RENAULT CLIO o fi M S W I L 1 MERCEDES E-KLASSE BMW 3251CABRIO FORMULE-l ASPIRATIES 297, 127. 197. f.5971 568. '797. SJ8 f297. Fianse accijns IKAST m AT-5OOO 'DROGER M,t '697. Ï\elektronic ISDROGER l«t stfttMtr, ktrttMtt m Ï1197, - - 4* Bijlage van: De Tilburgse Koerier i UDEURS >r- Renault Sport nei1993 -pagina24 Oplage: 96.900 Donderdag 13 mei 1993 rielei dairs s>.- laar >r de vraa bevc 3 ioph< :iale Tony Vos S;LP rar Autotest: pag. 9 o.a.: Lees verder in dit nummer Grijze kentekens: tot 1 januari buiten schot pag. 7 Renault Twingo pag. 3 60 jaar Gijsbers Jaargang 5 Nummer 21 voor aans verschillen rers gelijk... Spoordijk 72/76 Tel. 013/422133 'MPACT IGNETRON *ttt. 5 rttHÜn. CENTRIFUGE y tMwitsl tn wiiïfinf. Iblad :dat belangrijkste technische wijziging onthuld: de 2.0 liter motor. 0 WATT )FZUIGER M,t ‘rjuiflrrtehtrifiltfr. MAGNETRON EN GRILLEN '6 llr. irM, 800 Mtf t'497. lece nt werd I liter motor iuceerd p een hoog andere ABS, leen tsverdeling ras ligt lardoor de traal Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur LlU TOEREN AUTOMAAT inM m»t f-prtfr. ,1197. Dieppe wordt opgebouwd. Het motorvermogen wordt opgepept tot 220 pk terwijl de voorwielen worden aangedreven via een zesversnellingsbak. Uiteraard worden ook remmen, besturing, onderstel, velgen, banden en de carrosserie aangepast. De Clio Williams in burgerkledij kost 1.48.295,=. TS GASFORNUIS OVEN 'Irtr. ftffrtn. 'min, laximale bij 4500 tr/r »r belangrij De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Ber- Irel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. carrosserie volledig van de bestaande 16-klepper overgenomen. De Clio Williams wordt alleen in Bleu Sport metallic geleverd. Op de voorspatborden wordt de TOMAAT tf irtsprtA'tmmi s. OMAAT VAATWASSER Mit 12 CHNtrft, fflMW 'f M AMffit- 698 Mondial E AFZUIGKAP ifrnifctftcitiit. i een 2.5 liter ..-klepper van 113 ppel van 170 Nm -n 3 liter 6 xwJ pk en een -n 210 Nm S00 tr/min. n voldoen lieu-eisen Italische 0 indeling elte Hepvriesruimte nbolen pool ISDROGER chtsJrtiienJt '448. iging, elektrisch portierruiten en jrgrendeling met diening. voorruitstijl. De nieuwe o=<= veiligheidsuitrusting van de met de 325i, 325i Cabrio staat op een hoog 2.5 liter 24-k niveau met onder anc' gordelspanners en i airbag. De gewichts over voor- en achteras vrijwel op 5050, waa auto een bijzonder neuti weggedrag kent. Het programma van de Wielophanging Door zowel boring als slag van de 1.8 liter te vergroten, is de cilinderinhoud op 1998 cc gebracht. Het maximale vermogen komt nu uit op 150 pk bij 6100 tr/min, terwijl het koppel zijn maximale waarde van 175 Nm bij 4500 tr/min bereikt. Zeer belangrijk is de toegenomen souplesse, daar 85% van het koppel al vanaf 2500 tr/min van zich laat profiteren. Boven de 3500 tr/min is zelfs 95% van het maximale koppel aanwezig. TAG] T-KOOKPLAAT geld nodig heeft, di willen ze daar ook Corsica - De verbintenis van Renault met Williams heeft in het seizoen 1992 de overwinning in de Formule 1 opgeleverd. Geen wonder dat Renault dit feit commercieel uitbuit. In een beperkte oplage komt het Franse merk met de Clio Williams, een auto gebaseerd op de bestaande 1.8 liter 16V. Ook heeft Renault met de Clio Williams inmiddels zijn debuut gemaakt tijdens de rally van Corsica. We beproefden de nieuweling op enkele klassementsproeven van dit haast historische auto- evenement. Om de hogere krachten van de motor aan te kunnen, werd de bestaande vijfversnellingsbak aangepast, terwijl ook de overbrengingsverhoudingen speciaal op dit model zijn afgestemd. Zo is het huis verstevigd, zijn grotere tandwielen gebruikt, heeft de secundaire as een grotere diameter en is de ophanging verstevigd. De bak schakelt behoorlijk exact, maar wie snel en sportief met de Williams gaat rijden, zal met name op dit punt moeten wennen. Vooral bij schakelen van twee naar drie of andersom wil een te snelle beweging nog wel eens een niet bedoelde versnelling opleveren. De voorwielophanging is voorzien van de onderste wieldraagarmen van de Renault 19 16V, die aan een stijver subframe zijn opgehangen. Mede dooi bredere wielen nam de spoorbreedte voor met 34 mm toe. Verder zijn aan de voorkant speciale veren, stabilisatorstangen en schokdempers gemonteerd. Achter is alleen gesleuteld aan de schokdempers. Toch -blijft de Clio Williams een echte Renault. In de elkaar zeer snel opvolgende, korte bochten op het eiland Corsica bleek vooral de achteras nog 190.1 wel eens te comfortabel, wat Mere in het dagelijks gebruik juist weer een voordeel is. Homologatie De achterkant heeft echter de neiging in snelle bochten licht uit te breken, een reactie die door plotseling remmen kan worden versterkt. De Clio Williams haalt een top van 215 km/u en heeft sléchts 7,8 seconden nodig om de 100 km/u te halen. De Williams vormt de kroon op een serie sportieve Clio-modellen. De "S" is het sportmodel met de 1.4 motor van 80 pk gekoppeld aan een close-ratio versnellingsbak. Re deClioRSi met 1.8 li van 110 pk geintrodi naast de reeds bestaande 1.8 16Vvanl37pk. De Williams wordt in slechts één uitvoering geleverd met speciale bekleding, blauwe wijzerplaten en een genummerde plaquette op het dashboard. Van dit speciale model zullen tussen de 3500 en 3800 exemplaren worden gemaakt, zodat liefhebbers snelle beslissers moeten zijn. De eerste 2500 exemplaren zijn nodig voor de homologatie als rally-auto. Het interieur toont een mengeling van comfortabele en sportieve elementen. De kuipstoelen bieden een uitstekende zit en houden bestuurder en bijrijder prima op hun plaats ook als er stevig wordt gereden. Op de dorpels is een paneel met de naam "Williams" aangebracht. De blauwe kleur is verder terug te vinden op de veiligheidsgordels en het tapijt op de bodem. De standaarduitvoering omvat onder meer stuurbekrachtic/ bediende voorpot centrale ver afstandbedi Burgerkledij Opties kunnen af-fabriek niet worden besteld. Wie een snelle Clio wil hebben met bijvoorbeeld Radio-Renault of ABS zal bij de 1.8 liter uitkomen. Vanwege de homologatie is een groot deel van de serie al geproduceerd. Het aanbrengen van accessoires achteraf zou de auto onnodig duur maken. De Clio Williams zal zowel in de Groep A als N aan de start verschijnen. De Groep N- versie wijkt technisch weinig van de standaard Williams af, maar is uiteraard voorzien van voorgeschreven elementen als een rolkooi, brandblussers, sportstoelen en vierpunts veiligheidsgordels. Daarnaast is er de Groep A- variant, die bij Alpine in Als 20-jarige startte Patrick Landon zijn carrière bij Renault in 1964. Op dit moment is hij directeur van de afdeling Rally bij Renault Sport. Hij heeft een duidelijke visie waar het met de rallysport de komende jaren naartoe moet. Landon: "Het is moeilijk om in Europa nog rally's te organiseren. Het probleem is dat er een groot verschil bestaat tussen de hobbyisten en de professionals. Deze twee groepen liggen ver uit elkaar wat betreft auto's, snelheid en ervaring. Toch is er aan alles een grens. Toen er in 1986 bij de wereldkampioenschappe n twee doden vielen, werd duidelijk dat de auto's te snel waren en dat er te weinig aan veiligheid voor de bestuurder en bijrijder werd gedaan. Coureurs willen immers alleen maar sneller. De keuze tussen een 2 liter voorwielaandrijver en een 2 liter turbo met vierwielaandrijving is voor hen heel makkelijk. Toch zal in de toekomst het verschil tussen de auto's langzaam moeten worden verminderd om de rally aantrekkelijk te houden voor het publiek. Zo zullen er steeds meer grenzen aan de prestaties worden gesteld door de Fisa. Dit gebeurt nu ook al, maar vaak te onsamenhangend. Een auto die dit jaar tot de absolute top behoord, kan volgend jaar wegens veranderde eisen ineens aan de kant worden gezet omdat bijvoorbeeld 1 persoon het allemaal te gek vindt". Met deze visie als achtergrond denkt Landon dat over een pac jaar in de rallywereld auto's met een atmosferische 2 liter- motor en tweewielaandrijving de standaard zullen zijn. 'We hebben heel nadrukkelijk nu de Clio Williams 2 liter gebracht om op deze trend vooruit te lopen. Rally's worden verreden op normale wegen. Als je daar met misvormde monsters komt, krijg je geen sympathie van het publiek. Een team moet daarom met duidelijk herkenbare produktie- auto's rijden en als mijn voorspellingen uitkomen zal de rally-auto van 1997 veel dichter bij de produktie-exemplaren staan dan nu het geval is". Begin dit jaar kondigde Mercedes aan de naamgeving van haar programma drastisch te gaan wijzigen met de komst van de C-klasse als opvolger voor de Mercedes 1 "9. De middenklasse van rcedes, tot nu toe 200-300- reeks genoemd, zal vanaf 18 juni as. voortaan als E-klasse door het leven gaan. De auto heeft niet alleen een naamswijziging ondergaan, maar krijgt ook uiterlijk en onder de motorkap de nodige veranderingen mee. Zo zien we een gewijzigd front in de stijl van de S-klasse en een achterzijde waar met name het kofferdeksel iets anders is vormgegeven. Uiteraard blijft de modellenflora met de vierdeurs sedan, het T-model, de coupé en cabriolet volledig gehandhaafd. De benzinemotoren werden eind vorig jaar allemaal voorzien van 4 kleppen per cilinder, nieuw zijn nu echter enkele meerkleps dieselmotoren. Het Het uiterlijk van de Williams wordt opgesierd met goudkleurig gespoten lichtmetalen velgen en verschillende Williams- badges. Verder is de De Franse overheid heeft aangekondigd de accijnzen op benzine met 28 centimes (ongeveer een dubbeltje) te laten toenemen. Van de opbrengsten moet onder andere het sociale zekerheidsstelsel overeind gehouden worden. Een groot landelijke ochtendl meldde deze week daardoor de Franse benzineprijzen de hoogste van Europa zullen worden. Nu is Frankrijk van oudsher nooit goedkoop geweest wat betreft brandstoffen, m< of die tien cent voor de consument nu zoveel verschil maken is de vraag. De Franse bevolking begrijpt best dat de overheid meer dus ^ar ook wel voor betalen. In Frankrijk hebben ze dit trucje vast van onze overheid afgekeken. En wellicht dat onze regering in de Franse accijnsverhoging weer de aanleiding ziet onze accijnzen verder op te trekken. Wij hebben in Europa immers de twijfelachtige eer tot de duurste autolanden te behoren en die positie wil men blijkbaar koste wat kost behouden. Frankrijk mag dan wel iets duurder zijn met de randstofprijzen »r wat betreft de ischafprijzen van nieuwe auto's en wegenbelasting is de Franse mede-Europeaan veel goedkoper uit. Ook de auto met dieselmotor is in dit grote land snel voordeliger door juist een veel lagere wegenbelasting. Van Europese harmonisatie op dit gebied lijkt voorlopig nog weinig terecht te komen, hoe vaak de verschillende landelijke overheden elkaar ook nadoen voor wat betreft de accijnsverhogingen op brandstof. De onderlinge i blijven zo immi gaat hier om eeo u vijf cilinder 20-1',; pk en een koppel van bij 3200 tr/min en een cilinder van 136 pk en hoog koppel van L tussen de 2200 en 4600 Deze dieselmotoren vUxUUt aan de hoogste milieu-eis< door de standaard oxydatiekatalysator en uitlaatgasrecirculatie. De vierkleppen diesels zijn uiterlijk te herkennen aan de zogenaamde 'turbo-sleuven' in het rechter voorscherm. De Mercedes 300 CE-24 Cabriolet is nu vervangen door de E 320 met 3,2 liter motor. Verder is het programma uitgebreid met de E 220 cabriolet met 4 cilinder 2,2 liter 16- kleppenmotor. De prijzen van de E-klasse zullen tussen de 0,6 en 2,1 procent hoger liggen dan de huidige 200/300-reeks, terwijl juist de service- intervallen zijn verhoogd van 10.000 en 20.000 naar 15.000 en 30.000 km. Nog net voor de start van het zomerseizoen introduceert BMW een cabriolet op basis vah de huidige 3-serie. Het is wederom een bijzonder fraaie creatie geworden. Uiteraard is de cabrio direct afgeleid van het tweedeurs coupé-model. De 3-serie is net als voorheen weer een vol- cabriolet met een verstevigde re 3-serie cabrio start ~'ci, met 192 pk sterke -kleppenmotor. Er is echter nu al in een 320i voorzien met 2 liter 6 cilindermotor. BMW heeft de fraaie kapconstructie van het vorige model verder geperfectioneerd. Het geheel wordt netjes onder een afdekking opgeborgen. Bijzonder fraai is bovendien de speciale hardtop die tegen meerprijs kan worden geleverd. De standaarduitvoering omvat onder meer stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbare voorstoelen, lichtmetalen wielen, centrale vergrendeling, getint glas, elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrisch bediende zijruiten en een toerenteller. De BMW 325i Cabrio staat in de prijslijst voor f.98.800,= en kan tegen een meerprijs van f.5.750,= van een automatische vijftraps versnellingsbak worden voorzien. 'SIP 73»,

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 25