Gemeentepagina De ude Stad bereikbaar en aantrekkelijk r 70,- SI. Gemeente wil andere verkeerssituatie IZEN 395,- ET elpoort KER IALIST tdagenj SS p.p* j Jv mi 1993 -pagina4 DETILBURGSE KOERIER Donderdag 10juni 1993 -paginaö Bt/m 16-06-1993 3,12 jaar, dolby-stereo ld, 16 jaar, dolby-stereo SamenstellingDienst Algemene Zaken (groep medial Gemeente Tilburg, Stadhuisplein 130,5038 TC Tilburg, 013-428988 Week 7,12 jaar ■e12 jaar, dolby-stereo Week 7,16 jaar Nederlands gesproken soneel b.z.a. lisch 7 63460 ÉE MAGAZIJNEN Uw reacties TTENBODEM Eenrichtings verkeer De Oude Stad verstikt zichzelf Meer adem, minder auto Aantrekkelijke alternatieven Een aantrekkelijke binnenstad is voor iedere stad van groot belang. De binnenstad moet aantrekkelijk zijn voor de bewoners van het gebied, maar ook voor de gebruikers die van buiten het centrum komen. Om de leefbaarheid en kwaliteit van de binnenstad te behou den, is voortdurend aandacht nodig. De laatste jaren is het autoverkeer in de Oude Stad - het gebied binnen de ringbanen - enorm toegenomen. Wanneer niet wordt ingegrepen, dreigt de Oude Stad zichzelf te verstikken. De knop moet om: minder auto, meer fiets en openbaar vervoer. oversteekmc trottoirs en leggen. - Postcodegrens Oude stad Aantal autoverplaatsingen per etmaal: 2500 ■I 5000 Hl 10000 I© mannen, die gedreven ludingsvermogenl! van is dat te maken ■n de stad Daarvoor c van de geven lenzijn i in s 'Gejaagd door de red II! NIEUWBOUW, ig en/of deskundig 013-344385 b.g.g. na 09-3214657107. als moordenaar! I III vriendschap onder ran Hella S. Haasse. Met n Krabbé, Peter Faber gebruik wordt in de hand gewerkt, doordat automobi listen de Oude Stad zo gemakkelijk kunnen doorkruisen. Om de Oude Stad meer adem te geven moet het ze culinaire hoog- iriëteit aan gefri- zowel van gevo- tgebreid koud buf- lle gerechten wor ld, zodat de kwali- ief soep en nage- n, kinderen tot 12 na reservering en ■aag tot uw dienst! =ILMINFORMATIE 58595 Directeur Publieke Werken Postbus 717 5000 AS Tilburg Op 16 juni organiseert de gemeen te een informatiebijeenkomst in de Koninklijke Harmonie, Stationsstraat 26, Tilburg, aanvang 20.00 uur. De historische groei van Tilburg Als s heeft ertoe geleid dat allerlei ste- burg delijke functies als winkelcentra, groc scholen, ziekenhuizen en indus- voor trie sterk verspreid over de stad zakelijk c liggen. Het gevolg daarvan is dat als Mode inwoners om gebruik van deze voorzieningen moeten doorkruisen. D maken zij vaak gebruik auto. De banen op kaart 1 i aan hoe groot de autostromc tussen verschillende plaatsen de stad. Wat opvalt is dat veel autoritten zo wel beginnen als eindigen in de Oude Stad zelf (37% van het autoverkeer in Tilburg!). Binnen een Ook wanneer alleen eenrichtings verkeer wordt ingevoerd als maat regel zijn alternatieve vervoermo- gelijkheden noodzakelijk. Voetgangers en fietsers moeten ruim baan krijgen. Door veilige -*--■-mogelijkheden, brede vrije fietspaden aan te mensen dus plaatsingen Ik u.v mom bijvoorbeeld het - de fiets of het voetpad alle problemen van dien. De - Stad is veel te klein en dicht- ...t voor zoveel autoverkeer. ook andere verkeersdeelne- (fietsers, voetgangers, open vervoer) raken in de knel. Er is een verkeersprobleem. Het al- meest nijpend is dat op de Cityring en de de smalle verbindingswegen die het stadscentrum verbinden met de wij ken en buurten in de Oude Stad. Bo vendien is er een leefbaarheidspro- bleem. Het woon- en leefklimaat in angrijke de Oude Stad wordt bedreigd, niet in jster en de laatste plaats door geluidsover- - last. Deze gemeentepagina vat het Ver keerscirculatieplan Oude Stad Til burg samen. De tekst is bovendien als folder huis-aan-huis in de bin nenstad verspreid. Het volledige rapport is toegestuurd aan een groot aantal belangengroeperin gen. U kunt het plan ophalen of in zien bij de dienst Publieke Werken van de gemeente, Vincentiusstraat 102, op werkdagen van 9.00-12.30 uur, en bij het Gemeentelijk Infor matiecentrum. Het college van burgemeester en wethouders wil graag horen hoe u over de plannen denkt. U kunt uw eerste schriftelijke reactie (vóór 28 juni) richten aan: Stad op zich is niets mis, zo blijkt uit het onderzoek van het adviesbu reau. De ringbanen kunnen ervoor zorgen dat het verkeer van buitenaf op de juiste plek de Oude Stad bin nengaat. De verbindingswegen naar lijke het centrum toe en de Citynng om dat Vorrr centrum heen kunnen het verdere verkeer afwikkelen. Parkeerterrei nen en -garages zorgen voor de op vang van het autoverkeer. Wel is nog de aanleg nodig van een route langs de Havendijk om de verbinding met het zuidoostelijke deel van de City ring te verbeteren en de kruising Bosscheweg/Ringbaan Oost/Spoor- laan te ont'^^ bedient uitslui- Overwogen kan len de Oude Stad in te zetten. Een ander voorstel van D&P betreft parkeerbussen en citytaxi’s die de autogebruikers snel naarde plek van bestemming kunnen brengen. s stedelijk knooppunt moet Til burg voor Midden-Brabant in een -jroot aantal (centrum)functies voorzien. Daarnaast is het nood- dat Tilburg haar positie ...~Jerne Industriestad ver sterkt om de concurrentie met de andere grote Brabantse steden aan te kunnen: de stad moet aan trekkelijk en economisch levens vatbaar blijven. Dat betekent dat - Tilburg moet beschikken over een Bosscheweg/F,s centrum dat goed bereikbaar is, laan te ontlasten, waar het aangenaam verblijven is Het intensieve autoge en waar alle weggebruikers zich de hand gewerkt, door veilig en comfortabel kunnen ver- totale plaatsen. Met de bereikbaarheid van de Oude routes - en een uitbreiding van vei lige fietsenstallingen moeten het gebruik van de fiets stimuleren. Daarnaast moet er een snel en De ‘doorkruisbaarheid’ per auto Ook wanneer alleen eenrichtings- betrouwbaar openbaar-vervoernet- van de Oude Stad kan volgens verkeer wordt ingevoerd als maat- werk worden opgezet. het instellen van eennchtingsver- Voetgangers en fietsers moeten routes naarde wijken buiten de ring- keer op de Citynng en op delen rujm baan krijgen. Door veilige banen, de bedrijven- en onderwijs kan de toevoerwegen (zie kaart 2). oversteekmogelijkheden, brede locaties. En later mogelijk door delen van trottoirs en vrije fietspaden aan te Pon _nart n_t../orl. de Citynng af te sluiten voor auto- leggen. Ee q* j Volgens deze aanpak wordt drie- Deze voorzieningen en de plannen kwart van de Cityring (Heuvelring/ voor eenrichtingsverkeer sluiten Kie,nere oussen m Paleisring/Schouwburgring en de goed aan op het Fietsplan Tilburg Noordhoekring) voorzien van een- 1993 dat momenteel in behandeling richtingsverkeer. De richting daar- is. Een uitgebreid netwerk van vrije van is niet op de hele route gelijk, fietspaden - de zogeheten sternet- want dan heeft de maatregel nauwe lijks effect op de doorkruisbaarheid van de Oude Stad. Op de Spoorlaan blijft tweerichtingsverkeer gehand- L haafd om vooralsnog voldoende ca paciteit te bieden. Het autoverkeer levert hier wel in beide richtingen een rijstrook in voor een speciale bus- strook. Verder stelt D&P eenrich tingsverkeer voor op die wegvakken van de verbindingswegen die direct aansluiten op de Cityring (Korvelse- weg, Bisschop Zwijsenstraat, Pius- straat, Trouwlaan, Gasthuisring, en Koestraat). Met het instellen van eenrichtings- verkeer moeten de doelstellingen uit ‘Onderweg naar 2000’ worden gere aliseerd (zoals: geen groei van het L autoverkeer). Worden die doelstel lingen met deze eerste stap niet ge haald, dan kan de tweede stap wor den gezet: delen van de Cityring afsluiten voor autoverkeer. Die stap wordt alleen gezet wanneer de voor zieningen voor alternatieve vervoer middelen (zoals fiets en openbaar vervoer) goed zijn ontwikkeld. De commissie Ruimtelijke Orde ning, Openbare Werken en Stads beheer buigt zich op 7 juli over de plannen van D&P; uw reacties wor den dan ook bekeken. B&W nemen in het najaar een besluit over het Verkeerscirculatieplan Oude Stad, waarna een officiële inspraakron de volgt. autogebruik sterk worden vermin derd. Aan de ene kant door het auto mobilisten minder gemakkelijk te maken de Oude Stad te doorkruisen. Aan de andere kant door aantrekke- alternatieven te bieden in de »orm van openbaar vervoer en fiets- verbindingen. De gemeente Tilburg heeft het gebied van slechts drie kilometer probleem zoals hierboven ge- doorsnede nemen mensen dus ook schetst, voorgelegd aan advies- voor zeer korte verplaatsingen liever bureau D&P uit Den Haag. En heeft de auto dan bijvoorbeeld het open- dit bureau de opdracht gegeven baar vervoer, df - mogelijke oplossingen aan te dra- Met alle probk gen. D&P analyseerde vervolgens Oude S de verkeerssituatie. Op verzoek bevolkt van de gemeente is deze analyse Maar met conclusies en aanbevelingen mers neergelegd in het Verkeerscircu- baar latieplan Oude Stad (VCP). De be- dus langrijkste conclusie is wel dat r’ leen ingrijpende maatregelen Oude Stad aantrekkelijk en bereik baar kunnen houden. Als eerste stap adviseert D&P eenrichtings verkeer aan te brengen op de City ring en op een aantal belangrijke toevoerwegen. Burgemees._ wethouders hebben nog geen standpunt ingenomen over dit plan. Eerst willen zij de mening van alle betrokkenen horen. Deze gemeentepagina vat het Ver keerscirculatieplan Oude Stad samen. U kunt, evenals andere be langhebbenden en belangstellen den, laten weten wat u van de plan nen van D&P vindt. Na de besluitvorming van B&W, na de zomer, volgt een officiële inspraakronde. Het huidige wegenstelsel in Tilburg is min of meer een logisch gevolg van de historische ontwikkeling van de stad. Tilburg is ontstaan uit kleine dorpen die geleidelijk aaneengroei- den. De oorspronkelijke verbin dingswegen tussen deze gehuchten (de herdgangen) doorkruisen nu de Oude Stad. Later kwamen daar de verbindingswegen naar de omlig gende plaatsen bij. Nog vóór de Tweede Wereldoorlog ontstond het ringbanenstelsel dat nu de Oude Stad begrenst. Het wegenstelsel van Tilburg zit zo in elkaar dat nagenoeg alle belangrijke wegen uiteindelijk aansluiten op de Cityring die het hart van de stad omsluit. Bebouwde kom Ringbaan Zuid ---■ Sternet fietsroute [P] Parkeerterrein i'p’l Parkeergarage Te realiseren Havendijkroute s r e

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 5