VOLKSWAGEN GOLF GTI 16V
NS
U
I
Vlot en soepel
VW GOLF GTI 16V
Renault-def ilé naar Droomauto
«■o
M
Iih
Internationale autoraces Zandvoort s
Speciale wensen voor Volvo
geen probleem
j GB-LF-36
2-56
3911
i
o
T E
S T
Adr. van de Ven Tilburg B.V. IV-A-G
AUTOVAN HET JAAR 1993!
I
BMW
Oldtimterril
--
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 29 april 1993 - pagina 3
11993 -pagina2
B A
I
m zorgt
ruim
rder,
f Terra, etc.
RINGBAAN NOORD 65 - TILBURG - TEL. 013/321411
MMMMNMMMMNMNMMNMMMMMMMMNMi
Vervolg van pagina 1
ï-1990 50800 km
I-1988 21000 km
1-1989 64800 km
1-1990 37600 km
1-1988 40500 km
1-1987 59600 km
-1987 46200 km
1-1991 43000 km
1-1990 39600 km
1-1990 74300 km
’-1987 106800 km
>-1990 21800 km
1-1987 61800 km
>-1990 99800 km
>-1987 77000 km
1-1990 48100 km
|gll\IISSAN^L
GARAGE
DENISSEN BVa
.8i en 2.0i
iaard onder
>leet.
m
k Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, Tel.: 013-683911
12,50
Ijaar
ilEDING
jrbo "VAN"
0 km
I BOVAG
i-politiek
niddeld
^staties. Onlangs werd de Golf GTi
reringsprogramma toegevoegd, een
jelopen achterstand moet
gegevens:
Volkswagen
1 e eerste
waar de
.aid van
tde
de Frami
igens tot 2000 cc en
de baan. De
t besloten met
n de Squadra
Verder is een bescheiden
boordcomputer opgenomen,
een digitale kilometerteller en
verschillende
controlelampjes.
Het driespakig stuurwiel is
:hokdempers
e binnenspiegel,
ebekleding op
plug voor
-aratuur,
Technische
Merk en type:
Golf GTI 16V
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1984 cc
Boring x slag:82,5 x 92,8 mm
Vermogen: 150 pk bij 6000
tr/min
Koppel: 180 Nm bij 4800 tr/min
Afmetingen: lengte 4,02
meter, breedte 1,71 meter
Gewicht: 1090 kg
Prestaties:topsnelheid 215
km/u
acceleratie 0-100 in 8,3 sec.
Verbruik:bij 90 km/u 6,3
liter/lOOkm
bij 120 km/u 8,2 liter/100 km
stadsverkeer 10,9 liter/100 km
Prijs:f.52.240,=
Wegenbelasting:f.225,= tot
f.234,- per 3 mnd.
Midden jaren zeventig was Volkswagen de
bedenker van het middenklasse GTi-segment met
de eerste generatie Golf. Vooral wat betreft imago
wist de Golf GTi de toon langdurig aan te geven.
Maar te lang stilstaan is niet goed. Concurrenten
schoten de Golf voorbij voor wat betreft
cilinderinhoud, vermogen en de in deze klasse zo
belangrijke pres
16V aan het leve
auto die de opgelopen a<
goedmaken.
-'1
ondag 2 mei wordt op het
circuit van Zandvoort de derde
ronde verreden van het
Nederlandse autorensport
kampioenschap. Het
programma begint om 13.00
uur en duurt tot 18.00 uur.
Op zondag 2 mei
organiseert de BMW Club
Oirschot en omstreken
voor de negende maal een
toeristische rit voor BMW
een- en tweecilinder
motorfietsen, met als
jongste bouwjaar 1969. De
rit gaat over kleinere
wegen met een rustig
tempo. Onderweg wordt
een rustpauze ingelast
met picknick. De lengte
van de rit is ongeveer 80
kilometer. Er wordt op 2
mei verzamelt om 10.00
uur op de markt in
Oirschot. Het gezamenlijk
vertrek zal om 11.00 uur
plaatsvinden. Leden van
de BMW Club zullen met
hun veteraanmotoren de
groep voorrijden. Dus alle
bezitters van een BMW
motorfiets tot en met
bouwjaar 1969 ziet de
organisatie graag op
zondag 2 mei om 10.00 uur
op de markt in Oirschot.
De deelname aan de rit is
gratis. Voor meer
informatie: Piet Swinkels,
tel. 040-525787.
SIPS
De 440 is er met l.f
motor en is standc
andere voorzien van
verzwaarde scha'
achter, tweede t:
speciale politiek
de voorstoelen, p
alcoholtestappai
en 12 Gordini, de 'brede'
Renault 5 Turbo, een 19
Cabriolet 16-klepper en een
Alpine Le Mans. Het concours
start op zondag 2 mei om 11.30
uur aan de Wibautstraat in
Amsterdam. De route voert
naar Weesp, langs de Vecht
en via Ankeveen en 's-
Gravenland naar Hilversum.
Op de drafbaan achter de
Expo-hal vindt tenslotte een
ereronde plaats en een
jurering van de drie mooiste
auto's van het défilé.
“ardient een dikke voldoende.
De auto voelt stevig en
absoluut niet onderzeker aan.
Bochten kunnen met een hoge
snelheid worden
aangesneden, zonder dat de
banden gaan piepen of de
auto ook maar enigszins het
idee geeft dat het hem
eigenlijk allemaal wat te hard
gaat. Absoluut een prima rij-
ijzer voor vele snel gereden
kilometers. De auto is niet
compromisloos sportief, zodat
redelijk comfortabel over
bulten en andere
oneffenheden in het wegdek
kan worden gereden. De Golf
GTi 16V ontpopt zich door al
zijn eigenschappen als een
uitstekende all-rounder, maar
zou wellicht hier en daar wat
meer sportiviteit mogen
tonen.
De auto is eigenlijk nog wat te
beschaafd, het kan allemaal
iets wilder.
Prijzen
Wie immers een combinatie
van comfort en prestaties
zoekt, kan bij de Golf
uitstekend terecht bij de VR6.
Dat model is welliswaar r!—
tienduizend gulden duurt
maar biedt voor dit bedrag
een rijkere uitrusting,
standaard ABS en een
sublieme krachtbron.
De Golf GTi 16V past
helemaal in de milieu-,
van Volkswagen. Gemiuuc,
kan makkelijk een
brandstofverbruik van 1 op
10,5 worden behaald, ook als
het gas regelmatig diep wordt
ingetrapt.
Het sportieve programma van
de VW Golf begint al bij de 1.8
GT voor f.40.180,=. De 2 liter
GTi moet f.47.110,= opbrengeri,
terwijl de nieuwe 16-klepper
voor f.52.240,= in de prijslijst
staat. Let wel, het betreft hier
allemaal de driedeurs
uitvoering. De absolute topper
bij de Golf is de VR6 voor
f.63.990,=.
Wat voor speciale wensen de
1, klant ook heeft, het moet wel
erg gek zijn, wil Volvo er geen
pasklare oplossing voor in
huis hebben.
Zeven races staan op het
programma, waaronder een 1-
uurs wedstrijd in de Mobil
Produktierenwagens boven 2
liter. De op formulewagens
lijkende Donkervoorts maken
hun debuut op de Zandvoortse
De Expohal in Hilversum is te
vinden aan de
Soestdijkerstraatweg 38.
Droomauto '93 is op
Koninginnedag geopend van
14.00 tot 21.00 uur en op
zaterdag 1 en zondag 2 mei
van 10.00 tot 18.00 uur.
De entreeprijs voor
volwassenen bedraagt f1
en voor kinderen tot 12 jat
f.7,50.
Wie f.50,= aan de kassa
afrekent, mag ook een rit met
één van de Ferrari's maken.
niet sportief van vormgeving. ver
Dat geldt overigens wel voor De
de prima Recaro stoelen, met
zwarte randen en een kleurrijk
geweven stof in het midden.
Deze zetels bieden een prima
ondersteuning van de nodige
lichaamsdelen en zijn goed
naar de wensen van de
berijder in te stellen.
De achterbank is in dezelfde
stoffencombinatie uitgevoerd
en is in een 40/60-verhouding
neerklapbaar.
De bagageruimte is mooi
vierkant van vorm en heeft in
standaard opstelling een
inhoud van 330 liter.
1-1989 99800 km
1-1990 57300 km
1-1991 50600 km
M990 70800 km
1-1991 51200 km
De ziekenwagen maakt
gebruikt van hetzelfde
onderstel als de 960
Limousine, dat wil zeggen een
wielbasis van 3,57 meter en
een totale lengte van 5,645
meter. Vanwege eeh
totaalgewicht van zo'n 2400 kg
en de wens om hoge
snelheden te kunnen halen,
wordt de ambulance
uitsluitend als 960 met 3 liter
24-kleppenmotor aangeboden.
Zeer specifiek is bovendien de
Volvo 940 lijkwagen met een
wielbasis van 3,37 meter,
gebouwd bij Hearse. Een
voorbeeld van een uiterst
gespecialiseerde toepassing
waarvoor Volvo een auto in
het programma heeft.
De politie is een grote klant
van Volvo in Nederland. Veel
korpsen rijden met de 440 die
af-fabriek in een politie-
hoeft echt niet veel toeren te
draaien om prettig te
functioneren. De 16V is niet
rumoerig, maar heeft wel een
typisch, sportief klinkend
knettertje in de uitlaat. De
motor pakt vanuit alle
toerentallen prima op er
vooral ook voor snelle
tussenacceleraties. Wie
vermogen wil kan dat direct
krijgen, wie rustig wil toeren
wordt ook in zijn waarde
gelaten. Het prestatieniveau
is ten opzichte van de 8-kleps
GTi op een hoger plan
gekomen. De GTi 16V haalt
een top van 215 km/u en weet
het sprintje van 0 tot 100 km/u
in 8,3 seconden af te ronden. In
ieder geval doet de Golf GTi
met deze cijfers weer prima in
het segment mee.
Volkswagen weet de duurdere
versies in haar programma
altijd op een zeer
gedistingeerde wijze aan te
kleden. De Golf GTi heeft een
wat meer aangekleed front
met dubbele koplampen,
meegespoten bumper en
spiegelbehuizing, een zwarte Recaro
onderspoiler en mistlampen. De achterkant van de GTi 16V
Bovendien wordt de grille in kenmerkt zich door een zwart
de carrosseriekleur spoilertje boven de ruit, een
uitgevoerd. meegespoten bumper en in
automobilia aanwezig, zoals
folders, miniaturen en boeken.
Tevens wordt tijdens de show
het Droomauto jaarboek
gepresenteerd. De zesde
uitgave telt maar liefst 288
pagina's en kost f .29,50.
Op zondag 2 mei start vanaf
het hoofdkantoor van Renault
in Amsterdam een stoet
sportieve Renaults naar het
tentoonstellingsterrein van
Droomauto '93 voor een
concours d'élégance. De
optocht zal voor een
belangrijk deel bestaan uit
Alpines, zoals de klassieke
A108, legendarische Al 10
Berlinette, terwijl ook de A31
en A610 vertegenwoordigd
zullen zijn. Verder verwacht
de organisatie andere
exciting Renaults zoals de 8
Compromisloos
Het interieur biedt overigens
voldoende ruimte voor vier
volwassen personen.
Alhoewel de Golf GTi 16V
aardig is aangekleed, is de
auto zeker niet overcompl
Zo moeten de portierruitei
nog met de hand naar
beneden gedraaid worden en
is ook de spiegelverstelling
handmatig. Wel standaard is
de centrale
portiervergrendeling, de in
hoogte instelbare gordels
voor, stuurbekrachtiging en
een ruime hoeveelheid
opbergvakken rond de
bestuurder en bijrijder.
De Golf GTi 16V heeft een
sportief afgestemd onderstel,
net als de 8-kleps GTi en de
VR6. De voorwielen zijn
onafhankelijk opgehangen,
terwijl achter voor een semi-
onafhankelijke oplossing is
gekozen. Zowel voor- als
achter worden
torsiestabilisatoren
gemonteerd.
De auto is ten opzichte van
zijn meer modale broertjes
lager op de wielen gezet. De
wegligging van de Golf 16V
Het komende weekend, 30
april, 1 en 2 mei wordt in de
Expohal in Hilversum het
jaarlijkse Droomauto-
spektakel gehouden.
Liefhebbers van extravagante
en sportieve auto's kunnen
hier hun harten weer ophalen.
Het is inmiddels een traditie
geworden dat bezoekers de
kans geboden wordt mee te
rijden in spektaculaire auto's.
De organisatie heeft voor dit
jaar drie Ferrari's ter
beschikking gekregen.
Voorbeelden van de auto's die
unnen in de Expo-hal te zien zijn, zijn
f.15,de Chrysler Viper, een
Porsche jubileum-presentatie,
Lamborghini, Aston Martin,
Ferrari en een Marlboro
Formule 1-auto. Naast echte
auto's zijn er volop
racepiste. Ook de MG
Competitions rijden d«
wedstrijd, een klasse w
liefhebbers ongetwijfel
zullen smullen. Naast
Ascona's verschijnen c
Produktiewac n
tot 1400 cc op de
racedag wordt
een wedstrijd van i
Bianca's.
Zaterdag 1 mei zijn de
trainingen die duren van 10.00
tot 17.00 uur. De toegangsprijs
voor zondag bedraagt f. 15,=,
terwijl het publiek voor f.35,
een kijkje kan nemen in de
keuken van het
rennerskwartier, een plaats
waar de coureurs him wagen
gereed maken voor de races.
De zaterdagtrainingen kuni
worden bijgewoond voor f. *«,-
(tribunes en rennerskwartier).
Meer informatie kunnen
liefhebbers horen via de
informatielijn van het circuit,
telefoon 02507-16004.
Bij de introductie van de
huidige, derde generatie VW
Golf werd de GTi
gepromoveerd. De aloude 1.8
liter krachtbron werd
vervangen door een 2 liter.
Deze motor is goed voor 115
pk, een topsnelheid van 198
km/u en een sprintje van 0 tot
100 in 10,1 seconden. Prima
waarden, maar niet bepaald
cijfers waar de haren recht
van overeind gaan staan.
Knettertje
Ook al vanaf de start van de
nieuwste Golf vermeldde de
prijslijst een GTi 16-klepper
met een vermogen van 143 pk.
Deze auto is echter nooit
geleverd. VW kwam er op tijd
achter dat in deze klasse toch
minimaal 150 pk vereist is. Dit
vermogen haalt de 16-klepper
bij 6000 tr/min, terwijl een
prima koppel van 180 Nm al
bij 4800 tr/min beschikbaar is.
Vermogen en koppel liggen
zodoende behoorlijk wat
hoger dan bij de bestaande
GTi, maar ze worden dan ook
bij hogere toerentallen
bereikt. Toch valt bij deze Golf
direct de souplesse bij lagere
toerentallen op. De motor
uitgave wordt geleverd.
Uiteraard is deze uitgave
ontwikkeld in nauwe
samenwerking met de
Nederlandse politie en heeft
standaard alle benodigde
voorzieningen. Uiteraard kan
worden gekozen voor een
onopvallende uitvoering, die
echter voorzien is van alle
benodigde communicatie
apparatuur. Daarnaast kent
Volvo een volledig in politie-
kleuren uitgevoerde 440.
mobilofoonbekabeling en een
antennevoet. Sinds kort is er
ook een snelle 850 in politie-
uitgave. Met deze auto
profiteert men van alle
hoogstaande
veiligheidsmaatregelen die in
deze auto te vinden zijn, zoals
standaard ABS, het Side
Impact Protection System en
in hoogte verstelbare
veiligheidsgordels. De Volvo
850 is uitermate geschikt voor
bijvoorbeeld
verkeersdiensten,
regiopolitiekorpsen,
surveillances buiten de stad
of als onopvallende
surveillance-auto.
rookglas uitgevoerde
achterlichtunits. Verder zien
we brede beschermstrips,
zwarte zijskirts en met zwart
kunststof uitgebouwde
schermen. Natuurlijk maken
de antenne achter op het dak
en de specifieke lichtmetalen
velgen het geheel compleet.
De VW Golf GTi is hierdoor
absoluut ingetogen. Alleen
onder het rechter achterlicht
valt te lezen dat we met een
16-klepper te maken hebben.
Natuurlijk kan de klant kiezen
uit een drie- of vijfdeurs
carrosserie. In dit sportieve
segment worden vooral
driedeurs modellen verkocht,
terwijl de vijfdeurs toch veel
voordelen biedt.
In het interieur vinden we een
mengelmoes van bekende
zaken en speciaal GTi-details.
Het dashboard, uitgevoerd in
donker kunststof, is volledig
van de reeds bestaande
modellen overgenomen.
Uiteraard beschikt de 16V over
een toerenteller.
G3-LF-36