7Z7Z
MERCEDES C-KL
Young Mr. Benz
CITROEN XANTIA:
SILVER LINE
I
TREKAUTO VAN HET JAAR
SKODA FAVORIT
ADEL
ENERGIE-HEFFING
Oplage: 96.900
#1297
497.
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
O
497..
547..
247.
197.
E# 557;
inde>it|
367.
697.
467.-
j27mei 1993 -pagina
Donderdag 27 mei 1993
heeft Mercedes uiterst succesvol de
het
vervolg op pag. 3
iuto
i2.0
het
MINDER LPG'
Tony Vos
INSTALLATIES
o.a.:
pag. 9
pag. 11
J
Lees verder
in dit nummer
Rover
Estate
Autotest:
Pontiac
Trans Sport 2.3 16V
pag. 3
Kia in september
van start
mbelasting
luit de
er.
Sr
Dei
iceis
Deze
leer vier
minnaars
i. Tot
r
I Jaargang 5
I Nummer 23
ITALE HETE-
HT MAGNETRON
)R BAKKEN,
.DEN EN GRILLED
26 liter inhoud en
watt vermogen,
i 799.- of 699.-
i de achterruit,
ikt de Silver
vdle
I op de GLXi
i. i^e auto
^7 J
f.32.000,= viel de Citroen ZX 1.8
in de prijzen, terwijl de
Renault 19 1.8 het in de
prijsklasse van f.32.000,= tot
f .40.000,= het beste deed.
Boven de 1.40.000,= kwam de
genoemde Xantia als beste uit
de bus, terwijl bij de diesels
de eer ging naar de Opel
Astra 1.7 turbodiesel. De
E, Mitsubishi Galant, Alfa 155,
Peugeot 405 diesel, Mazda 626
Comprex diesel en de Rover
Clubman Estate turbodiesel.
De prijs behorende bij de
"Trekauto van het Jaar"-titej
werd op 19 mei uitgereikt aan
Philippe Vincent, algemeen
directeur van Citroen
Nederland.
iportline
)e drie andere uitvoeringen
bieden stuk voor stuk
pakketten extra's die samen
voor een veel lager bedrag
kunnen worden aangeboden,
dan als ze afzonderlijk zouden
worden besteld. De Esprit
staat 25 mm lager op zijn
wielen, zonder dat dit invloed
heeft op de rij-eigenschappen.
Daarnaast krijgt de Esprit een
deelbaar neerklapbare
achterbank. De Eleganc
vooral op luxe gericht. I
versie biedt onderme
elektrisch bediende
portierruiten, een armsteun
achter, volledig beklede
kofferruimte, meer leer
bekleed stuurwiel en
pookknop, stoff ilter en houten
lijsten op dashboard en
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goirle,
Riel, Loon op Zand, Udenhout, Ber-
kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel
enHilvarenbeek.
SCH]
E MAGNETRON
HMT 712 Met
ter inhoud en 750
vermogen. Geen
.- of 699.- maar:
irlpool
TALE
3NETRON
E: AVM 627 Met
ronische timer, 20
nhoud en 750 watt
ogen. Geen 875.-
)9.- maar:
LIPS11000 WAT
FZUIGER
HR 6520 Met
ronische zuig-
itregeling. Geen
- of 349.- maar:
SCHh 200 WAT
FZUIGER
BBS 5541 Met
len zuigbuizen en
rgvak voor
tukken. Geen 399-
49.- maar:
basisuitvoering is gelukkig al
behoorlijk compleet met
bijvoorbeeld een airbag in het
stuurwiel, ABS, centrale
vergrendeling, elektrisch
verstelbare buitenspiegels,
vijfversnellingsbak en getint
glas.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
wereldprimeur een tweetal
vierkleps dieselmotoren. De
nieuwe 2.2 liter 16-klepper
levert 95 pk en past veel beter
bij het karakter van de
nieuweling. Het maximale
vermogen wordt bij 5000
tr/min bereikt, terwijl het
koppel een waarde bereikt
van 150 Nm tussen 3100 en
4500 tr/min. De 2.2 16V diesel
heeft een redelijke soeplesse,
al zijn een top van 175 km/u en
acceleratie van 0-100 in 16,3
seconden geen uitschieters.
INUSSI
3 LITER
PVRIESKIST
E: ZA 22 D. Geen
I.- of 799.- maar: 1
e# 637.
ïiussi]
5 LITER
PVRIESKAST
'E: Z 612 TF Met 3
n en 1 vak en regel
thermostaat. Geen
I.- of 699.- maar:
LITER
PVRIESKAST
E: SP 4220. Geen
i.- of 799.- maar:
e# 697.
rac]
SKOOKPLAAT
E: HG 055 Geen
.-of 479.- maar:
:miaad
ITS GASFORNUIS
r OVEN
’E: 5305 Met elek-
isch beveiligde gas-
i. Geen 1078.-0/
.- maar: i
'ag|
5/ELEKTRO
INUIS
E: FK 055 Met
adelige pannendra-
an oven met grill.
1 1799.- of 1499.'
katalysator. Deze krachtbron
levert 54 pk en springt
uitermate gunstig met zijn
brandstof om. De Skoda
Favorit Silver Line is in zijn
complete uitrusting voor
f.22.695,= bij de dealer te
vinden.
klasse zal vooral een
veelrijder zijn. Vandaar l
enorme belang van de
dieselmotoren. Mercedes
biedt de keuze uit drie. Aan de
basis vinden we de bekende 2
liter van 75 pk, zoals op enkele
verbeteringen na al vele jaren
gebruikt in de 190 D en 200 D.
Deze 2 liter 8-kleppen diesel
zorgt voor een redelijke top
van 160 km/u, maar blijft
vooral met een
acceleratiecijfers van 0-100 in
18,4 seconden duidelijk
achter. Mercedes presenteert
in de C-klasse echter als
Op de conferentie van ministers van Milieu en van Energie
eind april is enige voortgang geboekt in het streven naar een
Europese energieheffing. Behalve Groot-Brittannië waren de
overige elf deelnemers het erover eens dat zij zich tot de
ministers van Financiën zullen wenden met het verzoek zo
snel mogelijk een besluit te nemen. De bedoeling is een
heffing in te stellen die oploopt van f.5,40 per vat olie in 1993
tot f18,= in 2000. Als de heffing doorgaat, zou deze leiden tot
een 2 procent minder CO2-uitstoot in Nederland. (Bron; Rai)
van 0 tot 100 km/u in 12,2
seconden. De krachtbron is
daarnaast in het interieur
nauwelijks hoorbaar.
Digitaal
De auto is wat uiterlijk betreft
weer een echte Mercedes.
Vaste ingrediënten als de
typische grille, fier op de neus
prijkend embleem en de
geribbelde achterlichten zijn
weer allemaal aanwezig.
Grappig is dat de
achterlichtunits om de hoek
naar boven doorlopen. De
achtersteven is ten opzichte
van de 190 wat steviger
uitgevallen, waardoor de auto
Onder de naam Silver Line
introduceert Skoda een zeer
luxueus uitgerust speciale
editie van de Favorit GLXi. De
auto is gespoten in zilver
metaallok en is voorzien van
Ronal-lichtmetalen velgen en
getint glas. Verder is de
standaarduitrusting verrijkt
met centrale vergrendeling,
een Blaupunkt radio met
speakers en een afsluitbaar
dashboardkastje. In het
interieur vinden we verder
een lederen pookknop en in
hoogte verstelbare
veiligheidsgordels. De Favorit
Silver Line kenmerkt zich aan
de buitenkant verder door de
koplampsproeiers, zwart
uitlaat-sierstuk, mistlampen
en spoiler boven d“
Uiteraard beschikt
Line verder over all-
elementen die al op d
worden geboden. De i
heeft een 1.3 liter
injectiemotor met geregelde
ES ZUIGER
VAX 2000
:r-,stof-en tapijt-
jer in een. Geen
-of 595.- maar:
Vorig jaar heeft de
Rijksdienst voor het
Wegverkeer in totaal
58.000 nieuwe LPG-
installaties geregistreerd.
Dit getal is lager dan de
64.000 in 1991. De oorzaak
hiervan ligt
waarschijnlijk in de
verhoging van de
motorrijtuiger
voortkomend
zogenaamde
Tussenbalans. Deze
stijging leidt er ook toe
dat automobilisten die op
LPG rijden de installatie
uit hun auto laten
verwijderen. Aangezien
de auto dan in verband
met de gewijzigde
motorrijtuigenbelasting
moet worden herkeurd,
heeft de Rijksdienst voor
het Wegverkeer hier ook
cijfers over. Vorig betrof
het 37.000 voertuigen, in
1991 31.000 en in 1990
25.000. (Bron; Rai)
Tien jaar lang heelt Mercedes uiterst succesvol de
zakelijke markt bestookt met de 190, die voor het
merk bij introductie in 1983 nieuwe markten opende.
Een opvolger voor een succesnummer maken, is
geen makkelijke taak, zeker niet voor een merk als
Mercedes wat het vooral moet hebben van twee
modelseries. De nieuwe C-klasse mag er echter
wezen. De kleinste Benz ziet er goed uit, heeft prima
rij-eigenschappen en krijgt af-fabriek eindelijk een
concurrerende uitrusting mee.
Xantia behaalde ook overall
de meeste punten, want deze
auto de eindzege opleverde.
De overige deelnemende
auto's waren: Toyota Corolla,
Opel Corsa, Peugeot 306,
Mitsubishi Lancer, Ford
Escort, Volvo 440, Ford
Mondeo, Renault Safrane,
Nissan Serena, Toyota Carina
De rommelmarkt is als
fenomeen in Nederland
uiterst populair. Er is bijna
geen school, stichting,
instelling of organisatie die
niet met enige regelmaat
inzamelingen houdt om
spullen bijeen te vergaren.
Deze worden dan op gezette
tijden tegen aantrekkelijke
prijzen aangeboden. De
opbrengst gaat veelal naar
goede doelen of naar de kas
van de organisatie. Naast
rommelmarkten voor goede
doelen, zijn ook
zogenaamde vrij-markten
ingeburgerd. Hier verkopen
particulieren en kleine
handelaren hun artikelen.
Sommigen hebben zelfs een
vaste stand week in week
uit. De rommelmarkt is
overigens een verschijnsel
wat men overal in Europa
vindt. Wie in Frankrijk een
bordje "Bric-a-brac" ziet
staan, zal aan het einde van
de wegwijzers een
verzameling oude spullen
en rariteiten vinden, altijd
leuk voor een bezoek in de
vakantie. Een variant op de
rommelmarkt, die we
vrijwel uitsluitend in
Engeland tegenkomen, is
de zogenaamde 'carboot-
sale'. Hier worden door
particulieren overbodige en
oude spullen verkocht
vanuit de kofferbak van de
auto. In iedere streek van
het Verenigd Koninkrijk zijn
alle weekends wel
enkele te vinden. Ze worden
vaak door plaatselijke
WV's aangekondigd en na
wat speurwerk zijn er
dikwijls aardige zaken te
koop. In het AD van 25 mei
wordt melding gemaakt
van een wel heel bijzondere
carboot-sale. De
economische recessie heeft
in Engeland ook de adel
bereikt. In de tuin van het
150 kamers tellende Nostell
Priory landhuis werd door
verschillende Lords, Lady's,
hertoginnen en graven
uitverkoop gehouden. Er
was hierbij de hulp
ingeroepen van het
gerenommeerde
veilinghuis Sotheby's,
zodat waardevolle spullen
niet voor té weinig van
eigenaar zouden
verwisselen. Maar vanuit
de kofferbak van menig
Rolls Royce en Daimler kon
men voor weinig geld zaken
kopen als een mink bontjas,
zilveren doosjes, zwaarden
en antieke familiepistolen...
Van de verschillende
verkiezen die jaarlijks in
autoland worden gehouden, is
de "Trekauto van het laar"
van ANWB's Kampeer en
Caravan Kampioen inmiddels
uitgegroeid tot een
begerenswaardige titel.
Immers hierbij wordt de ai
vooral op prestaties in de
praktijk getest. Na de Nissan
Primera in 1991 en
Volkswagen Golf in 1992, is
voor 1993 de Citroën Xantia 27
verkozen tot "Trekauto van ht»
Jaar". Tijdens de derde
verkiezing werden twintig
nieuwe auto's van het
modeljaar 1993 twee dagen
lang uitvoerig getest. De
Xantia viel vooral in de smaak
door zijn flinke eigen gewicht,
goede weggedrag en uniek
veersysteem. De vijf
praktijkproeven werden
afgenomen op de testbaan
van DAF in St. Oedenrode.
Alle deelnemende auto's
werden door de jury bekeken
op stabiliteit, prestaties,
comfort, bedieningsgemak en
het vanuit stilstand wegrijden
op een helling. Iedere auto
kreeg verschillende types
caravan voor te slepen.
De deelnemende auto's
werden in vier klassen
verdeeld, waaruit de
zogenaamde klassewi
tevoorschijn kwamen.
een wat grotere uitstraling
heeft. We kunnen de auto niet
anders dan fraai vinden met
zijn meegespoten bumpers en
spiegels.
Het interieur brengt geen
spectaculair nieuwe zaken.
Onder de overkapping zijn
vanaf het basismodel een
toerenteller en digitale
kilometerteller te vinden.
Alles voelt stevig en degelijk
aan, zoals we van het merk
gewend zijn. Een belangrijke
verbetering is dat de
voorstoelen een veel betere
steun geven vooral aan de
lenden. De achterpassagiers
kwamen er bij de 190 niet
bepaald royaal af. Dat is bij
de C-klasse gelukkig wat
verbeterd, al is het nog niet
optimaal. Ruimtewinst is
verkregen door de iets langere
koets en de in de rugleuning
van de voorstoelen
uitgespaarde knieruimte.
Over hoofdruimte kunnen
voor- en achterpassagiers
weinig klachten hebben. De
gebruikte
bekledingsmaterialen zijn
sterk afhankelijk van de
gekozen uitvoering. Ieder
model uit de C-klasse is
verkrijgbaar in de
basisuitrusting, als Esprit,
Elegance en Sport. De
deurpanelen. Tot slot is er de
Sport onder andere met het
Sportline onderstel,
sportstoelen, 5-gaats
lichtmetalen velgen en een
armsteun op de achterbank.
De vier uitvoeringen zijn te
combineren met alle motoren.
Zo kan bijvoorbeeld de
traagste diesel in Sport-
uitvoering worden besteld.
Het programma
benzinemotoren beschikt
allemaal over 4 kleppen per
cilinder. Bekend zijn reeds de
6 cilinder 280 van 193 pk en de
4 cilinders 220 en 200 van
respectievelijk 150 en 136
paardekrachten. Geheel
nieuw is de basismotor in de
Mercedes C180. Het gaat hier
om een 4 cilinder 1.8 liter 16-
klepper die goed is voor 122 pk
bij 5500 tr/min en een koppel
van 170 Nm bij 4200 tr/min. Het
zal vooral deze auto zijn die
uit de benzine-reeks het meest
verkocht gaat worden. Bij een
totaalgewicht van 1250 levert
de 1.8 liter zeer bevredigende
prestaties zoals een top van
193 km/u en een acceleratie
Vierkleps diesel
Bovendien profiteert iedere C-
klasse van de nieuwe
voorwielophanging. Er is hier
gekozen voor het principe wat
al eerder op de S-klasse werd
ingevoerd. We vinden niet
meer de McPherson
veerpoten, maar een
gescheiden vering en
schokdemping. Het valt direct
op dat de auto een bijzonder
neutrale wegligging heeft en
de vooras haast perfect stil is.
Achter vinden we de
beproefde ruimtelijk geleide
as met vijf reaktiestangen. Het
geheel zorgt ervoor dat de C-
klasse duidelijk sportiever
aanvoelt dan de 190 en
daardoor beter aansluit bij de
eisen die de moderne
zakenman of vrouw stelt.
Mercedes hoopt met de C-
klasse nu ook een jonger
publiek te bereiken.
De koper van een Mercedes C-
Met de C-klasse voert
Mercedes een nieuwe
typebenaming in. De letter C
wordt gevolgd door drie cijfers
die de cilinderinhoud
(gedeeld door tien)
weergeven. In het geval van
een dieselmotor wordt het
woord DIESEL rechts op het
kofferdeksel geplaatst. De
nieuwe Mercedes C is met een
lengte van 4,487 meter maar
3,9 centimeter gegroeid ten
opzichte van de 190. Toch
heeft men in het nieuwe
ontwerp 5 centimeter meer
crashruimte, 5 centimeter
meer ruimte voor de
achterpassagiers en 5
centimeter meer
bagageruimte weten te
creeren.
GF-XS-67
S-‘LM 9631
o