7Z7Z
OPEL ASTRA
RENAULT 19
BEVERLY
ACTIEMODELLEN
VEEL EXTRA'S OP
Forse
I
daling
auto-
Saab's actieve besturing
verkopen
lnf A
I
iar
>,<}O
<)O
ibv
^penJ
vacht
F
nn
m
605
Bijlage van: DeTilburgse Keener
iklets
L s®
I SS™"*
>ril 1993 - pagina 20
©©^SatolifflaaG
Donderdag 22 april 1993
Oplage: 96.785 ex.
Misleidend!
A-
ir~'
■»rf!
1WI
ir
mi
w if
iimri
Tony Vos
3. VW/Audi:! 1.593 (-30%)
I ff
4. Ford: 10.879 (-21%)
5. Renault: 8.111 (-20%)
6. Toyota: 6.545 (-8,5%)
7. Fiat: 5.721 (-33%)
8. Mazda: 5.586 (-35%)
pag.7
o.a.:
9. Nissan: 5.161 (-52%)
10. Volvo: 4.087 (-42%)
iiir-
w
r-t -■
Lees verder
in dit nummer
Hyundai
Grandeur
IF"’*
Autotest:
Ford Mondeo CLX
pag.3
Rij-impressie:
FSO Car Go Pick-up
pag.7
Jaargang 5
Nummer 18
van
idend. Er
lanklets
én met
ewerkje.
XL
1. General Motors: 17.243
(-40%)
irw»
na de
lullen
de enormt
decemL^
slechte
voorspel,,
niet anders i
Handvat
De pedalen en de hendel van
de automaat blijven
gehandhaafd. De hendels aan
het stuur zijn op het
ning op
tie te
**■-. .J8-'
B< i
1 i-Jvutra
kader van het Prometheus-
project een auto ontwikkeld
met actieve besturing. De 9000
waarin dit is ingebouwd heeft
F" «Bi.»
|m «m -
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goirle,
Riel, Loon op Zand, Udenhout, Ber-
kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel
en Hilvarenbeek.
2. PSA (Peugeot/Citroën):
15.475 (-26%)
Opel introduceert twee
tijdelijke actiemodellen op
basis van de succesvolle
Astra. De Young en Sportive
zijn van een aantrekkelijk
pakket extra's voorzien. De
Astra Young richt zich op een
jeugdig en zich jeugdig
voelend publiek. De Young is
gebaseerd op de GL-versie en
krijgt als extra "Primavera"-
bekleding met Young-motief
antraciet-kleurig dashboard,
getint glas, meegespoten
standaard
stuurbekrachtiging. Aan de
buitenkant zien we verder
speciale wieldoppen,
chroomstrips in voor- en
achterbumper en natuurlijk
een Beverly-badge.
De bekleding van het
meubilair is specifiek.
De bestuurdersstoel kan in
hoogte worden versteld, wat
ook geldt voor het stuurwiel.
De vertrouwde 1.4 liter Cleon-
motor levert 60 pk, terwijl de
1.7 liter goed is voor 75
paardekrachten. De bekende
1.9 diesel levert 65 pk.
electronisch systeem voor
noodgevallen.
Electronica
Het is enorm wennen als je in
de joy-stick bestuurde Saab
9000 plaatsneemt. Direct
onder het instrumentarium is
nu een airbag opgenomen,
terwijl verder het meeste bij
het oude is gebleven. De
eerste beweging naar links en
rechts van het stuurhandvat
gaat behoorlijk zwaar, dit om
de rechtuit stand duidelijk te
markeren. Net als bij een
gewoon stuur kan deze auto
rechtuit met losse handen
worden gereden. De
electronica zorgt zelfs bij
oneffen wegdek dat de auto
keurig rechtdoor blijft gaan.
Al snel heb je in de Saab het
gevoel dat het systeem vlot
went. Waarschijnlijk weet je
na een dag niet beter en blijkt
het systeem uiterst
nauwkeurig te werken.
Overigens zal de joy-stick
besturing voorlopig niet in
produktie komen. Toch kan
het electronisch gedeelte van
het systeem in onze huidige
auto veel voordelen bieden.
Immers de electronica kan
zowel door de joy-stick als
door een gewoon stuurwiel
worden bediend. In ieder
geval vraagt de joy-stick
besturing na gewenning
minder aandacht van de
bestuurder dan de tot nu toe
gebruikelijke besturing.
Hierdoor blijft meer aandacht
over voor bijvoorbeeld
informatiebronnen die vi
sateliet in de toekomst zul
worden aangestuurd.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AKTilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
NS. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
deurpaneel aan
bestuurderszijde geplaatst en
uit de middenconsole steekt
een stevig handvat wat links
en rechtsom gedraaid kan
worden. Belangrijk is dat met
dit handvat niet meer
rechtstreeks de wielen
worden bediend. De
commando's die hiermee
worden gegeven gaan naar
een micro-processor, die op
zijn beurt de stuurcilinder
bediend.
Door deze loskoppeling kan
de electronica bijvoorbeeld de
invloed van een forse zijwind
compenseren, zonder dat de
bestuurder moet gaan
'tegensturen'.
Daarnaast is de wieluitslag
afhankelijk van de snelheid.
Wie stapvoets rijdend gaat
manouvreren kan met het
volledig rechts- of linksom
draaien van het handvat de
volledige stuuruitslag
bereiken. Wie datzelfde bij 120
km/u op de snelweg doet,
verkrijgt een veel kleinere
uitslag. Dit uiteraard om
onveilige situaties te
voorkomen. Verder is er
voorzien in een dubbel
spiegels, speciale wieldoppen
en een turquoise bies in
bumpers en beschermstrips.
Er kan worden gekozen uit
alle gangbare motoren en de
3-, 4-, 5-deurs en
stationwagon. De
statiowagon Young krijgt
bovendien dakreling en
beschermstrips aan de
onderzijde van de achterklep.
De Young-serie begint bij
f .29.750,=. De Astra Sportive is
te herkennen aan de GSi-
Op basis van de Renault 19 RN
met 1.4-, 1.7-en 1.9D-motoris
er nu de rijk uitgerust Beverly
tegen een geringe meerprijs.
De genoemde motoren kunnen
hierbij gecombineerd worden
met de drie-, vier- of vijfdeurs
carrosserie.
Het pakket extra's omvat
onder andere mistlampen in
de voorbumpers, centrale
vergrendeling met
afstandbediening, elektrisch
bediende voorportierruiten,
metaallok en hoofdsteunen op
de achterbank. Bovendien
hebben de 1.7 en 1.9D
ae LrL ais oasis,
«vendien
rendeling. Ook
te leveren met
xre motoren. Vanaf
motor is de close-
rsnellingsbak
wieldoppen, 185/60 banden
meegespoten bumpers. De
sportstoelen zijn met "Petit
Point" stof bekleed. Ook de
Sportive kent de1
maar heeft bovei
centrale vergrer.
de Sportive is te 1
alle gangbar
de 82 pk 1.4 rr
ratio vers w
standaard.
De prijslijst van de Sportive
begint bij f.31.750,-.
zodoende geen stuur meer,
maar een joy-stick-achtige
voorziening waarmee de
stand van de wielen kan
worden veranderd. Het is
overigens voorlopig niet de
bedoeling deze voorziening
korte termijn in produktie
nemen. Ondanks alle
veiligheidsmaatregelen die
we in onze moderne auto
vinden, is een stuurwiel nog
steeds een gevaarlijk
onderdeel bij een ongeval.
Bovendien beperkt het stuur
de vrijheid van ontwerpers
met betrekking tot het
ontwerpen van het
dashboard. Saab ontwikkelde
in 1991 de zogenaamde joy-
stick-besturing. Hierbij is het
stuurwiel niet simpelweg door
een hendel vervangen op de
console. We moeten eigenlijk
Lelystad - Het lijkt vreemd om
in een auto plaats te nemen
waarin geen stuurwiel meer
te vinden is. Saab heeft in het
De Renault 19 staat in haar
segment al bekend als uiterst
gunstig geprijsd. De Beverly
biedt wel erg veel
toegevoegde waarde voor een
geringe meerprijs. Het pakket
vertegenwoordigt bij de 1.4 RN
een waarde van f.4.300,=.
Kopers betalen echter slechts
f.1.620,= extra.
Het Beverly-pakket voor de 1.7
en 1.9D zou f.6.100,= moeten
kosten, maar wordt al voor
f.2.220,= meerprijs
aangeboden. De Beverly-serie
begint bij de 1.4 3-deurs voor
f.30.345,-.
Het was te verwachten. Na
de enorme inhaalrace in
rber vorig jaar en de
i economische
ellingen, kon het
s dan dat de
autoverkopen in 1993
slecht zouden starten. In
de eerste drie maanden
werden 114.327 stuks
verkocht tegen 170.200
exemplaren over dezelfde
periode in 1992. Dit
betekent een forse daling
met maar liefst 32,8
procent. De Rai heeft
echter ook een berekening
gemaakt, waarin het BPM-
effect wordt weggecijferd.
Vergelijken we namelijk
de periode van november
tot en met maart dan zien
we een teruggang met 14
procent. In december,
vanoudsher één van de
slapste maanden in de
autohandel, werden ruin?
drie keer zoveel auto's
afgeleverd. Ondanks de
slechte resultaten in de
eerste drie maanden,
handhaaft de Rai een
voorspelling van de
verkopen op 450.000 tot
460.000 eenheden. Er is
niet een merk dat
tevreden kan zijn over
januari, februari en maart.
Toyota kwam met een
verlies van slechts 8,5%
als beste uit de bus en zo
hielden bijvoorbeeld de
merken Lada, Citroën,
Renault, Skoda en
Volkswagen de terugloop
nog tussen dellen 20
procent beperkt.
Koplopers wat betreft
verliezen zijn Lancia,
Nissan en Audi die hun
aantallen met meer dan
de helft zagen teruglopen.
De top tien geeft het
volgende beeld (tussen
haakjes het percetage
terugloop ten opzichte
van 1992):
in 72
spreken van actieve
besturing, waarvan de joy
stick slechts een onderdeel is.
Volgens de RAI, de Bovag en
het KNMV is het onderzoek
wat de Duitse ADAC heeft
gedaan naar de
milieuvervuiling
motorfietsen misleic
worden volgens de
organisatie appels met
peren vergeleken. In het
onderzoek wordt een
"gemiddelde" en dus vuile
motorfiets vergeleken met
een 'schone'auto. Het
gewraakte onderzoek wat
de hele motorwereld in
Nederland via enkele
dagbladen in opschudding
bracht, blijkt zelfs al twee
jaar oud te zijn. Andere
onderzoeken onder andere
van het CBS en de IMMA, de
wereld overkoepelende
organisatie van
motorfietsfabrikanten,
bevestigen het misleidende
karakter van de conclusies
van de ADAC. In het
onderzoek zijn onder andere
ook extreem vuile tweetakt
motorfietsen meegenomen,
terwijl deze in Nederland
bijna niet meer verkocht
worden. Bovendien heeft de
ADAC de bekende
testcyclus van een auto
genomen en ook daf
beinvloed wellicht de
resultaten in ongunstige zin.
Overigens zijn Bovag, Rai
en KNMV wel zo eerlijk om
toe te geven dat ondanks
een vergaande technische
vooruitgang bij het schoner
maken van de
personenauto, de motorfiets
duidelijk in deze
ontwikkeling achter is
gebleven. Dat zal echter niet
zo lang meer duren. Er zijn
nieuwe Europese emissie-
eisen op komst, die ook voor
motorfietsen zullen gaan
gelden. Overigen is de
industrie al behoorlijk
voorbereid. In navolging
van BMW leveren nu ook
enkele Japanse fabrikanten
motorfietsen met een
geregelde
driewegkatalysator.
Overigens mogen we het
aandeel van de motorfiets
in de uitstoot van het
?t overschatten.
I motorfietsen in
1Mnd rijden gemiddeld
slechts één derde van het
aantal kilometers wat de 5,2
miljoen auto's gemiddeld
perstuk rijden. Zodoende
kan worden uitgerekend dat
de motorfiets slechts een
aandeel heeft van 2% in de
totale verkeersemissie.
Maar het is natuurlijk nooit
verkeert ook deze 2% kleiner
te maken...