PEUGEOT BOS SRti KR! Illll lig n Klassieke auto's Forse voor een goed doel Suzuki Rhino Rally 1993 Nieuw hoofdkantoor Mitsubishi investering Bosal Geblazen middenweg 1TY Vanaf 12 Juni zetten we een nieuwe deur voor u open. P-Vf L. ia F1DRI NNIS X SERI//CE. r%i n Groep PE-UG-93BF p.ii J W juni 1993 -pagina6 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 3 juni 1993 - pagina 7 und” ;corder en in en zon- BITIE srtierruiten. ioge i organisatie Igen 1992 1991 1989 1990 1990 TILBURG, kapt. Hatterasstraat 11 (ind. Loven) tel.:OI 3-443330 1988-1989 1986-1987 1989 1988 1989 1987 lanbiedingen ZATERDAG 12 JUNI AFTER SALES SHOW 92-d 5 Lage Witsiebaan 78 - Tilburg Tel. 013-634355 itrekke- helemaal )ost zo dt trou- koopt, an maxi- Op zaterdag 12 juni a.s. starten wij met Mitsubishi Snel Service. Dit betekent dat u vanaf die dag voor alle kleine werkzaamheden bij ons terecht kunt. U hoeft dus geen afspraak te maken en wordt meteen geholpen. De officiële opening vindt plaats op vrijdag 11 juni om 15.00 uur. Op zaterdag 12 juni houden wij onze after sales show. Onder het genot van een hapje en een drankje kunt u dan kennismaken met de activiteiten in onze werk plaats. Onze openingstijden zijn: vrijdag 11 juni 08.15 - 17.00 uur en zaterdag 12 juni 09.00 - 17.00 uur. /lutomobielbedrijf Kluitmens b.k year, ies o.a. uit: jak. In iook 1988 1990 1988 1987 MrrsuBisHi MOTORS beschil automc 5 straalt van buiten en innen klasse uit. Je voelt je lekkerder in een Peugeot PUTOCENTRUM COLLPRIS TILBURG 91 2 filburg 784. ikbaar met een viertraps lacft. Opties De 605: van bir jreld ruim ropa, srika en Ier bemiddelt i lit bedrag na 1 Soeplesse De Peugeot 605 speelt met een marktaandeel van ongeveer 0,4 procent slechts een zeer Officiële Peugc dealer voor Tilb en omstreken ingen semt ing velgen door deze nieuwe ondernemingen en stucturen de banden met haar Europese importeurs te verstevigen. bescheiden rol c automarkt. WelLvu voor een deel te da; het feit dat tot voor de f.58.000,= en f.E model te verkrijg: er is de SR 3.0 in de top voor f.103.620,=. ig te op de zakelijke llicht dat dit te danken is aan r kort tussen :.69.000,= geen rijgen was. f van de SRti i iledig met di 3.0 overeen. j zijn onder andere Bij de ontwikkeling van de 2 liter turbo is uitgegaan van het bestaande XU-blok. De Garrett T25 turbocompressor is niet aan de motor toegevoegd voor sportieve prestaties, maar om in het lage en midden toerengebied een hoger koppel en zodoende meer soeplesse te verkrijgen. Het maximale vermogen van 145 pk is bij 4400 tr/min beschikbaar, terwijl het koppel van 225 Nm vanaf 2200 Automobile (Europe) - een Europese vestiging van Mitsubishi Corporation - en twee nieuwe ondernemingen: Mitsubishi Motor Sales Europe B.V. (MMSE), die in nauw contact zal werken met de Europese importeurs wat betreft de verkoop van auto's en onderdelen, en Mitsubishi Motor Marketing Research zakenklasse van de automarkt. Alhoewel beide I auto's gebruik maken van vele identieke onderdelen hebben ze een totaal ander karakter. De XM is met zijn langgerekte vijfdeurs koets duidelijk afwijkend van de grijze massa, terwijl de 605 van Peugeot meer een statige limousine is. Beide auto's bedienen zich van hetzelfde motorenprogramma aan de onderkant met de 2 liter injectie en bovenaan de V6 24-klepper. MITSUBISHI MOTORS Uitrusting De Peugeot 605 is een auto die vooral van binnen erg groot is. Vier tot vijf volwassenen hebben ruimte in overvloed. Aan de buitenkant heeft de 605 een behoorlijk klassieke lijn, die wordt opgesierd door chromen details op bumpers en grille. Spiegels, bumpers en portiergrepen zijn in de carrosseriekleur meegespoten. Lichtmetalen wielen zijn een optie. Groot is het comfort wat de 605 in al zijn uitvoeringen biedt. De wielen zijn onafhankelijk opgehangen, terwijl voor en achter een stabilisatorstang is aangebracht. Wegoneffenheden worden IÖp het landt in Nijmegen 6 juni een Co d'Elegance automobiele vrachtwagens gehouden. Het evenement wordt georganiseerd door de Rotary Club Nijmegen-Zuid ter ^gelegenheid van het vierde lustrum. De opbrengst van dit bediende voorpot een skiluik in de achterbankrugleuning en enkele notehouten accenten op het dashboard. De auto maakt een zeer complete indruk en de gebruikte materialen ogen degelijk. 2^7 <7 Bovendien rekent men erop dat, door de kortere lijnen en grotere betrokkenheid bij de Europese markt, er een sterkere verkoopbasis van en voor Mitubishi zal ontstaan. I Het programma van de 605 "begint bij de SLi met een 121 pk 2 liter injectiemotor. De SRi is technisch identiek, maar ^beschikt over een rijkere ^uitrusting. Volgen we dan de prijsvolgorde in het programma dan maken we w een stap van elfduizend E gulden totdat we de SR met 3 5 liter V6-motor tegenkomen. I Tussen de SRi en SR 3.0 is Vanaf nu de SRti geplaatst met een 2 liter benzine turbomotor. igoed Brakkestein n wordt op zondag "oncours voor klassieke len en heeft voor de uitvoering van het evenement de welwillende medewerking gekregen van een groot aantal sponsors, de gemeente Nijmegen en de VW Rijk van Nijmegen. In totaal worden ruim 100 tot in de puntjes gerestaureerde klassieke auto's en vrachtauto's verwacht. Na de start van de verkoop in Europa in de zeventiger jaren, met Nederland als speerpunt, heeft Mitsubishi Motors gekozen voor de weg om via een eigen vestiging in Europa direct contact met de verschillende markten te houden. Eerder reeds was MME - Mitsubishi Motors Europe - gevestigd in Nederland, maar verhuisde om verschillende redenen naar Duitsland. Met het nieuwe hoofdkantoor in Hoofddorp heeft Mitsubishi Motors Europe weer een belangrijke vestiging in Nederland. Europe GmbH die vanuit Frankfurt als ondersteuning van MMSE zal functioneren. Tot slot blijft in Frankfurt gevestigd Mitsubishi Motor R 8t D Europe GmbH, een volledige dochter van MME en verantwoordelijk voor ontwikkelings- en designtaken. Mitsubishi Motors verwacht Mitsubishi Motors Corporation heeft met ingang van 1 april j.l. de structuur van Mitsubishi Motors Europe B.V. (MME) gewijzigd. MME houdt het overzicht over alle werkzaamheden van het moederbedrijf in Europa. De regorganisatie heeft tot doel voor het merk een krachtiger verkoop- en distributiebeleid te kunnen ontwikkelen in een sterk veranderende Europese markt. Want door de Europese eenwording, de steeds sterker naar voren tredende Europese Gemeenschap en de individuele wensen in elk land verwacht Mitsubishi Motors dat er nogal wat veranderingen op haar afkomen. Vanuit de nieuwe vestiging in Hoofddorp kan daaraan gestroomlijnd invulling worden gegeven. Daartoe is bovendien een aantal nieuwe dochterondernemii opgericht. MME neemt echter ook een grotere rol in de begeleiding van de produktie van Mitsubishi's bij NedCar in Born. Nieuw in het schema van de firma zijn MC decor van de Rhino Rally. Rijden door het ruige Engelse terrein is dan ook het voornaamste onderdeel van het programma. Marshalls zien erop toe dat de deelnemers de regels volc en zich verantwoordelijk gedragen. Er zijn ook behendigheidswedstrijden en er is een concours d'elegance, waarbij een jury de mooiste Suzuki's 4WD aanwijst. Voor de Nederlandse deelnemers zijn wederom honderd plaatsen gereserveerd op de veerboot van Olau. De overtocht wordt op 23 juli gemaakt, 's Middags verzamelen de equipes met hunLJ80, SJ410en413, een en ander zo geruisloos te laten klinken, worden in een zogenaamde akoestische kamer de rij-condities nagebootst en de decibellen geregisteerd. Ook voor het meten van de gas-uitstoot zal nieuwe meetapparatuur worden ontwikkeld. De investering in de uitlaat van de toekomst onderstreept de Q.S.P.-Award die General Motors aan Bosal heeft toegekend. Daarnaast heeft General Motors Bosal genomineerd voor de titel "Supplier of the year 1992". Volgens GM betekenen beide onderscheidingen een erkenning voor de creativiteit, innovatiegerichtheid en kwaliteitsgedrevenheid die Bosal ten toon spreidt. Het continu streven naar de drie sleutelfactoren voor consumentenwaardering Quality, Service en Price is kenmerkend voor Bosal, aldus General Motors. Bosal is naast uitlaatspecialist ook fabrikant van trekhaken onder de merknaam Tobo. De Bosal Groep telt op de wei 60 vestigingen in Eurof Afrika en Noord-Amer,^ heeft meer dan 4.500 medewerkers in dienst. grootschalig en unieke evenement is ten bate van een project van Truck Aid International. De opbrengsten komen volledig ten goede aan een school in Addis Abeba Ethiopië waar weeskinderen worden opgeleid in reparatie en onderhoud van vrachtwagens. De Bosal gaat 15 miljoen gulden investeren in haar research- en developmentcentrum in het Belgische Lummen. Deze grootste fabrikant van uitlaatsystemen in Europa zal hiermee een nieuwe generatie uitlaatsystemen voor de auto van de toekomst ontwikkelen. Met deze omvangrijke investering kan de ontwikkelingsfase van nieuwe uitlaatsystemen sterk worden verkort. Bosal speelt hiermee in op de groeiende behoefte van autofabrikanten om nieuwe uitlaatsystemen eerder bij nieuwe modellen te kunnen implementeren. Bosal zal inspelen op milieu factoren, maar wil ook tot een hogere efficiency en lagere kosten komen. Gelijk met de investering zal ook het aantal medewerkers worden uitgebreid van 20 tot maar liefst 115. Dankzij de toepassing van nieuwe CAD-technologiën en geavanceerde analyse- apparatuur worden zowel de toepassingsmogelijkheden als de levensduur van uitlaten en katalysatoren in de ontwikkelingsfase nu al beter afgestemd op de behoeften in de toekomst. Om daarnaast opbrengen. De meerprijs die gevraagd wordt voor de turbomotor blijft beperkt, waardoor de SRti voor f.59.985,- kan worden aangeboden. De eerste 6 cilinder voor f.69.050,=. Aan staat de SV 24 voor f.1 Wellicht is het aardic vermelden dat kopers van deze top-605 bijna f .38.000,= afdragen aan BPM en BTW. In ieder geval zal de nieuwe 605 SRti in een behoefte voldoen. De afstand tussen de SRi en SR 3.0 is kleiner geworden, waardoor het merk dit zakelijk zo belangrijke segment beter bedient. Natuurlijk is de uitrusting met verschillende opties verder compleet te maken. De prijslijst vermeldt onder andere lederen bekledii (f.6.715,=), lichtmetalens (f.1.975,=), een schuifdak (f .2.910,=), ABS (f.5.070,=) en airconditioning (f.6.225,=). Sinds kort kunnen alle uitvoeringen van de 605 tegen een meerprijs van f.3.600,= worden voorzien van een airbag in het stuurwiel. Deze voorziening wordt geleverd in combinatie met gordelspanners. Het programma van de 605 begint bij de SLi voor f .52.575,-. De SRi moet met zijn completere uitvoering f.57.965,= zeer goed gedempt, waardoor er altijd een grote rust in het interieur heerst. De grote, prima instelbare stoelen zorgen samen met het in twee richtingen verstelbare stuur voor een goede en ontspannen zitpositie, een Franse auto waardig. De achterbank is voorzien van ingebouwde hoofdsteunen en een uitklapbare armsteun. De uitrusting van de SRti komt vrijwel volledig met die van de SRi en SR f Standaard zij de van binnenuit instelbare koplampen, toerenteller, interval op de ruitewissers, getint glas, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, centrale vergrendeling met afstandbediening, elektrisch tr/min van zich laat profiteren. Het behoorlijk hoge koppel blijft over een groot toerengebied vrijwel constant. Het motor- mangementsysteem regelt zowel de multpoint injectie als de ontsteking en de turbodruk. Door de fijne electronische regeling is geen sprake van een turbogat, zodat de motor vrijwel traploos soepel zijn werk doet. Alhoewel sportiviteit niet voorop staat, zijn de prestaties van de 1404 kg wegende 605 SRti zeer vlot. Zo haalt de auto een top van 210 km/u en is voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u slechts 10 seconden nodig. De voorwielën worden aangedreven via een handgeschakelde vijfbc het najaar komt de SRti i In de omgeving van het Engelse Weavers Down wordt op 25 juli door de Britse Suzuki-importeur de jaarlijkse Suzuki Rhino Rally georganiseerd. Zoals altijd zijn ook Nederlandse eigenaren van Suzuki terreinauto's hierbij van harte welkom. Zij kunnen zich via hun dealer voor dit evenement aanmelden, waar zij ook kunnen intekenen voor een overtocht tegen een aantrekkelijk tarief. De Nederlandse importeur stuurt enkele begeleiders mee. Het Engelse landschap leent zich uitstekend voor off-road- evenementen. Uitgestrekte landgoederen, beekjes en modderpaden vormen het Samurai en Vitara zich bij de importeur in Heinenoord en rijden vandaaruit naar Vlissingen. Een dag na het evenement gaat men weer met de boot terug naar Nederland. Het inschrijfgeld bedraagt ongeveer f.25,= per Suzuki 4WD. De overtocht kost met één inzittende f.370,=. Daar komt per inzittende f190,= bij. In dit bedrag is inbegrepen hutaccommodatie op de heenreis op basis van een vierpersoonshut, buffet op vrijdagmiddag, ontbijt op zondag-en op maandagmorgen en barbecue op zaterdagavond alsmede een staanplaats op de camping. V- “I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 25