O
ROVER 114CVT
7
Prima zet
Nieuwe Daf Trucks N.V.
ad
Volvorijders
opgelet!
Aquaplaning, een vaak
onderschat gevaar bij langdurig
zware regenval
s
Chrysler
personenwagens van
1945 tot 1965
i
COEHORST
Automobielen
1
Él
Mitsubishi Colt
met
lentegevoel
GD-FN-13
DE AUTOMAAT - Donderdag 15 april 1993 - pagina 7
il 1993 -pagina6
DETILBURGSE KOERIER
9
ing en een
il4
BOVAG
l:
MPRIJZEN
In
iden)
WEEK
R I J
IMPRESSIE
n tilburg
pan iersel
|jd - Reparatie
GARANTIE
JWE AUTO'S
iNTIE
Radiostraat 26-28, TILBURG
Telefoon 013-426341
Auto’s
g. 013-682001
1988
1987
1989
1986
1985
1984
1990
1985
ï.'"''.'.1984
1989
1985
1986
1985
1987
„...1988
1986
1989
1987
1988
1985
0.950,-
7.450, -
15.750, -
8.550,-
6.450, -
>0.750,
2.750, -
15.750, -
19.950,-
9.250,-
15.750,-
irantie,
rvice,
id en
logelijk!
Bwj. Km-stand
•413
1988
gladheid
jt en waar
».an men
men: in de
m zorgen
>de
s buurt van
^schreven
j nat
iring.
_r brengt c
zifieke uiti
^trusting komt
met
84(-) 96.000
85(-) 80.000
87(3) 121.000
83(2) 120.000
90(10) r'r'r'
89(10)
88(1)
91(2)
I. 90(2)
89(5)
86(3)
88(11)
89(3)
91(2)
89(9)
89(10)
86(-)
89(3)
I. 88(1)
87(2)
t wegdek
dfs nog
ruitbedienir
kanteldak.
De Rover 114L CVT verbaast
op vele vlakken. De auto
beweegt zich uitermate
ontspannen door het
stadsverkeer, presteert vlot
daarbuiten, heeft een redelijk
complete uitrusting en een
sportsturen. RoughRoad levert
accessoires voor de
terrienwagen van de merken
Daihatsu, Jeep, Lada,
Mercedes, Mitsubishi, Nissan,
Opel, Range-Rover, Subaru,
Suzuki en Toyota. Informatie:
04105-17863.
ting
15 korting
rarting
OCCASIONS
met een jaar
Ad Pro garantie
VOLVO 360 GLS, metallic blauw1983
VOLVO 340 GL, metallic blauw1984
VOLVO 340 Sedan, rood, 1700, LPG1987
VOLVO 440 DL, rood1989
VOLVO 440 GL, rood1989
VOLVO 240 DL, rood, LPG1987
VOLVO 240 GL, met. antraciet, 2300,
stuurbekrachtiging, LPG1990
VOLVO 740 GL, wit, automaat1985
VOLVO 740 GL, inj., met. blauw, LPG1989
VOLVO 740 GL, wit, station, schuifkanteldak.,.1989
Ook voor: k~’
- A.P.K.-keuring apk
- Reparatie en onderhoud BOVAG
- 3 maanden volledige garantieYUTq
30.000
98.000
10.500
76.000
58.000
27.000
67.000
157.000
120.000
1) 113.000
70.000
39.000
93.000
140.000
110.000
137.000
147.000
252.000
89(3) 65.000
90(3) 80.000
92(1) 97.000
86(-) 220.000
85(10) 267.000
88(1) 160.000
90(4) 85.000
90(2) 120.000
90(2) 80.000
90(4) 75.000
91(5) 42.000
/schuif dak
90(1) 107.000
91(8) 47.000
92(10) 16.000
87(-) 40.000
87(-) 40.000
89(4) 58.000
88(1) 47.000
86(-) 220.000
Tilburg - De automatische versnellingsbak kent
geen grote opmars, maar weet toch langzaam een
groter aandeel in de nieuwverkopen te veroveren.
Daarom heeft met name Van Doorne's Transmissie,
bedenker van de continu variabele transmissie
(CVT), goede verwachtingen voor de toekomst. Op
dit moment is de CVT nog alleen beschikbaar in
auto's met relatief kleine cilinderinhoud. Na Fiat,
Ford, Subaru, Nissan en Volvo komt nu ook Rover
met een compacte auto met deze slimme
versnellingsbak, de 114L.
opzichten.
Udenhout,
’terrein)
Regen: de straat glimt, waterfonteinen spuiten voortdurend omhoog opzij van de auto. Gevaar voor
aquaplaning! Er ontstaat een waterfilm tussen de banden en het wegdek, de auto verliest het contact
met de weg - reageert niet meer op besturing en remmen en kan zelfs om z'n as draaien. Hoe minder
bandenprofiel, hoe dieper de waterplas, des te groter is het gevaar voor aquaplaning. Bij banden, die
sterk zijn afgesleten, kan 80 km/u. al voldoende zijn om aquaplaning te veroorzaken. Voorzichtigheid is
vóór alles geboden bij diepe plassen, bij spoorvorming, maar ook op nieuwe en zeer vlakke rijstroken
waarop zich een soort meer vormt. Bij auto's met achterwielaandrijving moet men bijzonder voorzichtig
zijn. Modellen met voorwielaandrijving, zoals de Volkswagen Golf op deze foto, zijn gemakkelijker be
heersbaar.
st juiste adres voor een
rede gebruikte auto met
lot 12 maanden garantie I
ondardagavond
MWB-keuring toegestaan.
ruil mogelijk.
nanciering zonder
inbetallng mogelijk.
K-keurlngen,
ten en olie verversen
50,- ex.
ris
De firma RoughRoad heeft
haar leveringsprogramma
accessoires voor
terreinwagens weten uit te
breiden met de produkten van
het Duitse Delta 4x4. Bull-bars
en sportuitlaten komen van
CEA, lieren zijn van het merk
Nog even kort het
werkingsprincipe van de
uitvinding van Van Doorne's
Transmissie. Waar een
conventionele
versnellingsbak gebruik
maakt van tandwielen en drie,
vier of vijf vaststaande
overbrengen, werkt de CVT
met twee diabolo rollen die
middels een schakel-
duwband verbonden zijn. De
zijkanten van de rollen
kunnen in afstand variëren en
zorgt zo voor een traploos
veranderende overbrenging.
Diabolo
In de Rover 114L CVT, een auto
die vanaf mei te koop is,
vinden we de inmiddels
bekende bak met de standen
Park, Reverse, Neutraal, Drive
en Low. Er wordt onder
normale omstandigheden in
de D-stand gereden, terwijl bij
snel optrekken makkelijk naar
de L-keuze kan worden
overgeschakeld. De diabolo-
rollen reageren op de
De auto houdt de rijrichting
vast, vaak merkt men alleen
aan het doordraaien van een
wiel, of aan het omhoog
schieten van de naald van de
toerenteller, dat de auto wordt
opgetild. Daarentegen moet
men bij auto's met
achterwielaandrijving geen
gas geven, omdat de auto
anders uitbreekt en zelfs op de
andere rijstrook terecht kan
komen.
Als men weet, hoe c
door water ontstaat e
dit gevaar dreigt, kaï
zich er tegen wapei
eerste plaats moet mei
voor een goed profiel op
banden. In de winter zijn
zogenaamde modder- en
sneeuwbanden (M+S-banc
met hun diepe en brede
groeven niet alleen
aanbevelenswaardig door
een betere grip op sneeuw en
ijs, maar ook door de grotere
veiligheid bij aquaplaning. In
de tweede plaats is het
natuurlijk veiliger om met een
aangepaste snelheid te rijden.
Naarmate er meer water op de
weg ligt, moet men
voorzichtiger rijden.
Langdurig zware regenval en
drijfnatte wegen zijn zeer
gevaarlijk. Soms reageert een
auto volkomen onverwacht
niet meer op de besturing, niet
erkoop van middelzware en zware meer op remmen en draait
Het produktieprogramma omvat deze om zijn as: dat ié
j r\_z ne aquaplaning! Natte
wegdekken, speciaal met
spoorvorming en plassen,
vragen nog steeds om respect.
Wie het nog nooit heeft
meegemaakt, kan het
nauwelijks geloven. De
wielen verliezen in een
ongevaarlijk uitziende
waterplas alle contact met het
wegdek. Ze glijden of draaien
door net als op ijs.
«Aquaplaning» noemt men
dat.
De overeenkomst met slippen
is alleen het feit dat regen
deze effecten bevordert. Een
slippende band is in
vergelijking zelfs minder
gevaarlijk, omdat deze nog
contact met het wegdek heeft.
Bij aquaplaning daarentegen
zijn de auto en het wegdek
volledig van elkaar
gescheiden - men rijdt niet
meer op de weg, maar drijft op
een laagje water.
Zoals men op de oppervlakte
van een meer, stenen ketsend
kan laten springen, zo glijdt
ook de auto over de
oppervlakte van de water.
De wielen draaien zo snel over
het water, dat het water onder
de banden niet kan worden
weggewerkt. Er blijft een
wigvormige waterfilm achter,
die de auto omhoog tilt. Het
behoeft geen betoog, dat een
band die zo omhoog wordt
gedreven, geen kracht meer
kan overdragen - de auto laat
zich niet meer besturen en
afremmen.
Aquaplaning is afhankelijk
van drie omstandigheden: de
diepte van de waterplas, de
snelheid van de auto en het
profiel van de banden. Bij
afgesleten banden kan weinig
water en een snelheid van 80
km/u. al voldoende zijn om
aquaplaning te veroorzaken.
In diepe plassen en in het
geval van een diepe
spoorvorming in het
kan aquaplaning zelf
eerder optreden. Een
bandenprofiel in de 1
het wettelijk voorges
minimum vraagt bij
ontwikkeling, produktie en verk
s vrachtauto's in West Europa. Het produktieprogramma omi
de nieuwe Daf 65,75 en 85 series en het topprogramma de Daf 95
serie voor het lange afstandsvervoer.
Op korte termijn noodzaakt de jonge produktlijn niet tot grote
investeringen. Op wat langere termijn is echter een aantal
belangrijke vernieuwingen in het programma voorzien.
ir De produktie vindt plaats in Eindhoven en België.
In Eindhoven komt het accent te liggen op de assemblage van
vrachtauto's en de produktie van 6.2,8.6 en 11.6 liter motoren. Ii
Westerlo worden assen en cabines vervaardigd. Voor het
lopende jaar wordt het produktievolume geraamd op zo'n 10.000
voertuigen.
De merken Plymouth, De Soto en Dodge behoren allemaal
tot het Chrysler- concern. Van alle onder deze vier merken
geproduceerde types tussen 1945 en 1965 is nu bij uitgeverij
Elmar een boek verschenen, geschreven door Rob de la
River Box. In het keurige drukwerk met harde kaft passeert
over 128 pagina's afwisselend in kleur en zwart-wit twintig
jaar Amerikaanse autogeschiedenis. Naast de gangbare
produktie-modellen toont de auteur ook een aantal
droomauto's die als prototypes op autotentoonstellingen
werden getoond. In het boek wordt vrijwel uitsluitend
gebruik gemaakt van origineel materiaal, wat varieert van
rij-opnamen, studiofoto's, reproducties uit folders, foto's
van tentoonstellingen tot enkele eigen opnamen. Het boek
biedt voor f.49,50 absoluut waar voor het geld en is als
naslagwerk voor liefhebbers van oude Amerikaanse auto's
een aanrader. ISBN 90-389-0014-7.
km/u te bereiken. Dat betekent
dat de CVT-versie maar een
fractie trager is dan Rover 114
Si met dezelfde motor en
handgeschakelde vijfbak. De
CVT is tot 120 km/u uitermate
kwiek. De bak zorgt snel voor
een juiste
overbrengingsverhouding en
als dan ook nog eens de L-
stand wordt gebruikt, zal
menig grotere auto moeite
hebben deze grappige Brit bij
te houden.
het minimum afgereden, zeer
brede banden zijn bij
nattigheid evenwel nog
steeds gevoelig. Als iemand
een bijzonder sportieve auto
met 50er-brede banden bezit,
en men wil deze banden later
onder een hele normale auto
zoals een Volkswagen Golf
monteren, dan moet men niet
zo zuinig zijn deze banden tot
de uiterste grens op te willen
rijden.
Wat kan men doen in het
geval van aquaplaning?
Hetzelfde als op ijs: gas
loslaten, weinig sturen en
indien mogelijk, niet remmen.
Want vroeg of laat krijgen de
wielen weer contact met het
wegdek. Wanneer de
bestuurder op dat moment te
sterk afremt of stuurt, dan
wordt de auto daardoor meer
uit de rijrichting gebracht dan
door de aquaplaning zelf. Bij
voorwielaangedreven auto's
kan behoedzaam gas geven
de auto op het kritische
moment van de «landing»
zelfs stabiliseren.
Voorwiel- of
vierwielaandrijving biedt bij
aquaplaning grote voordelen.
bijzonder aantrekkelijk
prijskaartje. De auto is
binnenkort te koop voor
f .23.995,= en in vergelijking
met menig concurrent is dat
een regelrechte aanbieding.
Rover zal zodoende met deze
nieuweling in een grote
behoefte voorzien.
Begin maart werd in Eindhoven de nieuwe Daf Trucks N.V.
officieel opgericht. De akte daarvoor werd ondertekend door de
president-directeur van de nieuwe onderneming, de heer C.G.
Baan. De directie van Daf Trucks telt naast de president-
directeur nog drie leden. De heer H.M.M. Dietz is binnen de
directie verantwoordelijk voor produktontwikkeling en
produktie. De twee overige leden van de directie, waarvan een
verantwoordelijk is voor marketing en verkoop en de ander voor
financiën, zullen binnenkort worden benoemd. Daf Trucks N.V.
telt in de nieuwe constellatie ongeveer 3.500 medewerkers,
waarvan circa 2.750 in Eindhoven, inclusief een klein aantal in
de rest van West-Europa, en 750 bij Daf Trucks Vlaanderen N.V.
in het Belgische Westerlo. Daf Trucks concentreert zich op de
Rams, terwijl de Comanche
4x4-wielen ook bij RoughRoad
in Gemonde te vinden zijn.
Nieuw bij Delta zijn een reeks
toebehoren voor de Jeep
Grand Cherokee zoals bull
bars, spatbordverbreders,
verstralers, houten en lederen
Kruipen
Rover gebruikt bij dit model
een normale droge
plaatkoppeling in
tegenstelling tot de
elektromagnetische
poederkoppeling die we onder
andere bij Subaru en Nissan
aantreffen. De Rover vertoont
zodoende zeer nadrukkelijk
kruipneigingen bij stilstaan
met ingetrapte rem. De 1.4 liter
motor zorgt samen met de
CVT- bak voor een fors
gewicht op de voorwielen en
dat is niet alleen bij
manouvreren, maar ook tot
zo'n 25 km/u goed te merken
aan de relatief zware
besturing.
Rover brengt de CVT in een
specifieke uitvoering, de 114L.
De uitrusting komt vrijwel
volledig overeen met die van
de bestaande 111L. Dat
betekent dat de auto is
voorzien van 13 inch wielen,
wisser/sproeier op de
achterruit met interval, 2
luidsprekers, dakantenne,
volledig beklede
deurpanelen, van binnenuit
verstelbare buitenspiegels,
wortelnotehouten afwerking
van het dashboard en een
zwarte luchtinlaat op de
motorkap. Het prototype wat
we even ter beschikking
hadden was echter zeer
luxueus uitgerust met onder
meer centrale vergrendeling,
lederen bekleding, elektrische
wegdek om extra
voorzichtigheid van de
bestuurder.
Hoe breder en dieper de
jrplas. profielgroeven, hoe meer
elover water kan worden
opgenomen. Water onder het
raakvlak van de band moet
niet opzij worden weggedrukt,
maar vindt ruimte in deze
groeven. Het wordt daardoor
sneller afgevoerd en
aquaplaning treedt pas op bij
hogere snelheden. Nieuwe
banden met hun diepe
groeven bieden daardoor een
grotere bescherming tegen
aquaplaning.
Smallere banden, zou men
kunnen denken, hebben
minder neiging tot
aquaplaning. Want onder hun
raakvlakken hoeft minder
water te worden weggedrukt.
Dat is juist - brede banden
evenwel hebben praktisch
altijd profielen met
overeenkomstig grotere
«negatief-vlakken», dus
bredere profielen. Zolang
banden nog enigszins nieuw
zijn, bestaan er maar weinig
verschillen in de bescherming
tegen aquaplaning. Tot aan
Als tijdelijke uitvoering
brengt Mitsubishi de Colt
Spring met 1.3 liter
injectiemotor. De auto is
gebaseerd op de GL. Voor
een meerprijs van f. 1.300,-
wordt een pakket extra's
geboden dat in
werkelijkheid f.3.500,- aan
waarde vertegenwoordigen.
Bij de samenstelling van het
pakket is niet alleen
gekeken naar het jaargetijde
waar deze Colt zijn naam
aan te danken heeft. De auto
beschikt over een
gescheiden neerklapbare
achterbank, getint glas,
interval op de ruitewissers,
in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel,
verstelbaar stuur en
verstelbare hoofdsteunen.
Deze elementen worden van
de GL overgenomen. De
Spring biedt als extra nog
hoofdsteunen op de
achterbank,
koplampsproeiers,
automatische verlichting
overdag, elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels,
stuurbekrachtiging en
meegespoten bumpers,
buitenspiegels en
flankbescherming. De
Mitsubishi Colt 1.3i Spring
kost f.29.495,-.
snelheid van de auto en de
mate waarin het gaspedaal
wordt ingetrapt. Bij constante
snelheden wordt het toerental
zo laag mogelijk gehouden,
wat uiteraard een gunstig
effect heeft op het
brandstofverbruik. Rover
koppelt de CVT aan de
bekende 1.4 liter multipoint
injectiekrachtbron met een
vermogen van 76 pk bij 5500
tr/min en een koppel van 117
Nm bij 4000 tr/min. Wie reeds
andere auto's met CVT heeft
gereden, verwacht ook bij de
Rover 114 de bekende fluittoon
die de schakel-duwband
maakt, maar gelukkig is dit
irritante geluid volledig naar
de achtergrond verdwenen.
De verrukkelijke en krachtige
1.4-motor zorgt vooral in de
stad voor prima prestaties,
terwijl ook buiten de
bebouwde kom goede
waarden worden bereikt. De
114L CVT heeft een top van 161
km/u en heeft nog geen 12
seconden nodig om de 100