I
0
1
Half maatje groter
NISSAN SERENA VAN
APPLAUSE SI
7UIDOOST bv
KOR
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355
AUTOCENTRVM
COLLRRIS TILBURG
JAUTO
NOORI
houden u op de hoogte I
TüümGn
F j
K
DE TILBURG!
Donderdag 1 april 1993
Oplage: 96.785 ex.
F5
Dc
t
De
151
ïf tot
hele
:op
Lees verder op pagina 3
Tony Vos
Autotest:
Lees verder
BMW
in dit nummer
R 1100 RS
o.a.:
pag. 7
Uw partner als het om
gaat II
^^^rAutomobielbedrijf Tilburg
Toyota Carina E
stationwagon 2.0 GLi
pag. 3
Uitbreiding S-klasse
aan onderzijde
pag. 5
Jaargang 5
Nummer 15
Hoevenseweg 92d, TILBURG, 013-321405
Uw adres voor kwaliteit en service
dealer voor Tilburg
en omstreken
:nog
a, die
ch
Collectie
De Ibiza volgt duidelijk de stijl
van de Toledo. Het front
en auto's
mogen
t vele
2 hun
I puur als
or hun
Officieel Seat-dealer voor Tilburg
Leharstraat 19-21, Tilburg - Tel. 013/553678
Jrse
end. Er
^eaTibbE
De Serena Van is net als de
uitvoering op geel kenteken te
verkrijgen met de 1.6 en 2.0
liter benzine- en 2.0 liter
dieselmotor. Ook alle
bekende uitrustingsvarianten
kunnen worden gekozen. De
serie begint bij de LX diesel
voor f.32.527,66 en loopt door
tot f .37.055,32 voor de 2.0 SGX.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Til burg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
NS. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Alle uitvoeringen van de
Daihatsu Applause bedienen
zich van een 1.6 liter 16-
kleppenmotor met een fors
vermogen van 105 pk bij 6000
tr/min. De auto heeft een
geheel eigen gezicht. De
Applause oogt als een sedan,
maar heeft in werkelijkheid
een grote vijfde deur. Om het
sportieve karakter van deze
respectievelijk 75,90 en 115 pk. het
De sterkste variant haalt net Run
geen 200 km/u maar houdt zijn
aceleratie van 0-100 onder de
10 seconden. Door in de Ibiza
dergelijk grote motoren aan te
bieden, hoopt Seat ook nog
eens klanten te trekken, die
puur vanwege motorisch
geweld een grotere auto
kopen. Tot slot is er ook nog
een diesel. Het is de bekende
1.9 liter van VW die met zijn 64
pk prestaties levert die boven
aanwezigheid van deze zaken
op allerhande plaatsen op de
auto met ontsierende stickers
wordt aangegeven. Seat zal
zeker proberen klanten te
trekken uit het Golf/Astra-
segment. Het gaat dan
voornamelijk om particulieren
die de nieuwe generaties
middenklassers te duur zijn
gaan vinden.
Seat biedt de Ibiza met een
enorme collectie motoren en
uitrustingsvarianten, terwijl
ook de optielijst zeer compleet
is. Aan de basis staat de 1050
cc motor bekend uit de VW
Polo. Typisch een motor voor
stadsgebruik. Immers 45 pk
voor een 900 kg zware auto is
niet bepaald overdreven. De
Ibiza 1.05 weet uiteindelijk
een top te behalen van 138
km/u en heeft 22,3 lange
seconden nodig om de 100
km/u te behalen. De basis
Ibiza beschikt wel direct over
een vijfbak.
Mojacar - Seat-ontwerpers startten enkele jaren
geleden met een blank stuk papier en een naam.
Door de prima reputatie was het al direct duidelijk
dat de Ibiza-opvolger wederom Ibiza moest gaan
heten. Verder is de in juni op de Nederlandse markt
verschijnende Seat Ibiza volledig nieuw, met
gebruikmaking uiteraard van vele VW-
componenten.
reel
jmsten, terwijl de
gesloten is. De
sies zijn zowel met
''^Officieel SEAT-dealer voor Tilburg en omstreken
vertoont ve
overeenkor
zijkant zeer c
meeste versi.
een drie- als
vijfdeurscarrosserie te
leveren. Hierbij heeft de
driedeurs een sportief,
individueel karakter, terwijl
de vijfdeurs duidelijk als
gezinswagen bedoeld is. Ook
vergelijkbaar aan de Toledo is
het ontbreken van elk soort
van zijdelingse bescherming.
In het ontwerp is niet in
stootstrips op de flanken
voorzien, maar deze zullen
naar wens wel geleverd gaan
grote Daihatsu te
onderstrepen is nu de
Applause Si verkrijgbaar.
Opvallend is de
kleurencombinatie in rood
met grijze flanken, terwijl de
auto verder is verfraaid met
een rode achterspoiler en
sport uitlaateindstuk. De
Applause Si staat in de
prijslijst voor f.29.995,=.
Daarnaast kan de koper zijn
auto helemaal naar wens
laten aankleden met een
verlagingsset, een 3-kleurig
lederen sportstuur, lederen
bekleding, zijskirts en een
rood lederen
versnellingspookknop. Al
deze zaken worden tegen
aantrekkelijke prijzen
aangebracht.
Lease...
Overheden en
milieugroeperingen
zouden het graag anders
zien en doen er ook alles
aan om het te veranderen,
maar auto's hebben nog
steeds een status. Het
grappige is echter dat
iedere Nederlander een
verschillende status geeft
aan zijn eigen
vervoermiddel
van anderen. We
niet vergeten dat
automobilisten
vervoermiddel j
hulpmiddel voor 1
vrijheid zien. Het
onderscheid tussen een
Kever en een Jaguar zien
ze nauwelijk.
Dan krijgen we de auto
van de zaak, een categorie
die de laatste jaren enorm
is toegenomen. Berijders
van dit soort auto's rijden
altijd nieuw. Immers na
zo'n drie jaar is het
leasecontract afgelopen
en krijgen ze weer een
nieuwe auto onder hun
kont geschoven. Het is zeer
afhankelijk van het bedrijf
en de functie of een
werknemer zelf zijn
autokeuze mag bepalen.
Mag hij of zij zelf kiezen,
dan rijdt de persoon in
kwestie in een auto die
hem of haar een passende
status geeft. In Nederland
verkopen auto's met een
laag uitrustingsniveau en
kleine motor, maar
daarentegen een for^
carrosserie uitsteker,^
is nu eenmaal een
categorie mensen die
graag een grote auto rijdt
om de buurman jaloers te
maken. Wie een lease
auto rijdt, al dan niet zelf
gekozen, met een zeer
grijze uitstraling (om geen
merken tegen me in het
harnas te jagen, laat ik het
bedenken van de
voorbeelden aan uw
fantasie over) behoort tot
een groep waarvoor ik
onlangs de benaming
"leaselullen" hoorde.
Welke automobilisten
hebben dan wel echte
status. Dat zijn mijns
inziens autobezitters die
smaak tonen. Niet een
auto vanwege de lage
afschrijving of het lage
verbruik, maar een auto
met originaliteit, comfort
en rijplezier, die bij je
persoonlijkheid past.
Liever een wat oudere,
grotere auto met karakter,
dan een grijze muis van de
zaak, is dan ook het
devies...
De Ibiza moet een eigen
plaats gaan innemen op de
automarkt. De auto zit in het
prijssegment van compacte
auto's als de Renault Clio,
Nissan Micra en Peugeot 106,
maar is net een halve klasse
groter wat afmetingen betreft.
t niveau van de 1.3 liggen.
Rumoerig zijn de motoren
geen van allen. Wat opvalt in
vergelijking met de huidige
generatie is dat het zo
hinderlijke geroffel in de
versnellingsbak definitief
het verleden behoord. De h<=i<=
auto voelt uitzonderlijk
degelijk aan. Vreemdgenoeg
heeft men de
achterwielophanging niet stil
weten te krijgen. Afhankelijk
van het type en de gereden
snelheid komt er van achter
een storend, ruisend geluid,
wat absoluut weggewerkt
moet worden. Vanaf de 1.6
liter motor beschikt de Ibiza
over stuurbekrachtiging,
wellicht niet strikt
noodzakelijk, maar wel
comfort verhogend. Alhoewel
gebruikt gemaakt is van
ophangdetails van onder
andere de Golf is het
onderstel van de Ibiza nieuw.
Dezelfde bodemgroep mogen
we ook bij de volgende VW
Polo verwachten. De Ibiza
toont zich hiermee behoorlijk
comfortabel. Dat merk je al
snel, als wordt gereden over
Spaanse binnenwegen met
veelvuldig onverwacht
opdoemende diepe gaten in
het wegdek. Echter voor de
sportieve 2 liter-versies zou
het onderstel wat straffer
afgestemd mogen worden.
Predikaat
Veel geschikter is de 1.3
krachtbron die met 55 pk veel
vlotter uit de voeten komt. De
Ibiza 1.3 heeft een top van 151
km/u en heeft voor het
bekende sprintje 16,8
seconden nodig. Geen wonder
dat de 1.3 waarschijnlijk het
meest verkocht gaat worden.
De drie resterende benzine
motoren kunnen rustig het
predikaat 'sportief' worden
opgeplakt. Het gaat namelijk
om een 1.6,1.8 en 2.0 liter met
vermogens van
Complete
Opel
Supreme-lijn
Na de Corsa. Kadett en
Omega is nu ook de Opel
Vectra Supreme
geïntroduceerd. Onder de
naam Supreme brengt
Opel op haar gebruikte
modellen een reeks
aantrekkelijke
accessoires. Het Supreme-
pakket wordt geleverd op
de Vectra GL 4-deurs van
de modeljaren 1989 tot en
met 1992. Het Supreme-
pakket bestaat uit 4
wieldoppen, 4
vloermatten met
Supreme-opdruk,
zilverkleurige inleg van
de bumpers,
dorpelbescherming,
emblemen en zwarte
stickers op de B- en C-
stijlen. Het totale pakket
vertegenwoordigd een
waarde van f.1000,= maar
wordt gratis aangeboden,
terwijl ook de garantie
zonder meerprijs tot 1 jaar
wordt uitgebreid.
Immers met een lengte van
3,81 meter heeft de Ibiza
ongeveer de dimensies van de
eerste Golf.
wielkasten blijft 1,08 meter
aan ruimte over. De
laadruimte is prima te
bereiken middels de grote
achterklep en de schuifdeur
aan de rechter zijkant. De
Serena mag 500 kg aan lading
meenemen en mag een
geremde aanhanger van 1200
kg trekken.
worden. De bagageruimte
wordt via de achterklep
bereikt en heeft een inhoud
van 270 liter. De bak is vooral
erg diep. Seat is zo trots op het
toepassen van zaken als
stuurbekrachtiging, ABS en
multipoint injectie dat de
Nissan Motor Nederland
brengt de Serena nu ook
grijs kenteken.
De auto heeft compacte
buitenafmetingen, maar biedt
dankzij zijn hoge carrosserie
een forse binnenruimte.
De laadruimte is 2,04 meter
lang, 1,44 meter breed en 1,23
meter hoog. Tussen de
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goirle,
Biel, Loon op Zand, üdenhout, Ber-
kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel
enHilvarenbeek.