U
4IS
SCHADE?
Stijl vol sportief
I
ProMotor
in Brabanthallen
5/6 juni: ELE-Rally
JLS.SUNNY_T.IME.
10jaar
Opel Manta Club
Nederland
Dr.Car
52-56
B3911
TOSAS
Filburg
GB-ZR-67
ini 1993 -pagina2
DE AUTOMAAT - Donderdag 3 juni 1993 - pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
irdersstoel en stuur-
:G 99
75
bij 4000 tr/min volledig van
zich laat profiteren.
en
k
ling:
alt. A
O1
legelij
i deur
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
►Tel.: 013-683911
'eat Terra, efcj
sprint worden
te
uit. RDW erkend
400,-
S T
A U T O T E
lN sunny
[Dl
IBIEDING
Il Turbo "VAN"
600 km
hnd BOVAG
Sunny SR en
Sunny Sport i
Nu bij ons!
8-1989 99800 km
2-1990 43000 km
I 9-1989 84700 km
10-1991 57600 km
6-1990 73600 km
IG-NOORD
i zich door de
ampers aan de
NISSAN plh
"H GARAGE
DENISSEN BY.
3 niet
uw VOLVO,
gemonteerd
iw
17
te 1986
k naar buitenland)
IBARU
IE NIET STUK KAN
terruiten
loeiend
ird
4242-82984
Ujgaarde
“controleerd. We
immers veel van ons
middel tijdens de
wordt gecc
vragen imi
vervoermi
r gegevens:
lissan Sunny
IS Oisterwiik
i de beste Bovaggarantie
EK:
12.750,-
1985-1988
zz“:.iw
1984-1989
L’.'l’L’.’L’.’.’.’.’.’.’.”™'... 1985
B
'egoneffenl
arte te voete
overhellen u.
Sunny volledig vreer
Wat bijzonder
prijzen is, is de
afwerking. Of n
wordt dicht get,
dashboardkast
geopend, alle r
voelen degel
Je voelt aan c
letaling 25%, max.
atbedrag ƒ10.000.
Soepeler
De nieuwe 1.6 litermotor blijkt
niet alleen meer vermogen en
koppel te hebben en veel
soepeler te lopen, ook het
brandstofverbruik blijkt op
een zeer gunstig niveau uit te
De 1.4 liter basismotor was al
vanaf het begin voorzien van
16-kleppen, maar moest het
nog met een carburateur doen.
De toevoeging van een
multipoint injectiesysteem
heeft het vermogen doen
toenemen van 75 naar 87 pk.
Bij de 1.6 liter 16-klepper zien
we een vergelijkbare winst.
Daar steeg het vermogen van
90 naar 102 pk. Dit maximale
vermogen wordt bereikt bij
6000 tr/min terwijl het
maximum koppel van 136 Nm
Zo vlak voor de vakantie is het
belangrijk dat uw auto op de
meest essentiële punten
In de Brabanthallen in 's-
Hertogenbosch wordt op 4,5
en 6 juni de ProMotor
"Daverende-Doe-dagen"
gehouden. Dit evenement
draait volledig om het
fenomeen motorfiets.
Belangrijk hierbij is dat
bezoekers met de eigen motor
actief kunnen zijn. Er zijn
onder andere drie fraaie
toerroutes uitgezet. In de
hallen zelf vindt een beurs
plaats met stands met onder
meer kleding, helmen en
zowel nieuwe als gebruikte
onderdelen. De Koninklijke
Nederlandse Motorrijders
Dit weekend organiseert de Opel Manta Club
Nederland een groots festijn ter viering van het
tienjarig bestaan. De activiteiten zullen
plaatsvinden op het oval racing circuit in Baarlo.
De club telt op dit moment zo'n 1300 leden, die in het
bezit zijn van een A of B Manta. In het buitenland
zijn vergelijkbare clubs, zodat ook een flink aantal
enthousiastelingen van over de grens naar Baarlo
zullen komen. Verder zijn ook de andere Opel Clubs
uit Nederland uitgenodigd. Op zaterdag 5 juni
kunnen liefhebbers vanaf 12.00 komen kijken naar
snelheidswedstrijden op het circuit,
behendigheidswedstrijden, sprintwedstrijden,
show van miniatuur-auto's en deelnemen aan een
toerrit in de omgeving. Op zondag 6 juni
organiseert de Manta Club een grote Opel-show
van Manta's, Opel oldtimers en nieuwe Opel-
modellen. De toegang tot het circuit is gratis.
Sunny een lang leven
beschoren zal zijn. Daarnaast
moet gezegd worden dat de
vormgeving van de auto er
niet bepaald uitspringt. De
auto zal een groot publiek
aanspreken, maar vormt niet
bepaald een design-
hoogpunt.
10-1990 50800 km
3-1991 23200 km
5-1991 53600 km
2-1989 73300 km
8- 1989 40200 kro
10-1987 74600 kl
9- 1987 63800 kift
2-1990 101000 km’
Ruim drie jaar geleden werd de huidige generatie
Nissan Sunny geïntroduceerd. De auto is
verkrijgbaar in een veelheid aan
carrosserievarianten: driedeurs, vijfdeurs, sedan en
stationwagon. Daarbij biedt Nissan een keuze uit
verschillende benzinemotoren en een 2 liter diesel.
Helaas waren de twee basismotoren tot voor kort
nog voorzien van een electronisch geregelde
carburateur. De nieuwe 1.4 en 1.6 liter
injectiemotoren maken de Sunny er zoveel
prettiger op.
i zondag 6 Op zaterdag 5 juni klinkt om 13.00 uur het
.00 uur. De startschot voor alweer de dertigste
gt f. 12,50 Internationale ELE-Rally. Tot diep in de nacht
»n f10,= zullen de deelnemers aan deze Brabantse rally-
l t/m 12 jaar klassieker de strijd met elkaar en met de
elementen aangaan.
De rally is de tweede wedstrijd die meetelt voor
MEEENBEEESEEE zowel het Internationaal als het Nationaal
Nederlands Rallykampioenschap.
Stoffige wegen, onverwachte onweersbuiten en
verraderlijke mist, dat zijn maar enkele van de
ingrediënten die de ELE-Rally altijd weer
bijzonder maken. Vrijwel alle Nederlandse
In de feestweken ter viering van het 60-jarig bestaan van
Suzuki-dealer Gijsbers werden bij verschillende
winkelcentra in Tilburg kaarten uiigedeeld, waarop een
slogan kon worden afgemaakt. Uit de vele inzendingen zijn
inmiddels de tien winnaars gekozen. De slogan ''Met een
Suzuki van Gijsbers gaat er niets fout, want Gijsbers is al
60 jaar goed en vertrouwt" is mevrouw Mutsaers uit de
Melisstokestraat in Tilburg de eerste prijs-winnaar
geworden. Zij krijgt een waardebon van f .500,= te besteden
aan foto- en audio-apparatuur bij Van Helfteren en Foto
Jans. De tweede prijs, een waardebon van f.350,= gaat naar
C. den Turck uit de Dieze in Oistei wijk met de zin "Met een
Suzuki van Gijsbers zit je goed, het is een garage die niet
alleen zegt, maar ook nog doet". De derde slogan die in de
prijzen viel is "Met een Suzuki van Gijsbers rijden is als met
'n oude liefde, ze roesten geen van beiden". De waardebon
van f .250,- gaat naar Marja van Gastel uit Eindhoven. De
vierde tot en met de tiende prijs gaan naar: Mw. Kappetein
uit Udenhout (f. 150,-), Ria Vennix uit Tilburg (f.100,-), J.
Schipper uit Tilburg (f .75,=). C. v.d. Velden uit Tilburg
(f.50,=), C. Vosters uit Tilburg (f.25,-), M. Lacet uit
Hilvarenbeek (f.25,-) en Hannie Verhagen-Eikenaar uit
Tilburg (f.25,=). De prijswinnaars krijgen zo spoedig
mogelijk bericht.
verkrijgbaar is als vijfdeurs,
vierdeurs en stationwagon.
De vijfdeurs begint als 1.4 LX
vanaf f.30.170,-, de sedan als
1.4 LX vanaf f.29.670,= en de
Wagon als 1.6 LX vanaf
f.33.270,-.
De SR vormt een aardig
aanvulling op het Sunny-
programma, die technisch
volledig gelijk is aan alle
andere 1.6-uitvoeringen, maar
door zijn aankleding in
positieve zin opvalt. Veel
belangrijker is echter dat de
1.6 motor voortaan is voorzien
van brandstofinspuiting, wat
niet alleen heeft gezorgd voor
een hoger vermogen en betere
prestaties, maar zeer
nadrukkelijk ook voor meer
souplesse.
Vereniging (KNMV) geeft
binnen een uitgebreid
overzicht van haar
activiteiten, zoals informatie
over motorreizen,
verzekeringen, toertochten,
opleidingen en het meedoen
aan motorsport. Op het
buitenterrein van 40 hectare
kan de bezoeker zich actief
vermaken. Op een dragstrip
waar zelfs een officiële
tijdwaarneming klaar staat,
kan een echte sprint worden
getrokken.
Hier worden ook dragrace-
demonstraties gegeven met
verschillende motoren. Een
Sprieten
Samen met de komst van de
injectiemotoren, is ook de
Sunny SR aan het programma
toegevoegd. Het gaat hier om
een driedeurs model wat een
sportieve brug vormt tussen
de 'normale' modellen en de 2
liter GTi. De auto heeft
daartoe uiterlijk de nodige
details meegekregen. Zo
Uiterlijk
De veranderingen aan de 1.6
motor hebben hun vruchten
afgeworpen. De motor is
merkbaar stiller geworden,
terwijl het soms overslaan bij
flink gasgeven helemaal
verleden tijd is. De krachtbron
is tegelijk geciviliseerder en
ortiever geworden. Toch
,ft het een echte
meerklepper die pas echt wil
asteren als er voldoende
.„aren worden gedraaid. De
Sunny SR komt tot een
topsnelheid van 180 km/u en
heeft 10,7 seconden nodig om
de 100 km/u te bereiken.
Prima waarden, die overigens
exact gelijk zijn aan die van
iedere andere 1.6 liter Sunny.
Het sportieve karakter van de
SR beperkt zich alleen tot
uiterlijke schoonheden. Ook
het onderstel met vier
onafhankelijk opgehangen
wielen en zowel voor als
achter een stabilisatorstang is
bij alle Sunny 1.6-modellen
identiek. Toch is de auto
behoorlijk sportief afgeveerd.
Wegoneffenheden zijn in de
verte te voelen, terwijl
in bochten de
lig vreemd is.
ar in de Sunny te
J a zeer degelijke
werking. Of nu een deur
ardt dicht getrokken of het
stje wordt
i materialen
alijk en solide aan.
alles dat de
toprijders komen naar Eindhoven om punten
scoren voor de titelstrijd, die dit jaar door het
grote aantal favorieten zeer spannend beloofd
te worden. Mitsubishi debuteert met de Lancer
Evolution. Na de start op 5 juni om 13.00 uur
vanaf de Kunstijsbaan in Eindhoven worden 15
klassementsproeven afgelegd, waaronder het
voor het publiek overzichtelijke Eurocircuit in
Valkenswaard. Tijdens enkele
hergroeperingen komen de deelnemers terug
in de Ijshal. De winnaar van de dertigste ELE-
Rally zal daar 's nachts om 3.00 uur met de
champagne spuiten.
lange vakantieritten. De Opel-
dealer werkt mee aan een
probleemloze vakantietocht
met de speciale Opel
vakantiecontrole "Check me
over". De auto wordt op 20
belangrijke punten
gecontroleerd, waaronder de
koelvloeistof, radiateur,
slangen en bevestigingen van
het koelsysteem, waterpomp,
V-snaren, het complete
remsysteem, verlichting,
banden, schokdempers,
uitlaat en accu. Mocht na de
grondige controle blijken dat
er een reparatie moet worden
uitgevoerd, dan wordt er eerst
contact met de klant
opgenomen. Na overleg en
een kosten-opgave zal de
reparatie zo snel mogelijk
worden uitgevoerd. De
volledige controle kost slechts
f.38,50 inclusief BTW.
komen. Gemiddeld noteerden
we een dorst van 1 liter
Eurosuper op 13,3 kilometer i
dat is bij een prestatievolle
auto als de Sunny SR
behoorlijk gunstig.
De SR-uitvoering is alleen
leverbaar op het 3-deurs
model en kost f.35.200,=. De
Sunny-reeks start bij f.25.695,=
voor de 1.4 L. De sportieve top
van de Sunny wordt gevormd
door de GTi voor f.46.200,-
terwijl hier boven nog de GTi-
R te vinden is. De sportief
getinte uitvoeringen kennen
alleen een driedeursvariant,
terwijl de Sunny ook
6-1992 5100 km
2-1992 19600 km
2-1989 64800 km
2- 1988 21000 km
5-1989 43600 km
3- 1988 41200 km
10-1987 59900 km
portierpaneel de
bedieningsknoppen voor de
elektrische ruiten zijn
aangebracht. De achter
zijn uitstelbaar. Het vlot
vormgegeven dashboai
heeft een toerenteller,
snelheidsmeter, brandstof- en
temperatuurmeter. Aan de
verstelbare stuurkolom zijn de
bekende sprieten te vinden
voor bediening van
ruitéwissers en verlichting.
De voorruitwissers hebben
een regelbare intervalstand.
Verder is de SR voorzien van
getint glas,
stuurbekrachtiging, elektrisch
bediende buitenspiegels en
speakers voor en achter.
spectaculair hoogtepunt is de
fire-bum-out, waarbij de
dragracers als een kogel
tussen de metershoge
vlammen weg-accelereren.
Dit onderdeel wordt alleen op
de vrijdagavond uitgevoerd.
Iedere motorrijder kan het
vermogen van zijn machine
professioneel laten meten of
zien hoe een Technokeuring
van een motor in zijn werk
gaat. Verder is er voldoende
spektakel bij de Quads, de 50
cc-racers, de Super motards
en de trialrijders. Wie zijn
eigen motorfiets beter wil
leren beheersen kan zich
melden bij de Voorgezette Rij
Opleiding (VRO), terwijl er oök
de mogelijkheid is een nieuw
model uit te proberen bij de
Opstapdagen, die gelijktijdig
met Promotor worden
gehouden.
De ProMotor Daverende-Doe-
Dagen zijn op vrijdag 4 juni
geopend van 14.00 tot 22.00 uur
en op zaterdag 5 en r*
juni van 10.00 tot 18.C
entreeprijs bedraagt
voor volwassenen er
voor kinderen van 41
en 65-plussers.
Technische
Merk en type: Ni
SR
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1597 cc
Boring x slag: 76 x 88 mm
Vermogen: 102 pk bij 6000
tr/min
Koppel: 136 Nm bij 4000 tr/min
Afmetingen: lengte 3,975
meter, breedte 1,67 meter
Gewicht: 1030 kg
Prestaties: topsnelheid 180
km/u
acceleratie 0-100 in 10,7 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,2
liter/100 km
bij 120 km/u 6,9 liter/100 km
stadsverkeer 8,3 liter/100 km
Prijs: f.35.200,-
Wegenbelasting: f.l90,= tot
f.197,- per3mnd.
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
kenmerkt de SR zi
meegespoten bui
voorkant voorzien van
geïntegreerde ver- en
breedstralers. De auto heeft
hierdoor een brede, wat
agressieve uitstraling.
Bovendien zijn de
buitenspiegels in de
carrosseriekleur
meegespoten. Bovenop de
achter zien we een forse
spoiler overgenomen van de
GTi en meegespoten in de
koetskleur. Verder biedt de SR
specifieke wieldoppen en
dorpelverbreders. De
driedeurs meet net geen 4
meter en komt door zijn hoge
en rechtaflopende achterkant
behoorlijk fors over. De Sunny
straalt hierdoor functionaliteit
uit.
Het interieur is ook op
sportiviteit gericht. De auto
heeft prima steun biedende
sportstoelen, waarbij de
flanken in velours zijn
bekleed en de middenbaan in
een soort van tweed is
uitgevoerd, volledig gelijk spot
aan de exemplaren uit de GTi. blijft
De portieren worden centraal
met de sleutel geopend en pres
gesloten, terwijl in het linker toer
^B-GG-84