GriHrlh niE Aqoparcb/ ^2 9 ders Motordag in Prinsenbeek Geen reden hogere belasting leaseauto's Sympathieke macho SterGarant de nieuwe klasse voor de nieuwe eigenaar. r:# DE MERCEDES BENZONDER DE DEALERS SCHAPENDONK B.V. Vraag naar de zeven zekerheden Auto “7 3 KST elen 'and ®E1I Tevens het adres voor uw nieuwe Opel OPEL O juni 1993 -pagina8 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 3 juni 1993 - pagina 9 TVR Vijfspaaks het lat ris. iet.. Jing, le IE VREEMDE MERKEN Enschot '92 '92 informeren. .'88 '88 .'89 '92 autom. larm.... trekhé .1990 mnd. DE HOOGT 13, LOON OP ZAND - TEL. 04166-1553 IONS i jaar garantie .1985 .1987 .1987 ..1988 .1989 „1989 „1990 cm. cm. cm. cm. cm. cm. cm. <m. cm. <m. <m. <m. <m. 16.00 uur. van Breugel ILBURG 6341 den geleverd met l voor stuk worden ze f lakwerk piekfijn in n 'n nieuwe A.P.K.- IsPSM 7 en het ..1988 ..1988 ..1988 .1990 ...1989 .1988 .1986 ...1986 ..1987 ...1988 ...1988 ..1988 ...1989 cm. <m. <m. <m. <m. <m. <m. <m. <m. m.. <m. <m. «n. <m. ;en .1986 .1986 .1986 .1986 .1986 .1986 .1987 .1987 .1988 .1988 .1988 .1988 .1988 .1989 .1989 .1989 .1989 .1989 .1989 .1990 .1991 .1988 .1987 .1990 .1987 .1992 .1985 .1985 .1986 .1990 .1988 .1988 .1988 .1988 .1989 .1989 .1990 .1991 .1986 .1988 .1990 .1986 .1987 .1985 .1987 .1991 .1986 .1987 .1990 .1993 .1985 BESBO Automobielbedrijf Molenstraat 60 013-331206 5056 JD Berkel-Enschot off, service bedrijf Opel Besbo Gereedschap 1 haalt u voortaan aan de 5 Havendijk 45 in Tilburg. (telefoon 013-435622) l W.W ig, MBtex. 1.41.. .... 5.. 1.5D ...05-1990 ...04-1989 ...03-1991 ...03-1990 ...02-1987 ...01-1990 .bwj. 1976 ...04-1989 ...12-1986 ...07-1988 ...06-1990 ...02-1989 ...05-1991 ...06-1990 ...11-1989 ...04-1991 1989 ...07-1990 ...02-1985 ...10-1990 lat toeren, kan l als kiespijn, betreft kunnen ren, >mak mse Ije accessoires i haalt u voortaan aan de i Havendijk 45 in Tilburg i i (telefoon 013-435622) i EXTRA AANBIEDING NIEUW Nog slechts twee!! 2 x 190 D Class-uitvoering. Prijs 70.393,- extra korting 5.393,- aanbetaling 25%, slotwaarde 25.000,- contract 36 mnd. 1.386, P- j? 1991 a .'89 89 ..87 .'90 .'83 '86 ..83 ..90 '92 .'90 .'91 .90 '90 .'91 .'91 .'90 .'90 '88 '88 '89 .'89 '90 .'90 .'90 '88 '85 .'89 .'91 .'84 '84 '86 ..89 .'87 ..87 .'87 '88 .'88 .'89 .'90 .'90 '88 .'91 '84 .'91 1990 l 1990 Ferrari 348 TB.... Jaguar 2.9 Toyota MR2 Volvo 460 GL Ford Sierra 1.6... Ford Fiesta MGB Alfa 164 TD VW Golf VW Golf diesel... Ford Scorpio Ford Scorpio BMW 318i BMW316i Honda Accord Honda Concerto. Chrysler Shelby.. Citroèn XM V6.... Suzuki Swift Opel Omega Het CBS geeft voor 1991 voor zakenauto's gemiddeld 31.100 km per jaar op, waarvan 5.800 'niet werk gebonden'. De privé-auto rijdt per jaar veel minder, 14.600 km, omdat er veel minder 'werk gebonden' kilometers mee worden sleutelgat. Het nummerbord moet dan echter wel eerst met een schroevendraaier verwijderd worden. De kofferbak wordt met één van de geheimzinnige, zwarte knopjes op het prachtige notenhouten dashboard geopend. De bak is behoorlijk diep, maar is maar beperkt bruikbaar. Immers de TVR moet open gereden worden en in dat geval moet de dakplaat in de bagageruimte worden opgeborgen. Fabelachtig TVR levert standaard op de Griffith een Sony audio- systeem met afneembaar front. Een accessoire wat alleen bij lage snelheden van enig nut kan zijn. Wie echt met Auto materialen i haalt u voortaan aan de i i Havendijk 45 in Tilburg i i (telefoon 013-435622) l zf Besbo Onderdelen; i haalt u voortaan aan de i Havendijk 45 in Tilburg i l (telefoon 013-435622) l =^/F= BESBO Besbo Trekhaken i haalt u voortaan aan de i Havendijk 45 in Tilburg i i (telefoon 013-435622) K BESBO zelfs een produktie van 1100 auto's. Binnenkort komt in de Griffith de eerste eigen motor beschikbaar. Het is een 4.2 liter V8 die een vermogen levert van maar liefst 386 pk. i wordt jebouwd Mercedes-Benz t lijn lotorkap t ware ?ren Besbo Uitlaten 5 i haalt u voortaan aan de i Havendijk 45 in Tilburg I (telefoon 013-435622) /F i =^\/F== *JBESgO "Er is geen enkele reden om het privé-gebruik van lease-auto's zwaarder te gaan belasten", zeggen BOVAG en Rai in een reactie op de uitspraken van minister Maij-Weggen van Verkeer en Waterstaat, waarin ze aankondigt daar een plan voor te willen laten ontwikkelen. "Zonde van de tijd en het geld", zeggen de organisaties, "omdat er volgens het Centraal Bureau van de Statistiek juist minder privé met lease-auto's wordt gereden dan met privé- auto's." r V8 die een vermt levert van maar liefst 386 Voor deze krachtbron een nieuwe fabriek ge in Blackpool. Op dit moment zullen we met de ook niet bepaald kinderachticje 4.3 liter V8 moeten doen. De Griffith kost in deze versie f. 138.750,=. Daarnaast staan in de prijslijst de bekende TVR S als V6 en V8 voor respectievelijk f.106.750,= en f.!23.750,=. Waarom is de Grittith zo indrukwekkend? Met een lengte van 3,89 meter is het ïnaar een 'kleintje'. Is het dan Iwellicht de breedte van 1,94 meter. Nee, het is zijn hele stoere voorkomen. De auto is modern, maar doet ook tegelijk denken aan het rijke Engelse sportauto-verleden. Eijn brede, vlakke aangezicht wordt vooral bepaald door de ingekapselde koplampen en grote breedstralers. Een eerste indruk maak je maar één keer. Als je te overdreven overkomt, heb je het wellicht voor de verdere toekomst verpest. De Griffith maakt als nieuwste telg van het kleine Engelse merk TVR direct een goede indruk, niet alleen op zijn bestuurder maar ook op medeweggebruikers en toevallige passanten. Hij is opvallend macho, maar met vele vriendelijke trekjes. OPEL ASTRA '84 Opel Astra 5-drs.17 D '87 Opel Astra 3-drs.. 1 41 '89 OPEL ASCONA ,90 Opel Ascona 5-drs., 161. aut '88 Opel Ascona 4-drs.181, aut OPEL VECTRA.. '82+'83+'84 Opel Vectra, 4-drs.18S ;86 Opel Vectra 4-drs.16i ;86 0PEL OMEGA 8° Opel Omega, 4-drs., 20i ,8' Opel Omega. 5-drs caravan. ,8' Opel Omega,4-drs., 23 D 8 Opel Omega, 4-drs24i p- ANDERE MERKEN .00 Lada 2105,1500 .oo Isuzu Trooper TD (grijs kenteken). Ford Escort, 1600 Citroen Axel - vu VW Golf diesel Austin Metro GT OPEL KADETT GSi I6V.2O1989 OPEL CORSA Opel Corsa TR 12S Opel Corsa 12S, 5-drs OpelCorsa 13N... Opel Corsa Van 1 Opel Corsa 3-drs. OPEL KADETT Opel Kadett' 13S/12S/16S Opel Kadett 4-drs., 16D Opel Kadett 3-drs. 16D Opel Kadett 4-drs.. 16S Opel Kadett 12S, 3-drs Opel Kadett 13N, 5-drs Opel Kadett 5-drs., 125 Opel Kadett 3-drs., 16Saut. Opel Kadett 4-drs.. 12S... Opel Kadett 13N. 3-drs... Opel Kadett 4-drs.13N Opel Kadett 141,4-drs Opel Kadett 3-drs„ 14i OPEL KADETT CARAVAN Opel Kadett, 5-drs., 16D. Opel Kadett, 5-drs., 12S.. Opel Kadett, 5-drs.. 1.8i, Opel Kadett Van 1.6D... en zal op een droog wegdek niet snel uitbreken. Als het echter even geregend heeft, wordt de achterzijde onberekenbaar, maar stijgt de 'speelbaarheid'. De vier wielen zijn onafhankelijk opgehangen met schroefveren. Voor en achter is een stabilisatorstang aangebracht. Wegoneffenheden worden merkbaar aan de inzittenden doorgegeven, zodat een goed contact met de weg onstaat. Gelukkig is de carrosserie van de Griffith aan voor en achterkant niet laag, zodat verkeersdrempels en andere obstakels zonder problemen genomen kunnen worden. De auto is behoorlijk bol van vormgeving, maar kent een aantal stijlvormen die de doorbreken. Zo is de mot aan de voorzijde als het verzonken, terwijl de portier aan de voorkant achter de schermen weg lijken te duiken. In feite is de Griffith gebouwd op dezelfde basis als de reeds bestaande TVR S. Met 2,285 meter heeft hij de gereden. Het aantal privé- kilometers ligt echter veel hoger dan bij de zakenauto, namelijk 9.600 per jaar. Voor beide groepen rekent het CBS het woon-werkverkeer tot het werk gebonden verkeer. Voor lease-auto's, die in de zakenauto's zijn meegenomen, zijn er geen afzonderlijke cijfers beschikbaar. Uit deze gegevens concluderen Bovag en Rai dat er dus geen enkele reden is om juist privé-gebruik van lease-auto's zwaarder aan te pakken. Er is ook geen enkele reden die uitspraken over een ongebreideld aantal zogenaamde 'pretkilometers' 200 D, zwart, c.v., w.w., karo 250 D, rookz., c.v., w.w., velgen 250 D, grijs, vijfbak, c.v., w.w., armleuning, trekhaak 250 D, zwart, c.v., w.w., hoofdst., armleuning, trekhaak, alarm 250 D, wit, schuifdak, c.v., w.w., armleuning, trekhaak 250 D, blauw, c.v., w.w. 250 D, beige, schuifdak, vijfbak, c.v., w.w. 250 D, groen, schuifdak, c.v., w.w., alarm 250 D, bl./zw„ vijfbak, c.v., w.w 300 D, grijs, c.v., w.w., armleuning, trekhaak, schuifd., automaat.. 300 D, r.-zilver, c.v., w.w., trekhaak 300 D, grijs, vijfbak, c.v., w.w., armleuning, airco 300 D, zwart, c.v., w.w. 250 TD, blauw, schuifdak, vijfbak, c.v., w.w., armleuning 200 T, rood, c.v., w.w., armleuning, alu velgen, trekhaak 200 TD, blauw, c.v., w.w., radio 200 TE, wit 300 SL, zilver, automaat, c.v., w.w., airco, Becker 300 SL, blauw, leder, automaat, ABS, airco 300 SE, rookz., schuifdak, automaat, hoofdst., ABS, arml., airco.. 500 SE, bornit, leder, automaat, ABS, airco 380 SEC, r.-zilver, automaat, hoofdst., arml., w.w., airco slaagt... ergens! )t de Bongers-groep. issortiment van zo'n i wij meer dan 100 de Griffith gaat Radio 3 missen i Wat afwerking betreft kunnen ze bij TVR nog wel wat leren, wat betreft bedieningsgemak is iedere gemiddelde Japar mde auto veel prettiger, terwijl j 3 de voor intrappen van de pedalen en het sturen zelfs over enige spierballen moet beschikken. Al deze 'minpuntjes' verdwijnen echter als sneeuw voor de zon op het moment dat de motor wordt gestart en het brullende geluid via de dubbele uitlaatpijpen zich een weg naar buiten zoekt. Voorin ligt een motor, die we al in zoveel interessante en exclusieve Britse auto's hebben gezien. Het is het aloude Rover V8- blok wat door TVR danig onder handen werd genomen. Met een cilinderinhoud van wielbasis gemeen, terwijl de wielen zowel voor als achter wat verder uit elkaar staan. De carrosserie is duidelijk futuristischer. Enkele elementen kennen we van andere auto's zoals de achterlichten van de Opel Vectra en de buitenspiegels van de Citroen CX. Zeer fraai zijn de vijfspaaks lichtmetalen velgen die voor voorzien zijn van 205/55 ZR 15 banden en achter van 225/50 ZR 16 rubbers. Af gezien van de buitenspiegels steekt niets aan de Griffith uit, alles is glad en vloeiend afgewerkt. Men zal dan ook vergeefs naar een portierslot zoeken. De auto wordt geleverd met centrale vergrendeling met afstandbediening. In een absoluut noodgeval zit achter het nummerbord een Prijzen De uit kunststof vervaardigde TVR Griffith maakt gelukkig geen overdreven indruk. De auto doet zo klassiek aan, dat nog wel eens wordt gedacht aan een gerestaureerd model, terwijl ook de indruk van een zelf gebouwde auto wordt gewekt. In ieder geval kan de auto door de onbekendheid van het merk moeilijk worden ingeschat en hebben medeweggebruikers geen flauw benul van de sstig ook in aanschafprij s. In 1953 bouwde >eld hebben. Trevor Wilkinson zijn eerste rog zelf. eigen auto onder de naam x>it van TVR, waarbij gekozen kon snkt dat worden voor een volledig kant op de en klaar exemplaar of een bouwpakket. Uiteindelijk groeide het kleine merk uit tot een klein fabriekje met 200 medewerkers en vorig jaar met deze auto's onderbouwt. Bovendien betaalt de lease- autorijder al voor het privé- gebruik via de forfaitaire bijtelling van 20 of 24 procent van de catalogusprijs bij het belastbaar inkomen. Voorts laten veel werkgevers de gebruiker meebetalen voor het privé-gebruik. Bovag en Rai vinden dat juist de mensen met een lease-auto een voor de Nederlandse economie belangrijke groep autogebruikers is, die niet extra mag worden gestraft. En zeker niet nu van de voor hen schadelijke uitspraken over pretkilometers uit de cijfers niets blijkt te kloppen. (Bron: Rai) Verschijningsvormen De Griffith kent vele verschijningsvormen. Volledig gesloten is de auto het minst aantrekkelijk. Bovendien sluiten portierruiten en dakrubbers niet goed op elkaar aan, zode veel windgeruis de lol een beetje beperkt. Verder produceert de motor zoveel warmte die wordt afgevoerd door de carrosserie dat er snel een broeikas onstaat. Zelfs bij volledig open rijden, wordt er volop warme lucht langs de benen van bestuurder en bijrijder geleid. Door alleer dakplaat te verwijderen is i Griffith een volwaardige Targa, prima als het droog i maar de temperaturen niet overdreven zijn. Het best wordt de Griffith natuurlijk volledig open gereden, waarbij de dakrand helaas niet ver genoeg kan worden weggeklapt. Dit beperkt enigszins het zicht door de achteruitkijkspiegel. Bestuurder en bijrijder worden helemaal door het interieur opgenomen. Zeer brede personen zullen maar moeilijk een plaatsje in de TVR vinden. Vrijwel alles is met leer of een dikke tapijtsoort bekleed. Het dashboard met zeven ronde klokken is zeer klassiek. Grappig is dat de portieren geopend worden met behulp van de hendels die tegen de middenconsole zijn geplaatst. Heel appart is ook de ronde metaleri pookknop. De portierruiten worden elektrisch bediend, terwijl ook de verwarming en ventilatie met een paar onduidelijke knoppen in gang worden gezet. Bij TVR houden ze nu eenmaal niet van ontsierende emblemen op knopjes en hendels. Wie het uitgebreide instructieboekje eenmaal heeft doorgenomen, weet als eigenaar toch wel waar alles voor dient. Op zondag 6 juni organiseert de Motor Club Roadrunner een grootse motorpromotiedag in het Brouwersbos in Prinsenbeek. Dit gratis festijn wordt gehouden tussen 10.00 en 17.00 uur. In het doe- en infocentrum zijn verschillende exposanten te vinden zoals motoren, Top Skin Leathers, de KNMV natuurlijk de M.C. Roadrunner zelf. Tijdens evenement kan de jeugd tot 16 jaar zelf motorrijden, zijn toerritten uitgezet van 80,120 en 200 kilometer die onder leiding of individueel kunnen worden gereden, doorlopende motorshow, trialdemonstraties, mogelijkheid mee te rijden met een motor, een springkussen voor de kinderen, een recordpoging om zoveel mogelijk mensen op een rijdende motor te krijgen en een gezellig terras met live-muziek. 190 D, wit, c.v., w.w., armleuning, trekhaak. 190 D, blauw, c.v., w.w. 190 D, blauw, c.v., w.w. 190 D, zilver, schuifdak, c.v., v 190 D, silver, w.w., armleuninc 190 D, ivoor, c.v., w.w. 190 D, rookzilver, schuifdak, c.v., w.w., trekhaak 190 D, bUzw.,w.w. 190 D, blauw, w.w., trekhaak, alu velgen 190 D, blauw, w.w., trekhaak 190 D, grijs, w.w., trekhaak2 190 D, bl./zw., c.v., w.w. 190 D, blauw, c.v., w.w. 190 D, wit, c.v., w.w 190 D, blauw, c.v., w.w. 190 D, blauw, c.v., w.w. 190 D, rood, vijfbak, hoofdst., c.v., w.w. 190 D, blauw, c.v., w.w. 190 D, blauw, c.v., w.w., sportline 190 D, zwart, c.v., w.w., alarm 190 D, bl./zw., armleuningen, w.w 190 D 25 T, grijs, c.v., w.w., schuifdak, hoofdst., arml., alu velgen. 190, rookz., c.v., w.w., LPG, alarm 190 E 1.8, blauw, w.w., LPG 190 2.3, zwart, leder, airco, elektr. ramen, radio-CD-speler 200 E, bornit, LPG, alarm, sportvelgen, antenne elektr 230 E, rookz., schuifdak, c.v., w.w., armleuning, trekhaak 230 E, beige, automaat, c.v., w.w., armleuning, trekhaak 230 E, beige, c.v., w.w., LPG 230 E, d.-bl„ c.v., w.w., schuifdak, sportvelgen 4-spaaks, ABS, radio-cass 230 E, zwart, c.v., w.w., armleuning, schuifdak, hoofdst., airco 300 E, zwart, schuifdak, alu velgen 300 CE, bl7zw., leder, airco 300 CE, b.-rood, automaat, verlaagd, schuifdak 200, groen, c.v., w.w., alu velgen, schuifdak, LPG, trekhaak 200 D, blauw, c.v., w.w 200 D, wit, c.v., alarm 200 D, antra., c.v., w.w 200 D, d.-blauw, c.v., w.w. 200 D, wit, schuifdak, c.v., w.w., armleuning 200 D, rood, c.v., w.w. 200 D, grijs, c.v., w.w., alarm 200 D, bIJzw., c.v., w.w., trekhaak, alarm, elektr. ramen, sportvelgen, schuifdak 4280 cc is de machine goed voor 280 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 398 Nm bij 4500 tr/min. De prestaties die hiermee behaald kunnen worden, zijn fabelachtig. De auto heeft met een totaalgewicht van slechts 1050 kg nog geen 5 seconden nodig om de 100 km/u te behalen, terwijl een top van dik 250 km/u mogelijk is. Rijden met de Griffith laat je niet onberoerd, het geeft een kick. Zo moeten beroemde coureurs zich in de jaren zestig ook ir hun Cobra's gevoela neooen. Alles in de TVR doe je nog zelf. Stuurbekrachtiging, nooit van gehoord! Wie echter denkt dat je bij zoveel vermogen op de brede achterwielen vrijwel constant moet oppassen, heeft het mis. De Griffith is behoorlijk vergevingsgezind

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 27