WW O
-sr-T-fcr
Jaguar Total Care
Ford
Mondeo
naar
Geinjecteerde
Skoda Favorit
Japan
i
Notitie grijze kentekens naar de Tweede Kamer
Fraaie
ruimte
UB
L_
urg
VAN ROOSMALEN
i i
Rijnlease
E
IENBV
^UTO VAN HET JAAR 1993!
niBm
|EN
:bv
1st
BV
-
PML 8241
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 18 maart 1993 - pagina 9
1993 - pagina 8
yii
Brabant
sserie
vs
Ie
L
sling jaar of 100.000 k
3ok carrosserie zelf
1990
1990
iguar
merken
Jaguar
isel
jtomaat
in de
in
S
l zelfs
irie
NISSAN
"garage
DENISSEN BVA
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, Tel.: 013-683911
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK
1992
1991
1990
1990
1989
1988
1988
1987
1987
1986
1985
1985
lever
smak laat
ten jagen, zor
jszins het ge™
net allemac
fsweg 19
'-82680
JX Oisterwijk
sgment
aarnaast vooral
klantengroep
inaar het
Dit is een
de, maar
ig in de
rt hij zich
zonder
jevoel te
aal te
Vogelslaan 1
’-88201
KN Oisterwijk
nvcerde Skoda,
in het
v*e vernieuwde
j kenmerkt
int onder
iw front, wat
ate. Deze
il bedoeld voor
jke
i. Er zal
1989/1990
1990/1988
1991
1989
1988
1986'
1992
1989/1988
1990
1989/1988
1990
1992
Autobedrijven b.v.
Ringbaan Zuid 3 - Tilburg - Tel. 013-360015
Hoge Steenweg 85 - Loon op Zand
Tel. 04166-2450
de ui
het a w x
maar doen
enige na^.„.
ontbreken v
uitrustingsc
"“noem. Vo
tate een l
88-89-90
10-89
01-87'1
01-91
08-90
01-90
04-90
09-89
01-86
11-89
11-90 I
11-90 J
05-90
01-90
10-89
Kort geleden kondigde Volvo de definitieve
produktiestop aan van de oude vertrouwde 240
Estate. Dit model heeft tientallen jaren Volvo's
gezicht in de markt bepaald. Nog steeds werden er
jaarlijks vele duizenden verkocht aan een zeer
trouwe klantengroep. Het mag echter toeval
genoemd worden dat ongeveer gelijk met het
verdwijnen van de 240. Volvo de nieuwe 850 Estate
introduceert. Deze nieuweling zit prijstechnisch in
een hoger marktsegment en mag ook wat andere
eigenschappen betreft niet als opvolger geziën
worden.
Smaak
De éisen die in het hogere
marktsegment aan een
mogelijkheden in beeld:
Een wijziging van de
gewichtsgrens van 3500 kg of
toevoeging van een ander
gewichtscriterium. Daarnaast
de verscherping van de eisen
aan de auto, bijvoorbeeld aan
de afmetingen, de inhoud en
de inrichting van de
laadruimte, zoals de lengte
ervan en in het bijzonder de
hoogte van het dak. Verder
kan gedacht worden aan de
toevoeging van nadere
technische eisen zoals
aanwezigheid van een
tussenschot. De tweede
manier om een personenauto
te onderscheiden van een
auto voor goederenvervoer
houdt, zoals gezegd, in dat als
wetsontwerp bij de
ministerraad worden
ingediend.
In de huidige situatie is er een
substantieel aantal auto's dat
buiten de heffing van de BPM
blijft, omdat deze auto's
geacht worden te zijn
gebouwd voor hgt vervoer van
goederen, maar die feitelijk
voor een ander doel worden
gebruikt. Naar het
maatschappelijk gevoel zou
het echter niet zozeer moeten
gaan om de inrichting var
auto, maar eerder om de
vraag: wordt de auto gebruikt
voor privé-genoegens dan wel
voor produktieve doeleinden.
Voor het beantwoorden van de
vraag of een auto in de
prima wegligging van vooral
de GLT nodigt uit tot het ver
intrappen van het waspedaal.
Wat betreft rij-eigenschappen
doet de Estate niet onder voor
de sedan.
Met groot gei
door bochten
maar enigszii
geven dat het
hard gaat.
Ondanks zijn behoorlijke
afmetingen, laat de 850 Estate
een compacte
Volvo heeft wat betreft grote
stationcars een traditie hoog
te hóuden. De totale produktie
van Volvo stationcars ligt al
boven de twee miljoen
eenheden. In de huidige
produktie zorgen ze zelfs voor
een aandeel van maar liefst 40
procent. De'ieuwe 850 Estate
zal-zeker profiteren van de
goede naam die Volvo in dit
specifieke segment heeft,
maar moet dac
een nieuwe kk
aantrekken.
Begin maart heeft
Staatssecretaris van
Amelsvoort van Financiën ter
informatie een notitie naar de
Tweede Kamer gezonden op
basis waarvan met de
autobranche gesproken zal
gaan worden omtrent een
aanscherping van de grijze
kenteken- problematiek. Met
deze notitie wordt beoogd een
bijdrage te leveren aan de
gdachtenvorming over de
opzet van een wetsvoorstel
met een nieuwe afbakening
van de belaste auto (het
fiscale begrip personenauto)
ten opzichte van de niet-
belaste auto (het fiscale
begrip bestelauto). Op korte
termijn zal een nieuw
idlingenstraat 5
2-82429
KM Oisterwijk
bijrijdersstoel kunnen
voorwerpen van zo'n di
meter lang worden
meegevoerd. Volvo heeft
speciaal voor de Estate een
net ontwikkeld, wat in
noodgevalen de lading in het
bagagecompartiment houdt.
Het net zou maar liefst een
gewicht van 1000 kg kunnen
tegenhouden. Ook dit
kleinood wordt door Volvo op
de 850 Estate weer tegen
meerprijs geleverd: kosten
f.595,-.
Het leveringsprogramma van
de Estate loopt volledig
synchroon met dat van de
uiterlijk te herkennen aan de
zesspaaks lichtmetalen
velgen, meegespoten
buitenspiegels, terwijl ook
elektrisch bediende
voorportierruiten in het
standaardpakket zijn
opgenomen.
belastingheffing moet worden
betrokken, kan een keuze
worden gemaakt tussen twee
sterk uiteenlopende
benaderingen. Het eerste gaat
uit van het uiterlijk, de
kenmerken en de technische
eigenschappen van de auto
zelf. Bij de tweede benadering
wordt voor het maken van het
onderscheid tussen een
personenauto en een
bestelauto gekeken r
gebruik van de auto, i
eenvoudige gedachte
zij is zeer lastig ir. ïc
uitvoering.
Indien de inrichting en het
uiterlijk van de auto als
criterium wordt gekozen,
komen de volgende
Het pakket aan garantie en
service wat door de Jaguar-
organisatie wordt geboden,
luistert voortaan naar de
naam Jaguar Total Care. Een
Jaguar/Diamler- rijder
verwacht van zijn dealer een
optimale dienstverlening.
Total Care gaat trouwens nog
veel verder dan service en
garantie alleen. Cliënten
worden al bij de ontwikkel"
van een auto betrokken. Ook
is er maximale aandacht voor
veiligheid en het milieu.
In Nederland levert de
Over smaakt valt altijd te
twisten, maar Volvo heeft
weer haar uiterste best
gedaan de 850 Estate een fraai
uiterlijk mee te geven. Velen
zullen de Estate zelfs mooier
vinden dan het bestaande
sedanmodel. De auto straalt
klasse uit. De nieuwe
achterkant is er niet zomaar
aangeplakt. De daklijn is nie‘
simpelweg doorgetrokken.
achterzijde mag uitermate
markant genoemd worde
doordat de licht-units t
het dak zijn doorgetrokken. I
forse achterklep gaat tot de
bumper open, die daartoe
zelfs extra is uitgediept. Een
fraaie dakrailing die het
uiterlijk van de auto afmaakt,
is alleen tegen een meerprijs
van f1090,= leverbaar en dat
had toch standaard mogen
zijn.
Veiligheid is een onderwerp
wat we aan Volvo kunnen
overlaten. De 850 sedan zette
bij zijn introductie al nieuwe
maatstaven, die uiteraard ook
in de Estate te vinden zijn. Zo
heeft de Estate uiteraard het
Ford noemt de Mondeo haar eerste
wereldauto na de T-Ford. Dit begrip
wordt zeer letterlijk genomen. Sinds
begin maart is de Sierra-opvolger in
Europa te koop. In de loop van het jaar
zullen de Verenigde Staten en Canada
volgen. Jacques A. Nasser, voorzitter van
Ford Europa verklaarde onlangs dat in
1994 de eerste exemplaren naar Japan
zullen worden verscheept. Nasser:
"Hieruit blijkt dat we het volste
vertrouwen hebben in de kwaliteit en het
niveau van de nieuwste high-tech waar
de Mondeo mee toegerust is, en we
twijfelen er dan ook niet aan dat hij zal
kunnen concurreren met het beste dat
Japan te bieden heeft." De eerste auto
die Ford naar Japan exporteerde was
een Model T in 1905. Van 1928 tot 1939
was Ford zelfs de grootste autoproducent
in dat land. Fords distributeur Autorama
heeft op dit moment 113 dealers en 318
verkooppunten die zich nu toeleggen op
Amerikaanse modellen als de Probe,
Taurus en Continental. Daarnaast
worden verschillende Ford-produkten
van plaatselijke makelij verkocht. De in
Japan te leveren Mondeo's komen uit de
fabriek in Genk. Later dit jaar zal ook een
aanvang worden gemaakt met de
levering van deze nieuweling in Taiwan.
de zitting van de voorstoelen
loopt. Bij een zijdelingse
aanrijding biedt deze
constructie meer bescherming
en voert de botsingsenergie
snel af.
Begin dit jaar introduceer
nu volledig opgenomen L
Duitse VW- concern, de v*
Favorit-reeks. De auto I
zich aan de buitenkant
andere door een nieuw
deze compacte vijfdeurs een
modernere uitstraling geeft. Aan de
carrosserie zijn geen wijzigingen
doorgevoerd. De Favorit loopt
uiteraard wel volledig mee in het
kwaliteitsprogramma van het
moederbedrijf.
Veel belangrijker dan de uiterlijk
zichtbare wijzigingen is de operatie
die onderhuids heeft
plaatsgevonden. Bij de 1.3 liter 4
cilindermotor is namelijk de
electroriisch geregelde carburateur
vervangen door een Bosch
monomotronic inspuitsysteem. De
krachtbron levert hierdoor 40 kW bij
5000 tr/min en een koppel van 94 Nm
bij 3250 tr/min. Vooral de souplesse
is door deze wijziging enorm
toegenomen. De Favorit haalt een
topsnelheid van 149 km/u en heeft 16
seconden nodig om vanuit stilstand
de 100 km/u te bereiken.
Skoda levert de injectie-versie van
de Favorit in een LX- en GLX-
uitgave. In het interieur zijn ook
enkele aanpassingen doorgevoerd.
Het meubilair is met een nieuw
stofje bekleed, terwijl ook het
dashboard enkele veranderingen
onderging. Bovendien worden de
LXi en GLXi geheel volgens VW-
maatstaven voorzien van
verstevigingsbalken in de
portieren, die bij een zijdelingse
aanrijding voor extra bescherming
zorgen. De eerste exemplaren van
deze vernieuwdu Favorit zijn
inmiddels afgeleverd. De auto kost
als LXi f. 18.350,= en als completer
uitgeruste GLXi f,19.350,=.
5 cilinder
De GLE heeft andere
lichtmetalen velgen, zwarte afmetingen, laat de
buitenspiegels, terwijl met de zich rijden als een c
hand aan de tuiten geslingerd auto.
'ser Net als de sedan zorgt de 850
:h Estate voornamelijk voor
positieve indrukken. De
:en,„d„
uitstekende verkopen van
afgelopen jaar alleen
loen verbeteren. Als
ladeel kan het
l van enkele
sdetails worden
genoem. Volvo rekent voor de
Estate een bescheiden
meerprijs van vierduizend
gulden ten opzichte van de
sedan.
Daarom staat de 850 Estate
GLE voor ƒ.69.950.- inde
prijslijst.
Ruimte-aanbod
Alhoewel volgens
marketingdeskundigen het
ni®‘ extra ruimte-aanbod van de
l’ Ue 850 Estate bij aankoop niet
niaie van doorslaggevende
®n' betekenis zal zijn, is het grote
vv aan bagagevolume toch mooi
t Ue meegenomen. Met de
de rugleuning in normale positie
[rtoe kan voor ggg iiter aan bagage
ot. ten worden meegenomen. Deze
bagage is dan tot aan het dak
opgestapeld. Een afdekzeil
om de lading aan
nieuwsgierige blikken te
onttrekken wordt schandalig
genoeg uitsluitend tegen een
meerprijs van f.840,= geleverd.
Na het neerklappen van de
achterbank ontstaat een
ruimte van 1580 liter.
Overigens is de carross
van de Estate slechts 5
centimeter langer dan van de
sedan. Bij neergeklapte
achterbank is de laadvloer
1,85 meter lang.
Door het neerklappen van de
toetssteen voor de belasting
uitsluitend het criterium
"gebruik" wordt gehanteerd.
Een factor van groot belang bij
dit criterium is dat de BPM in
beginsel reeds ten volle bij de
koop (registratie) van de auto
wordt geheven; op dat
moment moet het feitelijl
gebruik nog aanvangen,
pas jaren na de koop
zekerheid ontstaan over dit
gebruik. Tot slot worden in de
notitie kanttekeningen
geplaatst bij de vraag ii
hoeverre het
gebruikerscriterium zou
kunnen dienen als aanvulling
op een benadering die uitgaat
van uiterlijk en inrichting van
de auto.
importeur zijn auto's via
dertien regionale Jaguar
Centra die stuk voor stuk veel
aandacht besteden aan sales
en after sales. Het spreekt
voorzich dat alle
medewerkers van de
werkplaats volgens hoge
normen zijn opgeleid. Iedere
Jaguar en Daimler krijgt een
volledige garantie van drie
r of 100.000 km. Op de
carrosserie zelfs zes jaar.
Tijdens de volledige garantie
kan iedere Jaguar-rijder
gebruik maken van de Jac
European Emergency
Assistance bij problemen
onderweg. Bij een bezoek aan
de werkplaats kent iedere
dealer een haal- en
brengservice en is
desgewenst een vervangende
auto eventueel zelfs met
autotelefoon beschikbaar.
Jaguar rijders zijn tevreden
klanten, dat blijkt uit
onderzoek, en dat wil
graag zo houden.
hand aan de ruiten geslinger
moet worden. Daarnaast is ei
natuurlijk ook het motorisch
onderscheid. Beide auto's
redienen zich van
’schitterende 2.5 fit
benzinemotor.
Deze is bij de GLE voorzien
van twee kleppen per zuiger,
terwijl de GLT het dubbele
aantal heeft. De GLE bereikt
140 pk, terwijl de GLT tot maar
liefst 170 paardekrachten
komt. De auto haalt als GLT
een top van 210 km/u.
Bovendien kent de GLT een
stuggere afstemming van de
vering. Grote pluspunten van
de motor zijn de uitstekende
souplesse in alle toerentallen
stationcar worden gesteld
hebben vooral te maken met
een sportieve en trendy
uitstraling, daarnaast het
geboden rij-comfort en zeker
ook de dynamische rij-
eigenschappen. Pas daarna
wordt het extra aanbod aan
ruimte belangrijk gevonden.
De 850 trekt vooral mensen
aan die voorheen een snelle
Duitse auto reden. Dat
verklaart ook het feit dat Volvo maatstaven, die uitere^
prijstechnisch gezien twee in de Estate te vinden zijn. Zo
Estates kan aanbieden, de heeft de Estate uiteraard het
nieuwe 850 én de bekende en zogenaamde SIPS (Side
grotere 940 Estate. Deze Impact Protection System) wat
laatste is vooral bedoeld voor bestaat uit een uitgekiend
de trouwe Volvo-rijder. buizenstelsel die dwars door
Volvo k
>e850s«
iuctii
diet
JAGUAi
'PML *924|