VOLKSWAGEN GOLF GTI 16V NS U I Vlot en soepel VW GOLF GTI 16V Renault-def ilé naar Droomauto «■o M Iih Internationale autoraces Zandvoort s Speciale wensen voor Volvo geen probleem j GB-LF-36 2-56 3911 i o T E S T Adr. van de Ven Tilburg B.V. IV-A-G AUTOVAN HET JAAR 1993! I BMW Oldtimterril -- DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 29 april 1993 - pagina 3 11993 -pagina2 B A I m zorgt ruim rder, f Terra, etc. RINGBAAN NOORD 65 - TILBURG - TEL. 013/321411 MMMMNMMMMNMNMMNMMMMMMMMNMi Vervolg van pagina 1 ï-1990 50800 km I-1988 21000 km 1-1989 64800 km 1-1990 37600 km 1-1988 40500 km 1-1987 59600 km -1987 46200 km 1-1991 43000 km 1-1990 39600 km 1-1990 74300 km ’-1987 106800 km >-1990 21800 km 1-1987 61800 km >-1990 99800 km >-1987 77000 km 1-1990 48100 km |gll\IISSAN^L GARAGE DENISSEN BVa .8i en 2.0i iaard onder >leet. m k Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, Tel.: 013-683911 12,50 Ijaar ilEDING jrbo "VAN" 0 km I BOVAG i-politiek niddeld ^staties. Onlangs werd de Golf GTi reringsprogramma toegevoegd, een jelopen achterstand moet gegevens: Volkswagen 1 e eerste waar de .aid van tde de Frami igens tot 2000 cc en de baan. De t besloten met n de Squadra Verder is een bescheiden boordcomputer opgenomen, een digitale kilometerteller en verschillende controlelampjes. Het driespakig stuurwiel is :hokdempers e binnenspiegel, ebekleding op plug voor -aratuur, Technische Merk en type: Golf GTI 16V Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1984 cc Boring x slag:82,5 x 92,8 mm Vermogen: 150 pk bij 6000 tr/min Koppel: 180 Nm bij 4800 tr/min Afmetingen: lengte 4,02 meter, breedte 1,71 meter Gewicht: 1090 kg Prestaties:topsnelheid 215 km/u acceleratie 0-100 in 8,3 sec. Verbruik:bij 90 km/u 6,3 liter/lOOkm bij 120 km/u 8,2 liter/100 km stadsverkeer 10,9 liter/100 km Prijs:f.52.240,= Wegenbelasting:f.225,= tot f.234,- per 3 mnd. Midden jaren zeventig was Volkswagen de bedenker van het middenklasse GTi-segment met de eerste generatie Golf. Vooral wat betreft imago wist de Golf GTi de toon langdurig aan te geven. Maar te lang stilstaan is niet goed. Concurrenten schoten de Golf voorbij voor wat betreft cilinderinhoud, vermogen en de in deze klasse zo belangrijke pres 16V aan het leve auto die de opgelopen a< goedmaken. -'1 ondag 2 mei wordt op het circuit van Zandvoort de derde ronde verreden van het Nederlandse autorensport kampioenschap. Het programma begint om 13.00 uur en duurt tot 18.00 uur. Op zondag 2 mei organiseert de BMW Club Oirschot en omstreken voor de negende maal een toeristische rit voor BMW een- en tweecilinder motorfietsen, met als jongste bouwjaar 1969. De rit gaat over kleinere wegen met een rustig tempo. Onderweg wordt een rustpauze ingelast met picknick. De lengte van de rit is ongeveer 80 kilometer. Er wordt op 2 mei verzamelt om 10.00 uur op de markt in Oirschot. Het gezamenlijk vertrek zal om 11.00 uur plaatsvinden. Leden van de BMW Club zullen met hun veteraanmotoren de groep voorrijden. Dus alle bezitters van een BMW motorfiets tot en met bouwjaar 1969 ziet de organisatie graag op zondag 2 mei om 10.00 uur op de markt in Oirschot. De deelname aan de rit is gratis. Voor meer informatie: Piet Swinkels, tel. 040-525787. SIPS De 440 is er met l.f motor en is standc andere voorzien van verzwaarde scha' achter, tweede t: speciale politiek de voorstoelen, p alcoholtestappai en 12 Gordini, de 'brede' Renault 5 Turbo, een 19 Cabriolet 16-klepper en een Alpine Le Mans. Het concours start op zondag 2 mei om 11.30 uur aan de Wibautstraat in Amsterdam. De route voert naar Weesp, langs de Vecht en via Ankeveen en 's- Gravenland naar Hilversum. Op de drafbaan achter de Expo-hal vindt tenslotte een ereronde plaats en een jurering van de drie mooiste auto's van het défilé. “ardient een dikke voldoende. De auto voelt stevig en absoluut niet onderzeker aan. Bochten kunnen met een hoge snelheid worden aangesneden, zonder dat de banden gaan piepen of de auto ook maar enigszins het idee geeft dat het hem eigenlijk allemaal wat te hard gaat. Absoluut een prima rij- ijzer voor vele snel gereden kilometers. De auto is niet compromisloos sportief, zodat redelijk comfortabel over bulten en andere oneffenheden in het wegdek kan worden gereden. De Golf GTi 16V ontpopt zich door al zijn eigenschappen als een uitstekende all-rounder, maar zou wellicht hier en daar wat meer sportiviteit mogen tonen. De auto is eigenlijk nog wat te beschaafd, het kan allemaal iets wilder. Prijzen Wie immers een combinatie van comfort en prestaties zoekt, kan bij de Golf uitstekend terecht bij de VR6. Dat model is welliswaar r!— tienduizend gulden duurt maar biedt voor dit bedrag een rijkere uitrusting, standaard ABS en een sublieme krachtbron. De Golf GTi 16V past helemaal in de milieu-, van Volkswagen. Gemiuuc, kan makkelijk een brandstofverbruik van 1 op 10,5 worden behaald, ook als het gas regelmatig diep wordt ingetrapt. Het sportieve programma van de VW Golf begint al bij de 1.8 GT voor f.40.180,=. De 2 liter GTi moet f.47.110,= opbrengeri, terwijl de nieuwe 16-klepper voor f.52.240,= in de prijslijst staat. Let wel, het betreft hier allemaal de driedeurs uitvoering. De absolute topper bij de Golf is de VR6 voor f.63.990,=. Wat voor speciale wensen de 1, klant ook heeft, het moet wel erg gek zijn, wil Volvo er geen pasklare oplossing voor in huis hebben. Zeven races staan op het programma, waaronder een 1- uurs wedstrijd in de Mobil Produktierenwagens boven 2 liter. De op formulewagens lijkende Donkervoorts maken hun debuut op de Zandvoortse De Expohal in Hilversum is te vinden aan de Soestdijkerstraatweg 38. Droomauto '93 is op Koninginnedag geopend van 14.00 tot 21.00 uur en op zaterdag 1 en zondag 2 mei van 10.00 tot 18.00 uur. De entreeprijs voor volwassenen bedraagt f1 en voor kinderen tot 12 jat f.7,50. Wie f.50,= aan de kassa afrekent, mag ook een rit met één van de Ferrari's maken. niet sportief van vormgeving. ver Dat geldt overigens wel voor De de prima Recaro stoelen, met zwarte randen en een kleurrijk geweven stof in het midden. Deze zetels bieden een prima ondersteuning van de nodige lichaamsdelen en zijn goed naar de wensen van de berijder in te stellen. De achterbank is in dezelfde stoffencombinatie uitgevoerd en is in een 40/60-verhouding neerklapbaar. De bagageruimte is mooi vierkant van vorm en heeft in standaard opstelling een inhoud van 330 liter. 1-1989 99800 km 1-1990 57300 km 1-1991 50600 km M990 70800 km 1-1991 51200 km De ziekenwagen maakt gebruikt van hetzelfde onderstel als de 960 Limousine, dat wil zeggen een wielbasis van 3,57 meter en een totale lengte van 5,645 meter. Vanwege eeh totaalgewicht van zo'n 2400 kg en de wens om hoge snelheden te kunnen halen, wordt de ambulance uitsluitend als 960 met 3 liter 24-kleppenmotor aangeboden. Zeer specifiek is bovendien de Volvo 940 lijkwagen met een wielbasis van 3,37 meter, gebouwd bij Hearse. Een voorbeeld van een uiterst gespecialiseerde toepassing waarvoor Volvo een auto in het programma heeft. De politie is een grote klant van Volvo in Nederland. Veel korpsen rijden met de 440 die af-fabriek in een politie- hoeft echt niet veel toeren te draaien om prettig te functioneren. De 16V is niet rumoerig, maar heeft wel een typisch, sportief klinkend knettertje in de uitlaat. De motor pakt vanuit alle toerentallen prima op er vooral ook voor snelle tussenacceleraties. Wie vermogen wil kan dat direct krijgen, wie rustig wil toeren wordt ook in zijn waarde gelaten. Het prestatieniveau is ten opzichte van de 8-kleps GTi op een hoger plan gekomen. De GTi 16V haalt een top van 215 km/u en weet het sprintje van 0 tot 100 km/u in 8,3 seconden af te ronden. In ieder geval doet de Golf GTi met deze cijfers weer prima in het segment mee. Volkswagen weet de duurdere versies in haar programma altijd op een zeer gedistingeerde wijze aan te kleden. De Golf GTi heeft een wat meer aangekleed front met dubbele koplampen, meegespoten bumper en spiegelbehuizing, een zwarte Recaro onderspoiler en mistlampen. De achterkant van de GTi 16V Bovendien wordt de grille in kenmerkt zich door een zwart de carrosseriekleur spoilertje boven de ruit, een uitgevoerd. meegespoten bumper en in automobilia aanwezig, zoals folders, miniaturen en boeken. Tevens wordt tijdens de show het Droomauto jaarboek gepresenteerd. De zesde uitgave telt maar liefst 288 pagina's en kost f .29,50. Op zondag 2 mei start vanaf het hoofdkantoor van Renault in Amsterdam een stoet sportieve Renaults naar het tentoonstellingsterrein van Droomauto '93 voor een concours d'élégance. De optocht zal voor een belangrijk deel bestaan uit Alpines, zoals de klassieke A108, legendarische Al 10 Berlinette, terwijl ook de A31 en A610 vertegenwoordigd zullen zijn. Verder verwacht de organisatie andere exciting Renaults zoals de 8 Compromisloos Het interieur biedt overigens voldoende ruimte voor vier volwassen personen. Alhoewel de Golf GTi 16V aardig is aangekleed, is de auto zeker niet overcompl Zo moeten de portierruitei nog met de hand naar beneden gedraaid worden en is ook de spiegelverstelling handmatig. Wel standaard is de centrale portiervergrendeling, de in hoogte instelbare gordels voor, stuurbekrachtiging en een ruime hoeveelheid opbergvakken rond de bestuurder en bijrijder. De Golf GTi 16V heeft een sportief afgestemd onderstel, net als de 8-kleps GTi en de VR6. De voorwielen zijn onafhankelijk opgehangen, terwijl achter voor een semi- onafhankelijke oplossing is gekozen. Zowel voor- als achter worden torsiestabilisatoren gemonteerd. De auto is ten opzichte van zijn meer modale broertjes lager op de wielen gezet. De wegligging van de Golf 16V Het komende weekend, 30 april, 1 en 2 mei wordt in de Expohal in Hilversum het jaarlijkse Droomauto- spektakel gehouden. Liefhebbers van extravagante en sportieve auto's kunnen hier hun harten weer ophalen. Het is inmiddels een traditie geworden dat bezoekers de kans geboden wordt mee te rijden in spektaculaire auto's. De organisatie heeft voor dit jaar drie Ferrari's ter beschikking gekregen. Voorbeelden van de auto's die unnen in de Expo-hal te zien zijn, zijn f.15,de Chrysler Viper, een Porsche jubileum-presentatie, Lamborghini, Aston Martin, Ferrari en een Marlboro Formule 1-auto. Naast echte auto's zijn er volop racepiste. Ook de MG Competitions rijden d« wedstrijd, een klasse w liefhebbers ongetwijfel zullen smullen. Naast Ascona's verschijnen c Produktiewac n tot 1400 cc op de racedag wordt een wedstrijd van i Bianca's. Zaterdag 1 mei zijn de trainingen die duren van 10.00 tot 17.00 uur. De toegangsprijs voor zondag bedraagt f. 15,=, terwijl het publiek voor f.35, een kijkje kan nemen in de keuken van het rennerskwartier, een plaats waar de coureurs him wagen gereed maken voor de races. De zaterdagtrainingen kuni worden bijgewoond voor f. *«,- (tribunes en rennerskwartier). Meer informatie kunnen liefhebbers horen via de informatielijn van het circuit, telefoon 02507-16004. Bij de introductie van de huidige, derde generatie VW Golf werd de GTi gepromoveerd. De aloude 1.8 liter krachtbron werd vervangen door een 2 liter. Deze motor is goed voor 115 pk, een topsnelheid van 198 km/u en een sprintje van 0 tot 100 in 10,1 seconden. Prima waarden, maar niet bepaald cijfers waar de haren recht van overeind gaan staan. Knettertje Ook al vanaf de start van de nieuwste Golf vermeldde de prijslijst een GTi 16-klepper met een vermogen van 143 pk. Deze auto is echter nooit geleverd. VW kwam er op tijd achter dat in deze klasse toch minimaal 150 pk vereist is. Dit vermogen haalt de 16-klepper bij 6000 tr/min, terwijl een prima koppel van 180 Nm al bij 4800 tr/min beschikbaar is. Vermogen en koppel liggen zodoende behoorlijk wat hoger dan bij de bestaande GTi, maar ze worden dan ook bij hogere toerentallen bereikt. Toch valt bij deze Golf direct de souplesse bij lagere toerentallen op. De motor uitgave wordt geleverd. Uiteraard is deze uitgave ontwikkeld in nauwe samenwerking met de Nederlandse politie en heeft standaard alle benodigde voorzieningen. Uiteraard kan worden gekozen voor een onopvallende uitvoering, die echter voorzien is van alle benodigde communicatie apparatuur. Daarnaast kent Volvo een volledig in politie- kleuren uitgevoerde 440. mobilofoonbekabeling en een antennevoet. Sinds kort is er ook een snelle 850 in politie- uitgave. Met deze auto profiteert men van alle hoogstaande veiligheidsmaatregelen die in deze auto te vinden zijn, zoals standaard ABS, het Side Impact Protection System en in hoogte verstelbare veiligheidsgordels. De Volvo 850 is uitermate geschikt voor bijvoorbeeld verkeersdiensten, regiopolitiekorpsen, surveillances buiten de stad of als onopvallende surveillance-auto. rookglas uitgevoerde achterlichtunits. Verder zien we brede beschermstrips, zwarte zijskirts en met zwart kunststof uitgebouwde schermen. Natuurlijk maken de antenne achter op het dak en de specifieke lichtmetalen velgen het geheel compleet. De VW Golf GTi is hierdoor absoluut ingetogen. Alleen onder het rechter achterlicht valt te lezen dat we met een 16-klepper te maken hebben. Natuurlijk kan de klant kiezen uit een drie- of vijfdeurs carrosserie. In dit sportieve segment worden vooral driedeurs modellen verkocht, terwijl de vijfdeurs toch veel voordelen biedt. In het interieur vinden we een mengelmoes van bekende zaken en speciaal GTi-details. Het dashboard, uitgevoerd in donker kunststof, is volledig van de reeds bestaande modellen overgenomen. Uiteraard beschikt de 16V over een toerenteller. G3-LF-36

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 23