Fiat Cinquecento Suite BMW Z13: limousine-comfort in compact-auto Downtown, Fiat's electrische stadsmini 1992 Nieuwe luchtige Ferrari 19 t/m 25 maart N Model- goed jaar voor 3S bedrijfsauto verkopen Hi bij Nationale Motorweek: ■N. - e e JETER ƒ239,- 11993 - pagina 10 ore a 40/460 Escape. ïtaalt voor dit Voor ’n over Escape. 0. 5. 3- (ICE >pen. Suite, een zeer luxueuze versie met onder andere in de standaarduitvoering zaken als airconditioning, elektrisch bediende portierruiten en centrale vergrendeling. Vooral in druk stadsverkeer in de zomer komt de airconditioning goed van pas. De temperatuur wordt handmatig ingesteld. Door de recirculatiemogelijkheid kan de toevoer van lucht bijvoorbeeld bij een file in een tunnel worden afgesloten. Als er kortstondig het maximale vermogen wordt gevraagd voor bijvoorbeeld inhalen of snel optrekken, dan wordt de pomp van de airconditioning tijdelijk uitgeschakeld, om verlies aan vermogen tegen te gaan. In het interieur heeft de Suite specifieke bekledingsstoffen op het meubilair en de deurpanelen. De Cinquecento Suite mag in de loop van het voorjaar ook in Nederland verwacht worden. Van de Cinquecento werden er in de eerste elf maanden sinds de produktiestart 70.000 in Italië verkocht en 30.000 in andere landen als Polen, Frankrijk, Spanje, België en Nederland. t? rom kunt u te dienst en geholpen voren iat kosten, duren nooit 1 uur. Onze :r zo voor u euwe “■'epast. uden jrse seen van >ren? ring. ,44 meter Breed. werd door r Pininfarina set achter de lijkt dit i de salon Veel mensen leggen de meeste kilometers in hun auto alleen af. Waarom zouden deze >m l is een 1.1 liter 4 id uit de BMW ietsen. pk en haalt i van 180 km/u 1100 km/u in Bonden. i auto's bieden immers comfort en veiligheid, sdt de BMW 7-serie forse mafmetingen, prima aties, veel aktieve en eve veiligheid, een staand comfort en veel spen een 58.861 tot igen. >r de binnen alle gebruikersgroef groei zien van 5Ê 78.281 voertuig*»’ De cijfers voor a. Nederlandse bedrijfsautomarkt zijn opmerkelijk, omdat ons land het enige in West Europa is waar vorig jaar nog een verkoopverbetering werd gerealiseerd. In totaal daalde de Europese vrachtautomarkt vanaf 6 ton GVW in 1992 met 10,5 procent tot 246.300 stuks. In Italië liep de markt zelfs terug met 20,6%, in Duitsland met 8,1%, in Frankrijk met 17,3% en in Spanje met 10,8%. Voor de komende jaren is de Rai gematigd optimistisch. Binnen een krimpende Europese vrachtautomarkt gaan de prognoses voor Nederland van een stabiel verkoopniveau uit. 2 npers Opel tE ontdekt dat motorrijden "fun" is. De cijfers: het aantal trotse bezitters van een motorfiets is in do afgelopen 4 jaar bijna verdubbeld tot 232.000. In diezelfde periode nam het CBR maar liefst 273.000 examens voor het motorrijbewijs af. Bijna een kwart daarvan werd afgelegd door vrouwen. Eens te meer een bewijs dat motorrijders niet alleen maar "in leer gehulde macho's" zijn. De Nationale Motorweek richt zich op al deze Ferrari had de tentoonstelling van Genève uitgezocht voor de presentatie van een modeluitbreiding in de 348- reeks. Het gaat hier om een spider, een tweezits cabriolet uiteraard met het bekende ui terlijk van de al enige jaren bestaande 348. Van de 348 werden in drie jaar tijd al 6500 exemplaren gebouwd. Het succes moet door de Spider alleen maar toenemen. Ferrari kan overigens op een succesvolle historie van in één kleur uitgevoerd. Ter verhoging van de stijfheid van de carrosserie werden de langsdragers verstevigd en uiteraard de A-stijlen rond de voorruit aangepast. Zodoende vertoont de Spider nauwelijks meer torsie dan de bestaande 348 TB en TS. Motorisch werd de Spider niet aangepast. In de auto vinden we de bekende 3,4 liter V8 met 4 kleppen per cilinder gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. examinatoren worden verwacht op een speciaal congres waar alle ins en outs van het motorrijbewijs worden besproken. Een speciale samenwerking met het CBR stelt iedereen die dat wil in de gelegenheid het congres bij te wonen. Dealers en importeurs zullen elkaar vinden op een eigen congres dat de Rai in samenwerking met het weekblad Motor en de Bovag organiseert. Meer informatie via de motorhandel. ftPERS liteit voor ;end bedrag. cabriolet terugkijken. Immers de in 1947 gebouwde 125 S was als eerste produktiemodel al een spidt De koets meesteronwerper omgebouwd. Direc stoelen wordt de kap opgeborgen. De portierruiten worden elektrisch bediend. De verstelmogelijkheden van de stoelen en de inhoud van de brandstoftank bleven onveranderd. Bij de Spider wordt de volledige carrosserie :onomie. b BMW Z13 moet dit ook lemaal bieden, eerste aanblik li ototype, wat op d in Genève wordt spresenteerd wellicht de ngverwachte kleine BMW. aar wat binnenruimte betreft xn hier rustig van een grote 4W gesproken worden. b studie is vooral toegespitst de zogenaamde alleen der. b Z13 is een driezitter met iddenmotor en :hterwielaandrijving. b auto is slechts 3,4 ngen 1,64 meter bx 3 bestuurder zit midden in de ito. De carrosserie heeft een w-waarde van 0,34, is legant vormgegeven en heeft ■aaie 16-inch lichtmetalen wielen. Uiteraard verraden de BMW-nieren zijn afkomst. De koets is vooral uit aluminium opgetrokken en biedt bij een relatief laag gewicht een hoge stijfheid. Ook is het gebruikte materiaal uitstekend geschikt voor recycling. De Z13 heeft een totaalgewicht van 830 kg. De krachtbron i cilinder beken: KI 100 motorfk De 4-pitter levert 85 daarmee een top va en sprint van 0 tot ongeveer tien seco,, b achterwielen worden aangedreven via een continu variabele transmissie (CVT). BMW brengt naast de bestaande 525 tds met intercooler nu ook een 525 td leverbaar. Deze versie mist intercooler en heeft exact de zelfde configuratie als in de 325 td. Het vermogen loopt door deze ingreep terug van 143 tot 115 pk. De 525 td kost ƒ73.900,- tegen ƒ80.325,- voor BMW betreft een nieuwe benzine-variant van de 8-serie. De 840 Ci beschikt over de 4 liter V8 gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. De 8 cilinder 32-klepper levert 286 pk en brengt de 840 naar een afge- regelde topsnelheid van 250 km/u. Het motorvermogen van de 840 Ci komt exact overeen met dat van de 635 CSi, tot voor enkele jaren terug de sportieve top van BMW. Bij deze auto heeft nooit iemand geklaagd over gebrek aan vermogen, zodat de 4 liter V8 ook absoluut niet kinderachtig genoemd mag worden. Het programma van de 8-serie bestaat nu uit onS de 840 Ci voor ƒ.200.000,-, de De. 850 Ci voor ƒ.253.850,- en de 850 CSi voor exact ƒ.300.000,-. Van 19 t/m 25 maart organiseert de Rai in samenwerking met de KNMV, de Bovag en het weekblad Motor de eerste nationale Motorweek. Op sportcentrum Papendal in Arnhem zullen zo'n vijfduizend enthousiaste motorliefhebbers elkaar ontmoeten. Op het programma staat uiteraard motorrijden - toertochten en off road rijden - maar ook congressen en een speciale dag voor de pers. Duizenden Nederlanders hebben de afgelopen jaren motorliefhebbers met en zonder motorfiets. Want wie wil nu niet eens keer het nieuwste model v< een ander merk uitproberen? Tweeduizend gelukkigen worden via een prijsvraag uitgenodigd om een dag naar Papendal te komen. Papendal fungeert ook als startpunt voor de speciaal voor deze gelegenheid uitgezette toertochten waaraan iedere motorrijder kan deelnemen. De Nederlandse rijschoolhouders en Fiat doet haar uiterste best de opgelopen voorsprong op het gebied van elektrische auto's uit te bouwen. Zo was in Genève de Downtown te zien, een prototype van een driepersoons autootje met een lengte van slechts 2,5 meter. De auto maakt gebruik van zogenaamde wielmotoren. Twee electromotoren zijn volledig in de wielen opgenomen. Door deze compacte motoropstelling biedt de Downtown een aardige binnenruimte. De bestuurder zit precies in het midden, terwijl de twee passagiers achterin geplaatst zijn, maar hun benen naar voor kunnen uitstrekken. Het is opvallend dat deze oplossing op veel kleine prototypes wordt getoond, maar nog nooit bij een produktiemodel is toegej De bestuurder ziet midde boven het stuur een for display van het Venus electronisch navigatiesysteem, wat hem of haar in de stad feilloos de weg wijst. Grote voordelen van het Downtown-concept zijn he£» lage gewicht, de compacte afmetingen en de uitstekende overzichtelijkheid door het grote glasoppervlak. De prestaties zijn voor een elektrisch aangedreven auto uitstekend. Bij een topsnelheid van 100 km/u kan de kleine Fiat maar liefst 190 kilometer ver komen. Wordt constant 50 km/u gereden, dan kan zelfs 300 km worden gereden. De acceleratie van 0 tot 50 km/u duurt 9 seconden, terwijl de auto een helling kan nemen van 20 procent. Voor een benzine-auto geen wonderlijke cijfers, maar voor een auto die uitsluitend accu's rijdt een goede prestatie. In de ontwerpfase Downtown is ook c naar massaproduktie van een dergelijk vervoermiddel. Toch mogen we een dergelijk typisch gevormd autootje niet op korte termijn in de showroom verwachten. De afzet van bedrijfsauto's op de Nederlandse markt is het afgelopen jaar met liefst 26 procent toegenomen tot in totaal 93.389 eenheden. De groei was voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de positieve ontwikkeling in de bestelautosfeer. Echter ook in het zware segment vanaf 3,5 ton totaal gewicht (GVW) steekt ons land, in tegenstelling tot de sombere berichten over de Europese vrachtauto- verkopen, vergeleken met de ons omringende landen, gunstig af. De verkoop van vrachtauto's en trekkers verbeterde, zo blijkt uit de cijfers van de Rai, in 1992 met 1,1 procent tot 13.985 voertuigen. Daarnaast werden nog 811 speciale voertuigen en 675 bussen geregisteerd. De verkoop van bestelauto's liet De moderne Bosch Motronic M 2.7 Motormanagement- systeem stuurt de ontsteking en inspuiting. Met een lengte van 4,23 meter is de 348 Spider zeer compact, terwijl ook het gewicht met 1370 kg zeer binnen de perken blijft. De auto heeft lichtmetalen velgen met voor 215/50ZR17 banden en achter 255/50ZR17. De metalen brandstoftank heeft een forse inhoud van maar liefst 95 liter. Fiat heeft het leveringsprogramma van de kleine Cinquecento naar boven toe uitgebreid met de i tds.Een i Escape. [M-XD894Q1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 31