CITROEN XANTIA 1.81 SX Gevoelige snaar Informatie-avond voor de autobranche Rallycross start op Eurocircuit Overwinning Opel Calibra in Zuiderzeerally i O s T O T E U T A U T O T S E lILLE can atis ize gop. Rijnlease A i Even bijpraten over de nieuwste modellen. Weer winst bij Vredestein DE AUTOMAAT - Donderdag 15 april 1993 - pagina 3 DETILBURGSE KOERIER 993 -pagina2 :te Denissen BV 1.41.5 iSXii xsse. nk ?r in hart en nieren doet hij IR m 13-440040. ns de maand iJ ■MMÈ - ^MMI I’S. I I I I taan AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV Brabantsehoek 4, 5071 NM Udenhout, tel. 04241-1532. porti Een< voor Opc koop van we Mazda, 'beurten ido. TELEFOON 04255-3944 FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK vJlycr oss ~t hiermee haar te seizoen in en ren won hij tot twee jende rally st zeer ster st de eeft onnodige de uitlaat door lien nodig ver- het u van pas sle. Rallykampioenschap 1993. Het tweetal reed een foutloze rally, terwijl de monteurs slechts routinewerkzaamheden i Doctor de Opel wisser achterop, twee buitenspiegels, getint glas en mistlampen in de voorbumper. Wat originaliteit van het uiterlijk betreft verslaat.de Xantia menig concurrent. Vervolgens centraal portieren afstandbec het interiei te zien dat met een P£ het dashboard er hadden net zo go Peugeot kunnen Zondag 18 april aanstaande gaat het rallycross-circus weer van start op het Eurocircuit in Valkenswaard. Technische gegevens Merk en type: Citroen Xantia 1.8i SX Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1761 cc Boring x slag: 83 x 81,4 mm Vermogen: 103 pk bij 6000 tr/min Koppel: 153 Nm bij 3000 tr/min Prestaties: topsnelheid 187 km/u acceleratie 0-100 in Afmetingen: lengte breedte 1,755 meter Gewicht: 1176 kg Verbruik: bij 90 km/u 6,1 liter/lOOkm bij 120 km/u 7,6 liter/100 km stadsverkeer 10,9 liter/100 km Prijs: f.41.500,= Wegenbelasting:ting: f.257,- tot f .268,= per 3 mnd. Met de introductie van de BX een ruime tien jaar geleden verschoof Citroën de nadruk in haar programma van extravagante auto's voor de happy- few naar modellen die een grotere klantengroep zouden aanspreken. Succes bleef niet uit, de BX werd een enorme knaller. Toch behield de BX zijn eigen gezicht en dat is belangrijk op een markt waar de grijze massa de toon aangeeft. Met de nieuwe Xantia weet Citroën wederom een goede mix tussen historie en toekomst te brengen. We reden de 1.8i SX. Altijd gezellig vindt Herald Verhagen. Als auto, en techniek- liefhebber in hart en nieren doet I niets liever dan uren boomen over de laatste snufjes en de I moderne toepassingen in de J Citroen-modellen. M Over comfort, weggedrag-, V aërodynamica, vormgeving, i techniek, Ipg, diesel, bedrijfs wagens of personenwagens, kopen, huren of leasen, u j vraagt maar raak! Komt nog 4 eens bij dat Herald een fijne vent is om te praten over de inruilprijs van uw huidige auto. Tot zo! f.44.500,= terwijl het sportieve topmodel, de 16-klepper voor f.61.500,= in de prijslijst staat, srwijl ook Over het algemeen wordt de ander Xantia in eerste aanblik veel duurder geschat, zodat Citroen redelijk gunstig zit en ook prima met de concurrentie in de pas loopt. De Citroen Xantia is een dijk van een auto. Fraai van vormgeving, met een prima presterende 1.8 motor en een uitermate hoogstaand comfort zal de auto prima gaan scoren in de zakelijke markt. Alleen het interieur vertoont niet de persoonlijk die het exterieur zo nadrukkelijk heeft meegekregen. Het zal Citroen best even moeite kosten om duidelijk I maken dat de Xantia niet 'gewoon' de opvolger van de BX is. Het onderste deel van het BX-programma is immers al door de ZX afgelost. Aan de Xantia de taak de bovenkant voor zijn rekening te nemen. De auto moet zodoende concurreren met belangrijke auto's als de nieuwe Ford Mondeo, de Opel Vectra, Peugeot 405 en Mazda 626. Op dinsdag 20 april wordt vanaf 19.30 uur in de aula van het College Beroepsonderwijs Midden-Brabant de jaarlijkse avond voor de autobranche gehouden. Hiervoor worden ondernemers, kaderfunctionarissen en leermeesters van harte uitgenodigd. De avond wordt georganiseerd door de advies- en begeleidingscommissie motorvoertuigentechniek Tilburg. Na de ontvangst met koffie wordt de avond om 20.00 uur geopend door dhr. D. van Bavel, voorzitter van de genoemde commissie. Om 20.30 uur start de voordracht van Henk Cretier, een commercieel entertainer die zal spreken over de commerciële monteur. Hoe motiveer je medewerkers en kan dit bijdragen tot de verkoop van werkplaatsuren en tevredenheid van de klant? Vredestein heeft vorig jaar voor het eerst sinds 1988 weer een nettowinst behaald van 12,5 miljoen gulden. In 1991 werd nog een verlies van 45,5 miljoen gulden geleden. De winstverbetering wordt door Vredestein toegeschreven een concentratie op produkten met hogere marges, de effecten van kostenbesparende maatregelen en lagere financieringslasten. De omzet daalde in het verslagjaar licht van 496,5 tot 481,6 miljoen gulden. Voor het lopende jaar rekent de Nederlandse bandenfabrikant op een resultaat vergelijkbaar met 1992. in 11 sec. te 4,44 meter, ter Unaniem Citroen kiest als vanouds voor een vijfdeurs, waarbij de korte, vlaklopende achterkant een heel klein beetje de indruk van een sedan geeft. De Xantia is 4,44 meter lang en behoort daarmee tot de compacte auto's in zijn klas De neuspartij doet aan de XM denken met Calibra Turbo van het Opel Dealer Team Holland (ODTH), waardoor zij de leiding nemen in het Internationaal Nederlands jens komen we via de il ontgrendelde sn (met Ibediening) terecht in sur. Hier is duidelijk tt we te maken het ’SA-produkt, maar board en de stoelen ■-* goed ineen igeot kunnen zitten. lendensteun. Het meubilair en een deel van de portierbekleding is met een velours stof bekleed. De achterbank biedt meer dan voldoende ruimte aan twee volwassenen. Been- en hoofdruimte zijn dik in orde. De achterbank is voorzien van een uitklapbare middenarmsteun en kan in een 60:40-verhouding worden neergeklapt. De bagageruimte heeft zoals X-uitvoering Het brandstofverbruik van de bekende 1.8 motor blijft bij de Xantia behoorlijk binnen de perken. Gemiddeld zal men altijd uitkomen tussen de 1 op 10,5 en 1 op 11,5 afhankelijk van de rijstijl en dat is normaal. Met de brandstoftank van 65 liter komt men dan al gauw minimaal 680 kilometer ver. De Xantia komt naast de SX- uitgave ook vrijwel direct beschikbaar als eenvoudige X-uitvoering. Deze auto mist onder andere de deelbare achterbank met armleuning, de velours bekleding, de elektrische raambediening, in Je centrale vergrendeling en eld de achterruitwisser. De Xantia X kost f .37.900,= terwijl de veel completere SX f.41.500,= moet opbrengen. De SX is er ook met 2 liter motor en hydractieve vering voor Dat is één van de vragen waarop hij op een onderhoudende en humoritische wijze antwoord zal geven. De avond wordt om 22.15 uur afgesloten met een hapje en drankje. De Aula van het College Beroepsonderwijs Midden-Brabant (de Streekschool) is gevestigd aan de B. v. Bloklandstraat 2 te Tilburg. Dezelfde Streekschool start binnenkort met een basiscursus toegepaste elektronica. Hierin wordt de automonteur vertrouwd gemaakt met de beginselen van de elektronica en leert hij of zij het systematisch storingzoeken. De cursus duurt 10 avonden en kost f.735,per deelnemer. Meer informatie wordt gegeven door het Hoofd Opleidingen Motorvoertuigentechniek, dhr. H. van Gestel, tel. 013-686915 (school), 013-357709 (privé). Daarnaast is er de rallycross special klasse met uitsluitend van Groep A afgeleide auto's. Zo zullen bijvoorbeeld de Ford RS200 en MG Metro 6R4 niet meer aan de start verschijnen. Na de start op 18 april worden de volgende wedstrijden verreden op 16 mei, 13 juni, 20 juni, 4 juli, 11 juli, 21 augustus en 22 augustus. De afgelopen weekend gehouden Internationale Zuiderzeerally werd gewonnen door Erwin en Theo Badenberg in i liter multipoint injectiemotor aan de basis van het programma. Vanaf september mag nog een 1.6 worden verwacht. De krachtbron is goed voor 103 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 153 Nm bij 3000 tr/min. Dit zorgt bij de 1176 kg wegende Xantia voor een prima topsnelheid van 187 km/u en een vlotte sprint van 0 tot 100 in 11 seconden. Geen wonder c’ met deze cijfers de 1.8 de spil hoefden uit te voeren. In het begin werd een achterstand opgelopen, zodat Jan van der Marei met de Ford Sierra Cosworth op kop ging. Pas vanaf de zevende klassementsproef werkt Doctor de achterstand langzaam weg, terwijl Van der Marei en Doctor bij de dertiende proef exact gelijk stonden. Het was duidelijk even wennen aan de vierwielaangedreven Calibra, maar vanaf proef 14 kon het duo niet meer stuk. Opel wist nog een ander succes in de Zuiderzeerally te noteren. Privé-rijder Gert van den Heuvel debuteerde de Opel Astra GSi 16V en eindigde als beste tweewielaandrijver de groep N-klasse to liter. De eerste volgei voor het Nederlands Rallykampioenschap is de E.L.E.-rally die in de omgeving van Eindhoven op 5 en 6 juni wordt verreden. Dit seizoen zullen er weer (Maasmechelen en Arendonk), zeven races verreden worden, De organiserende waarvan vijf in Valkenswaard Nederlandse Rally en twee in België Vereniging gaat h. vierentwintigste s; HHaaaMMMH er wordt nu al voorzichtig gedacht aan het jubileum van volgend jaar. Het wordt weer een groots spektakel: zo snel als de auto's over de finish gaan, zo snel start de volgende heat weer. Nieuw reglementen zorgen nu voor nieuwe auto's. Naast de bestaande Groep A is er nu ook de Groep N bij de toerwagens. Bij de Groep A mogen bijvoorbeeld remmen en wielophanging worden gewijzigd en turbo's worden gemonteerd. Bij de Groep N moeten de auto's zoveel mogelijk standaard blijven. in het programma zal Normen. De motor is overigens opmerkelijk stil, dit geheel i~ tegenstelling tot bijvoorbeel_ de ZX Furio met dezelfde motorisering. Natuurlijk hoort de Xantia de hydropneumatische vering, zoals we die van de BX gewend zijn. Vanaf de 2 liter motor wordt het zogenaamde Hydractief II geleverd. Een dat computer gestuurd s spil hydropneumatisch veersysteem, wat een dóórontwikkeling is van de hydractieve vering die we op de XM kennen. De Xantia 1.8 moet het echter met het normale veersysteem stellen en dat betekent absoluut geen straf. Vlak na het starten richt de carrosserie zich op, waarna een maximaal comfort ter beschikking staat. Wegoneffenheden worden echt volledig vlak gestreken. Ribbels in de weg hoor je alleen nog maar. Ook in platte koplampen, kleine grille en de gedeeltelijk meegespoten bumper. Wat profiel betreft zien we in het midden wat gelijkenis met de Peugeot 405, vooral vanwege de brede C-stijl. De achterkant is voor veel fabrikanten het sluitstuk van een auto. Citroën heeft de Xantia echter een uitermate fraai kontwerk gegeven met brede lichtunits en een klep die tot aan de bumper open gaat. Zeer typisch is de vormgeving van de achterruit. Deze vertoond aan de onderkant in het midden een knik, die zich ook in de vormen van de klep doorzet. Gezien de eerste reacties wordt de Citroën Xantia unaniem mooi gevonden. De SX-uitvoering is de tweede in het pallet met aan de buitenzijde standaard brede, zwarte beschermstrips, keurige wieldoppen, een bochten gedraagt de Xantia zich comfortabel en neutraal. De echte Citrofiel zal direct voor de 1.8 kiezen, terwijl ooi mensen die uit een and-, merk stappen, absoluut niets tekort komen. Overigens heeft de stilte in het interieur wel zijn gevolgen. Vooral de achterwielen laten zich op de achtergrond horen als de weg niet helemaal vlak is. In ieder geval wordt comfort bij de Xantia weer met een hoofdletter geschreven. Styling-detail Het dashboard heeft een langgerekte overkapping waaronder het instrumentarium en twee uitstroomopeningen opgenomen zijn. De bedieningsknoppen zitten direct links en rechts naast het verstelbare stuurwiel. In de console kan tegen meerprijs een speciale Citroën-radio worden opgenomen. Door het specifieke formaat, past dit apparaat niet in een andere auto. De meest luxe uitgave gebruikenjkbijCitroëneen detail is de grote stang die ter “^e rechte afwerking en is hoogte van het in de Xantia 480 liter groot, dashboardkastje is aangebracht. Een functie Hydropneumatisch heeft deze voorziening niet, De SX-uitvoering is behoorlijk maar het breekt het geheel. De compleet uitgerust onder Xantia heeft een heel andere met elektrische behoorlijk dashboardkastje, voorportierruiten, wat ondiepe portierbakken en stuurbekrachtiging en een hier een daar een vakje in de rolgordijn in de hoedeplank. console. De veiligheid kreeg bij de De voorstoelen bieden een ontwikkeling ook de volle behoorlijke zit, maar hebben aandacht. De Xantia heeft een erg korte zitting. Het verstevigingsbalken in de exemplaar aan portieren en gordelspanners. bestuurderszijde is in hoogte Een airbag is in verstelbaar en kent een voorbereiding, verstelmogelijkheid van de Op dit moment staat de 1.8 GF-XS-ol GF-XS-67

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 19