7Z7Z OPEL ASTRA RENAULT 19 BEVERLY ACTIEMODELLEN VEEL EXTRA'S OP Forse I daling auto- Saab's actieve besturing verkopen lnf A I iar >,<}O <)O ibv ^penJ vacht F nn m 605 Bijlage van: DeTilburgse Keener iklets L s® I SS™"* >ril 1993 - pagina 20 ©©^SatolifflaaG Donderdag 22 april 1993 Oplage: 96.785 ex. Misleidend! A- ir~' ■»rf! 1WI ir mi w if iimri Tony Vos 3. VW/Audi:! 1.593 (-30%) I ff 4. Ford: 10.879 (-21%) 5. Renault: 8.111 (-20%) 6. Toyota: 6.545 (-8,5%) 7. Fiat: 5.721 (-33%) 8. Mazda: 5.586 (-35%) pag.7 o.a.: 9. Nissan: 5.161 (-52%) 10. Volvo: 4.087 (-42%) iiir- w r-t -■ Lees verder in dit nummer Hyundai Grandeur IF"’* Autotest: Ford Mondeo CLX pag.3 Rij-impressie: FSO Car Go Pick-up pag.7 Jaargang 5 Nummer 18 van idend. Er lanklets én met ewerkje. XL 1. General Motors: 17.243 (-40%) irw» na de lullen de enormt decemL^ slechte voorspel,, niet anders i Handvat De pedalen en de hendel van de automaat blijven gehandhaafd. De hendels aan het stuur zijn op het ning op tie te **■-. .J8-' B< i 1 i-Jvutra kader van het Prometheus- project een auto ontwikkeld met actieve besturing. De 9000 waarin dit is ingebouwd heeft F" «Bi.» |m «m - De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Ber- kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. 2. PSA (Peugeot/Citroën): 15.475 (-26%) Opel introduceert twee tijdelijke actiemodellen op basis van de succesvolle Astra. De Young en Sportive zijn van een aantrekkelijk pakket extra's voorzien. De Astra Young richt zich op een jeugdig en zich jeugdig voelend publiek. De Young is gebaseerd op de GL-versie en krijgt als extra "Primavera"- bekleding met Young-motief antraciet-kleurig dashboard, getint glas, meegespoten standaard stuurbekrachtiging. Aan de buitenkant zien we verder speciale wieldoppen, chroomstrips in voor- en achterbumper en natuurlijk een Beverly-badge. De bekleding van het meubilair is specifiek. De bestuurdersstoel kan in hoogte worden versteld, wat ook geldt voor het stuurwiel. De vertrouwde 1.4 liter Cleon- motor levert 60 pk, terwijl de 1.7 liter goed is voor 75 paardekrachten. De bekende 1.9 diesel levert 65 pk. electronisch systeem voor noodgevallen. Electronica Het is enorm wennen als je in de joy-stick bestuurde Saab 9000 plaatsneemt. Direct onder het instrumentarium is nu een airbag opgenomen, terwijl verder het meeste bij het oude is gebleven. De eerste beweging naar links en rechts van het stuurhandvat gaat behoorlijk zwaar, dit om de rechtuit stand duidelijk te markeren. Net als bij een gewoon stuur kan deze auto rechtuit met losse handen worden gereden. De electronica zorgt zelfs bij oneffen wegdek dat de auto keurig rechtdoor blijft gaan. Al snel heb je in de Saab het gevoel dat het systeem vlot went. Waarschijnlijk weet je na een dag niet beter en blijkt het systeem uiterst nauwkeurig te werken. Overigens zal de joy-stick besturing voorlopig niet in produktie komen. Toch kan het electronisch gedeelte van het systeem in onze huidige auto veel voordelen bieden. Immers de electronica kan zowel door de joy-stick als door een gewoon stuurwiel worden bediend. In ieder geval vraagt de joy-stick besturing na gewenning minder aandacht van de bestuurder dan de tot nu toe gebruikelijke besturing. Hierdoor blijft meer aandacht over voor bijvoorbeeld informatiebronnen die vi sateliet in de toekomst zul worden aangestuurd. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AKTilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier NS. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur deurpaneel aan bestuurderszijde geplaatst en uit de middenconsole steekt een stevig handvat wat links en rechtsom gedraaid kan worden. Belangrijk is dat met dit handvat niet meer rechtstreeks de wielen worden bediend. De commando's die hiermee worden gegeven gaan naar een micro-processor, die op zijn beurt de stuurcilinder bediend. Door deze loskoppeling kan de electronica bijvoorbeeld de invloed van een forse zijwind compenseren, zonder dat de bestuurder moet gaan 'tegensturen'. Daarnaast is de wieluitslag afhankelijk van de snelheid. Wie stapvoets rijdend gaat manouvreren kan met het volledig rechts- of linksom draaien van het handvat de volledige stuuruitslag bereiken. Wie datzelfde bij 120 km/u op de snelweg doet, verkrijgt een veel kleinere uitslag. Dit uiteraard om onveilige situaties te voorkomen. Verder is er voorzien in een dubbel spiegels, speciale wieldoppen en een turquoise bies in bumpers en beschermstrips. Er kan worden gekozen uit alle gangbare motoren en de 3-, 4-, 5-deurs en stationwagon. De statiowagon Young krijgt bovendien dakreling en beschermstrips aan de onderzijde van de achterklep. De Young-serie begint bij f .29.750,=. De Astra Sportive is te herkennen aan de GSi- Op basis van de Renault 19 RN met 1.4-, 1.7-en 1.9D-motoris er nu de rijk uitgerust Beverly tegen een geringe meerprijs. De genoemde motoren kunnen hierbij gecombineerd worden met de drie-, vier- of vijfdeurs carrosserie. Het pakket extra's omvat onder andere mistlampen in de voorbumpers, centrale vergrendeling met afstandbediening, elektrisch bediende voorportierruiten, metaallok en hoofdsteunen op de achterbank. Bovendien hebben de 1.7 en 1.9D ae LrL ais oasis, «vendien rendeling. Ook te leveren met xre motoren. Vanaf motor is de close- rsnellingsbak wieldoppen, 185/60 banden meegespoten bumpers. De sportstoelen zijn met "Petit Point" stof bekleed. Ook de Sportive kent de1 maar heeft bovei centrale vergrer. de Sportive is te 1 alle gangbar de 82 pk 1.4 rr ratio vers w standaard. De prijslijst van de Sportive begint bij f.31.750,-. zodoende geen stuur meer, maar een joy-stick-achtige voorziening waarmee de stand van de wielen kan worden veranderd. Het is overigens voorlopig niet de bedoeling deze voorziening korte termijn in produktie nemen. Ondanks alle veiligheidsmaatregelen die we in onze moderne auto vinden, is een stuurwiel nog steeds een gevaarlijk onderdeel bij een ongeval. Bovendien beperkt het stuur de vrijheid van ontwerpers met betrekking tot het ontwerpen van het dashboard. Saab ontwikkelde in 1991 de zogenaamde joy- stick-besturing. Hierbij is het stuurwiel niet simpelweg door een hendel vervangen op de console. We moeten eigenlijk Lelystad - Het lijkt vreemd om in een auto plaats te nemen waarin geen stuurwiel meer te vinden is. Saab heeft in het De Renault 19 staat in haar segment al bekend als uiterst gunstig geprijsd. De Beverly biedt wel erg veel toegevoegde waarde voor een geringe meerprijs. Het pakket vertegenwoordigt bij de 1.4 RN een waarde van f.4.300,=. Kopers betalen echter slechts f.1.620,= extra. Het Beverly-pakket voor de 1.7 en 1.9D zou f.6.100,= moeten kosten, maar wordt al voor f.2.220,= meerprijs aangeboden. De Beverly-serie begint bij de 1.4 3-deurs voor f.30.345,-. Het was te verwachten. Na de enorme inhaalrace in rber vorig jaar en de i economische ellingen, kon het s dan dat de autoverkopen in 1993 slecht zouden starten. In de eerste drie maanden werden 114.327 stuks verkocht tegen 170.200 exemplaren over dezelfde periode in 1992. Dit betekent een forse daling met maar liefst 32,8 procent. De Rai heeft echter ook een berekening gemaakt, waarin het BPM- effect wordt weggecijferd. Vergelijken we namelijk de periode van november tot en met maart dan zien we een teruggang met 14 procent. In december, vanoudsher één van de slapste maanden in de autohandel, werden ruin? drie keer zoveel auto's afgeleverd. Ondanks de slechte resultaten in de eerste drie maanden, handhaaft de Rai een voorspelling van de verkopen op 450.000 tot 460.000 eenheden. Er is niet een merk dat tevreden kan zijn over januari, februari en maart. Toyota kwam met een verlies van slechts 8,5% als beste uit de bus en zo hielden bijvoorbeeld de merken Lada, Citroën, Renault, Skoda en Volkswagen de terugloop nog tussen dellen 20 procent beperkt. Koplopers wat betreft verliezen zijn Lancia, Nissan en Audi die hun aantallen met meer dan de helft zagen teruglopen. De top tien geeft het volgende beeld (tussen haakjes het percetage terugloop ten opzichte van 1992): in 72 spreken van actieve besturing, waarvan de joy stick slechts een onderdeel is. Volgens de RAI, de Bovag en het KNMV is het onderzoek wat de Duitse ADAC heeft gedaan naar de milieuvervuiling motorfietsen misleic worden volgens de organisatie appels met peren vergeleken. In het onderzoek wordt een "gemiddelde" en dus vuile motorfiets vergeleken met een 'schone'auto. Het gewraakte onderzoek wat de hele motorwereld in Nederland via enkele dagbladen in opschudding bracht, blijkt zelfs al twee jaar oud te zijn. Andere onderzoeken onder andere van het CBS en de IMMA, de wereld overkoepelende organisatie van motorfietsfabrikanten, bevestigen het misleidende karakter van de conclusies van de ADAC. In het onderzoek zijn onder andere ook extreem vuile tweetakt motorfietsen meegenomen, terwijl deze in Nederland bijna niet meer verkocht worden. Bovendien heeft de ADAC de bekende testcyclus van een auto genomen en ook daf beinvloed wellicht de resultaten in ongunstige zin. Overigens zijn Bovag, Rai en KNMV wel zo eerlijk om toe te geven dat ondanks een vergaande technische vooruitgang bij het schoner maken van de personenauto, de motorfiets duidelijk in deze ontwikkeling achter is gebleven. Dat zal echter niet zo lang meer duren. Er zijn nieuwe Europese emissie- eisen op komst, die ook voor motorfietsen zullen gaan gelden. Overigen is de industrie al behoorlijk voorbereid. In navolging van BMW leveren nu ook enkele Japanse fabrikanten motorfietsen met een geregelde driewegkatalysator. Overigens mogen we het aandeel van de motorfiets in de uitstoot van het ?t overschatten. I motorfietsen in 1Mnd rijden gemiddeld slechts één derde van het aantal kilometers wat de 5,2 miljoen auto's gemiddeld perstuk rijden. Zodoende kan worden uitgerekend dat de motorfiets slechts een aandeel heeft van 2% in de totale verkeersemissie. Maar het is natuurlijk nooit verkeert ook deze 2% kleiner te maken...

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 21