1
MITSUBISHI GALANT GL
TURBODIESEL
NS
Hoog zakelijk gehalte
•x
OPEL CORSA
x /Jl
Familie Staps wint reis
naar Scandinavië
52-56
J3911
GGWW
Automobielbedrijf
Kluitmans b.z
’AS
1990
1990
Rover*
voorjaarsshow
bij Bink
Autospeedwayseizoen van start
t1993 - pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 18 maart 1993 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
it de
jat Terra, e/cTj
m.
m.
18 tot en
niet
le auto
ir
ntr.
wit
''//////////I
IBIEDING
Vervolg van pagina 1
v/rood
vmet.
TILBURG, Kapt. Halferasstraat 11 (ind. Loven) fel. 013/443330
HAAREN, Haarendijk 6a, tel. 04117-1360
met.
Dlauw
1991
'86-'88-,91
1990
32100 km
42100 km
18900 km
64800 km
4800 km
31900 km
58500 km
68400 km
21800 km
70900 km
69500 km
50800 km
99800 km
79800 km
77200 km
51800 km
«met.
met.
met.
/met.
/grijs
1- 1990
>-1990
2- 1992
2-1989
5-1990
1-1988
5-1990
De Mitsubishi Galant vanaf 36.995,-
bij ons on de showroom
MITSUBISHI
2.0 i SLX
1300 km
prieksgarantie
vrio\ \i i
UTO
riLEURC
78 - Tilburg
34355
sen GSi,
r. Deze
>rijs
igst uit
ran van
>ishi Galant heeft
:hter onafhankelijk
Tan wielen volgens
mik systeem in
met schroefveren.
xnten is een
tor gemonteerd,
len bi j de
»len
iter 16-
compjeet
f.32.995,=.
:de
Vorig
anden
ilijkheden
afgestemd
bediende p
verwarmde
en laat
van de
Corsa is
vreemd,
merker J
is verwt
oorraad»
Bouwj.
1- 1988
2- 1990
9-1988
1- 1989
9-1987 61200 km
4- 1989
2- 1990
5- 1987
1990
1990
'89-1990
1992
III//
'89-1990
'86 Vm '91
ood/groen 1992
'91-1992
1"2
'91-1988 ///H
1987
'88-'90-1991
1989
1987
1987
1991
:s echter niet
e zitting is vrij
jl onder in de rug
tra lijkt te drukker
i kwestie van
uitrusting van de
rodel redelijk,
dsprc
:hil tussen
arme motor.
n/u is het
rid nadrukkelijk
i op de snelwt
g te ebben.
i bij de
Sedan
De Mitsubir1-
voor en achm
opgehangen
het multi-link
combinatie met
Aan beide kar
torsiestabilisator 7
Uiteraard worden L
Galant de voorwiel
upgrading. De auto is in z'n
geheel groter dan zijn
voorganger. De 4,62 meter
lange Galant toont als sedan
uitermate beschaafd. Het
meest kenmerkende is vooral
het front. De koplampen zijn
plat en langgerekt, zodat er
nog maar weinig plaats
overbleef voor een grille.
Bovendien wordt deze jrille
nog door een stukje plaatwerk
doormidden gekliefd. In de
meegespoten voorbumper zit
een forse luchtinlaat die voor
de nodige verkoeling moet
zorgen. Bij de GL Turbodiesel
zit aan beide kanten een rond
gat, waarin naar wens
Op dinsdag 9 maart jl. vond bij
Renault-dealer Van der Boom
in Tilburg de feestelijke
uitreiking plaats van de
hoofdprijs in de Renault
Seatravel Show. De prijs, een
geheel verzorgde 18-daagse
Er zijn maar weinig
particulieren die pakweg
veertig mille neerleggen om
er uitsluitend privé gebruik
van te maken. Een enkele
sportieve coupé of cabriolet
daargelaten, gaan vrijwel alle
auto's in deze klasse naar de
zakelijke gebruiker, die niet
alleen kijkt naar prettige rij-
eigenschappen, maar vooral
let op de kilometer-kostprijs.
maar niet meer dan dat. De
auto heeft uiteraard
stuurbekrachtiging, met de
hand van binnenuit
verstelbare buitenspiegels,
centrale vergrendeling, getint
glas, een digitaal klokje,
verstelbare hoofdsteunen
achterin, regelbare
dashboardverlichting en
radiovoorbereiding met
bedrading en twee speakers.
Grille
De nieuwe generatie
Mitsubishi Galant past prima
in de jaren geleden in gang
gezette politiek van
1 ogende auto met
kele
inisch foefjes een
TQn gezicht.
tuto waar menig
feral mee voor
ien.
verder een met leer bekleed stuurwiel, ABS, een sportief
-*onderstel, centrale vergrendeling, elektrisch
suuö portierruiten en elektrisch bediende en
«nude buitenspiegels. De auto is sportief afgeveerd
at zich als een skelter een hoek om zetten. De vering
le overige modellen is duidelijk comfortabeler. De
1 zelfs het licht overhellen van de koets niet
wat absoluut niet hinderlijk is. Het is duidelijk te
m dat er in de Corsa wederom Zuideuropese smaak
werkt.
reis door Scandinavië, werd
gewonnen door de familie
Staps uit Tilburg.
Enkele malen per jaar
organiseert Renault een
showroomfestival. Van 10
december 1992 tot en met 1
jders kiezen vaak voor
eselmotor. Mitsubishi
le inhoud van de
de 1.8 liter vergroot tot
De nieuwe krachtbron
kunnen doen.
Verder kunnen we over de
krachtbron niet ontevreden
zijn. De turbo laat zich
nauwelijks horen, terwijl hij
zeer geleidelijk aangrijpend
zijn werk doet. Hierdoor komt
de diesel tot zeer behoorlijke
prestaties zoals een top van
175 km/u en een sprintje van 0
tot 100 in 13,9 seconden. Ook
tussenacceleraties worden
vlot volbracht. De auto weet
meer dan goed met het
verkeer mee te komen en als
er eens extra aan getrokken
moet worden, heeft de Galant
hiervoor de reserves in huis.
bij 4500
mvan 90 pk
eventuele mistlampen
kunnen worden opgenomen.
De bedrading is reeds in de
fabriek aangebracht. De GL
heeft zwarte beschermstrips
op de flanken. Ook de
buitenspiegels en
portierhandgrepen zijn in
zwart uitgevoerd. De wielen
beschikken over nette
wielplaten. De achterkant is
stemmig vormgegeven. Een
deel van de achterlichtunits
blijft bij het openen van de
kofferklep op z'n plaats. De
lichten worden via een
reflectorstrook met elkaar
verbonden. De klep gaat
helemaal tot op de bumper
open, zodat de tilhoogte
beperkt is. De bagageruimte
heeft een behoorlijk bruikbare
inhoud van 450 liter. Links en
rechts achter de wielkasten
zijn keurig opbergvakjes
aangebracht. Helaas stroopt
de kunststof mat in de
kofferruimte snel op. De
kofferklep is net als het
benzineklepje van binnenuit
te ontgrendelen.
De Mitsubishi Galant is als
sedan een uitermate
:haafd eg
kzij enkel
irerptechi
fszins eigen1
om een auto
inman oven
komen rijde
Wie op zoek gaat naar een zakelijk aantrekkelijke
sedan of hatchback kan terecht bij vele merken uit
verschillende landen. Wie 'van de zaak' een lease
auto mag uitzoeken kan onder andere terecht bij
Opel, Peugeot, Ford en Volkswagen maar komt op
zijn weg ook Nissan, Mazda, Honda en Mitsubishi
tegen. In de klasse vanaf zo'n f.38.000,= is er een
groot aanbod. Mitsubishi lanceerde onlangs de
nieuwe Galant, die we reden als turbodiesel.
februari jl. stond dit festival
geheel in het teken van het
land Zweden.
Showroombezoekers maakten
in die periode kans op het
winnen van een 4-daagse reis
naar Zweden. Een reis die
overigens bij aankoop van
een nieuwe Renault gratis
aan de eigenaar werd
overhandigd. De hoofdprijs,
een 18-daagse reis door
Zweden en Noorwegen, werd
gewonnen door de Tilburgse
familie Staps. Op de foto
neemt dhr. Staps de pr::
symbolisch in ontvangs
handen van dhr. Huismc
Scandinavian Seaways,
terwijl dhr. Rien Meesters,
verkoopleider van Renault-
dealer Van der Boom al klaar
staat met een bos bloemen.
Op dit moment is bij alle
Renault-dealers het
lentefestival in volle gang. Tot
en met 22 maart huist het
voorjaar in de Renault-
showroom. Met speciale
modellen als de Clio RSi, 19S
en 21 Symphonie heeft de
dealer veel nieuws in huis.
Wie in de aktieperiode een
bezoek brengt, maakt kans op
een set luxe RIH-sportfietsen
of de hoofdprijs, een Renault
Clio 1.4 RL. Voor iedere
bezoeker ligt een handige
fietsstuurtas klaar (zolang de
voorraad strekt).
Comfort
Uiterlijke en motorische
kwaliteiten stemmen tot
tevredenheid. Het interieur
gooit echter wat roet in het
eten. De Galant heeft een
weinig opwindend
vormgegeven dashboard
waarop een toerenteller te
vinden is. De materialen
waarmee het geheel bekleed
is, doen echter wat goedkoop
aan. Hetzelfde geldt voor het
vierspakige stuurwiel, wat
van een licht glanzend soort
plastic is gemaakt. Met het
middenkussen wordt de
claxon bediend. Daar dit
kussen vrijwel tot aan de
randen doorloopt, druk je
makkelijk onbedoeld op dit
lawaai- apparaat. Voor wat de
verdere inrichting van de
Galant GL betreft, kan
hetzelfde gezegd worden als
over bijvoorbeeld de Colt en
Lancer. Het is vrijwel allemaal
grijs wat de klok slaat.
Kleurrijk kan de auto binnenin
niet bepaald genoemd
worden.
Het ruimte-aanbod in de
Galant is meer dan
voldoende. Zowel voor- als
achterin is meer dan
voldoende hoofd- en
beenruimte aanwezig. De
bestuurdersstoel kan
eenvoudig in hoogte worden
aangepast, zodat samen met
het verstelbare stuur een
goede zitpositie kan worden
gevonden. Het comfort wat de
stoel biedt, is 1
optimaal. De 2
zacht, terwijl
een rand extr
Vaak is dit een
wennen. De
GL is als basisme
Technische gegevens:
Merk en type: Mitsubishi
Galant GL turbodiesel
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1998 cc
Boring x slag: 82,7 x 93,0 mm
Vermogen: 90 pk bij 4500
tr/min
Koppel: 191 Nm bij 2500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,62 meter,
breedte 1,73 meter
Gewicht: 1205 kg
Prestaties: topsnelheid 175
km/u; acceleratie 0-100 in 13,9
sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,2
liter/100 km; bij 120 km/u 7,5
liter/100 km; stadsverkeer 7,6
liter/100 km
Prijs: f.45.995,=
Wegenbelasting: f.454,= tot
f.465,= per 3 mnd.
8-1989 99800 km
2-1988 64800 km
2-1985 176000 km
1-1987
4-1991
Rover-dealer Bink houdt van 10 tot en
met 29 maart een wervelende
voorjaarsshow, waarbij u met alle
Rover-modellen kunt kennismaken.
Speciale aandacht wordt gevraagd
voor onder andere de Rover 400 die
met zijn nieuwe neus zich duidelijk
van de massa onderscheidt. De basis
414 heeft een sportieve 1.4 lit
kleppenmotor, is behoorlijk
uitgerust en kost toch maar f.32
Bink toont tijdens de show ook 1
laatste telgen uit de 200-serie.1
jaar werd de zomers cabriolet
geïntroduceerd die verkrijgbaar is
als 1.4 en 1.6. De 216 Cabrio is onder
andere voorzien van een elektrisch
bediende kap, 4 speakers,
stuurbekrachtiging, lichtmetalen
velgen en natuurlijk
wortelnotehouten accenten in het
interieur. De Cabrio-reeks begint bij
de 214 voor f.47.250,=. Tijdens de
afgelopen Rai werd aan de 200-reeks
twee fraaie coupé-modellen
toegevoegd. De sportieve
automobilist kan bij Rover kiezen
voor een snelle 216 met 122 pk of de
flitsende 220 Turbo met een 2 liter 16-
kleppen turbomotor van 200 pk.
Beide auto's beschikken over een
zeer complete standaarduitrusting
en een sportief geveerd onderstel.
Nieuw is ook de Rover 114 Si, die zich
als een rijkelijk aangeklede
compactm autn profileert. De auto
heeft onder andere meegespoten
bumpers, fraai wielplaten, een
krachtige 1.4 liter motor en centrale
deurvergrendeling voor f .23.995,=. En
wat is Rover zonder de oude
getrouwe Mini. Sinds vorig jaar zijn
alle varianten van deze bijna 35 jaar
oude auto voorzien van een moderne
injectiemotor. De Mini voldoet aan
de strengste milieunormen en mag
zodoende gewoon in de verkoop
blijven. De Mini Sprite is er al vanaf
f. 17.995,=. Echte liefhebbers zullen
echter al met een scheef oog naar de
sportieve Mini Cooper gekeken
hebben. Alle Rovers zijn te zien op de
voorjaarsshow van 18 tot en met 29
maart bij Autobedrijf Bink aan de
Winkler Prinsstraat 24-30 in Tilburg.
Racertje
Als topmodel heeft Opel in de Corsa-reeks weer ee
ditmaal met een nieuwe 1.6 liter 16-kleppenmotor.
krachtbron levert een comfortabele 109 pk en een
maximaal koppel van 150 Nm bij 3800 tr/min. De Corsa GSi
is hiermee een echt racertje om heeslijk mee over bochtige
weggetjes te scheuren. De auto zet een top neer van 195
km/u en heeft slechts 9,5 seconden nodig om de 100 km/u
aan te wijzen. De Corsa GSi heeft een specifieke
uitstraling met zijn meegespoten bumpers, skirts en
spiegels, een spoiler boven de achterruit, mistlampen voor
en lichtmetalen velgen. De GSi ziet er echt als een compact
bommetje uit. Het interieur heeft een aantal specifieke
details zoals de sportstoelen die net als de deurpanelen
van fleurige rode lijnen zijn voorzien. De uitrusting omvat
Prijzen
De Corsa wordt ten opzichte van zijn voorganger fors
duurder. De 1.2 City start bij f.23.200,=. Uiteraard is de auto
veiliger, heeft standaard een vijfbak en een iets
completere uitrusting, maar de klant moet toch ruim
tweeeneenhalfduizend gulden extra meebrengen in
vergelijking met de voorganger. De overige uitvoeringen
volgen elkaar snel op. De 1.2 Swing kost f.23.700,=, terwijl
dezelfde auto als 1.4 f.24.500,= moet opbrengen.
Waarschijnlijk zullen deze twee modellen het meest aan
de man worden gebracht. De Joy is zonder twijfel de
leukste in huis voor f.25.300,= (als 1.2 Eco) en f.25.500,= (als
1.4i). De GSi staat voor f.35.700,= in de prijslijst en met
name hier is de verhoging ten opzichte van het oude model
gering.
De Opel Corsa verschijnt ook als 1.5 liter diesel met of
zonder turbo. De prijzen lopen hier uiteen van f.25.700,=
voor de 1.5D City tot f.30.500,= voor de 1.5 TD Sport. Beide
diesel beschikken over een oxydatiekatalysator. Voor de
vijfdeursuitvoering geldt een meerprijs van f. 1.000,=.
De 1.2 liter levert 45 pk en dat is zelfs in deze klasse aan de
krappe kant. Door echter de versnellingsbakverhoudingen
van de eerste, tweede en derde overbrenging goed te
kiezen, blijkt deze auto vooral tot z'n 80 km/u helemaal
traag. Vooral de derde versnelling is zo lang, dat in
stadsverkeer nauwelijks geschakeld hoeft te worden. De
prestaties zijn redelijk met een top van 145 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 20 seconden. Echter bij
voornamelijk stadsgebruik voldoet de 1.2 uitstekend. Opel
biedt echter de keuze uit twee versies, beide met 45 pk.
Naast de gewone motor is er ook de 1.2 Eco, een krachtbron
die door wat inwendige aanpassingen een hoger
rendement levert en zodoende al aan de emissienormen
van 1996 voldoet. Helaas moet de klant van deze zuinigere
motor zeshonderd gulden extra betalen.
ocompressor en
rcooler waardoor 1
in een vermogen x
worden bereikt,
engrijker is jet forse koppel
van 191 Nm bij 2500 tr/min.
Voorgloeien is er bij de
moderne Mitsubishi-diesel
niet meer bij. Koud of warm, er
kan direct gestart worden. De
2 liter laat zich dan wel
nadrukkelijk horen. Ook wat
betreft geluidsproduktie is er
weinig verschil tussen een
koude of warme motor. Tot z'n
80 a 100 km/u is het
motorgeluid nadrukkelijk
aanwezig, om op de snelweg
langzaam weg te ebben. Wat
extra isolatie zou bij de
Galant TD duidelijk wonderen
uitsluitend in een GL-
uitvoering. Daarbij kan
overigens gekozen worden
voor de vierdeurs sedan en
vijfdeurs hatchback. De sedan
staat in de prijslijst voor
f.45.995,= terwijl de hatchback
f.46.995,= moet opbrengen.
Daarmee sluit de Galant
netjes aan in het segment. De
serie begint overigens met
een 1.8 liter benzinevariant
vanaf f.36.995,=. De Mitsubishi
Galant is in nieuwe gedaante
een keurig ogende auto met
forse afmetingen en zodoende
een prima ruimte-aanbod. De
turbodieselmotor presteert
goed, maar zou een betere
isolatie kunnen gebruiken. De
GL-uitvoering loopt niet
bepaald over van de extra's
terwijl de stoelen wat meer
steun zouden kunnen biedei
aangedreven. De 14 inch
stalen velgen zijn voorzien
van 185/70 banden. De Galant
biedt een redelijk comfort
niveau, maar helt in bochten
toch enigszins over. Gelukkig
blijft deze arrosseriebeweging
binnen redelijke grenzen
beperkt. De bediening van
alle elementen gaat uitermate
licht, zodat de Galant een
makkelijk te berijden auto is.
Een turbodiesel wordt vooral
gekocht vanwege het
gunstige brandstofverbruik.
De door ons gereden Galant
wist in het begin van zijn
leven tot 1 op 12,5 te komen.
Daar de motor nog maar net
3000 kilometer had gelopen,
zal het verbruik tot zo'n 10.000
km gunstiger worden.
Mitsubishi brengt de nieuwe
Galant met Turbodiesel-motor
Aanstaande zondag 21 maart opent om 12.00 uur het autospeedwayseizoen op het circuit De
Koningshoeven in Tilburg. De organiserende Stichting Spedeworth Continental gaat hiermee
haar 22-ste jaar in. Aan het aantal startlicenties wat werd uitgegeven valt af te leiden dat
deze tak van autosport in Nederland bloeit. De Stichting is in Tilburg en omgeving op zoek
naar een alternatief circuit, daar het huidige circuit binnen enkele jaren moet wijken voor de
noord-oost tangent. Eén klasse is komen te vervallen, de ministox. Hiervoor meldden te
weinigen jeugdigen tussen de 13 en 17 jaar zich aan. Alle andere soorten voertuigen komen
als vanouds weer bij de stortvlag te staan. Het zijn de midgets, hotrods 1600, superstox,
stockcars en bangers.
ircui
ènkl
fuss
jdei