PEUGEOT BOS SRti
KR!
Illll
lig
n
Klassieke auto's
Forse
voor een goed doel
Suzuki Rhino Rally 1993
Nieuw hoofdkantoor Mitsubishi
investering
Bosal
Geblazen
middenweg
1TY
Vanaf 12 Juni zetten we een
nieuwe deur voor u open.
P-Vf
L. ia
F1DRI
NNIS
X SERI//CE.
r%i
n Groep
PE-UG-93BF
p.ii J W
juni 1993 -pagina6
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 3 juni 1993 - pagina 7
und”
;corder en
in en zon-
BITIE
srtierruiten.
ioge
i organisatie
Igen
1992
1991
1989
1990
1990
TILBURG, kapt. Hatterasstraat 11 (ind. Loven) tel.:OI 3-443330
1988-1989
1986-1987
1989
1988
1989
1987
lanbiedingen
ZATERDAG 12 JUNI AFTER SALES SHOW
92-d
5
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg Tel. 013-634355
itrekke-
helemaal
)ost zo
dt trou-
koopt,
an maxi-
Op zaterdag 12 juni a.s. starten wij met Mitsubishi
Snel Service. Dit betekent dat u vanaf die dag voor alle
kleine werkzaamheden bij ons terecht kunt. U hoeft dus
geen afspraak te maken en wordt meteen geholpen.
De officiële opening vindt plaats op vrijdag 11 juni om
15.00 uur. Op zaterdag 12 juni houden wij onze after
sales show. Onder het genot van een hapje en een drankje
kunt u dan kennismaken met de activiteiten in onze werk
plaats. Onze openingstijden zijn: vrijdag 11 juni 08.15 - 17.00 uur
en zaterdag 12 juni 09.00 - 17.00 uur.
/lutomobielbedrijf
Kluitmens b.k
year,
ies o.a. uit:
jak. In
iook
1988
1990
1988
1987
MrrsuBisHi
MOTORS
beschil
automc
5 straalt van buiten en
innen klasse uit.
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
PUTOCENTRUM
COLLPRIS TILBURG
91
2
filburg
784.
ikbaar met een viertraps
lacft.
Opties
De 605:
van bir
jreld ruim
ropa,
srika en
Ier bemiddelt i
lit bedrag na 1
Soeplesse
De Peugeot 605 speelt met een
marktaandeel van ongeveer
0,4 procent slechts een zeer
Officiële Peugc
dealer voor Tilb
en omstreken
ingen
semt
ing
velgen
door deze nieuwe
ondernemingen en stucturen
de banden met haar Europese
importeurs te verstevigen.
bescheiden rol c
automarkt. WelLvu
voor een deel te da;
het feit dat tot voor
de f.58.000,= en f.E
model te verkrijg:
er is de SR 3.0
in de top
voor f.103.620,=.
ig te
op de zakelijke
llicht dat dit
te danken is aan
r kort tussen
:.69.000,= geen
rijgen was.
f van de SRti i
iledig met di
3.0 overeen.
j zijn onder andere
Bij de ontwikkeling van de 2
liter turbo is uitgegaan van
het bestaande XU-blok. De
Garrett T25 turbocompressor
is niet aan de motor
toegevoegd voor sportieve
prestaties, maar om in het
lage en midden toerengebied
een hoger koppel en zodoende
meer soeplesse te verkrijgen.
Het maximale vermogen van
145 pk is bij 4400 tr/min
beschikbaar, terwijl het
koppel van 225 Nm vanaf 2200
Automobile (Europe) - een
Europese vestiging van
Mitsubishi Corporation - en
twee nieuwe ondernemingen:
Mitsubishi Motor Sales
Europe B.V. (MMSE), die in
nauw contact zal werken met
de Europese importeurs wat
betreft de verkoop van auto's
en onderdelen, en Mitsubishi
Motor Marketing Research
zakenklasse van de automarkt. Alhoewel beide
I auto's gebruik maken van vele identieke
onderdelen hebben ze een totaal ander karakter. De
XM is met zijn langgerekte vijfdeurs koets duidelijk
afwijkend van de grijze massa, terwijl de 605 van
Peugeot meer een statige limousine is. Beide auto's
bedienen zich van hetzelfde motorenprogramma
aan de onderkant met de 2 liter injectie en bovenaan
de V6 24-klepper.
MITSUBISHI
MOTORS
Uitrusting
De Peugeot 605 is een auto die
vooral van binnen erg groot is.
Vier tot vijf volwassenen
hebben ruimte in overvloed.
Aan de buitenkant heeft de
605 een behoorlijk klassieke
lijn, die wordt opgesierd door
chromen details op bumpers
en grille. Spiegels, bumpers
en portiergrepen zijn in de
carrosseriekleur
meegespoten. Lichtmetalen
wielen zijn een optie.
Groot is het comfort wat de 605
in al zijn uitvoeringen biedt.
De wielen zijn onafhankelijk
opgehangen, terwijl voor en
achter een stabilisatorstang is
aangebracht.
Wegoneffenheden worden
IÖp het landt
in Nijmegen
6 juni een Co
d'Elegance
automobiele
vrachtwagens gehouden. Het
evenement wordt
georganiseerd door de Rotary
Club Nijmegen-Zuid ter
^gelegenheid van het vierde
lustrum. De opbrengst van dit
bediende voorpot
een skiluik in de
achterbankrugleuning en
enkele notehouten accenten
op het dashboard. De auto
maakt een zeer complete
indruk en de gebruikte
materialen ogen degelijk.
2^7 <7
Bovendien rekent men erop
dat, door de kortere lijnen en
grotere betrokkenheid bij de
Europese markt, er een
sterkere verkoopbasis van en
voor Mitubishi zal ontstaan.
I Het programma van de 605
"begint bij de SLi met een 121
pk 2 liter injectiemotor. De SRi
is technisch identiek, maar
^beschikt over een rijkere
^uitrusting. Volgen we dan de
prijsvolgorde in het
programma dan maken we
w een stap van elfduizend
E gulden totdat we de SR met 3
5 liter V6-motor tegenkomen.
I Tussen de SRi en SR 3.0 is
Vanaf nu de SRti geplaatst
met een 2 liter benzine
turbomotor.
igoed Brakkestein
n wordt op zondag
"oncours
voor klassieke
len en
heeft voor de uitvoering van
het evenement de
welwillende medewerking
gekregen van een groot
aantal sponsors, de gemeente
Nijmegen en de VW Rijk van
Nijmegen.
In totaal worden ruim 100 tot
in de puntjes gerestaureerde
klassieke auto's en
vrachtauto's verwacht.
Na de start van de verkoop in Europa in de
zeventiger jaren, met Nederland als speerpunt,
heeft Mitsubishi Motors gekozen voor de weg om via
een eigen vestiging in Europa direct contact met de
verschillende markten te houden. Eerder reeds was
MME - Mitsubishi Motors Europe - gevestigd in
Nederland, maar verhuisde om verschillende
redenen naar Duitsland. Met het nieuwe
hoofdkantoor in Hoofddorp heeft Mitsubishi Motors
Europe weer een belangrijke vestiging in
Nederland.
Europe GmbH die vanuit
Frankfurt als ondersteuning
van MMSE zal functioneren.
Tot slot blijft in Frankfurt
gevestigd Mitsubishi Motor R
8t D Europe GmbH, een
volledige dochter van MME en
verantwoordelijk voor
ontwikkelings- en
designtaken.
Mitsubishi Motors verwacht
Mitsubishi Motors
Corporation heeft met ingang
van 1 april j.l. de structuur van
Mitsubishi Motors Europe B.V.
(MME) gewijzigd. MME houdt
het overzicht over alle
werkzaamheden van het
moederbedrijf in Europa. De
regorganisatie heeft tot doel
voor het merk een krachtiger
verkoop- en distributiebeleid
te kunnen ontwikkelen in een
sterk veranderende Europese
markt. Want door de Europese
eenwording, de steeds sterker
naar voren tredende Europese
Gemeenschap en de
individuele wensen in elk
land verwacht Mitsubishi
Motors dat er nogal wat
veranderingen op haar
afkomen. Vanuit de nieuwe
vestiging in Hoofddorp kan
daaraan gestroomlijnd
invulling worden gegeven.
Daartoe is bovendien een
aantal nieuwe
dochterondernemii
opgericht. MME neemt echter
ook een grotere rol in de
begeleiding van de produktie
van Mitsubishi's bij NedCar in
Born. Nieuw in het schema
van de firma zijn MC
decor van de Rhino Rally.
Rijden door het ruige Engelse
terrein is dan ook het
voornaamste onderdeel van
het programma. Marshalls
zien erop toe dat de
deelnemers de regels volc
en zich verantwoordelijk
gedragen.
Er zijn ook
behendigheidswedstrijden en
er is een concours d'elegance,
waarbij een jury de mooiste
Suzuki's 4WD aanwijst. Voor
de Nederlandse deelnemers
zijn wederom honderd
plaatsen gereserveerd op de
veerboot van Olau. De
overtocht wordt op 23 juli
gemaakt, 's Middags
verzamelen de equipes met
hunLJ80, SJ410en413,
een en ander zo geruisloos te
laten klinken, worden in een
zogenaamde akoestische
kamer de rij-condities
nagebootst en de decibellen
geregisteerd. Ook voor het
meten van de gas-uitstoot zal
nieuwe meetapparatuur
worden ontwikkeld.
De investering in de uitlaat
van de toekomst onderstreept
de Q.S.P.-Award die General
Motors aan Bosal heeft
toegekend. Daarnaast heeft
General Motors Bosal
genomineerd voor de titel
"Supplier of the year 1992".
Volgens GM betekenen beide
onderscheidingen een
erkenning voor de creativiteit,
innovatiegerichtheid en
kwaliteitsgedrevenheid die
Bosal ten toon spreidt. Het
continu streven naar de drie
sleutelfactoren voor
consumentenwaardering
Quality, Service en Price is
kenmerkend voor Bosal, aldus
General Motors. Bosal is naast
uitlaatspecialist ook fabrikant
van trekhaken onder de
merknaam Tobo. De Bosal
Groep telt op de wei
60 vestigingen in Eurof
Afrika en Noord-Amer,^
heeft meer dan 4.500
medewerkers in dienst.
grootschalig en unieke
evenement is ten bate van een
project van Truck Aid
International.
De opbrengsten komen
volledig ten goede aan een
school in Addis Abeba
Ethiopië waar weeskinderen
worden opgeleid in reparatie
en onderhoud van
vrachtwagens. De
Bosal gaat 15 miljoen gulden
investeren in haar research-
en developmentcentrum in het
Belgische Lummen. Deze
grootste fabrikant van
uitlaatsystemen in Europa zal
hiermee een nieuwe generatie
uitlaatsystemen voor de auto
van de toekomst ontwikkelen.
Met deze omvangrijke
investering kan de
ontwikkelingsfase van
nieuwe uitlaatsystemen sterk
worden verkort. Bosal speelt
hiermee in op de groeiende
behoefte van autofabrikanten
om nieuwe uitlaatsystemen
eerder bij nieuwe modellen te
kunnen implementeren. Bosal
zal inspelen op milieu
factoren, maar wil ook tot een
hogere efficiency en lagere
kosten komen. Gelijk met de
investering zal ook het aantal
medewerkers worden
uitgebreid van 20 tot maar
liefst 115.
Dankzij de toepassing van
nieuwe CAD-technologiën en
geavanceerde analyse-
apparatuur worden zowel de
toepassingsmogelijkheden
als de levensduur van uitlaten
en katalysatoren in de
ontwikkelingsfase nu al beter
afgestemd op de behoeften in
de toekomst. Om daarnaast
opbrengen. De meerprijs die
gevraagd wordt voor de
turbomotor blijft beperkt,
waardoor de SRti voor
f.59.985,- kan worden
aangeboden.
De eerste 6 cilinder
voor f.69.050,=. Aan
staat de SV 24 voor f.1
Wellicht is het aardic
vermelden dat kopers van
deze top-605 bijna f .38.000,=
afdragen aan BPM en BTW.
In ieder geval zal de nieuwe
605 SRti in een behoefte
voldoen.
De afstand tussen de SRi en
SR 3.0 is kleiner geworden,
waardoor het merk dit zakelijk
zo belangrijke segment beter
bedient.
Natuurlijk is de uitrusting met
verschillende opties verder
compleet te maken. De
prijslijst vermeldt onder
andere lederen bekledii
(f.6.715,=), lichtmetalens
(f.1.975,=), een schuifdak
(f .2.910,=), ABS (f.5.070,=) en
airconditioning (f.6.225,=).
Sinds kort kunnen alle
uitvoeringen van de 605 tegen
een meerprijs van f.3.600,=
worden voorzien van een
airbag in het stuurwiel. Deze
voorziening wordt geleverd in
combinatie met
gordelspanners. Het
programma van de 605 begint
bij de SLi voor f .52.575,-. De
SRi moet met zijn completere
uitvoering f.57.965,=
zeer goed gedempt, waardoor
er altijd een grote rust in het
interieur heerst. De grote,
prima instelbare stoelen
zorgen samen met het in twee
richtingen verstelbare stuur
voor een goede en ontspannen
zitpositie, een Franse auto
waardig. De achterbank is
voorzien van ingebouwde
hoofdsteunen en een
uitklapbare armsteun. De
uitrusting van de SRti komt
vrijwel volledig met die van
de SRi en SR f
Standaard zij
de van binnenuit instelbare
koplampen, toerenteller,
interval op de ruitewissers,
getint glas, elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels, centrale
vergrendeling met
afstandbediening, elektrisch
tr/min van zich laat profiteren.
Het behoorlijk hoge koppel
blijft over een groot
toerengebied vrijwel constant.
Het motor-
mangementsysteem regelt
zowel de multpoint injectie als
de ontsteking en de turbodruk.
Door de fijne electronische
regeling is geen sprake van
een turbogat, zodat de motor
vrijwel traploos soepel zijn
werk doet. Alhoewel
sportiviteit niet voorop staat,
zijn de prestaties van de 1404
kg wegende 605 SRti zeer vlot.
Zo haalt de auto een top van
210 km/u en is voor de
acceleratie van 0 tot 100 km/u
slechts 10 seconden nodig. De
voorwielën worden
aangedreven via een
handgeschakelde vijfbc
het najaar komt de SRti i
In de omgeving van het
Engelse Weavers Down wordt
op 25 juli door de Britse
Suzuki-importeur de jaarlijkse
Suzuki Rhino Rally
georganiseerd. Zoals altijd
zijn ook Nederlandse
eigenaren van Suzuki
terreinauto's hierbij van harte
welkom. Zij kunnen zich via
hun dealer voor dit evenement
aanmelden, waar zij ook
kunnen intekenen voor een
overtocht tegen een
aantrekkelijk tarief. De
Nederlandse importeur stuurt
enkele begeleiders mee. Het
Engelse landschap leent zich
uitstekend voor off-road-
evenementen. Uitgestrekte
landgoederen, beekjes en
modderpaden vormen het
Samurai en Vitara zich bij de
importeur in Heinenoord en
rijden vandaaruit naar
Vlissingen. Een dag na het
evenement gaat men weer
met de boot terug naar
Nederland. Het inschrijfgeld
bedraagt ongeveer f.25,= per
Suzuki 4WD.
De overtocht kost met één
inzittende f.370,=.
Daar komt per inzittende
f190,= bij. In dit bedrag is
inbegrepen hutaccommodatie
op de heenreis op basis van
een vierpersoonshut, buffet op
vrijdagmiddag, ontbijt op
zondag-en op
maandagmorgen en barbecue
op zaterdagavond alsmede
een staanplaats op de
camping.
V- “I