NISSAN TERRANOII Stationcar-killer rier FIAT PUNTO IN DE HERFST <1 PRIJZEN SEAT IBIZA ling /tl v' ■fteling Bijlage van: De Tilburgse Koerier - en oud >elet’. I I Xel.: 013-683911 - 1 v Nissan Grijze kenteken rr jni 1993 -pagina 18 Oplage: 96.900 ex. Donderdag 10 juni 1993 tie het 8-1989 998Mtan 95 din pk. alarm dak, 110 din/pk. signaal rood 4-1987 841881cm 170 din pk, alarm, abs 104 din pk, blauw metallic 4-1991 4M0Bikm in uit een gezin izijn de C- Tony Vos rzien ‘doel Lees verder in dit nummer pag. 9 o.a.: Autotest: Honda Accord 2.0i LS pag. 3 Uitbreiding Rover 100-serie pag. 5 Rij-impressie: Peugeot 306 Diesel en Automaat 6-1990 7W^1 10-1991 g- Waalwijk en t park. Jaargang 5 Nummer 25 ael waarin uw duren. 4167-82000. i doen, zijn er burgse Koerier ijgen (zolang de Ford Maverick De nieuwe Terrano komt in eerste instantie in een korte ML GARAGE DENISSEN BV a imp wel Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg ard f betreft srmet issen nd sis is niet rt behoorlijk wegoneffenheden. altijd op de verharde weg gereden en daar voldoet deze Nissan prima. Ook de versie met korte wielbasi springerig en gaat strak over wegone: Terrano II wordt echter volledig bij Nissan gebouwd en heeft dan ook Nissan- motoren. BMW 3240 Citrofe8X19TRi Nissla Maxima 3.0 V6 Nissa» Prieaera 2.0 SIX 115 din pk. schuifdak Volv^^LE inj, le Punto, immer tils De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s,m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, üdenhout, Ser ieel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. achterzijde. De lichtunits zijn vrijwel volledig bovenin de C- stijl opgenomen. Het front is helemaal gesloten. Eind augustus mogen we voor het eerst op de weg kennismaken met de zodat er in het eerste nurr in september meer detail volgen. 22 juni a.s. op •gse Koerier, anwezig te zijn, i week na de aricht. Over de Mortefontaine - Het aandeel in Europa geproduceerde auto's begint bij Nissan behoorlijk te groeien. Na de Patrol R, Serena. Primera en Micra wordt nu ook de nieuwe Terrano II in ons werelddeel gemaakt. De naam Terrano II doet vermoeden dat het hier gaat om de opvolger van het bestaande model. Dat is maar ten dele waar, daar de nieuweling in vele varianten verschijnt. 1700 cc van 55 tot 135 pk. Er zijn drie types versnellingsbakken, een handgeschakelde met vijf of zes overbrengingen en een CVT-automaat. De Punto is groter dan de huidige Uno, wat onder andere is bereikt door de behoorlijk rechtop staande Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur met drie deuren, le zomer ook de fdeurs verschijnt, is met 4,10 meter ipact. De 5- 5en halve meter le n beide De Terrano II Als opvolger van de Uno introduceert Fiat in het najaar de nieuwe Punto. Het is een 3,76 meter lange drie- of vijfdeurs auto verkrijgbaar in totaal dertig verschillende varianten, waaronder een cabriolet. Het aanbod motoren zal ruim zijn, variërend van 1100 tot in een completere CLX- uitgave aangeboden. De CLX is er ook als 1.6i voor f.25.795,= en als 1.8i voor f.27.995,=. De 1.6 en 1.8 worden vervolgens eveneens geleverd als GLX voor respectievelijk f .27.795,= Aan de sportieve top staat in afwachting van de 16-klepper voorlopig de 2 liter GT voor f.34.995,=. Daarnaast heeft Seat een goede naam opgebouwd met dieselversies. De 1.9 liter diesel van VW vinden we in de nieuwe Ibiza voor f.26.995,= als CL en f.28.495,= als CLX. Alle uitvoeringen met uitzondering van de 2 liter GT zijn leverbaar als vijfdeurs voor een meerprijs van f.950,=. Voorlopig wordt de nieuwe Ibiza met 1.3i en 1.9D motor ook geleverd op grijs kenteken. De prijzen lopen hier uiteen van f.19.499,12 voorde 1.3i CL tot f.22.319,12 voorde 1.9DCLX inclusief BTW. aangebracht. Het interieur is netjes afgewerkt. Het dashboarc houdt wat vormgeving b<= het midden tussen een personenauto en een terreinwagen, is keurig afgewerkt en rijkelijk voorzien van meters, lampjes en knopjes. Nissan levert van de Terrano II drie uitrustingsniveau's: LX, SLX en SGX. De LX is onder andere voorzien van stuurbekrachtiging, verstelbaar stuur, verstelbare hoofdsteunen voor en achter en in hoogte verstelbare gordels voorin. Lees verder op pagina 5 Nissan is van oudsher een sterke aanbieder in het 4x4- segment. De eerste generatie Terrano viel vooral op door Lei hoge comfortniveau zowel op verharde als onverharde ondergrond. Diezelfde basisgedachte vinden we ook bij de nieuwe Terrano II. Van het vorige model blijft voorlopig alleen nog de 3 liter V6 op het programma. Dhr. P. Bracke is de kersverse president van Nissan Motor Nederland. Aan hem vrijwel direct de taak de slechte verkopen van het merk in de eerste maanden van dit jaar recht te trekken. Met zijn ervaring als directeur verkoop bij dezelfde iporteur, zal hem dat el lukken. P. Biacke: "je mag de autoverkopen over de eerste maanden van het jaar niet los zien. Het is niet reëel precies op 31 december een streep te trekken. Kijken we naar de resultaten van Nissan over de laatste acht tot negen maanden, dan blijken we helemaal niet zo slecht te scoren. Het zal ech ter met een minder florisante start erg moeilijk worden om dit jaar het best verkochte Japanse merk in Nederland te worden, zoals we dat de afgelopen jaren gewend zijn geweest". De slechte verkopen van Nissan vinden we zowat bij alle modellen. Het valt echter op dat de Micra het als "Au to van het Jaar" ook niet goed doet. Biacke: ’’De Micra is inderdaad een slow-starter. Ik denk dat het publiek even moet wennen aan de bolle vormen die deze auto kenmerken. Gelukkig: we inmiddels ook bij enkele concurrenten deze bolle lijnvoering terugkomen, zodat de acceptatie snel zal verlopen. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat de Micra snel geliefd zal raken bij een groot publiek". Nissan heeft zich tot gesteld 50% van de verkopen in Europa ook in Europa te produceren. "Ja, daar zijn we hard naar op weg. De Primera komt net als de Micra uit het Engelse Sunderland. Van hieruit exporteert Nissan zelfs naar Japan. Daarnaast komen de Serena, Patrol R, de nieuwe Terrano II, alsmede enkele bestelwagens uit de voormalige Ebro-fabriek in Spanje. Ook vanuit deze fabriek zullen auto's naar Japan worden geexporteerd", besluit Bracke. Het is nog betrekkelijk rustig rond het grijze kenteken. Alhoewel er een groot aantal ingewikkelde maatregelen is bedacht, blijft het op dit moment rustig onder de gelederen van Bovag en Rai. Nu hebben deze twee organisaties ook aan de wieg gestaan van het wetsvoorstel wat er nu ligt. Er worden nieuwe eisen gesteld aan de minimale afmetingen van de laadruimte. Hierbij wordt onderscheidt gemaakt naar het soort bestelauto. De kleine bestelauto's en van stationcars afgeleide ’vans’ zullen een tussenschot krijgen, waar eventueel wel een ruit in geplaatst mag worden. Een niet geblindeerde ruit aan de rechter zijde werd enkele jaren terug nog belangrijk voor de veiligheid gevonden. Deze veiligheid is nu minder belangrijk als het om de centen gaat. Het na 1 januari ie de nieuwe temt, komt er dat een rige ambtenaar tijd ze heeft iken. Waarorr ieine bestelai Uitrustingsniveau's rarnaast staat de Terrano zijn mannetje in het rein. Het is hier echtei vic verlengde versie oppas dat met de bodem de gronc niet wordt geraakt. Om de gevolgen van een dergelijke gebeurtenis zoveel mogelijk te beperken, zijn aan de zijkant in de vorm van een treeplank verstevigingsbalken niet verwon- 3le pasge- huwelijksnacht oorgebracht. nachtlngen ing Hotel vele n voor recep- ies, vergaderin- lunches, zaken- romatisch arslicht. legen aan de guitje mag r n-AA/aalwiik «n niet r regels doorneemt, komt er al snel achteri overijverig met veel tijd ze heeft zitten bedenken. Waarom krijgt een kleine bestelauto een volledig tussenschot en een kleine bestelauto met een minimaal met 15 cm verhoogd dak, maar een tussenschot van 30 centimeter. Het meest onbegrijpelijke is echter dat de status van de huidige auto's op grijs kenteken gaat veranderen. Iemand die nu zakelijk een bestelauto rijdt die netjes aan de eisen voldoet, zal deze na 1 januari moeten ombouwen volgens de nieuwe wetgeving. Dat betekent in veel gevallen een tussenschot aanbrengen en een zijruit blinderen. Doet men dat niét, dan wordt de auto niet meer als bestelauto gezien en krijgt de zakelijke gebruiker hem bij z'n inkomen opgeteld. Zolang een particulier de huidige auto op grijs kenteken blijft rijden, is er niets aan de hand. Wordt deze auto echter verkocht, dan zal ie moeten worden aangepast aan de nieuwe eisen, of wordt belastingtechnisch als personenauto gezien. Het is zo ingewikkeld dat het haast onbegrijpelijk is... uitvoering met terwijl na de zc langere vijfd De 3-deurs is behoorlijk compac deurs is bijna ee„ langer. Tot en met d« voorportieren zijn versies identiek. D heeft een behoorlijk hoge voorbumper, kleine grille en koplampen van bescheiden afmetingen. Direct achter de voorportieren loopt de ruitlijn in een knik omhoog, wat een bijzonder kenmerkend detail aan deze Nissan is. Achter vinden we een vergelijkbare knik in de ruit ter hoogte van het reservewiel. De lichtunits zijn op twee plaatsen te vinden. De remlichten zitten hoog in de C-stijlen, terwijl de overige functies in de bumper zijn opgenomen. De styling van de Terrano is op de Europese klant afgestemd. Daartoe werd in het ontwerpstadium de Italiaanse studio IDEA ingeschakeld. Overigens speelt ook Ford een rol bij de tot standkoming van de Terrano II. Ford gaat namelijk na de zomer dezelfde auto leveren onder de naam Maverick. Er wordt dezelfde keuze geboden aan motoren eri carrosserievarianten, terwijl de Fords zich alleen onderscheiden door een andere grille, specifieke lakkleuren en gewijzigde bekledingsstoffen. Alhoewel er enige concurrentie onderling zal ontstaan, verwachten beide merken toch een andere klantenkring met deze auto te bereiken. De Ladderchassis Motorisch wordt de keuze geboden uit een 2.4 liter benzine of een 2.7 liter turbodiesel. De 2389 cc 4 cilinder benzinemotor kennen we al uit de vorige Terrano met een vermogen van 124 pk bij 5200 tr/min én een koppel van 197 Nm bij 4000 tr/min. De Terrano II haalt hiermee een top van 160 km/u en weet afhankelijk van de koetslengte in 13,2 tot 14 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u te sprinten. In de meeste gevallen zal wellicht voor de turbodiesel worden gekozen. Met een exacte inhoud van 2663 cc komt deze 4-pitter tot een vermogen van 100 pk bij 4000 tr/min en een uitstekend koppel van 221 Nm bij 2200 tr/min. Deze krachtpatser presteert uitstekend in het terrein, maar komt niet verder Daa,, van 145 km/u en heeft voor de ook z: acceleratie van 0 tot 100 km/u terrei 19 tot 19,9 seconden nodig. In de ve beide gevallen valt op dat het motorgeluid behoorlijk is geisoleerd. Ook in de turbodiesel kan op de snelweg prima worden geconverseerd. Standaard worden de achterwielen aangedreven via een handgeschakelde vijfbak, terwijl middels een extra hendeltjes gekozen kan worden voor vierwielaandrijving in hoge of lage gearing. Het ladderchassis waarop de carrosserie is vastgemaakt is vrijwel onderveranderd van de vorige Terrano overgenomen. Ook de wielophanging met double wishbone voor en achter met reaktiestangen lijkt weinig te zijn geëvolueerd. Het rijgedrag mag dan ook nadrukkelijk als comfortabel worden gezien en vooral in deze eigenschap herkennen we zijn voorganger. Auto's als de Terrano II worden vrijwel De nieuwe Seat Ibiza is inmiddels bij de dealers in de showroom gearriveerd. De importeur heeft zodoende ook de prijzen van deze aantrekkelijke nieuweling bekend gemaakt. Er wordt direct gestart met een forse keuze aan motoren, uitrustingsvarianten en de drie- of vijfdeurs carrosserie. Het programma start met de 1.3i CL voor f.22.445,= en dat is een zeer scherpe prijs. Voor f.23.395,= wordt dezelfde auto |B 4399 01 f X

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 19