MS?
00©
o
LOTUS
1SÜ
SCHADE? Ga bij Dr. Car
te raden!
to
Brabanders naar
historische 'Tulpenrally
Peugeot 106 XS
Ginetta na faillisement verder
geperfectioneerd
Dr.Car
r
Nieuw historisch
concept
Je voelt je lekkerder in een Peugeot van
GUTOCENTRUM
COLLARIS TILBURG
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355
-5
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 1 april 1993 - pagina 7
DE TILBUF
lik
ITT
het
de
uit
E
ontfermd en
termijn door BMW weer nieuw
leven ingeblazen worden.
die’r
is. ABS vergt een extra
seft
Via
voor
/urg
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
Laa
KS!
VEF
ine.
liet het
[kket
t standaard
verd met
issen,
s-chip
Officiële Peugeot
dealer voor Tilbui
en omstreken
en Axwfsl tm tutte q
Putten - Enkele jaren geleden werd bij BMW de
beslissing genomen ook in de toekomst in het
motorfietsprogramma twee concepten te blijven
bieden. Natuurlijk blijft de K-serie met 3- en 4-
cilinder lijnmotoren gewoon bestaan. Daarnaast zet
BMW haar boxer-traditie voort met de introductie
van de nieuwe R 1100 RS, de eerste fiets uit een
nieuwe generatie.
Citroëi
Fiat Pi
Fiat Ui
Fiat Pi
Fiat Ri
Ford E
Ford E
Ford E
Ford E
Honds
Isuzu
Mazd<
Mitsui:
Mitsut
Mitsui
Opel/
Opel!
Opel I
Opel I
Seatl
VWTi
investering van f.3.158.=. De
twee drukmodulatoren die bij
de K 1100 aan bei
van de fiets te vii
nu vervat
exemplar
weggewerk
brengt een
gewichtsbesparing van 7 kg
met zich mee.
bekleding, een toerenteller, digitaal
klokje en een klein driespakig
stuurwiel. Voorin vinden we de pittige
1360 cc motor van 75 pk. De 106 XS kan
worden gekozen in vijf
carrosseriekleuren: blauw, grijs, zwart,
rood en wit. Naast de ruime
standaarduitvoering kunnen zaken als
een schuifdak, lichtmetalen velgen,
centrale vergrendeling, elektrische
raambediening, stuurbekrachtiging en
ABS tegen meerprijs worden besteld.
De Peugeot 106 XS kost f.26.990,».
anti-duik-inric htingen. De R
1100 RS biedt t» en hoge
stabiliteit ook iin bochten.
Bovendien heo ft de nieuwe
voorwielopha n ging een
betere gewich tsverdeling tot
gevolg.
Achter vinden we de
gebruikelijke IParalever, die al
vanaf 1987bij de R 100 en R 80
wordt toegepa s.t. Via een
kardan wordt aan de
rechterkant he t achterwiel
aangedreven. De Paralever
maakt een veer weg van 13,5
Tijdens de laatste MotoRai
toonde BMW op haar stand al
het nieuwe motorblok wat nu
op de R 1100 RS te vinden is.
Met deze machine wordt de
boxer-historie van het merk
nieuw leven ingeblazen. De
eerst BMW motorfiets, de R 32
uit 1923, beschikte over een
500 cc 2 cilinder waarbij de
twee zuigers precies
tegenover elkaar lagen, een
boxer. Deze eerste machine
leverde een vermogen van 8,5
pk. Tot vandaag werden maar
liefst 650.000 BMW
motorfietsen volgens het
aloude concept van die R 32
gebouwd in meer dan 60
varianten van 450 tot 1000 cc.
Tussen 1925 en 1966 werden
bovendien nog eens 230.000
ééncilin^ers van 200 tot 400 cc
door BMW gebouwd. Ook dit
type motorfiets zal op korte
middels een testapparaat
worden uitgelezen, heeft een
grote bedrijfszekerheid met bij
problemen een
noodloopprogramma en kan
zeer makkelijk van een
geregelde driewegkatalysator
worden voorzien. BMW
Nederland levert de R 1100 RS
voorlopig zonder katalysator.
Deze kat is tegen een
meerprijs van f.1.396,» te
bestellen. Bovendien kan een
R 1100 RS altijd achteraf nog
van dit milieu-sparende
apparaat worden voorzien en
dat is een noviteit.
korte termijn in produktie
worden. De G33l Club en
verlengde G33 fSC zullen
respectievelijk in april en mei
verschijnen. Allle> Ginetta's
hebben een Nederlandse
typegoedkeuring verkregen.
De G33 Club is het
'instapmodel' va n de serie met
een 1.8 liter 16-klepen Ford
Zeta-motor. De i motorkap werd
iets gewijzigd. IJ iteraard heeft
de Club een gei regelde
katalysator en
handgeschakel c le vijfbak.
Ondanks de kle>i nere motor
haalt de auto een top van 200
In september, ongeveer gelijk
met de introductie op de
Nederlandse markt, moest
Ginetta in Engeland
surséance van betaling
aanvragen. Dit werd
veroorzaakt door de
devaluatie van de Engelse
Pond. Een Europees
consortium heeft zich echter
over het kleine
sporwagenmerk
een succesvolle
herstructurering doorgevoerd.
De tijdens de British
Motorshow geïntroduceerde
nieuwe modellen zullen op
De Tulpenrally is nog altijd
een begrip in Nederland.
Jarenlang stond deze rally
open voor moderne auto's,
maar vorig jaar gooide de
organiserende vereniging I
roer om, wat resulteerde in
een Tulpenrally voor
klassieke automobielen.
Ondanks het relatief kleine
aantal deelnemers, was het
evenement een enorm succes.
Een paar maanden na afloop
werd bekend dat op grond van
het succes van de eerste editie
voor 1993 meteen de Europese
status aan de rally zou worden
gegeven. Dat betekent dat dit
jaar ook vele buitenlandse
deelnemers mogen worden
Peugeot breidt het programma van de
106 uit met een nieuwe sportief getinte
uitvoering, de XS. De auto is aan de
buitenkant voorzien van een
meegespoten voorspoiler met
geïntegreerde mistlampen, spoiler
boven de achterruit, brede stootlijsten
en een striping met XS-logo op de
voorschermen. Verder beschikt de 106
XS over getint glas, uitklapbare
zijruiten achter en 165/65 R13 banden.
Het interieur is ook sportief uitgedost
met kuipstoelen, gestreepte stoffen
centimeter mogelijk.
De R 1100 RS maakt gebruikt
van dezelfde wielen en
remmen als de KI en K 1100
RS. Het voorwiel heeft een
doorsnede van 17 inch en
achter van 18 inch. De remmen
komen van de Italiaanse
firma Brembo, die ook al op de
K 100 worden toegepast. Op de
nieuwe boxer past BMW tegen
meerprijs ABS toe. Het gaat trgonomiepak»
hier om de tweede generatie De R 1100 RS wordt s*
die weer helemaal up-to-date in Nederland gelevei
is. ABS vergt een extra een zogenaam
Ergonomiepakket. Dit bestaat
uit een verstelbare voorruit,
een in drie hoogte- standen
verstelbaar zadel en een
verstelbaar stuur. De R 1100
RS biedt een moderne aanblik
met een kunststof kuip in
flitsende kleuren. Het
instrumentarium is volledig
analoog met toerenteller,
snelheidsmeter, een reeks
controlelampjes en
kilometerteller. De boxer hee
geen benzinekraan meer. Als
de tankinhoud tot zijn reserve
is af genomen, gaat keurig een
lampje branden.
De nieuwe BMW is een
prettige all-round machir
De boxer-motor maakt ni<
fluitende geluid wat zo
kenmerkend is voor de K-
serie, maar is net als zijn
soorgenoten bijzonder stil.
Door de verstelbare zitting, is
de R 1100 prima aan te passen
aan kleine en grote berijders.
De hoge stabiliteit is in de
eerste bocht al direct te
voelen. Ondanks het forse
totaalgewicht van 239 kg is de
R 1100 een absoluut makkelijk
jaar bij de autosport
betrokken en navigeerde
recentelijk nog vele
wedstrijden in de snelle
Lancia Delta Integrale. Het
equipe Clijsen/Tuijl neemt
deel vaan de
relmatigheidswedstrijd
binnen de Historie
Tulpenrally. Ze hebben al veis
uren voorbereiding achter de
rug. Er zijn ook vele vellen
papier uit met de nodige
informatie 'voor onderweg'
de computer gerold om de
taak van de navigator wat te
verlichten. Als sponsors
treden op: Vredestein Banden
Nederland en Auto Electro
Smolders uit Tilburg.
km/u en sprint in 7 seconden
van 0 tot 100 km/u. De prijs zal
rond de f.60.000,= komen te
liggen.
De G33 SC is het topmodel uit
de serie met een verlengde
carrosserie, geïntegreerde
koplampen, elektrische
ruitbediening en een
gewijzigde voorruit.
Standaard is de 3.9 liter Rover
V8 net als in de Ginetta G33.
Tegen meerprijs is ook een 4.5
liter van 290 pk te bestellen.
Naar verwachting zal de prijs
van de 3.9 liter rond de 125.000
komen te liggen.
4.V. X j8, I
ilatoren die
eide kanten
iets te vinden zijn, zijn
tngen door één
lar wat keurig is
’erkt. Deze wijziging
te manouvreren fiets. Door de
prima gewichtsverdeling is de
machine makkelijk van zijn
bok te halen. Alleen het
manouvreren aan de hand is
wellicht voor kleiner
uitgevallen personen een
forse klus. Door de verstelbare
voorruit kan de windstroom
precies over de berijder heen
geleid worden. Grappig zijn
de verwarmbare handvatten,
die voor een meerprijs van
f.381 worden geleverd.
een knop op de kuip kan
de halve of hele kracht
worden gekozen. Ondanks het
feit dat de R 1100 geen
overdreven kuip heeft, zit je
als berijder prima uit de wind.
De pedalen zijn redelijk naar
achter geplaatst, terwijl de
zeer licht te bedienen hendel
voor de vijfversnellingsbak
even wennen is.
Benzine-inspuiting
Bij de ontwikkeling van de
nieuwe R 1100 RS startte BMW
met een volledig blanco
papier. De nieuwe machine
moest welliswaar gebruik
maken van de basisprincipes
van een historisch ontwerp,
maar moest verder uitblinken
op het gebied van
milieuvriendelijkheid,
bedieningsgemak en comfort.
Al vanaf het begin was
duidelijk dat de nieuweling
gebruik zou gaan maken van 4
kleppen per cilinder. Het werd
uiteindelijk een 1100 cc 2
cilinder boxer met een
vermogen van 90 pk bij 7250
tr/min en een maximaal
koppel van 95 Nm bij 5500
Prijs
BMW heeft met de nieuwe R
1100 RS een prima machine
neergezet die zeker zal gaan
zorgen voor een verschuiving
van de lijn- naar boxer-
motoren.
Vooral in ons land speelde de
boxers van BMW tot nu toe een
ondergeschikte rol, maar komt
zeker verandering in.
Volgend jaar komt BMW nog
met een 800 cc-variant, terwijl
ook een 600 cc 1-cilinder in de
maak is.
De BMW R 1100 RS, het eerste
model uit de serie, kost
f.25.950,= en komt inclusief
katalysator, ABS en
verwarmde handvatten uit op
f.30.885,-.
verwacht. Vorig jaar bood het
deelnemersveld een
kleurrijke aanb lik met
bijvoorbeeld een A-Ford,
Jaguars, Porsches, Lotus-
Cortina's, Triumph's en Alfa's.
Op vrijdagmor gen 2 april gaat
om 9.01 uur het circus weer
van start in Barneveld. De
deelnemers hopen deze plaats
een dag later zonder
mankementen on met een
goede klasseri ng weer terug
te zien.
De Tilburger Wiim Clijsen is
met zijn Alfa GT 1300 Junior
wederom van clo partij. Als
navigator treedt nu op de uit
Prinsenbeek aiikomstige Ron
Tuijl. Ron is al vijfendertig
Telelever
BMW komt ook met een
primeur voor wat betreft
voorwielophanging. On<
naam Telelever heeft de
1100 RS een soort van ve<
triangel vrijwel direct on
de tank met een schokde
Aan het uiteinde zijn de 1
veerbenen van het voorv
vastgemaakt, die een
bijzonder lange veerweg
12 centimeter kennen. D«
ophanging zorgt voor eei
sterke reducering van de
duikneiging bij remmen,
nog dan de veelal gebru:
De Lotus Esprit komt in een
nieuwe uitgave op de
markt, die de toevoeging
S4 draagt. De S4 heeft een
op details gewijzigd
exterieur, een andere
wielophanging en een
volledig nieuw interieur-
design.
Door de voorasgeometrie te
wijzigen biedt de S4 een
neutraler weggedrag en
meer grip. De stabiliteit in
rechte lijn en bochten is
toegenomen. Standaard is
voortaan
stuurbekrachtiging wat
voor dit model een noviteit
is. Detailwijzigingen
vinden we bij het
alarmsysteem, de
stuurkolom met
bedieningshendels, een
on- touch raambediening
met
veiligheidsmechanisme,
een verbeterde
versnelingsbak en wielen
van een nieuw design. De
264 pk motor is rechtstreeks
uit de Esprit Turbo SE
afkomstig.
Hiermee kan een
topsnelheid van 262 km/u
worden bereikt en een
acceleratie van 0-100 in 5
seconden worden
geraliseerd. Standaard zijn
verder airconditioning,
ABS, een uitneembaar
dakpaneel en lederen
bekleding.
Door de lage wisselkoers
van de Pond kan de Lotus
Esprit S4 voor f. 199.749,»
worden aangeboden en dat
is aanzienlijk minder dan
de f.257.900,- die voor de
inmiddels uit het
leveringsprogramma
geschrapte Lotus Esprit
Turbo SE.
tr/min. De boxermotor wordt
luchtgekoeld. Om
oververhitting tegen te gaan,
zijn de uitlaatkleppen aan de
voorkant van de cilinderkop
geplaatst, direct in de rij
richting. Uiteraard worden
verschillende
motoronderdelen met olie
gekoeld. BMW heeft met het
nieuwe boxerblok een prima
evenwicht kunnen vinden
tussen hoogstaande techniek
en een fraai uiterlijk. De twee
cilinderkoppen steken
duidelijk naar buiten uit,
immers hét kenmerk van een
boxer. De bestaande
boxermotoren waren voorzien
van twee carburateurs. Dat is
echter bij de nieuwe generatie
verleden tijd. BMW maakt bij
de R 1100 gebruik van de
Bosch Motronic digitale
motorelectronica, die de
benzine-inspuiting volledig
electronisch regelt. Dit biedt
ten opzichte van de aloude
carburateurs veel voordelen.
De motor biedt betere
prestaties, de krachtbron
heeft een - zoals de Duitser
zeggen - betere loopcultuur,
produceert minder
schadelijke uitlaatgas
kan via een Diagnose-
PE-UG-93