INS
S>3®E=W
Hernieuwde poging
Hyundai Grandeur
s
fa
Fiat Tempra 1993
Koreaanse topklasse
Mazdas
uit Ford-
fabriek
Lager aantal
verkeersdoden
Ibv
F
Geen
Rijnlease
Prijzen nieuwe
Renault-uitvoeringen
!X
52-56
13911
E.N
E-
d. rood
X:
S:
ÉL
rx™
Es
aril 1993 -pagina6
<DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 22 april 1993 - pagina 7
Laadbak
ie
1. Zo
Dieselmotor
at Terra, e/c7|
I I I I
m
NS!
irwiel
to-prijs
jMMMMMMB
2.000,-
ing.t
njecti
'sen
IMPRESSIE
R I J
IBIEDING
Turbo "VAN"
00 km
ld BOVAG
j zorgen voor
I km/u en een
jeleden vol
j merk FSO.
1- 1992 19400 km
2- 1988 21000 km
2- 1989 64800 km
10-1990 37600 km
3- 1989 41600 km
8-1987 59600 km
11-1988 67900 km
1- 1987 46200 km
2- 1991 43000 km
2-1987 1 06800 km
2-1990 21800 km
9-1987 61800 km
2- 1990 99800 km
5-1987 77000 km
3- 1990 48100 km
8-1989 99800 km
5-1987 84800 km
2- 1990 43100 km
3- 1991 51200 km
7-1990 70800 km
>n
import
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 HILVARENBEEK
255/3944
dealersc1-
niet te bel
10 procent
i (ten
staat komen
boven de
7.450,-
Prima met moderne Franse
dieselmotor kost f.23.995,= en
is daarmee één van de meest
betaalbare dieselauto's.
Zaltbommel - Wie een bedrag van net boven de
honderdduizend gulden aan een auto te besteden
heeft zal waarschijnlijk terecht komen bij Mercedes,
BMW of Jaguar en zal wellicht nog even denken aan
de Volvo 960, Citroën XM V6.24, Renault Safrane RXE
of Buick Park Avenue. Dat het Koreaanse merk
Hyundai in deze klasse een rol speelt is nu nog
ondenkbaar. Importeurs en fabriek onderzoeken de
haalbaarheid van de nieuwe Grandeur op de
Europese markt.
f.99.000,=. Bovendien is er ook
nog een versie met 3 liter V6
12-kleppenmotor en kan
24-kleppen V6
•Wat zet Hyundai daar voor
éen bedrag van 1.125.000,=
{tegenover. De Grandeur is met
maar kan worden gekozen uit
de opties: airbag en een
elektrisch schuïf-Zkanteldak.
De Safrane Biturbo wordt
gedeeltelijk in Duitsland
gemaakt, vooral waar het de
opgepepte motor betreft. De 3
liter V6-motor wordt daar
voorzien van twee turbo's en
komt zodoende tot een
vermogen van 260 pk. De
Biturbo is er in een RXE- of
Baccara-uitgave voor
respectievelijk f. 147.280,= en
f.172.200,-.
Ridderkerk - Politieke veranderingen heb je als
auto-importeur niet in de hand. Abimex begot
enkele jaren geleden vol goede moed met de i 4
van het Poolse merk FSO. Meer als een miljoen
gulden werd gestoken in de ontwikkeling van een
injectiesysteem om de aloude 1.5 liter motor volgens
de strengste normen schoon te krijgen. De
gewijzigde situatie in Polen zorgde voor veel
veranderingen in de fabriek, waardoor het
voortbestaan even onzeker werd. Sinds de Rai wordt
echter weer met volle kracht aan het merk FSO in
Nederland gewerkt.
Hoe hoger het marktsegment,
hoe moeilijker het is om daar
als nieuwkomer in te
penetreren. Hyundai startte
aanvankelijk met de zeer
betaalbare Pony en bouwde
later haar programma uit. Op
dit moment is de Sonata het
grootste model, waarvoor in
de zomer een volledig nieuwe
auto in de plaats zal komen.
De Grandeur zit maar liefst
twee klasses hoger en zou in
meest complete uitvoering
moeten concurreren met
bijvoorbeeld de BMW 730i,
Mercedes 280E, Mitsubishi
Sigma, Honda Legend en
Buick Park Avenue.
voor f.35.950,=. Geheel nieuw
is de SLX met gestroomlijnde
buitenspiegels, speciale
bekleding, lichtmetalen
velgen, metaallok, een
gedeelde achterbank en een
nieuwe grille.
De SLX-uitgave is te vinden op
de 1.8 en 2.0 i.e. vanaf
f .39.450,=. Tot is slot is er de
Tempra 4x4 2.0ie S.W. als
topmodel voor f.55.950,=. Deze
auto heeft de SX-uitgave als
basis, echter verder
uitgebreid met ABS,
mistlampen voor,
lichtmetalen velgen,
koplampsproeiers, nieuwe
grille en speciale stoffen
bekleding.
Het volledige
modellenprogramma is nu
gebaseerd op de Prima,
voorheen de Polonez. Het gaat
om een relatief forse vijfdeurs
auto met een behoorlijk
rechthoekige, redelijk
bejaarde styling. Het
onderstel van de Prima doet
met zijn
achterwielaandrijving sterk
denken aan de Fiats 125 en
131, de basis waarop de Prima
aanvankelijk werd
ontwikkeld.
Service
De meest complete Grandeur
9 weg. kost zoals gezegd f.125.000,=.
ifkomst Door echter zaken als het
electronisch geregeld
veersysteem, de elektrisch
verstelbare en verwarmde
achterbank, de aparte airco
achter, de bediening van airco
en audio achterin en de
koelbox te laten vervallen
komt de auto al op ongeveer
Het aantal dodelijke
verkeersslachtoffers is vorig
jaar opnieuw gedaald met 2,2
procent tot 1.253. In 1991 vielen
er in het verkeer 1.281 doden
en in 1990 1.376. Het aantal
doden verminderde in 1992
vooral in de categorie
Chauffeur
Het meest indrukwekkend bij
de Grandeur is de inrichting
van het interieur. Er is vrijwel
niets op te noemen wat niet in
deze auto te vinden is. De
elektrisch verstelbare
voorstoelen en achterbank
zijn bekleed met leer, evenals
de deurpanelen. Verder
vinden we op het dashboard,
de deuren en de
middenconsole glanzend
gelakt hout. Het dashboard is
zeer algemeen van
vormgeving met een vloeiend
verlopende overkapping. Een
grappig detail is het analoge
klokje wat zo uit een
vooroorlogse auto gehaald
zou kunnen zijn. Een
compliment verdient onder
andere de geluidsinstallatie
met 8 luidsprekers en veel
instelmogelijkheden. Zo kan
met één druk op de knop het
effect van een kerk, stadion,
club of muziekzaal verkregen
worden. Achterpassagiers
kunnen de radio vanuit de
middenarmsteun bedienen en
beschikken bovendien over
een volledig afzonderlijk
verwarmings-, ventilatie ei
aircosysteem. Een aantal
andere uitrustingsdetails zijn:
automatisch dimmende
binnenspiegel, koelbox,
elektrische ruitbediening,
cruise-control op het stuurwiel
te bedienen en een
zogenaamde relax-stoel. Een
deel van de rugleuning van de
passagiersstoel kan naar
achteren geklapt worden
zodat de rechter
achterpassagiers zijn benen
kan strekken. De Grandeur is
dan ook vooral ontwikkeld als
auto met chauffeur en daar
blijkt in Korea zoveel vraag
naar, dat er jaarlijks bijna
40.000 stuks worden gemaakt.
bestuurders en passagiers
van personenauto's
(respectievelijk -2 en -4
procent) en onder de
bromfietsers (-13%). Onder
motorrijders, fietsers en
voetgangers vielen meer
doden (respectievelijk 3,3 en 1
procent). Opvallend was het
sterk verminderde aantal
dodelijke slachtoffers in de
leeftijdgroep van 15 tot en met
19 jaar. Deze groep liet een
daling zien van 34 procent ten
opzichte van 1991. Ook het
aantal doden door
alcoholgebruik in het verkeer
nam beduidend af, namelijk
met 13 procent. Volgens
minister Maij-Weggen van
Verkeer en Waterstrzt k::-
de cijfers nu al uit boven d
doelen die in het Tweede
Structuurschema Verkeer en
Vervoer zijn gesteld, namelijk
om in 1995 te komen tot 15
procent minder
verkeersdoden en 1
minder gewonden
opzichte van 1989).
Ford en Mazda hebben
gezien de slechte
marktomstandigheden in
Europa besloten af te zien
van hun voornemen
gezamenlijk auto's in
Europa te gaan
produceren. De twee
concerns hebben onder
meer gesproken over de
bouw van ongeveer
100.000 Mazda-modellen
per jaar in de Ford
fabrieken in Duitsland of
België. Mazda blijft door
het voorlopig schrappen
van de plannen de enige
grote Japanse
autofabrikant die nog
geen produktiefaciliteit
heeft in Europa.
Geheel in lijn met de Tipo
ondergingen ook de vierdeurs
Tempra en Tempra Station
Wagon (S.W.) de nodige
veranderingen waarbij de
nadruk ligt op veiligheid,
werden bij deze auto
verstevigingsbalken in de
portieren opgenomen, is een
airbag in combinatie met
gordelspanners verkrijgbaar
en zijn carrosserie en bodem
op een aantal punten
aanzienlijk versterkt. Om
comfort en veiligheid te
dienen zijn nu ook de gordels
voorin in hoogte verstelbaar.
Bovendien heeft het stuurwiel
een doosvormig aluminium
element wat op een
voorgeprogrammeerde wijze
in elkaar gedrukt wordt bij
een aanrijding en zodoende
de kans op verwondingen
verkleint. De prijslijst
lën zuilen vermeldt maar liefst 21
i In totaal verschillende uitvoeringen,
--- - waarvan tien stationwagons.
Het programma begint met de
1.4L net onder de
dertigduizend gulden. Deze L-
uitvoering biedt de ruimte,
veiligheid en het comfort van
een grote auto voor een
middenklasse prijs.
Interessanter is de 1.6i.e. in S-
uitgave voor f.31.950,=. Deze
auto heeft standaard
stuurbekrachtiging, een
klokje, in hoogte verstelbaar
stuurwiel, gesloten
acceleratie van 0 tot 100 in 11,7
seconden. Uiteraard worden
de voorwielen aangedreven
via een viertraps
automatische
versnellingsbak. Voor vinden
we McPherson veerpoten met
schroefveren en een
stabilisatorstang, terwijl
achter van het multi-link
principe gebruik wordt
gemaakt. Het onderstel is
inmiddels ook in de prijslijst
opgenomen. De levering komt
ook binnenkort op gang. Zeer
fraai is de Safrane Baccara
met standaard lederen
bekleding, hout-accentén, 170
pk V6 injectiemotor,
automatische
versnellingsbak en
electronisch geregeld
veersysteem. De Baccara
heeft een specifieke grille en
dito lichtmetalen velgen. De
prijs is vastgesteld op
f.130.430,=, waarbij alleen nog
4,98 meter een forse auto met
een indrukwekkend, maar
weinig modern voorkomen.
Vrijwel alle carrosserie-
onderdelen zijn in dezelfde
kleur uitgevoerd. De
mistlampen zijn achter een
rooster in de voorbumper
opgenomen, de grille is zwaar
verchroomd, de auto heeft
lichtmetalen velgen en een
chroomstrip op bumpers en
flanken. Onder de neus huist
een 3 liter 24-kleppen V6-
motor, vergelijkbaar aah het
aggregaat wat in de
Mitsubishi Sigma te vinden is.
De motor levert een vermogen
van 205 pk bij 6000 tr/min en
een koppel van 271 Nm bij 4000
tr/min. Prima cijfers die
ondanks een wagengewicht
van zo'n 1700 kg
een top van 210 k
Uiteraard is aan het ontwerp
de afgelopen jaren wel wat
gesleuteld. Zo heeft het front
een modernere aanblik
gekregen en werd de
overkapping van het
dashboard wat ronder
gemaakt. Belangrijk voor het
welslagen van een relatief
gedateerd produkt is de prijs.
FSO biedt de Prima 1.5 SLXi
voor f.16.995,=. Voor
zevenhonderdvijftig gulden
meer wordt de auto wat
sportiever aangekleed. Nieuw
sinds kort is de 1.9 liter GLD.
FSO koopt de uiterst
betrouwbare dieselmotor bij
Peugeot/Citroën voor gebruik
in de Prima.
Over deze 67 pk dieselmotor
hoeft nauwelijks iets verteld
te worden. De 4 cilinder is
uitermate betrouwbaar,
zuinig en levert goede
prestaties. Bovendien is er in
ieder land wel een Peugeot- of
Citroën-garage voor de
service aan de motor te
vinden, als een FSO
schap in velde of wege
bekennen is. De FSO
verder voorzien van elektrisch
instelbare schokdempers en
tractiecontrole.
Europese automobilisten
zullen wat betreft
demperinstelling altijd de
sportstand kiezen. Overigens
is dit een detail waaraan bij
definitieve import zal worden
gewerkt. Uiteraard is het
remsysteem voorzien van
ABS.
Je rijdt in de Grandeur
werkelijk als een vorst. De
auto zoeft zacht over de-
Toch is de Koreaanse af»uu»»
goed te merken. Vele
kilometers asfalt rechtuit,
daarvoor is de Grandeur
gemaakt. Hobbelige
weggetjes met veel bochten
zijn niet echt een plezier, maar
dat hangt vooral weer samen
met de wat weke vering.
hoofdsteunen, getint glas,
meegespoten bumpers,
toerenteller, velours
bekleding en nieuwe
wielplaten. De S-versie is ook
verkrijgbaar met de 1.9 liter
dieselmotor. De SX staat weer
een trapje hoger met
elektrische raambediening
voorin, centrale
vergrendeling, hoofdsteunen
achter, digitaal dashboard,
centrale armsteun, elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels, mistlampen
voor en nieuwe wielplaten. De
SX-uitvoering kan gekozen
worden met 1.6,1.9D, 1.9TDen
2.0 motor.
De reeks begint bij de 1.6 SX
bijvoorbeeld het
audiosysteem door een iets
eenvoudiger exemplaar
worden vervangen. Aldus
rekenend denkt de importeur
te kunnen beginnen bij
f.80.000,=. De Grandeur zal
vooral het imago van Hyundai
moeten opkrikken. Het
produkt heeft er alle
eigenschappen voor in huis.
Als dan bovendien aan de
Grandeur een vergaande
service-pakket wordt
gekoppeld vergelijkbaar aan
bijvoorbeeld de Lexus, dan
zou Hyundai wel eens zeer
verrassend en snel in de
topklasse kunnen
binnenkomen. Als besloten
wordt de Hyundai Grandeur
in Europa te gaan verkopen,
zal dat niet eerder zijn dan
begin 1994. In ieder geval
moet eerst de nieuwe Sonata
worden geïntroduceerd.
Het concept van de Prima
bleek voor meer doeleinden
geschikt. Zo introduceert
Abimex via haar 23 dealers de
FSO Car-Go, een pick-up
uitvoering op basis van de 1.9
GLD. Wat betreft cabine-
uitrusting komt de auto
volledig met het vijfdeurs
exemplaar overeen.
De Car-Go is op de thuismarkt
al enige tijd beschikbaar,
maar door uitbreiding van de
produktie werd export nu
mogelijk. De FSO Car-Go
komt met de dieselmotor tot
een topsnelheid van 140 km/u.
Ook kan de 1.5 liter benzine-
injectiemotor in de pick-up
worden besteld. Een
belangrijk pluspunt is de forse
laadbak van 2.00 x 1.50 meter
en een diepte van 35
centimeter.
De zijkanten zijn makkelijk
weg te klappen, terwijl op
korte termijn verschillende
opbouwmogelijkheder
worden aangeboden. In totaal
mag er met de FSO 1000 kg
aan lading worden
meegenomen, terwijl de
importeur ons influisterde dat
overschreiding hiervan
wettelijk niet is toegestaan,
maar technisch geen enkel
probleem vormt.
De fabriek denkt op dit
moment zelfs aan een
uitvoering met 40 centimeter
langere wielbasis. De FSO
Car-Go is direct te leveren
vanaf f. 16.995,= exclusief BTW.
De komende maanden zal het
Renault-programma niet
alleen met de vrolijke Twingo
worden uitgebreid. Ook in
andere modelseries is het
nodige nieuws te melden. Aan
de sportieve top van de Clio
komt volgende maand de Clio
Williams. Deze auto heeft een
2 liter 16-kleppenmotor van
ruim 150 pk en wordt in een
speciale en gelimiteerde
uitgave geleverd voor
f.48.295,=. De topmodellen van
de Safrane-reeks zijn
[T0812383V
J
K