IB-
MERCEDES C-KLASSE
OOK OP HET CIRCUIT
EN VERPLICHT
Distinguished
gentleman
APK BLIJFT
RECHTSGELDIG
i
\TP
pp
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
2E PAASDAG
GEOPEND
11.00 TOT 17.00 UUR
PAASSHOWBIJ
DATO-DEALERBEDRIJVEN
Eïml
pril 1993 -pagina32
43’5
Oplage: 96.785 ex.
Donderdag 8 april 1993
10’5
fifff 30?5
995
14’5
maf
HMMMMMMMIM
sns
sken
6.95
7.95
ÏNT
Autotest:
Lees verder
in dit nummer
o.a.:
TX
Nieuw versus gebruikt:
Keuze bijna oneindig
pag. 3 en 7
Peugeot 306 XT 1.8
pag. 11
en Turbodiesel
pag. 17
Jaargang 5
Nummer 16
irogramma hebben vernieuwd
a 'gat' wordt vanaf september
4.95
6.95
9.95
Johnnie
Walker
black label
4M5
Rij-impressie:
Alfa 155 1.7
Burg.Jansenstr. 52-56
Tel.: 013 - 683911
ld in
.j een
J 600
ie soorten
lectie
nten,
rij u een
t kent.
iken daar
neral
maker
Lcall
sticall
,v.fl69.-
zegen en
3 tot 100
laten
idelin
waar algehele grijsheid de
kleur bepaald.
1OERM0
L
De opvolger van de huidige
Mercedes 190, de C-klasse, zal
vanaf juni bij de Nederlandse
dealers te zien zijn. De auto zal
echter ook zijn opwachting
maken bij de Duitse
Toerwagenkampioenschappe
n. Mercedes heeft van deze
Zoals gebruikelijk organiseren de bij de DATO aangesloten
dealerbedrijven dit weekend hun Paasshows. Uiteraard zijn
de feestelijk aangeklede showrooms op vrijdag 9 en zaterdag
10 april gastvrij geopend. Daarnaast zijn vrijwel alle
dealerbedrijven ook op tweede Paasdag geopend van 11.00 tot
17.00 uur. Met uitzondering van Peugeot-dealer Spijkers in
Goirle kimt u bij alle DATO- dealers in volledige rust gaan
kijken naar een nieuwe auto of een gunstig geprijsde
occasion. Tesamen bieden de DATO-bedrijven een enorm
aanbod in uiteenlopende prijsklassen.
behoorlijk compleet onder
andere met een anti-diefstal
alarm, getint glas, elektrisch
bediende portierruiten voor,
centrale vergrendeling en
radiovoorbereiding met twee
speakers. De Si-uitgave is nog
verder compleet gemaakt met
elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels,
afstandbediening op de
centrale portiervergrendeling,
meegespoten bumpers,
elektrisch bediende
portierruiten achter, een 40/60
neerklapbare achterbank, vier
luidsprekers, 15 inch wielen
en een dubbele uitlaat. De 620
Si is tegen meerprijs ook met
een automatische
versnellingsbak te leveren.
Deze 620 Si automaat heeft
bovendien standaard ABS.
Rover 1"
echter
prijzen.
Door de gunstige koers van de
Pond zijn de Rover-produkten
de laatste tijd prijstechnisch
steeds interessanter
geworden. Een goede
prijsstelling voor de nieuwe
600 is echter van
levensbelang voor het slagen
van deze auto. Naar
verwachting zal de basis 620i
om en nabij de f .40.000,=
moeten gaan opbrengen en
dat mag beslist scherp
genoemd worden. Het
voorlopig duurste model
wordt de 623 die begin 1994
beschikbaar komt voor
ongeveer f.55.000,=.
Er zijn maar weinig merken die in zo'n korte tijd het
volledige modellenpr'''”'”*”""
als Rover. Het laatste
opgevuld door de nieuwe 600-reeks. Net als bij reeds
bestaande modellen is in de ontwikkeling nauw
samengewerkt met Honda. De Rover 600 heeft dan
ook het onderstel en motorengamma met de nieuwe
Europese Accord gemeen. Beide auto's worden
echter in afzonderlijke fabrieken gebouwd. Honda
levert de motoren aan Rover, terwijl Rover de
carrosseriën voor Honda produceert.
ingsbc
I Si aut
__ien star
Nederland heeft het
r nog moeilijk met de
De afvering mag behoorlijk
stevig genoemd worden. Een
iets meer op comfort
afgestemde afstemming zou
niet misstaan. Rover levert op
alle types een prettige
snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging. De
veiligheid heeft de volle
aandacht gekregen. Zo heeft
de Rover 600 een stevige
kooiconstructie met
kreukelzones. Uiteraard zijn
de deuren voorzien van
verstevigingsbalken om bij
een zijdelingse aanrijding
extra stevigheid te bieden.
Ook wordt bij een ongeval de
brandstof toevoer naar de
motor automatisch afgesloten,
die om brandgevaar tot een
minimum te beperken.
In het interieur wordt gebruik
gemaakt van dezelfde
inrichting als bij Honda, al
maakt Rover er met andere
kleuren, stofjes en hier en
daar hout-accenten een
stemmiger geheel van. Vai
de 620 Si worden ook de
portieren voorzien van houten
panelen. Het geheel heeft een
typisch Britse uitstraling en
dat mag best in een klasse
n. meiceaes neen van aeze
n is voldoende om 1255 kg ierde uitvoering
iinmiddels de eerste plaatjes
vrijgegeven.
De auto is gebouwd in
samenwerking met AMG en
voldoet aan de FISA-klasse 1-
voorschriften voor
wedstrijdwagens. Klasse 1
bestaat uit wedstrijdmotoren.
Prijsstelling
De stoelen zouden een iets
betere ondersteuning kunnen
geven, vooral onder in de rug.
De uitrusting van de
standaard 620i lijkt al
GARAGE
PENISSEN
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goirle,
Riel, Loon op Zand, Udenhout, Ber-
kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel
enHilvarenbeek.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
NS. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Hout-accenten
Het onderstel van de Rover 600
lijkt als twee druppels water
op dat van de Accord. Voor en
achter vinden we double
wishbone draagarmen,
schroefveren, telescopische
schokdempers en een
stabilisatorstang. Het
weggedrag van deze
voorwielaandrijver is
bijzonder neutraal en
rniik. Daarnaast voorspelbaar. Gelukkig blijkt
APK sinds 1991 de Rover wat betreft
ing voorwielophanging veel
j de stiller dan de eerste
elijke exemplaren van de Honda
iximum is Accord die we enkele
maanden geleden reden.
Het is uitermate knap hoe
Rover de nieuwe 600 geheim
heeft weten te houden.
Alhoewel de fabriek
natuurlijk vele testritten met
prototypes heeft gehouden en
de persintroductie al vanaf
begin maart loopt, is de auto
een regelrechte verrassing in
de hogere middenklasse. De
laatste testritten met
ongecamoufleerde auto's
vonden dan ook uitsluitend
het donker plaats, waarbiji
exemplaar van de nieuwe
tussen twee andere auto's
ingeklemd werd.
in de toerwagenserie van
klasse 2 aan de start zullen
verschijnen, besteedt ook
Mercedes thans alle aandacht
aan de ontwikkeling van een
dergelijke auto.
De klasse 2-uitvoering zal
echter pas in de nazomer op
het circuit verschijnen.
die een cilinderinhoud
hebben van maximaal 2,5
liter, zes cilinders mogen
hebben en een vermogen
bieden van meer dan 400 pk.
Verder is er nog een klasse 2.
Hierin rijden meer aan de
serieprodukten verwante
wedstrijdwagens met 2 liter-
motoren en een vermogen van
280 pk. Het Duitse
Toerwagenkampioenschap
1993 is voor wedstrijdwagens
van beide klassen
uitgeschreven.
Nu meer dan een half dozijn
Europese fabrikanten in 1993
de onderhoudsstaat van de
Nederlandse auto te
verbeteren en hierdoor de
verkeersveiligheid te
verhogen. De regeling is
destijds ook ter kennis
gebracht aan de Europese
Commissie om na te gaan of
hiermee de nodige
maatregelen waren getroffen
om aan de Europese richtlijn
te voldoen. Met het oog op een
goede uitvoering en
handhaving van de regeling
is daarin een aantal
voorzieningen opgenomen die
enerzijds moeten waarborgen
dat de regeling op een
verantwoorde wijze wordt
toegepast en anderzijds de
betrokken branche bij de
uitvoering van de regeling in
te schakelen. De
bewindslieden van beide
ministeries zijn van mening
dat er een verantwoord
systeem is voor wat betreft de
toepassing in de praktijk van
de APK-regeling.
In 1987 en 1988 bleek uit
onderzoek dat door de
invoering van de APK de
onderhoudsstaat van de auto
met 17% is verbeterd. Naast
verkeersveiligheidsaspecten
zorgt een goede staat van
onderhoud voor een minimaal
brandstofverbruik
wordt er bij de ƒ-
ook een milieukeurii
uitgevoerd, waarbij
uitstoot van schade!
stoffen aan een max.
gebonden.
Aansprakelijk
Of we nu Europeanen,
Japanners of Amerikanen
zijn, we leven allemaal in
de zogenaamde Westerse
wereld. Toch heeft ieder
werelddeel zo zijn
eigenaardigheden. In de
Verenigde Staten zien we
bijvoorbeeld de vergaande
produktaansprakelijkheid
van fabrikanten. Als
iemand een kat in de
magnetron stopt om deze
na een regenbui droog te
maken en niet expliciet in
het instructieboekje staat
vermeld dat dit niet kan,
dan kan de gedupeerde
kattenbezitster hiervoor
een schadevergoeding
vragen. Ook
autofabrikanten worden
geregeld slachtoffer van
dit soort voorvallen. Zo
werd de 17-jarige Shannon
Moseley een tijd geleden
zijdelings aangereden door
een dronken automobilist
die met 100 km/u in zijn
1985 GMC pick-up
rondraasde. Door de klap
raakte een brandstoftank
in brand, waardoor de
jongen gedood werd.
Waarschijnlijk was echter
de jongen al door de klap
gedood of minstens in
coma geraakt. In
Nederland zou direct de
bestuurder aansprakelijk
worden gesteld.
Amerikanen denk
anders over. Gent
Motors wordt als r
van deze auto
aansprakelijk geacht en
dat kost aan de overkant
van de oceaan veel geld.
Voor het verlies van hun
zoon krijgen de ouders 4,2
miljoen dollar uitgekeerd
en vervolgens nog eens 101
miljoen aan smartegeld.
De auto's zijn echter
gemaakt volgens de
veiligheidseisen die tijdens
de produktiejaren golden.
De pick-up moest een
zijdelingse botsing met 32
km/u kunnen doorstaan. De
TV- zender NBC probeerde
de zaak nog verder op te
zwepen. Er werd een
aanrijding in scene gezet
waaruit zou moeten blijken
dat inderdaad een GM
Pick-up niet veilig zou zijn
bij een zijdelingse
aanrijding. Na lang zoel
naar het wrak door GM
bleek al snel dat de TV-
zendervoorhet
veroorzaken van de brand
afstand bediende rakketjes
had gebruikt. Overigens
vertelt het verhaal niet hoe
de dronken bestuurder
werd bestraft, want dat
blijkt in de VS bijzaak...
Tony Vos
In het Duitse
Toerwagenkampioenschap
seizoen 1993 verscheen
Mercedes in het Belgische
Zolder op 4 april aan de start
met de huidige AMG
Mercedes 190E.
Front
De Rover 600 is met een lengte
van bijna 4,70 meter een forse
auto, maar oogt toch compact.
De auto heeft een klassieke
sedankoets en kenmerkt zich
vooral door de chromen Rover-
grille en een chromen
omlijsting van de
nummerplaat achter. De
vormgeving voldoet volledig
aan de huidige normen met
vloeiend verlopende
carrosserielijnen. De Rover
doet eigenlijk in niets aan de
Accord van Honda denken,
alhoewel toch enkele
plaatwerkdelen gelijk zijn.
Het front heeft zelfs iets Volvo-
achtigs, eigenlijk puur
vanwege de grille. Het staat in
ieder geval als een paal
boven water, dat in een rij
directe concurrenten de Rover
600 absoluut een eigen
uitstraling heeft. Kwalitatief
staat de Rover 600 op een hoog
peil, Rover-mensen zijn er
zelfs van overtuigd dat het
merk nog nooit zo'n goede
auto heeft gemaakt.
Het leveringsprogramma start
met de 620i met een 115 pk 2
liter 16- kleppenmotor. Het
koppel van 172 Nm bij 4200
tr/min is voldoende om n
wegend
van 197 km/u te beween
de acceleratie van 0 iw. «j
binnen 10,8 seconden te 1c
verlopen. Het tweede mode
de serie is de 620 Si met
dezelfde 2 liter motor, die
echter door een hogere
compressieverhouding 131 pk
levert. Het koppel neemt
slechts een fractie toe tot 178
Nm en is pas bij 4800 tr/min
volledig beschikbaar. Ook de
prestaties spreken niet
overtuigend in het voordeel
van de iets sterkere variant.
De auto haalt een top van 200
km/u en heeft 10,2 seconden
nodig voor de beweging van 0
tot 100 km/u. Volgens
fabrieksgegevens is de 115 pk-
versie ook nog eens zuiniger.
Later zal ook nog de 2.3 liter
Honda-motor een plaats in de
Rover 623 krijgen. Overigens
wordt nu al gesproken van
een uitbreiding met een eigen
turbodiesel, gebaseerde op de
huidige direct ingespoten
motor uit de Montego en de
reeds bekende 2 liter benzine
turbo.
Ondanks berichtgeving in
verschillende dagbladen blijft
de periodieke keuring voor
auto's, de APK, gewoon
bestaan. Ondanks een
uitspraak van de Hoge Raad
op 14 februari jl. zien de
ministeries van Justitie en
Verkeer en Waterstaat geen
aanleiding om de APK-
regeling te wijzigen of af te
zien van vervolging van
ontduikers van de regeling. In
een proefproces werd
namelijk een uitspraak van de
Hoge Raad verwacht waarin
duidelijk zou worden of de
huidige APK wel of niet in
strijd is met EG-richtlijnen,
vooral waar het de keuring
door niet onafhankelijke
instellingen betreft. De Hoge
Raad heeft echter nog geen
opheldering kunnen geven. Er
zijn door de Raad vragen
gesteld aan het Europees Hof
in Luxemburg. De uitspraak
van het Hof wordt pas over
ongeveer twee jaar verwacht.
Er werd hierdoor ten onrechte
de indruk gewekt, dat mensen
die zonder geldige APK
rondrijden een eventuele
bekeuring hiervoor niet
hoeven te betalen voordat het
Hof definitief uitspraak heeft
gedaan. Dit berust echter op
een misverstand. Tot de
definitieve uitspraak zal er
niets ten aanzien van de APK
veranderen. Alle auto's ouder
dan drie jaar moeten gewoon
jaarlijks gekeurd worden.
De APK is in 1988 ingesteld om
Gematigd
positieve
reakties op
regeling grijze
kentekens
Het eind maart
gepresen teerde
kabinetsvoorstel voor
aanscherping van de
regeling voor grijze
kentekens, komt in
hoofdlijnen tegemoet aan
de eerder door Rai, Bovag
en Focwa geuite
bezwaren. Conform het
eerdere voorstel van de
autobranche blijven de
typische bedrijfswagens
vrijgesteld van BPM. Rai,
Bovag en Focwa
betreuren het echter dat
sommige auto's die
bedrijfsmatig gebruikt
worden toch BPM-plichtig
worden. Om voor BPM-
vrijstelling in aanmerking
te komen, wordt in het
kabinetsvoorstel de
minimumhoogte van de
laadruimte op 1 meter
gesteld, in plaats van de
door Bovag en Rai
voorgestelde 95
centimeter. Vrijwel alle
van personenauto's
afgeleide bestelauto's,
grote stationcars en vele
terreinauto's worden
hierdoor BPM-plichtig,
uiteraard in dien de
aanschaf plaatsvindt na
de ingangsdatum van de
wet. Rai, Bovag en Focwa
hadden de voorkeur
gegeven aan vrijstelling
van BPM. Immers, het gaat
hierin vele gevallen om
auto's die bedrijfsmatig
gebruikt worden.
kEjOBRKJ
=3»