7^
wpü
kill
LANCIA DELTA
De zomer is op komst
CITROEN XANTIA
jf]
a
Minder
klachten
over
o.a.:
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
gebruikte
auto's
Lees verder
in dit nummer
Autotest:
Jeep
Grand Cherokee V8
Pag. 3
Escort Cabrio
nu ook
in nieuw jasje
Pag.: 7
Historie:
100 jaar
dieselmotor
Pag.: 7
art
Het weer
ft
gsi i
fa
art 1993 -pagina 18
at het de
sging van
rt Tilburg
eentelijke
jen ander
tnaal ge-
Donderdag 25 maart 1993
i praktijk
istad. Als
e sterkst
s Tilburg
stedelijk
srs prees
striestad’.
0.000 in-
tudenten
i. Met de
id die de
a met een
ieen
iende
rijfeleven.
vormen
i, muziek-
attractie-
igrijpt het
nt u met
iformatie-
ntwoord-
3/358575.
Lees verder op pagina 3
A D
■RGES
In
e personenauto's
srbeterd. Dit stelt
IG
/ENTEN
gemeente
itwikkeld
Jaargang 5
Nummer 14
die
ontwerp
•de
rigde
versterkte
1 het merk
1 was. Het
thet
(kerste Winkel Van Tilburg
iat60, Tilburg-Tel. 013-365470
uitvoei
verwar
van de
zal
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
langzaam weer
bladeren en de helder
blauwe lucht voorspeld
veel goeds. Alhoewel
het nog enige maanden
duurt, voordat het echt
zomer wordt, zijn de
voortekenen uitstekend.
Goede verwachtingen
heeft ook de auto-
industrie als we kijken
naar de nieuwe
cabriolets die dit jaar
verschijnen. Opel zal
binnenkort de nieuwe
Astra Cabriolet de weg
op sturen. De auto
beleefde zijn
wereldpremière in
Genève.
Oplage: 96.785 ex.
Ondanks de komst van de
nieuwe Lancia Delta, blijft de
bestaande HF integrale de
Lancia-kleuren in de rally-
wereld verdedigen en blijft
ook de produktie- versie
voorlopig op het programma.
Onlangs werd de uiterst
potente Integrale zelfs op
diverse details aangepast.
De Delta Integrale gaat nu een
eigen leven binnen het
Lancia-programma leiden.
De nieuwste versie zal vanaf
mei in de verkoop gaan.
De auto heeft een 2 liter 16-
Twee motoren
Door de Astra sedan als basis
te nemen, biedt de nieuwe
Cabrio niet alleen veel ruimte
aan vier volwassenen
inzittenden, maar is er ook een
bagagecompartiment van 390
liter beschikbaar en daarmee
is de Astra leider in zijn
klasse. Uiteraard kan de
rugleuning van de achterbank
minimum beperkt.
Veel aandacht is er besteed
aan de cabriokap, die nu zeer
gemakkelijk te openen en
sluiten is. Opel stak hiervoor
ook zijn licht op bij Bertone
Saab. Een elektrisch bedie
kap behoort ook tot de
mogelijkheden. Natuurlijk is
de Astra Cabrio zeer fraai met
geopende kap, maar ook
gesloten oogt de auto
uitgebalanceerd. Met dichte
kap heeft de auto een
bijzonder goede Cw-waarde
van maar liefst 0,33. De
uitrusing komt voor een groot
deel overeen met die van
bestaande Astra-modellen. Zo
heeft ook de Cabrio
gordelspanners en kan een
airbag tegen meerprijs
worden verkregen.
Vanaf 20 april is bij de
Nederlandse Citroën-dealers
de nieuwe Xantia in de
showroom te bewonderen.
Deze auto past prima tussen
de ZX en XM en vervangt als
zodanig de duurdere types uit
de BX-reeks. De Xantia zal het
moeten gaan opnemen tegen
bijvoorbeeld de Opel Vectra,
Ford Mondeo, VW Passat,
Peugeot 405 en Mazda 626.
1992 werd het segment
gedomineerd door de Opel
Vectra, Volvo 400 en Mazda
626. Of de Xantia ooit de
gigantische verkoopaantallen
van BX zal halen, valt echter te
betwijfelen. De auto zit
duidelijk in een iets hoger
segment. Van de BX werden er
sinds 1983 175.000 stuks in ons
land afgezet. De nieuwe
Xantia is in ieder geval weer
een echte Citroen met een
eigenzinnige vormgeving van
de carrosserie en
hydropneumatische vering.
Afhankelijk van de
Tot nu toe was de bij Bertone
in Italië gebouwde en
ontworpen Kadett Cabrio
gebaseerd op het driedeurs
model. Bij de nieuwe Astra
Cabriolet werd uitgegaan van
de langere basis van de
sedan. Hierdoor is de
nieuweling nog meer dan zijn
voorganger een volwaardige
vierzitter. Natuurlijk namen
de ontwerpers van Bertone de
pen weer ter hand en wordt
ook de produktie weer in Italië
verzorgd.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goirle,
Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Ber-
kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel
enHilvarenbeek.
worden neergeklapt.
De nieuwe Astra Cabrio komt
binnenkort beschikbaar in
twee motorvariant en. De 115
pk 2.0 liter kennen we al uit de
Kadett GSi en vele andere
Opel-modellen. De auto haalt
hiermee een top van 195 km/u
en heeft 10 seconden nodig om
vanuit stilstand de 100 km/u te
behalen. Het koppel van 170
Nm bij 2600 tr/min zorgt voor
veel souplesse al bij lage
toerentallen. Daarnaast wordt
in de Astra Cabrio de
sportieve variant van de
eveneens bekende 1.4 liter
krachtbron aangeboden: 82
pk, 175 km/u en 0-100 km/u in
13,5 seconden. De
wielophanging is voor het
grootste deel van de Astra
sedan overgenomen, echter
met veer- en
dempingskarakteristieken die
speciaal op de Cabrio zijn
aangepast. Standaard zijn
geventileerde remschijven
voor en trommels achter.
Uiteraard worden achter bij
toepassing ABS remschijven
gemonteerd.
remschijven en geven de auto
een duidelijk vernieuwde
uitstraling. Standaard zijn de
205/45ZR16 banden. Nieuw is
ook de racy aluminium
tankdop. In het interieur zien
we een nieuwe driespaaks
stuurwiel en standaard
Recaro stoelen met Alcantare
bekleding.
De liefhebber kan kiezen uit
de kleuren wit, rood en donker
blauw. Standaard zijn verder
ABS, airconditioning,
mistlampen en verstelbare
koplampen.
motori sering wordt de
computergestuurde
hydractieve vering toegepast.
Het programma start met een
1.8 liter in basis X-uitvoering
voor f .37.900,-. Hiermee loopt
de Xantia prima in de pas met
de meest bekende
concurrenten. In september
volgt ook nog een 1.6 X,
waarvan de prijs nu nog niet
bekend is. De uitrusting omvat
onder meer
stuurbekrachtiging, getint
glas, zonnegordijn achter, in
hoogte verstelbaar stuurwiel,
toerenteller, hoogteverstelling
op de gordels voor,
dwarsbalken in de portieren
en gordelspanners voor. Het
tweede model is de 1.8 SX voor
f.41.500,=, terwijl dezelfde auto
met 2 liter-motor voor
f.44.500,= in de prijslijst komt.
De 1.6 en 1.8 liter hebben
hydropneumatisch vering,
terwijl vanaf de 2.0 de
hydractieve variant wordt
toegepast. De SX is verder
Het afgelopen jaar is de
kwaliteit van goede
gebruikte personenauto's
verder verbeterd. Dit stelt
de Bovag in haar
jaarverslag over 1992. De
Bovag concludeert dit uit
het feit dat het aantal
klachten over auto's met
Bovag- garantiebewijs in
1992 verder daalde. Het
aantal afgegeven Bovag-
garantiebewijzen voor
gebruikte personenauto's
heeft zich de laatste jaren
gestabiliseerd op
ongeveer 170.000 stuks.
Het aantal
garantieklachten daalde
echter van 616 in 1989 tot
372 in 1992. Volgens de
Bovag komt dit door de
immer stijgende kwaliteit
van de personenauto
(auto's worden steeds
knapper) en ook doordat
in de autobedrijven
gebruikte auto's steeds
beter voor aflevering
klaar worden gemaakt.
Van de 372
garantieklachten
beoordeelde de Bovag
overigens 40% als niet
gegrond. Het aantal
klachten over uitgevoerde
reparaties en onderhoud
bleef stabiel. Slechts 565
klachten moesten in
behandeling worden
genomen (op enkele
tientallen miljoenen
transacties). Van deze 565
klachten bleek 70%
ongegrond.
De ontwikkeling van een
nieuwe auto kost vele
jaren en heel veel
manuren. Alle specialisten
van een merk buigen zich
over een dik dossier
waarin de directie de
wensen en eisen heeft
geformuleerd. Niet zelden
worden ook externe
ontwerpstudio's
ingeschakeld. Als
eenmaal duidelijk is in
welke klasse de auto moet
komen, worden de andere
randvoorwaarden
opgesteld. Er zijn
natuurlijk veel zaken
waarmee de ontwerper
rekening moet houden. Je
kunt bijvoorbeeld wel een
zeer compacte
motorruimte maken, maar
waar laat je dan bij
duurdere uitvoeringen
bijvoorbeeld de
airconditioning. Op
vergelijkbare wijze
ontstaan in een auto op
veel punten ruimtes, die in
eerste aanblik loos lijken
te zijn. Ook stellen
gebruikte materialen
beperkingen aan het werk
van de ontwerper.
Afgezien nog van het feit
dat rekening moet worden
gehouden met de eisen die
de klant over enkele jaren
zal gaan stellen, en dan
noemen we nog niet eens
de steeds wijzigende
wetgeving in de
verschillende landen.
Toch zijn er factoren die
het uiteindelijke i
van een auto bepalen,
waar je helemaal niet over
zou denken. Wat denk je
bijvoorbeeld van het weer.
Wat heeft het weer nu te
maken met een auto-
ontwerp. Citroën stylist
Dan Abrahamson vertelde
dat bij de presentatie van
het Xantia-ontwerp aan de
hoofddirectie van het merk
het extreem koud v
is gebruikelijk dat
ontwerp dan in de
buitenlucht getoond wordt
te midden van eventuele
concurrenten. President-
directeur Jacques Calvet
heeft altijd zijn eigen
mening over nieuwe
modellen, en komt altijd
wel met bedenkingen en
voorstellen tot
verandering. De lage
temperatuur deed hem
echter zeer snel het
ontwerp goedkeuren, om
maar weer snel naar
binnen te kunnen. "Die
wijzigingen hebben we
zelf later doorgevoerd",
aldus Abrahamson...
Tony Vos
kleppen turbomotor die bij
5750 tr/min een vermogen
levert van 215 pk. Om het
racebloed wat bij deze Delta
door de aderen stroomt te
onderlijnen, is de cilinderkop
rood gespoten.
De kunststof dakranden
worden in de carrosseriekleur
meegespoten en vormen een
harmonieuze overgang tussen
het dak en de ruiten van
solextra-glas.
De nieuwe 16 inch
lichtmetalen velgen zorgen
voor een betere koeling van de
Vibratiedempers
Bertone en Opel plaatsten
zichzelf niet voor de meest
eenvoudige klus. De Astra
Cabrio is welliswaar op de
sedan gebaseerd, maar heeft
bijvoorbeeld maar twee
portieren. Bovendien is in
vergelijking met de
voorganger de rollbar
vervallen. Dit betekent dat er
veel zwaardere eisen werden
gesteld aan de stijfheid van
de carrosserie. De Cabrio
heeft natuurlijk
verstevigingsbalken in de
portieren, een extra
dwarsversteviging onder de
achterzitting, een
versteviging achter de
achterbank, verstevigde
deurstijlen en versterkte
zijpanelen. Ook de
torsiestijfheid van de
voorruitomlijsting nam ten
opzichte van de Kadett fors
toe. Nieuw zijn de
hydraulische
vibratiedempers. Deze heffen
de vaak hinderlijke
carrosserie-trillingen van een
cabriolet op. Het zijn twee tien
kilogram zware metalen
platen die in rubber bussen
zijn opgehangen. Omdat deze
dempers tegengesteld aan de
carrosserie trillen, worden
optredende vibraties tot een
voorzien van een deelbaar
neerklapbare achterbank,
armleuning achter en skiluik,
velours bekleding,
hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel, elektrisch
raambediening voor, centrale
vergrendeling met
afstandbediening,
achterruitewisser, kantelbare
hoofdsteunen,oliepeilmeter
en een vertragingsinterval op
de binnenverlichting. Aan de
top staat de 2 liter 16-klepper
met een zeer complete
uitrusting voor f.61.500,=De
uitvoering van de 16V VSX is
zeer compleet met ABS,
lichtmetalen velgen,
metaallok, met leer bekleed
stuurwiel, hoofdsteunen
achter, elektrisch
ruitbediening achter en een
anti-diefstal code. Het
programma wordt in
september naast de 1.6X ook
nog uitgebreid met een 1.9
diesel X en 1.9 turbodiesel SX
aring. Citroën Nederland
rcht dat maar liefst 37%
Je verkopen naar de 1.8 X
zal gaan en 26% naar de 1.6.
Dit jaar krijgt Nederland 5.000
stuks van de Xantia
toebedeeld, terwijl er volgend
jaar naar verwachting 10.000
zullen worden afgezet.
Op de Xantia zijn een aantal
aantrekkelijke extra te
verkrijgen zoals ABS
(f.3.900,=), automatische
versnellingsbak (f.3.500,-),
schuifdak (f.2.100,=), lederen
bekleding (f.3.990,-),
airconditioning (f.4.300,=) en
metaallok (f.870,-).