Fiat neemt
veiligheid serieus
RT
w
Nieuwe motoren in Opel Astra
Nekkussen
Kevers van Dannert
F]
Geen krassen met
kleurwas
5
II
:xi
TILLE
V
Snelle elektrische
Mitsubishi
Helft
Europese
auto's loodvrij
1D575
detilburgse koerier
DE AUTOMAAT - Donderdag 29 april 1993 - pagina 11
41
Ift
-
s
imic
gd.
'tz,
:ped
ieV"
>idoi
veb
turopa.
totaalop
steef
met die
skende
1
t Duitse
lende
I 175
ilburg
0045
ren
Ook is
30 km
30 km
30 km
>iuo
geeft onnodige;
ude uitlaat dö0r*
dien nodig ver-
r het u van pas
ole.
5.900,-
7.950, -
5.900,-
9.950, -
9.950,-
9.950, -
10.450, -
11.500,-
11.900, -
15.900, -
15.900,-
15.900,-
20.950,-
7.950, -
22.450, -
demo
dummy's van Fiat
vertegenwoordigen mensen
van verschillend geslacht,
leeftijd en afmetingen.
30 km
30 km
30 km
30 km
30 km
)0km
30 km
30 km
30 km
30 km
30 km
30 km
30 km
30 km
30 km
voor de Top- Chop, Speedster
of de Cabrio. Bij de Top-Chop
wordt het bestaande dak met
11 centimeter verlaagd. Het
Danta Giacosa, als
Fiats ontwerpafdeli
verantwoordeli
andere de Nuox
1961 al int’
begint bij i.
"Veilighek
goede
verloren me
lutomobiL.
>p te i-
junt voor
e meeste
m te weinig
rit steun te
ofdsteunen
:hermen van
j. Een simpel
isteun ook
i. Halfords
irgev
ikatc
hoofd van
srpafdeling
rdelijk voor onder
idovo 500, zag in
dat veiligheid
j een goed ontwerp,
id gaat verder met
i wegen, maar gaat weer
en met een slechte
automobilist", wist hij destijds
op te merken. Fabrikanten
kunnen de veiligheid van een
auto op een zeer hoog niveau
brengen, maar de onzekere
factor blijft altijd nog de
automobilist zelf.
Dannert is gespecialiseerd op
het gebied van het ombouwen
van een gewone Volkswagen
Kever tot cabriolet. Het
voorzieningen als in hoogte
verstelbare gordels en een
veiligheidsstuurwiel.
En dan nog enkele getallen: In
1992 voerde het centrum 250
tests op complete voertuigen
uit, 450 op de botssimulator en
tweeduizend op onderdelen.
Van deze tests werden 16.000
fotonegatieven en vijftig
kilometer film (duizend
beeldjes per seconde)
gemaakt. Het centrum maakte
65.000 foto-afdrukken.
Een gespannen houding achter het stuur
veroorzaakt vooral op lange ritten
vermoeidheid. De ergonomie van een
stoel is een constant aandachtspu
autofabrikanten. Echter in de
gevallen zijn hoofdsteuner
verstelbaar om tijdens de
bieden. Uiteraard hebben hoof
als primaire functie het bescl
het hoofd bij een aanrijding
nekkussen kan een hoofds
tijdens het rijden tot nut maken-
levert een simpel voorgevormd
schuimrubber kussentje in een katoenen
hoes, wat makkelijk met klitteband aan
de hoofdsteun kan worden bevestigd. Het
kussentje kost f. 17,95.
11993 -paginaIj),
Mitsubishi heeft in nauwe
samenwerking met de Tokyo
Electric Power Company (TÈPCO)
een elektrisch aangedreven
bestelauto ontwikkeld. Die gaat
door het leven onder de naam
Libero Cargo Van. Opmerkelijk
zijn de prestaties van de Libero.
Zo bereikt deze besteller een
topsnelheid van 130 km/u. De
actieradius bedraagt 250 km bij
een constante snelheid van 40
km/u. Dat is met nikkel/cadmium
accu's. Met lood accu's kan de
auto 165 km overbruggen.
Mitsubishi start deze zomer met
de serieproduktie van de Libero
Electric Van.
nog weinig kennis bestaat of
naar essentiële zaken
waarover nooit genoeg kennis
bestaat, zoals aanrijdingen
tussen auto's met verschillend
gewicht, verwondingscriteria
en ongevallenstatistiek.
Alle veiligheidsmaatregelen
in een Fiat, groot of klein, die
in de massaproduktie te
vinden zijn, zijn in Orbassano
getest.
Wegsimulator
Vanuit deze gedachte van
Giacosa ontstond in 1966 bij
de Mirafiori-fabriek een
Veiligheidslaboratorium. Met
de voor die tijd zeer moderne
apparatuur kon een grote
verscheidenheid aan tests
worden uitgevoerd. Op de
benedenverdieping werden in
drie ruimtes de verschillende
tests uitgevoerd, terwijl boven
de gegevens werden verwerkt
en analyses van de foto's en
films werden gemaakt. Het
gelden.
De Ecotec-familie bij Opel
wordt verder uitgebreid. Na de
2.5 liter V6 24-klepper in de
Vectra en de 1.6 liter 16-
klepper in de Corsa GSi komt
er nu ook een 1.8 liter 16-
klepper in de Astra GSi. Deze
krachtbron levert 125 pk bij
Alle autofabrikanten houden zich vergaand bezig
met de veiligheid. Bij een merk als Fiat gaan de
onderzoeken al meer dan dertig jaar terug. In 1976
werd in Orbassano, net buiten Turijn het Centro
Sicurezza (Veiligheidscentrum) in gebruik genomen.
Met de meest moderne apparatuur worden hier
jaarlijks vele crash-testen uitgevoerd en komen
onderdelen als een airbag tot stand. Verder beschikt
het centrum over eigen foto- en filmlaboratoria en
een afdeling voor gegevensverwerking.
aai
veiligLc
zijn deze_
dan de geldende normen.
Belangrijk hierbij is het
zogenaamde "fijnslijpen" van
een nieuw model. Dit is een
nauwkeurig proces van
experimenteren. Dat proces
begint bij het eerste prototype
en eindigt bij de laatste
voorproduktie-serie. Aan het
eind ervan voert het centrum
homologatietests uit om zeker
te stellen dat de auto voldoet
aan de wettelijke eisen en aan
Fiat's eigen interne normen.
Maar ook tijdens de produktie
worden bestaande modellen
door het Veiligheidscentrum
dak is vlak zonder de bekëi.d
dakkromming, terwijl de
achterruit horizontaler in de
carrosserie is geplaatst.
Verder heeft de auto brede
spatborden, opvallende
lichtunits voor en achter
een verlaagd onderstel.
een Top-Chop Cabrio
verkrijgbaar.
De Speedster kan als twee- of
vierzits auto worden geleverd.
Ook hier is de carrosserie
verlaagd en straalt de body
sportiviteit uit. Motorisch is de
Dannert Speedster minimaal
voorzien van een 100 pk 2.0
liter motor.
De drie cabrio's luisteren naar
de naam "Cabrio", "Cabrio
2+2" en "Cabrio Exklusiv". De
eerste versie probeert de
standaard VW Cabrio zo veel
mogelijk te benaderen.
De 2+2 biedt minder
binnenruimte.
Importeur BCCS in Heenvliet
geeft liefhebbers alle
informatie: tel. 01882-
1532/01887-2241.
programma van het
bedrijf telt verschilk
Kever ombouwpakketten,
waarbij kan worden gekozen
5600 tr/min en een koppel van
168 Nm bij 4800 tr/min.
Hiermee komt de Astra GSi tot
een top van 208 km/u en wordt
de acceleratie van 0 tot 100
km/u in 9 seconden volbracht.
De bouwwijze van de
cilinderkop komt sterk i
van de V6 overeen. Het
Bijna de helft van alle
benzine personenauto's in
Europa tankt inmiddels
loodvrij. Vorig jaar ging het
om gemiddeld 46,7 procent
tegen 40,5 procent in 1991 en
22.4 procent in 1989. Dit
blijkt uit de cijfers van
Eurostat, het EG-bureau
voor de statistiek. Uiteraard
bestaan in de lid-staten
onderling verschillen. Zo
bedraagt het percentage
automobilisten dat in
Duitsland loodvrije benzine
tankt 84,1. Daarna volgen
Nederland en Denemarken
met respectievelijk 69,7 en
69.4 procent. Onze
zuiderburen lopen met
ongeveer 33 procent
enigszins uit de pas. Ook in
Frankrijk en Ierland
schommelt het gemiddelde
rond de 30 procent. In
Luxemburg ligt het echter
weer op 57,8 procent. In
Griekenland op 17,5 procent
en in Italië en Portugal op 13
procent. Spanje vormt met
slechts 6,1 procent het
dieptepunt.
Tipo en Tempra
Vanuit de computerruimte
kunnen de testbanen worden
ovërzien. Met de
gespecialiseerde apparatuur
worden alle metingen
geregistreerd en verwerkt. De
computer bestuurt de
camera's, belichting, motoren.
Koprol
Botsproeven kunnen frontaal
worden uitgevoerd of vanuit
een hoek, terwijl er ook
mogelijkheden zijn voor een
koprol, kettingbotsingen en de
zogenaamde off-set-crash.
Ook de auto's die anno 1993 in
een proef zijn betrokken,
worden in een 'archief'
bewaard. Er is plaats voor
maarliefst 1000 voertuigen.
Ook kunnen binnen
verschillende statische en
dynamische tests op
carrosseriën of losse
componenten worden
uitgevoerd. Hiertoe heeft het
centrum slingerapparaten,
persen, hamers en andere
slagapparatuur. Hiermee
worden krachten nagebootst,
die zich in echte ongelukken
voordoen.
Ook is er de HyGe
botssimulator, een mac
die versnellingen tot 501
snelheden tot 100 km/u L
produceren om het effe~
botsingen op dummy's v
auto-onderdelen na te
bootsen. Het
HyGe is dat g
mderc'1 -1
Opel levert vanaf juni twee
nieuwe motoren in de Astra.
De nieuwe 1.6 liter van 71 pk
heeft een hoge
compressieverhouding,
waardoor een hoge efficiency
kan worden bereikt. Dit heeft
weer een gunstig effect op het
brandstofverbruik. Een
belangrijk onderdeel van de
krachtbron is een nieuw
elektronisch
motormanagementsysteem
wat niet alleen de centrale
injectie regelt, maar ook de
directe ontsteking en de
selectieve pingelcontrole. Er
kan zonder problemen
loodvrije benzine met een
octaangetal tussen 91 en 98
gebruikt worden. De
electronica past zich hierbij
aan. De 1.6 heeft een koppel
van 128 Nm bij 2800 tr/min. De
nieuweling is zo'n 7 procent
zuiniger dan de huidige 1.6-
krachtbron van 75 pk, die op
termijn zal worden vervangen.
Het genoemde
motormanagementsysteem
regelt ook de reiniging van het
actieve koolstoffilter dat
benzinedampen uit de tank
vasthoudt en het
uitlaatgasrecirculatiesysteem
(EGR). Deze laatste
voorziening zorgt weer voor
lagere emissiewaarden, zodat
de nieuwe Opel 1.6-motor kan
voldoen aan de zeer strenge
EG-eisen die vanaf 1996 zullen
veiligheids- en
alarmsystemen en meet de
snelheid van het testvoertuig.
Alle proeven worden middels
foto en film vastgelegd.
In dit goed uitgerust
testcentrum kwamen ook de
wijzigingen aan de nieuwe
Fiat Tipo en Tempra tot stand.
Deze auto's kunnen vanaf nu
met een airbag worden
besteld, kennen belangrijke
verstevigingen aan onderstel
en carrosserie en hebben
rs3
getest. Auto's worden van tijd
tot tijd van de produktielijn
gehaald om te zien of ze nog
voldoen aan de oorspronkelijk
gestelde
veiligheidsspecificaties.
Daarnaast worden bestaande
modellen natuurlijk gewijzigd
of verbeterd in hun
levenscyclus, want ook dat
hoort tot de
verantwoordelijkheden van
het Centro Sicurezza.
Een groot deel van het
oppervlak wordt ingenomen
door de acht testbanen voor
botsproeven. Op de langste
baan van 420 meter rijden
vrachtauto's met 100 km/u
tegen obstakels, terwijl
personenauto's hier met 140
km/u botsproeven ondergaan.
Turtle, de bekende Amerikaanse fabrikant van autopoetsmiddelen, introduceerde
onlangs onder de naam "Color Magic" de oplossing voor het zelf herstellen van lichte
lakbeschadigingen. Aan de vloeibare autowas op urethaan-basis is lakpigment
toegevoegd. Een normale behandeling met deze kleurwas doet lichte beschadigingen
verdwijnen. Het kleurpigment vult als het ware de kras, ontstaan op een parkeerplaats,
doordat op een bospad langs takken is gereden of het sleutelgat in het donker moeilijk
was te vinden. Tot nu toe bestond zo’n ’vullende' kleurwas niet en kon men krassen
alleen met een 'kleener' wegwerken. Daar kleefde echter het nadeel aan dat een
kleener een filmlaagje van de lak polijst. Het assortiment "Color Magic" omvat 10
verschillende basiskleuren. Iedere basiskleur bestrijkt tevens een groot aantal
tussenkleuren van de lichtste tot de donkerste variant, waardoor de was geschikt is
voor praktisch het hele Nederlandse wagenpark. Zonder zware fysieke inspanning kan
met de vloeibare was zowel een standaard als metallic carrosserie worden behandeld.
Eén poetsbeurt biedt circa 12 maanden glans- en kleurbescherming. Een flacon van een
halve liter kost f.39,95.
centrum beschikte over
katapults, slingersystemen,
persen voor statische tests,
een wegsimulator en een
testbank voor onderstellen. In
die tijd werden er jaarlijks
vijfhonderd auto's in
botsproeven gebruikt, die
allemaal in een gigantisch
'archief' buiten Turijn werden
opgeslagen.
De testfaciliteiten bij de
Mirafiori-fabriek werden
echter snel te klein en
zodoende nam Fiat in mei 1976
het huidige
Veiligheidscentrum in
Orbassano in gebruik. Dit
centrum behoort tot de
grootste en best uitgerust
veiligheidscentra van de
wereld en is het grootste in
Europa. Op een
totaaloppervlak van 110.000
vierkante meter zijn 80
ingenieurs en specialisten
werkzaam. Alle produkten uit
de Fiat-groep, dus ook van
Lancia en Alfa Romeo, worden
er uitvoerig aan de tand
gevoeld. In de eerste plaats
wordt lange termijn onderzoek
verricht op gebieden waar
Siemens Simtec 56
elektronisch
motormanagement regelt de
sequentiele multipoint
injectie en zorgt voor een
relatief gunstig
brandstofverbruik en zo laag
mogelijke uitstoot van
schadelijke stoffen.
420 meter
Als een nieuwe model bij Fiat,
Lancia of Alfa wordt
ontwikkeld, is het botssimulator: een machine
Veiligheidscentrum daar al die versneilingen tot 50 G en
vana de tekenbord-fase bij snelheden tot 100 km/u kan
betrokken. Er wordt direct produceren om het effect van
gekeken o de nieuwe auto zal botsin dummy's of
kunnen voldoen aan de auto-onderdelen na te
wetgeving in de verschillende Het voordeel van de
afzetgebieden en natuurlijk H Ge is dat enkel
aan de eigen Fiat onderdeel of dummy
veiligheidseisen. Regelmatig daadwerkelijk wordt
7.9en,elsen Strenger vernietigd. Zo kunnen deze
eldende normen. steeds opnieuw getest worden
tot de deskundigen tevreden
zijn. De HyGe is bijzonder
bruikbaar bij de ontwikkeling
van airbags,
veiligheidsgordels of
kinderzitjes.
Dummy's zijn erg belangrijke
meetinstrumenten bij
botsproeven. Op
verschillende plaatsen
worden op de dummy
versnellings- en drukmeters
aangebracht, die het gedrag
van verschillende
lichaamsdelen tijdens een
ongeluk registreren. De 47
ij is h
nslijj