VOOR NA DE ZOMER NIEUWE F CITROEN ZX FURORE VW GOLF CABRIO T 0. CLIO PARISIENNE Brand J 13 fflB!DD200' Bijlage van: De Tilburgse Koerier K wac - ni 1993 -pagina 18 Oplage: 96.900 ex. Donderdag 17 juni 1993 m zal ii 1762 ien Tony Vos mlaire ./min 275- 49.95 EG- Autotest Suzuki Lees verder Pontiac Favorit GLXI in dit nummer pag. 9 o.a.: 'an vele Grand prix LE pag. 3 Rij-impressie: Skoda Jaargang 5 Nummer 26 de JS de de uitc inn. il zo, j steeds zo en dat suwe Golf Cabrio IK tie te en je S.» ikbekwaam ompleei ssortiment ervicegenchte wdewerkers de Golf verkrijt injects Cappuccino pag. 7 Onder de naam Furore brengt Citroen de eerste speciale uitgave van de ZX. Onderhuids vinden we de 75 pk 1.4 liter 'ijectiemotor. ui- kan worden gekozen uit een drie- of vijfdeurs carrosserie, waarbij vier kleuren worden aangeboden. Renault levert de popi Clio in een speciale Parisienne-uitvoering. Er kan hierbij gekozen worden uit de drie- of vijfdeurs koets met de 1.4 liter benzinemotor of 1.9 liter diesel. De pittige 1.4 liter Energy is goed voor een fors vermogen van 80 pk, terwijl de zuinige 1870 cc diesel 65 pk levert. Uiteraard is de Parisienne ten opzichte van de bestaande Clio- uitvoeringen voorzien van een aantal aardige extra's. De Parisienne wordt af-fabriek uitgerust met stuurbekrachtiging, speciale If I Cabriolet nog rijgbaar met een 1.8 liter :tiemotor voor een zeer aantrekkelijke prijs van f.39.995,-. De beschikbare aantallen zijn echter klein, zodat geinteresseeden snel moeten zijn. Voor de nieuweling mag een vanafprijs van tussen de f.45.000,= en f.50.000,= verwacht worden. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Ber- kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel enHilvarenbeek. Astra zonder rolbeugel op basis van de sedan, met zodoende meer bagageruimte. Dopr echter de cabriokap zoveel mogelijk op de achtersteven te plaatsen en zo min mogelijk te verzinken, neemt de bagageruimte ten opzichte van het huidige model toe. Het zicht door de achteruitkijkspiegel wordt hierdoor niet aangetast. pk 1.8 en de 115 pk 2 liter. De auto wordt leverbaar in twee uitvoeringen, basis en Avantgarde en kan tegen meerprijs worden voorzien van een elektrisch bediende kap. Over de prijzen is op dit moment nog niets te zeggen, maar het is makkelijk te voorspellen dat deze hoger zullen liggen dan de huidige Golf Cabrio. Op dit moment is Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Het lijkt de laatste jaren mode te zijn om nieuwe cabriolet-modellen pas na de zomer te introduceren. Wellicht om zo de liefhebbers de kans te geven de auto voor het daarop volgende seizoen te bestellen. Volkswagen zal op de IAA in september dit jaar een nieuwe Golf Cabriolet presenteren op basis van de huidige derde generatie. Hiermee komt een einde aan de carrière van het huidige model, wat maar liefst veertieneneenhalf jaar achtereen werd geproduceerd. geheimzinnig gedaan over een nieuwe 'ontblote' versie. Zelfs in het introductiejaar van de Golf III, scoorde de oude cabrio weer beter dan alle andere jaren, waarom zou een fabriek dan tot vervanging besluiten. In totaal werden er tot de stop van de produktie eind maart 388.108 exemplaren gemaakt. Maar nu is het dan toch zover, één van de meest geproduceerde cabriolets moet het veld ruimen. De nieuweling is uiteraard gebaseerd op het driedeurs model en wordt gekenmerkt door een rolbeugel en een kleine kofferklep met geïntegreerde spoiler. Volkswagen houdt hier duidelijk aan oude waarden vast, terwijl juist concurrent Opel heeft gekozen voor een Rolbeugel Ondanks het feit dat begin jaren tachtig de tweede generatie VW Golf verscheen, bleef de cabrio altijd op de eerste Golf gebaseerd. Jarenlang was er sprake van het verschijnen van een nieuwe Golf Cabrio. Zelfs bij de introductie van de huidige Golf III werd nog verdere vermindering Japanse auto-export De Europese Commissie wil opnieuw met Japan onderhandelen overeen vermindering van de Japanse auto-uitvoer naar de EG vanwege de teruglopende autoverkopen. In de eerste vier maanden van dit jaar daalde de autoverkoop in Europa met bijna 18 procent. Begin april werd al overeengekomen dat Japan de uitvoer naar de EG zou beperken tot 1.089.000 stuks, ervan uitgaande dat de auto- afzet dit jaar zou dalen met 6,5 progent tot 13.030.000 eenheden, commissaris voor de industrie, de heer M. Bangemann, heeft de Japanse minister van handel, de heer Y. Mori, gevraagd nog voor de zomer het overleg te hervatten. Afgelopen weekend brandde de behuizing van Suzuki-importeur B.V. Nimag in Heinenoord voor een groot deel af. Zo 'n brand heeft voor een bedrijf grote gevolgen. Uiteraard zal de verzekering voor een belangrijk deel de financiële schade vergoeden, maar er komt natuurlijk veel meer bij kijken. Het pand moet eerst worden gesloopt, alvorens met de nieuwbouw te kunnen beginnen. In de tussentijd moet het bedrijf toch zo I snel mogelijk weer gaan draaien, waarvoor vele noodvoorzieningen geregeld moeten worden. De nieuwe auto 's stonden, voorzover aanwezig, 1I buiten geparkeerd en j hebben zodoende geen 11 schade opgelopen. Een grote hoeveelheid J j motorfietsen en buitenboordmotoren is echter wel in vlammen op gegaan, terwijl in het pand ook de onderdelenvoorraad te vinden was. Toen ik voor het eerst van de brand hoorde, moest ik toch denken aan drie niet alledaagse auto's van de Nimag die ik onlangs moch t rijden. Kort na elkaar stu urde ik met de TVR Griffith, de elektrische Kewet en de Suzuki Cappuccino. Gek genoeg bleef in mijn gedachte de vraag bovendrijven: Zijn deze auto's ongedeerd uit de brand gekomen? Het NOS-journaal zond een kort interview uit met Nimag-directeur Hans Van Doormin de reportage werd getoond dat verschillende motorfietsen uit de showroom waren gereden, terwijl ook enkele auto's met een prijskaartje op hun nummerbord 'gered' waren. Tussen deze verzameling in der haast buiten gereden voertuigen, zag ik al snel de twee Kewets staan. Over de Cappuccino en Griffith heb ik nog niets vernomen. Gek eigenlijk dat ik me druk maak over iets vervangbaars als een I au to, maar daarom ben ik waarsch ijn 1 i jk ook in di t vak terecht gekomen... Het pakket extra's bestaat onder meer uit getint glas, een verstelbaar sportstuur, brede 14 inch Michelin-banden, specifieke striping en een speciale interieurbekleding. De Citroen ZX Furore kost als 3-deurs f.27.450,= en als 5-deurs f.28.550,=. voorganger de voordelen van de nieuwe Golf, zoals meer binnenruimte, een tot aan de bumper te openen kofferklep, een lagere luchtweerstand, betere rijprestaties en een gunstiger brandstofverbruik. Volkswagen zal de nieuwe Golf Cabrio gaan aanbieden in drie motorvarianten. Het programma start met de nieuwe 1.6 liter krachtbron van 75 pk, gevolgd door een 90 Op de autosalon van Genève in 1979 was de Golf Cabrio voor het eerst te zien. De auto gold als opvolger van de zo succesvolle Kever Cabriolet. Het ontwerp en de produktie waren uitbesteed aan de gespecialiseerde Duitse carrosseriebouwer Karmar Dat was in het verleden al dat is nu nog steeds zo en a zal bij de nieuwe Golf Cab; niet anders zijn. striping en wieldoppen, getint glas, wisser en sproeier op de achterruit en andere bekleding op het meubilair. De voorbloeien hebben bovendien een opbergvak in de rugleuning. Dit accessoire-pakket vertegenwoordigt een waarde van ruim drieduizend gulden. Toch betaalt de klant slechts een meerprijs van f1.530,= ten opzichte van de basis RL- uitvoering. De prijslijst van de Clio Parisienne start dan ook bij f.24.965,= voor de 1.4 3- deurs. De diesel is er vanaf f.29.325,-. Motorvarianten Uiteraard staat bij de Golf Cabrio de veiligheid hoog op de prioriteitenlijst. De auto is voorzien van verstevigingsbalken in de portieren, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels en tegen meerprijs een dubbele airbag. De nieuwe Cabrio biedt uiteraard ten opzichte van zijn gS, ardi°ux', Hex, br ïonfort, EG wil

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 19