O ROVER 114CVT 7 Prima zet Nieuwe Daf Trucks N.V. ad Volvorijders opgelet! Aquaplaning, een vaak onderschat gevaar bij langdurig zware regenval s Chrysler personenwagens van 1945 tot 1965 i COEHORST Automobielen 1 Él Mitsubishi Colt met lentegevoel GD-FN-13 DE AUTOMAAT - Donderdag 15 april 1993 - pagina 7 il 1993 -pagina6 DETILBURGSE KOERIER 9 ing en een il4 BOVAG l: MPRIJZEN In iden) WEEK R I J IMPRESSIE n tilburg pan iersel |jd - Reparatie GARANTIE JWE AUTO'S iNTIE Radiostraat 26-28, TILBURG Telefoon 013-426341 Auto’s g. 013-682001 1988 1987 1989 1986 1985 1984 1990 1985 ï.'"''.'.1984 1989 1985 1986 1985 1987 „...1988 1986 1989 1987 1988 1985 0.950,- 7.450, - 15.750, - 8.550,- 6.450, - >0.750, 2.750, - 15.750, - 19.950,- 9.250,- 15.750,- irantie, rvice, id en logelijk! Bwj. Km-stand •413 1988 gladheid jt en waar ».an men men: in de m zorgen >de s buurt van ^schreven j nat iring. _r brengt c zifieke uiti ^trusting komt met 84(-) 96.000 85(-) 80.000 87(3) 121.000 83(2) 120.000 90(10) r'r'r' 89(10) 88(1) 91(2) I. 90(2) 89(5) 86(3) 88(11) 89(3) 91(2) 89(9) 89(10) 86(-) 89(3) I. 88(1) 87(2) t wegdek dfs nog ruitbedienir kanteldak. De Rover 114L CVT verbaast op vele vlakken. De auto beweegt zich uitermate ontspannen door het stadsverkeer, presteert vlot daarbuiten, heeft een redelijk complete uitrusting en een sportsturen. RoughRoad levert accessoires voor de terrienwagen van de merken Daihatsu, Jeep, Lada, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Range-Rover, Subaru, Suzuki en Toyota. Informatie: 04105-17863. ting 15 korting rarting OCCASIONS met een jaar Ad Pro garantie VOLVO 360 GLS, metallic blauw1983 VOLVO 340 GL, metallic blauw1984 VOLVO 340 Sedan, rood, 1700, LPG1987 VOLVO 440 DL, rood1989 VOLVO 440 GL, rood1989 VOLVO 240 DL, rood, LPG1987 VOLVO 240 GL, met. antraciet, 2300, stuurbekrachtiging, LPG1990 VOLVO 740 GL, wit, automaat1985 VOLVO 740 GL, inj., met. blauw, LPG1989 VOLVO 740 GL, wit, station, schuifkanteldak.,.1989 Ook voor: k~’ - A.P.K.-keuring apk - Reparatie en onderhoud BOVAG - 3 maanden volledige garantieYUTq 30.000 98.000 10.500 76.000 58.000 27.000 67.000 157.000 120.000 1) 113.000 70.000 39.000 93.000 140.000 110.000 137.000 147.000 252.000 89(3) 65.000 90(3) 80.000 92(1) 97.000 86(-) 220.000 85(10) 267.000 88(1) 160.000 90(4) 85.000 90(2) 120.000 90(2) 80.000 90(4) 75.000 91(5) 42.000 /schuif dak 90(1) 107.000 91(8) 47.000 92(10) 16.000 87(-) 40.000 87(-) 40.000 89(4) 58.000 88(1) 47.000 86(-) 220.000 Tilburg - De automatische versnellingsbak kent geen grote opmars, maar weet toch langzaam een groter aandeel in de nieuwverkopen te veroveren. Daarom heeft met name Van Doorne's Transmissie, bedenker van de continu variabele transmissie (CVT), goede verwachtingen voor de toekomst. Op dit moment is de CVT nog alleen beschikbaar in auto's met relatief kleine cilinderinhoud. Na Fiat, Ford, Subaru, Nissan en Volvo komt nu ook Rover met een compacte auto met deze slimme versnellingsbak, de 114L. opzichten. Udenhout, ’terrein) Regen: de straat glimt, waterfonteinen spuiten voortdurend omhoog opzij van de auto. Gevaar voor aquaplaning! Er ontstaat een waterfilm tussen de banden en het wegdek, de auto verliest het contact met de weg - reageert niet meer op besturing en remmen en kan zelfs om z'n as draaien. Hoe minder bandenprofiel, hoe dieper de waterplas, des te groter is het gevaar voor aquaplaning. Bij banden, die sterk zijn afgesleten, kan 80 km/u. al voldoende zijn om aquaplaning te veroorzaken. Voorzichtigheid is vóór alles geboden bij diepe plassen, bij spoorvorming, maar ook op nieuwe en zeer vlakke rijstroken waarop zich een soort meer vormt. Bij auto's met achterwielaandrijving moet men bijzonder voorzichtig zijn. Modellen met voorwielaandrijving, zoals de Volkswagen Golf op deze foto, zijn gemakkelijker be heersbaar. st juiste adres voor een rede gebruikte auto met lot 12 maanden garantie I ondardagavond MWB-keuring toegestaan. ruil mogelijk. nanciering zonder inbetallng mogelijk. K-keurlngen, ten en olie verversen 50,- ex. ris De firma RoughRoad heeft haar leveringsprogramma accessoires voor terreinwagens weten uit te breiden met de produkten van het Duitse Delta 4x4. Bull-bars en sportuitlaten komen van CEA, lieren zijn van het merk Nog even kort het werkingsprincipe van de uitvinding van Van Doorne's Transmissie. Waar een conventionele versnellingsbak gebruik maakt van tandwielen en drie, vier of vijf vaststaande overbrengen, werkt de CVT met twee diabolo rollen die middels een schakel- duwband verbonden zijn. De zijkanten van de rollen kunnen in afstand variëren en zorgt zo voor een traploos veranderende overbrenging. Diabolo In de Rover 114L CVT, een auto die vanaf mei te koop is, vinden we de inmiddels bekende bak met de standen Park, Reverse, Neutraal, Drive en Low. Er wordt onder normale omstandigheden in de D-stand gereden, terwijl bij snel optrekken makkelijk naar de L-keuze kan worden overgeschakeld. De diabolo- rollen reageren op de De auto houdt de rijrichting vast, vaak merkt men alleen aan het doordraaien van een wiel, of aan het omhoog schieten van de naald van de toerenteller, dat de auto wordt opgetild. Daarentegen moet men bij auto's met achterwielaandrijving geen gas geven, omdat de auto anders uitbreekt en zelfs op de andere rijstrook terecht kan komen. Als men weet, hoe c door water ontstaat e dit gevaar dreigt, kaï zich er tegen wapei eerste plaats moet mei voor een goed profiel op banden. In de winter zijn zogenaamde modder- en sneeuwbanden (M+S-banc met hun diepe en brede groeven niet alleen aanbevelenswaardig door een betere grip op sneeuw en ijs, maar ook door de grotere veiligheid bij aquaplaning. In de tweede plaats is het natuurlijk veiliger om met een aangepaste snelheid te rijden. Naarmate er meer water op de weg ligt, moet men voorzichtiger rijden. Langdurig zware regenval en drijfnatte wegen zijn zeer gevaarlijk. Soms reageert een auto volkomen onverwacht niet meer op de besturing, niet erkoop van middelzware en zware meer op remmen en draait Het produktieprogramma omvat deze om zijn as: dat ié j r\_z ne aquaplaning! Natte wegdekken, speciaal met spoorvorming en plassen, vragen nog steeds om respect. Wie het nog nooit heeft meegemaakt, kan het nauwelijks geloven. De wielen verliezen in een ongevaarlijk uitziende waterplas alle contact met het wegdek. Ze glijden of draaien door net als op ijs. «Aquaplaning» noemt men dat. De overeenkomst met slippen is alleen het feit dat regen deze effecten bevordert. Een slippende band is in vergelijking zelfs minder gevaarlijk, omdat deze nog contact met het wegdek heeft. Bij aquaplaning daarentegen zijn de auto en het wegdek volledig van elkaar gescheiden - men rijdt niet meer op de weg, maar drijft op een laagje water. Zoals men op de oppervlakte van een meer, stenen ketsend kan laten springen, zo glijdt ook de auto over de oppervlakte van de water. De wielen draaien zo snel over het water, dat het water onder de banden niet kan worden weggewerkt. Er blijft een wigvormige waterfilm achter, die de auto omhoog tilt. Het behoeft geen betoog, dat een band die zo omhoog wordt gedreven, geen kracht meer kan overdragen - de auto laat zich niet meer besturen en afremmen. Aquaplaning is afhankelijk van drie omstandigheden: de diepte van de waterplas, de snelheid van de auto en het profiel van de banden. Bij afgesleten banden kan weinig water en een snelheid van 80 km/u. al voldoende zijn om aquaplaning te veroorzaken. In diepe plassen en in het geval van een diepe spoorvorming in het kan aquaplaning zelf eerder optreden. Een bandenprofiel in de 1 het wettelijk voorges minimum vraagt bij ontwikkeling, produktie en verk s vrachtauto's in West Europa. Het produktieprogramma omi de nieuwe Daf 65,75 en 85 series en het topprogramma de Daf 95 serie voor het lange afstandsvervoer. Op korte termijn noodzaakt de jonge produktlijn niet tot grote investeringen. Op wat langere termijn is echter een aantal belangrijke vernieuwingen in het programma voorzien. ir De produktie vindt plaats in Eindhoven en België. In Eindhoven komt het accent te liggen op de assemblage van vrachtauto's en de produktie van 6.2,8.6 en 11.6 liter motoren. Ii Westerlo worden assen en cabines vervaardigd. Voor het lopende jaar wordt het produktievolume geraamd op zo'n 10.000 voertuigen. De merken Plymouth, De Soto en Dodge behoren allemaal tot het Chrysler- concern. Van alle onder deze vier merken geproduceerde types tussen 1945 en 1965 is nu bij uitgeverij Elmar een boek verschenen, geschreven door Rob de la River Box. In het keurige drukwerk met harde kaft passeert over 128 pagina's afwisselend in kleur en zwart-wit twintig jaar Amerikaanse autogeschiedenis. Naast de gangbare produktie-modellen toont de auteur ook een aantal droomauto's die als prototypes op autotentoonstellingen werden getoond. In het boek wordt vrijwel uitsluitend gebruik gemaakt van origineel materiaal, wat varieert van rij-opnamen, studiofoto's, reproducties uit folders, foto's van tentoonstellingen tot enkele eigen opnamen. Het boek biedt voor f.49,50 absoluut waar voor het geld en is als naslagwerk voor liefhebbers van oude Amerikaanse auto's een aanrader. ISBN 90-389-0014-7. km/u te bereiken. Dat betekent dat de CVT-versie maar een fractie trager is dan Rover 114 Si met dezelfde motor en handgeschakelde vijfbak. De CVT is tot 120 km/u uitermate kwiek. De bak zorgt snel voor een juiste overbrengingsverhouding en als dan ook nog eens de L- stand wordt gebruikt, zal menig grotere auto moeite hebben deze grappige Brit bij te houden. het minimum afgereden, zeer brede banden zijn bij nattigheid evenwel nog steeds gevoelig. Als iemand een bijzonder sportieve auto met 50er-brede banden bezit, en men wil deze banden later onder een hele normale auto zoals een Volkswagen Golf monteren, dan moet men niet zo zuinig zijn deze banden tot de uiterste grens op te willen rijden. Wat kan men doen in het geval van aquaplaning? Hetzelfde als op ijs: gas loslaten, weinig sturen en indien mogelijk, niet remmen. Want vroeg of laat krijgen de wielen weer contact met het wegdek. Wanneer de bestuurder op dat moment te sterk afremt of stuurt, dan wordt de auto daardoor meer uit de rijrichting gebracht dan door de aquaplaning zelf. Bij voorwielaangedreven auto's kan behoedzaam gas geven de auto op het kritische moment van de «landing» zelfs stabiliseren. Voorwiel- of vierwielaandrijving biedt bij aquaplaning grote voordelen. bijzonder aantrekkelijk prijskaartje. De auto is binnenkort te koop voor f .23.995,= en in vergelijking met menig concurrent is dat een regelrechte aanbieding. Rover zal zodoende met deze nieuweling in een grote behoefte voorzien. Begin maart werd in Eindhoven de nieuwe Daf Trucks N.V. officieel opgericht. De akte daarvoor werd ondertekend door de president-directeur van de nieuwe onderneming, de heer C.G. Baan. De directie van Daf Trucks telt naast de president- directeur nog drie leden. De heer H.M.M. Dietz is binnen de directie verantwoordelijk voor produktontwikkeling en produktie. De twee overige leden van de directie, waarvan een verantwoordelijk is voor marketing en verkoop en de ander voor financiën, zullen binnenkort worden benoemd. Daf Trucks N.V. telt in de nieuwe constellatie ongeveer 3.500 medewerkers, waarvan circa 2.750 in Eindhoven, inclusief een klein aantal in de rest van West-Europa, en 750 bij Daf Trucks Vlaanderen N.V. in het Belgische Westerlo. Daf Trucks concentreert zich op de Rams, terwijl de Comanche 4x4-wielen ook bij RoughRoad in Gemonde te vinden zijn. Nieuw bij Delta zijn een reeks toebehoren voor de Jeep Grand Cherokee zoals bull bars, spatbordverbreders, verstralers, houten en lederen Kruipen Rover gebruikt bij dit model een normale droge plaatkoppeling in tegenstelling tot de elektromagnetische poederkoppeling die we onder andere bij Subaru en Nissan aantreffen. De Rover vertoont zodoende zeer nadrukkelijk kruipneigingen bij stilstaan met ingetrapte rem. De 1.4 liter motor zorgt samen met de CVT- bak voor een fors gewicht op de voorwielen en dat is niet alleen bij manouvreren, maar ook tot zo'n 25 km/u goed te merken aan de relatief zware besturing. Rover brengt de CVT in een specifieke uitvoering, de 114L. De uitrusting komt vrijwel volledig overeen met die van de bestaande 111L. Dat betekent dat de auto is voorzien van 13 inch wielen, wisser/sproeier op de achterruit met interval, 2 luidsprekers, dakantenne, volledig beklede deurpanelen, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, wortelnotehouten afwerking van het dashboard en een zwarte luchtinlaat op de motorkap. Het prototype wat we even ter beschikking hadden was echter zeer luxueus uitgerust met onder meer centrale vergrendeling, lederen bekleding, elektrische wegdek om extra voorzichtigheid van de bestuurder. Hoe breder en dieper de jrplas. profielgroeven, hoe meer elover water kan worden opgenomen. Water onder het raakvlak van de band moet niet opzij worden weggedrukt, maar vindt ruimte in deze groeven. Het wordt daardoor sneller afgevoerd en aquaplaning treedt pas op bij hogere snelheden. Nieuwe banden met hun diepe groeven bieden daardoor een grotere bescherming tegen aquaplaning. Smallere banden, zou men kunnen denken, hebben minder neiging tot aquaplaning. Want onder hun raakvlakken hoeft minder water te worden weggedrukt. Dat is juist - brede banden evenwel hebben praktisch altijd profielen met overeenkomstig grotere «negatief-vlakken», dus bredere profielen. Zolang banden nog enigszins nieuw zijn, bestaan er maar weinig verschillen in de bescherming tegen aquaplaning. Tot aan Als tijdelijke uitvoering brengt Mitsubishi de Colt Spring met 1.3 liter injectiemotor. De auto is gebaseerd op de GL. Voor een meerprijs van f. 1.300,- wordt een pakket extra's geboden dat in werkelijkheid f.3.500,- aan waarde vertegenwoordigen. Bij de samenstelling van het pakket is niet alleen gekeken naar het jaargetijde waar deze Colt zijn naam aan te danken heeft. De auto beschikt over een gescheiden neerklapbare achterbank, getint glas, interval op de ruitewissers, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, verstelbaar stuur en verstelbare hoofdsteunen. Deze elementen worden van de GL overgenomen. De Spring biedt als extra nog hoofdsteunen op de achterbank, koplampsproeiers, automatische verlichting overdag, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, stuurbekrachtiging en meegespoten bumpers, buitenspiegels en flankbescherming. De Mitsubishi Colt 1.3i Spring kost f.29.495,-. snelheid van de auto en de mate waarin het gaspedaal wordt ingetrapt. Bij constante snelheden wordt het toerental zo laag mogelijk gehouden, wat uiteraard een gunstig effect heeft op het brandstofverbruik. Rover koppelt de CVT aan de bekende 1.4 liter multipoint injectiekrachtbron met een vermogen van 76 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 117 Nm bij 4000 tr/min. Wie reeds andere auto's met CVT heeft gereden, verwacht ook bij de Rover 114 de bekende fluittoon die de schakel-duwband maakt, maar gelukkig is dit irritante geluid volledig naar de achtergrond verdwenen. De verrukkelijke en krachtige 1.4-motor zorgt vooral in de stad voor prima prestaties, terwijl ook buiten de bebouwde kom goede waarden worden bereikt. De 114L CVT heeft een top van 161 km/u en heeft nog geen 12 seconden nodig om de 100

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 23