PEUGEOT 306
Diesel en Automaat
e
R
Logisch
Korte Citroën
C25 800
Honda NSX in GT-Cup
BedrijfsautoRai 94
CI
ELE-rctlly succesvol voor Opel
Mazda’s patent-informatiebureau
a
I
I
i
and
Motorfietsen
rijden
minder
Gebruik
autogordel
afhankelijk
van levensstijl
Het gebruik van de
autogordel blijkt niet op
zichzelf te staan, maar
onderdeel te zijn van een
patroon van
leefstijlkenmerken en
samen te hangen met een
aantal
gezondheidsaspecten zoals
roken, het wel of niet
sporten, het hebben van
overgewicht, psychisch
welbevinden en
alcoholgebruik. Dit is de
belangrijkste conclusie uit
de jaarlijkse
gezondheidsenquête die
het CBS onder Nederlandse
huishoudens houdt.
Volgens deze enquete, die
betrekking heeft op het jaar
1990, draagt van de
ondervraagde personen
van 16 jaar en ouder 80
procent altijd de gordel.
Vrouwen echter meer dan
mannen, ouderen vaker
dan jongeren en hoger
opgeleiden meer dan lager
opgeleiden. Het
draagpercentage bij
gescheiden personen en bij
hen die veel last hebben
van symptomen van
psychisch onwelbevinden
is relatief laag. Personen
met een gezonde levensstijl
rapporteerden in het
algemeen een hoger
gordelgebruik dan
personen met een
ongezonde levensstijl:
meer niet-rokers,
lichamelijk actieven en
niet- of matige drinkers
dragen voorin de auto de
gordel dan rokers, niet
actieven en zwaardere
drinkers, aldus het CBS.
(Bron: Rai)
5379W 75
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 10 juni 1993 - pagina 9
ni1993 -pagina8
19.750-
I
zullen
II
te
VT'25'PVj
1990 I
1990
's
(,5-drs..
27.500,-
m.
t:ITI
R I J
IMPRESSIE
en omstreken
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg Tel. 013-634355
rdag koopavond
'NG:
3
MERCEDES
BENZ
m
m.
m
m.
m
m
m.
m.
m.
m.
m.
m.
m.
m.
m.
m.
m.
ier andere
MW.
Porsche.
'tember,
iet
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
tiUTOCENTRVM
COLLRRIS TILBURG
7.500,. I
de Be
de
89
'89
'89
87
'90
'83
'86
90
'92
'90
90
'91
'91
'90
'90
.88
'89
'89
90
90
90
....'88
'89
'85
'89
91
84
'86
89
'87
87
'87
'88
'88
'89
'90
85
'88
'91
'84
91
m
m
m
m
m
m
m
m
m
m
m
m
n
m
m
□ede
sboden.
het aandeel over het eerste
volle jaar 1994 tot 20% zal
toenemen.
slfde
n motor
l De 1761
riogen
Ml top
iet
Doctor
16.00 uur.
'an Breugel
bestuurdersstoel.
Net iets eerder, in septr
verschijnt de XT 1.8 me
m uit twee
ide 1905 cc 4
houden.
i ITI is
ima, waar
e nieuwe
ar de
inde
e toe van
Idus het
nderhoud
n, reparaties, S
Se/7. g
i f 50,- ex. J
iRATIS
Tilburg
3/553678
-Seikel wordt
i ondersteund. Zij
de GT-Cup deel
se geprepareerde NSX-
vorden gereden door
verreden, i
gleed
baan.
Daar de race een ronde later
voortijdig werd afgevlagd,
finishte Hahne toch nog als
derde. Tijdens de tweede race
op Zolder in het
Pinksterweekend, pakte zowel
het weer als de kansen voor
de Honda's beter uit. Vanaf
een derde startpositie wist
Hahne als eerste de finish-
vlag te passeren. Een vijftal
deelnemers hadden aan hun
veertig liter benzine niet
genoeg. Hahne pakt met zijn
overwinning direct de leiding
in het klassement.
De laadruimte is toegankelijk
via een achterklep of de
klapdeur rechts. Het interieur
is volledig identiek aan de
reeds bestaande uitvoeringen
en is onder meer voorzien van
hoofdsteunen, een
beschermrek achter de
bestuurdersstoel, verstelbare
voorstoelen,
binnenverlichting en een
dagteller.
De Citroen C25 "800" kost
f.24.500,= exclusief BTW.
Armin Hahne en Johnny
Nielsen.
De eerste race werd begin mei
op de Avus-Ring in Berlijn
Hahne lag na de
mde ronde op kop, maar
in een wolkbreuk van de
De Duitse ADAC heeft het
initiatief genomen voor een
internationale GT-Cup,
waarmee dit jaar een start is
gemaakt. De in 1990
geïntroduceerde Honda NSX
is één van de deelnemers en
kanshebbers voor de titel. Het
doel van de GT-Cup is dat
deze klasse goedkoper moet
zijn, maar net zo aantrekkelijk
voor het publiek als de DTM.
Er worden dit jaar acht
internationale races
gehouden voor de Grand
Tourisme-wagens op circuits
in vijf verschillende landen.
De deelnemende sportcoupé's
blijken niet alleen
aantrekkelijk om te zien, maar
zijn ook geschikt voor
competitiedoeleinden. Er is
grote belangstelling vanuit
rijders en teams die
wist lang de tweede plaats
vast te houden, maar moest
door problemen aan zijn
stuurbekrachtiging een
plaatsje opschuiven.
Aanstaand weekend zal het
duo Doctor/Badenberg met de
Calibra 4x4 aanwezig zijn bij
de Polenrally, die meetelt voor
het Europees
Rallykampioenschap.
1982
1989
PG1990
t, Belgisch kenteken... 1990
rs diesel 1987
stationcar Van LPG1986
...1985
1984
.1984
1981
Als kroon op de 306-reeks
verschijnt dan ook de snelle 2
liter 16-klepper die in maart al
op de salon van Genève te
zien was.
Het leveringsprogramma van
de Citroen C25 is per direct
uitgebreid met de "800", een
uitvoering met een tot 2,32
meter ingekorte wielbasis. In
totaal biedt deze C25 een
laadvolume van 5 vierkante
meter, terwijl inclusief de
bestuurder vaor 870 kg aan
lading mag worden
meegenomen. De "800" heeft
de bekende 1.9 liter
dieselmotor, zodat goec
prestaties worden gel
Combinatie
De uitrusting van de XNd
omvat onder meer stootstrips
op de flanken, ruitewisser
achterop, wieldoppen, twee
van binnenuit verstelbare
buitenspiegels, voorbereide
radio-inbouw, in hoogte
verstelbaar stuur,
veiligheidsgordels met
hoogteverstelling en een
geheel beklede
bagageruimte. De XRd voegt
hier zaken aan toe als
gedeeltelijk meegespoten
bumpers, toerenteller, tweede
dashboardkastje, in twee
Oorsprong
De klant kan kiezen
motoren. De bekena.
cilinder levert in
atmosferische uitvoering 70
pk bij 4600 tr/min en een
koppel van 120 Nm bij 2000
tr/min. Het gaat hier in feite
pk bij 4000 tr/min en een
koppel van 196 Nm bij 2250
tr/min. Hierdoor worden veel
betere prestaties neergezet
zoals een top van 180 km/u en
een acceleratie van 0 tot 100 in
12,4 seconden. De turbodiesel
heeft inderdaad geen enkel
probleem om de doorsnee
benzine-auto bij te houden of
te verslaan, maar toch komt
de ongeblazen diesel prettiger
over. De turbodiesel lijkt wat
rumoeriger en moet duidelijk
meer op toeren gehouden
worden. Wat gewicht betreft
heeft de turbo weinig invloed.
De XNd en XRd wegen 1046 kg,
terwijl de XTdt op 1082 kg
uitkomt, wat helaas wel een
hogere klasse voor de
wegenbelasting betekent.
Uiterlijk is er op het
typeplaatje na niets
veranderd. Aan de
wielophanging zijn enkele
verstevigingen doorgevoerd,
terwijl er ten opzichte van de
allereerste exemplaren nog
geen modificaties zijn
doorgevoerd. Later zal
name..,
handgreep
aangebrac
Het gemiddeld
kilometrage dat jaarlijks
met motorfietsen wordt
gereden, is de afgelopen
vier jaar gedaald van 6.130
in 1988 tot 4.920 in 1992.
Omdat in deze periode het
motorfietspark sterk
I groeide van 130.000 tot
227.000 machines nam het
totaal aantal kilometers
dat door motorfietsen
wordt afgelegd toe van 799
miljoen tot 1.117 miljoen
vorig jaar. Dit blijkt uit de
nieuwe CBS-enquete naar
I het bezit en gebruik van
motorfietsen die onlangs
werd gehouden. Uit het
onderzoek blijkt dat
mannen gemiddeld 4.790
km met de motorfiets rijden
en vrouwen 3.830 km. Het
aantal kilometers dat met
de motorfiets wordt
gereden hangt echter sterk
samen met het autobezit.
Zo reden motorbezitters
zonder auto in 1992
gemiddeld 6.660 km per
I jaar, terwijl dit aantal bij
l hen die wel in het bezit zijn
van een auto gemiddeld
I 4.420 km bedraagt. Ten
opzichte van 1988 is de
I daling van het gereden
aantal kilometers het
grootst bij de groep
motorrijders zonder auto,
namelijk 25 procent. Het
^afgelopen jaar legden
motorrijders gemiddeld 730
kilometer in het buitenland
i af, tegen nog 1.060 km in
1988. Het gebruik van de
‘motorfiets in het woon
werkverkeer nam de
laatste vier jaar meer dan
gemiddeld af van 1.710 tot
1.180 km per jaar.
Tenslotte geeft de CBS-
I enquete interessante
informatie over het bezit
van de motorfiets.
Ongeveer driekwart van de
in 1992 verkochte
I motorfietsen betrof een
j gebruikt exemplaar. Het
I aandeel van gebruikte
motorfietsen blijft daarmee
constant. Van de 227.000
j motorfietsen staan er
I 205.000 op naam van
I mannen en 18.000 op naam
van vrouwen. Van 4.000
eigenaren is het geslacht
niet bekend. Uit de cijfers
i blijkt verder dat de
gemiddelde leeftijd van de
I motorrijder ruim 34 jaar is.
Het aandeel van
autobezitters onder
'motorrijders nam in
'onderzoeksperiode
73 tot 78 procent, alc
CBS. (Bron; Rai).
Parijs - Geheel volgens verwachting introduceert
Automobiles Peugeot de eerste uitbreidingen van
de 306-reeks. Alhoewel vooral de diesel voor de
Zuideuropese landen van groot belang is, zal deze
variant in ons land maar een bescheiden rol spelen.
Daarnaast komt later in het jaar ook nog een 1.8 liter
in luxe XT-uitvoering met een viertraps automaat.
Erwin Doctor en Theo
Badenberg gaan op kop in het
Internationaal Nederlands
Rallykampioenschap 1993.
Deze leidende positie wisten
zij de verstevigen door in de
ELE-Rally die op 5 en 6 juni in
de omgeving van Eindhoven
werd verreden, te eindigen op
de derde plaats. Erwin Doctor
had net een training voor de
delen neerklapbare
achterbank en getint glas. De
XNd en XRd komen al eerste
naar Nederland en zijn vrijwel
meteen leverbaar. De prijzen
starten ongeveer bij f.32.700,=.
De turbodiesel komt in
november en is voorzien van
grotere wielen, brede
stootstrips, meegespoten
portierhendels, elektrisch
bediende voorportierruiten,
centrale vergrendeling,
órgëvoerd. Later’zal velours bekleding en
nelijk op de achterklep een hoogteverstelling op de
sp worden
rcht.
automatische
versnellingsbak. Dezell
combinatie van bak en
vinden we al in de 405.1
cc motor levert een vermc
van 103 pk, goed voor eer
van 175 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 13,6
seconden. De automaat wordt
uitsluitend in de complete XT-
uitvoering geleverd. Gezien
de huidige meerprijs van de
automatische bak
bijvoorbeeld bij de 405, zal
deze auto uit komen op
Van 10 tot en met 19 februari wordt in de RAI in Amsterdam
ie BedrijfsautoRai '94 gehouden. De BedrijfsautoRai biedt
ie bezoekers een compleet overzicht van de stand van de
techniek op het gebied van trucks en bestelwagens.
Dankzij de uitgebreide presentatie van aanhangwagens,
opleggers, carrosseriën en opbouwcomponenten heeft de
BedrijfsautoRai zich in Europa een unieke positie
verworven op het gebied van wegtransport en distributie-
oplossingen.
De tentoonstelling zal in 1994 groter zijn d an voorheen. Door
de uitbreiding met een nieuwe hal (hal 11) van de Rai is het
tentoonstellingsoppervlak met 12.000 vierkante meter
vergroot (tot een totaal van 75.000 vierkante meter). "Al
enkele jaren was de vraag naar standruimte groter dan de
beschikbare ruimte. Nu kunnen we makkelijker aan de
vraag voldoen", aldus W.F. van Eijkelenburg, secretaris
afdeling Auto's van de Rai Vereniging. "Hierdoor zal de
bezoeker van de BedrijfsautoRai 94 een nog breder beeld
krijgen van de in Europa beschikbare transport- en
logistiek-oplossingen. Overigens, niet alleen op de stands
van de deelnemers maar ook in speciaal daartoe ingerichtt
paviljoens. Hierbij zal ook aandacht geschonken worden
aan de beheers-aspecten van de distributie. Ik denk
bijvoorbeeld aan fleet-management-systemen."
Polenrally achter de rug en
voelde zich op de onverharde
paden in zijn element. Maar
liefst 7 klassementsproeven
wist hij op zijn naam te zetten.
De strijd was hevig. Van der
Marei en Vink verlieten de
rally vanwege technische
problemen, terwijl Van
Krimpen en Bos even he‘
rechte spoor verlieten.
informatie kan industrieel van
groot belang zijn in verband
met de correcte afwikkelingen
van rechten en licenties. ITI
zal in de toekomst ook boeken
en andere publicaties
verzorgen ter verdere
informatie over de correcte
omgang met patenten en de
daarbij behorende rechten. ITI
heeft inmiddels een
omvangrijke, direct
Mazda Motor Corporation
heeft via haar
dochteronderneming Mazda
Ace Co. Ltd. een nieuwe
onderneming opgericht:
Ine. (Information To
Intelligence). ITI houdt zich
zowel voor Mazda als derden
wereldwijd bezig met
onderzoek en informatie rond
de intellectuele eigendom van
patenten en octrooien. Deze
lijk 36 - 38
shaven)
tel. 360856
deelnemen met onde
auto's van Audi, BM1
Chevrolet, Ford en F
De uit aluminium
vervaardigde NSX is Honda's
wapen in de strijd. De V6-
motor is van 274 pk opgepept
tot 325 pk. Door de
electronisch geregelde
variabele kleptiming (VTEC)
levert de motor een optimaal
koppel en vermogen over een
groot bereik. Dit heeft ook zijn
gunstig invloeden op het
brandstofverbruik en dat is
weer prettig, daar de
organisatie een maximum
hoeveelheid benzine van 40
liter toeschrijft.
Het Duitse team S
door Honda onder
nemen aam
met twee
en die wc
Dat de 306 succesvol zou
starten, dat had de importeur
in Utrecht wel voorspeld,
maar dat de verkopen sinds
begin maart zo gigantisch
zouden zijn, daar had men niet
op gerekend. Daarom zijn de
voorspellingen over 1993
bijgesteld tot zo'n 8.500 tot
9.000 exemplaren. Ongeveer
tien procent hiervan zullen
dieselvarianten zijn, terwijl
ongeveer f.41.000,=.
De 306-reeks is daarbij nog
niet afgerond. Op de IAA in
Frankfurt zal in september de
Cabriolet voor het eerst te zien
zijn, terwijl aan het einde van
het jaar de verschillende
driedeurs-uitvoeringen
worden gepresenteerd.
toegankelijke database
opgesteld met informatie over
allerhande patenten en
octrooien, verleend in Japar
de U.S.A. en Europa. ITI zal
deze gegevens continu
uitbreiden en actueel h<
Het hoofdkantoor van E
gevestigd in Hiroshima
vanaf de start van de n.
onderneming dertig mensen
werken.
om de krachtbron die zijn
oorsprong vindt in de Peugeot
305 en Citroen BX, maar die
door de jaren heen verder is
gemoderniseerd. De XNd en
XRd halen met deze
krachtbron een prima
topsnelheid van 162 km/u
terwijl de acceleratie van 0 tot
100 km/u 16,9 seconden in
beslag neemt. De 1.9 is niet
overdreven snel, maar valt
vooral op door zijn enorme
souplesse bij lagere
toerentallen, zijn rustige
loopeigenschappen en het
lage geluidsniveau. Een
uitstekende motor waarvan er
niet voor niets al zoveel
gemaakt zijn. De turbodiesel
van Peugeot werd bij de
introductie van de
vernieuwde 405 vorig jaar
vergroot van 1.8 naar 1.9 liter.
Deze krachtbron vinden we
dan ook in de luxueuze 306
XTdt. De krachtbron levert 92