I 0 1 Half maatje groter NISSAN SERENA VAN APPLAUSE SI 7UIDOOST bv KOR Bijlage van: DeTilburgseKoerier Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355 AUTOCENTRVM COLLRRIS TILBURG JAUTO NOORI houden u op de hoogte I TüümGn F j K DE TILBURG! Donderdag 1 april 1993 Oplage: 96.785 ex. F5 Dc t De 151 ïf tot hele :op Lees verder op pagina 3 Tony Vos Autotest: Lees verder BMW in dit nummer R 1100 RS o.a.: pag. 7 Uw partner als het om gaat II ^^^rAutomobielbedrijf Tilburg Toyota Carina E stationwagon 2.0 GLi pag. 3 Uitbreiding S-klasse aan onderzijde pag. 5 Jaargang 5 Nummer 15 Hoevenseweg 92d, TILBURG, 013-321405 Uw adres voor kwaliteit en service dealer voor Tilburg en omstreken :nog a, die ch Collectie De Ibiza volgt duidelijk de stijl van de Toledo. Het front en auto's mogen t vele 2 hun I puur als or hun Officieel Seat-dealer voor Tilburg Leharstraat 19-21, Tilburg - Tel. 013/553678 Jrse end. Er ^eaTibbE De Serena Van is net als de uitvoering op geel kenteken te verkrijgen met de 1.6 en 2.0 liter benzine- en 2.0 liter dieselmotor. Ook alle bekende uitrustingsvarianten kunnen worden gekozen. De serie begint bij de LX diesel voor f.32.527,66 en loopt door tot f .37.055,32 voor de 2.0 SGX. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Til burg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier NS. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Alle uitvoeringen van de Daihatsu Applause bedienen zich van een 1.6 liter 16- kleppenmotor met een fors vermogen van 105 pk bij 6000 tr/min. De auto heeft een geheel eigen gezicht. De Applause oogt als een sedan, maar heeft in werkelijkheid een grote vijfde deur. Om het sportieve karakter van deze respectievelijk 75,90 en 115 pk. het De sterkste variant haalt net Run geen 200 km/u maar houdt zijn aceleratie van 0-100 onder de 10 seconden. Door in de Ibiza dergelijk grote motoren aan te bieden, hoopt Seat ook nog eens klanten te trekken, die puur vanwege motorisch geweld een grotere auto kopen. Tot slot is er ook nog een diesel. Het is de bekende 1.9 liter van VW die met zijn 64 pk prestaties levert die boven aanwezigheid van deze zaken op allerhande plaatsen op de auto met ontsierende stickers wordt aangegeven. Seat zal zeker proberen klanten te trekken uit het Golf/Astra- segment. Het gaat dan voornamelijk om particulieren die de nieuwe generaties middenklassers te duur zijn gaan vinden. Seat biedt de Ibiza met een enorme collectie motoren en uitrustingsvarianten, terwijl ook de optielijst zeer compleet is. Aan de basis staat de 1050 cc motor bekend uit de VW Polo. Typisch een motor voor stadsgebruik. Immers 45 pk voor een 900 kg zware auto is niet bepaald overdreven. De Ibiza 1.05 weet uiteindelijk een top te behalen van 138 km/u en heeft 22,3 lange seconden nodig om de 100 km/u te behalen. De basis Ibiza beschikt wel direct over een vijfbak. Mojacar - Seat-ontwerpers startten enkele jaren geleden met een blank stuk papier en een naam. Door de prima reputatie was het al direct duidelijk dat de Ibiza-opvolger wederom Ibiza moest gaan heten. Verder is de in juni op de Nederlandse markt verschijnende Seat Ibiza volledig nieuw, met gebruikmaking uiteraard van vele VW- componenten. reel jmsten, terwijl de gesloten is. De sies zijn zowel met ''^Officieel SEAT-dealer voor Tilburg en omstreken vertoont ve overeenkor zijkant zeer c meeste versi. een drie- als vijfdeurscarrosserie te leveren. Hierbij heeft de driedeurs een sportief, individueel karakter, terwijl de vijfdeurs duidelijk als gezinswagen bedoeld is. Ook vergelijkbaar aan de Toledo is het ontbreken van elk soort van zijdelingse bescherming. In het ontwerp is niet in stootstrips op de flanken voorzien, maar deze zullen naar wens wel geleverd gaan grote Daihatsu te onderstrepen is nu de Applause Si verkrijgbaar. Opvallend is de kleurencombinatie in rood met grijze flanken, terwijl de auto verder is verfraaid met een rode achterspoiler en sport uitlaateindstuk. De Applause Si staat in de prijslijst voor f.29.995,=. Daarnaast kan de koper zijn auto helemaal naar wens laten aankleden met een verlagingsset, een 3-kleurig lederen sportstuur, lederen bekleding, zijskirts en een rood lederen versnellingspookknop. Al deze zaken worden tegen aantrekkelijke prijzen aangebracht. Lease... Overheden en milieugroeperingen zouden het graag anders zien en doen er ook alles aan om het te veranderen, maar auto's hebben nog steeds een status. Het grappige is echter dat iedere Nederlander een verschillende status geeft aan zijn eigen vervoermiddel van anderen. We niet vergeten dat automobilisten vervoermiddel j hulpmiddel voor 1 vrijheid zien. Het onderscheid tussen een Kever en een Jaguar zien ze nauwelijk. Dan krijgen we de auto van de zaak, een categorie die de laatste jaren enorm is toegenomen. Berijders van dit soort auto's rijden altijd nieuw. Immers na zo'n drie jaar is het leasecontract afgelopen en krijgen ze weer een nieuwe auto onder hun kont geschoven. Het is zeer afhankelijk van het bedrijf en de functie of een werknemer zelf zijn autokeuze mag bepalen. Mag hij of zij zelf kiezen, dan rijdt de persoon in kwestie in een auto die hem of haar een passende status geeft. In Nederland verkopen auto's met een laag uitrustingsniveau en kleine motor, maar daarentegen een for^ carrosserie uitsteker,^ is nu eenmaal een categorie mensen die graag een grote auto rijdt om de buurman jaloers te maken. Wie een lease auto rijdt, al dan niet zelf gekozen, met een zeer grijze uitstraling (om geen merken tegen me in het harnas te jagen, laat ik het bedenken van de voorbeelden aan uw fantasie over) behoort tot een groep waarvoor ik onlangs de benaming "leaselullen" hoorde. Welke automobilisten hebben dan wel echte status. Dat zijn mijns inziens autobezitters die smaak tonen. Niet een auto vanwege de lage afschrijving of het lage verbruik, maar een auto met originaliteit, comfort en rijplezier, die bij je persoonlijkheid past. Liever een wat oudere, grotere auto met karakter, dan een grijze muis van de zaak, is dan ook het devies... De Ibiza moet een eigen plaats gaan innemen op de automarkt. De auto zit in het prijssegment van compacte auto's als de Renault Clio, Nissan Micra en Peugeot 106, maar is net een halve klasse groter wat afmetingen betreft. t niveau van de 1.3 liggen. Rumoerig zijn de motoren geen van allen. Wat opvalt in vergelijking met de huidige generatie is dat het zo hinderlijke geroffel in de versnellingsbak definitief het verleden behoord. De h<=i<= auto voelt uitzonderlijk degelijk aan. Vreemdgenoeg heeft men de achterwielophanging niet stil weten te krijgen. Afhankelijk van het type en de gereden snelheid komt er van achter een storend, ruisend geluid, wat absoluut weggewerkt moet worden. Vanaf de 1.6 liter motor beschikt de Ibiza over stuurbekrachtiging, wellicht niet strikt noodzakelijk, maar wel comfort verhogend. Alhoewel gebruikt gemaakt is van ophangdetails van onder andere de Golf is het onderstel van de Ibiza nieuw. Dezelfde bodemgroep mogen we ook bij de volgende VW Polo verwachten. De Ibiza toont zich hiermee behoorlijk comfortabel. Dat merk je al snel, als wordt gereden over Spaanse binnenwegen met veelvuldig onverwacht opdoemende diepe gaten in het wegdek. Echter voor de sportieve 2 liter-versies zou het onderstel wat straffer afgestemd mogen worden. Predikaat Veel geschikter is de 1.3 krachtbron die met 55 pk veel vlotter uit de voeten komt. De Ibiza 1.3 heeft een top van 151 km/u en heeft voor het bekende sprintje 16,8 seconden nodig. Geen wonder dat de 1.3 waarschijnlijk het meest verkocht gaat worden. De drie resterende benzine motoren kunnen rustig het predikaat 'sportief' worden opgeplakt. Het gaat namelijk om een 1.6,1.8 en 2.0 liter met vermogens van Complete Opel Supreme-lijn Na de Corsa. Kadett en Omega is nu ook de Opel Vectra Supreme geïntroduceerd. Onder de naam Supreme brengt Opel op haar gebruikte modellen een reeks aantrekkelijke accessoires. Het Supreme- pakket wordt geleverd op de Vectra GL 4-deurs van de modeljaren 1989 tot en met 1992. Het Supreme- pakket bestaat uit 4 wieldoppen, 4 vloermatten met Supreme-opdruk, zilverkleurige inleg van de bumpers, dorpelbescherming, emblemen en zwarte stickers op de B- en C- stijlen. Het totale pakket vertegenwoordigd een waarde van f.1000,= maar wordt gratis aangeboden, terwijl ook de garantie zonder meerprijs tot 1 jaar wordt uitgebreid. Immers met een lengte van 3,81 meter heeft de Ibiza ongeveer de dimensies van de eerste Golf. wielkasten blijft 1,08 meter aan ruimte over. De laadruimte is prima te bereiken middels de grote achterklep en de schuifdeur aan de rechter zijkant. De Serena mag 500 kg aan lading meenemen en mag een geremde aanhanger van 1200 kg trekken. worden. De bagageruimte wordt via de achterklep bereikt en heeft een inhoud van 270 liter. De bak is vooral erg diep. Seat is zo trots op het toepassen van zaken als stuurbekrachtiging, ABS en multipoint injectie dat de Nissan Motor Nederland brengt de Serena nu ook grijs kenteken. De auto heeft compacte buitenafmetingen, maar biedt dankzij zijn hoge carrosserie een forse binnenruimte. De laadruimte is 2,04 meter lang, 1,44 meter breed en 1,23 meter hoog. Tussen de De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Biel, Loon op Zand, üdenhout, Ber- kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel enHilvarenbeek.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 34