7^ wpü kill LANCIA DELTA De zomer is op komst CITROEN XANTIA jf] a Minder klachten over o.a.: Bijlage van: DeTilburgseKoerier gebruikte auto's Lees verder in dit nummer Autotest: Jeep Grand Cherokee V8 Pag. 3 Escort Cabrio nu ook in nieuw jasje Pag.: 7 Historie: 100 jaar dieselmotor Pag.: 7 art Het weer ft gsi i fa art 1993 -pagina 18 at het de sging van rt Tilburg eentelijke jen ander tnaal ge- Donderdag 25 maart 1993 i praktijk istad. Als e sterkst s Tilburg stedelijk srs prees striestad’. 0.000 in- tudenten i. Met de id die de a met een ieen iende rijfeleven. vormen i, muziek- attractie- igrijpt het nt u met iformatie- ntwoord- 3/358575. Lees verder op pagina 3 A D ■RGES In e personenauto's srbeterd. Dit stelt IG /ENTEN gemeente itwikkeld Jaargang 5 Nummer 14 die ontwerp •de rigde versterkte 1 het merk 1 was. Het thet (kerste Winkel Van Tilburg iat60, Tilburg-Tel. 013-365470 uitvoei verwar van de zal Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur langzaam weer bladeren en de helder blauwe lucht voorspeld veel goeds. Alhoewel het nog enige maanden duurt, voordat het echt zomer wordt, zijn de voortekenen uitstekend. Goede verwachtingen heeft ook de auto- industrie als we kijken naar de nieuwe cabriolets die dit jaar verschijnen. Opel zal binnenkort de nieuwe Astra Cabriolet de weg op sturen. De auto beleefde zijn wereldpremière in Genève. Oplage: 96.785 ex. Ondanks de komst van de nieuwe Lancia Delta, blijft de bestaande HF integrale de Lancia-kleuren in de rally- wereld verdedigen en blijft ook de produktie- versie voorlopig op het programma. Onlangs werd de uiterst potente Integrale zelfs op diverse details aangepast. De Delta Integrale gaat nu een eigen leven binnen het Lancia-programma leiden. De nieuwste versie zal vanaf mei in de verkoop gaan. De auto heeft een 2 liter 16- Twee motoren Door de Astra sedan als basis te nemen, biedt de nieuwe Cabrio niet alleen veel ruimte aan vier volwassenen inzittenden, maar is er ook een bagagecompartiment van 390 liter beschikbaar en daarmee is de Astra leider in zijn klasse. Uiteraard kan de rugleuning van de achterbank minimum beperkt. Veel aandacht is er besteed aan de cabriokap, die nu zeer gemakkelijk te openen en sluiten is. Opel stak hiervoor ook zijn licht op bij Bertone Saab. Een elektrisch bedie kap behoort ook tot de mogelijkheden. Natuurlijk is de Astra Cabrio zeer fraai met geopende kap, maar ook gesloten oogt de auto uitgebalanceerd. Met dichte kap heeft de auto een bijzonder goede Cw-waarde van maar liefst 0,33. De uitrusing komt voor een groot deel overeen met die van bestaande Astra-modellen. Zo heeft ook de Cabrio gordelspanners en kan een airbag tegen meerprijs worden verkregen. Vanaf 20 april is bij de Nederlandse Citroën-dealers de nieuwe Xantia in de showroom te bewonderen. Deze auto past prima tussen de ZX en XM en vervangt als zodanig de duurdere types uit de BX-reeks. De Xantia zal het moeten gaan opnemen tegen bijvoorbeeld de Opel Vectra, Ford Mondeo, VW Passat, Peugeot 405 en Mazda 626. 1992 werd het segment gedomineerd door de Opel Vectra, Volvo 400 en Mazda 626. Of de Xantia ooit de gigantische verkoopaantallen van BX zal halen, valt echter te betwijfelen. De auto zit duidelijk in een iets hoger segment. Van de BX werden er sinds 1983 175.000 stuks in ons land afgezet. De nieuwe Xantia is in ieder geval weer een echte Citroen met een eigenzinnige vormgeving van de carrosserie en hydropneumatische vering. Afhankelijk van de Tot nu toe was de bij Bertone in Italië gebouwde en ontworpen Kadett Cabrio gebaseerd op het driedeurs model. Bij de nieuwe Astra Cabriolet werd uitgegaan van de langere basis van de sedan. Hierdoor is de nieuweling nog meer dan zijn voorganger een volwaardige vierzitter. Natuurlijk namen de ontwerpers van Bertone de pen weer ter hand en wordt ook de produktie weer in Italië verzorgd. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Ber- kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel enHilvarenbeek. worden neergeklapt. De nieuwe Astra Cabrio komt binnenkort beschikbaar in twee motorvariant en. De 115 pk 2.0 liter kennen we al uit de Kadett GSi en vele andere Opel-modellen. De auto haalt hiermee een top van 195 km/u en heeft 10 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te behalen. Het koppel van 170 Nm bij 2600 tr/min zorgt voor veel souplesse al bij lage toerentallen. Daarnaast wordt in de Astra Cabrio de sportieve variant van de eveneens bekende 1.4 liter krachtbron aangeboden: 82 pk, 175 km/u en 0-100 km/u in 13,5 seconden. De wielophanging is voor het grootste deel van de Astra sedan overgenomen, echter met veer- en dempingskarakteristieken die speciaal op de Cabrio zijn aangepast. Standaard zijn geventileerde remschijven voor en trommels achter. Uiteraard worden achter bij toepassing ABS remschijven gemonteerd. remschijven en geven de auto een duidelijk vernieuwde uitstraling. Standaard zijn de 205/45ZR16 banden. Nieuw is ook de racy aluminium tankdop. In het interieur zien we een nieuwe driespaaks stuurwiel en standaard Recaro stoelen met Alcantare bekleding. De liefhebber kan kiezen uit de kleuren wit, rood en donker blauw. Standaard zijn verder ABS, airconditioning, mistlampen en verstelbare koplampen. motori sering wordt de computergestuurde hydractieve vering toegepast. Het programma start met een 1.8 liter in basis X-uitvoering voor f .37.900,-. Hiermee loopt de Xantia prima in de pas met de meest bekende concurrenten. In september volgt ook nog een 1.6 X, waarvan de prijs nu nog niet bekend is. De uitrusting omvat onder meer stuurbekrachtiging, getint glas, zonnegordijn achter, in hoogte verstelbaar stuurwiel, toerenteller, hoogteverstelling op de gordels voor, dwarsbalken in de portieren en gordelspanners voor. Het tweede model is de 1.8 SX voor f.41.500,=, terwijl dezelfde auto met 2 liter-motor voor f.44.500,= in de prijslijst komt. De 1.6 en 1.8 liter hebben hydropneumatisch vering, terwijl vanaf de 2.0 de hydractieve variant wordt toegepast. De SX is verder Het afgelopen jaar is de kwaliteit van goede gebruikte personenauto's verder verbeterd. Dit stelt de Bovag in haar jaarverslag over 1992. De Bovag concludeert dit uit het feit dat het aantal klachten over auto's met Bovag- garantiebewijs in 1992 verder daalde. Het aantal afgegeven Bovag- garantiebewijzen voor gebruikte personenauto's heeft zich de laatste jaren gestabiliseerd op ongeveer 170.000 stuks. Het aantal garantieklachten daalde echter van 616 in 1989 tot 372 in 1992. Volgens de Bovag komt dit door de immer stijgende kwaliteit van de personenauto (auto's worden steeds knapper) en ook doordat in de autobedrijven gebruikte auto's steeds beter voor aflevering klaar worden gemaakt. Van de 372 garantieklachten beoordeelde de Bovag overigens 40% als niet gegrond. Het aantal klachten over uitgevoerde reparaties en onderhoud bleef stabiel. Slechts 565 klachten moesten in behandeling worden genomen (op enkele tientallen miljoenen transacties). Van deze 565 klachten bleek 70% ongegrond. De ontwikkeling van een nieuwe auto kost vele jaren en heel veel manuren. Alle specialisten van een merk buigen zich over een dik dossier waarin de directie de wensen en eisen heeft geformuleerd. Niet zelden worden ook externe ontwerpstudio's ingeschakeld. Als eenmaal duidelijk is in welke klasse de auto moet komen, worden de andere randvoorwaarden opgesteld. Er zijn natuurlijk veel zaken waarmee de ontwerper rekening moet houden. Je kunt bijvoorbeeld wel een zeer compacte motorruimte maken, maar waar laat je dan bij duurdere uitvoeringen bijvoorbeeld de airconditioning. Op vergelijkbare wijze ontstaan in een auto op veel punten ruimtes, die in eerste aanblik loos lijken te zijn. Ook stellen gebruikte materialen beperkingen aan het werk van de ontwerper. Afgezien nog van het feit dat rekening moet worden gehouden met de eisen die de klant over enkele jaren zal gaan stellen, en dan noemen we nog niet eens de steeds wijzigende wetgeving in de verschillende landen. Toch zijn er factoren die het uiteindelijke i van een auto bepalen, waar je helemaal niet over zou denken. Wat denk je bijvoorbeeld van het weer. Wat heeft het weer nu te maken met een auto- ontwerp. Citroën stylist Dan Abrahamson vertelde dat bij de presentatie van het Xantia-ontwerp aan de hoofddirectie van het merk het extreem koud v is gebruikelijk dat ontwerp dan in de buitenlucht getoond wordt te midden van eventuele concurrenten. President- directeur Jacques Calvet heeft altijd zijn eigen mening over nieuwe modellen, en komt altijd wel met bedenkingen en voorstellen tot verandering. De lage temperatuur deed hem echter zeer snel het ontwerp goedkeuren, om maar weer snel naar binnen te kunnen. "Die wijzigingen hebben we zelf later doorgevoerd", aldus Abrahamson... Tony Vos kleppen turbomotor die bij 5750 tr/min een vermogen levert van 215 pk. Om het racebloed wat bij deze Delta door de aderen stroomt te onderlijnen, is de cilinderkop rood gespoten. De kunststof dakranden worden in de carrosseriekleur meegespoten en vormen een harmonieuze overgang tussen het dak en de ruiten van solextra-glas. De nieuwe 16 inch lichtmetalen velgen zorgen voor een betere koeling van de Vibratiedempers Bertone en Opel plaatsten zichzelf niet voor de meest eenvoudige klus. De Astra Cabrio is welliswaar op de sedan gebaseerd, maar heeft bijvoorbeeld maar twee portieren. Bovendien is in vergelijking met de voorganger de rollbar vervallen. Dit betekent dat er veel zwaardere eisen werden gesteld aan de stijfheid van de carrosserie. De Cabrio heeft natuurlijk verstevigingsbalken in de portieren, een extra dwarsversteviging onder de achterzitting, een versteviging achter de achterbank, verstevigde deurstijlen en versterkte zijpanelen. Ook de torsiestijfheid van de voorruitomlijsting nam ten opzichte van de Kadett fors toe. Nieuw zijn de hydraulische vibratiedempers. Deze heffen de vaak hinderlijke carrosserie-trillingen van een cabriolet op. Het zijn twee tien kilogram zware metalen platen die in rubber bussen zijn opgehangen. Omdat deze dempers tegengesteld aan de carrosserie trillen, worden optredende vibraties tot een voorzien van een deelbaar neerklapbare achterbank, armleuning achter en skiluik, velours bekleding, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, elektrisch raambediening voor, centrale vergrendeling met afstandbediening, achterruitewisser, kantelbare hoofdsteunen,oliepeilmeter en een vertragingsinterval op de binnenverlichting. Aan de top staat de 2 liter 16-klepper met een zeer complete uitrusting voor f.61.500,=De uitvoering van de 16V VSX is zeer compleet met ABS, lichtmetalen velgen, metaallok, met leer bekleed stuurwiel, hoofdsteunen achter, elektrisch ruitbediening achter en een anti-diefstal code. Het programma wordt in september naast de 1.6X ook nog uitgebreid met een 1.9 diesel X en 1.9 turbodiesel SX aring. Citroën Nederland rcht dat maar liefst 37% Je verkopen naar de 1.8 X zal gaan en 26% naar de 1.6. Dit jaar krijgt Nederland 5.000 stuks van de Xantia toebedeeld, terwijl er volgend jaar naar verwachting 10.000 zullen worden afgezet. Op de Xantia zijn een aantal aantrekkelijke extra te verkrijgen zoals ABS (f.3.900,=), automatische versnellingsbak (f.3.500,-), schuifdak (f.2.100,=), lederen bekleding (f.3.990,-), airconditioning (f.4.300,=) en metaallok (f.870,-).

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 19