JEEP GRAND CHEROKEE V8
Opel Astra Cabrio
AUTOTEST
Amerikaans
UIAN
Forse winst voor
Renault
Prijzenfestival
bij Renault-dealer
van der Boom
'A' 7/
I
i
»LER
laken.
■ALERS
66-1553
Jeep,
adge
1
astRA
art 1993 -pagina2
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 25 maart 1993 - pagina 3
stuurbe-
MELDIG.
het
imma:
ing
npers
n
trekt
ce
n beurt
f.467,= tot
glas,
[met
Vervolg van pagina 1
?rcedes-Benz
n bij ons
nze beurt,
is ook
ris
3
In
r staat
i eerste
1985
1985
1986
1987
1988
1989
1986
1988
1979
1984
1986
1986
1987
1987
1988
1988
1988
1989
1990
1990
1990
1987
1988
1988
1988
1989
1990
1990
1990
1991
1991
de
ia als
i als Limited kost
wijl de door ons
l ix.775,= moet
de neigir
Cherokei
trisch
i. Deze
a goed als
>rdt
t als
i onderuit
uviitelijkhei
erie is heel b
_j de hoge zit 1
zicht op de re,
r. De
skrachtiging is
licht, zodat het geen
om de 1800 kg
□los van richting te
Prijzen
De overzicht^
carrosserie L
en door i
prima
verkeer,
stuurbel
uitermate lie
moeite kost c
wegende kol
veranderen.
Van een V8 mag je absoluut
geen gunstige verbruikcijfers
verwachten. Toch stelde de
Grand Cherokee niet teleur.
Gemiddeld noteerden we l-r
6,7 en dat valt nog alles mee.
Prijstechnisch en wat
eigenschappen betreft zit de
op het dashboard de overdrive
kqp worden uit- of
ingeschakeld.
ipacte bouw,
istructie en
weggedrag
verklaren, maar
joed te praten.
-is de Grand
le punten een
an zijn kleinere
is gekozen voor een
Vorige week werd bij de Tilburgse Renault-dealer van
der Boom aan de Goirkestraat een achttiendaagse reis
naar Zweden uitgereikt. Deze week maakte
verkoopleider Rien Meesters Mevrouw Voorheyen en
haar zoon gelukkig met twee sportieve fietsen ter
waarde van f.2.600,=. Mevrouw Voorheyen is bij Renault
geen onbekende. Zij startte met een Renault 4, gevolgd
door 6 Renaults 5. Voor haar beroep als verloskundige
heeft zij een betrouwbar auto nodig. Zij is erg tevreden
over haar Renault en de service van van der Boom. De
fietsen werden uitgereikt in het kader van het Renault
Lente Festival.
tweede.
De Corolla en Camry treden
overigens in de voetsporen
van deze toppers. Beide auto's
komen in de verschillende
klasses bijna iedere keer in de
top tien van minst
storingsgevoelige auto's voor.
De bevindingen van de TUV
worden onderstreept door de
ADAC, de Duitse
wegenwacht. Vooral de
Carina blijkt hier ten opzichte
van zijn concurrenten het
minst vaak pech te hebben.
bijvoorbeeld lederen
bekleding en de elektr
bediende stoelen.
stoelen zitten alleen goed als
de Jeep-houding word
aangenomen. Je moet i
bestuurder enigszins c
gaan hangen met het
stuurwiel in je schoot. De auto
heeft een veelheid aan
knopjes, onder andere voor de
vier elektrisch bediende
portierruiten, de
spiegelverstelling,
verlichting, achterruitwisser,
cruise-control,
achterruitverwarming,
boordcomputer/buitentemper
atuurmeter en de verwarming
en ventilatie. Natuurlijk heeft
de Grand Cherokee
airconditioning. Middels een
digitale display kan de
werking van het geheel
worden ingesteld. Standaard
is ook een airbag in het
stuurwiel. De afwerking is
weer zeer Amerikaans. Er i
gebruik gemaakt van
imitatiehout en vooral veel
plastic. De afwerking zou wat
minder slordig kunnen. Wie
bijvoorbeeld de sigarette-
aansteker wil gebruiken, trekt
de onderkant van de console
helemaal mee naar voren.
sid van de
-i behoorlijk
::t heb je
i rest van het
vanwege zijn comj
Gezien de cons
afkomst is dit n
absoluut te i
zeker niet gc
In het interieur ii
Cherokee op alk
slagje ruimer dar
broer. Er is gekoz
vrij strakke vormgeving van
het dashboard. Met zes
klokken worden de
verschillende functies van de
auto in de gaten gehouden. De
Cherokee V8 wordt uitsluitend
geleverd in de zeer luxueuze
Limited-uitvoering met
De nieuwe Grand Cherokee
van Jeep is absoluut een
fraaie verschijning. De auto
oogt krachtig, heeft een
bijzonder complete uitrusting
en biedt veel binnenruimte.
De V8-motor is typisch
Amerikaans en past prima bij
dit rij- ijzer.
Het rij-gedrag blijkt niet echt
bij de Europese wensen aan te
sluiten, terwijl de afwerking
toch wel wat beter kan. Een
leuke auto voor de echte
liefhebber.
Afwerking
De bestaande Cherokee heeft
welliswaar een vergelijkbaar
onderstel, maar vertoont deze
eigenschappen veel minder,
Grand Cherokee in 1
topsegment van de
terreinwagens. De serie
begint bij de iets eenvoudiger
uitgeruste 4.0i Laredo voor
f.88.050,-.
Dezelfde auto c’
f. 104.775,= terwijl
gereden V8 f.111.)
opbrengen. De meest
complete 'gewone' Cherokee
in Limited-uitgave met leer,
airco, ABS en automaat kost
f.97.680,=. W,ie de extra ruimte
niet nodig heeft is wat
rijgedrag betreft beter met dit
bestaande model uit.
roestvorming aan de
dragende carrosseriedelen en
het onderstel. De TUV hanteert
hierbij strengere normen dan
de Nederlandse APK.
De Toyota Starlet is in de
categorie tot drie en zeven
jaar de auto met de minste
technische gebreken. In de
klasse tot drie jaar wordt de
eerste plaats gedeeld met de
Carina van hetzelfde merk.
de categorie tot vijf jaar i
de Carina alleen op de e
plaats, de Starlet op de
zijn hoge stand op de wielen,
dikke spatbordranden,
stootblokken op de bumpers,
dakrailirig en forse neus is de
Grand Cherokee een stoere
auto op een beschaafde
manier. Toch blijft de 'kleine'
Cherokee met zijn kortere,
uim vierkante carrosserie veel
r. Als kenmerkender. Al bij al is de
Grand Cherokee een
indrukwekkende verschijning
die opvalt in het verkeer.
De Grand Cherokee mag
gezien worden als opvolger
van de Grand Wagoneer. Dat
laatste model was het
topmodel uit de oude
Cherokee-reeks en bleef tot
voor enkele jaren terug in
produktie. Het is niet vreemd
dat Jeep naast de bekende 4
liter 6 cilinder, in de
nieuweling ook een V8 levert.
De typisch Amerikaanse
krachtbron heeft een
zuigerverplaatsing van 5210
cc en komt daarmee tot een
redelijk vermogen van 215 pk
bij 4750 tr/min. Het maximale
koppel van 375 Nm is al bij
3050 tr/min volledig
beschikbaar. Natuurlijk is de
motor gekoppeld aan een
viertraps automaat met zeer
Europees de selecteurhendel
op de vloer. Met deze hendel
kan voor drie overbrengingen
-j-1-terwijl in de
i een knopje
bijbehorend relatief
hoogstaand comfort. Ook
Amerikanen zijn zeer gesteld
op comfort, maar op hun eigen
manier. Dit betekent dat de
Grand Cherokee op de
snelweg vrijwel constant heel
lichtjes dribbelt. Bij stadse
snelheden over een strakke
ondergrond is er helemaal
niets aan de hand. Wie echter
met zo'n 40 tot 50 km/u over
een klinkerweg rijdt met
elkaar opvolgende
uithollingen overdwars, krijgt
;ing zijn Grand
ree langs de kant te
In de tijd dat Jeep de huidige Cherokee
ontwikkelde, waren de aandelen van dit
historische merk voor een groot deel in
handen van Renault. De invloed van het
Franse merk is op verschillende details
overduidelijk, zodat de auto op de
Europese markt bijzonder is aangeslagen.
Bij de nieuwe Grand Cherokee is globaal
de styling van de bestaande Cherokee
aangehouden, maar zijn verder alle
elementen typisch Amerikaans. We reden
de Limited met 5.2 liter V8-motor.
Alhoewel de naam anders
doet vermoeden, is de Grand
Cherokee een volledig nieuw
ontwikkeld model. Uiteraard
is de bouwwijze van de auto
vergelijkbaar met als basis
een ladderchassis. Met zijn
lengte van 4,49 meter is de
Grand Cherokee echter ruir
twintig centimeter langer.
de Cherokee en Grand
Cherokee niet naast elkaar
gezet worden, lijken de
formaten redelijk overeen te
komen.
zetten. De starre ophanging
komt dan namelijk in een
vreemde kadanz, waardoor de
carrosserie ook zijdelings
gaat bewegen. In eerste
instantie lijkt het alsof de
banden allemaal lek staan, of
dat de wielen niet goed
vastzitten. Maar nee, dit is
onderdeel van typisch
Amerikaans 'comfort'.
Jaarlijks keurt de Duitse TUV
vele miljoenen auto's in vier
categoriën: drie, vijf, zeven en
tien jaar oud. Er werden in
1992 4,5 miljoen auto's in de
klasses aan een keuring
onderworpen, verdeeld over
80 verschillende modellen.
Wederom scoort Toyota
uitstekend, zowel met de
Starlet, Corolla, Carina als
Camry.
De Starlet en Carina
behaalden diverse eerste
plaatsen. Opvallend is dat in
vergelijking met vorig een nog
kleiner percentage Toyota's
gebreken vertoonde.
De TUV bekijkt onder andere
de stuurinrichting,
reminstallatie, remleidingen,
Renault heeft over 1992 een winst weten te behalen van vijf
miljard Franse frank, wat een stijging betekent ten opzichte
van het voorafgaande jaar met 84,5 procent. De
geconsolideerde omzet van het Renault-concern over 1992
bedraagt 179.449 miljoen frank, tegen 165.974 miljoen in
1991. Dat betekent dat Renault haar omzet met 8,1 procent
zag stijgen, ondanks afnemende economische groei. De
omzetstijging is met name te danken aan de divisie
Automobielen. Deze divisie vertegenwoordigde namelijk
83,6 procent van de omzet, tegen 80,7 procent in 1991. In de
vrachtwagendivisie daalde het omzetpercentage van 16,1
in 13,7 procent. De divisie "Overige industriële
ondernemingen" was goed voor 2,7 procent van de totale
omzet tegen 3,2 procent in 1991.
De buiten Frankrijk door het Renault-concern
gerealiseerde omzet is met 9,2 procent gestegen en
bedraagt 93,800 miljoen frank, ofwel 52,3 procent van de
totale omzet. Renault heeft in 1992 de beste
verkoopresultaten sinds 1983 geboekt. Wereldwijd zijn
2.045.030 voertuigen verkocht. In het Europese
personenwagensegment behaalde Renault een
marktaandeel van 10,6 procent.
De nettowinst - na belastingen - van Renault over 1992
bedraagt 5.680 miljoen frank, ofwel een verhoging van 84,5
procent ten opzichte van 1991, toen een winst werd geboekt
van 3.078 miljoen frank. In 1992 konden de schulden van het
concern opnieuw worden teruggebracht. Bedroegen de
netto financiële schulden over 1991 nog 9,4 procent van de
omzet, eind 1992 was dit percentage gedaald tot 7 procent,
ofwel 12.550 miljoen frank.
De investeringen stegen met 18,7 procent van 9.434 miljoen
in 1991 naar 11.197 miljoen in 1992.
Onderbeplating
Maken we het directe
vergelijk wel, dan zien we
naast de grotere carrosserie
ook een wat bollere
vormgeving en valt de
achterover hellende grille
duidelijk op. De Cherokee
Limited heeft een
typebenaming in goud, terwijl
ook de spaken van de wielen
in deze kleur zijn uitgevoerd.
Verder zijn de bumpers en
onderbeplating van de
carrosserie van een gouden
sierstrip voorzien en is ook
voor een bijpassende striping
gezorgd. De bumpers, grille en
buitenspiegels zijn in de
carrosseriekleur uitgevoerd.
De achterbumper heeft een
diepe uitsnede, zodat ondanks
de forse wegenhoogte de worden gekozen, te
tildrempel beperkt blijft. Door D- stand middels e
Traditie
De motor, die een fantastisch
geluid maakt, draait bij
constante snelheden
uitzonderlijk weinig toeren.
Een dergelijke V8 moet een
lang leven beschoren zijn. De
Grand Cherokee haalt een top
van 180 km/u en heeft 9,8
seconden nodig om de 100
km/u te bereiken. Bij deze
prestaties past prima de
standaard geleverde ABS-
installatie. In tegenstelling tot
de kleine Cherokee, beschikt
de Grand Cherokee over
permanente
vierwielaandrijving. Met een
hendel op de console kan in
extreme situaties de lage
gearing worden
ingeschakeld. Mocht de
Grand Cherokee overigens
veelvuldig in het terrein
worden gebruikt, dan is de
aanschaf van andere banden
zeer aan te bevelen. De af
fabriek geleverde exemplaren
zijn bedoeld voor glad asfalt,
want daar zullen we de auto
voornamelijk vinden.
Op dat asfalt voelt de auto
zich ook hef beste thuis. Jeep
heeft geheel volgens traditie
gekozen voor een starre
wielophanging, zowel voor
als achter met schroefveren
en torsiestabilisatoren. Deze
keuze Reeft absoluut
gevolgen. Als Europeanen zijn
wij doorgaans compacte
auto's gewend met
onafhankelijke
wielophanging en een
De standaarduitvoering
van de Astra Cabrio is zeer
compleet met elektrische
raambediening,
sportstoelen, getint glas,
radio-voorbereiding met
zes luidsprekers en
elektrische antenne,
pollenfilter en
hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel. Verder
worden geleverd een
vijfbak, deelbaar
neeklapbare achterbank,
afsluitbaar
dashboardkastje,
meegespoten spiegels en
bumpers en 185/60R14
banden.
De optielijst vermeldt de
reeds vermelde ABS, airbag
en elektrisch bediende kap,
maar ook hoofdsteunen
achterin, bredere banden
en lichtmetalen velgen.
Vanaf mei zal Opel de
nieuwe Astra Cabrio in de
verschillende Europese
landen gaan uitleveren.
Technische gegevens:
Merk en type: Jeep Grand
Cherokee V8
Aantal cilinders: 8 in V-vorm
Cilinderinhoud: 5210 cc
Boring x slag: 99,34 x 84,12 mm
Vermogen: 215 pk bij 4750
tr/min
Koppel: 375 Nm bij 3050 tr/min
Afmetingen: lengte 4,488
meter, breedte 1,80 meter
Gewicht: 1806 kg
Prestaties: topsnelheid 180
km/u
acceleratie 0-100 in 9,8 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 11
liter/lOOkm
ur. bij 120 km/u 14,9 liter/100 km
1 op stadsverkeer 19,6 liter/100 km
Prijs: f.111.775,=
Wegenbelasting:
f.489,per 3 mnd.
Jfl GB-LL-94
IkvMi
i