WA
WONDERSCHONE SAAB 900
PROBLEEM
FORD MONDEO WAGON
NU LEVERBAAR
SPECIALE WENSEN
VOOR VOLVO GEEN
m
bv
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
n«
Saab
uni 1993 - pagina 20
>rmen de
Oplage: 96.785
Donderdag 29 april 1993
m/v)
School of
iaf 23
24283
Hl
in hef
ifonds serres
ELS
[RWIJK 04242-82695
Tony Vos
[de
Autotest:
Fiat neemt
veiligheid serieus
Lees verder
Remmers
in dit nummer
pag.7
pag. 3
pag. 11
o.a.
Uw SAAB-dealer
1013-321405
f4»
ONE
AL
ikozen
Volkswagen
GolfGTI-16v.
60 jaar
carrosseriefabriek
Jaargang 5
Nummer 19
>od
jaar garantie
verken
n
centrale
lektrische
[en
1100,-
1200,-
1300,-
500,-
ilft van
iral
CtREN
N'S SPECIAL
MODE
erza-
seal-
van
postaal
zijn wij
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Teletoon i
rator
ventief
ine-
ied van
t uit
uitgeven.
erkers is
gebied
Naast de getoonde vij
Saab 900 is er tevens
een driedeurs model
beschikbaar.
ijfdeurs
i direct
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goirle,
Kiel, Loon op Zand, Udenhout, Ber-
kel Enschot, Oisterwijlt, Moergestel
en Hilvarenbeek.
Autobedrijf
7UIDf)OSTbv
cozen
3LX
icht dat
lalle
rl zijn.
6-deurs
Direct achter de voorstoelen is
een vaste tussenwand
geplaatst, waarin twee
opklapbare stoeltjes zijn
opgenomen. Er kunnen
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-aldeling
De Tilburgse Koerier
NS. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Enkele weken na de
introductie van de Ford
Mondeo sedan en hatchback,
wordt nu ook de grote
stationwagon leverbaar. De
auto is wat langer dan zijn
reeds bestaande broertjes en
komt zo tot een bagage-
inhoud van 650 liter in
standaard opstelling. Door het
neerklappen van de
achterbank ontpopt de Wagon
Beesd - Volvo levert een behoorlijk breed
modellenprogramma met de in Nederland
gebouwde 400-reeks, de in Zweden ontwikkelde,
maar in België van de band rollende 850 en de
volledig Zweedse 900-serie. Toch zijn er nog klanten
die zo'n speciale wensen en eisen hebben, dat een
standaard Volvo niet goed genoeg is. Volvo heeft
daarom in haar pakket een reeks speciale
uitvoeringen, die afhankelijk van het type in eigen
huis of bij een carrossier gebouwd worden.
Cellen
Waai halen we geld
vandaan, wat we niet
hebben. Met die vraag
worstelt regelmatig ieder
Nederlands huishouden,
zodat de overheid hierop
geen uitzondering vormt.
Een Nederlands gezin zal
op van alles en nog wat
gaan bezuinigen en zo alle
touwtjes aan elkaar
binden.
Neder lant
aan de^
benzine-i
wat is er
om dit i
verder
J
Het Zweedse merk Saab staaf
niet bekend vanwege haar
snelle modellenwisseling. Als
ircedesen
1 we naast ons
‘i vinden. De
then
iaandacht
liter. De Wagon kan gekt
worden in de CLX en GI2
uitrusting. Ford verwac,,
ongeveer 25 procent van r
Mondeo's een Wagon zal
De prijslijst begint bij
f.41.740,- voor de CLX 1.6
gevolgd door de CLX 1.8 voor
f.43.740,=. Nieuw is ook de
turbodiesel, die als Wagon
CLX voor f .48.240,- wordt
aangeboden.
opent stapt ook weer in een
typisch Saab-interieur met
stoelen voorzien van
aangebouwde hoofdsteunen
en natuurlijk het contactslot
op de vloer. Motorisch zal
Saab met name op GM
terugvallen. De onlangs in de
Opel Vectra geintroduceerde
V6-krachtbron zal, sterk door
eigen ontwikkelingsafdeling
aangepast, in de nieuwe 900
te vinden zijn. Verder wordt
een nieuwe 2 liter 16-kleppen
turbo van 190 pk
aangekondigd. De nieuweling
zal haarpublieksdebuut
beleven op de Internationale
Automobiel Ausstellung (IAA)
in Frankfurt die op 9
september haar poorten
snt.
ngeveer tegelijkertijd zal de
rab 900 ook bij de dealers te
^wonderen zijn.
Keith O. Butler-
Wheelhouse is sinds kort
de President directeur van
Saab Automobile AB in
Zweden. Hij is afkomstig
uit Zuid-Afrika waar hij
werkzaam was bij een
bedrijf wat in de General-
Motors-familie werd
opgenomen. Aan hem de
taak Saab weer
winstgevend te maken.
"We moeten goed onze
plaats op de markt
kennen. Wij komen in de
top van de markt zeer
gerommeerde merken
tegen als Mei
BMW. terwijl
Volvo en Audi
Japanners hebber
eigenlijk de aand
voor de klant
geïntroduceerd en dat
heeft de mentaliteit in de
autowereld flink
verbeterd". Als merk
topsegment van de
automarkt moet je aan
een aantal eisen voldoen
wat betreft produkt,
imago en de kosten. "Ja,
allereerst moet je
kwaliteit bieden.
Daarnaast telt de
uitstraling mee en moet
het produkt evolueren, dit
in tegenstelling tot de
revolutie die we
veelvuldig vanuit Japan
zien. Het imago van het
merk wordt bepaald door
het karakter van het
produkt, de exclusieve
verkoop en wereldwijde
distributie. Daarnaast
moeten je kosten zo laag
mogelijk zijn en dat wordt
weer bevorderd als je
gebruik kunt maken van
de diensten van een
partner, in ons geval
General Motors".
Saab kondigde vorig jaar
de komst aan van een
model boven de huidige
9000. Butler Wheelhouse:
"Eerst introduceren we in
de tweede helft van dit
jaar de nieuwe 900. Pas als
ook nog eens een opvolger
van de 9000 is uitgebracht,
zal aan verdere
verbreding van het
modellengamma worden
gewerkt. De markt waarin
wij opereren blijft met een
aandeel van 10 procent
relatief constant. Toch
vragen we ons af of we
rendement kunnen halen
uit het absolute
topsegment. Daarom is de
komst van een kleinere
Saab onder de 900 niet
ondenkbaar".
zich als een lastdier met maar
liefst 1650 liter inhoud. De
grote achterklep loopt tot een
uitsparing in de bumper door.
De laadvloer is maximaal 1.90
meter lang en 1,15 meter
breed. De Mondeo Wagon is
niet alleen groot van binnen,
maar mag ook nog eens een
forse aanhanger trekken. Dit
varieert van 1200 kg voor de
1.6 liter tot 1500 kg voor de 2.0
Onder het motto "Lang,
Langer, Langst" is er op basis
van de 940 en 960 een ruime
keus uit verlengde
limousines. Door de 960 met 15
centimeter in wielbasis te
verlengen onstaat de
Executive. De verkregen extra
ruimte komt volledig ten
goede aan de
achterpassagiers, die
hierdoor een vorstelijke
beenruimte krijgen.
er een nieuwe auto wordt
geïntroduceerd, is dat met
recht een evenement. Er werd
de afgelopen anderhalf jaar
bij Saab niet geheimzinnig
gedaan over de komst van een
opvolger voor de aloude 900,
een auto die in 1978
debuteerde.
De overname van de helf*
de aandelen door Geneis,
Motors zou wellicht de
doodsteek kunnen betekenen
voor dit zo eigenzinnige merk.
Wie de foto van de nieuwe 900
ziet, kan echter opgelucht
ademhalen. Alhoewel gebruik
gemaakt wordt van
verschillende gezamenlijke
onderdelen, is de nieuweling
weer onmiskenbaar een Saab r
met hoge achterkant, typische oper
grille, markante wielen en Ong
andere traditionele Sac
kenmerken. Wie een deur be\
id staat in Europa
top waar het de
-accijns betreft,
dan makkelijker
nog een beetje
r op te trekken om
het huishoudboekje
sluitend te krijgen. Als
aanleiding ziet minister
Kok het feit dat
waarschijnlijk Duitsland
en België ook de benzine-
accijns gaan verhogen.
Waren we eindelijk een
beetje op weg naar een
kleine prijsharmonisatie
op dit gebied, ziet de
regering hier weer een
extra bron van inkomsten
in. Men heeft overigens het
geld al uitgegeven.
Volgens een officiële
verklaring zal een deel
worden geïnvesteerd in
het openbaar vervoer en
het wegennet. Maar ik
dacht altijd dat we daar
jaarlijks al vele miljarden
voor opbrachten en we
kunnen de landelijke en
regionale overheden de
laatste jaren niet bepaald
betrappen op het rigoreus
uitbreiden en verbeteren
van onze wegen. Die extra
accijnsverhoging levert in
verhouding maar een
klein beetje op en zal dus
ook wel weer niet
merkbaar worden
aangewend. Nee, deze
keer neemt de regering
geen blad voor de mond en
weten we als
automobilisten precies
wat we door het tanken
van benzine en diesel
financieren. Er is een ons
land een chronisch tekort
aan cellen in
gevangenissen. Van de
extra accijns zullen dit
jaar dan nog 300 en
volgend jaar 700 cellen
worden gebouwd. Het lijkt
me haast verstandig om
eens in de zoveel tijd een
forse overtreding te
begaan. Dan kunnen we in
ieder geval van de
gastvrijheid van de
overheid en de door ons
zelf betaalde cellen
genieten...
automatische
versnellingsbak,
vergrendeling, ek
ruit- en spiegelbediening
een volledig electronisch
geregelde verwarming en
airconditioning. De motor is
de 3 liter 6 cilinder 24-klepper
met een vermogen van 204 pk.
De extra lengte van de
carrosserie heeft nauwelijks
invloed op de prestaties,
terwijl de draaicirkel met
slechts 50 centimeter
toeneemt.
Wie het extra ruimte-aanbod
van de Executive nog niet
genoeg vindt, komt terecht bij
de Limousine. Tussen de
portieren is bij deze auto eer
extra zijruit opgenomen. In
totaal is de wielbasis met 80
centimeter toegenomen tot
3,57 meter. De auto zelf meet
5,67 meter en doet zodoende
denken aan de Amerikaanse
limo's. De wielbasis is met
12,7 meter nog behoorlijk
men de perken gebleven,
t wordt vooral
bewerkstelligd door de grote
stuuruitslag.
Draaicirkel
Er moet goed gekeken worden
wil de verlenging opvallen.
De achterportieren zijn
uiteraard ook vijftien
centimeter langer geworden,
terwijl de hoek van openen
bijna 90 graden is voor een
makkelijke instap. Het meest
opvallende is echter dat het
derde zijruitje is vervallen en
deze ruimte helemaal met
plaatwerk is gevuld. Dit
kenmerkende detail vinden
we op alle verlengde Volvo's. “ini
Het interieur is vrijwel -“J
volledig van de bestaande 960
overgenomen. De achterbank
is voorzien van hoofdsteunen
en een middenarmsteun. Het
meubilair is met een
gedistingeerde velours stof
bekleed. Tot de
standaarduitrusting behoren
stuurbekrachtiging.
zodoende maximaal vijf
personen achterin de
Limousine worden
meegenomen. Tussen de extra
stoeltjes in zit een console
waarin bijvoorbeeld een
telefoon, fax, video, computer
of bar kan worden geplaatst.
De Limousine wordt
uitsluitend geleverd als
krachtige 960. Afhankelijk van
de persoonlijke wensen wordt
deze auto uitgerust. Maar om
een idee te geven van de prijs:
bij een standaard 960
Limousine moet toch al gauw
aan minimaal f.200.000,-
gedacht worden inclusief BPM
en BTW.
De overtreffende trap bij Volvo
is de 6-deurs, die echter
dezelfde wielbasis en lengte
heeft als de Limousine. In
plaatst van de verlengde
achterdeur en de extra zijruit,
heeft deze auto de normale
achterdeur en tussen de
portieren in nog een extra
deurtje. De twee middelste
deuren kunnen alleen van
binnenuit geopend worden.
Achterin vinden we de
normale achterbank, terwijl
dit model in het midden twee
extra zitplaatsen biedt. Deze
6-deurs wordt uitsluitend als
940 geleverd met een 130 pk
sterke 2.3 liter 4 cilinder motor.
Er kan hierbij worden gekc
voor een handgeschakeldt
vijfbak of een viertraps
automaat. De Volvo 960
Executive en Limousine zullen
vooral door chauffeurs
gereden worden, met achterin
hoogwaardigheidsbekleders,
directeuren, ministers en
filmsterren. De 940 6-deurs is
veel meer als taxi ontworpen.
Alle verlengde 900-modellen
kunnen bovendien in een
gepantserde uitvoering
worden geleverd.
Ambulance
Volvo kent nog twee andere
specifieke uitvoeringen van
de 940/960 die via de
dealerorganisatie kunnen
worden aangeboden. Dat is
allereerst een 960 ambulance,
die veelal als kale carrosserie
naar ons land komt en hier
volgens de Nederlandse
wensen en eisen wordt
opgebouwd. De 960
ambulance biedt achterin
veel privacy, daar de ruiten
hoog in de koets gebouwd zijn.
Een deel van de alarmlichten
zijn netjes boven de voorruit
en in de achterklep
weggewerkt.
Lees verder op pagina 3