WW O -sr-T-fcr Jaguar Total Care Ford Mondeo naar Geinjecteerde Skoda Favorit Japan i Notitie grijze kentekens naar de Tweede Kamer Fraaie ruimte UB L_ urg VAN ROOSMALEN i i Rijnlease E IENBV ^UTO VAN HET JAAR 1993! niBm |EN :bv 1st BV - PML 8241 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 18 maart 1993 - pagina 9 1993 - pagina 8 yii Brabant sserie vs Ie L sling jaar of 100.000 k 3ok carrosserie zelf 1990 1990 iguar merken Jaguar isel jtomaat in de in S l zelfs irie NISSAN "garage DENISSEN BVA Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, Tel.: 013-683911 TELEFOON 04255-3944 FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK 1992 1991 1990 1990 1989 1988 1988 1987 1987 1986 1985 1985 lever smak laat ten jagen, zor jszins het ge™ net allemac fsweg 19 '-82680 JX Oisterwijk sgment aarnaast vooral klantengroep inaar het Dit is een de, maar ig in de rt hij zich zonder jevoel te aal te Vogelslaan 1 ’-88201 KN Oisterwijk nvcerde Skoda, in het v*e vernieuwde j kenmerkt int onder iw front, wat ate. Deze il bedoeld voor jke i. Er zal 1989/1990 1990/1988 1991 1989 1988 1986' 1992 1989/1988 1990 1989/1988 1990 1992 Autobedrijven b.v. Ringbaan Zuid 3 - Tilburg - Tel. 013-360015 Hoge Steenweg 85 - Loon op Zand Tel. 04166-2450 de ui het a w x maar doen enige na^.„. ontbreken v uitrustingsc "“noem. Vo tate een l 88-89-90 10-89 01-87'1 01-91 08-90 01-90 04-90 09-89 01-86 11-89 11-90 I 11-90 J 05-90 01-90 10-89 Kort geleden kondigde Volvo de definitieve produktiestop aan van de oude vertrouwde 240 Estate. Dit model heeft tientallen jaren Volvo's gezicht in de markt bepaald. Nog steeds werden er jaarlijks vele duizenden verkocht aan een zeer trouwe klantengroep. Het mag echter toeval genoemd worden dat ongeveer gelijk met het verdwijnen van de 240. Volvo de nieuwe 850 Estate introduceert. Deze nieuweling zit prijstechnisch in een hoger marktsegment en mag ook wat andere eigenschappen betreft niet als opvolger geziën worden. Smaak De éisen die in het hogere marktsegment aan een mogelijkheden in beeld: Een wijziging van de gewichtsgrens van 3500 kg of toevoeging van een ander gewichtscriterium. Daarnaast de verscherping van de eisen aan de auto, bijvoorbeeld aan de afmetingen, de inhoud en de inrichting van de laadruimte, zoals de lengte ervan en in het bijzonder de hoogte van het dak. Verder kan gedacht worden aan de toevoeging van nadere technische eisen zoals aanwezigheid van een tussenschot. De tweede manier om een personenauto te onderscheiden van een auto voor goederenvervoer houdt, zoals gezegd, in dat als wetsontwerp bij de ministerraad worden ingediend. In de huidige situatie is er een substantieel aantal auto's dat buiten de heffing van de BPM blijft, omdat deze auto's geacht worden te zijn gebouwd voor hgt vervoer van goederen, maar die feitelijk voor een ander doel worden gebruikt. Naar het maatschappelijk gevoel zou het echter niet zozeer moeten gaan om de inrichting var auto, maar eerder om de vraag: wordt de auto gebruikt voor privé-genoegens dan wel voor produktieve doeleinden. Voor het beantwoorden van de vraag of een auto in de prima wegligging van vooral de GLT nodigt uit tot het ver intrappen van het waspedaal. Wat betreft rij-eigenschappen doet de Estate niet onder voor de sedan. Met groot gei door bochten maar enigszii geven dat het hard gaat. Ondanks zijn behoorlijke afmetingen, laat de 850 Estate een compacte Volvo heeft wat betreft grote stationcars een traditie hoog te hóuden. De totale produktie van Volvo stationcars ligt al boven de twee miljoen eenheden. In de huidige produktie zorgen ze zelfs voor een aandeel van maar liefst 40 procent. De'ieuwe 850 Estate zal-zeker profiteren van de goede naam die Volvo in dit specifieke segment heeft, maar moet dac een nieuwe kk aantrekken. Begin maart heeft Staatssecretaris van Amelsvoort van Financiën ter informatie een notitie naar de Tweede Kamer gezonden op basis waarvan met de autobranche gesproken zal gaan worden omtrent een aanscherping van de grijze kenteken- problematiek. Met deze notitie wordt beoogd een bijdrage te leveren aan de gdachtenvorming over de opzet van een wetsvoorstel met een nieuwe afbakening van de belaste auto (het fiscale begrip personenauto) ten opzichte van de niet- belaste auto (het fiscale begrip bestelauto). Op korte termijn zal een nieuw idlingenstraat 5 2-82429 KM Oisterwijk bijrijdersstoel kunnen voorwerpen van zo'n di meter lang worden meegevoerd. Volvo heeft speciaal voor de Estate een net ontwikkeld, wat in noodgevalen de lading in het bagagecompartiment houdt. Het net zou maar liefst een gewicht van 1000 kg kunnen tegenhouden. Ook dit kleinood wordt door Volvo op de 850 Estate weer tegen meerprijs geleverd: kosten f.595,-. Het leveringsprogramma van de Estate loopt volledig synchroon met dat van de uiterlijk te herkennen aan de zesspaaks lichtmetalen velgen, meegespoten buitenspiegels, terwijl ook elektrisch bediende voorportierruiten in het standaardpakket zijn opgenomen. belastingheffing moet worden betrokken, kan een keuze worden gemaakt tussen twee sterk uiteenlopende benaderingen. Het eerste gaat uit van het uiterlijk, de kenmerken en de technische eigenschappen van de auto zelf. Bij de tweede benadering wordt voor het maken van het onderscheid tussen een personenauto en een bestelauto gekeken r gebruik van de auto, i eenvoudige gedachte zij is zeer lastig ir. ïc uitvoering. Indien de inrichting en het uiterlijk van de auto als criterium wordt gekozen, komen de volgende Het pakket aan garantie en service wat door de Jaguar- organisatie wordt geboden, luistert voortaan naar de naam Jaguar Total Care. Een Jaguar/Diamler- rijder verwacht van zijn dealer een optimale dienstverlening. Total Care gaat trouwens nog veel verder dan service en garantie alleen. Cliënten worden al bij de ontwikkel" van een auto betrokken. Ook is er maximale aandacht voor veiligheid en het milieu. In Nederland levert de Over smaakt valt altijd te twisten, maar Volvo heeft weer haar uiterste best gedaan de 850 Estate een fraai uiterlijk mee te geven. Velen zullen de Estate zelfs mooier vinden dan het bestaande sedanmodel. De auto straalt klasse uit. De nieuwe achterkant is er niet zomaar aangeplakt. De daklijn is nie‘ simpelweg doorgetrokken. achterzijde mag uitermate markant genoemd worde doordat de licht-units t het dak zijn doorgetrokken. I forse achterklep gaat tot de bumper open, die daartoe zelfs extra is uitgediept. Een fraaie dakrailing die het uiterlijk van de auto afmaakt, is alleen tegen een meerprijs van f1090,= leverbaar en dat had toch standaard mogen zijn. Veiligheid is een onderwerp wat we aan Volvo kunnen overlaten. De 850 sedan zette bij zijn introductie al nieuwe maatstaven, die uiteraard ook in de Estate te vinden zijn. Zo heeft de Estate uiteraard het Ford noemt de Mondeo haar eerste wereldauto na de T-Ford. Dit begrip wordt zeer letterlijk genomen. Sinds begin maart is de Sierra-opvolger in Europa te koop. In de loop van het jaar zullen de Verenigde Staten en Canada volgen. Jacques A. Nasser, voorzitter van Ford Europa verklaarde onlangs dat in 1994 de eerste exemplaren naar Japan zullen worden verscheept. Nasser: "Hieruit blijkt dat we het volste vertrouwen hebben in de kwaliteit en het niveau van de nieuwste high-tech waar de Mondeo mee toegerust is, en we twijfelen er dan ook niet aan dat hij zal kunnen concurreren met het beste dat Japan te bieden heeft." De eerste auto die Ford naar Japan exporteerde was een Model T in 1905. Van 1928 tot 1939 was Ford zelfs de grootste autoproducent in dat land. Fords distributeur Autorama heeft op dit moment 113 dealers en 318 verkooppunten die zich nu toeleggen op Amerikaanse modellen als de Probe, Taurus en Continental. Daarnaast worden verschillende Ford-produkten van plaatselijke makelij verkocht. De in Japan te leveren Mondeo's komen uit de fabriek in Genk. Later dit jaar zal ook een aanvang worden gemaakt met de levering van deze nieuweling in Taiwan. de zitting van de voorstoelen loopt. Bij een zijdelingse aanrijding biedt deze constructie meer bescherming en voert de botsingsenergie snel af. Begin dit jaar introduceer nu volledig opgenomen L Duitse VW- concern, de v* Favorit-reeks. De auto I zich aan de buitenkant andere door een nieuw deze compacte vijfdeurs een modernere uitstraling geeft. Aan de carrosserie zijn geen wijzigingen doorgevoerd. De Favorit loopt uiteraard wel volledig mee in het kwaliteitsprogramma van het moederbedrijf. Veel belangrijker dan de uiterlijk zichtbare wijzigingen is de operatie die onderhuids heeft plaatsgevonden. Bij de 1.3 liter 4 cilindermotor is namelijk de electroriisch geregelde carburateur vervangen door een Bosch monomotronic inspuitsysteem. De krachtbron levert hierdoor 40 kW bij 5000 tr/min en een koppel van 94 Nm bij 3250 tr/min. Vooral de souplesse is door deze wijziging enorm toegenomen. De Favorit haalt een topsnelheid van 149 km/u en heeft 16 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. Skoda levert de injectie-versie van de Favorit in een LX- en GLX- uitgave. In het interieur zijn ook enkele aanpassingen doorgevoerd. Het meubilair is met een nieuw stofje bekleed, terwijl ook het dashboard enkele veranderingen onderging. Bovendien worden de LXi en GLXi geheel volgens VW- maatstaven voorzien van verstevigingsbalken in de portieren, die bij een zijdelingse aanrijding voor extra bescherming zorgen. De eerste exemplaren van deze vernieuwdu Favorit zijn inmiddels afgeleverd. De auto kost als LXi f. 18.350,= en als completer uitgeruste GLXi f,19.350,=. 5 cilinder De GLE heeft andere lichtmetalen velgen, zwarte afmetingen, laat de buitenspiegels, terwijl met de zich rijden als een c hand aan de tuiten geslingerd auto. 'ser Net als de sedan zorgt de 850 :h Estate voornamelijk voor positieve indrukken. De :en,„d„ uitstekende verkopen van afgelopen jaar alleen loen verbeteren. Als ladeel kan het l van enkele sdetails worden genoem. Volvo rekent voor de Estate een bescheiden meerprijs van vierduizend gulden ten opzichte van de sedan. Daarom staat de 850 Estate GLE voor ƒ.69.950.- inde prijslijst. Ruimte-aanbod Alhoewel volgens marketingdeskundigen het ni®‘ extra ruimte-aanbod van de l’ Ue 850 Estate bij aankoop niet niaie van doorslaggevende ®n' betekenis zal zijn, is het grote vv aan bagagevolume toch mooi t Ue meegenomen. Met de de rugleuning in normale positie [rtoe kan voor ggg iiter aan bagage ot. ten worden meegenomen. Deze bagage is dan tot aan het dak opgestapeld. Een afdekzeil om de lading aan nieuwsgierige blikken te onttrekken wordt schandalig genoeg uitsluitend tegen een meerprijs van f.840,= geleverd. Na het neerklappen van de achterbank ontstaat een ruimte van 1580 liter. Overigens is de carross van de Estate slechts 5 centimeter langer dan van de sedan. Bij neergeklapte achterbank is de laadvloer 1,85 meter lang. Door het neerklappen van de toetssteen voor de belasting uitsluitend het criterium "gebruik" wordt gehanteerd. Een factor van groot belang bij dit criterium is dat de BPM in beginsel reeds ten volle bij de koop (registratie) van de auto wordt geheven; op dat moment moet het feitelijl gebruik nog aanvangen, pas jaren na de koop zekerheid ontstaan over dit gebruik. Tot slot worden in de notitie kanttekeningen geplaatst bij de vraag ii hoeverre het gebruikerscriterium zou kunnen dienen als aanvulling op een benadering die uitgaat van uiterlijk en inrichting van de auto. importeur zijn auto's via dertien regionale Jaguar Centra die stuk voor stuk veel aandacht besteden aan sales en after sales. Het spreekt voorzich dat alle medewerkers van de werkplaats volgens hoge normen zijn opgeleid. Iedere Jaguar en Daimler krijgt een volledige garantie van drie r of 100.000 km. Op de carrosserie zelfs zes jaar. Tijdens de volledige garantie kan iedere Jaguar-rijder gebruik maken van de Jac European Emergency Assistance bij problemen onderweg. Bij een bezoek aan de werkplaats kent iedere dealer een haal- en brengservice en is desgewenst een vervangende auto eventueel zelfs met autotelefoon beschikbaar. Jaguar rijders zijn tevreden klanten, dat blijkt uit onderzoek, en dat wil graag zo houden. hand aan de ruiten geslinger moet worden. Daarnaast is ei natuurlijk ook het motorisch onderscheid. Beide auto's redienen zich van ’schitterende 2.5 fit benzinemotor. Deze is bij de GLE voorzien van twee kleppen per zuiger, terwijl de GLT het dubbele aantal heeft. De GLE bereikt 140 pk, terwijl de GLT tot maar liefst 170 paardekrachten komt. De auto haalt als GLT een top van 210 km/u. Bovendien kent de GLT een stuggere afstemming van de vering. Grote pluspunten van de motor zijn de uitstekende souplesse in alle toerentallen stationcar worden gesteld hebben vooral te maken met een sportieve en trendy uitstraling, daarnaast het geboden rij-comfort en zeker ook de dynamische rij- eigenschappen. Pas daarna wordt het extra aanbod aan ruimte belangrijk gevonden. De 850 trekt vooral mensen aan die voorheen een snelle Duitse auto reden. Dat verklaart ook het feit dat Volvo maatstaven, die uitere^ prijstechnisch gezien twee in de Estate te vinden zijn. Zo Estates kan aanbieden, de heeft de Estate uiteraard het nieuwe 850 én de bekende en zogenaamde SIPS (Side grotere 940 Estate. Deze Impact Protection System) wat laatste is vooral bedoeld voor bestaat uit een uitgekiend de trouwe Volvo-rijder. buizenstelsel die dwars door Volvo k >e850s« iuctii diet JAGUAi 'PML *924|

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 33