IB- MERCEDES C-KLASSE OOK OP HET CIRCUIT EN VERPLICHT Distinguished gentleman APK BLIJFT RECHTSGELDIG i \TP pp Bijlage van: DeTilburgseKoerier 2E PAASDAG GEOPEND 11.00 TOT 17.00 UUR PAASSHOWBIJ DATO-DEALERBEDRIJVEN Eïml pril 1993 -pagina32 43’5 Oplage: 96.785 ex. Donderdag 8 april 1993 10’5 fifff 30?5 995 14’5 maf HMMMMMMMIM sns sken 6.95 7.95 ÏNT Autotest: Lees verder in dit nummer o.a.: TX Nieuw versus gebruikt: Keuze bijna oneindig pag. 3 en 7 Peugeot 306 XT 1.8 pag. 11 en Turbodiesel pag. 17 Jaargang 5 Nummer 16 irogramma hebben vernieuwd a 'gat' wordt vanaf september 4.95 6.95 9.95 Johnnie Walker black label 4M5 Rij-impressie: Alfa 155 1.7 Burg.Jansenstr. 52-56 Tel.: 013 - 683911 ld in .j een J 600 ie soorten lectie nten, rij u een t kent. iken daar neral maker Lcall sticall ,v.fl69.- zegen en 3 tot 100 laten idelin waar algehele grijsheid de kleur bepaald. 1OERM0 L De opvolger van de huidige Mercedes 190, de C-klasse, zal vanaf juni bij de Nederlandse dealers te zien zijn. De auto zal echter ook zijn opwachting maken bij de Duitse Toerwagenkampioenschappe n. Mercedes heeft van deze Zoals gebruikelijk organiseren de bij de DATO aangesloten dealerbedrijven dit weekend hun Paasshows. Uiteraard zijn de feestelijk aangeklede showrooms op vrijdag 9 en zaterdag 10 april gastvrij geopend. Daarnaast zijn vrijwel alle dealerbedrijven ook op tweede Paasdag geopend van 11.00 tot 17.00 uur. Met uitzondering van Peugeot-dealer Spijkers in Goirle kimt u bij alle DATO- dealers in volledige rust gaan kijken naar een nieuwe auto of een gunstig geprijsde occasion. Tesamen bieden de DATO-bedrijven een enorm aanbod in uiteenlopende prijsklassen. behoorlijk compleet onder andere met een anti-diefstal alarm, getint glas, elektrisch bediende portierruiten voor, centrale vergrendeling en radiovoorbereiding met twee speakers. De Si-uitgave is nog verder compleet gemaakt met elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, afstandbediening op de centrale portiervergrendeling, meegespoten bumpers, elektrisch bediende portierruiten achter, een 40/60 neerklapbare achterbank, vier luidsprekers, 15 inch wielen en een dubbele uitlaat. De 620 Si is tegen meerprijs ook met een automatische versnellingsbak te leveren. Deze 620 Si automaat heeft bovendien standaard ABS. Rover 1" echter prijzen. Door de gunstige koers van de Pond zijn de Rover-produkten de laatste tijd prijstechnisch steeds interessanter geworden. Een goede prijsstelling voor de nieuwe 600 is echter van levensbelang voor het slagen van deze auto. Naar verwachting zal de basis 620i om en nabij de f .40.000,= moeten gaan opbrengen en dat mag beslist scherp genoemd worden. Het voorlopig duurste model wordt de 623 die begin 1994 beschikbaar komt voor ongeveer f.55.000,=. Er zijn maar weinig merken die in zo'n korte tijd het volledige modellenpr'''”'”*”"" als Rover. Het laatste opgevuld door de nieuwe 600-reeks. Net als bij reeds bestaande modellen is in de ontwikkeling nauw samengewerkt met Honda. De Rover 600 heeft dan ook het onderstel en motorengamma met de nieuwe Europese Accord gemeen. Beide auto's worden echter in afzonderlijke fabrieken gebouwd. Honda levert de motoren aan Rover, terwijl Rover de carrosseriën voor Honda produceert. ingsbc I Si aut __ien star Nederland heeft het r nog moeilijk met de De afvering mag behoorlijk stevig genoemd worden. Een iets meer op comfort afgestemde afstemming zou niet misstaan. Rover levert op alle types een prettige snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. De veiligheid heeft de volle aandacht gekregen. Zo heeft de Rover 600 een stevige kooiconstructie met kreukelzones. Uiteraard zijn de deuren voorzien van verstevigingsbalken om bij een zijdelingse aanrijding extra stevigheid te bieden. Ook wordt bij een ongeval de brandstof toevoer naar de motor automatisch afgesloten, die om brandgevaar tot een minimum te beperken. In het interieur wordt gebruik gemaakt van dezelfde inrichting als bij Honda, al maakt Rover er met andere kleuren, stofjes en hier en daar hout-accenten een stemmiger geheel van. Vai de 620 Si worden ook de portieren voorzien van houten panelen. Het geheel heeft een typisch Britse uitstraling en dat mag best in een klasse n. meiceaes neen van aeze n is voldoende om 1255 kg ierde uitvoering iinmiddels de eerste plaatjes vrijgegeven. De auto is gebouwd in samenwerking met AMG en voldoet aan de FISA-klasse 1- voorschriften voor wedstrijdwagens. Klasse 1 bestaat uit wedstrijdmotoren. Prijsstelling De stoelen zouden een iets betere ondersteuning kunnen geven, vooral onder in de rug. De uitrusting van de standaard 620i lijkt al GARAGE PENISSEN De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Ber- kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel enHilvarenbeek. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier NS. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Hout-accenten Het onderstel van de Rover 600 lijkt als twee druppels water op dat van de Accord. Voor en achter vinden we double wishbone draagarmen, schroefveren, telescopische schokdempers en een stabilisatorstang. Het weggedrag van deze voorwielaandrijver is bijzonder neutraal en rniik. Daarnaast voorspelbaar. Gelukkig blijkt APK sinds 1991 de Rover wat betreft ing voorwielophanging veel j de stiller dan de eerste elijke exemplaren van de Honda iximum is Accord die we enkele maanden geleden reden. Het is uitermate knap hoe Rover de nieuwe 600 geheim heeft weten te houden. Alhoewel de fabriek natuurlijk vele testritten met prototypes heeft gehouden en de persintroductie al vanaf begin maart loopt, is de auto een regelrechte verrassing in de hogere middenklasse. De laatste testritten met ongecamoufleerde auto's vonden dan ook uitsluitend het donker plaats, waarbiji exemplaar van de nieuwe tussen twee andere auto's ingeklemd werd. in de toerwagenserie van klasse 2 aan de start zullen verschijnen, besteedt ook Mercedes thans alle aandacht aan de ontwikkeling van een dergelijke auto. De klasse 2-uitvoering zal echter pas in de nazomer op het circuit verschijnen. die een cilinderinhoud hebben van maximaal 2,5 liter, zes cilinders mogen hebben en een vermogen bieden van meer dan 400 pk. Verder is er nog een klasse 2. Hierin rijden meer aan de serieprodukten verwante wedstrijdwagens met 2 liter- motoren en een vermogen van 280 pk. Het Duitse Toerwagenkampioenschap 1993 is voor wedstrijdwagens van beide klassen uitgeschreven. Nu meer dan een half dozijn Europese fabrikanten in 1993 de onderhoudsstaat van de Nederlandse auto te verbeteren en hierdoor de verkeersveiligheid te verhogen. De regeling is destijds ook ter kennis gebracht aan de Europese Commissie om na te gaan of hiermee de nodige maatregelen waren getroffen om aan de Europese richtlijn te voldoen. Met het oog op een goede uitvoering en handhaving van de regeling is daarin een aantal voorzieningen opgenomen die enerzijds moeten waarborgen dat de regeling op een verantwoorde wijze wordt toegepast en anderzijds de betrokken branche bij de uitvoering van de regeling in te schakelen. De bewindslieden van beide ministeries zijn van mening dat er een verantwoord systeem is voor wat betreft de toepassing in de praktijk van de APK-regeling. In 1987 en 1988 bleek uit onderzoek dat door de invoering van de APK de onderhoudsstaat van de auto met 17% is verbeterd. Naast verkeersveiligheidsaspecten zorgt een goede staat van onderhoud voor een minimaal brandstofverbruik wordt er bij de ƒ- ook een milieukeurii uitgevoerd, waarbij uitstoot van schade! stoffen aan een max. gebonden. Aansprakelijk Of we nu Europeanen, Japanners of Amerikanen zijn, we leven allemaal in de zogenaamde Westerse wereld. Toch heeft ieder werelddeel zo zijn eigenaardigheden. In de Verenigde Staten zien we bijvoorbeeld de vergaande produktaansprakelijkheid van fabrikanten. Als iemand een kat in de magnetron stopt om deze na een regenbui droog te maken en niet expliciet in het instructieboekje staat vermeld dat dit niet kan, dan kan de gedupeerde kattenbezitster hiervoor een schadevergoeding vragen. Ook autofabrikanten worden geregeld slachtoffer van dit soort voorvallen. Zo werd de 17-jarige Shannon Moseley een tijd geleden zijdelings aangereden door een dronken automobilist die met 100 km/u in zijn 1985 GMC pick-up rondraasde. Door de klap raakte een brandstoftank in brand, waardoor de jongen gedood werd. Waarschijnlijk was echter de jongen al door de klap gedood of minstens in coma geraakt. In Nederland zou direct de bestuurder aansprakelijk worden gesteld. Amerikanen denk anders over. Gent Motors wordt als r van deze auto aansprakelijk geacht en dat kost aan de overkant van de oceaan veel geld. Voor het verlies van hun zoon krijgen de ouders 4,2 miljoen dollar uitgekeerd en vervolgens nog eens 101 miljoen aan smartegeld. De auto's zijn echter gemaakt volgens de veiligheidseisen die tijdens de produktiejaren golden. De pick-up moest een zijdelingse botsing met 32 km/u kunnen doorstaan. De TV- zender NBC probeerde de zaak nog verder op te zwepen. Er werd een aanrijding in scene gezet waaruit zou moeten blijken dat inderdaad een GM Pick-up niet veilig zou zijn bij een zijdelingse aanrijding. Na lang zoel naar het wrak door GM bleek al snel dat de TV- zendervoorhet veroorzaken van de brand afstand bediende rakketjes had gebruikt. Overigens vertelt het verhaal niet hoe de dronken bestuurder werd bestraft, want dat blijkt in de VS bijzaak... Tony Vos In het Duitse Toerwagenkampioenschap seizoen 1993 verscheen Mercedes in het Belgische Zolder op 4 april aan de start met de huidige AMG Mercedes 190E. Front De Rover 600 is met een lengte van bijna 4,70 meter een forse auto, maar oogt toch compact. De auto heeft een klassieke sedankoets en kenmerkt zich vooral door de chromen Rover- grille en een chromen omlijsting van de nummerplaat achter. De vormgeving voldoet volledig aan de huidige normen met vloeiend verlopende carrosserielijnen. De Rover doet eigenlijk in niets aan de Accord van Honda denken, alhoewel toch enkele plaatwerkdelen gelijk zijn. Het front heeft zelfs iets Volvo- achtigs, eigenlijk puur vanwege de grille. Het staat in ieder geval als een paal boven water, dat in een rij directe concurrenten de Rover 600 absoluut een eigen uitstraling heeft. Kwalitatief staat de Rover 600 op een hoog peil, Rover-mensen zijn er zelfs van overtuigd dat het merk nog nooit zo'n goede auto heeft gemaakt. Het leveringsprogramma start met de 620i met een 115 pk 2 liter 16- kleppenmotor. Het koppel van 172 Nm bij 4200 tr/min is voldoende om n wegend van 197 km/u te beween de acceleratie van 0 iw. «j binnen 10,8 seconden te 1c verlopen. Het tweede mode de serie is de 620 Si met dezelfde 2 liter motor, die echter door een hogere compressieverhouding 131 pk levert. Het koppel neemt slechts een fractie toe tot 178 Nm en is pas bij 4800 tr/min volledig beschikbaar. Ook de prestaties spreken niet overtuigend in het voordeel van de iets sterkere variant. De auto haalt een top van 200 km/u en heeft 10,2 seconden nodig voor de beweging van 0 tot 100 km/u. Volgens fabrieksgegevens is de 115 pk- versie ook nog eens zuiniger. Later zal ook nog de 2.3 liter Honda-motor een plaats in de Rover 623 krijgen. Overigens wordt nu al gesproken van een uitbreiding met een eigen turbodiesel, gebaseerde op de huidige direct ingespoten motor uit de Montego en de reeds bekende 2 liter benzine turbo. Ondanks berichtgeving in verschillende dagbladen blijft de periodieke keuring voor auto's, de APK, gewoon bestaan. Ondanks een uitspraak van de Hoge Raad op 14 februari jl. zien de ministeries van Justitie en Verkeer en Waterstaat geen aanleiding om de APK- regeling te wijzigen of af te zien van vervolging van ontduikers van de regeling. In een proefproces werd namelijk een uitspraak van de Hoge Raad verwacht waarin duidelijk zou worden of de huidige APK wel of niet in strijd is met EG-richtlijnen, vooral waar het de keuring door niet onafhankelijke instellingen betreft. De Hoge Raad heeft echter nog geen opheldering kunnen geven. Er zijn door de Raad vragen gesteld aan het Europees Hof in Luxemburg. De uitspraak van het Hof wordt pas over ongeveer twee jaar verwacht. Er werd hierdoor ten onrechte de indruk gewekt, dat mensen die zonder geldige APK rondrijden een eventuele bekeuring hiervoor niet hoeven te betalen voordat het Hof definitief uitspraak heeft gedaan. Dit berust echter op een misverstand. Tot de definitieve uitspraak zal er niets ten aanzien van de APK veranderen. Alle auto's ouder dan drie jaar moeten gewoon jaarlijks gekeurd worden. De APK is in 1988 ingesteld om Gematigd positieve reakties op regeling grijze kentekens Het eind maart gepresen teerde kabinetsvoorstel voor aanscherping van de regeling voor grijze kentekens, komt in hoofdlijnen tegemoet aan de eerder door Rai, Bovag en Focwa geuite bezwaren. Conform het eerdere voorstel van de autobranche blijven de typische bedrijfswagens vrijgesteld van BPM. Rai, Bovag en Focwa betreuren het echter dat sommige auto's die bedrijfsmatig gebruikt worden toch BPM-plichtig worden. Om voor BPM- vrijstelling in aanmerking te komen, wordt in het kabinetsvoorstel de minimumhoogte van de laadruimte op 1 meter gesteld, in plaats van de door Bovag en Rai voorgestelde 95 centimeter. Vrijwel alle van personenauto's afgeleide bestelauto's, grote stationcars en vele terreinauto's worden hierdoor BPM-plichtig, uiteraard in dien de aanschaf plaatsvindt na de ingangsdatum van de wet. Rai, Bovag en Focwa hadden de voorkeur gegeven aan vrijstelling van BPM. Immers, het gaat hierin vele gevallen om auto's die bedrijfsmatig gebruikt worden. kEjOBRKJ =3»

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 33