JEEP GRAND CHEROKEE V8 Opel Astra Cabrio AUTOTEST Amerikaans UIAN Forse winst voor Renault Prijzenfestival bij Renault-dealer van der Boom 'A' 7/ I i »LER laken. ■ALERS 66-1553 Jeep, adge 1 astRA art 1993 -pagina2 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 25 maart 1993 - pagina 3 stuurbe- MELDIG. het imma: ing npers n trekt ce n beurt f.467,= tot glas, [met Vervolg van pagina 1 ?rcedes-Benz n bij ons nze beurt, is ook ris 3 In r staat i eerste 1985 1985 1986 1987 1988 1989 1986 1988 1979 1984 1986 1986 1987 1987 1988 1988 1988 1989 1990 1990 1990 1987 1988 1988 1988 1989 1990 1990 1990 1991 1991 de ia als i als Limited kost wijl de door ons l ix.775,= moet de neigir Cherokei trisch i. Deze a goed als >rdt t als i onderuit uviitelijkhei erie is heel b _j de hoge zit 1 zicht op de re, r. De skrachtiging is licht, zodat het geen om de 1800 kg □los van richting te Prijzen De overzicht^ carrosserie L en door i prima verkeer, stuurbel uitermate lie moeite kost c wegende kol veranderen. Van een V8 mag je absoluut geen gunstige verbruikcijfers verwachten. Toch stelde de Grand Cherokee niet teleur. Gemiddeld noteerden we l-r 6,7 en dat valt nog alles mee. Prijstechnisch en wat eigenschappen betreft zit de op het dashboard de overdrive kqp worden uit- of ingeschakeld. ipacte bouw, istructie en weggedrag verklaren, maar joed te praten. -is de Grand le punten een an zijn kleinere is gekozen voor een Vorige week werd bij de Tilburgse Renault-dealer van der Boom aan de Goirkestraat een achttiendaagse reis naar Zweden uitgereikt. Deze week maakte verkoopleider Rien Meesters Mevrouw Voorheyen en haar zoon gelukkig met twee sportieve fietsen ter waarde van f.2.600,=. Mevrouw Voorheyen is bij Renault geen onbekende. Zij startte met een Renault 4, gevolgd door 6 Renaults 5. Voor haar beroep als verloskundige heeft zij een betrouwbar auto nodig. Zij is erg tevreden over haar Renault en de service van van der Boom. De fietsen werden uitgereikt in het kader van het Renault Lente Festival. tweede. De Corolla en Camry treden overigens in de voetsporen van deze toppers. Beide auto's komen in de verschillende klasses bijna iedere keer in de top tien van minst storingsgevoelige auto's voor. De bevindingen van de TUV worden onderstreept door de ADAC, de Duitse wegenwacht. Vooral de Carina blijkt hier ten opzichte van zijn concurrenten het minst vaak pech te hebben. bijvoorbeeld lederen bekleding en de elektr bediende stoelen. stoelen zitten alleen goed als de Jeep-houding word aangenomen. Je moet i bestuurder enigszins c gaan hangen met het stuurwiel in je schoot. De auto heeft een veelheid aan knopjes, onder andere voor de vier elektrisch bediende portierruiten, de spiegelverstelling, verlichting, achterruitwisser, cruise-control, achterruitverwarming, boordcomputer/buitentemper atuurmeter en de verwarming en ventilatie. Natuurlijk heeft de Grand Cherokee airconditioning. Middels een digitale display kan de werking van het geheel worden ingesteld. Standaard is ook een airbag in het stuurwiel. De afwerking is weer zeer Amerikaans. Er i gebruik gemaakt van imitatiehout en vooral veel plastic. De afwerking zou wat minder slordig kunnen. Wie bijvoorbeeld de sigarette- aansteker wil gebruiken, trekt de onderkant van de console helemaal mee naar voren. sid van de -i behoorlijk ::t heb je i rest van het vanwege zijn comj Gezien de cons afkomst is dit n absoluut te i zeker niet gc In het interieur ii Cherokee op alk slagje ruimer dar broer. Er is gekoz vrij strakke vormgeving van het dashboard. Met zes klokken worden de verschillende functies van de auto in de gaten gehouden. De Cherokee V8 wordt uitsluitend geleverd in de zeer luxueuze Limited-uitvoering met De nieuwe Grand Cherokee van Jeep is absoluut een fraaie verschijning. De auto oogt krachtig, heeft een bijzonder complete uitrusting en biedt veel binnenruimte. De V8-motor is typisch Amerikaans en past prima bij dit rij- ijzer. Het rij-gedrag blijkt niet echt bij de Europese wensen aan te sluiten, terwijl de afwerking toch wel wat beter kan. Een leuke auto voor de echte liefhebber. Afwerking De bestaande Cherokee heeft welliswaar een vergelijkbaar onderstel, maar vertoont deze eigenschappen veel minder, Grand Cherokee in 1 topsegment van de terreinwagens. De serie begint bij de iets eenvoudiger uitgeruste 4.0i Laredo voor f.88.050,-. Dezelfde auto c’ f. 104.775,= terwijl gereden V8 f.111.) opbrengen. De meest complete 'gewone' Cherokee in Limited-uitgave met leer, airco, ABS en automaat kost f.97.680,=. W,ie de extra ruimte niet nodig heeft is wat rijgedrag betreft beter met dit bestaande model uit. roestvorming aan de dragende carrosseriedelen en het onderstel. De TUV hanteert hierbij strengere normen dan de Nederlandse APK. De Toyota Starlet is in de categorie tot drie en zeven jaar de auto met de minste technische gebreken. In de klasse tot drie jaar wordt de eerste plaats gedeeld met de Carina van hetzelfde merk. de categorie tot vijf jaar i de Carina alleen op de e plaats, de Starlet op de zijn hoge stand op de wielen, dikke spatbordranden, stootblokken op de bumpers, dakrailirig en forse neus is de Grand Cherokee een stoere auto op een beschaafde manier. Toch blijft de 'kleine' Cherokee met zijn kortere, uim vierkante carrosserie veel r. Als kenmerkender. Al bij al is de Grand Cherokee een indrukwekkende verschijning die opvalt in het verkeer. De Grand Cherokee mag gezien worden als opvolger van de Grand Wagoneer. Dat laatste model was het topmodel uit de oude Cherokee-reeks en bleef tot voor enkele jaren terug in produktie. Het is niet vreemd dat Jeep naast de bekende 4 liter 6 cilinder, in de nieuweling ook een V8 levert. De typisch Amerikaanse krachtbron heeft een zuigerverplaatsing van 5210 cc en komt daarmee tot een redelijk vermogen van 215 pk bij 4750 tr/min. Het maximale koppel van 375 Nm is al bij 3050 tr/min volledig beschikbaar. Natuurlijk is de motor gekoppeld aan een viertraps automaat met zeer Europees de selecteurhendel op de vloer. Met deze hendel kan voor drie overbrengingen -j-1-terwijl in de i een knopje bijbehorend relatief hoogstaand comfort. Ook Amerikanen zijn zeer gesteld op comfort, maar op hun eigen manier. Dit betekent dat de Grand Cherokee op de snelweg vrijwel constant heel lichtjes dribbelt. Bij stadse snelheden over een strakke ondergrond is er helemaal niets aan de hand. Wie echter met zo'n 40 tot 50 km/u over een klinkerweg rijdt met elkaar opvolgende uithollingen overdwars, krijgt ;ing zijn Grand ree langs de kant te In de tijd dat Jeep de huidige Cherokee ontwikkelde, waren de aandelen van dit historische merk voor een groot deel in handen van Renault. De invloed van het Franse merk is op verschillende details overduidelijk, zodat de auto op de Europese markt bijzonder is aangeslagen. Bij de nieuwe Grand Cherokee is globaal de styling van de bestaande Cherokee aangehouden, maar zijn verder alle elementen typisch Amerikaans. We reden de Limited met 5.2 liter V8-motor. Alhoewel de naam anders doet vermoeden, is de Grand Cherokee een volledig nieuw ontwikkeld model. Uiteraard is de bouwwijze van de auto vergelijkbaar met als basis een ladderchassis. Met zijn lengte van 4,49 meter is de Grand Cherokee echter ruir twintig centimeter langer. de Cherokee en Grand Cherokee niet naast elkaar gezet worden, lijken de formaten redelijk overeen te komen. zetten. De starre ophanging komt dan namelijk in een vreemde kadanz, waardoor de carrosserie ook zijdelings gaat bewegen. In eerste instantie lijkt het alsof de banden allemaal lek staan, of dat de wielen niet goed vastzitten. Maar nee, dit is onderdeel van typisch Amerikaans 'comfort'. Jaarlijks keurt de Duitse TUV vele miljoenen auto's in vier categoriën: drie, vijf, zeven en tien jaar oud. Er werden in 1992 4,5 miljoen auto's in de klasses aan een keuring onderworpen, verdeeld over 80 verschillende modellen. Wederom scoort Toyota uitstekend, zowel met de Starlet, Corolla, Carina als Camry. De Starlet en Carina behaalden diverse eerste plaatsen. Opvallend is dat in vergelijking met vorig een nog kleiner percentage Toyota's gebreken vertoonde. De TUV bekijkt onder andere de stuurinrichting, reminstallatie, remleidingen, Renault heeft over 1992 een winst weten te behalen van vijf miljard Franse frank, wat een stijging betekent ten opzichte van het voorafgaande jaar met 84,5 procent. De geconsolideerde omzet van het Renault-concern over 1992 bedraagt 179.449 miljoen frank, tegen 165.974 miljoen in 1991. Dat betekent dat Renault haar omzet met 8,1 procent zag stijgen, ondanks afnemende economische groei. De omzetstijging is met name te danken aan de divisie Automobielen. Deze divisie vertegenwoordigde namelijk 83,6 procent van de omzet, tegen 80,7 procent in 1991. In de vrachtwagendivisie daalde het omzetpercentage van 16,1 in 13,7 procent. De divisie "Overige industriële ondernemingen" was goed voor 2,7 procent van de totale omzet tegen 3,2 procent in 1991. De buiten Frankrijk door het Renault-concern gerealiseerde omzet is met 9,2 procent gestegen en bedraagt 93,800 miljoen frank, ofwel 52,3 procent van de totale omzet. Renault heeft in 1992 de beste verkoopresultaten sinds 1983 geboekt. Wereldwijd zijn 2.045.030 voertuigen verkocht. In het Europese personenwagensegment behaalde Renault een marktaandeel van 10,6 procent. De nettowinst - na belastingen - van Renault over 1992 bedraagt 5.680 miljoen frank, ofwel een verhoging van 84,5 procent ten opzichte van 1991, toen een winst werd geboekt van 3.078 miljoen frank. In 1992 konden de schulden van het concern opnieuw worden teruggebracht. Bedroegen de netto financiële schulden over 1991 nog 9,4 procent van de omzet, eind 1992 was dit percentage gedaald tot 7 procent, ofwel 12.550 miljoen frank. De investeringen stegen met 18,7 procent van 9.434 miljoen in 1991 naar 11.197 miljoen in 1992. Onderbeplating Maken we het directe vergelijk wel, dan zien we naast de grotere carrosserie ook een wat bollere vormgeving en valt de achterover hellende grille duidelijk op. De Cherokee Limited heeft een typebenaming in goud, terwijl ook de spaken van de wielen in deze kleur zijn uitgevoerd. Verder zijn de bumpers en onderbeplating van de carrosserie van een gouden sierstrip voorzien en is ook voor een bijpassende striping gezorgd. De bumpers, grille en buitenspiegels zijn in de carrosseriekleur uitgevoerd. De achterbumper heeft een diepe uitsnede, zodat ondanks de forse wegenhoogte de worden gekozen, te tildrempel beperkt blijft. Door D- stand middels e Traditie De motor, die een fantastisch geluid maakt, draait bij constante snelheden uitzonderlijk weinig toeren. Een dergelijke V8 moet een lang leven beschoren zijn. De Grand Cherokee haalt een top van 180 km/u en heeft 9,8 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. Bij deze prestaties past prima de standaard geleverde ABS- installatie. In tegenstelling tot de kleine Cherokee, beschikt de Grand Cherokee over permanente vierwielaandrijving. Met een hendel op de console kan in extreme situaties de lage gearing worden ingeschakeld. Mocht de Grand Cherokee overigens veelvuldig in het terrein worden gebruikt, dan is de aanschaf van andere banden zeer aan te bevelen. De af fabriek geleverde exemplaren zijn bedoeld voor glad asfalt, want daar zullen we de auto voornamelijk vinden. Op dat asfalt voelt de auto zich ook hef beste thuis. Jeep heeft geheel volgens traditie gekozen voor een starre wielophanging, zowel voor als achter met schroefveren en torsiestabilisatoren. Deze keuze Reeft absoluut gevolgen. Als Europeanen zijn wij doorgaans compacte auto's gewend met onafhankelijke wielophanging en een De standaarduitvoering van de Astra Cabrio is zeer compleet met elektrische raambediening, sportstoelen, getint glas, radio-voorbereiding met zes luidsprekers en elektrische antenne, pollenfilter en hoogteverstelling op de bestuurdersstoel. Verder worden geleverd een vijfbak, deelbaar neeklapbare achterbank, afsluitbaar dashboardkastje, meegespoten spiegels en bumpers en 185/60R14 banden. De optielijst vermeldt de reeds vermelde ABS, airbag en elektrisch bediende kap, maar ook hoofdsteunen achterin, bredere banden en lichtmetalen velgen. Vanaf mei zal Opel de nieuwe Astra Cabrio in de verschillende Europese landen gaan uitleveren. Technische gegevens: Merk en type: Jeep Grand Cherokee V8 Aantal cilinders: 8 in V-vorm Cilinderinhoud: 5210 cc Boring x slag: 99,34 x 84,12 mm Vermogen: 215 pk bij 4750 tr/min Koppel: 375 Nm bij 3050 tr/min Afmetingen: lengte 4,488 meter, breedte 1,80 meter Gewicht: 1806 kg Prestaties: topsnelheid 180 km/u acceleratie 0-100 in 9,8 sec. Verbruik: bij 90 km/u 11 liter/lOOkm ur. bij 120 km/u 14,9 liter/100 km 1 op stadsverkeer 19,6 liter/100 km Prijs: f.111.775,= Wegenbelasting: f.489,per 3 mnd. Jfl GB-LL-94 IkvMi i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 21