OPEL VECTRA V 6
w
s
Understatement
1
ONDERSCHEIDING
VOOR TOYOTA'S
LEAN-BURN MOTOR
BETRAPT!
NIEUWE FIAT COUPÉ
.IJKE
Boven
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
chtig
tellen
lRE
ING
3
O
Foordeel
Fiat
onze
stand
il 1993 -paginal^ I
Oplage: 96.785 ex.
Donderdag 15 april 1993
/ijck Veilingen.
Venlo z
in
:een
dit
w
Autotest:
Citroën Xantia
Lees verder
L8i SX
in dit nummer
pag. 7
pag. 3
o.a.:
Rij-impressie:
Rover 114 CVT
Rij-impressie:
Fiat Tipo 3 drs
pag. 9
grotere
latief
imes
!U. Ma
■een
zowel
g
ian 105
ot 16.00 uur
in bekende
isieve lederen
lagekomen
ïtane
hunner
den verkocht
irorder 1992
De trend van gi
motoren in rela
compacte auto's
wordt door Opel
voortgezet met de
introductie van de
Vectra V6 op de
Nederlandse markt.
Het gaat hier niet
simpelweg om een
combinatie van
bestaande
componenten. De 2.5
liter V6-motor is
volledig nieuw en zal
daarom op termijn
ook in andere
modellen van Opel
worden geplaatst,
zoals de Calibra en
Astra.
Jaargang 5
Nummer 17
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. DAT.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goirle,
Riel, Loon op Zand, Udenhout, Bet
itel Enschot, Oisterwijk, Moergestel
en Hilvarenbeek.
H
vorden door het
rmateriaal nog
shouden. Deze
n vroegst eind i
-gst
pas in de
an volgend jaar
I
o
iressante
ts in de
Ie ruimtes van
een diep uitgesneden, korte
kofferklep en naar het zich
laat aanzien opklapbare
koplampen. Di
kikkerogen wc
nodige afdekn
verborgen gel
auto zal op z'n vrc
jaar, maar hoogs
waarschijnlijk pc
eerste helft van
verschijnen.
modellen
2.450,-
2.495,-
2.795,-
2.895,-
2.895,-
id uit de
- antraciet -
•ood -
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013ZB86023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
NS. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Exclusiviteit
De auto is comfortabel
geveerd, maar zou best iets
strakker op de wielen mogen
Opel maakte tot nu toe in de
Senator en Omega gebruik
van 6 cilinder lijnmotoren met
2.6 en 3.0 liter inhoud. Motoren
die stuk voor stuk een forse
motorruimte vragen vanwege
hun grote lengte. Daar de
opvolgers van deze modellen
ook met voorwielaandrijving v,
zullen worden uitgerust en de tc
motoren dwars geplaatst
gaan worden, was een
ruimtebesparende motor
nodig.
"g van Turijn
-leden wist
”lj zowel
Lancia en
te tijd veel
te
n. Bij
Blokboek
De nieuwe V6 is zelfs nog wat
korter dan een 2 liter
viercilinder, om precies te zijn
6 centimeter. Door de
blokhoek terug te brengen
56 graden en de kleppen onder
een hoek te monteren, is de V6
ook bijzonder smal. De eerste
variant met 2.5 liter inhoud
beschikt over 4 kleppen per
cilinder, waardoor een
maximaal vermogen bereikt
kan worden van 170 pk bij 6000
tr/min en een koppel van 227
Nm bij 4000 tr/min. De 6-pitter
maakt vooral in de onderste
toerenregionen een fraai en
zeer gedempt geluid. Wie ver
doortrekt in de versnellingen
of bij de automaat gebruik
maakt van de kick-down krijgt
een wat rauwere toon te
horen. De krachtbron biedt
Dhr. Bigi is directeur van
het Fiat
Veiligheidscentrum in
Orbassano nabij Turijn.
Dit centrum werd in 1986
geopend en behoort tot de
groteren in de wereld.
Bigi: "Fiat startte haar
veiligheidsprogramma al
in 1961 toen voor het eerst
een crashtest werd
uitgevoerd met een Fiat
600 die met 35 kmlu via
een soort van katapult
tegen een muur werd
gegooid. In 1965 werd de
afstandbesturing vanuit
een helicopter ingevoerd,
eind jaren zestig gevolgd
door gewone
afstandbediening. Begin
jaren zeventig was Fiat
zelfs de tweede
autofabrikant die eei
airbag ontwikkelde,
voor bestuurder als
bijrijder. Uiteraard
werden tot nu toe alle
methoden om auto's op
hun veiligheid te testen
verder verfijnd. In ons
huidige, moderne
testcentrum is ook de
nieuwe Fiat Tipo ontstaan
die met zijn
verstevigingsbalken in de
portieren en vergaande
versteviging van bodem
en dak helemaal up-to-
date is. Ook introduceren
we in de Tipo en Tempra
nu tegen meerprijs een
airbag in het stuurwiel".
Toch is het vreemd dat een
merk als Fiat er maar
liefst 22 jaar voor nodig
heeft om een airbag op de
markt te brengen, nadat
de proeven in 1971 waren
gestart. Mercedes was het
eerste merk met een
experimentele airbag,
maar das Haus kent deze
veiligheidsvoorziening al
meer dan tien jaar in
serieproduktie. Dhr. Bigi
heeft hiervoor een
simpele verklaring. "Tot
1991 was het in Italië in
verband met een anti-
terrorisme-wetgeving
verboden om zonder een
wapenvergunning
explosieyen aan boord
van een auto te hebben.
Voor het in werking
stellen van een airbag is
een kleine hoeveelheid
explosieven nodig.
Hierdoor mocht in Italië
geen auto met airbag
worden verkocht of de
klant moest een
schietvergunning of
toestemming van de
politie hebben. Door deze
wet te wijzigen en kleine
hoeveelheden toe te staan
is de levering van een
airbag in Fiats, Alfa's en
Lancia's in Italië nu
mogelijk."
Er wordt gemopperd in de
autobranche. Waarom?
Vorig jaar werd immers
afgesloten met een
toegenomen aantal
nieuwe verkochte auto's.
Vreemd genoeg hebben de
autoverkopen in vrijwel
geheel 1992 een dalende
tendens te zien gegeven.
De achterstand is
vervolgens in de maand
december weer helemaal
ingelopen. We kunnen dit
helemaal toeschrijven aan
de onzekerheid rond de
invoering van de BPM. Pas
op het laatste nippertje
werd bekend dat auto's
over het geheel genomen
gelijk in prijs zouden
blijven. Toch hebben veel
kopers het zekere voor het
onzekere genomen en snel
nog in december een auto
gekocht. Dit heeft
uiteraard zijn weerslag op
de verkopen in het begin
van dit jaar. Daarbij
komen natuurlijk de
negatieve
berichtgevingen rond de
economie. Autokopers
worden daardoor
voorzichtig en stellen de
nieuwe aanschaf nog even
uit. In januari en februari
werd een achterstand
opgelopen van ongeveer
twintig procent en dat is
natuurlijk fors. Sommige
merken verkochten in
vergelijking met 1992 nog
maar de helft van het
aantal. Anderen kwamen
zelfs bij deze negatieve
tendens beter uit de bus. Er
zijn zoveel ontwikkelingen
die door elkaar heen
spelen. Sommige merken
wachten met smacht op
nieuwe modellen, zodat ze
de komende maanden hun
achterstand wel weer
zullen inlopen.
Voorspellingen voor de
totale automarkt lopen
uiteen van 410.000 tot
450.000 eenheden, tegen
492.000 vorig jaar.
Af gezien van het feit dat
de terugval voor sommige
bedrijven dramatisch kan
zijn, moet toch opgemerkt
worden dat net iets meer
dan vierhonderdduizend
auto's een enorme
hoeveelheid is en dat we
wellicht de afgelopen
jaren wat boven onze
stand hebben geleefd...
Tony Vos
staan. Als de uitnodiging var
de motor tot presteren wordt
geaccepteerd, zou
bijvoorbeeld een instelbare
schokdemping best welkom
zijn. Bij elkaar opvolgende
ribbels in de weg heeft de
carrosserie enigszins de
neiging te gaan deinen.
De Vectra V6 wordt geleverd
in een CD-uitvoering onder
meer met lichtmetalen velgen,
mistlampen, centrale
vergrendeling, elektrische
ruiten, velours bekleding,
hout-accenten op de portieren,
vier hoofdsteunen, ABS, een
airbag, metaallok,
gordelspanners en
electronische tractiecontrole.
Deze laatste voorziening zorgt
ervoor dat ondanks het hoge
vermogen en de aandrijving
op de voorwielen, altijd een
maximale grip wordt
verkregen en de wielen niet
doorslippen. De auto kost met
automaat f.59.995,= en komt
zonder deze voorziening uit op
f.57.995,=. Uiteraard kan
worden gekozen voor een
vierdeurs sedan of vijfdeurs
hatchback. Het valt op dat de
auto voor dit bedrag een nette,
zelfs onopvallende uitstraling
heeft en daaruit spreekt nu net
het gevoel voor
understatement bij Opel. Aan
de andere zoekt iemand dit
dergelijke bedragen aan een
auto uitgeeft wellicht wat
meer exclusiviteit, maar dat
mag van een succesvol model
als de Opel Vectra nauwelijks
worden verwacht.
Tijdens de
autotentoonstelling
precies een jaar gele
Fiat te melden dat bij
het moedermerk als L
Alfa Romeo in korte
nieuwe modellen tc
verwachten waren. Bij Lancia
hebben we inmiddels de
nieuwe Delta gezien, terwijl
bij Fiat een Tipo met driedeurs
koets is aangetreden. Een
aantal van de beloofde
nieuwe auto's zal de naam
van één van de bekende
Italiaanse carrosserie-
ontwerpers dragen zoals
Bertone of Pininfarina. Dat er
hard gewerkt wordt aan de
opbouw van een gevarieerd
modellenprogramma bleek
toen wij onlangs in Turijn
waren en deze zwaar
gecamoufleerde tweezits
sportwagen voorbij zagen
flitsen. Onder welke
merknaam dit sportieve
model gebracht zal gaan
een grote souplesse, ondanks
het feit dat maximaal
vermogen en koppel pas bij
hogere toerentallen worden
bereikt. De V6 heeft daarom
verschillende gezichten,
variërend van zeer gezapig tot
uiterst sportief. Alle rijstijlen
worden zonder mokken
toegelaten. De Vectra V6 komt
tot uitstekende prestaties
zoals een top van 230 km/u en
een sprintje van 0 tot 100 in 8,8
seconden. De V6-motor wordt
standaard gekoppeld aan een
automatische viertraps
versnellingsbak met een
normaal en sportief
schakelprogramma.
Daarnaast heeft de bak
n tot winterstand. Bij gladde
3nder ondergrond wordt dan in de
tweede versnelling
weggereden, waardoor het
vermogen wat wordt
getemperd. Liefhebbers
kunnen de auto ook met een
handgeschakelde vijfbak
bestellen. Hiervoor wordt
tweeduizend gulden op de
prijs in mindering gebracht.
De V6 met vijfbak heeft voor
het genoemde sprintje nog
een seconde minder nodig.
geavanceerde micro-
electronica spelen daarbij een
hoofdrol. De lean-bum motor
gebruikt een mengsel met
meer lucht en minder benzine,
maar presteert door
tussenkomst van de
electronica toch uitstekend.
Een maximaal vermogen van
107 pk is voor een 1.6
litermotor niet bepaald
kinderachtig.
Door een speciale constructie
van het inlaatsysteem wordt
een optimale werveling in de
verbrandingskamers
verkregen. Sensoren meten de
exacte samenstelling van het
benzine/lucht mengsel vele
malen per seconde.
(mager mengsel) motor in
produktie genomen en
onlangs introduceerde Toyota
in de Carina E 1.6i
Stationwagon de jongste
generatie van deze zuinige
krachtbron.
De 1.6 liter lean-bum
combineert goede prestaties
met een gunstig
brandstofverbruik en
uitlaatgas-emissies, die aan
de strengste milieu-eisen
voldoen.
Daarnaast is de krachtbron
uiteraard even betrouwbaar
en duurzaam als alle andere
Toyota-motoren, maar
tegelijkertijd zeer innovatief.
Revolutionaire materialen en
worden, is nog niet bekend, al
is het waarschijnlijk dat de
nieuweling Fiat gaat heten.
De auto lijkt te beschikken
over de 2 liter 16-kleppen-
motor, we hadden immers
moeite hem met de nieuwe 1.8
liter Fiat Tipo bij te houden.
Maar een rood stoplicht
brengt ook een snel prototype
tot stilstand. Het gaat hier in
ieder geval om een 2+2 met
De schone en zuinige 1.6 liter
lean-burn motor uit de Toyota
Carina E is door de Japan
Society of Mechanical
Engineers zojuist
onderscheiden met de Medal
for Technology 1992. Met deze
prijs heeft de organisatie het
belang aangegeven van
Toyota bijzondere
inspanningen om de
benzinemotor verder te
verbeteren. Toyota is een
pionier op het gebied van de
lean-bum technologie, de
techniek om motoren te laten
draaien op een
brandstofmengsel van veel
lucht en weinig benzine. Al in
1984 werd de eerste lean-burn