1 MITSUBISHI GALANT GL TURBODIESEL NS Hoog zakelijk gehalte •x OPEL CORSA x /Jl Familie Staps wint reis naar Scandinavië 52-56 J3911 GGWW Automobielbedrijf Kluitmans b.z ’AS 1990 1990 Rover* voorjaarsshow bij Bink Autospeedwayseizoen van start t1993 - pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 18 maart 1993 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER it de jat Terra, e/cTj m. m. 18 tot en niet le auto ir ntr. wit ''//////////I IBIEDING Vervolg van pagina 1 v/rood vmet. TILBURG, Kapt. Halferasstraat 11 (ind. Loven) fel. 013/443330 HAAREN, Haarendijk 6a, tel. 04117-1360 met. Dlauw 1991 '86-'88-,91 1990 32100 km 42100 km 18900 km 64800 km 4800 km 31900 km 58500 km 68400 km 21800 km 70900 km 69500 km 50800 km 99800 km 79800 km 77200 km 51800 km «met. met. met. /met. /grijs 1- 1990 >-1990 2- 1992 2-1989 5-1990 1-1988 5-1990 De Mitsubishi Galant vanaf 36.995,- bij ons on de showroom MITSUBISHI 2.0 i SLX 1300 km prieksgarantie vrio\ \i i UTO riLEURC 78 - Tilburg 34355 sen GSi, r. Deze >rijs igst uit ran van >ishi Galant heeft :hter onafhankelijk Tan wielen volgens mik systeem in met schroefveren. xnten is een tor gemonteerd, len bi j de »len iter 16- compjeet f.32.995,=. :de Vorig anden ilijkheden afgestemd bediende p verwarmde en laat van de Corsa is vreemd, merker J is verwt oorraad» Bouwj. 1- 1988 2- 1990 9-1988 1- 1989 9-1987 61200 km 4- 1989 2- 1990 5- 1987 1990 1990 '89-1990 1992 III// '89-1990 '86 Vm '91 ood/groen 1992 '91-1992 1"2 '91-1988 ///H 1987 '88-'90-1991 1989 1987 1987 1991 :s echter niet e zitting is vrij jl onder in de rug tra lijkt te drukker i kwestie van uitrusting van de rodel redelijk, dsprc :hil tussen arme motor. n/u is het rid nadrukkelijk i op de snelwt g te ebben. i bij de Sedan De Mitsubir1- voor en achm opgehangen het multi-link combinatie met Aan beide kar torsiestabilisator 7 Uiteraard worden L Galant de voorwiel upgrading. De auto is in z'n geheel groter dan zijn voorganger. De 4,62 meter lange Galant toont als sedan uitermate beschaafd. Het meest kenmerkende is vooral het front. De koplampen zijn plat en langgerekt, zodat er nog maar weinig plaats overbleef voor een grille. Bovendien wordt deze jrille nog door een stukje plaatwerk doormidden gekliefd. In de meegespoten voorbumper zit een forse luchtinlaat die voor de nodige verkoeling moet zorgen. Bij de GL Turbodiesel zit aan beide kanten een rond gat, waarin naar wens Op dinsdag 9 maart jl. vond bij Renault-dealer Van der Boom in Tilburg de feestelijke uitreiking plaats van de hoofdprijs in de Renault Seatravel Show. De prijs, een geheel verzorgde 18-daagse Er zijn maar weinig particulieren die pakweg veertig mille neerleggen om er uitsluitend privé gebruik van te maken. Een enkele sportieve coupé of cabriolet daargelaten, gaan vrijwel alle auto's in deze klasse naar de zakelijke gebruiker, die niet alleen kijkt naar prettige rij- eigenschappen, maar vooral let op de kilometer-kostprijs. maar niet meer dan dat. De auto heeft uiteraard stuurbekrachtiging, met de hand van binnenuit verstelbare buitenspiegels, centrale vergrendeling, getint glas, een digitaal klokje, verstelbare hoofdsteunen achterin, regelbare dashboardverlichting en radiovoorbereiding met bedrading en twee speakers. Grille De nieuwe generatie Mitsubishi Galant past prima in de jaren geleden in gang gezette politiek van 1 ogende auto met kele inisch foefjes een TQn gezicht. tuto waar menig feral mee voor ien. verder een met leer bekleed stuurwiel, ABS, een sportief -*onderstel, centrale vergrendeling, elektrisch suuö portierruiten en elektrisch bediende en «nude buitenspiegels. De auto is sportief afgeveerd at zich als een skelter een hoek om zetten. De vering le overige modellen is duidelijk comfortabeler. De 1 zelfs het licht overhellen van de koets niet wat absoluut niet hinderlijk is. Het is duidelijk te m dat er in de Corsa wederom Zuideuropese smaak werkt. reis door Scandinavië, werd gewonnen door de familie Staps uit Tilburg. Enkele malen per jaar organiseert Renault een showroomfestival. Van 10 december 1992 tot en met 1 jders kiezen vaak voor eselmotor. Mitsubishi le inhoud van de de 1.8 liter vergroot tot De nieuwe krachtbron kunnen doen. Verder kunnen we over de krachtbron niet ontevreden zijn. De turbo laat zich nauwelijks horen, terwijl hij zeer geleidelijk aangrijpend zijn werk doet. Hierdoor komt de diesel tot zeer behoorlijke prestaties zoals een top van 175 km/u en een sprintje van 0 tot 100 in 13,9 seconden. Ook tussenacceleraties worden vlot volbracht. De auto weet meer dan goed met het verkeer mee te komen en als er eens extra aan getrokken moet worden, heeft de Galant hiervoor de reserves in huis. bij 4500 mvan 90 pk eventuele mistlampen kunnen worden opgenomen. De bedrading is reeds in de fabriek aangebracht. De GL heeft zwarte beschermstrips op de flanken. Ook de buitenspiegels en portierhandgrepen zijn in zwart uitgevoerd. De wielen beschikken over nette wielplaten. De achterkant is stemmig vormgegeven. Een deel van de achterlichtunits blijft bij het openen van de kofferklep op z'n plaats. De lichten worden via een reflectorstrook met elkaar verbonden. De klep gaat helemaal tot op de bumper open, zodat de tilhoogte beperkt is. De bagageruimte heeft een behoorlijk bruikbare inhoud van 450 liter. Links en rechts achter de wielkasten zijn keurig opbergvakjes aangebracht. Helaas stroopt de kunststof mat in de kofferruimte snel op. De kofferklep is net als het benzineklepje van binnenuit te ontgrendelen. De Mitsubishi Galant is als sedan een uitermate :haafd eg kzij enkel irerptechi fszins eigen1 om een auto inman oven komen rijde Wie op zoek gaat naar een zakelijk aantrekkelijke sedan of hatchback kan terecht bij vele merken uit verschillende landen. Wie 'van de zaak' een lease auto mag uitzoeken kan onder andere terecht bij Opel, Peugeot, Ford en Volkswagen maar komt op zijn weg ook Nissan, Mazda, Honda en Mitsubishi tegen. In de klasse vanaf zo'n f.38.000,= is er een groot aanbod. Mitsubishi lanceerde onlangs de nieuwe Galant, die we reden als turbodiesel. februari jl. stond dit festival geheel in het teken van het land Zweden. Showroombezoekers maakten in die periode kans op het winnen van een 4-daagse reis naar Zweden. Een reis die overigens bij aankoop van een nieuwe Renault gratis aan de eigenaar werd overhandigd. De hoofdprijs, een 18-daagse reis door Zweden en Noorwegen, werd gewonnen door de Tilburgse familie Staps. Op de foto neemt dhr. Staps de pr:: symbolisch in ontvangs handen van dhr. Huismc Scandinavian Seaways, terwijl dhr. Rien Meesters, verkoopleider van Renault- dealer Van der Boom al klaar staat met een bos bloemen. Op dit moment is bij alle Renault-dealers het lentefestival in volle gang. Tot en met 22 maart huist het voorjaar in de Renault- showroom. Met speciale modellen als de Clio RSi, 19S en 21 Symphonie heeft de dealer veel nieuws in huis. Wie in de aktieperiode een bezoek brengt, maakt kans op een set luxe RIH-sportfietsen of de hoofdprijs, een Renault Clio 1.4 RL. Voor iedere bezoeker ligt een handige fietsstuurtas klaar (zolang de voorraad strekt). Comfort Uiterlijke en motorische kwaliteiten stemmen tot tevredenheid. Het interieur gooit echter wat roet in het eten. De Galant heeft een weinig opwindend vormgegeven dashboard waarop een toerenteller te vinden is. De materialen waarmee het geheel bekleed is, doen echter wat goedkoop aan. Hetzelfde geldt voor het vierspakige stuurwiel, wat van een licht glanzend soort plastic is gemaakt. Met het middenkussen wordt de claxon bediend. Daar dit kussen vrijwel tot aan de randen doorloopt, druk je makkelijk onbedoeld op dit lawaai- apparaat. Voor wat de verdere inrichting van de Galant GL betreft, kan hetzelfde gezegd worden als over bijvoorbeeld de Colt en Lancer. Het is vrijwel allemaal grijs wat de klok slaat. Kleurrijk kan de auto binnenin niet bepaald genoemd worden. Het ruimte-aanbod in de Galant is meer dan voldoende. Zowel voor- als achterin is meer dan voldoende hoofd- en beenruimte aanwezig. De bestuurdersstoel kan eenvoudig in hoogte worden aangepast, zodat samen met het verstelbare stuur een goede zitpositie kan worden gevonden. Het comfort wat de stoel biedt, is 1 optimaal. De 2 zacht, terwijl een rand extr Vaak is dit een wennen. De GL is als basisme Technische gegevens: Merk en type: Mitsubishi Galant GL turbodiesel Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1998 cc Boring x slag: 82,7 x 93,0 mm Vermogen: 90 pk bij 4500 tr/min Koppel: 191 Nm bij 2500 tr/min Afmetingen: lengte 4,62 meter, breedte 1,73 meter Gewicht: 1205 kg Prestaties: topsnelheid 175 km/u; acceleratie 0-100 in 13,9 sec. Verbruik: bij 90 km/u 5,2 liter/100 km; bij 120 km/u 7,5 liter/100 km; stadsverkeer 7,6 liter/100 km Prijs: f.45.995,= Wegenbelasting: f.454,= tot f.465,= per 3 mnd. 8-1989 99800 km 2-1988 64800 km 2-1985 176000 km 1-1987 4-1991 Rover-dealer Bink houdt van 10 tot en met 29 maart een wervelende voorjaarsshow, waarbij u met alle Rover-modellen kunt kennismaken. Speciale aandacht wordt gevraagd voor onder andere de Rover 400 die met zijn nieuwe neus zich duidelijk van de massa onderscheidt. De basis 414 heeft een sportieve 1.4 lit kleppenmotor, is behoorlijk uitgerust en kost toch maar f.32 Bink toont tijdens de show ook 1 laatste telgen uit de 200-serie.1 jaar werd de zomers cabriolet geïntroduceerd die verkrijgbaar is als 1.4 en 1.6. De 216 Cabrio is onder andere voorzien van een elektrisch bediende kap, 4 speakers, stuurbekrachtiging, lichtmetalen velgen en natuurlijk wortelnotehouten accenten in het interieur. De Cabrio-reeks begint bij de 214 voor f.47.250,=. Tijdens de afgelopen Rai werd aan de 200-reeks twee fraaie coupé-modellen toegevoegd. De sportieve automobilist kan bij Rover kiezen voor een snelle 216 met 122 pk of de flitsende 220 Turbo met een 2 liter 16- kleppen turbomotor van 200 pk. Beide auto's beschikken over een zeer complete standaarduitrusting en een sportief geveerd onderstel. Nieuw is ook de Rover 114 Si, die zich als een rijkelijk aangeklede compactm autn profileert. De auto heeft onder andere meegespoten bumpers, fraai wielplaten, een krachtige 1.4 liter motor en centrale deurvergrendeling voor f .23.995,=. En wat is Rover zonder de oude getrouwe Mini. Sinds vorig jaar zijn alle varianten van deze bijna 35 jaar oude auto voorzien van een moderne injectiemotor. De Mini voldoet aan de strengste milieunormen en mag zodoende gewoon in de verkoop blijven. De Mini Sprite is er al vanaf f. 17.995,=. Echte liefhebbers zullen echter al met een scheef oog naar de sportieve Mini Cooper gekeken hebben. Alle Rovers zijn te zien op de voorjaarsshow van 18 tot en met 29 maart bij Autobedrijf Bink aan de Winkler Prinsstraat 24-30 in Tilburg. Racertje Als topmodel heeft Opel in de Corsa-reeks weer ee ditmaal met een nieuwe 1.6 liter 16-kleppenmotor. krachtbron levert een comfortabele 109 pk en een maximaal koppel van 150 Nm bij 3800 tr/min. De Corsa GSi is hiermee een echt racertje om heeslijk mee over bochtige weggetjes te scheuren. De auto zet een top neer van 195 km/u en heeft slechts 9,5 seconden nodig om de 100 km/u aan te wijzen. De Corsa GSi heeft een specifieke uitstraling met zijn meegespoten bumpers, skirts en spiegels, een spoiler boven de achterruit, mistlampen voor en lichtmetalen velgen. De GSi ziet er echt als een compact bommetje uit. Het interieur heeft een aantal specifieke details zoals de sportstoelen die net als de deurpanelen van fleurige rode lijnen zijn voorzien. De uitrusting omvat Prijzen De Corsa wordt ten opzichte van zijn voorganger fors duurder. De 1.2 City start bij f.23.200,=. Uiteraard is de auto veiliger, heeft standaard een vijfbak en een iets completere uitrusting, maar de klant moet toch ruim tweeeneenhalfduizend gulden extra meebrengen in vergelijking met de voorganger. De overige uitvoeringen volgen elkaar snel op. De 1.2 Swing kost f.23.700,=, terwijl dezelfde auto als 1.4 f.24.500,= moet opbrengen. Waarschijnlijk zullen deze twee modellen het meest aan de man worden gebracht. De Joy is zonder twijfel de leukste in huis voor f.25.300,= (als 1.2 Eco) en f.25.500,= (als 1.4i). De GSi staat voor f.35.700,= in de prijslijst en met name hier is de verhoging ten opzichte van het oude model gering. De Opel Corsa verschijnt ook als 1.5 liter diesel met of zonder turbo. De prijzen lopen hier uiteen van f.25.700,= voor de 1.5D City tot f.30.500,= voor de 1.5 TD Sport. Beide diesel beschikken over een oxydatiekatalysator. Voor de vijfdeursuitvoering geldt een meerprijs van f. 1.000,=. De 1.2 liter levert 45 pk en dat is zelfs in deze klasse aan de krappe kant. Door echter de versnellingsbakverhoudingen van de eerste, tweede en derde overbrenging goed te kiezen, blijkt deze auto vooral tot z'n 80 km/u helemaal traag. Vooral de derde versnelling is zo lang, dat in stadsverkeer nauwelijks geschakeld hoeft te worden. De prestaties zijn redelijk met een top van 145 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 20 seconden. Echter bij voornamelijk stadsgebruik voldoet de 1.2 uitstekend. Opel biedt echter de keuze uit twee versies, beide met 45 pk. Naast de gewone motor is er ook de 1.2 Eco, een krachtbron die door wat inwendige aanpassingen een hoger rendement levert en zodoende al aan de emissienormen van 1996 voldoet. Helaas moet de klant van deze zuinigere motor zeshonderd gulden extra betalen. ocompressor en rcooler waardoor 1 in een vermogen x worden bereikt, engrijker is jet forse koppel van 191 Nm bij 2500 tr/min. Voorgloeien is er bij de moderne Mitsubishi-diesel niet meer bij. Koud of warm, er kan direct gestart worden. De 2 liter laat zich dan wel nadrukkelijk horen. Ook wat betreft geluidsproduktie is er weinig verschil tussen een koude of warme motor. Tot z'n 80 a 100 km/u is het motorgeluid nadrukkelijk aanwezig, om op de snelweg langzaam weg te ebben. Wat extra isolatie zou bij de Galant TD duidelijk wonderen uitsluitend in een GL- uitvoering. Daarbij kan overigens gekozen worden voor de vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback. De sedan staat in de prijslijst voor f.45.995,= terwijl de hatchback f.46.995,= moet opbrengen. Daarmee sluit de Galant netjes aan in het segment. De serie begint overigens met een 1.8 liter benzinevariant vanaf f.36.995,=. De Mitsubishi Galant is in nieuwe gedaante een keurig ogende auto met forse afmetingen en zodoende een prima ruimte-aanbod. De turbodieselmotor presteert goed, maar zou een betere isolatie kunnen gebruiken. De GL-uitvoering loopt niet bepaald over van de extra's terwijl de stoelen wat meer steun zouden kunnen biedei aangedreven. De 14 inch stalen velgen zijn voorzien van 185/70 banden. De Galant biedt een redelijk comfort niveau, maar helt in bochten toch enigszins over. Gelukkig blijft deze arrosseriebeweging binnen redelijke grenzen beperkt. De bediening van alle elementen gaat uitermate licht, zodat de Galant een makkelijk te berijden auto is. Een turbodiesel wordt vooral gekocht vanwege het gunstige brandstofverbruik. De door ons gereden Galant wist in het begin van zijn leven tot 1 op 12,5 te komen. Daar de motor nog maar net 3000 kilometer had gelopen, zal het verbruik tot zo'n 10.000 km gunstiger worden. Mitsubishi brengt de nieuwe Galant met Turbodiesel-motor Aanstaande zondag 21 maart opent om 12.00 uur het autospeedwayseizoen op het circuit De Koningshoeven in Tilburg. De organiserende Stichting Spedeworth Continental gaat hiermee haar 22-ste jaar in. Aan het aantal startlicenties wat werd uitgegeven valt af te leiden dat deze tak van autosport in Nederland bloeit. De Stichting is in Tilburg en omgeving op zoek naar een alternatief circuit, daar het huidige circuit binnen enkele jaren moet wijken voor de noord-oost tangent. Eén klasse is komen te vervallen, de ministox. Hiervoor meldden te weinigen jeugdigen tussen de 13 en 17 jaar zich aan. Alle andere soorten voertuigen komen als vanouds weer bij de stortvlag te staan. Het zijn de midgets, hotrods 1600, superstox, stockcars en bangers. ircui ènkl fuss jdei

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 27