Beter wonen en '0, leven in Tilburg door stadsbeheer 395,- LIST TS KKER TILBURG® Ruim baan voor de fiets Extra geld voor aandachtsgebieden IFORT MODEM Meer verlichting, minder onveiligheid Moderne industriestad timmert aan de weg Gezamenlijke aanpak door schilverbetering Grotere verkeersveiligheid van levensbelang Reactie is welkom! Inspraak heeft zin Stadsbeheerplan Tilburg Iff5' Aandacht voor groen 3 mei 1993 Donderdag 13 mei 1993 - pagina 7 traat. zienir Achterstand wordt aangepakt in Pastorieklamp... f 'n Voorrang voor de fiets... I won teed 0 burg jxtra Klachten? ledikant met Meer veiligheid door langzamer rijden... Meer gemeentelijk nieuws op pagina 8- 9 zijn aan- loef- Bel de Vliegende Brigade! stad, vormen samen een netwerk van fietspaden. deTilbur. ken. Vooi van ongeveer 37 miljoen gulden worden allerlei ver beteringen voorgesteld en problemen aangepakt. In het programma staan maat regelen waardoor niet al- bare Vandaar dat de c, geld wil steken in goede toegangswegen en verbin dingswegen van en naar Til- burgse bedrijven. In 1994 en in de jaren erna worden bijvoorbeeld de wegen op Kraaiven verbeterd. Ook op het bedrijventerrein Ka naalzone zullen wegen wor den herbestraat. nen opschieten over goede fietspaden staat voorop. Daarvoor is het zogeheten sternet ontworpen. Zeven fietsroutes, I van west naar oost eri van Zo'n 3,5 miljoen gulden zal in 1994 worden besteed om in de Goirkestraat, het NS- plein en de Piusstraat on derdelen van de sternet- route aan te leggen. m<_ /liegt )ssing.H( 428597. imenten in l worden dan zo verholpen. gelen er- laantrek- te kiezen raan- in ge- rvoor .e sa- bij- ide i een re- slechte 500.000,- uitgetrokken om deze 'rotte plekken' aan te pakken. 'ant van de hui- muren, funde- >rdt verbeterd met Een nieuw park wordt aangelegd... In een stad met veel groen voelt i De verslechtering van het milieu, in groenstroken en parken n groen in Tilburg. Het geld is men langs het Wilhelr krijgt onder meer het c knapbeurt. -pagina 6 -DE TILBURGSE KOERIER geve verv lopend jaar- ..mm. www en van noord naar zuid door de ^an het fietsstrool' ter opva. nieuwe i Maar liefst 4 miljoen gulden veilig i wil de gemeente uittrekken gelijk om de stad voor fietsers zo aat^ veilig en aantrekkelijk mo- des~ Jt belangrijk dat het autover- eel mogelijk gebruik maakt igen. Dan is er im- irkeer in wijken en regering J mogelijk >r stadsbeheer In het L twee gebieden mm. wwi dachtsgebied: Ivoor straat en Pastorie iden. ken hebben ook nu Zij kunnen gezamt Een aantal gebieden in Til- Oude panden In de aandachtsgebieden zijn ze op verschillende plaatsen te vinden: verpauperde panden braakliggende terreinen. Maar ook op meer plaatsen in Tilburg komen we ze tegen. De gemeente heeft daarom i van het ian-Beu- i linksaf- i verkeersregelin- irdoor kan de bus jnt passeren. Donkere, onveilige plekken in de stad zijn veel Tilbur- gers een doorn in het oog. Dat is wel gebleken uit de reacties van de afgelopen jaren op het jaarprogram ma, daarom 200.000,- uitge trokken om onveilige plaat sen in de stad veiliger te ma- bret ken. Meer en betere verlichting langs fietspa den en aanpassing van de beplanting moeten er bij- teren. fietsers zijn kwetsbaar en daarom vaak bij ongeluk ken betrokken. In het jaar programma reserveert de gemeente in 1994 bijna 1,3 miljoen gulden voor allerlei verkeersmaatregelen. Zo wil de gemeente een aantal onveilige kruispunten aan pakken. Zo'n 400.000,- zal worden besteed aan de aanpassing van de kruispunten Beetho- venlaan-Offenbachlaan, Baden Powelllaan-Bene- luxlaan en Bosscheweg- Lovense Kanaaldijk. Door bezuinigingen van de is het, vooral na 1997, goed dat er minder geld voor 1 beschikbaar komt. De gemeente verwacht in 1994 nog geen problemen. burg vraagt om aparte aan dacht. In deze wijken of buurten dreigen achters tanden wanneer de ge meente geen extra geld be schikbaar zou stellen. Daarom maakt de gemeen te, samen met andere be trokkenen, voor deze gebie den speciale plannen om de leefbaarheid ook in de toe komst veilig te stellen. MODERNE industriestad Ook in Tilburg vallen nog ie- smallingen der jaar te veel slachtoffers 30 km per u in het verkeer. Vooral voet- w°rdt^enj gangers, fietsers en brom- d®L*a" 4 -viir> Iziiirtlf'knoi' nn Iedereen ziet wel eens iets in zijn of haar omgeving waar snel wat aan moet gebeuren. Stoeptegels zijn losgeraakt na een fikse regenbui of kinderen hebben al spelend het hele groenperk overhoop gehaald. Snelle actie is dan geboden. We wonen immers allemaal het liefst in een nette en verzorgde straat. Bellen met de Vliegende Brigade is de oplossing. Het te lefoonnummer is 428597. Alle kleine mankementen in uw woonomgeving w snel mogelijk vert sn. vanaf 1995, zullen jecten voorschilrenovatie angewezen. Er is dan wel pld voor particuliere wo ltering. en rommelige Van dit budget worden ook panden aangekocht die bij de uitvoering van maatregelen letterlijk in de weg staan en daarom gesloopt moeten worden. liet richt op een bepaald stad, maar de hele stad loep heeft c wijken waar krijgen me imma _.3 er bete ipak staat Dat betekent I vervanging van sn straat meteen om het toch al t heel te vernieuwen. Ge lijktijdig wordt dan beslist over de mo gelijkheid om van de straat een 30 km/uur-gebied te maken of verkeers- Zo worden allerlei maatregelen zo goed moge- elkaar afgestemd. Welke ...MMtregelen de gemeente nodig acht voor het komende jaar staat in het nieuwe Voorlopig Jaarprogram ma 1994. Uiteindelijk beslist de gemeenteraad welke voorgestelde maatregelen ook daadwerkelijk worden uitge- t ié voerd. Dat gebeurt in het najaar, bij lb de behandeling van de begroting naar voor volgend jaar. Vóór die tijd kan iedereen reageren. Het college van burgemeester en wethouders bekijkt de inspraakresultaten en legt een definitief programma vooraan de ge meenteraad. Het voorstel van het college komt in oktober eerst nog aan de orde in een vergadering van de raadscommissie Ruimtelijke Or dening, Openbare Werken en Stads beheer. Daarnaast kunt u ook het Infor matiepunt Stadsbeheer bellen. Het telefoonnummer daarvan is 428610. Daar kunt u terecht voor klachten of problemen, waarvoor snelle actie niet direct nodig is, maar die toch betrekking hebben op de woonomgeving. Dit tele foonnummer is tevens meldpunt voor sociale veiligheid. wegen in de hele stad. meente. Ook jn 1994 is ei joen gulden beste particuliere woning' Toch zal er de en meer aanda ken aan een c zogeheten Sv. straten of zelfs bt technisch slecht Voor de vierde keer wordt nu een Voorlopig Jaarprogramma Stads beheer (SBP) gepresenteerd. Daaruit blijkt dat deze vorm van in spraak een succes is. leder jaar reageren veel Tilburgers op de voor stellen. Zij komen met goede ideeën en met alternatieven voor voorgestelde maatregelen. De reacties worden zo veel mogelijk ver werkt in het definitieve jaarprogramma. Ook is het keer zoveel mogelijk gebi van de hoofdwegen. Dar mers minder ver!:". buurten. Om daarvoor te zorgen wordt de drukte zoveel mogelijk gestuurd. Dit kan door met bewegwijzering de au to's vooral over de grotere wegen te leiden. Ook zorgen andere maatrege voor dat het voor auto's ona kelijk wordt om sluiproutes te Door aanleg van drempels, wegver- n lieten heeft met de buitenkar ring pp- zen, zoals dragende n de ge- ring en daken, wor jr2mil- subsidie. voor Eén milje ïring. meer >n- t iedereen zich thuis. Maar het valt niet altijd mee om de stad ook groen te houden. eu, toenemende bebouwing en vandalisme maken het leven van struiken en bomen niet makkelijk. In het jaarprogramma is daarom 3,5 miljoen gulden uitgetrokken voor het s vooral bestemd voor de aanleg en inrichting van het Kromhoutpark r 3t planten van bo- Iminakanaal en de aanplant van het Noorderbos ten noorden van de wijl.tJuirijnstok. Verder groen op de begraafplaats aan de Hoflaan en in het Wilhelminapark het komend jaar een op- i en zones waar maximaal uur mag worden gereden, en groot aantal straten min- aantrekkelijk voor het verkeer èn liger voor de bewoners. Komend schikken over goed bereik- we9en m de hele stad. meente. Ook in 1994 is er weer bare industrieterreinen. ioen gulden bestemd aemeente Zo komen er op verschillende straten particuliere wonmgverbeter in nnodo 'n Tilburg nieuwe asfaltlagen, wor- Toch zal er de komende jaren mee den extra parkeerhavens aangelegd en meer aandacht worden geschor en vindt herbestrating plaats van ken aan een gezamenlijk aanpak: de fietspaden, trottoirs en parkeerplaat- zogeheten schilverbetering. Hele sen. Dat is hard nodig, want een mo- straten of zelfs buurten, die er bouw- derne industriestad kan immers niet technisch slecht aan toe zijn, worde~ zondereen uitstekend wegennet! dan aangepakt. Alles we..-- Voor wie wil reageren op de plannen voor 1994, ligt het programma ter inzage in het Gemeentelijk Informatiecentrum aan het Stadhuisplein (ge opend op maandag van 13.00 tot 17.00 uur, op dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 16.00 uur) en bij de re ceptie van Publieke Werken aan de Vincentiusstraat (geopend op werk dagen van 9.00 tot 12.30 uur). Op beide adressen zijn ook exemplaren van het programma verkrijgbaar. Heeft u vragen over de inhoud van het jaarprogramma, dan kunt u bellen met de heer B. Ruften van Publieke Werken, tel. 428567. Wilt u reageren, schrijf dan naar: College van burgemeester en wethou ders van de gemeente Tilburg, Poétbus 90155,5000 LH Tilburg. Dat kan tot 10 juni aanstaande. jaar worden onder andere in de Bendastraat, Petrus Loosjesstraat, Frans de Basstraat en de Adriaan Kluitstraat dit soort maatregelen ge nomen. De inspraakmogelijkheid leverde vorig jaar flink wat reacties op. Om die reacties ook daadwerkelijk te kunnen beantwoorden, heeft de gemeente een bedrag van 500.000,- extra beschikbaar. Dat geld is goed besteed. Zo konden bijvoorbeeld de bewoners van de flats aan de Schubert- straat/Nobelstraat rekenen op een bedrag van 120.000,-. Daarmee is, in aansluiting op de renovatie, de woonomgeving grondig verbeterd. Ook bewoners in de Bisschoppenbuurt reageerden. Zij vonden dat er nodig iets moest gebeuren aan de verkeersveiligheid in de buurt. Er werd 100.000,- beschikbaar gesteld om van de straten 30 km/uur-gebied te maken. Ook voor 1994 is er 500.000,- beschikbaar om aan de wensen van buur ten en wijken te kunnen voldoen. Eigenlijk is de vrije ruimte voor inspraak nog groter. Verschillende posten in het jaarprogramma kunnen nog na der worden ingevuld. Zo is er 250.000,- beschikbaar om in te springen op plotselinge problemen en klachten. Daarnaast zijn suggesties welkom voor het besteden van 350.000,- om milieuhinderlijke bedrijven uit buur ten en wijken te verplaatsen. En verder kunnen plannen voor 'zelfbe- heerprojecten' betaald worden uit een apart budget van 125.000,-. Dit zijn projecten waarbij een aantal mensen zelf zorg draagt voor bijvoor beeld het onderhoud van een speelvoorziening. Inspraak-reacties die niet direct kunnen worden gehonoreerd, maken kans op uitvoering -n een van de volgende jaarprogramma's. Op het Jaarprogramma Stads1"* heer kunnen alle Tilburgers tot juni reageren. Het is gestuurd naar een groot aantal organisaties, maar ook individuele burgers hebben in spraak. Dit jaar heeft de gemeente opnieuw een bedrag van 500.000,- gereserveerd om aangegeven knel punten op te lossen. Totaalaanpak Stadsbeheer gaat uit van een totaal aanpak. Dat wil zeggen dat de ge- 1 Onzekere toekomst ie stad qeno- De aanPak van de gemeente T ilburg ar het ‘s *n Nederland nog vrij uniek. leer aan- Toch is daarmee de toekomst van i dan ae- het stadsbeheer niet verzekerd. terv de Nog meer Tilburgers op de De resterende 500.000,- is be- fiets naar de winkel of het stemd voor meer veiligheid en fiets- werk: dat is de bedoeling gemak. Bijvoorbeeld voor de aanleg van rode markering waardoor de van de voorgestelde maat- fietsstrook voor hetutOverkeer be regelen uit het jaarprogram- ter Qpvait Maar er komen ook ma. nieuwe voorzieningen, waardoor j rechtsaf slaan bij rood licht mo- wordt. Tenslotte wordt ook het ntal mogelijkheden om de fiets in de stad te stallen uitgebreid. gelijk te maken. Snel kun- Openbaar vervoer De duidelijke keuze vóór de fiets be tekent wel dat er minder geld uitge- "“ven kan worden aan het openbaar •ervoer dan in de afgelopen twee Wanneer mensen de auto wil- laten staan, wordt tegenwoordig QQnmaal vaker de fiets gepakt mc. ..<4 openbaar vervoer. Dat ver klaart die keuze. Overigens kan het openbaar vervoer toch nog rekenen op zo'n 500.000,- aan maatregelen. Dit geld is vooral bestemd voor het oplossen knelpunt Hart van Brabantlae kenstraat. Daar komt een voorziening en een stallatie. Daardo sneller dit kruispur voorbeeld voor zorgen dat fietsers en wandelaars zich 4 meer op hun gemak voelen. Voor het eerst is komend jaar een dachtsgebied: Groeseind-Hoef- deel van het geld gereserveerd voor straat en Pastorieklamp. Deze wij- de verlichting van achterpaden. ken hebben ook nu al die status. I. De gemeente heeft Deze paden vallen weliswaar niet Zij kunnen 9ez^ ««m Annnnn. .rit™. onder het openbaar gebied, maar f juist daar voelen mensen zich be- U0K voor ae aanwijzing van nieuwe dreigd wanneer verlichting ont- aandachtsgebieden is alvast geld 1 aekt. In overleg met de woningcor- gereserveerd. Welke wijk of buurt in poraties wordt bepaald waar de nood aanmerking komt voor de speciale het hoogst is. Tenslotte treft de ge- status van aandachtsgebied wordt meente maatregelen om de veilig- °P moment bekeken. De gebie- heid in het Wilhelminapark te verbe- den Oerle en de Reit maken de meeste kans. Het doel van het onlangs meente zich ni verschenen Jaarprogram- deel van de stad, i die daarin worden voorge- dacht in het jaarprograr steld, komen voor een groot deelten van Tilburg die deel rechtstreeks ten goede staan. Bij de aanp-' aan het wonen en leven in menhang voorop. irgse buurten en wij- voorbeeld dat de v< or een totaalbedrag .navaar .37 milinen Wegdek geheel te ven Iijktijdig wordt dan besli gelijkheid om van de straat km/uur-gebied te maken ofve drempels aan te leggen. z_m leyeicii waaiuuui mei cu- allebei m« leen de woonomgeving er op vooruit gaat, maar bij voorbeeld ook het verkeer veiliger wordt en er meer groen komt. iljoen gulden is er voor ko mend jaar uitgetrokken pm het schil- verbeteringsproject 'Vögeltjesbuurt' verder af te maker Daarna, dus nieuwe project worden aan"c zijn, worden minder gek. /at te maken ningverbete-'- ring. lie er I ZONE

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 7