INS S>3®E=W Hernieuwde poging Hyundai Grandeur s fa Fiat Tempra 1993 Koreaanse topklasse Mazdas uit Ford- fabriek Lager aantal verkeersdoden Ibv F Geen Rijnlease Prijzen nieuwe Renault-uitvoeringen !X 52-56 13911 E.N E- d. rood X: S: ÉL rx™ Es aril 1993 -pagina6 <DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 22 april 1993 - pagina 7 Laadbak ie 1. Zo Dieselmotor at Terra, e/c7| I I I I m NS! irwiel to-prijs jMMMMMMB 2.000,- ing.t njecti 'sen IMPRESSIE R I J IBIEDING Turbo "VAN" 00 km ld BOVAG j zorgen voor I km/u en een jeleden vol j merk FSO. 1- 1992 19400 km 2- 1988 21000 km 2- 1989 64800 km 10-1990 37600 km 3- 1989 41600 km 8-1987 59600 km 11-1988 67900 km 1- 1987 46200 km 2- 1991 43000 km 2-1987 1 06800 km 2-1990 21800 km 9-1987 61800 km 2- 1990 99800 km 5-1987 77000 km 3- 1990 48100 km 8-1989 99800 km 5-1987 84800 km 2- 1990 43100 km 3- 1991 51200 km 7-1990 70800 km >n import TELEFOON 04255-3944 FAX 04255-4020 HILVARENBEEK 255/3944 dealersc1- niet te bel 10 procent i (ten staat komen boven de 7.450,- Prima met moderne Franse dieselmotor kost f.23.995,= en is daarmee één van de meest betaalbare dieselauto's. Zaltbommel - Wie een bedrag van net boven de honderdduizend gulden aan een auto te besteden heeft zal waarschijnlijk terecht komen bij Mercedes, BMW of Jaguar en zal wellicht nog even denken aan de Volvo 960, Citroën XM V6.24, Renault Safrane RXE of Buick Park Avenue. Dat het Koreaanse merk Hyundai in deze klasse een rol speelt is nu nog ondenkbaar. Importeurs en fabriek onderzoeken de haalbaarheid van de nieuwe Grandeur op de Europese markt. f.99.000,=. Bovendien is er ook nog een versie met 3 liter V6 12-kleppenmotor en kan 24-kleppen V6 •Wat zet Hyundai daar voor éen bedrag van 1.125.000,= {tegenover. De Grandeur is met maar kan worden gekozen uit de opties: airbag en een elektrisch schuïf-Zkanteldak. De Safrane Biturbo wordt gedeeltelijk in Duitsland gemaakt, vooral waar het de opgepepte motor betreft. De 3 liter V6-motor wordt daar voorzien van twee turbo's en komt zodoende tot een vermogen van 260 pk. De Biturbo is er in een RXE- of Baccara-uitgave voor respectievelijk f. 147.280,= en f.172.200,-. Ridderkerk - Politieke veranderingen heb je als auto-importeur niet in de hand. Abimex begot enkele jaren geleden vol goede moed met de i 4 van het Poolse merk FSO. Meer als een miljoen gulden werd gestoken in de ontwikkeling van een injectiesysteem om de aloude 1.5 liter motor volgens de strengste normen schoon te krijgen. De gewijzigde situatie in Polen zorgde voor veel veranderingen in de fabriek, waardoor het voortbestaan even onzeker werd. Sinds de Rai wordt echter weer met volle kracht aan het merk FSO in Nederland gewerkt. Hoe hoger het marktsegment, hoe moeilijker het is om daar als nieuwkomer in te penetreren. Hyundai startte aanvankelijk met de zeer betaalbare Pony en bouwde later haar programma uit. Op dit moment is de Sonata het grootste model, waarvoor in de zomer een volledig nieuwe auto in de plaats zal komen. De Grandeur zit maar liefst twee klasses hoger en zou in meest complete uitvoering moeten concurreren met bijvoorbeeld de BMW 730i, Mercedes 280E, Mitsubishi Sigma, Honda Legend en Buick Park Avenue. voor f.35.950,=. Geheel nieuw is de SLX met gestroomlijnde buitenspiegels, speciale bekleding, lichtmetalen velgen, metaallok, een gedeelde achterbank en een nieuwe grille. De SLX-uitgave is te vinden op de 1.8 en 2.0 i.e. vanaf f .39.450,=. Tot is slot is er de Tempra 4x4 2.0ie S.W. als topmodel voor f.55.950,=. Deze auto heeft de SX-uitgave als basis, echter verder uitgebreid met ABS, mistlampen voor, lichtmetalen velgen, koplampsproeiers, nieuwe grille en speciale stoffen bekleding. Het volledige modellenprogramma is nu gebaseerd op de Prima, voorheen de Polonez. Het gaat om een relatief forse vijfdeurs auto met een behoorlijk rechthoekige, redelijk bejaarde styling. Het onderstel van de Prima doet met zijn achterwielaandrijving sterk denken aan de Fiats 125 en 131, de basis waarop de Prima aanvankelijk werd ontwikkeld. Service De meest complete Grandeur 9 weg. kost zoals gezegd f.125.000,=. ifkomst Door echter zaken als het electronisch geregeld veersysteem, de elektrisch verstelbare en verwarmde achterbank, de aparte airco achter, de bediening van airco en audio achterin en de koelbox te laten vervallen komt de auto al op ongeveer Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers is vorig jaar opnieuw gedaald met 2,2 procent tot 1.253. In 1991 vielen er in het verkeer 1.281 doden en in 1990 1.376. Het aantal doden verminderde in 1992 vooral in de categorie Chauffeur Het meest indrukwekkend bij de Grandeur is de inrichting van het interieur. Er is vrijwel niets op te noemen wat niet in deze auto te vinden is. De elektrisch verstelbare voorstoelen en achterbank zijn bekleed met leer, evenals de deurpanelen. Verder vinden we op het dashboard, de deuren en de middenconsole glanzend gelakt hout. Het dashboard is zeer algemeen van vormgeving met een vloeiend verlopende overkapping. Een grappig detail is het analoge klokje wat zo uit een vooroorlogse auto gehaald zou kunnen zijn. Een compliment verdient onder andere de geluidsinstallatie met 8 luidsprekers en veel instelmogelijkheden. Zo kan met één druk op de knop het effect van een kerk, stadion, club of muziekzaal verkregen worden. Achterpassagiers kunnen de radio vanuit de middenarmsteun bedienen en beschikken bovendien over een volledig afzonderlijk verwarmings-, ventilatie ei aircosysteem. Een aantal andere uitrustingsdetails zijn: automatisch dimmende binnenspiegel, koelbox, elektrische ruitbediening, cruise-control op het stuurwiel te bedienen en een zogenaamde relax-stoel. Een deel van de rugleuning van de passagiersstoel kan naar achteren geklapt worden zodat de rechter achterpassagiers zijn benen kan strekken. De Grandeur is dan ook vooral ontwikkeld als auto met chauffeur en daar blijkt in Korea zoveel vraag naar, dat er jaarlijks bijna 40.000 stuks worden gemaakt. bestuurders en passagiers van personenauto's (respectievelijk -2 en -4 procent) en onder de bromfietsers (-13%). Onder motorrijders, fietsers en voetgangers vielen meer doden (respectievelijk 3,3 en 1 procent). Opvallend was het sterk verminderde aantal dodelijke slachtoffers in de leeftijdgroep van 15 tot en met 19 jaar. Deze groep liet een daling zien van 34 procent ten opzichte van 1991. Ook het aantal doden door alcoholgebruik in het verkeer nam beduidend af, namelijk met 13 procent. Volgens minister Maij-Weggen van Verkeer en Waterstrzt k::- de cijfers nu al uit boven d doelen die in het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer zijn gesteld, namelijk om in 1995 te komen tot 15 procent minder verkeersdoden en 1 minder gewonden opzichte van 1989). Ford en Mazda hebben gezien de slechte marktomstandigheden in Europa besloten af te zien van hun voornemen gezamenlijk auto's in Europa te gaan produceren. De twee concerns hebben onder meer gesproken over de bouw van ongeveer 100.000 Mazda-modellen per jaar in de Ford fabrieken in Duitsland of België. Mazda blijft door het voorlopig schrappen van de plannen de enige grote Japanse autofabrikant die nog geen produktiefaciliteit heeft in Europa. Geheel in lijn met de Tipo ondergingen ook de vierdeurs Tempra en Tempra Station Wagon (S.W.) de nodige veranderingen waarbij de nadruk ligt op veiligheid, werden bij deze auto verstevigingsbalken in de portieren opgenomen, is een airbag in combinatie met gordelspanners verkrijgbaar en zijn carrosserie en bodem op een aantal punten aanzienlijk versterkt. Om comfort en veiligheid te dienen zijn nu ook de gordels voorin in hoogte verstelbaar. Bovendien heeft het stuurwiel een doosvormig aluminium element wat op een voorgeprogrammeerde wijze in elkaar gedrukt wordt bij een aanrijding en zodoende de kans op verwondingen verkleint. De prijslijst lën zuilen vermeldt maar liefst 21 i In totaal verschillende uitvoeringen, --- - waarvan tien stationwagons. Het programma begint met de 1.4L net onder de dertigduizend gulden. Deze L- uitvoering biedt de ruimte, veiligheid en het comfort van een grote auto voor een middenklasse prijs. Interessanter is de 1.6i.e. in S- uitgave voor f.31.950,=. Deze auto heeft standaard stuurbekrachtiging, een klokje, in hoogte verstelbaar stuurwiel, gesloten acceleratie van 0 tot 100 in 11,7 seconden. Uiteraard worden de voorwielen aangedreven via een viertraps automatische versnellingsbak. Voor vinden we McPherson veerpoten met schroefveren en een stabilisatorstang, terwijl achter van het multi-link principe gebruik wordt gemaakt. Het onderstel is inmiddels ook in de prijslijst opgenomen. De levering komt ook binnenkort op gang. Zeer fraai is de Safrane Baccara met standaard lederen bekleding, hout-accentén, 170 pk V6 injectiemotor, automatische versnellingsbak en electronisch geregeld veersysteem. De Baccara heeft een specifieke grille en dito lichtmetalen velgen. De prijs is vastgesteld op f.130.430,=, waarbij alleen nog 4,98 meter een forse auto met een indrukwekkend, maar weinig modern voorkomen. Vrijwel alle carrosserie- onderdelen zijn in dezelfde kleur uitgevoerd. De mistlampen zijn achter een rooster in de voorbumper opgenomen, de grille is zwaar verchroomd, de auto heeft lichtmetalen velgen en een chroomstrip op bumpers en flanken. Onder de neus huist een 3 liter 24-kleppen V6- motor, vergelijkbaar aah het aggregaat wat in de Mitsubishi Sigma te vinden is. De motor levert een vermogen van 205 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 271 Nm bij 4000 tr/min. Prima cijfers die ondanks een wagengewicht van zo'n 1700 kg een top van 210 k Uiteraard is aan het ontwerp de afgelopen jaren wel wat gesleuteld. Zo heeft het front een modernere aanblik gekregen en werd de overkapping van het dashboard wat ronder gemaakt. Belangrijk voor het welslagen van een relatief gedateerd produkt is de prijs. FSO biedt de Prima 1.5 SLXi voor f.16.995,=. Voor zevenhonderdvijftig gulden meer wordt de auto wat sportiever aangekleed. Nieuw sinds kort is de 1.9 liter GLD. FSO koopt de uiterst betrouwbare dieselmotor bij Peugeot/Citroën voor gebruik in de Prima. Over deze 67 pk dieselmotor hoeft nauwelijks iets verteld te worden. De 4 cilinder is uitermate betrouwbaar, zuinig en levert goede prestaties. Bovendien is er in ieder land wel een Peugeot- of Citroën-garage voor de service aan de motor te vinden, als een FSO schap in velde of wege bekennen is. De FSO verder voorzien van elektrisch instelbare schokdempers en tractiecontrole. Europese automobilisten zullen wat betreft demperinstelling altijd de sportstand kiezen. Overigens is dit een detail waaraan bij definitieve import zal worden gewerkt. Uiteraard is het remsysteem voorzien van ABS. Je rijdt in de Grandeur werkelijk als een vorst. De auto zoeft zacht over de- Toch is de Koreaanse af»uu»» goed te merken. Vele kilometers asfalt rechtuit, daarvoor is de Grandeur gemaakt. Hobbelige weggetjes met veel bochten zijn niet echt een plezier, maar dat hangt vooral weer samen met de wat weke vering. hoofdsteunen, getint glas, meegespoten bumpers, toerenteller, velours bekleding en nieuwe wielplaten. De S-versie is ook verkrijgbaar met de 1.9 liter dieselmotor. De SX staat weer een trapje hoger met elektrische raambediening voorin, centrale vergrendeling, hoofdsteunen achter, digitaal dashboard, centrale armsteun, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, mistlampen voor en nieuwe wielplaten. De SX-uitvoering kan gekozen worden met 1.6,1.9D, 1.9TDen 2.0 motor. De reeks begint bij de 1.6 SX bijvoorbeeld het audiosysteem door een iets eenvoudiger exemplaar worden vervangen. Aldus rekenend denkt de importeur te kunnen beginnen bij f.80.000,=. De Grandeur zal vooral het imago van Hyundai moeten opkrikken. Het produkt heeft er alle eigenschappen voor in huis. Als dan bovendien aan de Grandeur een vergaande service-pakket wordt gekoppeld vergelijkbaar aan bijvoorbeeld de Lexus, dan zou Hyundai wel eens zeer verrassend en snel in de topklasse kunnen binnenkomen. Als besloten wordt de Hyundai Grandeur in Europa te gaan verkopen, zal dat niet eerder zijn dan begin 1994. In ieder geval moet eerst de nieuwe Sonata worden geïntroduceerd. Het concept van de Prima bleek voor meer doeleinden geschikt. Zo introduceert Abimex via haar 23 dealers de FSO Car-Go, een pick-up uitvoering op basis van de 1.9 GLD. Wat betreft cabine- uitrusting komt de auto volledig met het vijfdeurs exemplaar overeen. De Car-Go is op de thuismarkt al enige tijd beschikbaar, maar door uitbreiding van de produktie werd export nu mogelijk. De FSO Car-Go komt met de dieselmotor tot een topsnelheid van 140 km/u. Ook kan de 1.5 liter benzine- injectiemotor in de pick-up worden besteld. Een belangrijk pluspunt is de forse laadbak van 2.00 x 1.50 meter en een diepte van 35 centimeter. De zijkanten zijn makkelijk weg te klappen, terwijl op korte termijn verschillende opbouwmogelijkheder worden aangeboden. In totaal mag er met de FSO 1000 kg aan lading worden meegenomen, terwijl de importeur ons influisterde dat overschreiding hiervan wettelijk niet is toegestaan, maar technisch geen enkel probleem vormt. De fabriek denkt op dit moment zelfs aan een uitvoering met 40 centimeter langere wielbasis. De FSO Car-Go is direct te leveren vanaf f. 16.995,= exclusief BTW. De komende maanden zal het Renault-programma niet alleen met de vrolijke Twingo worden uitgebreid. Ook in andere modelseries is het nodige nieuws te melden. Aan de sportieve top van de Clio komt volgende maand de Clio Williams. Deze auto heeft een 2 liter 16-kleppenmotor van ruim 150 pk en wordt in een speciale en gelimiteerde uitgave geleverd voor f.48.295,=. De topmodellen van de Safrane-reeks zijn [T0812383V J K

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 27