7Z7Z MERCEDES C-KL Young Mr. Benz CITROEN XANTIA: SILVER LINE I TREKAUTO VAN HET JAAR SKODA FAVORIT ADEL ENERGIE-HEFFING Oplage: 96.900 #1297 497. Bijlage van: DeTilburgseKoerier O 497.. 547.. 247. 197. E# 557; inde>it| 367. 697. 467.- j27mei 1993 -pagina Donderdag 27 mei 1993 heeft Mercedes uiterst succesvol de het vervolg op pag. 3 iuto i2.0 het MINDER LPG' Tony Vos INSTALLATIES o.a.: pag. 9 pag. 11 J Lees verder in dit nummer Rover Estate Autotest: Pontiac Trans Sport 2.3 16V pag. 3 Kia in september van start mbelasting luit de er. Sr Dei iceis Deze leer vier minnaars i. Tot r I Jaargang 5 I Nummer 23 ITALE HETE- HT MAGNETRON )R BAKKEN, .DEN EN GRILLED 26 liter inhoud en watt vermogen, i 799.- of 699.- i de achterruit, ikt de Silver vdle I op de GLXi i. i^e auto ^7 J f.32.000,= viel de Citroen ZX 1.8 in de prijzen, terwijl de Renault 19 1.8 het in de prijsklasse van f.32.000,= tot f .40.000,= het beste deed. Boven de 1.40.000,= kwam de genoemde Xantia als beste uit de bus, terwijl bij de diesels de eer ging naar de Opel Astra 1.7 turbodiesel. De E, Mitsubishi Galant, Alfa 155, Peugeot 405 diesel, Mazda 626 Comprex diesel en de Rover Clubman Estate turbodiesel. De prijs behorende bij de "Trekauto van het Jaar"-titej werd op 19 mei uitgereikt aan Philippe Vincent, algemeen directeur van Citroen Nederland. iportline )e drie andere uitvoeringen bieden stuk voor stuk pakketten extra's die samen voor een veel lager bedrag kunnen worden aangeboden, dan als ze afzonderlijk zouden worden besteld. De Esprit staat 25 mm lager op zijn wielen, zonder dat dit invloed heeft op de rij-eigenschappen. Daarnaast krijgt de Esprit een deelbaar neerklapbare achterbank. De Eleganc vooral op luxe gericht. I versie biedt onderme elektrisch bediende portierruiten, een armsteun achter, volledig beklede kofferruimte, meer leer bekleed stuurwiel en pookknop, stoff ilter en houten lijsten op dashboard en De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Ber- kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel enHilvarenbeek. SCH] E MAGNETRON HMT 712 Met ter inhoud en 750 vermogen. Geen .- of 699.- maar: irlpool TALE 3NETRON E: AVM 627 Met ronische timer, 20 nhoud en 750 watt ogen. Geen 875.- )9.- maar: LIPS11000 WAT FZUIGER HR 6520 Met ronische zuig- itregeling. Geen - of 349.- maar: SCHh 200 WAT FZUIGER BBS 5541 Met len zuigbuizen en rgvak voor tukken. Geen 399- 49.- maar: basisuitvoering is gelukkig al behoorlijk compleet met bijvoorbeeld een airbag in het stuurwiel, ABS, centrale vergrendeling, elektrisch verstelbare buitenspiegels, vijfversnellingsbak en getint glas. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur wereldprimeur een tweetal vierkleps dieselmotoren. De nieuwe 2.2 liter 16-klepper levert 95 pk en past veel beter bij het karakter van de nieuweling. Het maximale vermogen wordt bij 5000 tr/min bereikt, terwijl het koppel een waarde bereikt van 150 Nm tussen 3100 en 4500 tr/min. De 2.2 16V diesel heeft een redelijke soeplesse, al zijn een top van 175 km/u en acceleratie van 0-100 in 16,3 seconden geen uitschieters. INUSSI 3 LITER PVRIESKIST E: ZA 22 D. Geen I.- of 799.- maar: 1 e# 637. ïiussi] 5 LITER PVRIESKAST 'E: Z 612 TF Met 3 n en 1 vak en regel thermostaat. Geen I.- of 699.- maar: LITER PVRIESKAST E: SP 4220. Geen i.- of 799.- maar: e# 697. rac] SKOOKPLAAT E: HG 055 Geen .-of 479.- maar: :miaad ITS GASFORNUIS r OVEN ’E: 5305 Met elek- isch beveiligde gas- i. Geen 1078.-0/ .- maar: i 'ag| 5/ELEKTRO INUIS E: FK 055 Met adelige pannendra- an oven met grill. 1 1799.- of 1499.' katalysator. Deze krachtbron levert 54 pk en springt uitermate gunstig met zijn brandstof om. De Skoda Favorit Silver Line is in zijn complete uitrusting voor f.22.695,= bij de dealer te vinden. klasse zal vooral een veelrijder zijn. Vandaar l enorme belang van de dieselmotoren. Mercedes biedt de keuze uit drie. Aan de basis vinden we de bekende 2 liter van 75 pk, zoals op enkele verbeteringen na al vele jaren gebruikt in de 190 D en 200 D. Deze 2 liter 8-kleppen diesel zorgt voor een redelijke top van 160 km/u, maar blijft vooral met een acceleratiecijfers van 0-100 in 18,4 seconden duidelijk achter. Mercedes presenteert in de C-klasse echter als Op de conferentie van ministers van Milieu en van Energie eind april is enige voortgang geboekt in het streven naar een Europese energieheffing. Behalve Groot-Brittannië waren de overige elf deelnemers het erover eens dat zij zich tot de ministers van Financiën zullen wenden met het verzoek zo snel mogelijk een besluit te nemen. De bedoeling is een heffing in te stellen die oploopt van f.5,40 per vat olie in 1993 tot f18,= in 2000. Als de heffing doorgaat, zou deze leiden tot een 2 procent minder CO2-uitstoot in Nederland. (Bron; Rai) van 0 tot 100 km/u in 12,2 seconden. De krachtbron is daarnaast in het interieur nauwelijks hoorbaar. Digitaal De auto is wat uiterlijk betreft weer een echte Mercedes. Vaste ingrediënten als de typische grille, fier op de neus prijkend embleem en de geribbelde achterlichten zijn weer allemaal aanwezig. Grappig is dat de achterlichtunits om de hoek naar boven doorlopen. De achtersteven is ten opzichte van de 190 wat steviger uitgevallen, waardoor de auto Onder de naam Silver Line introduceert Skoda een zeer luxueus uitgerust speciale editie van de Favorit GLXi. De auto is gespoten in zilver metaallok en is voorzien van Ronal-lichtmetalen velgen en getint glas. Verder is de standaarduitrusting verrijkt met centrale vergrendeling, een Blaupunkt radio met speakers en een afsluitbaar dashboardkastje. In het interieur vinden we verder een lederen pookknop en in hoogte verstelbare veiligheidsgordels. De Favorit Silver Line kenmerkt zich aan de buitenkant verder door de koplampsproeiers, zwart uitlaat-sierstuk, mistlampen en spoiler boven d“ Uiteraard beschikt Line verder over all- elementen die al op d worden geboden. De i heeft een 1.3 liter injectiemotor met geregelde ES ZUIGER VAX 2000 :r-,stof-en tapijt- jer in een. Geen -of 595.- maar: Vorig jaar heeft de Rijksdienst voor het Wegverkeer in totaal 58.000 nieuwe LPG- installaties geregistreerd. Dit getal is lager dan de 64.000 in 1991. De oorzaak hiervan ligt waarschijnlijk in de verhoging van de motorrijtuiger voortkomend zogenaamde Tussenbalans. Deze stijging leidt er ook toe dat automobilisten die op LPG rijden de installatie uit hun auto laten verwijderen. Aangezien de auto dan in verband met de gewijzigde motorrijtuigenbelasting moet worden herkeurd, heeft de Rijksdienst voor het Wegverkeer hier ook cijfers over. Vorig betrof het 37.000 voertuigen, in 1991 31.000 en in 1990 25.000. (Bron; Rai) Tien jaar lang heelt Mercedes uiterst succesvol de zakelijke markt bestookt met de 190, die voor het merk bij introductie in 1983 nieuwe markten opende. Een opvolger voor een succesnummer maken, is geen makkelijke taak, zeker niet voor een merk als Mercedes wat het vooral moet hebben van twee modelseries. De nieuwe C-klasse mag er echter wezen. De kleinste Benz ziet er goed uit, heeft prima rij-eigenschappen en krijgt af-fabriek eindelijk een concurrerende uitrusting mee. Xantia behaalde ook overall de meeste punten, want deze auto de eindzege opleverde. De overige deelnemende auto's waren: Toyota Corolla, Opel Corsa, Peugeot 306, Mitsubishi Lancer, Ford Escort, Volvo 440, Ford Mondeo, Renault Safrane, Nissan Serena, Toyota Carina De rommelmarkt is als fenomeen in Nederland uiterst populair. Er is bijna geen school, stichting, instelling of organisatie die niet met enige regelmaat inzamelingen houdt om spullen bijeen te vergaren. Deze worden dan op gezette tijden tegen aantrekkelijke prijzen aangeboden. De opbrengst gaat veelal naar goede doelen of naar de kas van de organisatie. Naast rommelmarkten voor goede doelen, zijn ook zogenaamde vrij-markten ingeburgerd. Hier verkopen particulieren en kleine handelaren hun artikelen. Sommigen hebben zelfs een vaste stand week in week uit. De rommelmarkt is overigens een verschijnsel wat men overal in Europa vindt. Wie in Frankrijk een bordje "Bric-a-brac" ziet staan, zal aan het einde van de wegwijzers een verzameling oude spullen en rariteiten vinden, altijd leuk voor een bezoek in de vakantie. Een variant op de rommelmarkt, die we vrijwel uitsluitend in Engeland tegenkomen, is de zogenaamde 'carboot- sale'. Hier worden door particulieren overbodige en oude spullen verkocht vanuit de kofferbak van de auto. In iedere streek van het Verenigd Koninkrijk zijn alle weekends wel enkele te vinden. Ze worden vaak door plaatselijke WV's aangekondigd en na wat speurwerk zijn er dikwijls aardige zaken te koop. In het AD van 25 mei wordt melding gemaakt van een wel heel bijzondere carboot-sale. De economische recessie heeft in Engeland ook de adel bereikt. In de tuin van het 150 kamers tellende Nostell Priory landhuis werd door verschillende Lords, Lady's, hertoginnen en graven uitverkoop gehouden. Er was hierbij de hulp ingeroepen van het gerenommeerde veilinghuis Sotheby's, zodat waardevolle spullen niet voor té weinig van eigenaar zouden verwisselen. Maar vanuit de kofferbak van menig Rolls Royce en Daimler kon men voor weinig geld zaken kopen als een mink bontjas, zilveren doosjes, zwaarden en antieke familiepistolen... Van de verschillende verkiezen die jaarlijks in autoland worden gehouden, is de "Trekauto van het laar" van ANWB's Kampeer en Caravan Kampioen inmiddels uitgegroeid tot een begerenswaardige titel. Immers hierbij wordt de ai vooral op prestaties in de praktijk getest. Na de Nissan Primera in 1991 en Volkswagen Golf in 1992, is voor 1993 de Citroën Xantia 27 verkozen tot "Trekauto van ht» Jaar". Tijdens de derde verkiezing werden twintig nieuwe auto's van het modeljaar 1993 twee dagen lang uitvoerig getest. De Xantia viel vooral in de smaak door zijn flinke eigen gewicht, goede weggedrag en uniek veersysteem. De vijf praktijkproeven werden afgenomen op de testbaan van DAF in St. Oedenrode. Alle deelnemende auto's werden door de jury bekeken op stabiliteit, prestaties, comfort, bedieningsgemak en het vanuit stilstand wegrijden op een helling. Iedere auto kreeg verschillende types caravan voor te slepen. De deelnemende auto's werden in vier klassen verdeeld, waaruit de zogenaamde klassewi tevoorschijn kwamen. een wat grotere uitstraling heeft. We kunnen de auto niet anders dan fraai vinden met zijn meegespoten bumpers en spiegels. Het interieur brengt geen spectaculair nieuwe zaken. Onder de overkapping zijn vanaf het basismodel een toerenteller en digitale kilometerteller te vinden. Alles voelt stevig en degelijk aan, zoals we van het merk gewend zijn. Een belangrijke verbetering is dat de voorstoelen een veel betere steun geven vooral aan de lenden. De achterpassagiers kwamen er bij de 190 niet bepaald royaal af. Dat is bij de C-klasse gelukkig wat verbeterd, al is het nog niet optimaal. Ruimtewinst is verkregen door de iets langere koets en de in de rugleuning van de voorstoelen uitgespaarde knieruimte. Over hoofdruimte kunnen voor- en achterpassagiers weinig klachten hebben. De gebruikte bekledingsmaterialen zijn sterk afhankelijk van de gekozen uitvoering. Ieder model uit de C-klasse is verkrijgbaar in de basisuitrusting, als Esprit, Elegance en Sport. De deurpanelen. Tot slot is er de Sport onder andere met het Sportline onderstel, sportstoelen, 5-gaats lichtmetalen velgen en een armsteun op de achterbank. De vier uitvoeringen zijn te combineren met alle motoren. Zo kan bijvoorbeeld de traagste diesel in Sport- uitvoering worden besteld. Het programma benzinemotoren beschikt allemaal over 4 kleppen per cilinder. Bekend zijn reeds de 6 cilinder 280 van 193 pk en de 4 cilinders 220 en 200 van respectievelijk 150 en 136 paardekrachten. Geheel nieuw is de basismotor in de Mercedes C180. Het gaat hier om een 4 cilinder 1.8 liter 16- klepper die goed is voor 122 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 170 Nm bij 4200 tr/min. Het zal vooral deze auto zijn die uit de benzine-reeks het meest verkocht gaat worden. Bij een totaalgewicht van 1250 levert de 1.8 liter zeer bevredigende prestaties zoals een top van 193 km/u en een acceleratie Vierkleps diesel Bovendien profiteert iedere C- klasse van de nieuwe voorwielophanging. Er is hier gekozen voor het principe wat al eerder op de S-klasse werd ingevoerd. We vinden niet meer de McPherson veerpoten, maar een gescheiden vering en schokdemping. Het valt direct op dat de auto een bijzonder neutrale wegligging heeft en de vooras haast perfect stil is. Achter vinden we de beproefde ruimtelijk geleide as met vijf reaktiestangen. Het geheel zorgt ervoor dat de C- klasse duidelijk sportiever aanvoelt dan de 190 en daardoor beter aansluit bij de eisen die de moderne zakenman of vrouw stelt. Mercedes hoopt met de C- klasse nu ook een jonger publiek te bereiken. De koper van een Mercedes C- Met de C-klasse voert Mercedes een nieuwe typebenaming in. De letter C wordt gevolgd door drie cijfers die de cilinderinhoud (gedeeld door tien) weergeven. In het geval van een dieselmotor wordt het woord DIESEL rechts op het kofferdeksel geplaatst. De nieuwe Mercedes C is met een lengte van 4,487 meter maar 3,9 centimeter gegroeid ten opzichte van de 190. Toch heeft men in het nieuwe ontwerp 5 centimeter meer crashruimte, 5 centimeter meer ruimte voor de achterpassagiers en 5 centimeter meer bagageruimte weten te creeren. GF-XS-67 S-‘LM 9631 o

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 21