Beter wonen en
'0,
leven in Tilburg
door stadsbeheer
395,-
LIST
TS
KKER
TILBURG®
Ruim baan voor de fiets
Extra geld voor aandachtsgebieden
IFORT
MODEM
Meer verlichting,
minder onveiligheid
Moderne industriestad
timmert aan de weg
Gezamenlijke aanpak door
schilverbetering
Grotere verkeersveiligheid
van levensbelang
Reactie is welkom!
Inspraak heeft zin
Stadsbeheerplan Tilburg
Iff5'
Aandacht
voor
groen
3 mei 1993
Donderdag 13 mei 1993 - pagina 7
traat.
zienir
Achterstand wordt aangepakt in Pastorieklamp...
f
'n
Voorrang voor de fiets...
I won
teed
0
burg
jxtra
Klachten?
ledikant met
Meer veiligheid door langzamer rijden...
Meer gemeentelijk nieuws op pagina 8- 9
zijn
aan-
loef-
Bel de Vliegende
Brigade!
stad, vormen samen een
netwerk van fietspaden.
deTilbur.
ken. Vooi
van ongeveer 37 miljoen
gulden worden allerlei ver
beteringen voorgesteld en
problemen aangepakt. In
het programma staan maat
regelen waardoor niet al-
bare
Vandaar dat de c,
geld wil steken in goede
toegangswegen en verbin
dingswegen van en naar Til-
burgse bedrijven. In 1994
en in de jaren erna worden
bijvoorbeeld de wegen op
Kraaiven verbeterd. Ook op
het bedrijventerrein Ka
naalzone zullen wegen wor
den herbestraat.
nen opschieten over goede
fietspaden staat voorop.
Daarvoor is het zogeheten
sternet ontworpen.
Zeven fietsroutes, I
van west naar oost eri van
Zo'n 3,5 miljoen gulden zal
in 1994 worden besteed om
in de Goirkestraat, het NS-
plein en de Piusstraat on
derdelen van de sternet-
route aan te leggen.
m<_ /liegt
)ssing.H(
428597.
imenten in
l worden dan zo
verholpen.
gelen er-
laantrek-
te kiezen
raan-
in ge-
rvoor
.e sa-
bij-
ide
i een re-
slechte
500.000,- uitgetrokken om deze
'rotte plekken' aan te pakken.
'ant van de hui-
muren, funde-
>rdt verbeterd met
Een nieuw park wordt aangelegd...
In een stad met veel groen voelt i
De verslechtering van het milieu,
in groenstroken en parken n
groen in Tilburg. Het geld is
men langs het Wilhelr
krijgt onder meer het c
knapbeurt.
-pagina 6
-DE TILBURGSE KOERIER
geve
verv
lopend jaar-
..mm. www en van
noord naar zuid door de ^an het
fietsstrool'
ter opva.
nieuwe i
Maar liefst 4 miljoen gulden veilig i
wil de gemeente uittrekken gelijk
om de stad voor fietsers zo aat^
veilig en aantrekkelijk mo- des~
Jt belangrijk dat het autover-
eel mogelijk gebruik maakt
igen. Dan is er im-
irkeer in wijken en
regering
J mogelijk
>r stadsbeheer
In het L
twee gebieden mm.
wwi dachtsgebied:
Ivoor straat en Pastorie
iden. ken hebben ook nu
Zij kunnen gezamt
Een aantal gebieden in Til- Oude panden
In de aandachtsgebieden zijn ze op
verschillende plaatsen te vinden:
verpauperde panden
braakliggende terreinen.
Maar ook op meer plaatsen in Tilburg
komen we ze tegen.
De gemeente heeft daarom
i van het
ian-Beu-
i linksaf-
i verkeersregelin-
irdoor kan de bus
jnt passeren.
Donkere, onveilige plekken
in de stad zijn veel Tilbur-
gers een doorn in het oog.
Dat is wel gebleken uit de
reacties van de afgelopen
jaren op het jaarprogram
ma,
daarom 200.000,- uitge
trokken om onveilige plaat
sen in de stad veiliger te ma- bret
ken. Meer en betere
verlichting langs fietspa
den en aanpassing van de
beplanting moeten er bij- teren.
fietsers zijn kwetsbaar en
daarom vaak bij ongeluk
ken betrokken. In het jaar
programma reserveert de
gemeente in 1994 bijna 1,3
miljoen gulden voor allerlei
verkeersmaatregelen. Zo
wil de gemeente een aantal
onveilige kruispunten aan
pakken.
Zo'n 400.000,- zal worden
besteed aan de aanpassing
van de kruispunten Beetho-
venlaan-Offenbachlaan,
Baden Powelllaan-Bene-
luxlaan en Bosscheweg-
Lovense Kanaaldijk.
Door bezuinigingen van de
is het, vooral na 1997, goed
dat er minder geld voor 1
beschikbaar komt.
De gemeente verwacht in 1994 nog
geen problemen.
burg vraagt om aparte aan
dacht. In deze wijken of
buurten dreigen achters
tanden wanneer de ge
meente geen extra geld be
schikbaar zou stellen.
Daarom maakt de gemeen
te, samen met andere be
trokkenen, voor deze gebie
den speciale plannen om de
leefbaarheid ook in de toe
komst veilig te stellen.
MODERNE industriestad
Ook in Tilburg vallen nog ie- smallingen
der jaar te veel slachtoffers 30 km per u
in het verkeer. Vooral voet- w°rdt^enj
gangers, fietsers en brom- d®L*a"
4 -viir> Iziiirtlf'knoi' nn
Iedereen ziet wel eens iets in
zijn of haar omgeving waar
snel wat aan moet gebeuren.
Stoeptegels zijn losgeraakt na
een fikse regenbui of kinderen
hebben al spelend het hele
groenperk overhoop gehaald.
Snelle actie is dan geboden.
We wonen immers allemaal het
liefst in een nette en verzorgde
straat. Bellen met de Vliegende
Brigade is de oplossing. Het te
lefoonnummer is 428597. Alle
kleine mankementen in uw
woonomgeving w
snel mogelijk vert
sn.
vanaf 1995, zullen
jecten voorschilrenovatie
angewezen. Er is dan wel
pld voor particuliere wo
ltering.
en rommelige Van dit budget worden ook panden
aangekocht die bij de uitvoering van
maatregelen letterlijk in de weg
staan en daarom gesloopt moeten
worden.
liet richt op een bepaald
stad, maar de hele stad
loep heeft c
wijken waar
krijgen me
imma
_.3 er bete
ipak staat
Dat betekent I
vervanging van
sn straat meteen
om het toch al t
heel te vernieuwen. Ge
lijktijdig wordt dan beslist over de mo
gelijkheid om van de straat een 30
km/uur-gebied te maken of verkeers-
Zo worden
allerlei maatregelen zo goed moge-
elkaar afgestemd. Welke
...MMtregelen de gemeente nodig
acht voor het komende jaar staat in
het nieuwe Voorlopig Jaarprogram
ma 1994.
Uiteindelijk beslist de gemeenteraad
welke voorgestelde maatregelen
ook daadwerkelijk worden uitge-
t ié voerd. Dat gebeurt in het najaar, bij
lb de behandeling van de begroting
naar voor volgend jaar. Vóór die tijd kan
iedereen reageren. Het college van
burgemeester en wethouders bekijkt
de inspraakresultaten en legt een
definitief programma vooraan de ge
meenteraad. Het voorstel van het
college komt in oktober eerst nog
aan de orde in een vergadering van
de raadscommissie Ruimtelijke Or
dening, Openbare Werken en Stads
beheer.
Daarnaast kunt u ook het Infor
matiepunt Stadsbeheer bellen.
Het telefoonnummer daarvan is
428610. Daar kunt u terecht voor
klachten of problemen, waarvoor
snelle actie niet direct nodig is,
maar die toch betrekking hebben
op de woonomgeving. Dit tele
foonnummer is tevens meldpunt
voor sociale veiligheid.
wegen in de hele stad. meente. Ook jn 1994 is ei
joen gulden beste
particuliere woning'
Toch zal er de
en meer aanda
ken aan een c
zogeheten Sv.
straten of zelfs bt
technisch slecht
Voor de vierde keer wordt nu een Voorlopig Jaarprogramma Stads
beheer (SBP) gepresenteerd. Daaruit blijkt dat deze vorm van in
spraak een succes is. leder jaar reageren veel Tilburgers op de voor
stellen. Zij komen met goede ideeën en met alternatieven voor
voorgestelde maatregelen. De reacties worden zo veel mogelijk ver
werkt in het definitieve jaarprogramma.
Ook is het
keer zoveel mogelijk gebi
van de hoofdwegen. Dar
mers minder ver!:".
buurten.
Om daarvoor te zorgen wordt de
drukte zoveel mogelijk gestuurd. Dit
kan door met bewegwijzering de au
to's vooral over de grotere wegen te
leiden.
Ook zorgen andere maatrege
voor dat het voor auto's ona
kelijk wordt om sluiproutes te
Door aanleg van drempels, wegver-
n lieten heeft met de buitenkar
ring pp- zen, zoals dragende n
de ge- ring en daken, wor
jr2mil- subsidie.
voor Eén milje
ïring.
meer
>n-
t iedereen zich thuis. Maar het valt niet altijd mee om de stad ook groen te houden.
eu, toenemende bebouwing en vandalisme maken het leven van struiken en bomen
niet makkelijk. In het jaarprogramma is daarom 3,5 miljoen gulden uitgetrokken voor het
s vooral bestemd voor de aanleg en inrichting van het Kromhoutpark r 3t planten van bo-
Iminakanaal en de aanplant van het Noorderbos ten noorden van de wijl.tJuirijnstok. Verder
groen op de begraafplaats aan de Hoflaan en in het Wilhelminapark het komend jaar een op-
i en zones waar maximaal
uur mag worden gereden,
en groot aantal straten min-
aantrekkelijk voor het verkeer èn
liger voor de bewoners. Komend
schikken over goed bereik- we9en m de hele stad. meente. Ook in 1994 is er weer
bare industrieterreinen. ioen gulden bestemd
aemeente Zo komen er op verschillende straten particuliere wonmgverbeter
in nnodo 'n Tilburg nieuwe asfaltlagen, wor- Toch zal er de komende jaren mee
den extra parkeerhavens aangelegd en meer aandacht worden geschor
en vindt herbestrating plaats van ken aan een gezamenlijk aanpak: de
fietspaden, trottoirs en parkeerplaat- zogeheten schilverbetering. Hele
sen. Dat is hard nodig, want een mo- straten of zelfs buurten, die er bouw-
derne industriestad kan immers niet technisch slecht aan toe zijn, worde~
zondereen uitstekend wegennet! dan aangepakt. Alles we..--
Voor wie wil reageren op de plannen voor 1994, ligt het programma ter
inzage in het Gemeentelijk Informatiecentrum aan het Stadhuisplein (ge
opend op maandag van 13.00 tot 17.00 uur, op dinsdag t/m vrijdag van
9.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 16.00 uur) en bij de re
ceptie van Publieke Werken aan de Vincentiusstraat (geopend op werk
dagen van 9.00 tot 12.30 uur). Op beide adressen zijn ook exemplaren
van het programma verkrijgbaar.
Heeft u vragen over de inhoud van het jaarprogramma, dan kunt u bellen
met de heer B. Ruften van Publieke Werken, tel. 428567.
Wilt u reageren, schrijf dan naar: College van burgemeester en wethou
ders van de gemeente Tilburg, Poétbus 90155,5000 LH Tilburg. Dat kan
tot 10 juni aanstaande.
jaar worden onder andere in de
Bendastraat, Petrus Loosjesstraat,
Frans de Basstraat en de Adriaan
Kluitstraat dit soort maatregelen ge
nomen.
De inspraakmogelijkheid leverde vorig jaar flink wat reacties op. Om die
reacties ook daadwerkelijk te kunnen beantwoorden, heeft de gemeente
een bedrag van 500.000,- extra beschikbaar. Dat geld is goed besteed.
Zo konden bijvoorbeeld de bewoners van de flats aan de Schubert-
straat/Nobelstraat rekenen op een bedrag van 120.000,-. Daarmee is,
in aansluiting op de renovatie, de woonomgeving grondig verbeterd. Ook
bewoners in de Bisschoppenbuurt reageerden. Zij vonden dat er nodig
iets moest gebeuren aan de verkeersveiligheid in de buurt. Er werd
100.000,- beschikbaar gesteld om van de straten 30 km/uur-gebied te
maken.
Ook voor 1994 is er 500.000,- beschikbaar om aan de wensen van buur
ten en wijken te kunnen voldoen. Eigenlijk is de vrije ruimte voor inspraak
nog groter. Verschillende posten in het jaarprogramma kunnen nog na
der worden ingevuld. Zo is er 250.000,- beschikbaar om in te springen
op plotselinge problemen en klachten. Daarnaast zijn suggesties welkom
voor het besteden van 350.000,- om milieuhinderlijke bedrijven uit buur
ten en wijken te verplaatsen. En verder kunnen plannen voor 'zelfbe-
heerprojecten' betaald worden uit een apart budget van 125.000,-. Dit
zijn projecten waarbij een aantal mensen zelf zorg draagt voor bijvoor
beeld het onderhoud van een speelvoorziening.
Inspraak-reacties die niet direct kunnen worden gehonoreerd, maken
kans op uitvoering -n een van de volgende jaarprogramma's.
Op het Jaarprogramma Stads1"*
heer kunnen alle Tilburgers tot
juni reageren. Het is gestuurd naar
een groot aantal organisaties, maar
ook individuele burgers hebben in
spraak. Dit jaar heeft de gemeente
opnieuw een bedrag van 500.000,-
gereserveerd om aangegeven knel
punten op te lossen.
Totaalaanpak
Stadsbeheer gaat uit van een totaal
aanpak. Dat wil zeggen dat de ge-
1 Onzekere toekomst
ie stad
qeno- De aanPak van de gemeente T ilburg
ar het ‘s *n Nederland nog vrij uniek.
leer aan- Toch is daarmee de toekomst van
i dan ae- het stadsbeheer niet verzekerd.
terv
de
Nog meer Tilburgers op de De resterende 500.000,- is be-
fiets naar de winkel of het stemd voor meer veiligheid en fiets-
werk: dat is de bedoeling gemak. Bijvoorbeeld voor de aanleg
van rode markering waardoor de
van de voorgestelde maat- fietsstrook voor hetutOverkeer be
regelen uit het jaarprogram- ter Qpvait Maar er komen ook
ma. nieuwe voorzieningen, waardoor
j rechtsaf slaan bij rood licht mo-
wordt. Tenslotte wordt ook het
ntal mogelijkheden om de fiets in
de stad te stallen uitgebreid.
gelijk te maken. Snel kun- Openbaar vervoer
De duidelijke keuze vóór de fiets be
tekent wel dat er minder geld uitge-
"“ven kan worden aan het openbaar
•ervoer dan in de afgelopen twee
Wanneer mensen de auto wil-
laten staan, wordt tegenwoordig
QQnmaal vaker de fiets gepakt
mc. ..<4 openbaar vervoer. Dat ver
klaart die keuze.
Overigens kan het openbaar vervoer
toch nog rekenen op zo'n 500.000,-
aan maatregelen. Dit geld is vooral
bestemd voor het oplossen
knelpunt Hart van Brabantlae
kenstraat. Daar komt een
voorziening en een
stallatie. Daardo
sneller dit kruispur
voorbeeld voor zorgen dat
fietsers en wandelaars zich 4
meer op hun gemak voelen.
Voor het eerst is komend jaar een dachtsgebied: Groeseind-Hoef-
deel van het geld gereserveerd voor straat en Pastorieklamp. Deze wij-
de verlichting van achterpaden. ken hebben ook nu al die status.
I. De gemeente heeft Deze paden vallen weliswaar niet Zij kunnen 9ez^
««m Annnnn. .rit™. onder het openbaar gebied, maar f
juist daar voelen mensen zich be- U0K voor ae aanwijzing van nieuwe
dreigd wanneer verlichting ont- aandachtsgebieden is alvast geld
1 aekt. In overleg met de woningcor- gereserveerd. Welke wijk of buurt in
poraties wordt bepaald waar de nood aanmerking komt voor de speciale
het hoogst is. Tenslotte treft de ge- status van aandachtsgebied wordt
meente maatregelen om de veilig- °P moment bekeken. De gebie-
heid in het Wilhelminapark te verbe- den Oerle en de Reit maken de
meeste kans.
Het doel van het onlangs meente zich ni
verschenen Jaarprogram- deel van de stad, i
die daarin worden voorge- dacht in het jaarprograr
steld, komen voor een groot deelten van Tilburg die
deel rechtstreeks ten goede staan. Bij de aanp-'
aan het wonen en leven in menhang voorop.
irgse buurten en wij- voorbeeld dat de v<
or een totaalbedrag
.navaar .37 milinen Wegdek geheel te ven
Iijktijdig wordt dan besli
gelijkheid om van de straat
km/uur-gebied te maken ofve
drempels aan te leggen. z_m
leyeicii waaiuuui mei cu- allebei m«
leen de woonomgeving er
op vooruit gaat, maar bij
voorbeeld ook het verkeer
veiliger wordt en er meer
groen komt.
iljoen gulden is er voor ko
mend jaar uitgetrokken pm het schil-
verbeteringsproject 'Vögeltjesbuurt'
verder af te maker
Daarna, dus
nieuwe project
worden aan"c
zijn, worden minder gek.
/at te maken ningverbete-'-
ring.
lie er I
ZONE