Fiat neemt veiligheid serieus RT w Nieuwe motoren in Opel Astra Nekkussen Kevers van Dannert F] Geen krassen met kleurwas 5 II :xi TILLE V Snelle elektrische Mitsubishi Helft Europese auto's loodvrij 1D575 detilburgse koerier DE AUTOMAAT - Donderdag 29 april 1993 - pagina 11 41 Ift - s imic gd. 'tz, :ped ieV" >idoi veb turopa. totaalop steef met die skende 1 t Duitse lende I 175 ilburg 0045 ren Ook is 30 km 30 km 30 km >iuo geeft onnodige; ude uitlaat dö0r* dien nodig ver- r het u van pas ole. 5.900,- 7.950, - 5.900,- 9.950, - 9.950,- 9.950, - 10.450, - 11.500,- 11.900, - 15.900, - 15.900,- 15.900,- 20.950,- 7.950, - 22.450, - demo dummy's van Fiat vertegenwoordigen mensen van verschillend geslacht, leeftijd en afmetingen. 30 km 30 km 30 km 30 km 30 km )0km 30 km 30 km 30 km 30 km 30 km 30 km 30 km 30 km 30 km voor de Top- Chop, Speedster of de Cabrio. Bij de Top-Chop wordt het bestaande dak met 11 centimeter verlaagd. Het Danta Giacosa, als Fiats ontwerpafdeli verantwoordeli andere de Nuox 1961 al int’ begint bij i. "Veilighek goede verloren me lutomobiL. >p te i- junt voor e meeste m te weinig rit steun te ofdsteunen :hermen van j. Een simpel isteun ook i. Halfords irgev ikatc hoofd van srpafdeling rdelijk voor onder idovo 500, zag in dat veiligheid j een goed ontwerp, id gaat verder met i wegen, maar gaat weer en met een slechte automobilist", wist hij destijds op te merken. Fabrikanten kunnen de veiligheid van een auto op een zeer hoog niveau brengen, maar de onzekere factor blijft altijd nog de automobilist zelf. Dannert is gespecialiseerd op het gebied van het ombouwen van een gewone Volkswagen Kever tot cabriolet. Het voorzieningen als in hoogte verstelbare gordels en een veiligheidsstuurwiel. En dan nog enkele getallen: In 1992 voerde het centrum 250 tests op complete voertuigen uit, 450 op de botssimulator en tweeduizend op onderdelen. Van deze tests werden 16.000 fotonegatieven en vijftig kilometer film (duizend beeldjes per seconde) gemaakt. Het centrum maakte 65.000 foto-afdrukken. Een gespannen houding achter het stuur veroorzaakt vooral op lange ritten vermoeidheid. De ergonomie van een stoel is een constant aandachtspu autofabrikanten. Echter in de gevallen zijn hoofdsteuner verstelbaar om tijdens de bieden. Uiteraard hebben hoof als primaire functie het bescl het hoofd bij een aanrijding nekkussen kan een hoofds tijdens het rijden tot nut maken- levert een simpel voorgevormd schuimrubber kussentje in een katoenen hoes, wat makkelijk met klitteband aan de hoofdsteun kan worden bevestigd. Het kussentje kost f. 17,95. 11993 -paginaIj), Mitsubishi heeft in nauwe samenwerking met de Tokyo Electric Power Company (TÈPCO) een elektrisch aangedreven bestelauto ontwikkeld. Die gaat door het leven onder de naam Libero Cargo Van. Opmerkelijk zijn de prestaties van de Libero. Zo bereikt deze besteller een topsnelheid van 130 km/u. De actieradius bedraagt 250 km bij een constante snelheid van 40 km/u. Dat is met nikkel/cadmium accu's. Met lood accu's kan de auto 165 km overbruggen. Mitsubishi start deze zomer met de serieproduktie van de Libero Electric Van. nog weinig kennis bestaat of naar essentiële zaken waarover nooit genoeg kennis bestaat, zoals aanrijdingen tussen auto's met verschillend gewicht, verwondingscriteria en ongevallenstatistiek. Alle veiligheidsmaatregelen in een Fiat, groot of klein, die in de massaproduktie te vinden zijn, zijn in Orbassano getest. Wegsimulator Vanuit deze gedachte van Giacosa ontstond in 1966 bij de Mirafiori-fabriek een Veiligheidslaboratorium. Met de voor die tijd zeer moderne apparatuur kon een grote verscheidenheid aan tests worden uitgevoerd. Op de benedenverdieping werden in drie ruimtes de verschillende tests uitgevoerd, terwijl boven de gegevens werden verwerkt en analyses van de foto's en films werden gemaakt. Het gelden. De Ecotec-familie bij Opel wordt verder uitgebreid. Na de 2.5 liter V6 24-klepper in de Vectra en de 1.6 liter 16- klepper in de Corsa GSi komt er nu ook een 1.8 liter 16- klepper in de Astra GSi. Deze krachtbron levert 125 pk bij Alle autofabrikanten houden zich vergaand bezig met de veiligheid. Bij een merk als Fiat gaan de onderzoeken al meer dan dertig jaar terug. In 1976 werd in Orbassano, net buiten Turijn het Centro Sicurezza (Veiligheidscentrum) in gebruik genomen. Met de meest moderne apparatuur worden hier jaarlijks vele crash-testen uitgevoerd en komen onderdelen als een airbag tot stand. Verder beschikt het centrum over eigen foto- en filmlaboratoria en een afdeling voor gegevensverwerking. aai veiligLc zijn deze_ dan de geldende normen. Belangrijk hierbij is het zogenaamde "fijnslijpen" van een nieuw model. Dit is een nauwkeurig proces van experimenteren. Dat proces begint bij het eerste prototype en eindigt bij de laatste voorproduktie-serie. Aan het eind ervan voert het centrum homologatietests uit om zeker te stellen dat de auto voldoet aan de wettelijke eisen en aan Fiat's eigen interne normen. Maar ook tijdens de produktie worden bestaande modellen door het Veiligheidscentrum dak is vlak zonder de bekëi.d dakkromming, terwijl de achterruit horizontaler in de carrosserie is geplaatst. Verder heeft de auto brede spatborden, opvallende lichtunits voor en achter een verlaagd onderstel. een Top-Chop Cabrio verkrijgbaar. De Speedster kan als twee- of vierzits auto worden geleverd. Ook hier is de carrosserie verlaagd en straalt de body sportiviteit uit. Motorisch is de Dannert Speedster minimaal voorzien van een 100 pk 2.0 liter motor. De drie cabrio's luisteren naar de naam "Cabrio", "Cabrio 2+2" en "Cabrio Exklusiv". De eerste versie probeert de standaard VW Cabrio zo veel mogelijk te benaderen. De 2+2 biedt minder binnenruimte. Importeur BCCS in Heenvliet geeft liefhebbers alle informatie: tel. 01882- 1532/01887-2241. programma van het bedrijf telt verschilk Kever ombouwpakketten, waarbij kan worden gekozen 5600 tr/min en een koppel van 168 Nm bij 4800 tr/min. Hiermee komt de Astra GSi tot een top van 208 km/u en wordt de acceleratie van 0 tot 100 km/u in 9 seconden volbracht. De bouwwijze van de cilinderkop komt sterk i van de V6 overeen. Het Bijna de helft van alle benzine personenauto's in Europa tankt inmiddels loodvrij. Vorig jaar ging het om gemiddeld 46,7 procent tegen 40,5 procent in 1991 en 22.4 procent in 1989. Dit blijkt uit de cijfers van Eurostat, het EG-bureau voor de statistiek. Uiteraard bestaan in de lid-staten onderling verschillen. Zo bedraagt het percentage automobilisten dat in Duitsland loodvrije benzine tankt 84,1. Daarna volgen Nederland en Denemarken met respectievelijk 69,7 en 69.4 procent. Onze zuiderburen lopen met ongeveer 33 procent enigszins uit de pas. Ook in Frankrijk en Ierland schommelt het gemiddelde rond de 30 procent. In Luxemburg ligt het echter weer op 57,8 procent. In Griekenland op 17,5 procent en in Italië en Portugal op 13 procent. Spanje vormt met slechts 6,1 procent het dieptepunt. Tipo en Tempra Vanuit de computerruimte kunnen de testbanen worden ovërzien. Met de gespecialiseerde apparatuur worden alle metingen geregistreerd en verwerkt. De computer bestuurt de camera's, belichting, motoren. Koprol Botsproeven kunnen frontaal worden uitgevoerd of vanuit een hoek, terwijl er ook mogelijkheden zijn voor een koprol, kettingbotsingen en de zogenaamde off-set-crash. Ook de auto's die anno 1993 in een proef zijn betrokken, worden in een 'archief' bewaard. Er is plaats voor maarliefst 1000 voertuigen. Ook kunnen binnen verschillende statische en dynamische tests op carrosseriën of losse componenten worden uitgevoerd. Hiertoe heeft het centrum slingerapparaten, persen, hamers en andere slagapparatuur. Hiermee worden krachten nagebootst, die zich in echte ongelukken voordoen. Ook is er de HyGe botssimulator, een mac die versnellingen tot 501 snelheden tot 100 km/u L produceren om het effe~ botsingen op dummy's v auto-onderdelen na te bootsen. Het HyGe is dat g mderc'1 -1 Opel levert vanaf juni twee nieuwe motoren in de Astra. De nieuwe 1.6 liter van 71 pk heeft een hoge compressieverhouding, waardoor een hoge efficiency kan worden bereikt. Dit heeft weer een gunstig effect op het brandstofverbruik. Een belangrijk onderdeel van de krachtbron is een nieuw elektronisch motormanagementsysteem wat niet alleen de centrale injectie regelt, maar ook de directe ontsteking en de selectieve pingelcontrole. Er kan zonder problemen loodvrije benzine met een octaangetal tussen 91 en 98 gebruikt worden. De electronica past zich hierbij aan. De 1.6 heeft een koppel van 128 Nm bij 2800 tr/min. De nieuweling is zo'n 7 procent zuiniger dan de huidige 1.6- krachtbron van 75 pk, die op termijn zal worden vervangen. Het genoemde motormanagementsysteem regelt ook de reiniging van het actieve koolstoffilter dat benzinedampen uit de tank vasthoudt en het uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR). Deze laatste voorziening zorgt weer voor lagere emissiewaarden, zodat de nieuwe Opel 1.6-motor kan voldoen aan de zeer strenge EG-eisen die vanaf 1996 zullen veiligheids- en alarmsystemen en meet de snelheid van het testvoertuig. Alle proeven worden middels foto en film vastgelegd. In dit goed uitgerust testcentrum kwamen ook de wijzigingen aan de nieuwe Fiat Tipo en Tempra tot stand. Deze auto's kunnen vanaf nu met een airbag worden besteld, kennen belangrijke verstevigingen aan onderstel en carrosserie en hebben rs3 getest. Auto's worden van tijd tot tijd van de produktielijn gehaald om te zien of ze nog voldoen aan de oorspronkelijk gestelde veiligheidsspecificaties. Daarnaast worden bestaande modellen natuurlijk gewijzigd of verbeterd in hun levenscyclus, want ook dat hoort tot de verantwoordelijkheden van het Centro Sicurezza. Een groot deel van het oppervlak wordt ingenomen door de acht testbanen voor botsproeven. Op de langste baan van 420 meter rijden vrachtauto's met 100 km/u tegen obstakels, terwijl personenauto's hier met 140 km/u botsproeven ondergaan. Turtle, de bekende Amerikaanse fabrikant van autopoetsmiddelen, introduceerde onlangs onder de naam "Color Magic" de oplossing voor het zelf herstellen van lichte lakbeschadigingen. Aan de vloeibare autowas op urethaan-basis is lakpigment toegevoegd. Een normale behandeling met deze kleurwas doet lichte beschadigingen verdwijnen. Het kleurpigment vult als het ware de kras, ontstaan op een parkeerplaats, doordat op een bospad langs takken is gereden of het sleutelgat in het donker moeilijk was te vinden. Tot nu toe bestond zo’n ’vullende' kleurwas niet en kon men krassen alleen met een 'kleener' wegwerken. Daar kleefde echter het nadeel aan dat een kleener een filmlaagje van de lak polijst. Het assortiment "Color Magic" omvat 10 verschillende basiskleuren. Iedere basiskleur bestrijkt tevens een groot aantal tussenkleuren van de lichtste tot de donkerste variant, waardoor de was geschikt is voor praktisch het hele Nederlandse wagenpark. Zonder zware fysieke inspanning kan met de vloeibare was zowel een standaard als metallic carrosserie worden behandeld. Eén poetsbeurt biedt circa 12 maanden glans- en kleurbescherming. Een flacon van een halve liter kost f.39,95. centrum beschikte over katapults, slingersystemen, persen voor statische tests, een wegsimulator en een testbank voor onderstellen. In die tijd werden er jaarlijks vijfhonderd auto's in botsproeven gebruikt, die allemaal in een gigantisch 'archief' buiten Turijn werden opgeslagen. De testfaciliteiten bij de Mirafiori-fabriek werden echter snel te klein en zodoende nam Fiat in mei 1976 het huidige Veiligheidscentrum in Orbassano in gebruik. Dit centrum behoort tot de grootste en best uitgerust veiligheidscentra van de wereld en is het grootste in Europa. Op een totaaloppervlak van 110.000 vierkante meter zijn 80 ingenieurs en specialisten werkzaam. Alle produkten uit de Fiat-groep, dus ook van Lancia en Alfa Romeo, worden er uitvoerig aan de tand gevoeld. In de eerste plaats wordt lange termijn onderzoek verricht op gebieden waar Siemens Simtec 56 elektronisch motormanagement regelt de sequentiele multipoint injectie en zorgt voor een relatief gunstig brandstofverbruik en zo laag mogelijke uitstoot van schadelijke stoffen. 420 meter Als een nieuwe model bij Fiat, Lancia of Alfa wordt ontwikkeld, is het botssimulator: een machine Veiligheidscentrum daar al die versneilingen tot 50 G en vana de tekenbord-fase bij snelheden tot 100 km/u kan betrokken. Er wordt direct produceren om het effect van gekeken o de nieuwe auto zal botsin dummy's of kunnen voldoen aan de auto-onderdelen na te wetgeving in de verschillende Het voordeel van de afzetgebieden en natuurlijk H Ge is dat enkel aan de eigen Fiat onderdeel of dummy veiligheidseisen. Regelmatig daadwerkelijk wordt 7.9en,elsen Strenger vernietigd. Zo kunnen deze eldende normen. steeds opnieuw getest worden tot de deskundigen tevreden zijn. De HyGe is bijzonder bruikbaar bij de ontwikkeling van airbags, veiligheidsgordels of kinderzitjes. Dummy's zijn erg belangrijke meetinstrumenten bij botsproeven. Op verschillende plaatsen worden op de dummy versnellings- en drukmeters aangebracht, die het gedrag van verschillende lichaamsdelen tijdens een ongeluk registreren. De 47 ij is h nslijj

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 31