5
Toyota Carina E Stationwagon 2.0 GLi
I
I
I
L
r
Aan
Nissan Q-bic voor Tour Club Tilburg '93
geen
gebrek
ruimte
SEAT IBIZA
Autobedrijf Zuid Oost tien jaar Seat-dealer
|AUTQTEST|
1©W
Rijnlease
- TO
NUINONZESHOWROOM
TUJTO VAN HET JAAR 1993!
Toyota Carina
Stationwagen
X
DETILBUF
DE TILBURGSE KOERIER
V-
GD'XZ-80
Nl
u
I
ledig
MNMNMNNN^^
tiebeurs die
i april wordt
I I I
vervolg van pagina 1
mete
inruil
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, Tel.: 013-683911
fl
NISSAN
G4A4G£
DENISSEN BVa
VOLVO 3
VOLVO 3
VOLVO
DE AUTOMAAT - Donderdag 1 april 1993 - pagina 3
geeft LE
ondertio
VOLVO 4
VOLVO 4
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK
APK-k
loots
rijf
igens
zijn
in gerekend
liddelde
iin en ee
>pel van
0 tr/min.
:htbrc
De naam Carina staat bij Toyota voor
degelijkheid, betrouwbaarheid en een lage
kilometerkostprijs in het zakelijk segment.
Toyota weet dat de koper van dit type auto
niet valt voor spoilertjes, stripjes en extra
lampen. De Carina is dan ook niet
spannend uit ontwerptechnisch oogpunt,
maar heeft zijn kwaliteiten op een heel
ander vlak. De bestaande serie van de
Carina E is nu uitgebreid met een ruime
stationwagon die we reden in de 2.0 GLi-
uitgave.
Prijzen
In ieder geval zal niemand
kunnen klagen over het
Tien jaar geleden verwierf
Autobedrijf Zuid Oost aan de
Hoevenseweg 92d in Tilburg
haar Seat-dealerschap. Dit
heuglijke feit wordt gevierd
tijdens de Promotiebeurs die
van 2 tot en met 6 april wordt
gehouden op het
Prijzen
Overigens is de Carina
Stationwagon nog in twee
andere motorvarianten
leverbaar. Aan de basis staat
de 1.6 liter, een 4 cilinder 16-
klepper volgens het
zogenaamde Lean Bum
Tot en met 1 mei organiseren
alle Toyota-dealers in
Nederland de zogenaamde
Trophy Show. Iedereen die
tijdens de show een proefrit
maakt of gebruik maakt van
de aantrekkelijke accessoire-
aanbiedingen, krijgt gratis
een opvouwbare zonnebril
van de Toyota-dealer. Wie
bovendien een
proefritformulier invult maakt
kans op een van de vele
Sparta sportfietsen. Tijdelijk
biedt de Toyota- dealer voor
de Starlet, Corolla, Carina E
en Camry originele
verlagings- en spoilersets,
lichtmetalen velgen.
Bij de stationwagon is gebruik
gemaakt van exact hetzelfde
onderstel als bij de sedan en
liftback. De auto is niet meer
dan 1,5 centimeter langer,
zodat de totale lengte tot 4,54
meter beperkt blijft. Uiteraard
is de auto tot en met de
voorportieren identiek aan de
bestaande auto's. De Carina
Stationwagon wordt echter
uitsluitend in Japan gebouwd,
dit in tegenstelling tot de
sedan en liftback die
inmiddels in Engeland
worden gefabriceerd.
Een Stationwagon wordt
uiteraard gekocht vanwege
zijn extra
laatsnemen.
van de GLi is
i met een grijze
skleed, terwijl de
i en een deel van
aelenmeteen
i velours is bedekt,
inatie met het volledi
TOYOTA
Autonova
'""“XT””5
tel. 013-351035
De Stationwagon was een te
verwachten uitbreiding van
het Carina-programma.
Toyota is immers gewend in
vrijwel ieder segment een
ruime keuze aan
modelvarianten aan te
bieden.
De Carina 2.0 GLi is een
absoluut compleet uitgeruste,
makkelijk te bedienen en
redelijk zuinige auto met als
Stationwagon veel
gebruiksmogelijkheden. De
auto is echter wat ontwerp
betreft niet bepaald
opvallend.
Overkapping
Zowel voor- als
achterpassagiers hebben hun
eigen hoofdsteun, die in
hoogte aan te passen is.
Binnenruimte biedt de Carina
in meer dan voldoende mate.
Hoofd- en beenruimte zijn
voor- en achterin ruimschc
aanwezig, zodat vier tot vi;
volswassenen uitstekend
kunnen plaatsr
Het meubilair v
aan de randen
velours stof bel
middenbaan e’
de portierpanfei
gestreepte vele
In combinatie r
Rn] hoes
Het verschil in herkomst is
overigens aan niets te
merken Natuurlijk worden de
Europese Carina's voor een
belangrijk deel uit Europese
onderdelen opgebouwd,
waarbij'Toyota bij de inkoop
een hoge kwaliteitsstandaard
aanhoudt.
halogeen koplampen, met de
hand van binnenuit
verstelbare buitenspiegels,
twee dashboardkastjes,
radiovoorbereiding met 2
luidsprekers en een analoog
klokje. De CL heeft stalen
wielen met naafkappen. De
basismodellen hebben zwarte
bumpers. Het achter
exemplaar is een beetje
voorover hellend geplaatst,
waardoor de indruk ontstaat
dat de auto een lichte tik heeft
gehad. De completere CLX is
herkenbaar aan zijn gesloten
wieldoppen en getint glas,
met stof beklede
portierpanelen, toerenteller
sportsturen, fietsdragers en
trekhaken tegen sportieve
prijzen. Verder zijn er
universele accessoires voor
alle merken auto's zoals een
multi-drager, autoradio-
cassettespeler en een
schuif/kanteldak. Uiteraard
zorgt de Toyota-dealer voor de
vakkundige montage. Tijdens
de Trophy Show staan in de
showroom de sportieve
Toyota-modellen centraal
zoals de Starlet 1.3 Si, Corolla
1.6 GTS-i, Carina E 2.0 GTi tot
aan Celica en MR2.
De Tilburgse Toyota-dealer
Autonova koppelt aan de
Trophy Show een aardige
wedstrijd. Iedere koper van
een nieuwe Toyota of
kwaliteitsoccasion mag
plaatsnemen op een home
trainer. Wie binnen een
bepaalde tijd de grootste
afstand aflegt, mag zich
eigenaar noemen van de
unieke Toyota Trophy en
ontvangt bovendien een
geldbedrag van maar liefst
f. 1.000,-. De tweede en derde
snelste ontvangen
respectievelijk f.500,= en
f.250,-.
aanbod bij de nieuwe Ibiza.
Vanaf juni staat de auto bij de
dealers in de showroom.
Aanvankelijk zal worden
begonnen met de 1.3 voor net
iets minder dan f.24.000,=.
De 1.05 zal vanaf september
voor ongeveer f.22.500,=
verkrijgbaar zijn.
De serie zal doorlopen tot zo'n
f.38.000,-.
Vooral in de
basisuitvoeringen is de Ibiza
een aardig ogende, redelijk
veel ruimte biedende auto die
met recht concurrentie kan
bieden tegen aan de
buitenkant groter uitgevallen
auto's.
Aan het einde van het jaar
verschijnt een sedan op Ibiza-
basis die naar de naam
Cordoba gaat luisteren.
Daarnaast is de komst van
een cabriolet niet
ondenkbaar.
principe, ofwel een arm-
mengsel motor. Deze
krachtbron is gemaakt voor
lage emissiewaarden en een
gunstig verbruik. Daarnaast
is er de vertrouwde 2 liter
diesel voor de veelrijder.
De 2 liter springt overiger
behoorlijk rustig mef zij
brandstof om. Er kar
worden op een gemi
van 1 op 11.
De prijslijst vermeldt vier
verschillende uitvoeringen
van de Carina E
Stationwagon. Het
programma begint bij de
basis 1.6 i voor f .38.451en
dat betekent een meerprijs
van f.3.251,= ten opzichte van
de sedan en slechts f. 1.593,=
ten opzichte van de liftback.
De completer uitgerust 1.6 XLi
kost f.40.990,= terwijl de door
ons gereden 2.0 GLi f.46.490,=
moet opbrengen. De diesel ten
slotte staat voor f.46.010,= in
de prijslijst.
Allemansvriend
Tegen meerprijs levert Toyota
op de Carina 2.0 GLi ABS, een
airbag voor de bestuurder,
automatische
versnellingsbak en een
elektrisch bediend
schuif/kanteldak. De GLi komt
zodoende weinig te kort,
zonder dat de auto een
overdreven complete
uitstraling heeft.
I De 4 cilinder 2 liter
j injectiemotor is de meest
j krachtige uit het totale
aanbod. De 1998 cc krachtbron
is goed voor 133 pk bij 5800
tr/min en een zeer behoorlijk
koppel van 183 Nm bij 4400 tot
4800 tr/min. Uiteraard is deze
krachtbron voorzien van
gebruiksmogelijkheden. In
standaardopstelling met de
achterbank in gebruik en de
standaard rolhoes
uitgetrokken, biedt de Carina
een bagagevolume van 485
liter. Ter vergelijking, de
Liftback heeft 470 liter, terwijl
de sedan met 545 liter als
beste uit de bus komt. Wordt
echter bij de Stationwagon de
achterbank neergeklapt en de
rolhoes verwijderd, dan kan er
in het maximale geval voor
maar liefst 1406 liter aan
spullen worden meegevoerd.
De laadvloer is met
achterbank 1,01 meter lang en
kan worden verlengd tot 1,74
meter. Uiteraard is de hele
bagageruimte netjes bekleed.
De achterbank kan in twee
delen worden neergeklapt.
Onlangs werd onder de naam "Tour Club Tilburg '93" een
nieuwe wielerclub opgericht. Ieder weekend tijdens het
wielerseizoen, wat van april tot en met oktober loopt, doen de
ruim 100 leden mee aan twee sportieve fietstoertochten. De
Tilburgse Nissan-dealer Denissen werd benaderd om voor deze
evenementen de benodigde volgauto voor het vervoeren van
hulpmaterialen ter beschikking te stellen. In het weekeinde kan
de "Tour Club Tilburg '93" beschikken over een Nissan Q-bic 1.7
zwarte dashboard niet
bepaald een kleurrijk geheel.
Het dashboard is aardig
vormgegeven met een
vloeiend verlopende
overkapping en een naar de
bestuurder toegerichte
middenconsole. Het
instrumentarium bestaat uit
drie klokken: snelheidsmeter,
toerenteller en een
gecombineerde benzine- en
temperatuurmeter. Het
vierspakige stuurwiel is goed
verstelbaar, terwijl ook de
bestuurdersstoel goed is aan
te passen. In het linker
portierpaneel worden de
evenemententerrein 't Laar.
Het jaar 1993 wordt belangrijk
voor Seat daar binnenkort de f
nieuwe Ibiza gepresenteerd
gaat worden. Deze compacte
auto zet de lijn die met de
Toledo werd ingezet voort.
Door het complete
modellenprogramma is Seat
uitgegroeid tot een automerk
wat meetelt. Vooral na de
toetreding tot de Volkswagen-
I Groep is er bijvoorbeeld veel
aan de kwaliteit ten goede
veranderd. Tijdens de show
heeft Zuid Oost een aantal
aantrekkelijk actiemodellen,
die overigens ook in de eigen
showroom te vinden zijn: de
Seat Marbella Ten, Ibiza Diez
en Toledo Dix.
buitenspiegels elektrisch in
stelling gebracht en kunnen
de vier portierruiten eveneens
elektrisch worden geopend en
gesloten. Op de
middenconsole worden
verwarming en ventilatie met
een combinatie van draai- en
schuifknoppen bediend, is
plaats voor de radio, vinden
we een digitaal klokje en
natuurlijk een asbak en
verschillende
bedieningsknoppen. Verder
omvat de GL-uitvoering
armsteunen voor en achter,
centrale portiervergrendeling,
een opberglade onder de
rechter voorstoel en een
signaal voor vergeten
verlichting.
Technische gegevens:
Merk en type: Toyota Carina
S.W. 2.0 GLi
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1998 cc
Boring x slag: 86 x 86 mm
Vermogen: 133 pk bij 5800
tr/min
Koppel: 183 Nm bij 4400-4800
tr/min
Afmetingen: lengte 4,545
meter, breedte 1,695 meter
Gewicht: 1204 kg
Prestaties: topsnelheid 200
km/u
acceleratie 0-100 in 9 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,5
liter/100 km
bij 120 km/u 8,3 liter/100 km
stadsverkeer 9,9 liter/100 km
Prijs: f.46.490,=
Wegenbelasting: f .257,= tot
f .268,= per 3 mnd.
Uitvoeringen
De Ibiza loopt volledig in de
pas met VW waar het
veiligheid en milieu betreft.
Zo is de nieuwe Seat voorzien
van verstevigingsbalken in de
portieren en is vanaf het
tweede deel van het jaar de
inmiddels bekende dubbele
airbag te leveren. Het milieu
wordt gediend door de
aanwezigheid van de
katalysator ook op de diesel,
het gebruik van
milieuvriendelijke
produktiemethoden en het
voor 95% recyclebaar zijn van
de gebruikte materialen.
De Ibiza wordt voorgesteld in
vier uitrustingsvarianten,
luisterend naar een
mengeling van typische VW-
en Seat-namen. Aan de basis
staat de CL met onder meer
een vijfbak, wisser achterop,
Smaken verschillen, maar de
Carina Stationwagon is
zonder twijfel de meest
knappe uitvoering uit de hele
Carina-reeks. De achterkant
heeft net als de hele auto een
redelijk bolle vormgeving. De
achterbumper is diep
uitgesneden, zodat de klep
heel laag opengaat, wat
uiteraard de belading
vergemakkelijkt. De lichtunits
zijn voor een groot deel op de
klep aangebracht. De GLi is
een behoorlijk complete auto
met aan de buitenkant nette
wieldoppen, meegespoten
bumpers, twee elektrisch
verstelbare buitenspiegels, in
de ruitstijl geïntegreerde
antenne en getint glas De
typebenaming is in fraai
chroom op de achterklep
aangebracht.
en digitale klok. Vervolgens
komen we bij de zeer luxueuze
GLX met zaken als centrale
vergrendeling, elektrische
ruitbediening, verwarming
voor de achterpassagiers en
een regelbare interval op de
ruitewissers. De sportieve top
wordt gevormd door de GT
met mistlampen, spoiler op de
achterklep, meegespoten
buitenspiegels, sportstoelen
met hoogteverstelling aan
bestuurderskant en een
sportstuur.
multipoint inspuiting en 4
kleppen per cilinder. De
prestaties zijn uitstekend,
zoals een top van 200 km/u en
een vlotte acceleratie van 0 tot
100 in 9 seconden. De
standaard stuurbekrachtiging
en de bijzonder lichte
bediening van
versnellingsbak en pedalen,
maakt de Carina tot een
allemansvriend. Door het
gebruik van het zogenaamde
sandwich-staal voor het schot
tussen motor en interieur is de
Carina ook prettig stil. Maar
ook door andere
isolatiemaatregelen en het
gebruik van vloeistof gevulde
motorsteunen worden zo min
mogelijk geluiden en
trillingen aan de inzittenden
doorgegeven.
De Carina Stationwagon biedt
een zeer behoorlijk comfort.
De auto beschikt over
onafhankelijke
wielophanging rondom met
zowel voor als achter een
torsiestabilisator. Voor vinden
we de zogenaamde Super
Strut Suspension, een
verbeterde versie van het zo
bekende McPherson-principe.
diesel, een bestelwagen met een laadvolume van maar liefst
drie vierkante meter en ideaal voor het vervoeren van onder
andere fietsonderdelen. Wie geïnteresseerd is in de nieuwe
wielerclub kan contact opnemen met Dhr. v.d. Heijden, telefoon
013-550185. Liefhebbers voor de Nissan Q-bic bestelwagen
kunnen uiteraard bij Garage Denissen aan de Burg.
Jansenstraat 52 terecht voor een kennismaking.
"Tour Club Tilburg '93" rondom de Nissan Q-bic.
MMNMMMHNMMMNMMMMMMMMMMNNM
GARAdenissen