OPEL VECTRA V 6 w s Understatement 1 ONDERSCHEIDING VOOR TOYOTA'S LEAN-BURN MOTOR BETRAPT! NIEUWE FIAT COUPÉ .IJKE Boven Bijlage van: De Tilburgse Koerier chtig tellen lRE ING 3 O Foordeel Fiat onze stand il 1993 -paginal^ I Oplage: 96.785 ex. Donderdag 15 april 1993 /ijck Veilingen. Venlo z in :een dit w Autotest: Citroën Xantia Lees verder L8i SX in dit nummer pag. 7 pag. 3 o.a.: Rij-impressie: Rover 114 CVT Rij-impressie: Fiat Tipo 3 drs pag. 9 grotere latief imes !U. Ma ■een zowel g ian 105 ot 16.00 uur in bekende isieve lederen lagekomen ïtane hunner den verkocht irorder 1992 De trend van gi motoren in rela compacte auto's wordt door Opel voortgezet met de introductie van de Vectra V6 op de Nederlandse markt. Het gaat hier niet simpelweg om een combinatie van bestaande componenten. De 2.5 liter V6-motor is volledig nieuw en zal daarom op termijn ook in andere modellen van Opel worden geplaatst, zoals de Calibra en Astra. Jaargang 5 Nummer 17 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. DAT.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Bet itel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. H vorden door het rmateriaal nog shouden. Deze n vroegst eind i -gst pas in de an volgend jaar I o iressante ts in de Ie ruimtes van een diep uitgesneden, korte kofferklep en naar het zich laat aanzien opklapbare koplampen. Di kikkerogen wc nodige afdekn verborgen gel auto zal op z'n vrc jaar, maar hoogs waarschijnlijk pc eerste helft van verschijnen. modellen 2.450,- 2.495,- 2.795,- 2.895,- 2.895,- id uit de - antraciet - •ood - Redactie: Tony Vos Tel. 013ZB86023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier NS. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Exclusiviteit De auto is comfortabel geveerd, maar zou best iets strakker op de wielen mogen Opel maakte tot nu toe in de Senator en Omega gebruik van 6 cilinder lijnmotoren met 2.6 en 3.0 liter inhoud. Motoren die stuk voor stuk een forse motorruimte vragen vanwege hun grote lengte. Daar de opvolgers van deze modellen ook met voorwielaandrijving v, zullen worden uitgerust en de tc motoren dwars geplaatst gaan worden, was een ruimtebesparende motor nodig. "g van Turijn -leden wist ”lj zowel Lancia en te tijd veel te n. Bij Blokboek De nieuwe V6 is zelfs nog wat korter dan een 2 liter viercilinder, om precies te zijn 6 centimeter. Door de blokhoek terug te brengen 56 graden en de kleppen onder een hoek te monteren, is de V6 ook bijzonder smal. De eerste variant met 2.5 liter inhoud beschikt over 4 kleppen per cilinder, waardoor een maximaal vermogen bereikt kan worden van 170 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 227 Nm bij 4000 tr/min. De 6-pitter maakt vooral in de onderste toerenregionen een fraai en zeer gedempt geluid. Wie ver doortrekt in de versnellingen of bij de automaat gebruik maakt van de kick-down krijgt een wat rauwere toon te horen. De krachtbron biedt Dhr. Bigi is directeur van het Fiat Veiligheidscentrum in Orbassano nabij Turijn. Dit centrum werd in 1986 geopend en behoort tot de groteren in de wereld. Bigi: "Fiat startte haar veiligheidsprogramma al in 1961 toen voor het eerst een crashtest werd uitgevoerd met een Fiat 600 die met 35 kmlu via een soort van katapult tegen een muur werd gegooid. In 1965 werd de afstandbesturing vanuit een helicopter ingevoerd, eind jaren zestig gevolgd door gewone afstandbediening. Begin jaren zeventig was Fiat zelfs de tweede autofabrikant die eei airbag ontwikkelde, voor bestuurder als bijrijder. Uiteraard werden tot nu toe alle methoden om auto's op hun veiligheid te testen verder verfijnd. In ons huidige, moderne testcentrum is ook de nieuwe Fiat Tipo ontstaan die met zijn verstevigingsbalken in de portieren en vergaande versteviging van bodem en dak helemaal up-to- date is. Ook introduceren we in de Tipo en Tempra nu tegen meerprijs een airbag in het stuurwiel". Toch is het vreemd dat een merk als Fiat er maar liefst 22 jaar voor nodig heeft om een airbag op de markt te brengen, nadat de proeven in 1971 waren gestart. Mercedes was het eerste merk met een experimentele airbag, maar das Haus kent deze veiligheidsvoorziening al meer dan tien jaar in serieproduktie. Dhr. Bigi heeft hiervoor een simpele verklaring. "Tot 1991 was het in Italië in verband met een anti- terrorisme-wetgeving verboden om zonder een wapenvergunning explosieyen aan boord van een auto te hebben. Voor het in werking stellen van een airbag is een kleine hoeveelheid explosieven nodig. Hierdoor mocht in Italië geen auto met airbag worden verkocht of de klant moest een schietvergunning of toestemming van de politie hebben. Door deze wet te wijzigen en kleine hoeveelheden toe te staan is de levering van een airbag in Fiats, Alfa's en Lancia's in Italië nu mogelijk." Er wordt gemopperd in de autobranche. Waarom? Vorig jaar werd immers afgesloten met een toegenomen aantal nieuwe verkochte auto's. Vreemd genoeg hebben de autoverkopen in vrijwel geheel 1992 een dalende tendens te zien gegeven. De achterstand is vervolgens in de maand december weer helemaal ingelopen. We kunnen dit helemaal toeschrijven aan de onzekerheid rond de invoering van de BPM. Pas op het laatste nippertje werd bekend dat auto's over het geheel genomen gelijk in prijs zouden blijven. Toch hebben veel kopers het zekere voor het onzekere genomen en snel nog in december een auto gekocht. Dit heeft uiteraard zijn weerslag op de verkopen in het begin van dit jaar. Daarbij komen natuurlijk de negatieve berichtgevingen rond de economie. Autokopers worden daardoor voorzichtig en stellen de nieuwe aanschaf nog even uit. In januari en februari werd een achterstand opgelopen van ongeveer twintig procent en dat is natuurlijk fors. Sommige merken verkochten in vergelijking met 1992 nog maar de helft van het aantal. Anderen kwamen zelfs bij deze negatieve tendens beter uit de bus. Er zijn zoveel ontwikkelingen die door elkaar heen spelen. Sommige merken wachten met smacht op nieuwe modellen, zodat ze de komende maanden hun achterstand wel weer zullen inlopen. Voorspellingen voor de totale automarkt lopen uiteen van 410.000 tot 450.000 eenheden, tegen 492.000 vorig jaar. Af gezien van het feit dat de terugval voor sommige bedrijven dramatisch kan zijn, moet toch opgemerkt worden dat net iets meer dan vierhonderdduizend auto's een enorme hoeveelheid is en dat we wellicht de afgelopen jaren wat boven onze stand hebben geleefd... Tony Vos staan. Als de uitnodiging var de motor tot presteren wordt geaccepteerd, zou bijvoorbeeld een instelbare schokdemping best welkom zijn. Bij elkaar opvolgende ribbels in de weg heeft de carrosserie enigszins de neiging te gaan deinen. De Vectra V6 wordt geleverd in een CD-uitvoering onder meer met lichtmetalen velgen, mistlampen, centrale vergrendeling, elektrische ruiten, velours bekleding, hout-accenten op de portieren, vier hoofdsteunen, ABS, een airbag, metaallok, gordelspanners en electronische tractiecontrole. Deze laatste voorziening zorgt ervoor dat ondanks het hoge vermogen en de aandrijving op de voorwielen, altijd een maximale grip wordt verkregen en de wielen niet doorslippen. De auto kost met automaat f.59.995,= en komt zonder deze voorziening uit op f.57.995,=. Uiteraard kan worden gekozen voor een vierdeurs sedan of vijfdeurs hatchback. Het valt op dat de auto voor dit bedrag een nette, zelfs onopvallende uitstraling heeft en daaruit spreekt nu net het gevoel voor understatement bij Opel. Aan de andere zoekt iemand dit dergelijke bedragen aan een auto uitgeeft wellicht wat meer exclusiviteit, maar dat mag van een succesvol model als de Opel Vectra nauwelijks worden verwacht. Tijdens de autotentoonstelling precies een jaar gele Fiat te melden dat bij het moedermerk als L Alfa Romeo in korte nieuwe modellen tc verwachten waren. Bij Lancia hebben we inmiddels de nieuwe Delta gezien, terwijl bij Fiat een Tipo met driedeurs koets is aangetreden. Een aantal van de beloofde nieuwe auto's zal de naam van één van de bekende Italiaanse carrosserie- ontwerpers dragen zoals Bertone of Pininfarina. Dat er hard gewerkt wordt aan de opbouw van een gevarieerd modellenprogramma bleek toen wij onlangs in Turijn waren en deze zwaar gecamoufleerde tweezits sportwagen voorbij zagen flitsen. Onder welke merknaam dit sportieve model gebracht zal gaan een grote souplesse, ondanks het feit dat maximaal vermogen en koppel pas bij hogere toerentallen worden bereikt. De V6 heeft daarom verschillende gezichten, variërend van zeer gezapig tot uiterst sportief. Alle rijstijlen worden zonder mokken toegelaten. De Vectra V6 komt tot uitstekende prestaties zoals een top van 230 km/u en een sprintje van 0 tot 100 in 8,8 seconden. De V6-motor wordt standaard gekoppeld aan een automatische viertraps versnellingsbak met een normaal en sportief schakelprogramma. Daarnaast heeft de bak n tot winterstand. Bij gladde 3nder ondergrond wordt dan in de tweede versnelling weggereden, waardoor het vermogen wat wordt getemperd. Liefhebbers kunnen de auto ook met een handgeschakelde vijfbak bestellen. Hiervoor wordt tweeduizend gulden op de prijs in mindering gebracht. De V6 met vijfbak heeft voor het genoemde sprintje nog een seconde minder nodig. geavanceerde micro- electronica spelen daarbij een hoofdrol. De lean-bum motor gebruikt een mengsel met meer lucht en minder benzine, maar presteert door tussenkomst van de electronica toch uitstekend. Een maximaal vermogen van 107 pk is voor een 1.6 litermotor niet bepaald kinderachtig. Door een speciale constructie van het inlaatsysteem wordt een optimale werveling in de verbrandingskamers verkregen. Sensoren meten de exacte samenstelling van het benzine/lucht mengsel vele malen per seconde. (mager mengsel) motor in produktie genomen en onlangs introduceerde Toyota in de Carina E 1.6i Stationwagon de jongste generatie van deze zuinige krachtbron. De 1.6 liter lean-bum combineert goede prestaties met een gunstig brandstofverbruik en uitlaatgas-emissies, die aan de strengste milieu-eisen voldoen. Daarnaast is de krachtbron uiteraard even betrouwbaar en duurzaam als alle andere Toyota-motoren, maar tegelijkertijd zeer innovatief. Revolutionaire materialen en worden, is nog niet bekend, al is het waarschijnlijk dat de nieuweling Fiat gaat heten. De auto lijkt te beschikken over de 2 liter 16-kleppen- motor, we hadden immers moeite hem met de nieuwe 1.8 liter Fiat Tipo bij te houden. Maar een rood stoplicht brengt ook een snel prototype tot stilstand. Het gaat hier in ieder geval om een 2+2 met De schone en zuinige 1.6 liter lean-burn motor uit de Toyota Carina E is door de Japan Society of Mechanical Engineers zojuist onderscheiden met de Medal for Technology 1992. Met deze prijs heeft de organisatie het belang aangegeven van Toyota bijzondere inspanningen om de benzinemotor verder te verbeteren. Toyota is een pionier op het gebied van de lean-bum technologie, de techniek om motoren te laten draaien op een brandstofmengsel van veel lucht en weinig benzine. Al in 1984 werd de eerste lean-burn

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 17