CARROSSERIEFABRIEK
REMMERS
1
Grote Saab-show in Vïanen
Nederlands Design
bij Citroen
Hoofdsteunen moeten op de juiste manier
worden afgesteld
STIBA start onderdelenservice
Bijna 60 jaar specialisme
ïffiïSpËDi
EN*
Rijnlease
urg
RVICE
ng
ng
4
april 1993 -pagina6
DE AUTOMAAT - Donderdag 29 april 1993 - pagina 7
DETILBURGSE KOERIER
1RUILPRIJZEN
I I I I
ïerde
•en de
MMMMMMMNMMNM
ses,
mt
18
rdag tot 2
ig is vrij.
IIJZEN
?d op
veel
5-drs.
4-drs.
11-'92
02-'93
03-'93
i klasse
Jin
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 HILVARENBEEK
....8.500,-
..12.950,-
..20.950,-
..13.950,-
iseren. Via 2 stevige
i kan de hoofdsteun
n uitgetrokken en
hoofdsteun ook
1 uurt
I mei. De
dag tot
md van
3 verkocht,
zo'n 60%
GENS
kD
Af)
198910.950,-
1989 15.950,-
19869.950,-
1990 12.500,-
1991 29.950,-
1986..
1986..
1991..
1991..
Chassis-cabine
Door de jaren heen is in de
carrosseriebouw veel
veranderd. Remmers: "In de
beginperiode werd vooral
hout gebruikt en bouwden we
zowel bestel- en
vrachtwagencarrosseriën als
bussen en ambulances.
ernstige schade gehad en zijn
altijd goed onderhouden.
Hierbij hoort terecht een
-x- 9 van maanden of
4.V.VWV xm en een zogenaamde
TCP-kaart, voor hulp bij pech
onderweg in heel Europa. De
Saab Occasion-show is op 6,7
en 8 mei toegankelijk van
10.00 tot 17.00 uur.
de
is de
men de SIlel
«ordelijk War
t jonge
srs hun
ien.
Ook deze hoofdsteunen
kunnen veel schade
voorkomen. En ze zijn meestal
naderhand zonder veel moeite
en kosten te installeren.
ins van de band rollen.
I eens gehoord van de
Zwolle, maar daar
hiervan is carrosseriefabriek Remmers aan de
Ringbaan Noord in Tilburg. We spraken met
directeur J. Remmers.
CombiGroep
Remmers is lid van de
CombiGroep, een
ontwerpwedstrijden
stimuleert AutoSelect j<
Nederlandse designer^
talenten te ontplooien.
Verschillende deelnemers
aan twee eerdere AutoSelect
ontwerpcompetities zijn
inmiddels met succes
werkzaam in de auto-
industrie.
Alle nieuwe auto's, en
inmiddels bijna ook alle
I oudere, hebben in ieder geval
hoofdsteunen op de
voorstoelen. Hoofdsteunen
kunnen veel betekenen voor
de veil igheid, als ze tenminste
steeds goed zijn afgesteld. In
veel auto's echter zijn ze te
laag afgesteld.
Gelukkig zijn mensen niet
allemaal gelijk. Voor onder
andere de
automobielfabrikanten
betekent dit evenwel, dat
auto's met het oog op heel
verschillende afmetingen
moeten worden ingericht. Men
lost dat op door met name de
stoelen verstelbaar te maken
- in de lengterichting, in
schuinte van de rugleuning,
zo mogelijk ook in hoogte en
helling van het zitgedeelte.
Zelfs de veiligheidsgordels in
len.
de jaren
"Talent for design" wordt
gehouden in de showroom
van Citroen Nederland B.V.
aan het Amsterdamse
Stadionplein 26-30 en di
van 8 april tot en met 8 n
expositie is van maande
en met zaterdag geopen
9.00 tot 18.00 uur en op
donderdag tot 21.00 uur. De
toegang is vrij.
inzittenden vliegen ten
gevolge van de massa-
traagheid naar voren - de
veiligheidsgordel vangt ze op.
De passagiers worden na de
botsing weer teruggedrukt in
hun stoelen en weer heeft het
hoofd steun nodig. Voor het
bieden van optimale
ondersteuning is de hoogte
van de hoofdsteun beslissend.
Is die te laag, dan slingert het
hoofd over de steun heen naar
achteren. De nek wordt
verrekt. Al bij geringe
snelheden kan het gevolg een
zogenaamde zweepslag zijn.
Bij zware ongevallen dreigen
er halswervelbeschadigingen
tot en met dwarslqesie.
Door het eenvoudig uittrekken
van de hoofdsteun is men
beter beschermd tegen deze
rampspoed. De juiste hoogte
is daarbij echt niet moeilijk te
kantelbaar. Daarmee is aan
alle voorwaarden voor een
optimale bescherming
voldaan. De gebruikers
moeten deze
instelmogelijkheden alleen
op de juiste manier gebruiken!
Wat doet de hoofdsteun?
Natuurlijk: het hoofd
ondersteunen. Maar minder
bij een dutje in de auto, dan in
het geval van een ongeluk.
Bijvoorbeeld bij een
aanrijding van achteren door
een andere auto. De eigen
auto wordt daarbij sterk
versneld naar voren geduwd.
De inzittenden worden in hun
stoelen gedrukt, hun hoofd
vliegt naar achteren. Dit moet
door de hoofdsteun worden
opgevangen. Hetzelfde geldt
voor een aanrijding aan de
voorzijde. De wagen wordt
dan plotseling afgeremd. De
verbetering van de
automatisering. Deze
stichting is genaamd STARS
wat betekent: STIBA
Automotive Recycling
Systems. Er is gekozen voor
een Engelstalige naam,
rekeninghoudend met de
internationale uitstraling die
vrijwel alle STIBA-activiteiten
met zich meedragen. Het
eerste tastbare produkt van
STARS is de Onderdelen
Service SIS. Deze
onderdelenlijn, gemaakt in
samenwerking met het Rai
Datacentrum (RDC), is een
snel en efficiënt
opsporingssysteem voor
goede gebruikte auto-
onderdelen. Via STARS
kunnen 9000 garagebedrijven
en schadeherstelbedrijven,
met behulp van moderne
telecommunicatie, eenvoudig
en kosteloos gebruikte
onderdelen bestellen. Zij
besparen daarmee een grote
hoeveelheid zoektijd die
In veel auto's is
de hoofdsteun
verkeerd
afgesteld
De maat nemen a.u.b.: bij
wisseling van bestuurder
moeten niet alleen de stoel,
de rugleuning en de veilig
heidsgordel op juiste hoogte
worden gebracht, maar ook
de hoofdsteun moet worden
afgesteld. «De beste be
scherming wordt bereikt
wanneer de bovenkant van
de steun ongeveer op oog
hoogte zit», zegt bijvoor
beeld het instructieboekje
van Volkswagen. Het instel
len is eenvoudig. De hoofd
steun is in het algemeen in-
of uitschuifbaar, totdat de
juiste positie is bereikt. Vaak
is de hoofdsteun ook nog
kantelbaar. Ze moet goec'
het hoofd aansluiten. In v
auto's is de hoofdsteun ech
ter veel te laag ingesteld,
waardoor de beschermde
werking niet tot zijn recht
komt.
De International Scholarship
Design Competition
uitgeschreven door het Art
Centre College of Design in
Vevey (Zwitserland) in
samenwerking met het
Nederlandse magazine
AutoSelect, trok 136
deelnemers uit de hele
wereld. Niet minder dan
kwamen uit Nederland,
waaronder 4 finalisten. Dit
polyester en kunststof op het
leveringsprogramma".
Een andere trend binnen de
carrosseriebouw betrof de
specialisatie. Bussen, auto's
voor het vervoer van vloeibare
stoffen en zelfs een opbouw
voor glaszetters worden
gemaakt door
gespecialiseerde bedrijven.
Remmers heeft zich vooral
gericht op de gesloten
carrosseriën in de meest
uitgebreide zin van het woord.
Hieronder verstaan we ook
koel- en vriescombinaties,
et schuifzeilen, een huif,
inhangwagens, opleggers,
ssellaadbakken en kleine
ichtauto's die ook met een
^rijbewijs mogen
verzameling van een zestal
carrosseriebouwers. De
CombiGroep werd in 1963
opgericht toen van staal op
aluminium werd overgegaan.
De CombiGroep maakt
gezamenlijk gebruik van 10 tot
15 profielen waaruit
carrosseriën worden gemaakt.
Als groep kan groter worden
ingekocht, kunnen speciale
profielen worden aangemaakt
en kan ook gezamenlijk de
publiciteit worden gezocht.
Remmers: "De meeste
carrosseriefabrieken in
Nederland werken regionaal,
daar zijn ook afspraken over
binnen de CombiGroep".
Als iemand een carrosserie bij
Remmers wil laten maken,
worden eerst alle wensen en
eisen op papier gezet. Hieruit
volgt een werktekening en
besteklijst. Iedere opbouw is
uniek en Remmers kan aan
zeer veel uiteenlopende
wensen voldoen. Zo kan in een
opbouw verwarming worden
ingebouwd en wordt de
bestickering of beschildering
geheel in eigen huis
aangebracht. De specialisten
van Remmers kennen alle
voor- en nadelen van de
verschillende materialen,
zodat voor ieder
vervoerproble
oplossing kan v
gevonden. Een
auto's tot 3500 kg mc
zo licht mogelijk var
zijn om nog enig
laadvermogen over te houden.
Stars Onderdelen Service is
een initiatief van de STIBA.
STIBA is de, oorspronkelijk in
1985 als stichting opgerichte,
vereniging van professionele
autodemontage- en
autosloopbedrijven. Eén van
de door het Ministerie van
VROM benoemde 29
prioritaire afvalstromen is de
stroom autowrakken. In een
hiervoor speciaal opgezet
project is door overheid en
bedrijfsleven gewerkt aan de
totstandkoming van het
Implementatieplan
Autowrakken. Dit plan is op 21
januari 1992 overhandigt aan
Minister Alders en sindsdien
in haar uitvoeringsfase. Eén
van de acties uit dit plan is: de
verbetering van de
automatisering in de
demontagebranche.
Daartoe heeft de STIBA een
aparte stichting opgericht om
zodoende goede
randvoorwaarden te
scheppen, nodig voor die
Vakmanschap
Wie door de huidige fabriek
van Remmers loopt komt een
leuke mengelmoes van heden
en verleden tegen. Aluminium
en staal hebben het gebruik
van hout bijna
teruggedrongen. De machines
voor houtbewerking zijn dan
ook al bijna zestig jaar oud,
maar doen het nog steeds.
Als de chassisgegevens
bekend zijn, kan met het
bouwen worden begonnen.
Eerst wordt het achterraani
gelast en vervolgens de
Destijds werd ook niet zelden
de cabine door ons gemaakt,
daar een vrachtautofabrikant
vaak uitsluitend een chassis
met motor leverde. Langzaam
kwam naast hout ook staal in
zwang, vooral tijdens de
opmars van de zogenaamde
chassis-cabine, een
vrachtauto met kant en klare
cabine, maar kaal chassis. In
deze situatie kwam eigenlijk
tot ongeveer 1960 geen
verandering. Begin jaren
zestig raakte aluminium in
opmars voor de bouw van
vrachtautocarrosseriën. Een
licht materiaal met veel
constructieve voordelen.
Uiteraard kwam door de jar
heen naast aluminium ook
bodem. Als achterraam en
bodem aan elkaar zijn
gemaakt, kan worden
begonnen met het opzetten
van de wanden.
De meeste opbouwen hebben
tegenwoordig een laadklep
voor een makkelijke belading.
Het is zelfs al mogelijk een
dergelijke laadklep met
afstandbediening uit te
rusten. Als de bak helemaal
klaar is, komt pas de
vrachtauto binnen, wordt het
geheel gemonteerd, gespoten
en afgeleverd.
Natuurlijk verricht Remmers
ook reparaties aan
carrosseriën en waar nodig
ook onderhoud. Maar
onderhoud komt heel weinig
voor. Sommige carrosseriën
gaan zelfs twee tot drie
vrachtwagens mee en daaruit
spreekt toch het vakmanschap
wat Remmers al bijna zestig
jaar hoog in het vaandel voert.
Bijna iedere Nederlander weet dat er in ons land
Volvo personenauto's worden gefabriceerd en dat in
Eindhoven Daf vrachtwagei
Een enkeling heeft nog wel
Scania-assemblage-fabriek in Zwolle, maar
blijft het dan bij. Toch zijn er in ons land vele
gerenommeerde bedrijven die zich met auto's en
vrachtwagens bezighouden. Een goed voorbeeld
illustreert de grote
belangstelling van verborgen
ontwerp-talenten in ons land
voor autodesign.
Voor deze expositie
selecteerde de redaktie van
AutoSelect een vijftigtal
ontwerpen en studies.
Het merendeel is van
Nederlandse deelnemers aan
de designcompetitie, maar
ook het werk van de drie
prijswinnaars - een Portugees,
een Rus en een Zwitser - komt
aan bod. De ontwerpen
worden gekenmerkt door een
grote belangstelling voor
stadsauto's en een
gedetailleerde uitwerking van
innovatieve ideëen.
Zowel met deze expositie als
door het organiseren van
met:
aan.
wise
vrac
personenautor
worden gereden.
Remmers: "We werken
merkonafhankelijk voor zowel
grote transportfirma's als
zelfstandige vervoerders. Een
deel wordt via de
bedrijfsautodealers
terwijl we toch voor 2
rechtstreeks met de
transportbedrijven te maken
hebben".
Op 6,7 en 8 mei aanstaande
wordt op het terrein van Saab-
importeur A.I.M. langs de
=nelweg A27 Breda-Utrecht in
jnen een grote Saab
Occasion-show gehouden. De
150 gebruikte Saabs worden
door de Nederlandse Saab-
dealer bijeen gebracht. Alle
auto's worden onder Saab
bepalen. «De beste
bescherming wordt bereikt
wanneer de bovenkant van de
steun ongeveer op ooghoogte
zit», zegt bijvoorbeeld het
instructieboekje van
Volkswagen. Een iets hogere
instelling is echter geen
bezwaar.
Kantelbare hoofdsteunen
moeten bovendien zo worden
ingesteld, dat ze bijna tegen
het hoofd aansluiten. Op deze
manier wordt het hoofd direct
goed opgevangen.
Hoofdsteunen zijn een
essentieel kenmerk van de
moderne carrosserieën
waarin veel aandacht aan de
veiligheid is gegeven.
Behalve kreukelzones en
veiligheidsgordels,
meeverende en beklede
interieurdelen en soms de
airbag, zijn hoofdsteuner J -
laatste jaren verantwoorc
voor een afname van het
aantal verkeersslachtoffers.
Als de hoofdsteunen in alle
auto's goed zouden zijn
afgesteld, dan zouden nog
veel meer gewonden kunnen
worden bespaard. Op de
goede manier afstellen - dat
betekent, dat bij een wisseling
van bestuurder niet alleen de
stoel, de rugleuning en de
veiligheidsgordel moeten
worden gecorrigeerd, maar
ook de hoofdsteun. Dit vraagt
slechts enkele seconden die
erg lonend kunnen zijn.
Hoofdsteunen horen
tegenwoordig tot de
standaarduitrusting van
vrijwel alle auto's. Er bestaan
echter grote verschillen in
bruikbaarheid.
De hoofdsteun moet ook voor
lange mensen ver genoeg
kunnen worden uitgetrokken.
Hoe steviger de constructie,
des te beter. Bij een ongeluk
moet deze immers bestand
zijn tegen grote krachten.
Als men regelmatig met een
volbezette auto rijdt, dan zou
men ook eens over
hoofdsteunen achterin
moeten nadenken.
leem een juiste
worden
exi voorbeeld: Bij
1-roet de bak
m gewicht
We hebben inmiddels te
maken met de derde generatie
uit de familie Remmers. J.
Remmers: "Mijn vader heeft
onlangs afscheid genomen
van het bedrijf na 46 jaar. Mijn
opa startte in 1934 met zijn
eigen carros seriefabriek,
nadat hij in dienst was
geweest bij carrosseriebedrijf
Smulders".
auto's in de compacte l
kunnen tegenwoordig
hoogte worden versteld,
bijvoorbeeld in de
Volkswagen Golf. En
vanzelfsprekend zijn ook de
hoofdsteunen verstelbaar.
Terwijl de meeste bestuurders
en passagiers over het
algemeen goed overweg
kunnen met de stoelinstelling
en de gordelhoogte, leidt de
hoofdsteun in vele gevallen
een onopvallend bestaan.
Deze bevindt zich
onopgemerkt bovenop de
rugleuning en vaak op de hele
verkeerde plaats. Toch
hebben de constructeurs ook
veel moeite gedaan om de
hoofdsteunen te
optimaliseren. Vi
stangen kui
ver worden
vaak is de h
anders aan telefonisch zoeken
wordt verspeeld. Ook
particulieren kunnen
onderdelen opvragen. Zij
moeten dit echter doen via de
STIBA-telefoondienst die op
haar beurt weer verbonden is
aan het STARS-systeem. Het
telefoonnummer van de
STIBA-telefoondienst is 06-
8399.
De bij STARS aangesloten
autodemontage- en
autosloopbedrijven kunnen,
ook weer via moderne
telecommunicatie, de in de
centrale databank
binnengekomen aanvragen
raadplegen. Als zij over het
gevraagde onderdeel
beschikken, kunnen zij
rechtstreeks contact opnemen
met de klant, de aanvrager. Zo
wordt razendsnel vraag en
aanbod bij elkaar gebracht,
waarmee niet alleen veel tijd
wordt bespaard, maar ook een
optimale vorm van hergebruik
wordt gerealiseerd.
Tot en met 8 mei vindt bij
Citroën Nederland B.V. in
Amsterdam de expositie
"Talent for design" plaats.
Talentvolle Nederlandse
sedigners tonen er hun werk
dat zij eerder inschreven voor
een internationale auto-
ontwerpwedstrijd.
Select Garantie of Bovag
Garantie verkocht, terwijl
voor toelating tot de show een
technische keuring op 60 garantie
punten heeft plaatsgevonden. 25.000 km
Saab Select Occasions
voldoen aan strenge eisen: ze
zijn niet ouder dan 5 jaar,
hebben niet meer dan 150.000
km gereden, hebben nooit
TILBURG