanaf
f.29.325,-.
Motorvarianten
Uiteraard staat bij de Golf
Cabrio de veiligheid hoog op
de prioriteitenlijst. De auto is
voorzien van
verstevigingsbalken in de
portieren, in hoogte
verstelbare
veiligheidsgordels en tegen
meerprijs een dubbele airbag.
De nieuwe Cabrio biedt
uiteraard ten opzichte van zijn
gS,
ardi°ux',
Hex,
br
ïonfort,
EG wil