MS? 00© o LOTUS 1SÜ SCHADE? Ga bij Dr. Car te raden! to Brabanders naar historische 'Tulpenrally Peugeot 106 XS Ginetta na faillisement verder geperfectioneerd Dr.Car r Nieuw historisch concept Je voelt je lekkerder in een Peugeot van GUTOCENTRUM COLLARIS TILBURG Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355 -5 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 1 april 1993 - pagina 7 DE TILBUF lik ITT het de uit E ontfermd en termijn door BMW weer nieuw leven ingeblazen worden. die’r is. ABS vergt een extra seft Via voor /urg Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg Laa KS! VEF ine. liet het [kket t standaard verd met issen, s-chip Officiële Peugeot dealer voor Tilbui en omstreken en Axwfsl tm tutte q Putten - Enkele jaren geleden werd bij BMW de beslissing genomen ook in de toekomst in het motorfietsprogramma twee concepten te blijven bieden. Natuurlijk blijft de K-serie met 3- en 4- cilinder lijnmotoren gewoon bestaan. Daarnaast zet BMW haar boxer-traditie voort met de introductie van de nieuwe R 1100 RS, de eerste fiets uit een nieuwe generatie. Citroëi Fiat Pi Fiat Ui Fiat Pi Fiat Ri Ford E Ford E Ford E Ford E Honds Isuzu Mazd< Mitsui: Mitsut Mitsui Opel/ Opel! Opel I Opel I Seatl VWTi investering van f.3.158.=. De twee drukmodulatoren die bij de K 1100 aan bei van de fiets te vii nu vervat exemplar weggewerk brengt een gewichtsbesparing van 7 kg met zich mee. bekleding, een toerenteller, digitaal klokje en een klein driespakig stuurwiel. Voorin vinden we de pittige 1360 cc motor van 75 pk. De 106 XS kan worden gekozen in vijf carrosseriekleuren: blauw, grijs, zwart, rood en wit. Naast de ruime standaarduitvoering kunnen zaken als een schuifdak, lichtmetalen velgen, centrale vergrendeling, elektrische raambediening, stuurbekrachtiging en ABS tegen meerprijs worden besteld. De Peugeot 106 XS kost f.26.990,». anti-duik-inric htingen. De R 1100 RS biedt t» en hoge stabiliteit ook iin bochten. Bovendien heo ft de nieuwe voorwielopha n ging een betere gewich tsverdeling tot gevolg. Achter vinden we de gebruikelijke IParalever, die al vanaf 1987bij de R 100 en R 80 wordt toegepa s.t. Via een kardan wordt aan de rechterkant he t achterwiel aangedreven. De Paralever maakt een veer weg van 13,5 Tijdens de laatste MotoRai toonde BMW op haar stand al het nieuwe motorblok wat nu op de R 1100 RS te vinden is. Met deze machine wordt de boxer-historie van het merk nieuw leven ingeblazen. De eerst BMW motorfiets, de R 32 uit 1923, beschikte over een 500 cc 2 cilinder waarbij de twee zuigers precies tegenover elkaar lagen, een boxer. Deze eerste machine leverde een vermogen van 8,5 pk. Tot vandaag werden maar liefst 650.000 BMW motorfietsen volgens het aloude concept van die R 32 gebouwd in meer dan 60 varianten van 450 tot 1000 cc. Tussen 1925 en 1966 werden bovendien nog eens 230.000 ééncilin^ers van 200 tot 400 cc door BMW gebouwd. Ook dit type motorfiets zal op korte middels een testapparaat worden uitgelezen, heeft een grote bedrijfszekerheid met bij problemen een noodloopprogramma en kan zeer makkelijk van een geregelde driewegkatalysator worden voorzien. BMW Nederland levert de R 1100 RS voorlopig zonder katalysator. Deze kat is tegen een meerprijs van f.1.396,» te bestellen. Bovendien kan een R 1100 RS altijd achteraf nog van dit milieu-sparende apparaat worden voorzien en dat is een noviteit. korte termijn in produktie worden. De G33l Club en verlengde G33 fSC zullen respectievelijk in april en mei verschijnen. Allle> Ginetta's hebben een Nederlandse typegoedkeuring verkregen. De G33 Club is het 'instapmodel' va n de serie met een 1.8 liter 16-klepen Ford Zeta-motor. De i motorkap werd iets gewijzigd. IJ iteraard heeft de Club een gei regelde katalysator en handgeschakel c le vijfbak. Ondanks de kle>i nere motor haalt de auto een top van 200 In september, ongeveer gelijk met de introductie op de Nederlandse markt, moest Ginetta in Engeland surséance van betaling aanvragen. Dit werd veroorzaakt door de devaluatie van de Engelse Pond. Een Europees consortium heeft zich echter over het kleine sporwagenmerk een succesvolle herstructurering doorgevoerd. De tijdens de British Motorshow geïntroduceerde nieuwe modellen zullen op De Tulpenrally is nog altijd een begrip in Nederland. Jarenlang stond deze rally open voor moderne auto's, maar vorig jaar gooide de organiserende vereniging I roer om, wat resulteerde in een Tulpenrally voor klassieke automobielen. Ondanks het relatief kleine aantal deelnemers, was het evenement een enorm succes. Een paar maanden na afloop werd bekend dat op grond van het succes van de eerste editie voor 1993 meteen de Europese status aan de rally zou worden gegeven. Dat betekent dat dit jaar ook vele buitenlandse deelnemers mogen worden Peugeot breidt het programma van de 106 uit met een nieuwe sportief getinte uitvoering, de XS. De auto is aan de buitenkant voorzien van een meegespoten voorspoiler met geïntegreerde mistlampen, spoiler boven de achterruit, brede stootlijsten en een striping met XS-logo op de voorschermen. Verder beschikt de 106 XS over getint glas, uitklapbare zijruiten achter en 165/65 R13 banden. Het interieur is ook sportief uitgedost met kuipstoelen, gestreepte stoffen centimeter mogelijk. De R 1100 RS maakt gebruikt van dezelfde wielen en remmen als de KI en K 1100 RS. Het voorwiel heeft een doorsnede van 17 inch en achter van 18 inch. De remmen komen van de Italiaanse firma Brembo, die ook al op de K 100 worden toegepast. Op de nieuwe boxer past BMW tegen meerprijs ABS toe. Het gaat trgonomiepak» hier om de tweede generatie De R 1100 RS wordt s* die weer helemaal up-to-date in Nederland gelevei is. ABS vergt een extra een zogenaam Ergonomiepakket. Dit bestaat uit een verstelbare voorruit, een in drie hoogte- standen verstelbaar zadel en een verstelbaar stuur. De R 1100 RS biedt een moderne aanblik met een kunststof kuip in flitsende kleuren. Het instrumentarium is volledig analoog met toerenteller, snelheidsmeter, een reeks controlelampjes en kilometerteller. De boxer hee geen benzinekraan meer. Als de tankinhoud tot zijn reserve is af genomen, gaat keurig een lampje branden. De nieuwe BMW is een prettige all-round machir De boxer-motor maakt ni< fluitende geluid wat zo kenmerkend is voor de K- serie, maar is net als zijn soorgenoten bijzonder stil. Door de verstelbare zitting, is de R 1100 prima aan te passen aan kleine en grote berijders. De hoge stabiliteit is in de eerste bocht al direct te voelen. Ondanks het forse totaalgewicht van 239 kg is de R 1100 een absoluut makkelijk jaar bij de autosport betrokken en navigeerde recentelijk nog vele wedstrijden in de snelle Lancia Delta Integrale. Het equipe Clijsen/Tuijl neemt deel vaan de relmatigheidswedstrijd binnen de Historie Tulpenrally. Ze hebben al veis uren voorbereiding achter de rug. Er zijn ook vele vellen papier uit met de nodige informatie 'voor onderweg' de computer gerold om de taak van de navigator wat te verlichten. Als sponsors treden op: Vredestein Banden Nederland en Auto Electro Smolders uit Tilburg. km/u en sprint in 7 seconden van 0 tot 100 km/u. De prijs zal rond de f.60.000,= komen te liggen. De G33 SC is het topmodel uit de serie met een verlengde carrosserie, geïntegreerde koplampen, elektrische ruitbediening en een gewijzigde voorruit. Standaard is de 3.9 liter Rover V8 net als in de Ginetta G33. Tegen meerprijs is ook een 4.5 liter van 290 pk te bestellen. Naar verwachting zal de prijs van de 3.9 liter rond de 125.000 komen te liggen. 4.V. X j8, I ilatoren die eide kanten iets te vinden zijn, zijn tngen door één lar wat keurig is ’erkt. Deze wijziging te manouvreren fiets. Door de prima gewichtsverdeling is de machine makkelijk van zijn bok te halen. Alleen het manouvreren aan de hand is wellicht voor kleiner uitgevallen personen een forse klus. Door de verstelbare voorruit kan de windstroom precies over de berijder heen geleid worden. Grappig zijn de verwarmbare handvatten, die voor een meerprijs van f.381 worden geleverd. een knop op de kuip kan de halve of hele kracht worden gekozen. Ondanks het feit dat de R 1100 geen overdreven kuip heeft, zit je als berijder prima uit de wind. De pedalen zijn redelijk naar achter geplaatst, terwijl de zeer licht te bedienen hendel voor de vijfversnellingsbak even wennen is. Benzine-inspuiting Bij de ontwikkeling van de nieuwe R 1100 RS startte BMW met een volledig blanco papier. De nieuwe machine moest welliswaar gebruik maken van de basisprincipes van een historisch ontwerp, maar moest verder uitblinken op het gebied van milieuvriendelijkheid, bedieningsgemak en comfort. Al vanaf het begin was duidelijk dat de nieuweling gebruik zou gaan maken van 4 kleppen per cilinder. Het werd uiteindelijk een 1100 cc 2 cilinder boxer met een vermogen van 90 pk bij 7250 tr/min en een maximaal koppel van 95 Nm bij 5500 Prijs BMW heeft met de nieuwe R 1100 RS een prima machine neergezet die zeker zal gaan zorgen voor een verschuiving van de lijn- naar boxer- motoren. Vooral in ons land speelde de boxers van BMW tot nu toe een ondergeschikte rol, maar komt zeker verandering in. Volgend jaar komt BMW nog met een 800 cc-variant, terwijl ook een 600 cc 1-cilinder in de maak is. De BMW R 1100 RS, het eerste model uit de serie, kost f.25.950,= en komt inclusief katalysator, ABS en verwarmde handvatten uit op f.30.885,-. verwacht. Vorig jaar bood het deelnemersveld een kleurrijke aanb lik met bijvoorbeeld een A-Ford, Jaguars, Porsches, Lotus- Cortina's, Triumph's en Alfa's. Op vrijdagmor gen 2 april gaat om 9.01 uur het circus weer van start in Barneveld. De deelnemers hopen deze plaats een dag later zonder mankementen on met een goede klasseri ng weer terug te zien. De Tilburger Wiim Clijsen is met zijn Alfa GT 1300 Junior wederom van clo partij. Als navigator treedt nu op de uit Prinsenbeek aiikomstige Ron Tuijl. Ron is al vijfendertig Telelever BMW komt ook met een primeur voor wat betreft voorwielophanging. On< naam Telelever heeft de 1100 RS een soort van ve< triangel vrijwel direct on de tank met een schokde Aan het uiteinde zijn de 1 veerbenen van het voorv vastgemaakt, die een bijzonder lange veerweg 12 centimeter kennen. D« ophanging zorgt voor eei sterke reducering van de duikneiging bij remmen, nog dan de veelal gebru: De Lotus Esprit komt in een nieuwe uitgave op de markt, die de toevoeging S4 draagt. De S4 heeft een op details gewijzigd exterieur, een andere wielophanging en een volledig nieuw interieur- design. Door de voorasgeometrie te wijzigen biedt de S4 een neutraler weggedrag en meer grip. De stabiliteit in rechte lijn en bochten is toegenomen. Standaard is voortaan stuurbekrachtiging wat voor dit model een noviteit is. Detailwijzigingen vinden we bij het alarmsysteem, de stuurkolom met bedieningshendels, een on- touch raambediening met veiligheidsmechanisme, een verbeterde versnelingsbak en wielen van een nieuw design. De 264 pk motor is rechtstreeks uit de Esprit Turbo SE afkomstig. Hiermee kan een topsnelheid van 262 km/u worden bereikt en een acceleratie van 0-100 in 5 seconden worden geraliseerd. Standaard zijn verder airconditioning, ABS, een uitneembaar dakpaneel en lederen bekleding. Door de lage wisselkoers van de Pond kan de Lotus Esprit S4 voor f. 199.749,» worden aangeboden en dat is aanzienlijk minder dan de f.257.900,- die voor de inmiddels uit het leveringsprogramma geschrapte Lotus Esprit Turbo SE. tr/min. De boxermotor wordt luchtgekoeld. Om oververhitting tegen te gaan, zijn de uitlaatkleppen aan de voorkant van de cilinderkop geplaatst, direct in de rij richting. Uiteraard worden verschillende motoronderdelen met olie gekoeld. BMW heeft met het nieuwe boxerblok een prima evenwicht kunnen vinden tussen hoogstaande techniek en een fraai uiterlijk. De twee cilinderkoppen steken duidelijk naar buiten uit, immers hét kenmerk van een boxer. De bestaande boxermotoren waren voorzien van twee carburateurs. Dat is echter bij de nieuwe generatie verleden tijd. BMW maakt bij de R 1100 gebruik van de Bosch Motronic digitale motorelectronica, die de benzine-inspuiting volledig electronisch regelt. Dit biedt ten opzichte van de aloude carburateurs veel voordelen. De motor biedt betere prestaties, de krachtbron heeft een - zoals de Duitser zeggen - betere loopcultuur, produceert minder schadelijke uitlaatgas kan via een Diagnose- PE-UG-93

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 28