BUGATTI EB112
II EW®
B i -.1/ ll CltroJn Vita 11 RE 8-1986 73000 km ƒ5950.-
lm
Technisch
Betoverende creatie
Aston Martin DB7
ii
verfijnd
tiers
SST
alen
rfi
Even regelen in
een verloren uurtje.
Flitsende sportwagen van Hyundai
>0RN
S
T
SSr
ooo m..„
«oB=§
000 m
■IJCK
irt 1993 - pagina 10
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 18 maart 1993 - pagina 11
r
15.900
12.950,
in
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
►Tel.: 013-683911
l Hyur
sign ii
Udenhout, tel. 04241-1532.
NISSAN
DENISSEN BVa
AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV
T
i
9.950,
.PG.
it
3-1984
2-1985
Lada 1200 katalysator
Opel Manta 1.8 S
Renault 11 Tl
IONS
i jaar
garantie
ILBURG
6341
-drs
16.950,
Automaat
Nieuw is niet r
maar tevens i
gekoppelde c
»t alleen de motor,
s de daaraan
i automatische
.1991
.1989
.1988
.1985
.1992
.1989
.1989
.1987
.1983
.1978
.1984
keunngs-
APK
Ud
BOVAG
kritiek kreeg men in Italië van
alle kanten te horen.
000 ml”
100 m....
000 m....
700 m11
400 m1!
600 m1
.500 m1987
000 km1988
.600 m..„....1986
en en rijklaar
GOIRLE
144582
XL - 5-drs
14.950
stapt rechts in, zodat hier de
deur breder is gemaakt. In de
HCD-2 zit de nieuwe Beta
motor van Hyundai. Het is een
2 liter zestienklepper van
lichtmetaal met keramische
cilinderwanden. De
krachtbron levert 114 kW en is
voorzien van variabele
kleptiming. In het interieur
zijn haast alle denkbare
electronisch foefjes te vinden
inclusief autotelefoon,
achteruitkijkspiegel met
automatische dimmer en
4- 1983 112000 km ƒ3850.
Nissan Gharry Udlesal 5-1985 168000 km ƒ6950.-
5- 1989 74800 km ƒ3975.-
81800 km ƒ6850.-
62000 km ƒ6900.
Prijzen
Veiligheid is in de Verenigde
Staten anders dan in Europa
al vele decennia een
hoofditem. De Cadillac
Seville en Eldorado voldoen
aan de nieuwe eisen die in
1997 in de VS gesteld zullen
gaan worden. Verder krijgen
beide auto's een airbag voor
zowel bestuurder als bijrijder.
Het exemplaar van de bijrijder
is boven in het dashboard
gebouwd en is wat volume
comfort heeft moeten
inleveren. Overigens wordt
het veersysteem van de auto
electronisch geregeld
afhankelijk van de
carrosseriebewegingen. Het
systeem gaat onder andere
duiken of rollen van de
carrosserie tegen bij remmen,
optrekken en in bochten.
Bovendien wordt de auto
rustiger bij het gebruik van de
kickdown.
Ridderkerk - General Motors
profiteert met haar complete
aanbod Amerikaanse auto's
van de merken Pontiac,
Cadillac, Buick en Chevrolet
van de hernieuwde
belangstellling voor
voertuigen van over de
oceaan. Vooral Cadillac lijkt
goed bij de wensen en eisen
van de Europese klant aan te
sluiten. De huidige Seville en
Eldorado bieden in de
topklasse een aantrekkelijk
alternatief. Nieuw is de
zogenaamde Northstar-motor
die de rij-eigenschappen van
de Cadillacs definitief op
Europees niveau brengen.
Ireenib
i van
rgen. Het
ter verder
p de Detroit
jtorshow in januari leidde
de onthulling van de HCD-
Europa voor
èvetezien
i driepersoons
je Hyundai
i koerst naar de
onderzoek is
3 meeste
Typisch iets voor Jan Bertens
Udenhout. Mark van Dijk weet
daar alles van. "Natuurlijk" zegt 'ie
steeds als een van onze klanten
vraagt of hij even dit of even
dat wil regelen. Moet ook
kunnen vinden wij, in een
autobedrijf waar service I
bovenin het vaandel staat.
Betekent overigens wel
dat u van dat verloren uurtje
een faktuurtje krijgt. Jean
Lommers heet hij, onze admini
strateur die er voor zorgt dat u
geen cent te veel betaalt, en wij
geen cent te kort
komen. Aat,
6 T I
Genève - Eén van de belangrijkste gebeurtenissen
tijdens de afgelopen autotentoonstelling van
Genève vormde de onthulling van de nieuwe
Bugatti EB 112. In tegenstelling tot de eerste nieuwe
Bugatti, de EB 110 sportwagen, gaat het hier om een
uitermate fraai gelijnde vierdeurs sedan. Dit is de
auto de naam Bugatti recht aandoet. Alleen op deze
manier zullen Bugattisten er vrede mee hebben, dat
de naam van het door hen zo geliefde merk opnieuw
wordt gebruikt.
>B’ bail een top T1|dens de Bql toonde
en,tr®n‘1,. '7 Hyundai-importeur Gr
lr k ™UJn de «CD-I. een prototype
>ont Aston Martin een tweezits sportwac-
it het bedrijf als concept werd echte- -
n het Ford- uitgewerkt, wat op
Motorshow in j anu
tot de onthulling van
2, een auto die in Euro
het eerst in Genève te
was. Het is een dri-
coupé waarmee 7’
serieus koerst nc
produktie. Uit on
gebleken dat de
tweezits coupés te weinig
plaats bieden en dat kopers
met één extra zitplaats al zeer
tevreden ziRn. Zo is de
Hyundai HCD-2 dus een 2+1
Dit Hyundai prototype werd
ontwikkeld bij Hyunai
California Design in de
Verenigde Staten. De auto is
4,27 meter lang en slechts 1,23
meter hoog. De 17 inch
lichtmetalen velgen zijn
opvallend van vormgeving.
De portieren aan beide zijden
zijn ongelijk van afmetingen.
Immers de achterpassagier
Alhoewel de economische
yooruitzichten nog niet
gepaald rooskleurig zijn,
komen verschillende
exclusieve automerken met
nieuwe modellen. Zij moeten
immers verder kijken dan
vandaag. Aston Martin
presenteerde in Genève het
Prototype van de Lagonda
Vignale, waarvan de
produktie nog onzeker is.
Echter in april 1994 start in de
labriek waar nu de Jaguar
XJ220 wordt gemaakt de
produktie van de nieuwe
Aston Martin DB7. Het gaat
frier om een compacte coupé
(Jie onder de huidige Virage in
het modellenprogramma
komt. Wat aantallen betreft
gaat de DB7 een belangrijke
rol spelen. In het eerste volle
jaar zullen er zo'n 650 stuks
gemaakt worden. De
produktie kan eventueel tot
000 eenheden worden
uitgevoerd. De Northstar-
motor levert een vermogen
van 300 pk bij 6000 tr/min en
een koppel van 393 Nm bij 4400
tr/min. De sequentiele
inspuiting, geregeld door het
motormanagementsysteem,
zorgt voor de juiste dosering
van de brandstof per cilinder.
De prestaties staan op een
Europees niveau met een
topsnelheid van 240 km/u en
een acceleratie van 0 tot 100 ii
krap 8 seconden. Het forse
motorvermogen wordt
losgelaten op de voorwielen.
Om dit proces zonder
doorslippen te laten verlopen,
krijgen de Cadillacs met
Northstar-motor af-fabriek een
Bosch anti- slipregeling wat
samenwerkt met het ABS-
systeem.
Fier jaar lang werkten GM-
technici aan een nieuwe
éandrijflijn, die nu onder de
ïaam Northstar wordt
gepresenteerd. Northstar
?taat voor de voor navigatie zo
belangrijke poolster. De door
Pininfarina ontworpen
Allanté cabriolgt had vorig
jaar de primeur van dit
nieuwe concept. Alleen zal de
in Italië voor een deel
geproduceerde auto er maar
port van kunnen profiteren.
Over enkele maanden wordt
de produktie stopgezet.
detectoren in de voorbumper
die ervoor?zorgen dat een
signaal wordt gegeven als te
dicht op de voorganger wordt
gereden. Gezeten in stoelen
van lichtgewicht carbonfiber
worden bestuurder en bijrijder
beschermt door een airbag.
Hyundai is serieus bezig met
de ontwikkeling van een
dergelijke coupé die moet
gaan concurreren met
bijvoorbeeld de Honda
Prelude, Mitsubishi Eclipse en
Nissan 200 SX.
Magnesium
Cadillac moet het wat
dantallen betreft vooral
hebben van de Seville en in
inindere mate de hiervan
afgeleide tweedeurs
Eldorado. Tot nu toe werden
peide auto's voorzien van een
4,9 liter V8 met 203 pk. De auto
kwam hiermee al tot niet
fenaardige prestaties, maar
Royale
Voor de nieuwe EB112 werd
Giorgio Giugiaro van Ital
Design in de arm genomen.
Heel knap wist deze
topontwerper moderne
aërodynamica te paren aan
carrosserielijnen die
terugdenken aan de periode
net voor en na de Tweede
Wereldoorlog. Door de sterke
profiellijnen in de motorkap
lijkt de EB112 een haast
klassieke neus te hebben.
Zeer markant is de ribbel die
vanaf de grille over motorkap
en dak tot aan de
achterbumper loopt, ook een
haast historisch detail, dat
doet terugdenken aan
bijvoorbeeld de Atlantic. Heel
gedurfd is ook absoluut de
gedeelde achterruit. Verder
lijken de door BBS gemaakte
velgen sterk op die van de
zeer exclusieve Bugatti
Royale.
Motorisch valt de EB 112 op zijn
sportieve broertje terug. De 3.5
liter V12 is in lengterichting
geplaatst en levert met vijf
kleppen per cilinder een
vermogen van 455 pk. De
zesversnellingsbak levert de
krachten aan de vier
versnellingsbak. De bak kent
vier overbrengingen en wordt
volledig electronisch
geregeld. Overschakelen is
niet meer te voelen, daar de
koppeling electronisch in
plaats van hydraulisch
bediend wordt. Of de
bestuurder nu fors het
gaspedaal intrapt of dat er
wat rustiger wordt gereden,
schokkerig overschakelen is
er bij Cadillac niet meer bij.
Een nieuwe motor en
versnellingsbak waren voor
Cadillac nog niet genoeg. Om
het rijgedrag in positieve zin
te beïnvloeden werd vooral de
achterwielophanging herzien.
Daar vinden we nu dubbele
triangels met een extra
spoorstang per wiel en
schroefveren. Dit geheel is op
een subframe gemonteerd wat
weer met rubberblokken op de
bodempartij is vastgemaakt.
De straffere afvering is bij het
wegrijden al direct te merken,
zonder dat de Cadillac in
betreft vijf keer zo groot als het
exemplaar wat uit het stuur
tevoorschijn komt.
De standaarduitrusting van
de Seville en Eldorado is
veelomvattend onder andere
met elektrische
stoelbediening,
stoelverwarming,
boordcomputer, metaallok,
zelfdimmende
achteruitkijkspiegel en een
slim systeem wat voorkomt
dat een kopie van de sleutel
kan worden gebruikt.
De nieuwe techniek die in de
verschillende Cadillac-
modellen te vinden is, komt
wel tot uitdrukking in de prijs.
De Eldorado TC Northstar kost
f.147.650,-.
De Seville STS met de nieuwe
krachtbron staat voor
f. 159.950,— in de prijslijst.
Dezelfde auto is in een klein
aantal nog met de oude 4,9
liter V8 verkrijgbaar en kost
dan f.147.500,-.
jdrijf
I. 013/553753
85-1986-1988
1985-1988
1986-1989
1985
1985
efc
20.750,-
1984-1986
1984
1985
1988
v'.1986
1987
1989
1986
1986
n - Reparaties
iten
ijzen.
l. 1.000,-
inanciering.
gezien de enorme
motorinhoud, bleef het een
typisch Amerikaans blok. De
nieuwe Northstar-motor heeft
een inhoud van 4,6 liter ook
verdeeld over 8 cilinders die
in V-vorm staan opgesteld. De
krachtbron is volledig uit
aluminium opgetrokken,
terwijl de klepdeksels en het
inlaatspruitstuk uit
magnesium worden
vervaardigd. Deze materialen
zorgen vooral voor een laag
gewicht. De motor weegt
compleet 230 kg en zonder
hulpaggregaten 183 kg.
Ondanks de hoge
compressieverhouding van
10,31 loopt de 4.6 liter op
Eurosuper. Dit is vooral te
danken aan de vorm van de
verbrandingskamers en de
toepassingen van vier
kleppen per zuiger. De hele
constructie is gemaakt voor
veel probleemloze kilometers.
Groot onderhoud hoeft slechts
om de 160.000 km te worden
Afgezien van een klein
hoefijzervormig grilletje heeft
deze auto niets wat nog aan
de prachtige creaties van het
oude merk doet denken. Deze
Voor liefhebbers van
historische automobielen was
de komst van de Bugatti
EB 110, zo'n twee jaar geleden,
een regelrechte aanfluiting.
waarde te komen, wordt een
mechanische compressor
gemonteerd. Het koppel
bereikt bij 3000 tr/min een
maximale waarde van 500
Nm. De krachtbron is een
ongebruikt Jaguar-ontwerp en
zal waarschijnlijk ook bij dit
bedrijf worden gebouwd.
Standaard is een Getrag
vijfversnellingsbak. Ook kan
een automatische bak worden
geleverd, maar er is nog geen
keuze door de fabriek
gemaakt.
Er wordt hiervoor onder
andere bij moederbedrijf Ford
gekeken.
En dan nog even de prestaties.
De flitsende DB7 haalt eer
van 266 km/u er
seconden naar
ieder geval toont Aston K
met de DB7 dat het bedrij
onderdeel van he -
concern toch volledig
zelfstandig kan bestaan.
aangedreven wielen af. Voor
een goede gewichtsverdeling
is de motor extreem ver naar
achter geplaatst. De fabrikant
verspeldt de vermogende
liefhebber een topsnelheid
van maar liefst 300 km/u,
waardoor de EB 112 de snelste
vierpersoons produktie-auto
ter wereld is.
Mocht Bugatti nog getwijfeld
hebben aan het al dan niet in
produktie nemen van deze
nieuwe auto, dan moeten de
vele enthousiaste reakties na
zijn onthulling alle twijfel
hebben weggenomen. De
opgevoerd. Inieder geval
heeft ontwerper lan Callur
voldoende klassieke i
van oude DB-modelie
nieuweling teruggen,
typisch gevormde
luchtinlaten a<
Het geheel ziet
gebalanceerd uit,
overdreven i
DB7gaat:-
ongeveer E
tegen 135.C
Virage.
Dat zou in Nederland inclusief
BPM al snel neerkomen op
f.450.000,-.
De DB7 biedt in zijn fraaie, met
leer en hout afgewerkte
interieur slechts plaats aan
twee volwassenen en
eventueel twee kinderen.
Motorisch biedt de DB7 ook
nieuws. Voorin ligt een 3,2
liter 6 cilinder met een
vermogen van 340 pk bij 5500
tr/min. Om tot deze hoge
produktie-aantallen zullen
waerschijnlijk tot enkele
tientallen beperkt blijven,
maar het ontwerp verdient het
om op de weg te verschijnen.
Als Bugatti op deze manier de
toekomst tegemoet gaat, is er
wellicht een bestaansgrond
voor dit exclusieve merk.
Overigens heeft Bugatti
inmiddels verschillende
andere produkten uitgebracht
als"horloges, serviesgoed,
kleding etc. Zo kunnen ook
personen met minder gevulde
beurzen een echte ''Bugatti”
kopen.
m nullum
k 3 details
311en in de
w gebracht: de
le grille en de
aan de zijkant.
xet er zeer
.zonder
i over te komen. De
it in Engeland
er 80.000 Pond kosten
uu.000 Pond voor de