3 Autobedrijf Gebr. Vullings Oisterwijk, Club Excellence-dealer Ibv ©el Rijnlease MTQ VAN HET JAAR 1993! N Wffl I MB» ^NISSAN G4JMG£ ■L DENISSEN BV. Zand A art 1993 -pagina6 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 25 maart 1993 - pagina 7 ioge ïrne jel ■HNMHNHi I I I I it 993 ■MMNMMHNM j >3956 o o o o 9 do. km. km. km. km. TELEFOON 04255-3944 FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, Tel.: 013-683911 km. km. km. km., km., km. km., km km. km. km. km. km., km. km. km. km. .'89 '90 .'90 '90 .'90 .'90 ..'91 .•91 ..'92 ..'90 ..'90 ..'84 ..'88 '89 ..'89 ..‘89 '88 ..'91 ..'90 ..'91 ..'88 ..'85 ..'89 ..'91 ..•91 ..‘84 ..'87 ..'89 ..'87 ...'87 ...'88 ...'90 ..'89 ...'90 ...'90 ...'87 ...•91 ...'90 tde stilstaan. rpressor, ing van ikm.. i km.. I km.. I km. Ikm. Ikm. km. Ikm. km. 4255/3944 hoge ijke ivig len een Rood Grijs met. Grijs met. d. rood Grijs met. Zwart Wit ement van de 1923, ofwel een 3Ó0 procent. f van de >t 17.00 uur. van Breugel De medewerkers van Autobedrijf Gebr. Vullings Oisterwijk zijn uitermate trots met de nieuwe erkenning van Club Excellence-dealer. van Gebr. Vullings in Oirschot de absolute nummer één De criteria waarop de ■rs door GM worden seld, zijn zeer divers, de dealer meer dan j van zijn "“rkoopdoelstelling halen en liefst boven het landelijke marktaandeel van Opel zitten. Zeer belangrijk is Opel-dealerbedrijf wat 11 enthousiaste medewerkers telt. Jaarlijks worden er zo'n 200 nieuwe Opeis en 200 gebruikte auto's van diverse merken verkocht. Autobedrijf Gebr. Vullings is gevestigd aan de Beneluxstraat 16 in Oisterwijk. Bedrijfsauto Uit cilinderinhoud en vermogen van de eerste vrachtautodiesel valt te berekenen, dat hier sprake is Verbrandingsproces Van alle reeds door Rudolf Diesel in aanmerking genomen toepassingsmogelijkheden, vergde de ontwikkeling van de automotor de meeste tijd. Na herhaalde malen opnieuw begonnen te zijn en na het verhogen van de inspanningen vanaf 1919, KI. Rood Groen met. Rood Wit Grijs met. Grijs met. Blauw met. Grijs met. Grijs met. Zwart Zwart Grijs met. Wit Wit Grijs met. Blauw met. Blauw Grijs met. Groen met. Wit Rood Op 23 februari 1893, nu precies honderd jaar geleden, registreerde het Keizerlijke Octrooibureau in Berlijn, voor ingenieur Rudolf Diesel (hij leefde van 1858 tot 1913) onder nummer 67207 het octrooi genaamd "Arbeitsverfahren und Ausfuhrungart fur Verbrennungskraftmaschinen" (Werkwijzen en uitvoeringen voor verbrandingsmotoren). Dit document geldt als pioniersoctrooi en was het begin van een ontwikkeling, die in nauwe samenwerking met de 'Maschinen- fabriek Augsburg', de voorloper van de huidige MAN Aktiengesellschaft München, tot de eerste dieselmotor ter wereld leidde, die geschikt was voor exploitatie. Scheepsdiesel De in 1902 bij MAN begonnen ontwikkeling van scheepsdieselmc - 1 van een aanvankelijk tamelijk bescheiden begin met slechts 140 pk langzamerhand tot motorvermogen van maximaal circa 1.000 pk, waarbij op de aandrijving van onderzeeërs de nadruk lag. In 1912 kon Burmeister Wain uit Kopen hagen het eerste grote zeewaardige schip "Selandia" met dieselmotoren uitrusten, die een totaal vermogen van 2.000 pk hadden. Zo werd een nieuw hoofdstuk in de handelsscheepvaart ingeluid. De intensieve ontwikkelingsinspanningen De talloze verbeteringen die Ford vorig jaar op de Escort en Orion doorvoerde, zijn nu ook op de Cabriolet te vinden. Het 1993-model is niet alleen uiterlijk te herkennen aan het nieuwe front en de gewijzigde achterlichten, maar onderging ook onderhuids de nodige veranderingen. De auto wordt gemaakt bij Karmann in het Duitse Rheine. Het gaat om een relatief kleine produktie. De carrosserie van de cabriolet is voor 80 procent anders dan de driedeurs waarvan dit model is afgeleid. De assemblage, het lakwerk en de eindafwerking worden bij Karmann door Ford- kwaliteitscontroleurs streng in de gaten gehouden. De vernieuwde Escort Cabrio kan worden gekozen in twee uitvoeringen, de CLX en XR3i. verbetering van het verbrandingsproces, verhogen van de inspuitdruk en het gebruik van moderne materialen hebben al veel opgeleverd. Zo zal de electronica in de nabije toekomst een zeer grote rol gaan spelen. MAN levert reeds motoren met EDC, Electronic Diesel Control, waardoor een fijne afregeling van de motor verkregen wordt. Ook vele andere zaken hebben ervoor gezorgd, dat de dieselmotor in zijn gehele gebruiksspectrum ontbetwist de zuinigste en meest efficiënte verbrandingsmotor is. Tot die zuinigheid en efficiëntie dient tegenwoordig niet slechts het totale rendement van de omzetting van energie gerekend te worden, dat sinds het allereers dieselmc procent 1 verdubbeld. Ook het gemakkelijke onderhoud, de betrouwbaarheid en de hc levensduur van belangrijl onderdelen, die onderhevi zijn aan slijtage spelen ee belangrijke rol. Deskundigen De naam Diesel lag na de creatie van deze 'rationele' motor, vanwege de sensationele lage verbruikswaarden, op ieders lippen. Op de jaarvergadering van de 'Verein deutscher Ingenieure' in juni 1897 in General Motors Nederland beoordeelt in een wedstrijd ieder jaar haar Opel- dealers. Voorheen betrof het vooral de verkoopprestatie, maar over 1992 is het eisenpakket enorm verzwaard. Alle 190 Opel- dealers in Nederland worden een jaar lang beoordeeld. De I beste twintig dealers behoren na beoordeling tot de Club x5 Excellence van General Motors Nederland. Opel- dealer Gebr. Vullings in O Oisterwijk wist een meer dan verdienstelijke zevende plaats in het klassement te ©x: I behalen, terwijl de vestiging - I van Gebr. Vullings in Oirschot werd. dealers c P beoordet Zo moet c bJ 100% verko in zijn rayon li landelijke ma in de jaren 20 leverde verdere vooruitgang op. De aandrijving door dieselmotoren werd tot steeds grotere schepen uitgebreid, zowel voor marinedoeleinden, als ook voor de civiele scheepvaart. Vanaf 1950 slaagde men erin permanent een verhoging van het vermogen en een verbetering van het rendement tot stand te brengen. Het rendement steeg in de loop van de volgende decennia tot meer dan 50%. Een markante technische mijlpaal vormt de installatie van de grootste dieselelektrische aandrijving van totaal 130.000 pk door MAN B&W Diesel in het passagiersschip Queen Elisabeth 2. Ook de bouw van de scheepsdieselmotor met het grootste vermogen ter wereld, een MAN B&W- tweetaktmotor met meer dan 70.000 pk vormt een dergelijke mijlpaal. - De geschetste ontwikkeling Imotoren, leidde geldt in grote lijnen ook voor ankelijk tamelijk stationaire dieselmotoren, dat x _i i.x_ zeggen hoofdzakelijk voor de aandrijving van generatoren ter opwekking van elektrische stroom. Tijdens de proeven die van 1893 tot 1897 in Augsburg plaatsvonden, werden door deskundigen uit de hele wereld unaniem twijfels uitgesproken over het slagen van het project. Nadat vele technische problemen overwonnen waren, ontstond er een nieuw motorprincipe, dat que efficiëntie en zuinigheid alle andere thermische krachtwerktuigen overtrof. Bij het officiële proefdraaien op 17 februari 1897 berekende Professor Moritz Schroter van de TH München, dat het hoogste totale procentuele rendement 26,2% bedroeg, overeenkomend met een brandstofverbruik van 238 gr/pkh bij een motorvermogen van circa 18 pk en een toerental van 154 toeren per minuut. Van bijzondere betekenis was, dat bij een gereduceerd vermogen van de motor ten opzichte van de vollast slechts een geringe stijging van het specifieke brandstofverbruik optrad. ook de tevredenheid van de klanten. Deze wordt middels enquetes gemeten. Iedere dealer krijgt hiervoor een cijfer. Het gemiddelde cijfers is 88, terwijl Gebr. Vullings Oisterwijk het maar liefst tot een score van 96 bracht. Verder moet de service van het betreffende bedrijf hoog zijn, terwijl ook een bepaalde omzet in onderdelen moet worden behaald. Tot slot is het voldoen aan de uniforme Opel-uitstraling van het bedrijfspand een bindende eis om kans te kunnen maken op toetreding tot de Club Excellence. Autobedrijf Gebr. Vullings Oisterwijk bewijst met het goede eindresultaat, dat de gekozen bedrijfsvoering bijzonder aanslaat. Directeur Chris van Rozendaal vindt het tevreden stellen van zijn klanten op de eerste plaats staan. Gebr. Vullings Oisterwijk is een modern De XR3i heeft een rijke uitrusting met onder andere lichtmetalen velgen, dubbele koplampen en een dieper doorgetrokken voorbumper met geïntegreerde spoiler, waarin mistlampen zijn opgenomen. De carrosserie werd evenals bij de gesloten modellen verstevigd. Zo beschikt de cabrio nu over verstevigingsbalken in de portieren, maar werd de koets ook op andere punten merkbaar versterkt. Verder werd het kapmechanisme onder de loep genomen. Het openen en sluiten gaat i makkelijker, terwijl een nieuwe afdekking word gebruikt. De achterruit x cabriokap is van veiligheidsglas met achterruitverwarming. De Escort cabrio heeft e< rollbeugel. De ramen in voorportieren zijn uit en kunnen net als de achterruiten volledig in carrosserie worden weggedraaid. Ter bevei is het dashboardkastje afsluitbaar en kan de rugleuning van de acht< alleen vanuit de bagageruimte worden ontgrendeld. De Escort CLX bedient zich van ee liter 16-kleppen Zeta-mc van 90 pk, terwijl in het vooronder van de XR3i c liter van 130 pk te vindei De CLX staat in de prijs] voor f.46.990,= terwijl de van een vermogen per liter van 6,58 pk. Welke enorme vlucht de dieselmotor voor de bedrijfsauto sinds die tijd heeft genomen, blijkt op indrukwekkende wijze uit een i, vergelijking met een moderne MAN dieselmotor uit 1993. Uit 11,9 liter wordt een vermogen van 420 pk gehaald, wat overeenkomt met een specifieke prestatie van 35,3 pk/liter cilinderinhoud. Dat betekent meer dan het vijfvoudige van het vermogensrendeme dieselmotor uit 1923, verbetering van 500 j De ontwikkeling van dieselmotor voor de bedrijfsauto is na de première van de eerste MAN-diesel in 1924 niet met sprongen verlopen, maar heel gestaag en stap voor stap. Want beslissend voor het succes van dieselmotoren is naast het vermogen vooral levensduur, betrouwbaarheid, rendement en zuinigheid. Belangrijke data in de ontwikkeling van de MAN- dieselmotor zijn: 1951 de invoering van de turbocompressor, 1954 de eerste geluidsarme diesel, 1980 de introductie van interkoeling voor turbomotoren. Ondanks de enorme verbeteringen die in de afgelopen honderd jaar aan de dieselmotor zijn toegebracht, blijft d ontwikkeling niet si*. Uitlaatgasturbocomj interkoeling, verhogii de ontstekingsdruk, draaide in 1923 bij MAN de eerste volledig exploitabele dieselmotor voor voertuigen. Deze viercylinder-motor voor inbouw in een vrachtauto had een jaar later, in december 1924 op de Duitse autotentoonstelling in Berlijn, zijn première. De motor beschikte over een cilinderinhoud van 6,84 liter en ontwikkelde een vermogen van 45 pk bij een toerental van 1050 tr/min. Een bijzonder kenmerk van deze motor was reeds toentertijd de direkte brandstofinspuiting, een bijzonder efficiënt en zuiniger verbrandingsproces. Volgens dit principe werken tegenwoordig overal ter wereld dieselmotoren van voertuigen. In verslagen over de autotentoonstelling van 1924 in Berlijn, was het volgende te lezen: "Op het gebied van motoren voor vrachtauto's en de bijbehorende brandstof, vormde de dieselmotor zonder compressor van de MAN- fabriek in Neurenberg, die met vier cilinders bij 1050 toeren per minuut een vermogen van 45 pk heeft en daarbij nauwelijks zwaarder is dan de gebruikelijke motor voor vrachtauto's, de allerbelangrijkste vernieuwing, die de tentoonstelling te bieden had." Kassei, werd de motor in voordrachten van deskundigen gedetailleerd voorgesteld en werd de prestatie van de uitvinder en van MAN alom geprezen. De interesse voor de nieuwe motor was buitengewoon groot. Veel motorenfabrikanten in Duitsland verworven licentierechten, voornamelijk van Rudolf Diesel zelf. Maar bij de aansluitende fabricage en toepassing van de motor in de praktijk, traden aanzienlijke technische problemen op. Vanwege de grote afmetingen en het hoge gewicht, kwam hij aanvankelijk slechts voor stationair gebruik in aanmerking. De meeste licentiehouders hielden uiteindelijk op met het bouwen van dieselmotoren; enkelen voor enige tijd, anderen zelfs voor altijd. In deze kritieke fase leverde MAN een beslissende bijdrage tot het succes. Het is, naar het oordeel van de deskundigen, de verdienste van MAN, dat de eerste praktisch bruikbare dieselmotor, na het overwinnen van buitengewoon grote moeilijkheden, is ontwikkeld. Dit was ook bepalend voor het behalen van de Grand Prix op de wereldtentoonstelling in Parijs in het jaar 1900. Vanaf de eeuwwisseling veroverde de dieselmotor gaandeweg de hele wereld, aanvankelijk als station aire motor voor het opwekken van elektrische stroom en voor de aandrijving van transmissies, maar spoedig ook als scheepsmotor. Overigens: sinds het begin van de produktie van dieselmotoren, heeft het MAN- concern, inclusief de licentiehouders, tot einde 1992 motoren geproduceerd met een totaal vermogen van circa 455 miljoen pk, hetgeen overeenkomt met 335 miljoen kW. rorden, eerste begin van de rotor van circa 25 tot 50 kon worden L-31

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 25