CARROSSERIEFABRIEK REMMERS 1 Grote Saab-show in Vïanen Nederlands Design bij Citroen Hoofdsteunen moeten op de juiste manier worden afgesteld STIBA start onderdelenservice Bijna 60 jaar specialisme ïffiïSpËDi EN* Rijnlease urg RVICE ng ng 4 april 1993 -pagina6 DE AUTOMAAT - Donderdag 29 april 1993 - pagina 7 DETILBURGSE KOERIER 1RUILPRIJZEN I I I I ïerde •en de MMMMMMMNMMNM ses, mt 18 rdag tot 2 ig is vrij. IIJZEN ?d op veel 5-drs. 4-drs. 11-'92 02-'93 03-'93 i klasse Jin TELEFOON 04255-3944 FAX 04255-4020 HILVARENBEEK ....8.500,- ..12.950,- ..20.950,- ..13.950,- iseren. Via 2 stevige i kan de hoofdsteun n uitgetrokken en hoofdsteun ook 1 uurt I mei. De dag tot md van 3 verkocht, zo'n 60% GENS kD Af) 198910.950,- 1989 15.950,- 19869.950,- 1990 12.500,- 1991 29.950,- 1986.. 1986.. 1991.. 1991.. Chassis-cabine Door de jaren heen is in de carrosseriebouw veel veranderd. Remmers: "In de beginperiode werd vooral hout gebruikt en bouwden we zowel bestel- en vrachtwagencarrosseriën als bussen en ambulances. ernstige schade gehad en zijn altijd goed onderhouden. Hierbij hoort terecht een -x- 9 van maanden of 4.V.VWV xm en een zogenaamde TCP-kaart, voor hulp bij pech onderweg in heel Europa. De Saab Occasion-show is op 6,7 en 8 mei toegankelijk van 10.00 tot 17.00 uur. de is de men de SIlel «ordelijk War t jonge srs hun ien. Ook deze hoofdsteunen kunnen veel schade voorkomen. En ze zijn meestal naderhand zonder veel moeite en kosten te installeren. ins van de band rollen. I eens gehoord van de Zwolle, maar daar hiervan is carrosseriefabriek Remmers aan de Ringbaan Noord in Tilburg. We spraken met directeur J. Remmers. CombiGroep Remmers is lid van de CombiGroep, een ontwerpwedstrijden stimuleert AutoSelect j< Nederlandse designer^ talenten te ontplooien. Verschillende deelnemers aan twee eerdere AutoSelect ontwerpcompetities zijn inmiddels met succes werkzaam in de auto- industrie. Alle nieuwe auto's, en inmiddels bijna ook alle I oudere, hebben in ieder geval hoofdsteunen op de voorstoelen. Hoofdsteunen kunnen veel betekenen voor de veil igheid, als ze tenminste steeds goed zijn afgesteld. In veel auto's echter zijn ze te laag afgesteld. Gelukkig zijn mensen niet allemaal gelijk. Voor onder andere de automobielfabrikanten betekent dit evenwel, dat auto's met het oog op heel verschillende afmetingen moeten worden ingericht. Men lost dat op door met name de stoelen verstelbaar te maken - in de lengterichting, in schuinte van de rugleuning, zo mogelijk ook in hoogte en helling van het zitgedeelte. Zelfs de veiligheidsgordels in len. de jaren "Talent for design" wordt gehouden in de showroom van Citroen Nederland B.V. aan het Amsterdamse Stadionplein 26-30 en di van 8 april tot en met 8 n expositie is van maande en met zaterdag geopen 9.00 tot 18.00 uur en op donderdag tot 21.00 uur. De toegang is vrij. inzittenden vliegen ten gevolge van de massa- traagheid naar voren - de veiligheidsgordel vangt ze op. De passagiers worden na de botsing weer teruggedrukt in hun stoelen en weer heeft het hoofd steun nodig. Voor het bieden van optimale ondersteuning is de hoogte van de hoofdsteun beslissend. Is die te laag, dan slingert het hoofd over de steun heen naar achteren. De nek wordt verrekt. Al bij geringe snelheden kan het gevolg een zogenaamde zweepslag zijn. Bij zware ongevallen dreigen er halswervelbeschadigingen tot en met dwarslqesie. Door het eenvoudig uittrekken van de hoofdsteun is men beter beschermd tegen deze rampspoed. De juiste hoogte is daarbij echt niet moeilijk te kantelbaar. Daarmee is aan alle voorwaarden voor een optimale bescherming voldaan. De gebruikers moeten deze instelmogelijkheden alleen op de juiste manier gebruiken! Wat doet de hoofdsteun? Natuurlijk: het hoofd ondersteunen. Maar minder bij een dutje in de auto, dan in het geval van een ongeluk. Bijvoorbeeld bij een aanrijding van achteren door een andere auto. De eigen auto wordt daarbij sterk versneld naar voren geduwd. De inzittenden worden in hun stoelen gedrukt, hun hoofd vliegt naar achteren. Dit moet door de hoofdsteun worden opgevangen. Hetzelfde geldt voor een aanrijding aan de voorzijde. De wagen wordt dan plotseling afgeremd. De verbetering van de automatisering. Deze stichting is genaamd STARS wat betekent: STIBA Automotive Recycling Systems. Er is gekozen voor een Engelstalige naam, rekeninghoudend met de internationale uitstraling die vrijwel alle STIBA-activiteiten met zich meedragen. Het eerste tastbare produkt van STARS is de Onderdelen Service SIS. Deze onderdelenlijn, gemaakt in samenwerking met het Rai Datacentrum (RDC), is een snel en efficiënt opsporingssysteem voor goede gebruikte auto- onderdelen. Via STARS kunnen 9000 garagebedrijven en schadeherstelbedrijven, met behulp van moderne telecommunicatie, eenvoudig en kosteloos gebruikte onderdelen bestellen. Zij besparen daarmee een grote hoeveelheid zoektijd die In veel auto's is de hoofdsteun verkeerd afgesteld De maat nemen a.u.b.: bij wisseling van bestuurder moeten niet alleen de stoel, de rugleuning en de veilig heidsgordel op juiste hoogte worden gebracht, maar ook de hoofdsteun moet worden afgesteld. «De beste be scherming wordt bereikt wanneer de bovenkant van de steun ongeveer op oog hoogte zit», zegt bijvoor beeld het instructieboekje van Volkswagen. Het instel len is eenvoudig. De hoofd steun is in het algemeen in- of uitschuifbaar, totdat de juiste positie is bereikt. Vaak is de hoofdsteun ook nog kantelbaar. Ze moet goec' het hoofd aansluiten. In v auto's is de hoofdsteun ech ter veel te laag ingesteld, waardoor de beschermde werking niet tot zijn recht komt. De International Scholarship Design Competition uitgeschreven door het Art Centre College of Design in Vevey (Zwitserland) in samenwerking met het Nederlandse magazine AutoSelect, trok 136 deelnemers uit de hele wereld. Niet minder dan kwamen uit Nederland, waaronder 4 finalisten. Dit polyester en kunststof op het leveringsprogramma". Een andere trend binnen de carrosseriebouw betrof de specialisatie. Bussen, auto's voor het vervoer van vloeibare stoffen en zelfs een opbouw voor glaszetters worden gemaakt door gespecialiseerde bedrijven. Remmers heeft zich vooral gericht op de gesloten carrosseriën in de meest uitgebreide zin van het woord. Hieronder verstaan we ook koel- en vriescombinaties, et schuifzeilen, een huif, inhangwagens, opleggers, ssellaadbakken en kleine ichtauto's die ook met een ^rijbewijs mogen verzameling van een zestal carrosseriebouwers. De CombiGroep werd in 1963 opgericht toen van staal op aluminium werd overgegaan. De CombiGroep maakt gezamenlijk gebruik van 10 tot 15 profielen waaruit carrosseriën worden gemaakt. Als groep kan groter worden ingekocht, kunnen speciale profielen worden aangemaakt en kan ook gezamenlijk de publiciteit worden gezocht. Remmers: "De meeste carrosseriefabrieken in Nederland werken regionaal, daar zijn ook afspraken over binnen de CombiGroep". Als iemand een carrosserie bij Remmers wil laten maken, worden eerst alle wensen en eisen op papier gezet. Hieruit volgt een werktekening en besteklijst. Iedere opbouw is uniek en Remmers kan aan zeer veel uiteenlopende wensen voldoen. Zo kan in een opbouw verwarming worden ingebouwd en wordt de bestickering of beschildering geheel in eigen huis aangebracht. De specialisten van Remmers kennen alle voor- en nadelen van de verschillende materialen, zodat voor ieder vervoerproble oplossing kan v gevonden. Een auto's tot 3500 kg mc zo licht mogelijk var zijn om nog enig laadvermogen over te houden. Stars Onderdelen Service is een initiatief van de STIBA. STIBA is de, oorspronkelijk in 1985 als stichting opgerichte, vereniging van professionele autodemontage- en autosloopbedrijven. Eén van de door het Ministerie van VROM benoemde 29 prioritaire afvalstromen is de stroom autowrakken. In een hiervoor speciaal opgezet project is door overheid en bedrijfsleven gewerkt aan de totstandkoming van het Implementatieplan Autowrakken. Dit plan is op 21 januari 1992 overhandigt aan Minister Alders en sindsdien in haar uitvoeringsfase. Eén van de acties uit dit plan is: de verbetering van de automatisering in de demontagebranche. Daartoe heeft de STIBA een aparte stichting opgericht om zodoende goede randvoorwaarden te scheppen, nodig voor die Vakmanschap Wie door de huidige fabriek van Remmers loopt komt een leuke mengelmoes van heden en verleden tegen. Aluminium en staal hebben het gebruik van hout bijna teruggedrongen. De machines voor houtbewerking zijn dan ook al bijna zestig jaar oud, maar doen het nog steeds. Als de chassisgegevens bekend zijn, kan met het bouwen worden begonnen. Eerst wordt het achterraani gelast en vervolgens de Destijds werd ook niet zelden de cabine door ons gemaakt, daar een vrachtautofabrikant vaak uitsluitend een chassis met motor leverde. Langzaam kwam naast hout ook staal in zwang, vooral tijdens de opmars van de zogenaamde chassis-cabine, een vrachtauto met kant en klare cabine, maar kaal chassis. In deze situatie kwam eigenlijk tot ongeveer 1960 geen verandering. Begin jaren zestig raakte aluminium in opmars voor de bouw van vrachtautocarrosseriën. Een licht materiaal met veel constructieve voordelen. Uiteraard kwam door de jar heen naast aluminium ook bodem. Als achterraam en bodem aan elkaar zijn gemaakt, kan worden begonnen met het opzetten van de wanden. De meeste opbouwen hebben tegenwoordig een laadklep voor een makkelijke belading. Het is zelfs al mogelijk een dergelijke laadklep met afstandbediening uit te rusten. Als de bak helemaal klaar is, komt pas de vrachtauto binnen, wordt het geheel gemonteerd, gespoten en afgeleverd. Natuurlijk verricht Remmers ook reparaties aan carrosseriën en waar nodig ook onderhoud. Maar onderhoud komt heel weinig voor. Sommige carrosseriën gaan zelfs twee tot drie vrachtwagens mee en daaruit spreekt toch het vakmanschap wat Remmers al bijna zestig jaar hoog in het vaandel voert. Bijna iedere Nederlander weet dat er in ons land Volvo personenauto's worden gefabriceerd en dat in Eindhoven Daf vrachtwagei Een enkeling heeft nog wel Scania-assemblage-fabriek in Zwolle, maar blijft het dan bij. Toch zijn er in ons land vele gerenommeerde bedrijven die zich met auto's en vrachtwagens bezighouden. Een goed voorbeeld illustreert de grote belangstelling van verborgen ontwerp-talenten in ons land voor autodesign. Voor deze expositie selecteerde de redaktie van AutoSelect een vijftigtal ontwerpen en studies. Het merendeel is van Nederlandse deelnemers aan de designcompetitie, maar ook het werk van de drie prijswinnaars - een Portugees, een Rus en een Zwitser - komt aan bod. De ontwerpen worden gekenmerkt door een grote belangstelling voor stadsauto's en een gedetailleerde uitwerking van innovatieve ideëen. Zowel met deze expositie als door het organiseren van met: aan. wise vrac personenautor worden gereden. Remmers: "We werken merkonafhankelijk voor zowel grote transportfirma's als zelfstandige vervoerders. Een deel wordt via de bedrijfsautodealers terwijl we toch voor 2 rechtstreeks met de transportbedrijven te maken hebben". Op 6,7 en 8 mei aanstaande wordt op het terrein van Saab- importeur A.I.M. langs de =nelweg A27 Breda-Utrecht in jnen een grote Saab Occasion-show gehouden. De 150 gebruikte Saabs worden door de Nederlandse Saab- dealer bijeen gebracht. Alle auto's worden onder Saab bepalen. «De beste bescherming wordt bereikt wanneer de bovenkant van de steun ongeveer op ooghoogte zit», zegt bijvoorbeeld het instructieboekje van Volkswagen. Een iets hogere instelling is echter geen bezwaar. Kantelbare hoofdsteunen moeten bovendien zo worden ingesteld, dat ze bijna tegen het hoofd aansluiten. Op deze manier wordt het hoofd direct goed opgevangen. Hoofdsteunen zijn een essentieel kenmerk van de moderne carrosserieën waarin veel aandacht aan de veiligheid is gegeven. Behalve kreukelzones en veiligheidsgordels, meeverende en beklede interieurdelen en soms de airbag, zijn hoofdsteuner J - laatste jaren verantwoorc voor een afname van het aantal verkeersslachtoffers. Als de hoofdsteunen in alle auto's goed zouden zijn afgesteld, dan zouden nog veel meer gewonden kunnen worden bespaard. Op de goede manier afstellen - dat betekent, dat bij een wisseling van bestuurder niet alleen de stoel, de rugleuning en de veiligheidsgordel moeten worden gecorrigeerd, maar ook de hoofdsteun. Dit vraagt slechts enkele seconden die erg lonend kunnen zijn. Hoofdsteunen horen tegenwoordig tot de standaarduitrusting van vrijwel alle auto's. Er bestaan echter grote verschillen in bruikbaarheid. De hoofdsteun moet ook voor lange mensen ver genoeg kunnen worden uitgetrokken. Hoe steviger de constructie, des te beter. Bij een ongeluk moet deze immers bestand zijn tegen grote krachten. Als men regelmatig met een volbezette auto rijdt, dan zou men ook eens over hoofdsteunen achterin moeten nadenken. leem een juiste worden exi voorbeeld: Bij 1-roet de bak m gewicht We hebben inmiddels te maken met de derde generatie uit de familie Remmers. J. Remmers: "Mijn vader heeft onlangs afscheid genomen van het bedrijf na 46 jaar. Mijn opa startte in 1934 met zijn eigen carros seriefabriek, nadat hij in dienst was geweest bij carrosseriebedrijf Smulders". auto's in de compacte l kunnen tegenwoordig hoogte worden versteld, bijvoorbeeld in de Volkswagen Golf. En vanzelfsprekend zijn ook de hoofdsteunen verstelbaar. Terwijl de meeste bestuurders en passagiers over het algemeen goed overweg kunnen met de stoelinstelling en de gordelhoogte, leidt de hoofdsteun in vele gevallen een onopvallend bestaan. Deze bevindt zich onopgemerkt bovenop de rugleuning en vaak op de hele verkeerde plaats. Toch hebben de constructeurs ook veel moeite gedaan om de hoofdsteunen te optimaliseren. Vi stangen kui ver worden vaak is de h anders aan telefonisch zoeken wordt verspeeld. Ook particulieren kunnen onderdelen opvragen. Zij moeten dit echter doen via de STIBA-telefoondienst die op haar beurt weer verbonden is aan het STARS-systeem. Het telefoonnummer van de STIBA-telefoondienst is 06- 8399. De bij STARS aangesloten autodemontage- en autosloopbedrijven kunnen, ook weer via moderne telecommunicatie, de in de centrale databank binnengekomen aanvragen raadplegen. Als zij over het gevraagde onderdeel beschikken, kunnen zij rechtstreeks contact opnemen met de klant, de aanvrager. Zo wordt razendsnel vraag en aanbod bij elkaar gebracht, waarmee niet alleen veel tijd wordt bespaard, maar ook een optimale vorm van hergebruik wordt gerealiseerd. Tot en met 8 mei vindt bij Citroën Nederland B.V. in Amsterdam de expositie "Talent for design" plaats. Talentvolle Nederlandse sedigners tonen er hun werk dat zij eerder inschreven voor een internationale auto- ontwerpwedstrijd. Select Garantie of Bovag Garantie verkocht, terwijl voor toelating tot de show een technische keuring op 60 garantie punten heeft plaatsgevonden. 25.000 km Saab Select Occasions voldoen aan strenge eisen: ze zijn niet ouder dan 5 jaar, hebben niet meer dan 150.000 km gereden, hebben nooit TILBURG

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 27