NISSAN TERRANOII
Stationcar-killer
rier
FIAT PUNTO
IN DE HERFST
<1
PRIJZEN SEAT IBIZA
ling
/tl v'
■fteling
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
-
en oud
>elet’.
I
I
Xel.: 013-683911
-
1
v
Nissan
Grijze
kenteken
rr
jni 1993 -pagina 18
Oplage: 96.900 ex.
Donderdag 10 juni 1993
tie
het
8-1989 998Mtan
95 din pk. alarm
dak,
110 din/pk. signaal rood
4-1987 841881cm
170 din pk, alarm, abs
104 din pk, blauw metallic 4-1991 4M0Bikm
in uit een gezin
izijn
de C-
Tony Vos
rzien
‘doel
Lees verder
in dit nummer
pag. 9
o.a.:
Autotest:
Honda Accord 2.0i LS
pag. 3
Uitbreiding
Rover 100-serie
pag. 5
Rij-impressie:
Peugeot 306
Diesel en Automaat
6-1990 7W^1
10-1991
g- Waalwijk en
t park.
Jaargang 5
Nummer 25
ael waarin uw
duren.
4167-82000.
i doen, zijn er
burgse Koerier
ijgen (zolang de
Ford Maverick
De nieuwe Terrano komt in
eerste instantie in een korte
ML GARAGE
DENISSEN BV a
imp
wel
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
ard
f betreft
srmet
issen
nd
sis is niet
rt behoorlijk
wegoneffenheden.
altijd op de verharde weg
gereden en daar voldoet deze
Nissan prima. Ook de versie
met korte wielbasi
springerig en gaat
strak over wegone:
Terrano II wordt echter
volledig bij Nissan gebouwd
en heeft dan ook Nissan-
motoren.
BMW 3240
Citrofe8X19TRi
Nissla Maxima 3.0 V6
Nissa» Prieaera 2.0 SIX 115 din pk. schuifdak
Volv^^LE inj,
le Punto,
immer
tils
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s,m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goirle,
Riel, Loon op Zand, üdenhout, Ser
ieel Enschot, Oisterwijk, Moergestel
en Hilvarenbeek.
achterzijde. De lichtunits zijn
vrijwel volledig bovenin de C-
stijl opgenomen.
Het front is helemaal gesloten.
Eind augustus mogen we voor
het eerst op de weg
kennismaken met de
zodat er in het eerste nurr
in september meer detail
volgen.
22 juni a.s. op
•gse Koerier,
anwezig te zijn,
i week na de
aricht. Over de
Mortefontaine - Het aandeel in Europa
geproduceerde auto's begint bij Nissan behoorlijk te
groeien. Na de Patrol R, Serena. Primera en Micra
wordt nu ook de nieuwe Terrano II in ons werelddeel
gemaakt. De naam Terrano II doet vermoeden dat
het hier gaat om de opvolger van het bestaande
model. Dat is maar ten dele waar, daar de
nieuweling in vele varianten verschijnt.
1700 cc van 55 tot 135 pk. Er zijn
drie types
versnellingsbakken, een
handgeschakelde met vijf of
zes overbrengingen en een
CVT-automaat.
De Punto is groter dan de
huidige Uno, wat onder
andere is bereikt door de
behoorlijk rechtop staande
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
met drie deuren,
le zomer ook de
fdeurs verschijnt,
is met 4,10 meter
ipact. De 5-
5en halve meter
le
n beide
De Terrano II
Als opvolger van de Uno
introduceert Fiat in het najaar
de nieuwe Punto.
Het is een 3,76 meter lange
drie- of vijfdeurs auto
verkrijgbaar in totaal dertig
verschillende varianten,
waaronder een cabriolet.
Het aanbod motoren zal ruim
zijn, variërend van 1100 tot
in een completere CLX-
uitgave aangeboden. De CLX
is er ook als 1.6i voor f.25.795,=
en als 1.8i voor f.27.995,=. De
1.6 en 1.8 worden vervolgens
eveneens geleverd als GLX
voor respectievelijk f .27.795,=
Aan de sportieve top staat in
afwachting van de 16-klepper
voorlopig de 2 liter GT voor
f.34.995,=.
Daarnaast heeft Seat een
goede naam opgebouwd met
dieselversies. De 1.9 liter
diesel van VW vinden we in
de nieuwe Ibiza voor f.26.995,=
als CL en f.28.495,= als CLX.
Alle uitvoeringen met
uitzondering van de 2 liter GT
zijn leverbaar als vijfdeurs
voor een meerprijs van f.950,=.
Voorlopig wordt de nieuwe
Ibiza met 1.3i en 1.9D motor
ook geleverd op grijs
kenteken.
De prijzen lopen hier uiteen
van f.19.499,12 voorde 1.3i CL
tot f.22.319,12 voorde 1.9DCLX
inclusief BTW.
aangebracht.
Het interieur is netjes
afgewerkt. Het dashboarc
houdt wat vormgeving b<=
het midden tussen een
personenauto en een
terreinwagen, is keurig
afgewerkt en rijkelijk voorzien
van meters, lampjes en
knopjes. Nissan levert van de
Terrano II drie
uitrustingsniveau's: LX, SLX
en SGX. De LX is onder andere
voorzien van
stuurbekrachtiging,
verstelbaar stuur, verstelbare
hoofdsteunen voor en achter
en in hoogte verstelbare
gordels voorin.
Lees verder op pagina 5
Nissan is van oudsher een
sterke aanbieder in het 4x4-
segment. De eerste generatie
Terrano viel vooral op door Lei
hoge comfortniveau zowel op
verharde als onverharde
ondergrond. Diezelfde
basisgedachte vinden we ook
bij de nieuwe Terrano II. Van
het vorige model blijft
voorlopig alleen nog de 3 liter
V6 op het programma.
Dhr. P. Bracke is de
kersverse president van
Nissan Motor Nederland.
Aan hem vrijwel direct de
taak de slechte verkopen
van het merk in de eerste
maanden van dit jaar
recht te trekken. Met zijn
ervaring als directeur
verkoop bij dezelfde
iporteur, zal hem dat
el lukken.
P. Biacke: "je mag de
autoverkopen over de
eerste maanden van het
jaar niet los zien. Het is
niet reëel precies op 31
december een streep te
trekken. Kijken we naar
de resultaten van Nissan
over de laatste acht tot
negen maanden, dan
blijken we helemaal niet
zo slecht te scoren. Het zal
ech ter met een minder
florisante start erg
moeilijk worden om dit
jaar het best verkochte
Japanse merk in
Nederland te worden,
zoals we dat de afgelopen
jaren gewend zijn
geweest".
De slechte verkopen van
Nissan vinden we zowat
bij alle modellen. Het valt
echter op dat de Micra het
als "Au to van het Jaar" ook
niet goed doet. Biacke: ’’De
Micra is inderdaad een
slow-starter. Ik denk dat
het publiek even moet
wennen aan de bolle
vormen die deze auto
kenmerken. Gelukkig:
we inmiddels ook bij
enkele concurrenten deze
bolle lijnvoering
terugkomen, zodat de
acceptatie snel zal
verlopen. Ik heb er dan
ook alle vertrouwen in dat
de Micra snel geliefd zal
raken bij een groot
publiek".
Nissan heeft zich tot
gesteld 50% van de
verkopen in Europa ook in
Europa te produceren. "Ja,
daar zijn we hard naar op
weg. De Primera komt net
als de Micra uit het
Engelse Sunderland. Van
hieruit exporteert Nissan
zelfs naar Japan.
Daarnaast komen de
Serena, Patrol R, de
nieuwe Terrano II,
alsmede enkele
bestelwagens uit de
voormalige Ebro-fabriek
in Spanje. Ook vanuit
deze fabriek zullen auto's
naar Japan worden
geexporteerd", besluit
Bracke.
Het is nog betrekkelijk
rustig rond het grijze
kenteken. Alhoewel er een
groot aantal ingewikkelde
maatregelen is bedacht,
blijft het op dit moment
rustig onder de gelederen
van Bovag en Rai. Nu
hebben deze twee
organisaties ook aan de
wieg gestaan van het
wetsvoorstel wat er nu ligt.
Er worden nieuwe eisen
gesteld aan de minimale
afmetingen van de
laadruimte. Hierbij wordt
onderscheidt gemaakt naar
het soort bestelauto. De
kleine bestelauto's en van
stationcars afgeleide ’vans’
zullen een tussenschot
krijgen, waar eventueel
wel een ruit in geplaatst
mag worden. Een niet
geblindeerde ruit aan de
rechter zijde werd enkele
jaren terug nog belangrijk
voor de veiligheid
gevonden. Deze veiligheid
is nu minder belangrijk als
het om de centen gaat. Het
na 1 januari
ie de nieuwe
temt, komt er
dat een
rige ambtenaar
tijd ze heeft
iken. Waarorr
ieine bestelai
Uitrustingsniveau's
rarnaast staat de Terrano
zijn mannetje in het
rein. Het is hier echtei
vic verlengde versie oppas
dat met de bodem de gronc
niet wordt geraakt. Om de
gevolgen van een dergelijke
gebeurtenis zoveel mogelijk te
beperken, zijn aan de zijkant
in de vorm van een treeplank
verstevigingsbalken
niet verwon-
3le pasge-
huwelijksnacht
oorgebracht.
nachtlngen
ing Hotel vele
n voor recep-
ies, vergaderin-
lunches, zaken-
romatisch
arslicht.
legen aan de guitje mag r
n-AA/aalwiik «n niet r
regels doorneemt, komt er
al snel achteri
overijverig
met veel tijd ze heeft zitten
bedenken. Waarom krijgt
een kleine bestelauto een
volledig tussenschot en een
kleine bestelauto met een
minimaal met 15 cm
verhoogd dak, maar een
tussenschot van 30
centimeter.
Het meest onbegrijpelijke is
echter dat de status van de
huidige auto's op grijs
kenteken gaat veranderen.
Iemand die nu zakelijk een
bestelauto rijdt die netjes
aan de eisen voldoet, zal
deze na 1 januari moeten
ombouwen volgens de
nieuwe wetgeving. Dat
betekent in veel gevallen
een tussenschot
aanbrengen en een zijruit
blinderen. Doet men dat
niét, dan wordt de auto niet
meer als bestelauto gezien
en krijgt de zakelijke
gebruiker hem bij z'n
inkomen opgeteld. Zolang
een particulier de huidige
auto op grijs kenteken blijft
rijden, is er niets aan de
hand. Wordt deze auto
echter verkocht, dan zal ie
moeten worden aangepast
aan de nieuwe eisen, of
wordt belastingtechnisch
als personenauto gezien.
Het is zo ingewikkeld dat
het haast onbegrijpelijk is...
uitvoering met
terwijl na de zc
langere vijfd
De 3-deurs is
behoorlijk compac
deurs is bijna ee„
langer. Tot en met d«
voorportieren zijn
versies identiek. D
heeft een behoorlijk hoge
voorbumper, kleine grille en
koplampen van bescheiden
afmetingen. Direct achter de
voorportieren loopt de ruitlijn
in een knik omhoog, wat een
bijzonder kenmerkend detail
aan deze Nissan is. Achter
vinden we een vergelijkbare
knik in de ruit ter hoogte van
het reservewiel. De lichtunits
zijn op twee plaatsen te
vinden. De remlichten zitten
hoog in de C-stijlen, terwijl de
overige functies in de bumper
zijn opgenomen. De styling
van de Terrano is op de
Europese klant afgestemd.
Daartoe werd in het
ontwerpstadium de Italiaanse
studio IDEA ingeschakeld.
Overigens speelt ook Ford een
rol bij de tot standkoming van
de Terrano II. Ford gaat
namelijk na de zomer dezelfde
auto leveren onder de naam
Maverick. Er wordt dezelfde
keuze geboden aan motoren
eri carrosserievarianten,
terwijl de Fords zich alleen
onderscheiden door een
andere grille, specifieke
lakkleuren en gewijzigde
bekledingsstoffen. Alhoewel
er enige concurrentie
onderling zal ontstaan,
verwachten beide merken
toch een andere klantenkring
met deze auto te bereiken. De
Ladderchassis
Motorisch wordt de keuze
geboden uit een 2.4 liter
benzine of een 2.7 liter
turbodiesel. De 2389 cc 4
cilinder benzinemotor kennen
we al uit de vorige Terrano
met een vermogen van 124 pk
bij 5200 tr/min én een koppel
van 197 Nm bij 4000 tr/min. De
Terrano II haalt hiermee een
top van 160 km/u en weet
afhankelijk van de
koetslengte in 13,2 tot 14
seconden vanuit stilstand
naar de 100 km/u te sprinten.
In de meeste gevallen zal
wellicht voor de turbodiesel
worden gekozen. Met een
exacte inhoud van 2663 cc
komt deze 4-pitter tot een
vermogen van 100 pk bij 4000
tr/min en een uitstekend
koppel van 221 Nm bij 2200
tr/min. Deze krachtpatser
presteert uitstekend in het
terrein, maar komt niet verder Daa,,
van 145 km/u en heeft voor de ook z:
acceleratie van 0 tot 100 km/u terrei
19 tot 19,9 seconden nodig. In de ve
beide gevallen valt op dat het
motorgeluid behoorlijk is
geisoleerd. Ook in de
turbodiesel kan op de
snelweg prima worden
geconverseerd. Standaard
worden de achterwielen
aangedreven via een
handgeschakelde vijfbak,
terwijl middels een extra
hendeltjes gekozen kan
worden voor
vierwielaandrijving in hoge of
lage gearing. Het
ladderchassis waarop de
carrosserie is vastgemaakt is
vrijwel onderveranderd van
de vorige Terrano
overgenomen. Ook de
wielophanging met double
wishbone voor en achter met
reaktiestangen lijkt weinig te
zijn geëvolueerd. Het
rijgedrag mag dan ook
nadrukkelijk als comfortabel
worden gezien en vooral in
deze eigenschap herkennen
we zijn voorganger. Auto's als
de Terrano II worden vrijwel
De nieuwe Seat Ibiza is
inmiddels bij de dealers in de
showroom gearriveerd. De
importeur heeft zodoende ook
de prijzen van deze
aantrekkelijke nieuweling
bekend gemaakt.
Er wordt direct gestart met een
forse keuze aan motoren,
uitrustingsvarianten en de
drie- of vijfdeurs carrosserie.
Het programma start met de
1.3i CL voor f.22.445,= en dat is
een zeer scherpe prijs. Voor
f.23.395,= wordt dezelfde auto
|B 4399 01
f
X