VAN BRANDSTOF-INBLAZING TOT VIERKLEPS DIESELMOTOR Seat opent nieuwe fabriek in Martorell ar Mercedes als diesel-pioni Circuit Zandvoort blijft voortbestaan NS Brabantse equipe derde in klassieke Tulpenrally Veiligheids inspecties VVN »BV 5 Iers >ORN S i Goirle 1ST slen Volkswagen Polo Prego ril 1993 -pagina 18 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 8 april 1993 - pagina 19 lijke Het -die naar )OO km.. 1991 >00 km.. 1988 >00 km.. 1990 >00 km.. 1989 >00 km.. 1989 >00 km.. 1988 >00 km.. 1989 >00 km.. 1988 >00 km.. 1988 >00 km.. 1989 >00 km.. 1990 m OT ‘boek 345.05 '347771 m i met een land en rruij dan 1 ONS jaar garantie mteldak.,.1989 .PG.... aciet. ILBURG >341 i hun centraal i worden aanden intie FE! >00 km.. 1991 Trans] OrJ kopl brar 'rocent van de ingen is terug st milieu. Tilburg e.o. 013-563956 >00 km.. 1986 Igens P.S.A. ix. 10.000,- kan ook een betere kwaliteit worden gegarandeerd. van de carrosserie wordt 85 procent van het laswerk door robots verricht. isis sel, die .1989 .1988 .1985 .1987 .1989 .1989 .1987 .1984 .1983 keurings- APK Lid BOVAG 'net aardig i morgens /orden van 141.000 eenheden, bevestigde definitief wereldwijd de reputatie van de solide en zuinige dieselpersonenwagens en hun lange levensduur. overeenkomst betekent dat we veel steviger op onze benen staan. De afgelopen jaren zijn door ons al vele miljoenen geïnvesteerd. Die positieve lijn kunnen we nu versneld Automatisering is het toverwoord in Martorell. De gemiddelde bouwtijd van een auto kon hiermee worden - teruggebracht tot beneden de twintig uur. Vlak bij de fabriek is; een industriepark I aangelegd, waar een i belangrijk deel van de toeleveranciers is gevestigd. Hierdoor is de flexibiliteit in de produktie toegenomen en 300 m1989 500 m1987 500 m .....1986 m en rijklaar 3OIRLE 144582 De diesel ook zijn i deze oütï Daimle- - bij MAN in een vr< tweecilinder van 1 lijkt alleen nog nieuwe vierklej nieuwe In 1926 fuseerden Benz en Daimler, wat het einde betekent voor de Daimler- diesels op grond van de kostbare en met veel vermogensverlies gepaard gaande drukluchtgestuurde inspuiting. De door Robert Bosch in 1922 uitgevonden Dieselinspuitpomp en de succesvolle voorkamer- techniek maakten vervolgens de weg vrij voor de snel lopende dieselmotor, een voorwaarde voor diens toepassing in de personenwagen. ^nsport systeem Jnderdelen als radiatoren, oplampen, dashboards en Kindstoftanks worden volgens het just-in-time principe bij de produktieband af geleverd, waardoor de voorraden voor de fabrikant divisie "Overige industriële ondernemingen" was goed voor 2,7 procent van de totale omzet tegen 3,2 procent in 1991. De buiten Frankrijk door het Renault-concem gerealiseerde omzet is met 9,2 procent gestegen en bedraagt 93,800 miljoen frank, ofwel 52,3 procent van de totale omzet. Renault heeft in 1992 de beste verkoopresultaten sinds 1983 geboekt. Wereldwijd zijn 2.045.030 voertuigen verkocht. In het Europese personenwagensegment behaalde Renault een marktaandeel van 10,6 procent. De nettowinst - na belastingen - van Renault over 1992 bedraagt 5.680 miljoen frank, ofwel een verhoging van 84,5 procent ten opzichte van 1991, toen een winst werd geboekt van 3.078 miljoen frank. In 1992 konden de schulden van het concern opnieuw worden teruggebracht. Bedroegen de netto financiële schulden over 1991 nog 9,4 procent van de omzet, eind 1992 was dit percentage gedaald tot 7 procent, ofwel 12.550 miljoen frank. De investeringen stegen met 18,7 procent van 9.434 miljoen in 1991 naar 11197 miljoen in 1992. doortrekken, zeker daar de A- status niet lang meer op zich zal laten wachten. In ieder geval is het voortbestaan van het circuit tot minimaal 2013 gewaarborgd. Brandstofverbruik De eerste in serieproduktie gebouwde dieselpersonenwagen ter wereld verscheen in 1936 in de vorm van de Mercedes 260D, 43 jaar na toekenning van het Diesel- patent. Een 2.6 liter viercilinder motor met 45 pk bij 3000 tr/min was werkzaam onder de kap van de 260D. De topsnelheid van de 1550 kg Speciaal voor de 6.000 medewerkers is er bij de fabriek een treinstation gebouwd. De Stichting veiligheidsinspecties WN is een samenwerkingsverband van1 Veilig Verkeer Nederla: Bovag, dat als 33 jaar bestaat. Jaarlijks worden door i 4.500 bij de Bovag aangesloten autobedrijven, meer c miljoen auto's volgens de WN-inspectienormen gecontroleerd en voorzien van het vignet met de krul. systeem behelst een veiligheids- en milieu-inspectie men op basis van vrijwilligheid uitvoert. Een team van technische inspecteurs bewaakt en controleert de toepassing van het systeem bij deze bedrijven en voert ondermeer procescontroles en herinspecties uit. Naast de al langer bestaande controle op veiligheid, banden, remmen, verlichting, ophanging, stuurinrichting etc. vormt de milieu- inspectie inmiddels een belangrijk onderdeel. Met dit branche initiatief, dat eind 1989 gestart werd en bekendheid kreeg als de "Groen Kick" verviel de voorgenomen verplichting van een milieukeuring voor auto's ouder dan 1 jaar. Na de wettelijke verplichting van een milieukeuring binnen de APK, vormt het segment auto's tussen 0 en 3 jaar oud dan ook de primaire doelgroep voor de Stichting Veiligheidsinspecties WN. Gezien het toegenomen aantal auto's dat als gevolg van zakelijk gebruik in korte tijd hoge kilometrages behaalt, meent de Stichting Veiligheidsinspecties WN hiermede ook in de toekomst een zinvolle bijdrage aan de verkeersveiligheid te leveren. van meet af aan ruim 100 pk meer bezat en zijn duurzaamheid in 1976 en 1978 bj de wereldrecordritten met de Cl 11 bewees. Teruggebracht tot een "civiel" vermogen van 115 pk imponeerde de vijf-cilinder Turbodiesel ook in de S- klasse, in eerste instantie echter alleen in de Verenigde Staten. Dieselpersonenwagens zijn er nu in alle series. Als vier-, vijf en zes- cilinder en als Turbo. Van de 190 D tot en met de 300 SD. Van 75 pk tot 150 pk. Inclusief zeer geringe emissies van schadelijke stoffen door uitlaatgasrecirculatie en oxydatie-katalysator. Samenvallend met het honderdjarig jubileum vindt in 1993 de wereldpremière plaats van de vierkleps dieselmotor in de nieuwe Mercedes C-klaSse. Deze auto debuteert in juni van dit jaar. vervaarlijk dichtbij. Ook een klein technisch mankement als het uitvallen van de intercom, nodig voor de communicatie tussen chauffeur en navigator, kon hen niet stuiten goede tijden op de klok te brengen. Als winnaar kwam het team Van der Heiden/Bekker met hun Peugeot 404 over de streep, gevolgd door Van Keulen/Van Dam Mercedes 250 SL. zware limousine bedroeg 94 km/u. Het brandstofverbruik lag op 11 liter op 100 km. Dat was ruim 31 procent minder dan het brandstofverbruik van het vergelijkbare benzinetype Geen wonder dat taxi- ondememers deze zuinige auto als eersten in groten getale goedkeurden, maar ook de ontwikkelingsafdeling van Daimler-Benz. Want de zeer extreme belastingen van het taxibedrijf leiden tot de "taxi- duurloop", die voortaan voor de verplichte test-stress van nieuwe Mercedes dieselmotoren voor personenwagens zou zorgen. De ontwikkeling van de dieselpersonenwagens verliep sinds 1949, het geboortejaar van de Mercedes 170 D met 38 pk, stormachtiger dan bij elke andere fabrikant. De eerste Diesel van het Ponton-tijdperk, de 180 D met 43 pk die van 1954 tot 1962 werd gebouwd in een aantal 300 m1988 200 m1985 300 m1983 300 km..., 1987 300 m1984 100 m......1989 300 m......1990 300 m1992 700 rr>.,..,.1986 400 m1090 500 m...,..198B 500 m1988 itract af te sluiten xrt jl. officieel De bouw van de fabriek past in de toekomstplannen van Seat, die tot 1995 voorziet in de modernisering van de volledige lijn auto's. De bestaande fabrieken in Barcelona en Pamplona worden ook aangepakt. De totale produktiecapaciteit van de Seat-fabrieken zal in 1995 zijn toegenomen tot 600.000 eenheden, terwijl Seat daarnaast nog eens 130.000 exemplaren van de VW Polo. Milieu drukt bij een bedrijf uit, het VW-concem een Algiers-Xaapstad Met zijn snellere broer in zijn klasse, de 190 D, reed Karl Kling in 1959 de 14.045 km lange rally Algiers-Kaapstad met een gemiddelde snelheid van 80,6 km/u en stond aan de finish op de bovenste trede van het erepodium. De 190 D stond met zijn 50 pk als een renpaard te boek, maar ondanks dat wilde het publiek meer. En kreeg meer. Zijn opvolger, de 2,0 liter, behaalde een vermogen van 55 pk bij 4200 tr/min en bewees net zo duurzaam te zijn als zijn voorganger met dezelfde lange levensduur, want dit was een stringente voorwaarde voor de Diesel- constructeurs en werd door de klant als vanzelfsprekend beschouwd. En dit is zo gebleven tc op de dag van vandaag. In 1973 werden de eerste onderzoeken voor het verminderen van de emissies van schadelijke stoffen bij dieselmotoren verricht. De 3 liter vijf-cilinder Diesel met 80 pk uit 1974 vormde de bas voor de eerst Turbo-Diess belangrijke tempel op de activitieten. Maar liefst 20 pre totale investerim te voeren op het Afvalwater wordt gezuiverd, er wordt uitsluitend gebruik gemaakt van verf op waterbasis en andere materialen worden hergebruikt. Renault heeft over 1992 een winst weten te behalen van vijf miljard Franse frank, wat een stijging betekent ten opzichte van het voorafgaande jaar met 84,5 procent. De geconsolideerde omzet van het Renault- concem over 1992 bedraagt 179.449 miljoen frank, tegen 165.974 miljoen in 1991. Dat betekent dat Renault haar omzet met 8,1 procent zag stijgen, ondanks afnemende economische groei. De omzetstijging is met name te danken aan de divisie Automobielen. Deze divisie vertegenwoordigde namelijk 83,6 procent van de omzet, tegen 80,7 procent in 1991. In de vrachtwagendivisie daalde het omzetpercentage van 16,1 in 13,7 procent. De 1989 1989 1989 1989 1988 1988 1988 1988 1988 33 1987 JTOS 1992 1992 i» i’B De Tilburgs/Prinsenbeekse equipe Wim Clijsen/Ron Tuijl behaalden met hun Alfa Romeo afgelopen weekend in de Tulpenrally de derde plaats. De voor de tweede maal georganiseerde Historische Tulpenrally Bracht een keur aan nationale en internationale equipes met fraaie oude auto's aan de start, die alle dertien klassementproeven in twee dagen moesten afleggen. Na de eerste dag wisten Clijsen/Tuijl zich na wat gewenningsprobleempjes naar een toch al nette vierde plaats te rijden, die de tweede dag werd omgezet in een derde notering. Dat daarbij soms m« hoge snelheden 's na vroeg in de mist moest wc gereden, deerde de equipe niet, al kwamen af en toe de bermen van de dijken bij Druten en Beuningen wel Op basis van verschillende Polo modellen is er nu de Prego als speciale uitvoering. Er kan worden gekozen voor de 1.05 liter motor van 45 pk gekoppeld aan een vierbak, de 1.3 van 55 pk met vijfbak en de 1.4 diesel van 48 pk. Beide benzine-varianten zijn er als driedeurs en coupé. De Prego-uitvoering gaat uit van deFox-uitgave. Voor een meerprijs van slechts f.295,-» wordt een flink pakket extra's aangeboden, waarbij zelfs geen meerprijs hoeft te worden betaald voor metaallok. Het pakket bestaat uit getint glas, stootlijsten op de flanken, wieldoppen, meegespoten buitenspiegels en grille, gedeeltelijk meegespoten bumpers, wielkastverbredingen, witte knipperlichten voor, achterlichten gedeeltelijk in rookglas, mistachterlicht en een meegespoten achterspoiler. Ook in het interieur is de Polo Prego aangepakt met sportstoelen, sportstuur, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, toerenteller, digitaal klokje, middenconsole en een houder voor verbanddoos en gevarendriehoek. ilmotor vond naast schepen en vrachtauto'! weg naar de personenauto. Mercedes liep ontwikkeling in de voorste linie. Bij Benz en >ler was de eerste dieselmotor vanaf 1923 net als AN in een vrachtauto te vinden. Het was een 25 pk. Deze motor uit het verleden wat werkingsprincipe betreft op de vierkleps dieselmotor die weldra in de C-klasse gepresenteerd gaat worden. Met de in gebruikname van de nieuwe fabriek in Martorell is de Spaanse Volkswagendochter Seat hard op weg om uit te groeien tot een van de modernste autofabrikanten ter wereld. Martorell ligt zo'n dertig kilometer buiten Barcelona. Met de nieuwbouw is zo'n 4 miljard gulden aan investeringen gemoeid. De verleden jaar door de gemeenteraad van Zandvoort verleende toestemming om met het Circuit Park Zandvoort een erfpachtcont: is op 26 maart bekrachtigd. Namens de gemeente tekende wethouder Ingwersen de akte, terwijl voor de Stichting Exploitatie Circuit Park directeur Hans Ernst en bestuursvoorzitter Hans Bernelot Moens de 20-jarige overeenkomst bekrachtigden. Het erfprachtconfrract waarborgt het voortbestaan van het circuit voor lange tijd. Voor Hans Ernst een verheugende situatie: "Het circuit draait als onderneming goed. Deze tot een minimum beperkt blijven. Er is een speciaal transportsysteem tussen de Seat-fabriek en het industriepark aangelegd, waarover transportwagentjes 280 keer per dag af en aan rijden. Uiteraard zijn er ook toeleveranciers die niet bijxie fabriek zijn gevestigd. Deze bedrijven leveren1- goederen aan het magazijn. Martorell is inmiddels gestart met de produktie van de nieuwe Ibiza die vanaf juni op de markt komt. In de ontwikkeling van deze auto is inclusief de produktiemiddelen 1,8 miljard gulden gestoken. De maximale produktie zal binnenkort een aantal van 1500 stuks bereiken. Iedere 53 seconden loopt er een nieuwe Ibiza van de band. Ultra-modeme plaatwerkpersen maken de 28 carrosseriedelen waaruit de Ibiza is opgeboud. Het wisselen van de mallen gebeurt volledig automatisch, een operatie die zo'n tien minuten in beslag neemt. Bij oude systemen duurt dit al gauw 8 uur. Bij de assemblage Training De zesduizend personeelsleden in Martorell hebben gemiddeld 218 uur training achter de rug. Het produktiepersoneel is ingedeeld in teams van 18 tot 25 personen, die verantwoordelijk zijn voor hun aandeel in de werkzaamheden.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 51