PEUGEOT 306 Diesel en Automaat e R Logisch Korte Citroën C25 800 Honda NSX in GT-Cup BedrijfsautoRai 94 CI ELE-rctlly succesvol voor Opel Mazda’s patent-informatiebureau a I I i and Motorfietsen rijden minder Gebruik autogordel afhankelijk van levensstijl Het gebruik van de autogordel blijkt niet op zichzelf te staan, maar onderdeel te zijn van een patroon van leefstijlkenmerken en samen te hangen met een aantal gezondheidsaspecten zoals roken, het wel of niet sporten, het hebben van overgewicht, psychisch welbevinden en alcoholgebruik. Dit is de belangrijkste conclusie uit de jaarlijkse gezondheidsenquête die het CBS onder Nederlandse huishoudens houdt. Volgens deze enquete, die betrekking heeft op het jaar 1990, draagt van de ondervraagde personen van 16 jaar en ouder 80 procent altijd de gordel. Vrouwen echter meer dan mannen, ouderen vaker dan jongeren en hoger opgeleiden meer dan lager opgeleiden. Het draagpercentage bij gescheiden personen en bij hen die veel last hebben van symptomen van psychisch onwelbevinden is relatief laag. Personen met een gezonde levensstijl rapporteerden in het algemeen een hoger gordelgebruik dan personen met een ongezonde levensstijl: meer niet-rokers, lichamelijk actieven en niet- of matige drinkers dragen voorin de auto de gordel dan rokers, niet actieven en zwaardere drinkers, aldus het CBS. (Bron: Rai) 5379W 75 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 10 juni 1993 - pagina 9 ni1993 -pagina8 19.750- I zullen II te VT'25'PVj 1990 I 1990 's (,5-drs.. 27.500,- m. t:ITI R I J IMPRESSIE en omstreken Lage Witsiebaan 78 - Tilburg Tel. 013-634355 rdag koopavond 'NG: 3 MERCEDES BENZ m m. m m. m m m. m. m. m. m. m. m. m. m. m. m. ier andere MW. Porsche. 'tember, iet Je voelt je lekkerder in een Peugeot tiUTOCENTRVM COLLRRIS TILBURG 7.500,. I de Be de 89 '89 '89 87 '90 '83 '86 90 '92 '90 90 '91 '91 '90 '90 .88 '89 '89 90 90 90 ....'88 '89 '85 '89 91 84 '86 89 '87 87 '87 '88 '88 '89 '90 85 '88 '91 '84 91 m m m m m m m m m m m m n m m □ede sboden. het aandeel over het eerste volle jaar 1994 tot 20% zal toenemen. slfde n motor l De 1761 riogen Ml top iet Doctor 16.00 uur. 'an Breugel bestuurdersstoel. Net iets eerder, in septr verschijnt de XT 1.8 me m uit twee ide 1905 cc 4 houden. i ITI is ima, waar e nieuwe ar de inde e toe van Idus het nderhoud n, reparaties, S Se/7. g i f 50,- ex. J iRATIS Tilburg 3/553678 -Seikel wordt i ondersteund. Zij de GT-Cup deel se geprepareerde NSX- vorden gereden door verreden, i gleed baan. Daar de race een ronde later voortijdig werd afgevlagd, finishte Hahne toch nog als derde. Tijdens de tweede race op Zolder in het Pinksterweekend, pakte zowel het weer als de kansen voor de Honda's beter uit. Vanaf een derde startpositie wist Hahne als eerste de finish- vlag te passeren. Een vijftal deelnemers hadden aan hun veertig liter benzine niet genoeg. Hahne pakt met zijn overwinning direct de leiding in het klassement. De laadruimte is toegankelijk via een achterklep of de klapdeur rechts. Het interieur is volledig identiek aan de reeds bestaande uitvoeringen en is onder meer voorzien van hoofdsteunen, een beschermrek achter de bestuurdersstoel, verstelbare voorstoelen, binnenverlichting en een dagteller. De Citroen C25 "800" kost f.24.500,= exclusief BTW. Armin Hahne en Johnny Nielsen. De eerste race werd begin mei op de Avus-Ring in Berlijn Hahne lag na de mde ronde op kop, maar in een wolkbreuk van de De Duitse ADAC heeft het initiatief genomen voor een internationale GT-Cup, waarmee dit jaar een start is gemaakt. De in 1990 geïntroduceerde Honda NSX is één van de deelnemers en kanshebbers voor de titel. Het doel van de GT-Cup is dat deze klasse goedkoper moet zijn, maar net zo aantrekkelijk voor het publiek als de DTM. Er worden dit jaar acht internationale races gehouden voor de Grand Tourisme-wagens op circuits in vijf verschillende landen. De deelnemende sportcoupé's blijken niet alleen aantrekkelijk om te zien, maar zijn ook geschikt voor competitiedoeleinden. Er is grote belangstelling vanuit rijders en teams die wist lang de tweede plaats vast te houden, maar moest door problemen aan zijn stuurbekrachtiging een plaatsje opschuiven. Aanstaand weekend zal het duo Doctor/Badenberg met de Calibra 4x4 aanwezig zijn bij de Polenrally, die meetelt voor het Europees Rallykampioenschap. 1982 1989 PG1990 t, Belgisch kenteken... 1990 rs diesel 1987 stationcar Van LPG1986 ...1985 1984 .1984 1981 Als kroon op de 306-reeks verschijnt dan ook de snelle 2 liter 16-klepper die in maart al op de salon van Genève te zien was. Het leveringsprogramma van de Citroen C25 is per direct uitgebreid met de "800", een uitvoering met een tot 2,32 meter ingekorte wielbasis. In totaal biedt deze C25 een laadvolume van 5 vierkante meter, terwijl inclusief de bestuurder vaor 870 kg aan lading mag worden meegenomen. De "800" heeft de bekende 1.9 liter dieselmotor, zodat goec prestaties worden gel Combinatie De uitrusting van de XNd omvat onder meer stootstrips op de flanken, ruitewisser achterop, wieldoppen, twee van binnenuit verstelbare buitenspiegels, voorbereide radio-inbouw, in hoogte verstelbaar stuur, veiligheidsgordels met hoogteverstelling en een geheel beklede bagageruimte. De XRd voegt hier zaken aan toe als gedeeltelijk meegespoten bumpers, toerenteller, tweede dashboardkastje, in twee Oorsprong De klant kan kiezen motoren. De bekena. cilinder levert in atmosferische uitvoering 70 pk bij 4600 tr/min en een koppel van 120 Nm bij 2000 tr/min. Het gaat hier in feite pk bij 4000 tr/min en een koppel van 196 Nm bij 2250 tr/min. Hierdoor worden veel betere prestaties neergezet zoals een top van 180 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 12,4 seconden. De turbodiesel heeft inderdaad geen enkel probleem om de doorsnee benzine-auto bij te houden of te verslaan, maar toch komt de ongeblazen diesel prettiger over. De turbodiesel lijkt wat rumoeriger en moet duidelijk meer op toeren gehouden worden. Wat gewicht betreft heeft de turbo weinig invloed. De XNd en XRd wegen 1046 kg, terwijl de XTdt op 1082 kg uitkomt, wat helaas wel een hogere klasse voor de wegenbelasting betekent. Uiterlijk is er op het typeplaatje na niets veranderd. Aan de wielophanging zijn enkele verstevigingen doorgevoerd, terwijl er ten opzichte van de allereerste exemplaren nog geen modificaties zijn doorgevoerd. Later zal name.., handgreep aangebrac Het gemiddeld kilometrage dat jaarlijks met motorfietsen wordt gereden, is de afgelopen vier jaar gedaald van 6.130 in 1988 tot 4.920 in 1992. Omdat in deze periode het motorfietspark sterk I groeide van 130.000 tot 227.000 machines nam het totaal aantal kilometers dat door motorfietsen wordt afgelegd toe van 799 miljoen tot 1.117 miljoen vorig jaar. Dit blijkt uit de nieuwe CBS-enquete naar I het bezit en gebruik van motorfietsen die onlangs werd gehouden. Uit het onderzoek blijkt dat mannen gemiddeld 4.790 km met de motorfiets rijden en vrouwen 3.830 km. Het aantal kilometers dat met de motorfiets wordt gereden hangt echter sterk samen met het autobezit. Zo reden motorbezitters zonder auto in 1992 gemiddeld 6.660 km per I jaar, terwijl dit aantal bij l hen die wel in het bezit zijn van een auto gemiddeld I 4.420 km bedraagt. Ten opzichte van 1988 is de I daling van het gereden aantal kilometers het grootst bij de groep motorrijders zonder auto, namelijk 25 procent. Het ^afgelopen jaar legden motorrijders gemiddeld 730 kilometer in het buitenland i af, tegen nog 1.060 km in 1988. Het gebruik van de ‘motorfiets in het woon werkverkeer nam de laatste vier jaar meer dan gemiddeld af van 1.710 tot 1.180 km per jaar. Tenslotte geeft de CBS- I enquete interessante informatie over het bezit van de motorfiets. Ongeveer driekwart van de in 1992 verkochte I motorfietsen betrof een j gebruikt exemplaar. Het I aandeel van gebruikte motorfietsen blijft daarmee constant. Van de 227.000 j motorfietsen staan er I 205.000 op naam van I mannen en 18.000 op naam van vrouwen. Van 4.000 eigenaren is het geslacht niet bekend. Uit de cijfers i blijkt verder dat de gemiddelde leeftijd van de I motorrijder ruim 34 jaar is. Het aandeel van autobezitters onder 'motorrijders nam in 'onderzoeksperiode 73 tot 78 procent, alc CBS. (Bron; Rai). Parijs - Geheel volgens verwachting introduceert Automobiles Peugeot de eerste uitbreidingen van de 306-reeks. Alhoewel vooral de diesel voor de Zuideuropese landen van groot belang is, zal deze variant in ons land maar een bescheiden rol spelen. Daarnaast komt later in het jaar ook nog een 1.8 liter in luxe XT-uitvoering met een viertraps automaat. Erwin Doctor en Theo Badenberg gaan op kop in het Internationaal Nederlands Rallykampioenschap 1993. Deze leidende positie wisten zij de verstevigen door in de ELE-Rally die op 5 en 6 juni in de omgeving van Eindhoven werd verreden, te eindigen op de derde plaats. Erwin Doctor had net een training voor de delen neerklapbare achterbank en getint glas. De XNd en XRd komen al eerste naar Nederland en zijn vrijwel meteen leverbaar. De prijzen starten ongeveer bij f.32.700,=. De turbodiesel komt in november en is voorzien van grotere wielen, brede stootstrips, meegespoten portierhendels, elektrisch bediende voorportierruiten, centrale vergrendeling, órgëvoerd. Later’zal velours bekleding en nelijk op de achterklep een hoogteverstelling op de sp worden rcht. automatische versnellingsbak. Dezell combinatie van bak en vinden we al in de 405.1 cc motor levert een vermc van 103 pk, goed voor eer van 175 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 13,6 seconden. De automaat wordt uitsluitend in de complete XT- uitvoering geleverd. Gezien de huidige meerprijs van de automatische bak bijvoorbeeld bij de 405, zal deze auto uit komen op Van 10 tot en met 19 februari wordt in de RAI in Amsterdam ie BedrijfsautoRai '94 gehouden. De BedrijfsautoRai biedt ie bezoekers een compleet overzicht van de stand van de techniek op het gebied van trucks en bestelwagens. Dankzij de uitgebreide presentatie van aanhangwagens, opleggers, carrosseriën en opbouwcomponenten heeft de BedrijfsautoRai zich in Europa een unieke positie verworven op het gebied van wegtransport en distributie- oplossingen. De tentoonstelling zal in 1994 groter zijn d an voorheen. Door de uitbreiding met een nieuwe hal (hal 11) van de Rai is het tentoonstellingsoppervlak met 12.000 vierkante meter vergroot (tot een totaal van 75.000 vierkante meter). "Al enkele jaren was de vraag naar standruimte groter dan de beschikbare ruimte. Nu kunnen we makkelijker aan de vraag voldoen", aldus W.F. van Eijkelenburg, secretaris afdeling Auto's van de Rai Vereniging. "Hierdoor zal de bezoeker van de BedrijfsautoRai 94 een nog breder beeld krijgen van de in Europa beschikbare transport- en logistiek-oplossingen. Overigens, niet alleen op de stands van de deelnemers maar ook in speciaal daartoe ingerichtt paviljoens. Hierbij zal ook aandacht geschonken worden aan de beheers-aspecten van de distributie. Ik denk bijvoorbeeld aan fleet-management-systemen." Polenrally achter de rug en voelde zich op de onverharde paden in zijn element. Maar liefst 7 klassementsproeven wist hij op zijn naam te zetten. De strijd was hevig. Van der Marei en Vink verlieten de rally vanwege technische problemen, terwijl Van Krimpen en Bos even he‘ rechte spoor verlieten. informatie kan industrieel van groot belang zijn in verband met de correcte afwikkelingen van rechten en licenties. ITI zal in de toekomst ook boeken en andere publicaties verzorgen ter verdere informatie over de correcte omgang met patenten en de daarbij behorende rechten. ITI heeft inmiddels een omvangrijke, direct Mazda Motor Corporation heeft via haar dochteronderneming Mazda Ace Co. Ltd. een nieuwe onderneming opgericht: Ine. (Information To Intelligence). ITI houdt zich zowel voor Mazda als derden wereldwijd bezig met onderzoek en informatie rond de intellectuele eigendom van patenten en octrooien. Deze lijk 36 - 38 shaven) tel. 360856 deelnemen met onde auto's van Audi, BM1 Chevrolet, Ford en F De uit aluminium vervaardigde NSX is Honda's wapen in de strijd. De V6- motor is van 274 pk opgepept tot 325 pk. Door de electronisch geregelde variabele kleptiming (VTEC) levert de motor een optimaal koppel en vermogen over een groot bereik. Dit heeft ook zijn gunstig invloeden op het brandstofverbruik en dat is weer prettig, daar de organisatie een maximum hoeveelheid benzine van 40 liter toeschrijft. Het Duitse team S door Honda onder nemen aam met twee en die wc Dat de 306 succesvol zou starten, dat had de importeur in Utrecht wel voorspeld, maar dat de verkopen sinds begin maart zo gigantisch zouden zijn, daar had men niet op gerekend. Daarom zijn de voorspellingen over 1993 bijgesteld tot zo'n 8.500 tot 9.000 exemplaren. Ongeveer tien procent hiervan zullen dieselvarianten zijn, terwijl ongeveer f.41.000,=. De 306-reeks is daarbij nog niet afgerond. Op de IAA in Frankfurt zal in september de Cabriolet voor het eerst te zien zijn, terwijl aan het einde van het jaar de verschillende driedeurs-uitvoeringen worden gepresenteerd. toegankelijke database opgesteld met informatie over allerhande patenten en octrooien, verleend in Japar de U.S.A. en Europa. ITI zal deze gegevens continu uitbreiden en actueel h< Het hoofdkantoor van E gevestigd in Hiroshima vanaf de start van de n. onderneming dertig mensen werken. om de krachtbron die zijn oorsprong vindt in de Peugeot 305 en Citroen BX, maar die door de jaren heen verder is gemoderniseerd. De XNd en XRd halen met deze krachtbron een prima topsnelheid van 162 km/u terwijl de acceleratie van 0 tot 100 km/u 16,9 seconden in beslag neemt. De 1.9 is niet overdreven snel, maar valt vooral op door zijn enorme souplesse bij lagere toerentallen, zijn rustige loopeigenschappen en het lage geluidsniveau. Een uitstekende motor waarvan er niet voor niets al zoveel gemaakt zijn. De turbodiesel van Peugeot werd bij de introductie van de vernieuwde 405 vorig jaar vergroot van 1.8 naar 1.9 liter. Deze krachtbron vinden we dan ook in de luxueuze 306 XTdt. De krachtbron levert 92

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 27