3
Autobedrijf
Gebr. Vullings Oisterwijk,
Club Excellence-dealer
Ibv
©el
Rijnlease
MTQ VAN HET JAAR 1993!
N Wffl
I MB»
^NISSAN
G4JMG£
■L DENISSEN BV.
Zand
A
art 1993 -pagina6
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 25 maart 1993 - pagina 7
ioge
ïrne
jel
■HNMHNHi
I I I I
it
993
■MMNMMHNM
j
>3956
o
o
o
o
9
do.
km.
km.
km.
km.
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, Tel.: 013-683911
km.
km.
km.
km.,
km.,
km.
km.,
km
km.
km.
km.
km.
km.,
km.
km.
km.
km.
.'89
'90
.'90
'90
.'90
.'90
..'91
.•91
..'92
..'90
..'90
..'84
..'88
'89
..'89
..‘89
'88
..'91
..'90
..'91
..'88
..'85
..'89
..'91
..•91
..‘84
..'87
..'89
..'87
...'87
...'88
...'90
..'89
...'90
...'90
...'87
...•91
...'90
tde
stilstaan.
rpressor,
ing van
ikm..
i km..
I km..
I km.
Ikm.
Ikm.
km.
Ikm.
km.
4255/3944
hoge
ijke
ivig
len een
Rood
Grijs met.
Grijs met.
d. rood
Grijs met.
Zwart
Wit
ement van de
1923, ofwel een
3Ó0 procent.
f van de
>t 17.00 uur.
van Breugel
De medewerkers van Autobedrijf Gebr. Vullings Oisterwijk zijn uitermate trots met de nieuwe
erkenning van Club Excellence-dealer.
van Gebr. Vullings in Oirschot
de absolute nummer één
De criteria waarop de
■rs door GM worden
seld, zijn zeer divers,
de dealer meer dan
j van zijn
"“rkoopdoelstelling halen en
liefst boven het
landelijke marktaandeel van
Opel zitten. Zeer belangrijk is
Opel-dealerbedrijf wat 11
enthousiaste medewerkers
telt. Jaarlijks worden er zo'n
200 nieuwe Opeis en 200
gebruikte auto's van diverse
merken verkocht. Autobedrijf
Gebr. Vullings is gevestigd
aan de Beneluxstraat 16 in
Oisterwijk.
Bedrijfsauto
Uit cilinderinhoud en
vermogen van de eerste
vrachtautodiesel valt te
berekenen, dat hier sprake is
Verbrandingsproces
Van alle reeds door Rudolf
Diesel in aanmerking
genomen
toepassingsmogelijkheden,
vergde de ontwikkeling van
de automotor de meeste tijd.
Na herhaalde malen opnieuw
begonnen te zijn en na het
verhogen van de
inspanningen vanaf 1919,
KI.
Rood
Groen met.
Rood
Wit
Grijs met.
Grijs met.
Blauw met.
Grijs met.
Grijs met.
Zwart
Zwart
Grijs met.
Wit
Wit
Grijs met.
Blauw met.
Blauw
Grijs met.
Groen met.
Wit
Rood
Op 23 februari 1893, nu precies honderd jaar
geleden, registreerde het Keizerlijke Octrooibureau
in Berlijn, voor ingenieur Rudolf Diesel (hij leefde
van 1858 tot 1913) onder nummer 67207 het octrooi
genaamd "Arbeitsverfahren und Ausfuhrungart fur
Verbrennungskraftmaschinen" (Werkwijzen en
uitvoeringen voor verbrandingsmotoren). Dit
document geldt als pioniersoctrooi en was het begin
van een ontwikkeling, die in nauwe samenwerking
met de 'Maschinen- fabriek Augsburg', de voorloper
van de huidige MAN Aktiengesellschaft München, tot
de eerste dieselmotor ter wereld leidde, die geschikt
was voor exploitatie.
Scheepsdiesel
De in 1902 bij MAN begonnen
ontwikkeling van
scheepsdieselmc - 1
van een aanvankelijk tamelijk
bescheiden begin met slechts
140 pk langzamerhand tot
motorvermogen van
maximaal circa 1.000 pk,
waarbij op de aandrijving van
onderzeeërs de nadruk lag. In
1912 kon Burmeister Wain
uit Kopen hagen het eerste
grote zeewaardige schip
"Selandia" met dieselmotoren
uitrusten, die een totaal
vermogen van 2.000 pk
hadden. Zo werd een nieuw
hoofdstuk in de
handelsscheepvaart ingeluid.
De intensieve
ontwikkelingsinspanningen
De talloze verbeteringen die
Ford vorig jaar op de Escort en
Orion doorvoerde, zijn nu ook
op de Cabriolet te vinden. Het
1993-model is niet alleen
uiterlijk te herkennen aan het
nieuwe front en de gewijzigde
achterlichten, maar
onderging ook onderhuids de
nodige veranderingen. De
auto wordt gemaakt bij
Karmann in het Duitse Rheine.
Het gaat om een relatief
kleine produktie. De
carrosserie van de cabriolet is
voor 80 procent anders dan de
driedeurs waarvan dit model
is afgeleid. De assemblage,
het lakwerk en de
eindafwerking worden bij
Karmann door Ford-
kwaliteitscontroleurs streng
in de gaten gehouden.
De vernieuwde Escort Cabrio
kan worden gekozen in twee
uitvoeringen, de CLX en XR3i.
verbetering van het
verbrandingsproces,
verhogen van de inspuitdruk
en het gebruik van moderne
materialen hebben al veel
opgeleverd. Zo zal de
electronica in de nabije
toekomst een zeer grote rol
gaan spelen. MAN levert
reeds motoren met EDC,
Electronic Diesel Control,
waardoor een fijne afregeling
van de motor verkregen wordt.
Ook vele andere zaken
hebben ervoor gezorgd, dat de
dieselmotor in zijn gehele
gebruiksspectrum ontbetwist
de zuinigste en meest
efficiënte verbrandingsmotor
is. Tot die zuinigheid en
efficiëntie dient tegenwoordig
niet slechts het totale
rendement van de omzetting
van energie gerekend te
worden, dat sinds het
allereers
dieselmc
procent 1
verdubbeld.
Ook het gemakkelijke
onderhoud, de
betrouwbaarheid en de hc
levensduur van belangrijl
onderdelen, die onderhevi
zijn aan slijtage spelen ee
belangrijke rol.
Deskundigen
De naam Diesel lag na de
creatie van deze 'rationele'
motor, vanwege de
sensationele lage
verbruikswaarden, op ieders
lippen. Op de jaarvergadering
van de 'Verein deutscher
Ingenieure' in juni 1897 in
General Motors Nederland
beoordeelt in een wedstrijd
ieder jaar haar Opel- dealers.
Voorheen betrof het vooral de
verkoopprestatie, maar over
1992 is het eisenpakket enorm
verzwaard. Alle 190 Opel-
dealers in Nederland worden
een jaar lang beoordeeld. De
I beste twintig dealers behoren
na beoordeling tot de Club
x5 Excellence van General
Motors Nederland. Opel-
dealer Gebr. Vullings in
O Oisterwijk wist een meer dan
verdienstelijke zevende
plaats in het klassement te
©x: I behalen, terwijl de vestiging
- I van Gebr. Vullings in Oirschot
werd.
dealers c
P beoordet
Zo moet c
bJ 100%
verko
in zijn rayon li
landelijke ma
in de jaren 20 leverde verdere
vooruitgang op. De
aandrijving door
dieselmotoren werd tot steeds
grotere schepen uitgebreid,
zowel voor marinedoeleinden,
als ook voor de civiele
scheepvaart. Vanaf 1950
slaagde men erin permanent
een verhoging van het
vermogen en een verbetering
van het rendement tot stand te
brengen. Het rendement steeg
in de loop van de volgende
decennia tot meer dan 50%.
Een markante technische
mijlpaal vormt de installatie
van de grootste
dieselelektrische aandrijving
van totaal 130.000 pk door
MAN B&W Diesel in het
passagiersschip Queen
Elisabeth 2. Ook de bouw van
de scheepsdieselmotor met
het grootste vermogen ter
wereld, een MAN B&W-
tweetaktmotor met meer dan
70.000 pk vormt een dergelijke
mijlpaal.
- De geschetste ontwikkeling
Imotoren, leidde geldt in grote lijnen ook voor
ankelijk tamelijk stationaire dieselmotoren, dat
x _i i.x_ zeggen hoofdzakelijk voor
de aandrijving van
generatoren ter opwekking
van elektrische stroom.
Tijdens de proeven die van
1893 tot 1897 in Augsburg
plaatsvonden, werden door
deskundigen uit de hele
wereld unaniem twijfels
uitgesproken over het slagen
van het project. Nadat vele
technische problemen
overwonnen waren, ontstond
er een nieuw motorprincipe,
dat que efficiëntie en
zuinigheid alle andere
thermische krachtwerktuigen
overtrof. Bij het officiële
proefdraaien op 17 februari
1897 berekende Professor
Moritz Schroter van de TH
München, dat het hoogste
totale procentuele rendement
26,2% bedroeg,
overeenkomend met een
brandstofverbruik van 238
gr/pkh bij een motorvermogen
van circa 18 pk en een
toerental van 154 toeren per
minuut. Van bijzondere
betekenis was, dat bij een
gereduceerd vermogen van de
motor ten opzichte van de
vollast slechts een geringe
stijging van het specifieke
brandstofverbruik optrad.
ook de tevredenheid van de
klanten. Deze wordt middels
enquetes gemeten. Iedere
dealer krijgt hiervoor een
cijfer. Het gemiddelde cijfers
is 88, terwijl Gebr. Vullings
Oisterwijk het maar liefst tot
een score van 96 bracht.
Verder moet de service van
het betreffende bedrijf hoog
zijn, terwijl ook een bepaalde
omzet in onderdelen moet
worden behaald. Tot slot is
het voldoen aan de uniforme
Opel-uitstraling van het
bedrijfspand een bindende eis
om kans te kunnen maken op
toetreding tot de Club
Excellence.
Autobedrijf Gebr. Vullings
Oisterwijk bewijst met het
goede eindresultaat, dat de
gekozen bedrijfsvoering
bijzonder aanslaat. Directeur
Chris van Rozendaal vindt het
tevreden stellen van zijn
klanten op de eerste plaats
staan. Gebr. Vullings
Oisterwijk is een modern
De XR3i heeft een rijke
uitrusting met onder andere
lichtmetalen velgen, dubbele
koplampen en een dieper
doorgetrokken voorbumper
met geïntegreerde spoiler,
waarin mistlampen zijn
opgenomen.
De carrosserie werd evenals
bij de gesloten modellen
verstevigd. Zo beschikt de
cabrio nu over
verstevigingsbalken in de
portieren, maar werd de koets
ook op andere punten
merkbaar versterkt. Verder
werd het kapmechanisme
onder de loep genomen. Het
openen en sluiten gaat i
makkelijker, terwijl een
nieuwe afdekking word
gebruikt. De achterruit x
cabriokap is van
veiligheidsglas met
achterruitverwarming.
De Escort cabrio heeft e<
rollbeugel. De ramen in
voorportieren zijn uit
en kunnen net als de
achterruiten volledig in
carrosserie worden
weggedraaid. Ter bevei
is het dashboardkastje
afsluitbaar en kan de
rugleuning van de acht<
alleen vanuit de
bagageruimte worden
ontgrendeld. De Escort
CLX bedient zich van ee
liter 16-kleppen Zeta-mc
van 90 pk, terwijl in het
vooronder van de XR3i c
liter van 130 pk te vindei
De CLX staat in de prijs]
voor f.46.990,= terwijl de
van een vermogen per liter
van 6,58 pk.
Welke enorme vlucht de
dieselmotor voor de
bedrijfsauto sinds die tijd
heeft genomen, blijkt op
indrukwekkende wijze uit een
i, vergelijking met een moderne
MAN dieselmotor uit 1993. Uit
11,9 liter wordt een vermogen
van 420 pk gehaald, wat
overeenkomt met een
specifieke prestatie van 35,3
pk/liter cilinderinhoud. Dat
betekent meer dan het
vijfvoudige van het
vermogensrendeme
dieselmotor uit 1923,
verbetering van 500 j
De ontwikkeling van
dieselmotor voor de
bedrijfsauto is na de première
van de eerste MAN-diesel in
1924 niet met sprongen
verlopen, maar heel gestaag
en stap voor stap.
Want beslissend voor het
succes van dieselmotoren is
naast het vermogen vooral
levensduur, betrouwbaarheid,
rendement en zuinigheid.
Belangrijke data in de
ontwikkeling van de MAN-
dieselmotor zijn: 1951 de
invoering van de
turbocompressor, 1954 de
eerste geluidsarme diesel,
1980 de introductie van
interkoeling voor
turbomotoren.
Ondanks de enorme
verbeteringen die in de
afgelopen honderd jaar aan
de dieselmotor zijn
toegebracht, blijft d
ontwikkeling niet si*.
Uitlaatgasturbocomj
interkoeling, verhogii
de ontstekingsdruk,
draaide in 1923 bij MAN de
eerste volledig exploitabele
dieselmotor voor voertuigen.
Deze viercylinder-motor voor
inbouw in een vrachtauto had
een jaar later, in december
1924 op de Duitse
autotentoonstelling in Berlijn,
zijn première. De motor
beschikte over een
cilinderinhoud van 6,84 liter
en ontwikkelde een vermogen
van 45 pk bij een toerental van
1050 tr/min. Een bijzonder
kenmerk van deze motor was
reeds toentertijd de direkte
brandstofinspuiting, een
bijzonder efficiënt en zuiniger
verbrandingsproces. Volgens
dit principe werken
tegenwoordig overal ter
wereld dieselmotoren van
voertuigen.
In verslagen over de
autotentoonstelling van 1924
in Berlijn, was het volgende te
lezen: "Op het gebied van
motoren voor vrachtauto's en
de bijbehorende brandstof,
vormde de dieselmotor zonder
compressor van de MAN-
fabriek in Neurenberg, die met
vier cilinders bij 1050 toeren
per minuut een vermogen van
45 pk heeft en daarbij
nauwelijks zwaarder is dan
de gebruikelijke motor voor
vrachtauto's, de
allerbelangrijkste
vernieuwing, die de
tentoonstelling te bieden
had."
Kassei, werd de motor in
voordrachten van
deskundigen gedetailleerd
voorgesteld en werd de
prestatie van de uitvinder en
van MAN alom geprezen.
De interesse voor de nieuwe
motor was buitengewoon
groot. Veel
motorenfabrikanten in
Duitsland verworven
licentierechten, voornamelijk
van Rudolf Diesel zelf. Maar
bij de aansluitende fabricage
en toepassing van de motor in
de praktijk, traden
aanzienlijke technische
problemen op. Vanwege de
grote afmetingen en het hoge
gewicht, kwam hij
aanvankelijk slechts voor
stationair gebruik in
aanmerking. De meeste
licentiehouders hielden
uiteindelijk op met het
bouwen van dieselmotoren;
enkelen voor enige tijd,
anderen zelfs voor altijd. In
deze kritieke fase leverde
MAN een beslissende
bijdrage tot het succes. Het is,
naar het oordeel van de
deskundigen, de verdienste
van MAN, dat de eerste
praktisch bruikbare
dieselmotor, na het
overwinnen van
buitengewoon grote
moeilijkheden, is ontwikkeld.
Dit was ook bepalend voor het
behalen van de Grand Prix op
de wereldtentoonstelling in
Parijs in het jaar 1900.
Vanaf de eeuwwisseling
veroverde de dieselmotor
gaandeweg de hele wereld,
aanvankelijk als station aire
motor voor het opwekken van
elektrische stroom en voor de
aandrijving van transmissies,
maar spoedig ook als
scheepsmotor. Overigens:
sinds het begin van de
produktie van dieselmotoren,
heeft het MAN- concern,
inclusief de licentiehouders,
tot einde 1992 motoren
geproduceerd met een totaal
vermogen van circa 455
miljoen pk, hetgeen
overeenkomt met 335 miljoen
kW.
rorden,
eerste begin van de
rotor van circa 25 tot 50
kon worden
L-31