1
Constante
evolutie
K
LOOP NAAR DE POMP
Mazda
323
Solid
VOLVO 850 GLT
VOOR RIJKSPOLITIE
IS
E
I
I I
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
399,
FIE
3 juni 1993 - pagina 1|
Oplage: 96.900 ex.
Donderdag 3 juni 1993
>rs
Konica
de
lang
•en
looljaar
ia
i de
itplein 3
Lees verder
TVR Griffith
in dit nummer
pag. 9
o.a.:
J
UNTIES
A
.31.83
Peugeot 605 SRi
pag. 7
Autotest:
Nissan Sunny SR
pag. 3
Jaargang 5
Nummer 24
n verband m
moeten wor
circa
7 gram
iarXJS
i van de
laat
is
3 ZOU
igeis
:s
Jk
de mc
tible
itter.
ande
Onderstel
Zonder meerprijs kan de klant
voortaan kiezen uit een nieuw
sport-onderstel of de zachtere
Touring Susj
sportonderst
Wij verzoeken u
J kunt daarvoor
De Automaat is
Tilburgse Koene
verschijnt in gehe
Riel.Loonop?
kei Enschot, C_
en Hilvarenbeek
van 415 tot 481 Nm bij 2850
tr/min. De 6 liter heeft niet
grotere
aoud, maar werd
met de
'orden.
diploma.
tenen en Spaans op
als u dit jaar niet het
jstig wilt beginnen.)
ti uit een nieu
l of de zachter
sponsion. Het
stel bestaat
geleden werden front en
achterpartij, alsmede de
daklijn opnieuw over de
De Divisie Mobiliteit van het
Korps Landelijke
Politiediensten (KLPD) heeft
de Volvo 850 GLT gekozen als
nieuwe surveillancewagen
voor de Nederlandse
snelwegen. Uit vergelijkingen
met concurrenten kwam de
850 GLT als beste naar voren.
De eerste vijf Volvo's 850 GLT
zijn kortgeleden aan de KLPD
afgeleverd. Volvo Nederland
doet al vele jaren zaken met
de Rijkspolitie. Van de 400-
serie zijn er inmiddels al ruim
1.500 exemplaren aan de
Tel. 013-421301
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Belangrijk voor het succes van Europese topklasse
auto's is dat de verschillende modellen vrijwel
constant evolueren, dit in tegenstelling tot de elkaar
snel opvolgende revoluties vanuit het land van de
rijzende zon. Jaguar is een goed voorbeeld van een
merk wat erg lang met zijn modellen doet. Zo stamt
de sportieve XJS al weer uit 1975, zodat deze auto bij
leven al een klassieker is. De constante evolutie van
de Jaguar-modellen heeft geleid tot een aantal
belangrijke wijzigingen van de XJS, die nog enkele
jaren meemoet.
FF
-
6 liter
Nieuw is onder ander de 6 liter
V12, die onlangs in de XJ werd
geintroduceerd. Deze
krachtbron levert 308 pk bij
5350 tr/min. Dit was bij de 5.3
liter V12 280 pk bij 5550 tr/min.
Ook het koppel nam fors toe
<AVO vwo
EN SCHAKELING
ontwerpafdeling gehaald,
zodat de auto iets werd
gemoderniseerd. Toch bleef
veel bij het oude en dat is
maar goed ook. Daarnaast is
er in het motorenprogramma
van de XJS in de afgelopen 18
jaar het nodige veranderd.
Aan de uitstraling van de XJS
is door de jaren weinig
veranderd. Nog niet zo 1<
In samenwerking met de vul-
en servicebranche heeft
INNOVAM, het onderwijs-i
innovatiecentrum voor de
auto- en tweewielerbranche,
een vakopleiding in het kader
chtiging tot
rag.
(VWO, 7 vakken
WO, HAVO en
22 lesuren
igouden
ring gezet met
rende zirkonia's.
i uit 6 modellen.
van het leerlingwezen
ontwikkeld: de opleiding
'Aankomend Verkoper
Tankstation". Een opleiding
voor zowel huidige als
toekomstige medewerkers,
Naast de nieuwe 6 liter V12
blijft de XJS beschikbaar met
de uitstekende 4 liter 6
cilindermotor. Deze
krachtbron levert 223 pk bij
4750 tr/min en een maximaal
koppel van 377 Nm bij 3650
tr/min. Iedere cilinder
beschikt over 4 kleppen.
Uitgerust met een
handgeschakelde vijfbak
komt de XJS 4.0 tot een top van
228 km/u en trekt in 7,9
seconden van 0 tot 100 km/u.
geheel ziet er door deze
veranderingen moderner uit,
maar veroorzaakt toch ook
enige heimwee naar het
voorgaande modeljaar.
De convertible was tot nu toe
een tweezitter. Daar is nu
echter verandering in
gekomen. De bodemplaat
achter de voorstoelen is
zodanig aangepast, dat nu
een achterbankje kan worden
gemonteerd. Dit bankje biedt
gezien de zeer geringe
beenruimte alleen maar
plaats aan twee kleine
kinderen. Uiteraard zijn twee
veiligheidsgordels achterin
aangebracht. De verandering
van een tweezitter in een 2+2
heeft ook een kleine wijziging
van de kap teweeggebracht.
De ruit is iets smaller
geworden om probleemloos
achter de bank te kunnen
verdwijnen. Deze ruit is
volledig van glas en voorzien
van verwarming.
alleen een c
cilinderinhoui
ook op kleine
motoronderdelen grondig
vernieuwd. Alle wijzigingen
zijn direct te vinden in de
prestatiecijfers. De XJS V12
haalt een top van 258 km/u en
heeft voor de acceleratie van 0
tot 100 km/u slechts 6,8
seconden nodig (dit was 230
km/u en 8,1 sec.). Daarbij blijft
het gemiddelde verbruik
ongeveer op hetzelfde niveau.
De 6 liter wordt standaard
gekoppeld aan een voor de
XJS eveneens nieuwe 4-traps
automatische transmissie van
GM. De bak wordt volledig
electronisch geregeld en kent
twee schakelprogramma's:
Sport en Normal. In de
normale stand wordt bij
wegrijden de eerste
versnelling niet gebruikt,
behalve als er bij een staande
start volgas wordt gegeven.
Alle XJS-modellen hebben
bovendien een
sperdifferentieel, waardoor de
hoge vermogens zonder
problemen op het wegdek
worden overgebracht.
verschillende districten van
de Rijkspolitie afgeleverd. Nu
heeft de KLPD in Driebergen
gekozen voor de 850 GLT,
hetgeen opnieuw als een
bevestiging kan worden
gezien voor de dynamische rij-
eigenschappen en de
kwaliteiten van de 850. Om i
850 GLT geschikt te maken
voor gebruik door het Korps
Landelijke Politiediensten,
waren slechts bescheiden
aanpassingen aan de auto
nodig. De 850 GLT is uiteraard
uitgedost in de nieuwe
ondermeer uit Bilstein
schokdempers, gewijzigde
schroefveren, een andere
stabilistorstang voor en lage
Pirelli P600 banden. Het sport
onderstel is standaard op de
coupé-modellen. De fraaie
convertible krijgt de Touring
Suspension en heeft een extra
comfortabele band, de Pirelli
P4000E en mist uiteraard de bij
het sportonderstel genoemde
zaken. Het sportonderstel is op
speciale bestelling wel op de
convertible leverbaar.
Verder heeft de XJS in het
interieur nog enkele kleine
wijzigingen ondergaan. De
stuurkolom is aangepast,
waardoor het stuurwiel nu ook
wat dichter bij het dashboard
staat. Dit verbeterd de
zitpositie. De XJS is een
vorstelijke auto, waarmee je
het liefst weken lang over
slingerende Engelse en
Schotse landweggetjes
willen rijden. Het aardig
dat alle XJS-modellen in
nieuwe outfit goedkoper zijn
geworden. Dit is volledig toe
te schrijven aan de koers van
het Engelse Pond. Het
programma start bij de 4.0
Coupé voor f. 170.000,- (was
f. 183.600,=). De 4.0 convertible
kost 1.195.000,= (was
f. 198.500,=). De nieuwe 6 liter
V12 komt ook gunstiger uit de
bus met f.205.000,= als coupé
en f.230.000,= als convertible
(was respectievelijk f.209.400,=
en f.234.500,=). Overigens is
het niet ondenkbaar dat over
enkele maanden een 3.2 liter
versie van de XJS zal
verschijnen voor net iets
minder dan f. 150.000,=.
s een uitgave van De
ieri.s.m.D.A.T.O.en
„rheel Tilburg, Goirle,
pZand, Udenhout, Ber-
Oisterwijk, Moergestel
beek.
Koffiepraat
Als niets vermoedende
consument vraag je je
soms wel eens af waarom
autofabrikanten bepaalde
combinaties van
modellen, motoren en
uitvoeringen niet in hun
leveringsprogramma
hebben. Vaak wordt de
verklaring aangevoerd
dat de kosten van het in
produktie nemen van een
extra uitvoering niet
opwegen tegen de extra
omzet die hiermee kan
worden verkregen. Eén
nieuw onderdeel kost al
handen vol geld. Er moet
niet alleen een nieuwe
mal gemaakt worden, ook
de produktie moet op dit
I punt worden aangepast,
terwijl bovendien een
nieuw onderdeelnummer
ingevoerd wordt en het
kleinood moet als
vervangingsonderdeel in
de schappen van het
onderdelenmagazijn
komen. Zoveel
handelingen maken een
klein schroefje bij wijze
van spreke al peperduur,
laat staan als een
fabrikant en volledig
r nieuw type in produktie
wil nemen. Toch blijkt het
ook anders te kunnen
gaan. Tijdens de
presen tatie van de
vernieuwde Jaguar
werd door iemand
verkoopafdeling van
Jaguar tijdens een
koffiepauze aan de
directeur van Jaguar
Nederland gevraagd naar
de prijzen van de XJS in
ons land. Na een volgende
slok koffie kwam de
opmerking "Would there
be a market for a 3.2 liter
XJS, for about 150.000
guilders". Oftewel, hebben
we in Nederland behoefte
aan een XJS met 3.2 liter
motor voor ongeveer
anderhalve ton. Zonder
aarzelen van de kant van
Jaguar Nederland werd
hier 'ja'op geantwoord.
Het zou de
concurrentiepositie van de
XJS aanmerkelijk
verbeteren. We moeten
daarom niet opkijken als
over enkele maanden
inderdaad een XJS 3.2 op
de markt zal komen. Waar
bij grote merken vele
vergaderingen nodig zijn
om één onderdeel te
veranderen, kan bij een
kleinere firma als Jaguar
onder de koffie een geheel
nieuwe variant ontstaan.
Leuk dat dat nog steeds
mogelijk is... Tony Vos
kleuren van de Rijkspolitie en
voorzien van een zwaailicht.
In het interieur hebben de
communicatiesystemen van
de Rijkspolitie een plaatsje
gekregen. De enige
technische aanpassing
bestaat uit de montage van
een ruitewisser op de
achterruit, omdat de
Rijkspolitie onder alle
weersomstandigheden in de
gelegenheid moet zijn om snel
achteruit te rijden. Verder is
de auto volledig identiek aan
de standaard Volvo 850 GLT.
Bumpei
De XJS is in beide
motorversies verkrijgbaar als
coupé en convertible. Beide
auto's hebben een aantal
uiterlijke wijzigingen
ondergaan. De nieuwe
bumpers zijn uit kunststof
vervaardigd en worden
voortaan in de
carrosseriekleur
meegespoten. De bovenrand
wordt met chroom verfraaid.
De eindstukken van de
uitlaatpijpen zijn niet meer
rond, maar rechthoekig
uitgevoerd, terwijl verder i
bestaande wielen zijn
vervangen door vijfspaaks 16
inch lichtmetalen velgen. Het
die wordt afgesloten met een
officieel vakdiploma. De
opleiding duurt 1 jaar en start
in augustus 1993 op zes
streekscholen in Nederland:
Rotterdam, Eindhoven,
Heerhugowaard, Zwolle,
Enschede en Nieuwegein. De
opleiding is ontwikkeld omdat
het tankstation is uitgegroeid
tot een complex bedrijf met
een uitgebreide
dienstverlening.
Tijdens de opleiding worden
onderwerpen behandeld als:
omgaan met klanten,
onderhoud van het
tankstation, milieu en
veiligheid,
verkooptechnieken, omgaan
met betaalmiddelen,
dienstverlening,
produktkennis, elementaire
autokennis en
brandpreventie. De opleiding
bestaat uit een combinatie
van vier dagen werken in de
praktijk en één dag theorie op
een streekschool. Er wordt
gewerkt met een
leerovereenkomst. De
INNOVAM-adviseur adviseert
bij het afsluiten van deze
overeenkomst en begeleidt de
leerlingen tijdens de gehele
opleiding. Informatie:
INNOVAM, tel. 03402-87777.
Op basis van de Mazda
3231.3 LX hatchback (3-
deurs) brengt importeur
Auto Palace de Binckhorst
tijdelijk een speciale
uitvoering, de Solid. Deze
auto is voorzien van fraaie
wieldoppen en 175/70
banden. De bumpers en
buitenspiegels worden in
de carrosseriekleur
meegespoten, terwijl de
uitlaat een dikker
eindstuk heeft gekregen.
In het interieur treffen we
een met leer bekleed
stuurwiel aan en
eveneens een met leer
overtrokken pookknop.
Het dashboard beschikt
over een toerenteller en
waarschuw ingslampje
voorde
brandstofvoorraad. De
dashboardverlichting is
regelbaar. In de portieren
van de 323 Solid zijn
dwarsverstevigingen
opgenomen die bij een
zijdelingse aanrijding
extra veiligheid bieden.
De Mazda 323 Solid kan
worden geleverd in de
kleuren Blaze Red, Silent
Silver, Passion Rose en
Neat Green. De auto kost
f.28.323,=.
oo
MW POLITIE