CITROEN XANTIA 1.81 SX
Gevoelige snaar
Informatie-avond voor de autobranche
Rallycross start op Eurocircuit
Overwinning Opel Calibra
in Zuiderzeerally
i
O
s
T
O
T
E
U
T
A
U
T
O
T
S
E
lILLE
can
atis
ize
gop.
Rijnlease
A
i
Even bijpraten over
de nieuwste modellen.
Weer winst bij Vredestein
DE AUTOMAAT - Donderdag 15 april 1993 - pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
993 -pagina2
:te
Denissen BV
1.41.5
iSXii
xsse.
nk
?r in hart en nieren doet hij
IR
m
13-440040.
ns de maand
iJ
■MMÈ
- ^MMI
I’S.
I I I I
taan
AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV
Brabantsehoek 4, 5071 NM
Udenhout, tel. 04241-1532.
porti
Een<
voor
Opc
koop van
we Mazda,
'beurten
ido.
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK
vJlycr oss
~t hiermee haar
te seizoen in en
ren won hij
tot twee
jende rally
st zeer ster
st de
eeft onnodige
de uitlaat door
lien nodig ver-
het u van pas
sle.
Rallykampioenschap 1993.
Het tweetal reed een foutloze
rally, terwijl de monteurs
slechts
routinewerkzaamheden
i Doctor
de Opel
wisser achterop, twee
buitenspiegels, getint glas en
mistlampen in de
voorbumper. Wat originaliteit
van het uiterlijk betreft
verslaat.de Xantia menig
concurrent.
Vervolgens
centraal
portieren
afstandbec
het interiei
te zien dat
met een P£
het dashboard er
hadden net zo go
Peugeot kunnen
Zondag 18 april aanstaande
gaat het rallycross-circus
weer van start op het
Eurocircuit in Valkenswaard.
Technische gegevens
Merk en type: Citroen Xantia
1.8i SX
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1761 cc
Boring x slag: 83 x 81,4 mm
Vermogen: 103 pk bij 6000
tr/min
Koppel: 153 Nm bij 3000 tr/min
Prestaties: topsnelheid 187
km/u
acceleratie 0-100 in
Afmetingen: lengte
breedte 1,755 meter
Gewicht: 1176 kg
Verbruik: bij 90 km/u 6,1
liter/lOOkm
bij 120 km/u 7,6 liter/100 km
stadsverkeer 10,9 liter/100 km
Prijs: f.41.500,=
Wegenbelasting:ting: f.257,-
tot f .268,= per 3 mnd.
Met de introductie van de BX een ruime tien jaar
geleden verschoof Citroën de nadruk in haar
programma van extravagante auto's voor de happy-
few naar modellen die een grotere klantengroep
zouden aanspreken. Succes bleef niet uit, de BX
werd een enorme knaller. Toch behield de BX zijn
eigen gezicht en dat is belangrijk op een markt waar
de grijze massa de toon aangeeft. Met de nieuwe
Xantia weet Citroën wederom een goede mix tussen
historie en toekomst te brengen. We reden de 1.8i SX.
Altijd gezellig vindt Herald
Verhagen. Als auto, en techniek-
liefhebber in hart en nieren doet I
niets liever dan uren boomen
over de laatste snufjes en de I
moderne toepassingen in de J
Citroen-modellen. M
Over comfort, weggedrag-, V
aërodynamica, vormgeving, i
techniek, Ipg, diesel, bedrijfs
wagens of personenwagens,
kopen, huren of leasen, u j
vraagt maar raak! Komt nog 4
eens bij dat Herald een fijne vent
is om te praten over de inruilprijs
van uw huidige auto. Tot zo!
f.44.500,= terwijl het sportieve
topmodel, de 16-klepper voor
f.61.500,= in de prijslijst staat,
srwijl ook Over het algemeen wordt de
ander Xantia in eerste aanblik veel
duurder geschat, zodat
Citroen redelijk gunstig zit en
ook prima met de concurrentie
in de pas loopt.
De Citroen Xantia is een dijk
van een auto. Fraai van
vormgeving, met een prima
presterende 1.8 motor en een
uitermate hoogstaand comfort
zal de auto prima gaan scoren
in de zakelijke markt. Alleen
het interieur vertoont niet de
persoonlijk die het exterieur
zo nadrukkelijk heeft
meegekregen.
Het zal Citroen best even
moeite kosten om duidelijk I
maken dat de Xantia niet
'gewoon' de opvolger van de
BX is. Het onderste deel van
het BX-programma is immers
al door de ZX afgelost. Aan de
Xantia de taak de bovenkant
voor zijn rekening te nemen.
De auto moet zodoende
concurreren met belangrijke
auto's als de nieuwe Ford
Mondeo, de Opel Vectra,
Peugeot 405 en Mazda 626.
Op dinsdag 20 april wordt vanaf 19.30 uur in de aula van het
College Beroepsonderwijs Midden-Brabant de jaarlijkse avond
voor de autobranche gehouden. Hiervoor worden ondernemers,
kaderfunctionarissen en leermeesters van harte uitgenodigd. De
avond wordt georganiseerd door de advies- en
begeleidingscommissie motorvoertuigentechniek Tilburg.
Na de ontvangst met koffie wordt de avond om 20.00 uur geopend
door dhr. D. van Bavel, voorzitter van de genoemde commissie.
Om 20.30 uur start de voordracht van Henk Cretier, een
commercieel entertainer die zal spreken over de commerciële
monteur. Hoe motiveer je medewerkers en kan dit bijdragen tot
de verkoop van werkplaatsuren en tevredenheid van de klant?
Vredestein heeft vorig jaar voor het eerst sinds 1988 weer een
nettowinst behaald van 12,5 miljoen gulden. In 1991 werd
nog een verlies van 45,5 miljoen gulden geleden. De
winstverbetering wordt door Vredestein toegeschreven
een concentratie op produkten met hogere marges, de
effecten van kostenbesparende maatregelen en lagere
financieringslasten. De omzet daalde in het verslagjaar licht
van 496,5 tot 481,6 miljoen gulden. Voor het lopende jaar
rekent de Nederlandse bandenfabrikant op een resultaat
vergelijkbaar met 1992.
in 11 sec.
te 4,44 meter,
ter
Unaniem
Citroen kiest als vanouds voor
een vijfdeurs, waarbij de
korte, vlaklopende achterkant
een heel klein beetje de
indruk van een sedan geeft.
De Xantia is 4,44 meter lang en
behoort daarmee tot de
compacte auto's in zijn klas
De neuspartij doet
aan de XM denken met
Calibra Turbo van het Opel
Dealer Team Holland (ODTH),
waardoor zij de leiding nemen
in het Internationaal
Nederlands
jens komen we via de
il ontgrendelde
sn (met
Ibediening) terecht in
sur. Hier is duidelijk
tt we te maken het
’SA-produkt, maar
board en de stoelen
■-* goed ineen
igeot kunnen zitten.
lendensteun. Het meubilair en
een deel van de
portierbekleding is met een
velours stof bekleed. De
achterbank biedt meer dan
voldoende ruimte aan twee
volwassenen. Been- en
hoofdruimte zijn dik in orde.
De achterbank is voorzien van
een uitklapbare
middenarmsteun en kan in
een 60:40-verhouding worden
neergeklapt. De
bagageruimte heeft zoals
X-uitvoering
Het brandstofverbruik van de
bekende 1.8 motor blijft bij de
Xantia behoorlijk binnen de
perken. Gemiddeld zal men
altijd uitkomen tussen de 1 op
10,5 en 1 op 11,5 afhankelijk
van de rijstijl en dat is
normaal. Met de
brandstoftank van 65 liter
komt men dan al gauw
minimaal 680 kilometer ver.
De Xantia komt naast de SX-
uitgave ook vrijwel direct
beschikbaar als eenvoudige
X-uitvoering. Deze auto mist
onder andere de deelbare
achterbank met armleuning,
de velours bekleding, de
elektrische raambediening,
in Je centrale vergrendeling en
eld de achterruitwisser. De Xantia
X kost f .37.900,= terwijl de veel
completere SX f.41.500,= moet
opbrengen. De SX is er ook
met 2 liter motor en
hydractieve vering voor
Dat is één van de vragen waarop hij op een onderhoudende en
humoritische wijze antwoord zal geven. De avond wordt om 22.15
uur afgesloten met een hapje en drankje. De Aula van het College
Beroepsonderwijs Midden-Brabant (de Streekschool) is gevestigd
aan de B. v. Bloklandstraat 2 te Tilburg. Dezelfde Streekschool
start binnenkort met een basiscursus toegepaste elektronica.
Hierin wordt de automonteur vertrouwd gemaakt met de
beginselen van de elektronica en leert hij of zij het systematisch
storingzoeken. De cursus duurt 10 avonden en kost f.735,per
deelnemer. Meer informatie wordt gegeven door het Hoofd
Opleidingen Motorvoertuigentechniek, dhr. H. van Gestel, tel.
013-686915 (school), 013-357709 (privé).
Daarnaast is er de rallycross
special klasse met uitsluitend
van Groep A afgeleide auto's.
Zo zullen bijvoorbeeld de Ford
RS200 en MG Metro 6R4 niet
meer aan de start verschijnen.
Na de start op 18 april worden
de volgende wedstrijden
verreden op 16 mei, 13 juni, 20
juni, 4 juli, 11 juli, 21 augustus
en 22 augustus.
De afgelopen weekend
gehouden Internationale
Zuiderzeerally werd
gewonnen door Erwin
en Theo Badenberg in i
liter multipoint injectiemotor
aan de basis van het
programma. Vanaf september
mag nog een 1.6 worden
verwacht. De krachtbron is
goed voor 103 pk bij 6000
tr/min en een koppel van 153
Nm bij 3000 tr/min. Dit zorgt bij
de 1176 kg wegende Xantia
voor een prima topsnelheid
van 187 km/u en een vlotte
sprint van 0 tot 100 in 11
seconden. Geen wonder c’
met deze cijfers de 1.8 de spil
hoefden uit te voeren. In het
begin werd een achterstand
opgelopen, zodat Jan van der
Marei met de Ford Sierra
Cosworth op kop ging. Pas
vanaf de zevende
klassementsproef werkt
Doctor de achterstand
langzaam weg, terwijl Van der
Marei en Doctor bij de
dertiende proef exact gelijk
stonden. Het was duidelijk
even wennen aan de
vierwielaangedreven Calibra,
maar vanaf proef 14 kon het
duo niet meer stuk.
Opel wist nog een ander
succes in de Zuiderzeerally te
noteren. Privé-rijder Gert van
den Heuvel debuteerde de
Opel Astra GSi 16V en
eindigde als beste
tweewielaandrijver
de groep N-klasse to
liter. De eerste volgei
voor het Nederlands
Rallykampioenschap is de
E.L.E.-rally die in de omgeving
van Eindhoven op 5 en 6 juni
wordt verreden.
Dit seizoen zullen er weer (Maasmechelen en Arendonk),
zeven races verreden worden, De organiserende
waarvan vijf in Valkenswaard Nederlandse Rally
en twee in België Vereniging gaat h.
vierentwintigste s;
HHaaaMMMH er wordt nu al voorzichtig
gedacht aan het jubileum van
volgend jaar.
Het wordt weer een groots
spektakel: zo snel als de
auto's over de finish gaan, zo
snel start de volgende heat
weer. Nieuw reglementen
zorgen nu voor nieuwe auto's.
Naast de bestaande Groep A
is er nu ook de Groep N bij de
toerwagens.
Bij de Groep A mogen
bijvoorbeeld remmen en
wielophanging worden
gewijzigd en turbo's worden
gemonteerd. Bij de Groep N
moeten de auto's zoveel
mogelijk standaard blijven.
in het programma zal Normen.
De motor is overigens
opmerkelijk stil, dit geheel i~
tegenstelling tot bijvoorbeel_
de ZX Furio met dezelfde
motorisering.
Natuurlijk hoort de Xantia de
hydropneumatische vering,
zoals we die van de BX
gewend zijn. Vanaf de 2 liter
motor wordt het zogenaamde
Hydractief II geleverd. Een
dat computer gestuurd
s spil hydropneumatisch
veersysteem, wat een
dóórontwikkeling is van de
hydractieve vering die we op
de XM kennen. De Xantia 1.8
moet het echter met het
normale veersysteem stellen
en dat betekent absoluut geen
straf. Vlak na het starten richt
de carrosserie zich op, waarna
een maximaal comfort ter
beschikking staat.
Wegoneffenheden worden
echt volledig vlak gestreken.
Ribbels in de weg hoor je
alleen nog maar. Ook in
platte koplampen, kleine
grille en de gedeeltelijk
meegespoten bumper. Wat
profiel betreft zien we in het
midden wat gelijkenis met de
Peugeot 405, vooral vanwege
de brede C-stijl. De achterkant
is voor veel fabrikanten het
sluitstuk van een auto.
Citroën heeft de Xantia echter
een uitermate fraai kontwerk
gegeven met brede lichtunits
en een klep die tot aan de
bumper open gaat. Zeer
typisch is de vormgeving van
de achterruit. Deze vertoond
aan de onderkant in het
midden een knik, die zich ook
in de vormen van de klep
doorzet. Gezien de eerste
reacties wordt de Citroën
Xantia unaniem mooi
gevonden. De SX-uitvoering is
de tweede in het pallet met
aan de buitenzijde standaard
brede, zwarte beschermstrips,
keurige wieldoppen, een
bochten gedraagt de Xantia
zich comfortabel en neutraal.
De echte Citrofiel zal direct
voor de 1.8 kiezen, terwijl ooi
mensen die uit een and-,
merk stappen, absoluut niets
tekort komen. Overigens heeft
de stilte in het interieur wel
zijn gevolgen. Vooral de
achterwielen laten zich op de
achtergrond horen als de weg
niet helemaal vlak is. In ieder
geval wordt comfort bij de
Xantia weer met een
hoofdletter geschreven.
Styling-detail
Het dashboard heeft een
langgerekte overkapping
waaronder het
instrumentarium en twee
uitstroomopeningen
opgenomen zijn. De
bedieningsknoppen zitten
direct links en rechts naast het
verstelbare stuurwiel. In de
console kan tegen meerprijs
een speciale Citroën-radio
worden opgenomen. Door het
specifieke formaat, past dit
apparaat niet in een andere
auto. De meest luxe uitgave
gebruikenjkbijCitroëneen
detail is de grote stang die ter “^e rechte afwerking en is
hoogte van het in de Xantia 480 liter groot,
dashboardkastje is
aangebracht. Een functie Hydropneumatisch
heeft deze voorziening niet, De SX-uitvoering is behoorlijk
maar het breekt het geheel. De compleet uitgerust onder
Xantia heeft een heel andere met elektrische
behoorlijk dashboardkastje, voorportierruiten,
wat ondiepe portierbakken en stuurbekrachtiging en een
hier een daar een vakje in de rolgordijn in de hoedeplank.
console. De veiligheid kreeg bij de
De voorstoelen bieden een ontwikkeling ook de volle
behoorlijke zit, maar hebben aandacht. De Xantia heeft
een erg korte zitting. Het verstevigingsbalken in de
exemplaar aan portieren en gordelspanners.
bestuurderszijde is in hoogte Een airbag is in
verstelbaar en kent een voorbereiding,
verstelmogelijkheid van de Op dit moment staat de 1.8
GF-XS-ol
GF-XS-67