BUGATTI EB112 II EW® B i -.1/ ll CltroJn Vita 11 RE 8-1986 73000 km ƒ5950.- lm Technisch Betoverende creatie Aston Martin DB7 ii verfijnd tiers SST alen rfi Even regelen in een verloren uurtje. Flitsende sportwagen van Hyundai >0RN S T SSr ooo m..„ «oB=§ 000 m ■IJCK irt 1993 - pagina 10 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 18 maart 1993 - pagina 11 r 15.900 12.950, in Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg ►Tel.: 013-683911 l Hyur sign ii Udenhout, tel. 04241-1532. NISSAN DENISSEN BVa AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV T i 9.950, .PG. it 3-1984 2-1985 Lada 1200 katalysator Opel Manta 1.8 S Renault 11 Tl IONS i jaar garantie ILBURG 6341 -drs 16.950, Automaat Nieuw is niet r maar tevens i gekoppelde c »t alleen de motor, s de daaraan i automatische .1991 .1989 .1988 .1985 .1992 .1989 .1989 .1987 .1983 .1978 .1984 keunngs- APK Ud BOVAG kritiek kreeg men in Italië van alle kanten te horen. 000 ml” 100 m.... 000 m.... 700 m11 400 m1! 600 m1 .500 m1987 000 km1988 .600 m..„....1986 en en rijklaar GOIRLE 144582 XL - 5-drs 14.950 stapt rechts in, zodat hier de deur breder is gemaakt. In de HCD-2 zit de nieuwe Beta motor van Hyundai. Het is een 2 liter zestienklepper van lichtmetaal met keramische cilinderwanden. De krachtbron levert 114 kW en is voorzien van variabele kleptiming. In het interieur zijn haast alle denkbare electronisch foefjes te vinden inclusief autotelefoon, achteruitkijkspiegel met automatische dimmer en 4- 1983 112000 km ƒ3850. Nissan Gharry Udlesal 5-1985 168000 km ƒ6950.- 5- 1989 74800 km ƒ3975.- 81800 km ƒ6850.- 62000 km ƒ6900. Prijzen Veiligheid is in de Verenigde Staten anders dan in Europa al vele decennia een hoofditem. De Cadillac Seville en Eldorado voldoen aan de nieuwe eisen die in 1997 in de VS gesteld zullen gaan worden. Verder krijgen beide auto's een airbag voor zowel bestuurder als bijrijder. Het exemplaar van de bijrijder is boven in het dashboard gebouwd en is wat volume comfort heeft moeten inleveren. Overigens wordt het veersysteem van de auto electronisch geregeld afhankelijk van de carrosseriebewegingen. Het systeem gaat onder andere duiken of rollen van de carrosserie tegen bij remmen, optrekken en in bochten. Bovendien wordt de auto rustiger bij het gebruik van de kickdown. Ridderkerk - General Motors profiteert met haar complete aanbod Amerikaanse auto's van de merken Pontiac, Cadillac, Buick en Chevrolet van de hernieuwde belangstellling voor voertuigen van over de oceaan. Vooral Cadillac lijkt goed bij de wensen en eisen van de Europese klant aan te sluiten. De huidige Seville en Eldorado bieden in de topklasse een aantrekkelijk alternatief. Nieuw is de zogenaamde Northstar-motor die de rij-eigenschappen van de Cadillacs definitief op Europees niveau brengen. Ireenib i van rgen. Het ter verder p de Detroit jtorshow in januari leidde de onthulling van de HCD- Europa voor èvetezien i driepersoons je Hyundai i koerst naar de onderzoek is 3 meeste Typisch iets voor Jan Bertens Udenhout. Mark van Dijk weet daar alles van. "Natuurlijk" zegt 'ie steeds als een van onze klanten vraagt of hij even dit of even dat wil regelen. Moet ook kunnen vinden wij, in een autobedrijf waar service I bovenin het vaandel staat. Betekent overigens wel dat u van dat verloren uurtje een faktuurtje krijgt. Jean Lommers heet hij, onze admini strateur die er voor zorgt dat u geen cent te veel betaalt, en wij geen cent te kort komen. Aat, 6 T I Genève - Eén van de belangrijkste gebeurtenissen tijdens de afgelopen autotentoonstelling van Genève vormde de onthulling van de nieuwe Bugatti EB 112. In tegenstelling tot de eerste nieuwe Bugatti, de EB 110 sportwagen, gaat het hier om een uitermate fraai gelijnde vierdeurs sedan. Dit is de auto de naam Bugatti recht aandoet. Alleen op deze manier zullen Bugattisten er vrede mee hebben, dat de naam van het door hen zo geliefde merk opnieuw wordt gebruikt. >B’ bail een top T1|dens de Bql toonde en,tr®n‘1,. '7 Hyundai-importeur Gr lr k ™UJn de «CD-I. een prototype >ont Aston Martin een tweezits sportwac- it het bedrijf als concept werd echte- - n het Ford- uitgewerkt, wat op Motorshow in j anu tot de onthulling van 2, een auto die in Euro het eerst in Genève te was. Het is een dri- coupé waarmee 7’ serieus koerst nc produktie. Uit on gebleken dat de tweezits coupés te weinig plaats bieden en dat kopers met één extra zitplaats al zeer tevreden ziRn. Zo is de Hyundai HCD-2 dus een 2+1 Dit Hyundai prototype werd ontwikkeld bij Hyunai California Design in de Verenigde Staten. De auto is 4,27 meter lang en slechts 1,23 meter hoog. De 17 inch lichtmetalen velgen zijn opvallend van vormgeving. De portieren aan beide zijden zijn ongelijk van afmetingen. Immers de achterpassagier Alhoewel de economische yooruitzichten nog niet gepaald rooskleurig zijn, komen verschillende exclusieve automerken met nieuwe modellen. Zij moeten immers verder kijken dan vandaag. Aston Martin presenteerde in Genève het Prototype van de Lagonda Vignale, waarvan de produktie nog onzeker is. Echter in april 1994 start in de labriek waar nu de Jaguar XJ220 wordt gemaakt de produktie van de nieuwe Aston Martin DB7. Het gaat frier om een compacte coupé (Jie onder de huidige Virage in het modellenprogramma komt. Wat aantallen betreft gaat de DB7 een belangrijke rol spelen. In het eerste volle jaar zullen er zo'n 650 stuks gemaakt worden. De produktie kan eventueel tot 000 eenheden worden uitgevoerd. De Northstar- motor levert een vermogen van 300 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 393 Nm bij 4400 tr/min. De sequentiele inspuiting, geregeld door het motormanagementsysteem, zorgt voor de juiste dosering van de brandstof per cilinder. De prestaties staan op een Europees niveau met een topsnelheid van 240 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 ii krap 8 seconden. Het forse motorvermogen wordt losgelaten op de voorwielen. Om dit proces zonder doorslippen te laten verlopen, krijgen de Cadillacs met Northstar-motor af-fabriek een Bosch anti- slipregeling wat samenwerkt met het ABS- systeem. Fier jaar lang werkten GM- technici aan een nieuwe éandrijflijn, die nu onder de ïaam Northstar wordt gepresenteerd. Northstar ?taat voor de voor navigatie zo belangrijke poolster. De door Pininfarina ontworpen Allanté cabriolgt had vorig jaar de primeur van dit nieuwe concept. Alleen zal de in Italië voor een deel geproduceerde auto er maar port van kunnen profiteren. Over enkele maanden wordt de produktie stopgezet. detectoren in de voorbumper die ervoor?zorgen dat een signaal wordt gegeven als te dicht op de voorganger wordt gereden. Gezeten in stoelen van lichtgewicht carbonfiber worden bestuurder en bijrijder beschermt door een airbag. Hyundai is serieus bezig met de ontwikkeling van een dergelijke coupé die moet gaan concurreren met bijvoorbeeld de Honda Prelude, Mitsubishi Eclipse en Nissan 200 SX. Magnesium Cadillac moet het wat dantallen betreft vooral hebben van de Seville en in inindere mate de hiervan afgeleide tweedeurs Eldorado. Tot nu toe werden peide auto's voorzien van een 4,9 liter V8 met 203 pk. De auto kwam hiermee al tot niet fenaardige prestaties, maar Royale Voor de nieuwe EB112 werd Giorgio Giugiaro van Ital Design in de arm genomen. Heel knap wist deze topontwerper moderne aërodynamica te paren aan carrosserielijnen die terugdenken aan de periode net voor en na de Tweede Wereldoorlog. Door de sterke profiellijnen in de motorkap lijkt de EB112 een haast klassieke neus te hebben. Zeer markant is de ribbel die vanaf de grille over motorkap en dak tot aan de achterbumper loopt, ook een haast historisch detail, dat doet terugdenken aan bijvoorbeeld de Atlantic. Heel gedurfd is ook absoluut de gedeelde achterruit. Verder lijken de door BBS gemaakte velgen sterk op die van de zeer exclusieve Bugatti Royale. Motorisch valt de EB 112 op zijn sportieve broertje terug. De 3.5 liter V12 is in lengterichting geplaatst en levert met vijf kleppen per cilinder een vermogen van 455 pk. De zesversnellingsbak levert de krachten aan de vier versnellingsbak. De bak kent vier overbrengingen en wordt volledig electronisch geregeld. Overschakelen is niet meer te voelen, daar de koppeling electronisch in plaats van hydraulisch bediend wordt. Of de bestuurder nu fors het gaspedaal intrapt of dat er wat rustiger wordt gereden, schokkerig overschakelen is er bij Cadillac niet meer bij. Een nieuwe motor en versnellingsbak waren voor Cadillac nog niet genoeg. Om het rijgedrag in positieve zin te beïnvloeden werd vooral de achterwielophanging herzien. Daar vinden we nu dubbele triangels met een extra spoorstang per wiel en schroefveren. Dit geheel is op een subframe gemonteerd wat weer met rubberblokken op de bodempartij is vastgemaakt. De straffere afvering is bij het wegrijden al direct te merken, zonder dat de Cadillac in betreft vijf keer zo groot als het exemplaar wat uit het stuur tevoorschijn komt. De standaarduitrusting van de Seville en Eldorado is veelomvattend onder andere met elektrische stoelbediening, stoelverwarming, boordcomputer, metaallok, zelfdimmende achteruitkijkspiegel en een slim systeem wat voorkomt dat een kopie van de sleutel kan worden gebruikt. De nieuwe techniek die in de verschillende Cadillac- modellen te vinden is, komt wel tot uitdrukking in de prijs. De Eldorado TC Northstar kost f.147.650,-. De Seville STS met de nieuwe krachtbron staat voor f. 159.950,— in de prijslijst. Dezelfde auto is in een klein aantal nog met de oude 4,9 liter V8 verkrijgbaar en kost dan f.147.500,-. jdrijf I. 013/553753 85-1986-1988 1985-1988 1986-1989 1985 1985 efc 20.750,- 1984-1986 1984 1985 1988 v'.1986 1987 1989 1986 1986 n - Reparaties iten ijzen. l. 1.000,- inanciering. gezien de enorme motorinhoud, bleef het een typisch Amerikaans blok. De nieuwe Northstar-motor heeft een inhoud van 4,6 liter ook verdeeld over 8 cilinders die in V-vorm staan opgesteld. De krachtbron is volledig uit aluminium opgetrokken, terwijl de klepdeksels en het inlaatspruitstuk uit magnesium worden vervaardigd. Deze materialen zorgen vooral voor een laag gewicht. De motor weegt compleet 230 kg en zonder hulpaggregaten 183 kg. Ondanks de hoge compressieverhouding van 10,31 loopt de 4.6 liter op Eurosuper. Dit is vooral te danken aan de vorm van de verbrandingskamers en de toepassingen van vier kleppen per zuiger. De hele constructie is gemaakt voor veel probleemloze kilometers. Groot onderhoud hoeft slechts om de 160.000 km te worden Afgezien van een klein hoefijzervormig grilletje heeft deze auto niets wat nog aan de prachtige creaties van het oude merk doet denken. Deze Voor liefhebbers van historische automobielen was de komst van de Bugatti EB 110, zo'n twee jaar geleden, een regelrechte aanfluiting. waarde te komen, wordt een mechanische compressor gemonteerd. Het koppel bereikt bij 3000 tr/min een maximale waarde van 500 Nm. De krachtbron is een ongebruikt Jaguar-ontwerp en zal waarschijnlijk ook bij dit bedrijf worden gebouwd. Standaard is een Getrag vijfversnellingsbak. Ook kan een automatische bak worden geleverd, maar er is nog geen keuze door de fabriek gemaakt. Er wordt hiervoor onder andere bij moederbedrijf Ford gekeken. En dan nog even de prestaties. De flitsende DB7 haalt eer van 266 km/u er seconden naar ieder geval toont Aston K met de DB7 dat het bedrij onderdeel van he - concern toch volledig zelfstandig kan bestaan. aangedreven wielen af. Voor een goede gewichtsverdeling is de motor extreem ver naar achter geplaatst. De fabrikant verspeldt de vermogende liefhebber een topsnelheid van maar liefst 300 km/u, waardoor de EB 112 de snelste vierpersoons produktie-auto ter wereld is. Mocht Bugatti nog getwijfeld hebben aan het al dan niet in produktie nemen van deze nieuwe auto, dan moeten de vele enthousiaste reakties na zijn onthulling alle twijfel hebben weggenomen. De opgevoerd. Inieder geval heeft ontwerper lan Callur voldoende klassieke i van oude DB-modelie nieuweling teruggen, typisch gevormde luchtinlaten a< Het geheel ziet gebalanceerd uit, overdreven i DB7gaat:- ongeveer E tegen 135.C Virage. Dat zou in Nederland inclusief BPM al snel neerkomen op f.450.000,-. De DB7 biedt in zijn fraaie, met leer en hout afgewerkte interieur slechts plaats aan twee volwassenen en eventueel twee kinderen. Motorisch biedt de DB7 ook nieuws. Voorin ligt een 3,2 liter 6 cilinder met een vermogen van 340 pk bij 5500 tr/min. Om tot deze hoge produktie-aantallen zullen waerschijnlijk tot enkele tientallen beperkt blijven, maar het ontwerp verdient het om op de weg te verschijnen. Als Bugatti op deze manier de toekomst tegemoet gaat, is er wellicht een bestaansgrond voor dit exclusieve merk. Overigens heeft Bugatti inmiddels verschillende andere produkten uitgebracht als"horloges, serviesgoed, kleding etc. Zo kunnen ook personen met minder gevulde beurzen een echte ''Bugatti” kopen. m nullum k 3 details 311en in de w gebracht: de le grille en de aan de zijkant. xet er zeer .zonder i over te komen. De it in Engeland er 80.000 Pond kosten uu.000 Pond voor de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 35