WA WONDERSCHONE SAAB 900 PROBLEEM FORD MONDEO WAGON NU LEVERBAAR SPECIALE WENSEN VOOR VOLVO GEEN m bv Bijlage van: DeTilburgse Koerier n« Saab uni 1993 - pagina 20 >rmen de Oplage: 96.785 Donderdag 29 april 1993 m/v) School of iaf 23 24283 Hl in hef ifonds serres ELS [RWIJK 04242-82695 Tony Vos [de Autotest: Fiat neemt veiligheid serieus Lees verder Remmers in dit nummer pag.7 pag. 3 pag. 11 o.a. Uw SAAB-dealer 1013-321405 f4» ONE AL ikozen Volkswagen GolfGTI-16v. 60 jaar carrosseriefabriek Jaargang 5 Nummer 19 >od jaar garantie verken n centrale lektrische [en 1100,- 1200,- 1300,- 500,- ilft van iral CtREN N'S SPECIAL MODE erza- seal- van postaal zijn wij Hoevenseweg 92d Tilburg Teletoon i rator ventief ine- ied van t uit uitgeven. erkers is gebied Naast de getoonde vij Saab 900 is er tevens een driedeurs model beschikbaar. ijfdeurs i direct De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Kiel, Loon op Zand, Udenhout, Ber- kel Enschot, Oisterwijlt, Moergestel en Hilvarenbeek. Autobedrijf 7UIDf)OSTbv cozen 3LX icht dat lalle rl zijn. 6-deurs Direct achter de voorstoelen is een vaste tussenwand geplaatst, waarin twee opklapbare stoeltjes zijn opgenomen. Er kunnen Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-aldeling De Tilburgse Koerier NS. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Enkele weken na de introductie van de Ford Mondeo sedan en hatchback, wordt nu ook de grote stationwagon leverbaar. De auto is wat langer dan zijn reeds bestaande broertjes en komt zo tot een bagage- inhoud van 650 liter in standaard opstelling. Door het neerklappen van de achterbank ontpopt de Wagon Beesd - Volvo levert een behoorlijk breed modellenprogramma met de in Nederland gebouwde 400-reeks, de in Zweden ontwikkelde, maar in België van de band rollende 850 en de volledig Zweedse 900-serie. Toch zijn er nog klanten die zo'n speciale wensen en eisen hebben, dat een standaard Volvo niet goed genoeg is. Volvo heeft daarom in haar pakket een reeks speciale uitvoeringen, die afhankelijk van het type in eigen huis of bij een carrossier gebouwd worden. Cellen Waai halen we geld vandaan, wat we niet hebben. Met die vraag worstelt regelmatig ieder Nederlands huishouden, zodat de overheid hierop geen uitzondering vormt. Een Nederlands gezin zal op van alles en nog wat gaan bezuinigen en zo alle touwtjes aan elkaar binden. Neder lant aan de^ benzine-i wat is er om dit i verder J Het Zweedse merk Saab staaf niet bekend vanwege haar snelle modellenwisseling. Als ircedesen 1 we naast ons ‘i vinden. De then iaandacht liter. De Wagon kan gekt worden in de CLX en GI2 uitrusting. Ford verwac,, ongeveer 25 procent van r Mondeo's een Wagon zal De prijslijst begint bij f.41.740,- voor de CLX 1.6 gevolgd door de CLX 1.8 voor f.43.740,=. Nieuw is ook de turbodiesel, die als Wagon CLX voor f .48.240,- wordt aangeboden. opent stapt ook weer in een typisch Saab-interieur met stoelen voorzien van aangebouwde hoofdsteunen en natuurlijk het contactslot op de vloer. Motorisch zal Saab met name op GM terugvallen. De onlangs in de Opel Vectra geintroduceerde V6-krachtbron zal, sterk door eigen ontwikkelingsafdeling aangepast, in de nieuwe 900 te vinden zijn. Verder wordt een nieuwe 2 liter 16-kleppen turbo van 190 pk aangekondigd. De nieuweling zal haarpublieksdebuut beleven op de Internationale Automobiel Ausstellung (IAA) in Frankfurt die op 9 september haar poorten snt. ngeveer tegelijkertijd zal de rab 900 ook bij de dealers te ^wonderen zijn. Keith O. Butler- Wheelhouse is sinds kort de President directeur van Saab Automobile AB in Zweden. Hij is afkomstig uit Zuid-Afrika waar hij werkzaam was bij een bedrijf wat in de General- Motors-familie werd opgenomen. Aan hem de taak Saab weer winstgevend te maken. "We moeten goed onze plaats op de markt kennen. Wij komen in de top van de markt zeer gerommeerde merken tegen als Mei BMW. terwijl Volvo en Audi Japanners hebber eigenlijk de aand voor de klant geïntroduceerd en dat heeft de mentaliteit in de autowereld flink verbeterd". Als merk topsegment van de automarkt moet je aan een aantal eisen voldoen wat betreft produkt, imago en de kosten. "Ja, allereerst moet je kwaliteit bieden. Daarnaast telt de uitstraling mee en moet het produkt evolueren, dit in tegenstelling tot de revolutie die we veelvuldig vanuit Japan zien. Het imago van het merk wordt bepaald door het karakter van het produkt, de exclusieve verkoop en wereldwijde distributie. Daarnaast moeten je kosten zo laag mogelijk zijn en dat wordt weer bevorderd als je gebruik kunt maken van de diensten van een partner, in ons geval General Motors". Saab kondigde vorig jaar de komst aan van een model boven de huidige 9000. Butler Wheelhouse: "Eerst introduceren we in de tweede helft van dit jaar de nieuwe 900. Pas als ook nog eens een opvolger van de 9000 is uitgebracht, zal aan verdere verbreding van het modellengamma worden gewerkt. De markt waarin wij opereren blijft met een aandeel van 10 procent relatief constant. Toch vragen we ons af of we rendement kunnen halen uit het absolute topsegment. Daarom is de komst van een kleinere Saab onder de 900 niet ondenkbaar". zich als een lastdier met maar liefst 1650 liter inhoud. De grote achterklep loopt tot een uitsparing in de bumper door. De laadvloer is maximaal 1.90 meter lang en 1,15 meter breed. De Mondeo Wagon is niet alleen groot van binnen, maar mag ook nog eens een forse aanhanger trekken. Dit varieert van 1200 kg voor de 1.6 liter tot 1500 kg voor de 2.0 Onder het motto "Lang, Langer, Langst" is er op basis van de 940 en 960 een ruime keus uit verlengde limousines. Door de 960 met 15 centimeter in wielbasis te verlengen onstaat de Executive. De verkregen extra ruimte komt volledig ten goede aan de achterpassagiers, die hierdoor een vorstelijke beenruimte krijgen. er een nieuwe auto wordt geïntroduceerd, is dat met recht een evenement. Er werd de afgelopen anderhalf jaar bij Saab niet geheimzinnig gedaan over de komst van een opvolger voor de aloude 900, een auto die in 1978 debuteerde. De overname van de helf* de aandelen door Geneis, Motors zou wellicht de doodsteek kunnen betekenen voor dit zo eigenzinnige merk. Wie de foto van de nieuwe 900 ziet, kan echter opgelucht ademhalen. Alhoewel gebruik gemaakt wordt van verschillende gezamenlijke onderdelen, is de nieuweling weer onmiskenbaar een Saab r met hoge achterkant, typische oper grille, markante wielen en Ong andere traditionele Sac kenmerken. Wie een deur be\ id staat in Europa top waar het de -accijns betreft, dan makkelijker nog een beetje r op te trekken om het huishoudboekje sluitend te krijgen. Als aanleiding ziet minister Kok het feit dat waarschijnlijk Duitsland en België ook de benzine- accijns gaan verhogen. Waren we eindelijk een beetje op weg naar een kleine prijsharmonisatie op dit gebied, ziet de regering hier weer een extra bron van inkomsten in. Men heeft overigens het geld al uitgegeven. Volgens een officiële verklaring zal een deel worden geïnvesteerd in het openbaar vervoer en het wegennet. Maar ik dacht altijd dat we daar jaarlijks al vele miljarden voor opbrachten en we kunnen de landelijke en regionale overheden de laatste jaren niet bepaald betrappen op het rigoreus uitbreiden en verbeteren van onze wegen. Die extra accijnsverhoging levert in verhouding maar een klein beetje op en zal dus ook wel weer niet merkbaar worden aangewend. Nee, deze keer neemt de regering geen blad voor de mond en weten we als automobilisten precies wat we door het tanken van benzine en diesel financieren. Er is een ons land een chronisch tekort aan cellen in gevangenissen. Van de extra accijns zullen dit jaar dan nog 300 en volgend jaar 700 cellen worden gebouwd. Het lijkt me haast verstandig om eens in de zoveel tijd een forse overtreding te begaan. Dan kunnen we in ieder geval van de gastvrijheid van de overheid en de door ons zelf betaalde cellen genieten... automatische versnellingsbak, vergrendeling, ek ruit- en spiegelbediening een volledig electronisch geregelde verwarming en airconditioning. De motor is de 3 liter 6 cilinder 24-klepper met een vermogen van 204 pk. De extra lengte van de carrosserie heeft nauwelijks invloed op de prestaties, terwijl de draaicirkel met slechts 50 centimeter toeneemt. Wie het extra ruimte-aanbod van de Executive nog niet genoeg vindt, komt terecht bij de Limousine. Tussen de portieren is bij deze auto eer extra zijruit opgenomen. In totaal is de wielbasis met 80 centimeter toegenomen tot 3,57 meter. De auto zelf meet 5,67 meter en doet zodoende denken aan de Amerikaanse limo's. De wielbasis is met 12,7 meter nog behoorlijk men de perken gebleven, t wordt vooral bewerkstelligd door de grote stuuruitslag. Draaicirkel Er moet goed gekeken worden wil de verlenging opvallen. De achterportieren zijn uiteraard ook vijftien centimeter langer geworden, terwijl de hoek van openen bijna 90 graden is voor een makkelijke instap. Het meest opvallende is echter dat het derde zijruitje is vervallen en deze ruimte helemaal met plaatwerk is gevuld. Dit kenmerkende detail vinden we op alle verlengde Volvo's. “ini Het interieur is vrijwel -“J volledig van de bestaande 960 overgenomen. De achterbank is voorzien van hoofdsteunen en een middenarmsteun. Het meubilair is met een gedistingeerde velours stof bekleed. Tot de standaarduitrusting behoren stuurbekrachtiging. zodoende maximaal vijf personen achterin de Limousine worden meegenomen. Tussen de extra stoeltjes in zit een console waarin bijvoorbeeld een telefoon, fax, video, computer of bar kan worden geplaatst. De Limousine wordt uitsluitend geleverd als krachtige 960. Afhankelijk van de persoonlijke wensen wordt deze auto uitgerust. Maar om een idee te geven van de prijs: bij een standaard 960 Limousine moet toch al gauw aan minimaal f.200.000,- gedacht worden inclusief BPM en BTW. De overtreffende trap bij Volvo is de 6-deurs, die echter dezelfde wielbasis en lengte heeft als de Limousine. In plaatst van de verlengde achterdeur en de extra zijruit, heeft deze auto de normale achterdeur en tussen de portieren in nog een extra deurtje. De twee middelste deuren kunnen alleen van binnenuit geopend worden. Achterin vinden we de normale achterbank, terwijl dit model in het midden twee extra zitplaatsen biedt. Deze 6-deurs wordt uitsluitend als 940 geleverd met een 130 pk sterke 2.3 liter 4 cilinder motor. Er kan hierbij worden gekc voor een handgeschakeldt vijfbak of een viertraps automaat. De Volvo 960 Executive en Limousine zullen vooral door chauffeurs gereden worden, met achterin hoogwaardigheidsbekleders, directeuren, ministers en filmsterren. De 940 6-deurs is veel meer als taxi ontworpen. Alle verlengde 900-modellen kunnen bovendien in een gepantserde uitvoering worden geleverd. Ambulance Volvo kent nog twee andere specifieke uitvoeringen van de 940/960 die via de dealerorganisatie kunnen worden aangeboden. Dat is allereerst een 960 ambulance, die veelal als kale carrosserie naar ons land komt en hier volgens de Nederlandse wensen en eisen wordt opgebouwd. De 960 ambulance biedt achterin veel privacy, daar de ruiten hoog in de koets gebouwd zijn. Een deel van de alarmlichten zijn netjes boven de voorruit en in de achterklep weggewerkt. Lees verder op pagina 3

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 21