RENAULT CLIO
o
fi M S
W I L 1
MERCEDES
E-KLASSE
BMW 3251CABRIO
FORMULE-l
ASPIRATIES
297,
127.
197.
f.5971
568.
'797.
SJ8
f297.
Fianse
accijns
IKAST
m AT-5OOO
'DROGER M,t
'697.
Ï\elektronic
ISDROGER
l«t stfttMtr, ktrttMtt m
Ï1197,
-
-
4*
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
i
UDEURS
>r-
Renault Sport
nei1993 -pagina24
Oplage: 96.900
Donderdag 13 mei 1993
rielei
dairs
s>.-
laar
>r de
vraa
bevc
3
ioph<
:iale
Tony Vos
S;LP
rar
Autotest:
pag. 9
o.a.:
Lees verder
in dit nummer
Grijze kentekens:
tot 1 januari buiten schot
pag. 7
Renault Twingo
pag. 3
60 jaar
Gijsbers
Jaargang 5
Nummer 21
voor
aans
verschillen
rers gelijk...
Spoordijk 72/76
Tel. 013/422133
'MPACT
IGNETRON
*ttt. 5 rttHÜn.
CENTRIFUGE
y tMwitsl tn
wiiïfinf.
Iblad
:dat
belangrijkste technische
wijziging onthuld: de 2.0 liter
motor.
0 WATT
)FZUIGER M,t
‘rjuiflrrtehtrifiltfr.
MAGNETRON
EN GRILLEN
'6 llr. irM, 800 Mtf
t'497.
lece nt werd
I liter motor
iuceerd
p een hoog
andere ABS,
leen
tsverdeling
ras ligt
lardoor de
traal
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
LlU TOEREN
AUTOMAAT
inM m»t f-prtfr.
,1197.
Dieppe wordt opgebouwd. Het
motorvermogen wordt
opgepept tot 220 pk terwijl de
voorwielen worden
aangedreven via een
zesversnellingsbak. Uiteraard
worden ook remmen,
besturing, onderstel, velgen,
banden en de carrosserie
aangepast. De Clio Williams
in burgerkledij kost 1.48.295,=.
TS GASFORNUIS
OVEN
'Irtr. ftffrtn.
'min,
laximale
bij 4500 tr/r
»r belangrij
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goirle,
Riel, Loon op Zand, Udenhout, Ber-
Irel Enschot, Oisterwijk, Moergestel
en Hilvarenbeek.
carrosserie volledig van de
bestaande 16-klepper
overgenomen. De Clio
Williams wordt alleen in Bleu
Sport metallic geleverd. Op de
voorspatborden wordt de
TOMAAT
tf irtsprtA'tmmi s.
OMAAT
VAATWASSER
Mit 12 CHNtrft,
fflMW 'f M AMffit-
698
Mondial
E AFZUIGKAP
ifrnifctftcitiit.
i een 2.5 liter
..-klepper van 113
ppel van 170 Nm
-n 3 liter 6
xwJ pk en een
-n 210 Nm
S00 tr/min.
n voldoen
lieu-eisen
Italische
0
indeling
elte
Hepvriesruimte
nbolen
pool
ISDROGER
chtsJrtiienJt
'448.
iging, elektrisch
portierruiten en
jrgrendeling met
diening.
voorruitstijl. De nieuwe o=<=
veiligheidsuitrusting van de met de 325i,
325i Cabrio staat op een hoog 2.5 liter 24-k
niveau met onder anc'
gordelspanners en i
airbag. De gewichts
over voor- en achteras
vrijwel op 5050, waa
auto een bijzonder neuti
weggedrag kent.
Het programma van de
Wielophanging
Door zowel boring als slag
van de 1.8 liter te vergroten, is
de cilinderinhoud op 1998 cc
gebracht. Het maximale
vermogen komt nu uit op 150
pk bij 6100 tr/min, terwijl het
koppel zijn maximale waarde
van 175 Nm bij 4500 tr/min
bereikt. Zeer belangrijk is de
toegenomen souplesse, daar
85% van het koppel al vanaf
2500 tr/min van zich laat
profiteren. Boven de 3500
tr/min is zelfs 95% van het
maximale koppel aanwezig.
TAG]
T-KOOKPLAAT
geld nodig heeft, di
willen ze daar ook
Corsica - De verbintenis van Renault met Williams
heeft in het seizoen 1992 de overwinning in de
Formule 1 opgeleverd. Geen wonder dat Renault dit
feit commercieel uitbuit. In een beperkte oplage
komt het Franse merk met de Clio Williams, een
auto gebaseerd op de bestaande 1.8 liter 16V. Ook
heeft Renault met de Clio Williams inmiddels zijn
debuut gemaakt tijdens de rally van Corsica. We
beproefden de nieuweling op enkele
klassementsproeven van dit haast historische auto-
evenement.
Om de hogere krachten van de
motor aan te kunnen, werd de
bestaande
vijfversnellingsbak
aangepast, terwijl ook de
overbrengingsverhoudingen
speciaal op dit model zijn
afgestemd. Zo is het huis
verstevigd, zijn grotere
tandwielen gebruikt, heeft de
secundaire as een grotere
diameter en is de ophanging
verstevigd. De bak schakelt
behoorlijk exact, maar wie
snel en sportief met de
Williams gaat rijden, zal met
name op dit punt moeten
wennen. Vooral bij schakelen
van twee naar drie of
andersom wil een te snelle
beweging nog wel eens een
niet bedoelde versnelling
opleveren.
De voorwielophanging is
voorzien van de onderste
wieldraagarmen van de
Renault 19 16V, die aan een
stijver subframe zijn
opgehangen. Mede dooi
bredere wielen nam de
spoorbreedte voor met 34 mm
toe. Verder zijn aan de
voorkant speciale veren,
stabilisatorstangen en
schokdempers gemonteerd.
Achter is alleen gesleuteld
aan de schokdempers. Toch
-blijft de Clio Williams een
echte Renault. In de elkaar
zeer snel opvolgende, korte
bochten op het eiland Corsica
bleek vooral de achteras nog 190.1
wel eens te comfortabel, wat Mere
in het dagelijks gebruik juist
weer een voordeel is.
Homologatie
De achterkant heeft echter de
neiging in snelle bochten licht
uit te breken, een reactie die
door plotseling remmen kan
worden versterkt. De Clio
Williams haalt een top van
215 km/u en heeft sléchts 7,8
seconden nodig om de 100
km/u te halen. De Williams
vormt de kroon op een serie
sportieve Clio-modellen. De
"S" is het sportmodel met de
1.4 motor van 80 pk gekoppeld
aan een close-ratio
versnellingsbak. Re
deClioRSi met 1.8 li
van 110 pk geintrodi
naast de reeds bestaande 1.8
16Vvanl37pk.
De Williams wordt in slechts
één uitvoering geleverd met
speciale bekleding, blauwe
wijzerplaten en een
genummerde plaquette op het
dashboard. Van dit speciale
model zullen tussen de 3500 en
3800 exemplaren worden
gemaakt, zodat liefhebbers
snelle beslissers moeten zijn.
De eerste 2500 exemplaren
zijn nodig voor de
homologatie als rally-auto.
Het interieur toont een
mengeling van comfortabele
en sportieve elementen. De
kuipstoelen bieden een
uitstekende zit en houden
bestuurder en bijrijder prima
op hun plaats ook als er stevig
wordt gereden. Op de dorpels
is een paneel met de naam
"Williams" aangebracht. De
blauwe kleur is verder terug te
vinden op de
veiligheidsgordels en het
tapijt op de bodem. De
standaarduitvoering omvat
onder meer
stuurbekrachtic/
bediende voorpot
centrale ver
afstandbedi
Burgerkledij
Opties kunnen af-fabriek niet
worden besteld. Wie een
snelle Clio wil hebben met
bijvoorbeeld Radio-Renault of
ABS zal bij de 1.8 liter
uitkomen. Vanwege de
homologatie is een groot deel
van de serie al geproduceerd.
Het aanbrengen van
accessoires achteraf zou de
auto onnodig duur maken.
De Clio Williams zal zowel in
de Groep A als N aan de start
verschijnen. De Groep N-
versie wijkt technisch weinig
van de standaard Williams af,
maar is uiteraard voorzien
van voorgeschreven
elementen als een rolkooi,
brandblussers, sportstoelen
en vierpunts
veiligheidsgordels.
Daarnaast is er de Groep A-
variant, die bij Alpine in
Als 20-jarige startte
Patrick Landon zijn
carrière bij Renault in
1964. Op dit moment is hij
directeur van de afdeling
Rally bij Renault Sport. Hij
heeft een duidelijke visie
waar het met de rallysport
de komende jaren naartoe
moet. Landon: "Het is
moeilijk om in Europa nog
rally's te organiseren. Het
probleem is dat er een
groot verschil bestaat
tussen de hobbyisten en
de professionals. Deze
twee groepen liggen ver
uit elkaar wat betreft
auto's, snelheid en
ervaring. Toch is er aan
alles een grens. Toen er in
1986 bij de
wereldkampioenschappe
n twee doden vielen, werd
duidelijk dat de auto's te
snel waren en dat er te
weinig aan veiligheid
voor de bestuurder en
bijrijder werd gedaan.
Coureurs willen immers
alleen maar sneller. De
keuze tussen een 2 liter
voorwielaandrijver en een
2 liter turbo met
vierwielaandrijving is
voor hen heel makkelijk.
Toch zal in de toekomst
het verschil tussen de
auto's langzaam moeten
worden verminderd om de
rally aantrekkelijk te
houden voor het publiek.
Zo zullen er steeds meer
grenzen aan de prestaties
worden gesteld door de
Fisa. Dit gebeurt nu ook
al, maar vaak te
onsamenhangend. Een
auto die dit jaar tot de
absolute top behoord, kan
volgend jaar wegens
veranderde eisen ineens
aan de kant worden gezet
omdat bijvoorbeeld 1
persoon het allemaal te
gek vindt".
Met deze visie als
achtergrond denkt
Landon dat over een pac
jaar in de rallywereld
auto's met een
atmosferische 2 liter-
motor en
tweewielaandrijving de
standaard zullen zijn. 'We
hebben heel nadrukkelijk
nu de Clio Williams 2 liter
gebracht om op deze trend
vooruit te lopen. Rally's
worden verreden op
normale wegen. Als je
daar met misvormde
monsters komt, krijg je
geen sympathie van het
publiek. Een team moet
daarom met duidelijk
herkenbare produktie-
auto's rijden en als mijn
voorspellingen uitkomen
zal de rally-auto van 1997
veel dichter bij de
produktie-exemplaren
staan dan nu het geval is".
Begin dit jaar kondigde
Mercedes aan de naamgeving
van haar programma
drastisch te gaan wijzigen
met de komst van de C-klasse
als opvolger voor de Mercedes
1 "9. De middenklasse van
rcedes, tot nu toe 200-300-
reeks genoemd, zal vanaf 18
juni as. voortaan als E-klasse
door het leven gaan. De auto
heeft niet alleen een
naamswijziging ondergaan,
maar krijgt ook uiterlijk en
onder de motorkap de nodige
veranderingen mee. Zo zien
we een gewijzigd front in de
stijl van de S-klasse en een
achterzijde waar met name
het kofferdeksel iets anders is
vormgegeven. Uiteraard blijft
de modellenflora met de
vierdeurs sedan, het T-model,
de coupé en cabriolet volledig
gehandhaafd. De
benzinemotoren werden eind
vorig jaar allemaal voorzien
van 4 kleppen per cilinder,
nieuw zijn nu echter enkele
meerkleps dieselmotoren. Het
Het uiterlijk van de Williams
wordt opgesierd met
goudkleurig gespoten
lichtmetalen velgen en
verschillende Williams-
badges. Verder is de
De Franse overheid heeft
aangekondigd de
accijnzen op benzine
met 28 centimes (ongeveer
een dubbeltje) te laten
toenemen. Van de
opbrengsten moet onder
andere het sociale
zekerheidsstelsel
overeind gehouden
worden. Een groot
landelijke ochtendl
meldde deze week
daardoor de Franse
benzineprijzen de
hoogste van Europa zullen
worden. Nu is Frankrijk
van oudsher nooit
goedkoop geweest wat
betreft brandstoffen, m<
of die tien cent voor de
consument nu zoveel
verschil maken is de
vraag. De Franse
bevolking begrijpt best dat
de overheid meer
dus
^ar ook wel
voor betalen. In Frankrijk
hebben ze dit trucje vast
van onze overheid
afgekeken. En wellicht dat
onze regering in de Franse
accijnsverhoging weer de
aanleiding ziet onze
accijnzen verder op te
trekken. Wij hebben in
Europa immers de
twijfelachtige eer tot de
duurste autolanden te
behoren en die positie wil
men blijkbaar koste wat
kost behouden. Frankrijk
mag dan wel iets duurder
zijn met de randstofprijzen
»r wat betreft de
ischafprijzen van
nieuwe auto's en
wegenbelasting is de
Franse mede-Europeaan
veel goedkoper uit. Ook de
auto met dieselmotor is in
dit grote land snel
voordeliger door juist
een veel lagere
wegenbelasting. Van
Europese harmonisatie op
dit gebied lijkt voorlopig
nog weinig terecht te
komen, hoe vaak de
verschillende landelijke
overheden elkaar ook
nadoen voor wat betreft de
accijnsverhogingen op
brandstof.
De onderlinge i
blijven zo immi
gaat hier om eeo u
vijf cilinder 20-1',;
pk en een koppel van
bij 3200 tr/min en een
cilinder van 136 pk en
hoog koppel van L
tussen de 2200 en 4600
Deze dieselmotoren vUxUUt
aan de hoogste milieu-eis<
door de standaard
oxydatiekatalysator en
uitlaatgasrecirculatie. De
vierkleppen diesels zijn
uiterlijk te herkennen aan de
zogenaamde 'turbo-sleuven'
in het rechter voorscherm. De
Mercedes 300 CE-24 Cabriolet
is nu vervangen door de E 320
met 3,2 liter motor. Verder is
het programma uitgebreid
met de E 220 cabriolet met 4
cilinder 2,2 liter 16-
kleppenmotor. De prijzen van
de E-klasse zullen tussen de
0,6 en 2,1 procent hoger liggen
dan de huidige 200/300-reeks,
terwijl juist de service-
intervallen zijn verhoogd van
10.000 en 20.000 naar 15.000 en
30.000 km.
Nog net voor de start van het
zomerseizoen introduceert
BMW een cabriolet op basis
vah de huidige 3-serie.
Het is wederom een bijzonder
fraaie creatie geworden.
Uiteraard is de cabrio direct
afgeleid van het tweedeurs
coupé-model. De 3-serie is net
als voorheen weer een vol-
cabriolet met een verstevigde
re 3-serie cabrio start
~'ci, met 192 pk sterke
-kleppenmotor. Er is
echter nu al in een 320i
voorzien met 2 liter 6
cilindermotor. BMW heeft de
fraaie kapconstructie van het
vorige model verder
geperfectioneerd. Het geheel
wordt netjes onder een
afdekking opgeborgen.
Bijzonder fraai is bovendien
de speciale hardtop die tegen
meerprijs kan worden
geleverd. De
standaarduitvoering omvat
onder meer
stuurbekrachtiging, in hoogte
verstelbare voorstoelen,
lichtmetalen wielen, centrale
vergrendeling, getint glas,
elektrisch verstelbare
buitenspiegels, elektrisch
bediende zijruiten en een
toerenteller.
De BMW 325i Cabrio staat in
de prijslijst voor f.98.800,= en
kan tegen een meerprijs van
f.5.750,= van een automatische
vijftraps versnellingsbak
worden voorzien.
'SIP 73»,