1 Constante evolutie K LOOP NAAR DE POMP Mazda 323 Solid VOLVO 850 GLT VOOR RIJKSPOLITIE IS E I I I Bijlage van: DeTilburgseKoerier 399, FIE 3 juni 1993 - pagina 1| Oplage: 96.900 ex. Donderdag 3 juni 1993 >rs Konica de lang •en looljaar ia i de itplein 3 Lees verder TVR Griffith in dit nummer pag. 9 o.a.: J UNTIES A .31.83 Peugeot 605 SRi pag. 7 Autotest: Nissan Sunny SR pag. 3 Jaargang 5 Nummer 24 n verband m moeten wor circa 7 gram iarXJS i van de laat is 3 ZOU igeis :s Jk de mc tible itter. ande Onderstel Zonder meerprijs kan de klant voortaan kiezen uit een nieuw sport-onderstel of de zachtere Touring Susj sportonderst Wij verzoeken u J kunt daarvoor De Automaat is Tilburgse Koene verschijnt in gehe Riel.Loonop? kei Enschot, C_ en Hilvarenbeek van 415 tot 481 Nm bij 2850 tr/min. De 6 liter heeft niet grotere aoud, maar werd met de 'orden. diploma. tenen en Spaans op als u dit jaar niet het jstig wilt beginnen.) ti uit een nieu l of de zachter sponsion. Het stel bestaat geleden werden front en achterpartij, alsmede de daklijn opnieuw over de De Divisie Mobiliteit van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) heeft de Volvo 850 GLT gekozen als nieuwe surveillancewagen voor de Nederlandse snelwegen. Uit vergelijkingen met concurrenten kwam de 850 GLT als beste naar voren. De eerste vijf Volvo's 850 GLT zijn kortgeleden aan de KLPD afgeleverd. Volvo Nederland doet al vele jaren zaken met de Rijkspolitie. Van de 400- serie zijn er inmiddels al ruim 1.500 exemplaren aan de Tel. 013-421301 Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Belangrijk voor het succes van Europese topklasse auto's is dat de verschillende modellen vrijwel constant evolueren, dit in tegenstelling tot de elkaar snel opvolgende revoluties vanuit het land van de rijzende zon. Jaguar is een goed voorbeeld van een merk wat erg lang met zijn modellen doet. Zo stamt de sportieve XJS al weer uit 1975, zodat deze auto bij leven al een klassieker is. De constante evolutie van de Jaguar-modellen heeft geleid tot een aantal belangrijke wijzigingen van de XJS, die nog enkele jaren meemoet. FF - 6 liter Nieuw is onder ander de 6 liter V12, die onlangs in de XJ werd geintroduceerd. Deze krachtbron levert 308 pk bij 5350 tr/min. Dit was bij de 5.3 liter V12 280 pk bij 5550 tr/min. Ook het koppel nam fors toe <AVO vwo EN SCHAKELING ontwerpafdeling gehaald, zodat de auto iets werd gemoderniseerd. Toch bleef veel bij het oude en dat is maar goed ook. Daarnaast is er in het motorenprogramma van de XJS in de afgelopen 18 jaar het nodige veranderd. Aan de uitstraling van de XJS is door de jaren weinig veranderd. Nog niet zo 1< In samenwerking met de vul- en servicebranche heeft INNOVAM, het onderwijs-i innovatiecentrum voor de auto- en tweewielerbranche, een vakopleiding in het kader chtiging tot rag. (VWO, 7 vakken WO, HAVO en 22 lesuren igouden ring gezet met rende zirkonia's. i uit 6 modellen. van het leerlingwezen ontwikkeld: de opleiding 'Aankomend Verkoper Tankstation". Een opleiding voor zowel huidige als toekomstige medewerkers, Naast de nieuwe 6 liter V12 blijft de XJS beschikbaar met de uitstekende 4 liter 6 cilindermotor. Deze krachtbron levert 223 pk bij 4750 tr/min en een maximaal koppel van 377 Nm bij 3650 tr/min. Iedere cilinder beschikt over 4 kleppen. Uitgerust met een handgeschakelde vijfbak komt de XJS 4.0 tot een top van 228 km/u en trekt in 7,9 seconden van 0 tot 100 km/u. geheel ziet er door deze veranderingen moderner uit, maar veroorzaakt toch ook enige heimwee naar het voorgaande modeljaar. De convertible was tot nu toe een tweezitter. Daar is nu echter verandering in gekomen. De bodemplaat achter de voorstoelen is zodanig aangepast, dat nu een achterbankje kan worden gemonteerd. Dit bankje biedt gezien de zeer geringe beenruimte alleen maar plaats aan twee kleine kinderen. Uiteraard zijn twee veiligheidsgordels achterin aangebracht. De verandering van een tweezitter in een 2+2 heeft ook een kleine wijziging van de kap teweeggebracht. De ruit is iets smaller geworden om probleemloos achter de bank te kunnen verdwijnen. Deze ruit is volledig van glas en voorzien van verwarming. alleen een c cilinderinhoui ook op kleine motoronderdelen grondig vernieuwd. Alle wijzigingen zijn direct te vinden in de prestatiecijfers. De XJS V12 haalt een top van 258 km/u en heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u slechts 6,8 seconden nodig (dit was 230 km/u en 8,1 sec.). Daarbij blijft het gemiddelde verbruik ongeveer op hetzelfde niveau. De 6 liter wordt standaard gekoppeld aan een voor de XJS eveneens nieuwe 4-traps automatische transmissie van GM. De bak wordt volledig electronisch geregeld en kent twee schakelprogramma's: Sport en Normal. In de normale stand wordt bij wegrijden de eerste versnelling niet gebruikt, behalve als er bij een staande start volgas wordt gegeven. Alle XJS-modellen hebben bovendien een sperdifferentieel, waardoor de hoge vermogens zonder problemen op het wegdek worden overgebracht. verschillende districten van de Rijkspolitie afgeleverd. Nu heeft de KLPD in Driebergen gekozen voor de 850 GLT, hetgeen opnieuw als een bevestiging kan worden gezien voor de dynamische rij- eigenschappen en de kwaliteiten van de 850. Om i 850 GLT geschikt te maken voor gebruik door het Korps Landelijke Politiediensten, waren slechts bescheiden aanpassingen aan de auto nodig. De 850 GLT is uiteraard uitgedost in de nieuwe ondermeer uit Bilstein schokdempers, gewijzigde schroefveren, een andere stabilistorstang voor en lage Pirelli P600 banden. Het sport onderstel is standaard op de coupé-modellen. De fraaie convertible krijgt de Touring Suspension en heeft een extra comfortabele band, de Pirelli P4000E en mist uiteraard de bij het sportonderstel genoemde zaken. Het sportonderstel is op speciale bestelling wel op de convertible leverbaar. Verder heeft de XJS in het interieur nog enkele kleine wijzigingen ondergaan. De stuurkolom is aangepast, waardoor het stuurwiel nu ook wat dichter bij het dashboard staat. Dit verbeterd de zitpositie. De XJS is een vorstelijke auto, waarmee je het liefst weken lang over slingerende Engelse en Schotse landweggetjes willen rijden. Het aardig dat alle XJS-modellen in nieuwe outfit goedkoper zijn geworden. Dit is volledig toe te schrijven aan de koers van het Engelse Pond. Het programma start bij de 4.0 Coupé voor f. 170.000,- (was f. 183.600,=). De 4.0 convertible kost 1.195.000,= (was f. 198.500,=). De nieuwe 6 liter V12 komt ook gunstiger uit de bus met f.205.000,= als coupé en f.230.000,= als convertible (was respectievelijk f.209.400,= en f.234.500,=). Overigens is het niet ondenkbaar dat over enkele maanden een 3.2 liter versie van de XJS zal verschijnen voor net iets minder dan f. 150.000,=. s een uitgave van De ieri.s.m.D.A.T.O.en „rheel Tilburg, Goirle, pZand, Udenhout, Ber- Oisterwijk, Moergestel beek. Koffiepraat Als niets vermoedende consument vraag je je soms wel eens af waarom autofabrikanten bepaalde combinaties van modellen, motoren en uitvoeringen niet in hun leveringsprogramma hebben. Vaak wordt de verklaring aangevoerd dat de kosten van het in produktie nemen van een extra uitvoering niet opwegen tegen de extra omzet die hiermee kan worden verkregen. Eén nieuw onderdeel kost al handen vol geld. Er moet niet alleen een nieuwe mal gemaakt worden, ook de produktie moet op dit I punt worden aangepast, terwijl bovendien een nieuw onderdeelnummer ingevoerd wordt en het kleinood moet als vervangingsonderdeel in de schappen van het onderdelenmagazijn komen. Zoveel handelingen maken een klein schroefje bij wijze van spreke al peperduur, laat staan als een fabrikant en volledig r nieuw type in produktie wil nemen. Toch blijkt het ook anders te kunnen gaan. Tijdens de presen tatie van de vernieuwde Jaguar werd door iemand verkoopafdeling van Jaguar tijdens een koffiepauze aan de directeur van Jaguar Nederland gevraagd naar de prijzen van de XJS in ons land. Na een volgende slok koffie kwam de opmerking "Would there be a market for a 3.2 liter XJS, for about 150.000 guilders". Oftewel, hebben we in Nederland behoefte aan een XJS met 3.2 liter motor voor ongeveer anderhalve ton. Zonder aarzelen van de kant van Jaguar Nederland werd hier 'ja'op geantwoord. Het zou de concurrentiepositie van de XJS aanmerkelijk verbeteren. We moeten daarom niet opkijken als over enkele maanden inderdaad een XJS 3.2 op de markt zal komen. Waar bij grote merken vele vergaderingen nodig zijn om één onderdeel te veranderen, kan bij een kleinere firma als Jaguar onder de koffie een geheel nieuwe variant ontstaan. Leuk dat dat nog steeds mogelijk is... Tony Vos kleuren van de Rijkspolitie en voorzien van een zwaailicht. In het interieur hebben de communicatiesystemen van de Rijkspolitie een plaatsje gekregen. De enige technische aanpassing bestaat uit de montage van een ruitewisser op de achterruit, omdat de Rijkspolitie onder alle weersomstandigheden in de gelegenheid moet zijn om snel achteruit te rijden. Verder is de auto volledig identiek aan de standaard Volvo 850 GLT. Bumpei De XJS is in beide motorversies verkrijgbaar als coupé en convertible. Beide auto's hebben een aantal uiterlijke wijzigingen ondergaan. De nieuwe bumpers zijn uit kunststof vervaardigd en worden voortaan in de carrosseriekleur meegespoten. De bovenrand wordt met chroom verfraaid. De eindstukken van de uitlaatpijpen zijn niet meer rond, maar rechthoekig uitgevoerd, terwijl verder i bestaande wielen zijn vervangen door vijfspaaks 16 inch lichtmetalen velgen. Het die wordt afgesloten met een officieel vakdiploma. De opleiding duurt 1 jaar en start in augustus 1993 op zes streekscholen in Nederland: Rotterdam, Eindhoven, Heerhugowaard, Zwolle, Enschede en Nieuwegein. De opleiding is ontwikkeld omdat het tankstation is uitgegroeid tot een complex bedrijf met een uitgebreide dienstverlening. Tijdens de opleiding worden onderwerpen behandeld als: omgaan met klanten, onderhoud van het tankstation, milieu en veiligheid, verkooptechnieken, omgaan met betaalmiddelen, dienstverlening, produktkennis, elementaire autokennis en brandpreventie. De opleiding bestaat uit een combinatie van vier dagen werken in de praktijk en één dag theorie op een streekschool. Er wordt gewerkt met een leerovereenkomst. De INNOVAM-adviseur adviseert bij het afsluiten van deze overeenkomst en begeleidt de leerlingen tijdens de gehele opleiding. Informatie: INNOVAM, tel. 03402-87777. Op basis van de Mazda 3231.3 LX hatchback (3- deurs) brengt importeur Auto Palace de Binckhorst tijdelijk een speciale uitvoering, de Solid. Deze auto is voorzien van fraaie wieldoppen en 175/70 banden. De bumpers en buitenspiegels worden in de carrosseriekleur meegespoten, terwijl de uitlaat een dikker eindstuk heeft gekregen. In het interieur treffen we een met leer bekleed stuurwiel aan en eveneens een met leer overtrokken pookknop. Het dashboard beschikt over een toerenteller en waarschuw ingslampje voorde brandstofvoorraad. De dashboardverlichting is regelbaar. In de portieren van de 323 Solid zijn dwarsverstevigingen opgenomen die bij een zijdelingse aanrijding extra veiligheid bieden. De Mazda 323 Solid kan worden geleverd in de kleuren Blaze Red, Silent Silver, Passion Rose en Neat Green. De auto kost f.28.323,=. oo MW POLITIE

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 19