Gemeentepagina
De ude Stad bereikbaar en aantrekkelijk
r
70,-
SI.
Gemeente wil andere verkeerssituatie
IZEN
395,-
ET
elpoort
KER
IALIST
tdagenj
SS p.p* j
Jv
mi 1993 -pagina4
DETILBURGSE KOERIER
Donderdag 10juni 1993 -paginaö
Bt/m 16-06-1993
3,12 jaar, dolby-stereo
ld, 16 jaar, dolby-stereo
SamenstellingDienst Algemene Zaken (groep medial Gemeente Tilburg, Stadhuisplein 130,5038 TC Tilburg, 013-428988
Week 7,12 jaar
■e12 jaar, dolby-stereo
Week 7,16 jaar
Nederlands gesproken
soneel b.z.a.
lisch
7
63460
ÉE MAGAZIJNEN
Uw reacties
TTENBODEM
Eenrichtings
verkeer
De Oude Stad
verstikt zichzelf
Meer adem,
minder auto
Aantrekkelijke
alternatieven
Een aantrekkelijke binnenstad is voor iedere stad van
groot belang. De binnenstad moet aantrekkelijk zijn
voor de bewoners van het gebied, maar ook voor de
gebruikers die van buiten het centrum komen. Om de
leefbaarheid en kwaliteit van de binnenstad te behou
den, is voortdurend aandacht nodig. De laatste jaren is
het autoverkeer in de Oude Stad - het gebied binnen de
ringbanen - enorm toegenomen. Wanneer niet wordt
ingegrepen, dreigt de Oude Stad zichzelf te verstikken.
De knop moet om: minder auto, meer fiets en openbaar
vervoer.
oversteekmc
trottoirs en
leggen.
- Postcodegrens
Oude stad
Aantal autoverplaatsingen
per etmaal:
2500
■I 5000
Hl 10000
I© mannen, die gedreven
ludingsvermogenl!
van is dat
te maken
■n de stad
Daarvoor
c van de
geven
lenzijn
i in
s 'Gejaagd door de
red II!
NIEUWBOUW,
ig en/of deskundig
013-344385 b.g.g. na
09-3214657107.
als moordenaar! I
III
vriendschap onder
ran Hella S. Haasse. Met
n Krabbé, Peter Faber
gebruik wordt in
de hand gewerkt, doordat automobi
listen de Oude Stad zo gemakkelijk
kunnen doorkruisen. Om de Oude
Stad meer adem te geven moet het
ze culinaire hoog-
iriëteit aan gefri-
zowel van gevo-
tgebreid koud buf-
lle gerechten wor
ld, zodat de kwali-
ief soep en nage-
n, kinderen tot 12
na reservering en
■aag tot uw dienst!
=ILMINFORMATIE
58595
Directeur Publieke Werken
Postbus 717
5000 AS Tilburg
Op 16 juni organiseert de gemeen
te een informatiebijeenkomst in
de Koninklijke Harmonie,
Stationsstraat 26, Tilburg,
aanvang 20.00 uur.
De historische groei van Tilburg Als s
heeft ertoe geleid dat allerlei ste- burg
delijke functies als winkelcentra, groc
scholen, ziekenhuizen en indus- voor
trie sterk verspreid over de stad zakelijk c
liggen. Het gevolg daarvan is dat als Mode
inwoners om gebruik
van deze voorzieningen
moeten doorkruisen. D
maken zij vaak gebruik
auto. De banen op kaart 1 i
aan hoe groot de autostromc
tussen verschillende plaatsen
de stad.
Wat opvalt is dat veel autoritten zo
wel beginnen als eindigen in de
Oude Stad zelf (37% van het
autoverkeer in Tilburg!). Binnen een
Ook wanneer alleen eenrichtings
verkeer wordt ingevoerd als maat
regel zijn alternatieve vervoermo-
gelijkheden noodzakelijk.
Voetgangers en fietsers moeten
ruim baan krijgen. Door veilige
-*--■-mogelijkheden, brede
vrije fietspaden aan te
mensen dus
plaatsingen Ik
u.v mom bijvoorbeeld het
- de fiets of het voetpad
alle problemen van dien. De
- Stad is veel te klein en dicht-
...t voor zoveel autoverkeer.
ook andere verkeersdeelne-
(fietsers, voetgangers, open
vervoer) raken in de knel. Er is
een verkeersprobleem. Het
al- meest nijpend is dat op de Cityring en
de de smalle verbindingswegen die het
stadscentrum verbinden met de wij
ken en buurten in de Oude Stad. Bo
vendien is er een leefbaarheidspro-
bleem. Het woon- en leefklimaat in
angrijke de Oude Stad wordt bedreigd, niet in
jster en de laatste plaats door geluidsover-
- last.
Deze gemeentepagina vat het Ver
keerscirculatieplan Oude Stad Til
burg samen. De tekst is bovendien
als folder huis-aan-huis in de bin
nenstad verspreid. Het volledige
rapport is toegestuurd aan een
groot aantal belangengroeperin
gen. U kunt het plan ophalen of in
zien bij de dienst Publieke Werken
van de gemeente, Vincentiusstraat
102, op werkdagen van 9.00-12.30
uur, en bij het Gemeentelijk Infor
matiecentrum.
Het college van burgemeester en
wethouders wil graag horen hoe u
over de plannen denkt. U kunt uw
eerste schriftelijke reactie (vóór 28
juni) richten aan:
Stad op zich is niets mis, zo blijkt uit
het onderzoek van het adviesbu
reau. De ringbanen kunnen ervoor
zorgen dat het verkeer van buitenaf
op de juiste plek de Oude Stad bin
nengaat. De verbindingswegen naar lijke
het centrum toe en de Citynng om dat Vorrr
centrum heen kunnen het verdere
verkeer afwikkelen. Parkeerterrei
nen en -garages zorgen voor de op
vang van het autoverkeer. Wel is nog
de aanleg nodig van een route langs
de Havendijk om de verbinding met
het zuidoostelijke deel van de City
ring te verbeteren en de kruising
Bosscheweg/Ringbaan Oost/Spoor-
laan te ont'^^
bedient uitslui-
Overwogen kan
len de Oude Stad
in te zetten.
Een ander voorstel van D&P betreft
parkeerbussen en citytaxi’s die de
autogebruikers snel naarde plek van
bestemming kunnen brengen.
s stedelijk knooppunt moet Til
burg voor Midden-Brabant in een
-jroot aantal (centrum)functies
voorzien. Daarnaast is het nood-
dat Tilburg haar positie
...~Jerne Industriestad ver
sterkt om de concurrentie met de
andere grote Brabantse steden
aan te kunnen: de stad moet aan
trekkelijk en economisch levens
vatbaar blijven. Dat betekent dat -
Tilburg moet beschikken over een Bosscheweg/F,s
centrum dat goed bereikbaar is, laan te ontlasten,
waar het aangenaam verblijven is Het intensieve autoge
en waar alle weggebruikers zich de hand gewerkt, door
veilig en comfortabel kunnen ver-
totale plaatsen.
Met de bereikbaarheid van de Oude
routes - en een uitbreiding van vei
lige fietsenstallingen moeten het
gebruik van de fiets stimuleren.
Daarnaast moet er een snel en
De ‘doorkruisbaarheid’ per auto Ook wanneer alleen eenrichtings- betrouwbaar openbaar-vervoernet-
van de Oude Stad kan volgens verkeer wordt ingevoerd als maat- werk worden opgezet.
het instellen van eennchtingsver- Voetgangers en fietsers moeten routes naarde wijken buiten de ring-
keer op de Citynng en op delen rujm baan krijgen. Door veilige banen, de bedrijven- en onderwijs
kan de toevoerwegen (zie kaart 2). oversteekmogelijkheden, brede locaties.
En later mogelijk door delen van trottoirs en vrije fietspaden aan te Pon _nart n_t../orl.
de Citynng af te sluiten voor auto- leggen. Ee q* j
Volgens deze aanpak wordt drie- Deze voorzieningen en de plannen
kwart van de Cityring (Heuvelring/ voor eenrichtingsverkeer sluiten Kie,nere oussen m
Paleisring/Schouwburgring en de goed aan op het Fietsplan Tilburg
Noordhoekring) voorzien van een- 1993 dat momenteel in behandeling
richtingsverkeer. De richting daar- is. Een uitgebreid netwerk van vrije
van is niet op de hele route gelijk, fietspaden - de zogeheten sternet-
want dan heeft de maatregel nauwe
lijks effect op de doorkruisbaarheid
van de Oude Stad. Op de Spoorlaan
blijft tweerichtingsverkeer gehand- L
haafd om vooralsnog voldoende ca
paciteit te bieden. Het autoverkeer
levert hier wel in beide richtingen een
rijstrook in voor een speciale bus-
strook. Verder stelt D&P eenrich
tingsverkeer voor op die wegvakken
van de verbindingswegen die direct
aansluiten op de Cityring (Korvelse-
weg, Bisschop Zwijsenstraat, Pius-
straat, Trouwlaan, Gasthuisring, en
Koestraat).
Met het instellen van eenrichtings-
verkeer moeten de doelstellingen uit
‘Onderweg naar 2000’ worden gere
aliseerd (zoals: geen groei van het L
autoverkeer). Worden die doelstel
lingen met deze eerste stap niet ge
haald, dan kan de tweede stap wor
den gezet: delen van de Cityring
afsluiten voor autoverkeer. Die stap
wordt alleen gezet wanneer de voor
zieningen voor alternatieve vervoer
middelen (zoals fiets en openbaar
vervoer) goed zijn ontwikkeld.
De commissie Ruimtelijke Orde
ning, Openbare Werken en Stads
beheer buigt zich op 7 juli over de
plannen van D&P; uw reacties wor
den dan ook bekeken. B&W nemen
in het najaar een besluit over het
Verkeerscirculatieplan Oude Stad,
waarna een officiële inspraakron
de volgt.
autogebruik sterk worden vermin
derd. Aan de ene kant door het auto
mobilisten minder gemakkelijk te
maken de Oude Stad te doorkruisen.
Aan de andere kant door aantrekke-
alternatieven te bieden in de
»orm van openbaar vervoer en fiets-
verbindingen.
De gemeente Tilburg heeft het gebied van slechts drie kilometer
probleem zoals hierboven ge- doorsnede nemen mensen dus ook
schetst, voorgelegd aan advies- voor zeer korte verplaatsingen liever
bureau D&P uit Den Haag. En heeft de auto dan bijvoorbeeld het open-
dit bureau de opdracht gegeven baar vervoer, df -
mogelijke oplossingen aan te dra- Met alle probk
gen. D&P analyseerde vervolgens Oude S
de verkeerssituatie. Op verzoek bevolkt
van de gemeente is deze analyse Maar
met conclusies en aanbevelingen mers
neergelegd in het Verkeerscircu- baar
latieplan Oude Stad (VCP). De be- dus
langrijkste conclusie is wel dat r’
leen ingrijpende maatregelen
Oude Stad aantrekkelijk en bereik
baar kunnen houden. Als eerste
stap adviseert D&P eenrichtings
verkeer aan te brengen op de City
ring en op een aantal belangrijke
toevoerwegen. Burgemees._
wethouders hebben nog geen
standpunt ingenomen over dit
plan. Eerst willen zij de mening
van alle betrokkenen horen. Deze
gemeentepagina vat het Ver
keerscirculatieplan Oude Stad
samen. U kunt, evenals andere be
langhebbenden en belangstellen
den, laten weten wat u van de plan
nen van D&P vindt.
Na de besluitvorming van B&W,
na de zomer, volgt een officiële
inspraakronde.
Het huidige wegenstelsel in Tilburg
is min of meer een logisch gevolg van
de historische ontwikkeling van de
stad. Tilburg is ontstaan uit kleine
dorpen die geleidelijk aaneengroei-
den. De oorspronkelijke verbin
dingswegen tussen deze gehuchten
(de herdgangen) doorkruisen nu de
Oude Stad. Later kwamen daar de
verbindingswegen naar de omlig
gende plaatsen bij. Nog vóór de
Tweede Wereldoorlog ontstond het
ringbanenstelsel dat nu de Oude
Stad begrenst. Het wegenstelsel van
Tilburg zit zo in elkaar dat nagenoeg
alle belangrijke wegen uiteindelijk
aansluiten op de Cityring die het hart
van de stad omsluit.
Bebouwde kom
Ringbaan Zuid
---■ Sternet fietsroute
[P] Parkeerterrein
i'p’l Parkeergarage
Te realiseren Havendijkroute
s
r e