VAN BRANDSTOF-INBLAZING
TOT VIERKLEPS DIESELMOTOR
Seat opent nieuwe fabriek in Martorell
ar
Mercedes als diesel-pioni
Circuit Zandvoort blijft
voortbestaan
NS
Brabantse equipe derde
in klassieke Tulpenrally
Veiligheids
inspecties VVN
»BV
5
Iers
>ORN
S
i Goirle
1ST
slen
Volkswagen
Polo Prego
ril 1993 -pagina 18
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 8 april 1993 - pagina 19
lijke
Het
-die
naar
)OO km.. 1991
>00 km.. 1988
>00 km.. 1990
>00 km.. 1989
>00 km.. 1989
>00 km.. 1988
>00 km.. 1989
>00 km.. 1988
>00 km.. 1988
>00 km.. 1989
>00 km.. 1990
m
OT
‘boek
345.05
'347771
m
i met een
land en
rruij
dan 1
ONS
jaar
garantie
mteldak.,.1989
.PG....
aciet.
ILBURG
>341
i hun
centraal
i worden
aanden
intie
FE!
>00 km.. 1991
Trans]
OrJ
kopl
brar
'rocent van de
ingen is terug
st milieu.
Tilburg e.o.
013-563956
>00 km.. 1986
Igens P.S.A.
ix. 10.000,-
kan ook een betere kwaliteit
worden gegarandeerd.
van de carrosserie wordt 85
procent van het laswerk door
robots verricht.
isis
sel, die
.1989
.1988
.1985
.1987
.1989
.1989
.1987
.1984
.1983
keurings-
APK
Lid
BOVAG
'net aardig
i morgens
/orden
van 141.000 eenheden,
bevestigde definitief
wereldwijd de reputatie van
de solide en zuinige
dieselpersonenwagens en
hun lange levensduur.
overeenkomst betekent dat we
veel steviger op onze benen
staan. De afgelopen jaren zijn
door ons al vele miljoenen
geïnvesteerd. Die positieve
lijn kunnen we nu versneld
Automatisering is het
toverwoord in Martorell. De
gemiddelde bouwtijd van een
auto kon hiermee worden
- teruggebracht tot beneden de
twintig uur. Vlak bij de fabriek
is; een industriepark
I aangelegd, waar een
i belangrijk deel van de
toeleveranciers is gevestigd.
Hierdoor is de flexibiliteit in
de produktie toegenomen en
300 m1989
500 m1987
500 m .....1986
m en rijklaar
3OIRLE
144582
De diesel
ook zijn i
deze oütï
Daimle- -
bij MAN in een vr<
tweecilinder van 1
lijkt alleen nog
nieuwe vierklej
nieuwe
In 1926 fuseerden Benz en
Daimler, wat het einde
betekent voor de Daimler-
diesels op grond van de
kostbare en met veel
vermogensverlies gepaard
gaande drukluchtgestuurde
inspuiting. De door Robert
Bosch in 1922 uitgevonden
Dieselinspuitpomp en de
succesvolle voorkamer-
techniek maakten vervolgens
de weg vrij voor de snel
lopende dieselmotor, een
voorwaarde voor diens
toepassing in de
personenwagen.
^nsport systeem
Jnderdelen als radiatoren,
oplampen, dashboards en
Kindstoftanks worden
volgens het just-in-time
principe bij de produktieband
af geleverd, waardoor de
voorraden voor de fabrikant
divisie "Overige industriële
ondernemingen" was goed
voor 2,7 procent van de totale
omzet tegen 3,2 procent in
1991.
De buiten Frankrijk door het
Renault-concem
gerealiseerde omzet is met 9,2
procent gestegen en bedraagt
93,800 miljoen frank, ofwel 52,3
procent van de totale omzet.
Renault heeft in 1992 de beste
verkoopresultaten sinds 1983
geboekt. Wereldwijd zijn
2.045.030 voertuigen verkocht.
In het Europese
personenwagensegment
behaalde Renault een
marktaandeel van 10,6
procent.
De nettowinst - na
belastingen - van Renault
over 1992 bedraagt 5.680
miljoen frank, ofwel een
verhoging van 84,5 procent ten
opzichte van 1991, toen een
winst werd geboekt van 3.078
miljoen frank. In 1992 konden
de schulden van het concern
opnieuw worden
teruggebracht.
Bedroegen de netto financiële
schulden over 1991 nog 9,4
procent van de omzet, eind
1992 was dit percentage
gedaald tot 7 procent, ofwel
12.550 miljoen frank. De
investeringen stegen met 18,7
procent van 9.434 miljoen in
1991 naar 11197 miljoen in
1992.
doortrekken, zeker daar de A-
status niet lang meer op zich
zal laten wachten. In ieder
geval is het voortbestaan van
het circuit tot minimaal 2013
gewaarborgd.
Brandstofverbruik
De eerste in serieproduktie
gebouwde
dieselpersonenwagen ter
wereld verscheen in 1936 in de
vorm van de Mercedes 260D,
43 jaar na toekenning van het
Diesel- patent. Een 2.6 liter
viercilinder motor met 45 pk
bij 3000 tr/min was werkzaam
onder de kap van de 260D. De
topsnelheid van de 1550 kg
Speciaal voor de 6.000
medewerkers is er bij de
fabriek een treinstation
gebouwd.
De Stichting veiligheidsinspecties WN is een
samenwerkingsverband van1 Veilig Verkeer Nederla:
Bovag, dat als 33 jaar bestaat. Jaarlijks worden door i
4.500 bij de Bovag aangesloten autobedrijven, meer c
miljoen auto's volgens de WN-inspectienormen
gecontroleerd en voorzien van het vignet met de krul.
systeem behelst een veiligheids- en milieu-inspectie
men op basis van vrijwilligheid uitvoert.
Een team van technische inspecteurs bewaakt en
controleert de toepassing van het systeem bij deze
bedrijven en voert ondermeer procescontroles en
herinspecties uit. Naast de al langer bestaande controle op
veiligheid, banden, remmen, verlichting, ophanging,
stuurinrichting etc. vormt de milieu- inspectie inmiddels
een belangrijk onderdeel. Met dit branche initiatief, dat
eind 1989 gestart werd en bekendheid kreeg als de "Groen
Kick" verviel de voorgenomen verplichting van een
milieukeuring voor auto's ouder dan 1 jaar. Na de wettelijke
verplichting van een milieukeuring binnen de APK, vormt
het segment auto's tussen 0 en 3 jaar oud dan ook de
primaire doelgroep voor de Stichting Veiligheidsinspecties
WN. Gezien het toegenomen aantal auto's dat als gevolg
van zakelijk gebruik in korte tijd hoge kilometrages
behaalt, meent de Stichting Veiligheidsinspecties WN
hiermede ook in de toekomst een zinvolle bijdrage aan de
verkeersveiligheid te leveren.
van meet af aan ruim 100 pk
meer bezat en zijn
duurzaamheid in 1976 en 1978
bj de wereldrecordritten met
de Cl 11 bewees.
Teruggebracht tot een "civiel"
vermogen van 115 pk
imponeerde de vijf-cilinder
Turbodiesel ook in de S-
klasse, in eerste instantie
echter alleen in de Verenigde
Staten.
Dieselpersonenwagens zijn er
nu in alle series. Als vier-, vijf
en zes- cilinder en als Turbo.
Van de 190 D tot en met de 300
SD. Van 75 pk tot 150 pk.
Inclusief zeer geringe
emissies van schadelijke
stoffen door
uitlaatgasrecirculatie en
oxydatie-katalysator.
Samenvallend met het
honderdjarig jubileum vindt
in 1993 de wereldpremière
plaats van de vierkleps
dieselmotor in de nieuwe
Mercedes C-klaSse.
Deze auto debuteert in juni
van dit jaar.
vervaarlijk dichtbij. Ook een
klein technisch mankement
als het uitvallen van de
intercom, nodig voor de
communicatie tussen
chauffeur en navigator, kon
hen niet stuiten goede tijden
op de klok te brengen.
Als winnaar kwam het team
Van der Heiden/Bekker met
hun Peugeot 404 over de
streep, gevolgd door Van
Keulen/Van Dam
Mercedes 250 SL.
zware limousine bedroeg 94
km/u. Het brandstofverbruik
lag op 11 liter op 100 km. Dat
was ruim 31 procent minder
dan het brandstofverbruik van
het vergelijkbare benzinetype
Geen wonder dat taxi-
ondememers deze zuinige
auto als eersten in groten
getale goedkeurden, maar ook
de ontwikkelingsafdeling van
Daimler-Benz. Want de zeer
extreme belastingen van het
taxibedrijf leiden tot de "taxi-
duurloop", die voortaan voor
de verplichte test-stress van
nieuwe Mercedes
dieselmotoren voor
personenwagens zou zorgen.
De ontwikkeling van de
dieselpersonenwagens
verliep sinds 1949, het
geboortejaar van de Mercedes
170 D met 38 pk, stormachtiger
dan bij elke andere fabrikant.
De eerste Diesel van het
Ponton-tijdperk, de 180 D met
43 pk die van 1954 tot 1962
werd gebouwd in een aantal
300 m1988
200 m1985
300 m1983
300 km..., 1987
300 m1984
100 m......1989
300 m......1990
300 m1992
700 rr>.,..,.1986
400 m1090
500 m...,..198B
500 m1988
itract af te sluiten
xrt jl. officieel
De bouw van de fabriek past
in de toekomstplannen van
Seat, die tot 1995 voorziet in de
modernisering van de
volledige lijn auto's. De
bestaande fabrieken in
Barcelona en Pamplona
worden ook aangepakt. De
totale produktiecapaciteit van
de Seat-fabrieken zal in 1995
zijn toegenomen tot 600.000
eenheden, terwijl Seat
daarnaast nog eens 130.000
exemplaren van de VW Polo.
Milieu drukt bij een bedrijf uit,
het VW-concem een
Algiers-Xaapstad
Met zijn snellere broer in zijn
klasse, de 190 D, reed Karl
Kling in 1959 de 14.045 km
lange rally Algiers-Kaapstad
met een gemiddelde snelheid
van 80,6 km/u en stond aan de
finish op de bovenste trede
van het erepodium.
De 190 D stond met zijn 50 pk
als een renpaard te boek,
maar ondanks dat wilde het
publiek meer. En kreeg meer.
Zijn opvolger, de 2,0 liter,
behaalde een vermogen van
55 pk bij 4200 tr/min en bewees
net zo duurzaam te zijn als zijn
voorganger met dezelfde
lange levensduur, want dit
was een stringente
voorwaarde voor de Diesel-
constructeurs en werd door de
klant als vanzelfsprekend
beschouwd. En dit is zo
gebleven tc op de dag van
vandaag.
In 1973 werden de eerste
onderzoeken voor het
verminderen van de emissies
van schadelijke stoffen bij
dieselmotoren verricht. De 3
liter vijf-cilinder Diesel met 80
pk uit 1974 vormde de bas
voor de eerst Turbo-Diess
belangrijke tempel op de
activitieten.
Maar liefst 20 pre
totale investerim
te voeren op het
Afvalwater wordt gezuiverd,
er wordt uitsluitend gebruik
gemaakt van verf op
waterbasis en andere
materialen worden
hergebruikt.
Renault heeft over 1992 een
winst weten te behalen van
vijf miljard Franse frank, wat
een stijging betekent ten
opzichte van het
voorafgaande jaar met 84,5
procent. De geconsolideerde
omzet van het Renault-
concem over 1992 bedraagt
179.449 miljoen frank, tegen
165.974 miljoen in 1991. Dat
betekent dat Renault haar
omzet met 8,1 procent zag
stijgen, ondanks afnemende
economische groei. De
omzetstijging is met name te
danken aan de divisie
Automobielen. Deze divisie
vertegenwoordigde namelijk
83,6 procent van de omzet,
tegen 80,7 procent in 1991. In
de vrachtwagendivisie
daalde het omzetpercentage
van 16,1 in 13,7 procent. De
1989
1989
1989
1989
1988
1988
1988
1988
1988
33 1987
JTOS
1992
1992
i»
i’B
De Tilburgs/Prinsenbeekse
equipe Wim Clijsen/Ron Tuijl
behaalden met hun Alfa
Romeo afgelopen weekend in
de Tulpenrally de derde
plaats. De voor de tweede
maal georganiseerde
Historische Tulpenrally
Bracht een keur aan nationale
en internationale equipes met
fraaie oude auto's aan de
start, die alle dertien
klassementproeven in twee
dagen moesten afleggen. Na
de eerste dag wisten
Clijsen/Tuijl zich na wat
gewenningsprobleempjes
naar een toch al nette vierde
plaats te rijden, die de tweede
dag werd omgezet in een
derde notering.
Dat daarbij soms m«
hoge snelheden 's na
vroeg in de mist moest wc
gereden, deerde de equipe
niet, al kwamen af en toe de
bermen van de dijken bij
Druten en Beuningen wel
Op basis van verschillende
Polo modellen is er nu de
Prego als speciale
uitvoering. Er kan worden
gekozen voor de 1.05 liter
motor van 45 pk gekoppeld
aan een vierbak, de 1.3 van 55
pk met vijfbak en de 1.4
diesel van 48 pk. Beide
benzine-varianten zijn er als
driedeurs en coupé. De
Prego-uitvoering gaat uit van
deFox-uitgave. Voor een
meerprijs van slechts f.295,-»
wordt een flink pakket extra's
aangeboden, waarbij zelfs
geen meerprijs hoeft te
worden betaald voor
metaallok. Het pakket
bestaat uit getint glas,
stootlijsten op de flanken,
wieldoppen, meegespoten
buitenspiegels en grille,
gedeeltelijk meegespoten
bumpers,
wielkastverbredingen, witte
knipperlichten voor,
achterlichten gedeeltelijk in
rookglas, mistachterlicht en
een meegespoten
achterspoiler. Ook in het
interieur is de Polo Prego
aangepakt met sportstoelen,
sportstuur, hoogteverstelling
op de bestuurdersstoel,
toerenteller, digitaal klokje,
middenconsole en een
houder voor verbanddoos en
gevarendriehoek.
ilmotor vond naast schepen en vrachtauto'!
weg naar de personenauto. Mercedes liep
ontwikkeling in de voorste linie. Bij Benz en
>ler was de eerste dieselmotor vanaf 1923 net als
AN in een vrachtauto te vinden. Het was een
25 pk. Deze motor uit het verleden
wat werkingsprincipe betreft op de
vierkleps dieselmotor die weldra in de
C-klasse gepresenteerd gaat worden.
Met de in gebruikname van de nieuwe fabriek in
Martorell is de Spaanse Volkswagendochter Seat
hard op weg om uit te groeien tot een van de
modernste autofabrikanten ter wereld. Martorell ligt
zo'n dertig kilometer buiten Barcelona. Met de
nieuwbouw is zo'n 4 miljard gulden aan
investeringen gemoeid.
De verleden jaar door de
gemeenteraad van Zandvoort
verleende toestemming om
met het Circuit Park
Zandvoort een
erfpachtcont:
is op 26 maart
bekrachtigd.
Namens de
gemeente tekende
wethouder
Ingwersen de akte,
terwijl voor de
Stichting
Exploitatie Circuit
Park directeur
Hans Ernst en
bestuursvoorzitter
Hans Bernelot
Moens de 20-jarige
overeenkomst
bekrachtigden.
Het
erfprachtconfrract
waarborgt het
voortbestaan van
het circuit voor
lange tijd. Voor
Hans Ernst een
verheugende
situatie: "Het
circuit draait als
onderneming
goed. Deze
tot een minimum beperkt
blijven. Er is een speciaal
transportsysteem tussen de
Seat-fabriek en het
industriepark aangelegd,
waarover transportwagentjes
280 keer per dag af en aan
rijden. Uiteraard zijn er ook
toeleveranciers die niet bijxie
fabriek zijn gevestigd. Deze
bedrijven leveren1-
goederen aan het
magazijn.
Martorell is inmiddels gestart
met de produktie van de
nieuwe Ibiza die vanaf juni op
de markt komt. In de
ontwikkeling van deze auto is
inclusief de
produktiemiddelen 1,8 miljard
gulden gestoken. De
maximale produktie zal
binnenkort een aantal van
1500 stuks bereiken. Iedere 53
seconden loopt er een nieuwe
Ibiza van de band.
Ultra-modeme
plaatwerkpersen maken de 28
carrosseriedelen waaruit de
Ibiza is opgeboud. Het
wisselen van de mallen
gebeurt volledig automatisch,
een operatie die zo'n tien
minuten in beslag neemt. Bij
oude systemen duurt dit al
gauw 8 uur. Bij de assemblage
Training
De zesduizend
personeelsleden in Martorell
hebben gemiddeld 218 uur
training achter de rug. Het
produktiepersoneel is
ingedeeld in teams van 18 tot
25 personen, die
verantwoordelijk zijn voor hun
aandeel in de
werkzaamheden.