Fiat Cinquecento Suite
BMW Z13: limousine-comfort
in compact-auto
Downtown, Fiat's
electrische stadsmini
1992
Nieuwe luchtige Ferrari
19 t/m 25 maart
N
Model-
goed jaar
voor
3S
bedrijfsauto
verkopen
Hi
bij
Nationale Motorweek:
■N.
-
e
e
JETER
ƒ239,-
11993 - pagina 10
ore
a
40/460 Escape.
ïtaalt voor dit
Voor ’n over
Escape.
0.
5.
3-
(ICE
>pen.
Suite, een zeer luxueuze
versie met onder andere in de
standaarduitvoering zaken
als airconditioning,
elektrisch bediende
portierruiten en centrale
vergrendeling. Vooral in druk
stadsverkeer in de zomer
komt de airconditioning goed
van pas. De temperatuur
wordt handmatig ingesteld.
Door de
recirculatiemogelijkheid kan
de toevoer van lucht
bijvoorbeeld bij een file in
een tunnel worden
afgesloten. Als er kortstondig
het maximale vermogen
wordt gevraagd voor
bijvoorbeeld inhalen of snel
optrekken, dan wordt de
pomp van de airconditioning
tijdelijk uitgeschakeld, om
verlies aan vermogen tegen
te gaan. In het interieur heeft
de Suite specifieke
bekledingsstoffen op het
meubilair en de deurpanelen.
De Cinquecento Suite mag in
de loop van het voorjaar ook
in Nederland verwacht
worden.
Van de Cinquecento werden
er in de eerste elf maanden
sinds de produktiestart 70.000
in Italië verkocht en 30.000 in
andere landen als Polen,
Frankrijk, Spanje, België en
Nederland.
t?
rom kunt u
te dienst
en geholpen
voren
iat kosten,
duren nooit
1 uur. Onze
:r zo voor u
euwe
“■'epast.
uden
jrse
seen
van
>ren?
ring.
,44 meter
Breed.
werd door
r Pininfarina
set achter de
lijkt dit
i de salon
Veel mensen leggen de meeste
kilometers in hun auto alleen
af. Waarom zouden deze
>m
l is een 1.1 liter 4
id uit de BMW
ietsen.
pk en haalt
i van 180 km/u
1100 km/u in
Bonden.
i auto's bieden immers
comfort en veiligheid,
sdt de BMW 7-serie forse
mafmetingen, prima
aties, veel aktieve en
eve veiligheid, een
staand comfort en veel
spen een
58.861 tot
igen.
>r de
binnen alle
gebruikersgroef
groei zien van 5Ê
78.281 voertuig*»’
De cijfers voor a.
Nederlandse
bedrijfsautomarkt zijn
opmerkelijk, omdat ons
land het enige in West
Europa is waar vorig jaar
nog een
verkoopverbetering werd
gerealiseerd.
In totaal daalde de
Europese vrachtautomarkt
vanaf 6 ton GVW in 1992
met 10,5 procent tot 246.300
stuks. In Italië liep de
markt zelfs terug met
20,6%, in Duitsland met
8,1%, in Frankrijk met
17,3% en in Spanje met
10,8%. Voor de komende
jaren is de Rai gematigd
optimistisch. Binnen een
krimpende Europese
vrachtautomarkt gaan de
prognoses voor Nederland
van een stabiel
verkoopniveau uit.
2
npers Opel
tE
ontdekt dat motorrijden "fun"
is. De cijfers: het aantal trotse
bezitters van een motorfiets is
in do afgelopen 4 jaar bijna
verdubbeld tot 232.000.
In diezelfde periode nam het
CBR maar liefst 273.000
examens voor het
motorrijbewijs af. Bijna een
kwart daarvan werd afgelegd
door vrouwen.
Eens te meer een bewijs dat
motorrijders niet alleen maar
"in leer gehulde macho's"
zijn.
De Nationale Motorweek richt
zich op al deze
Ferrari had de tentoonstelling
van Genève uitgezocht voor
de presentatie van een
modeluitbreiding in de 348-
reeks. Het gaat hier om een
spider, een tweezits cabriolet
uiteraard met het bekende
ui terlijk van de al enige jaren
bestaande 348. Van de 348
werden in drie jaar tijd al 6500
exemplaren gebouwd. Het
succes moet door de Spider
alleen maar toenemen.
Ferrari kan overigens op een
succesvolle historie van
in één kleur uitgevoerd.
Ter verhoging van de stijfheid
van de carrosserie werden de
langsdragers verstevigd en
uiteraard de A-stijlen rond de
voorruit aangepast. Zodoende
vertoont de Spider nauwelijks
meer torsie dan de bestaande
348 TB en TS. Motorisch werd
de Spider niet aangepast.
In de auto vinden we de
bekende 3,4 liter V8 met 4
kleppen per cilinder
gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak.
examinatoren worden
verwacht op een speciaal
congres waar alle ins en outs
van het motorrijbewijs
worden besproken.
Een speciale samenwerking
met het CBR stelt iedereen die
dat wil in de gelegenheid het
congres bij te wonen.
Dealers en importeurs zullen
elkaar vinden op een eigen
congres dat de Rai in
samenwerking met het
weekblad Motor en de Bovag
organiseert.
Meer informatie via de
motorhandel.
ftPERS
liteit voor
;end bedrag.
cabriolet terugkijken. Immers
de in 1947 gebouwde 125 S was
als eerste produktiemodel al
een spidt
De koets
meesteronwerper
omgebouwd. Direc
stoelen wordt de kap
opgeborgen. De portierruiten
worden elektrisch bediend.
De verstelmogelijkheden van
de stoelen en de inhoud van
de brandstoftank bleven
onveranderd. Bij de Spider
wordt de volledige carrosserie
:onomie.
b BMW Z13 moet dit ook
lemaal bieden,
eerste aanblik li
ototype, wat op d
in Genève wordt
spresenteerd wellicht de
ngverwachte kleine BMW.
aar wat binnenruimte betreft
xn hier rustig van een grote
4W gesproken worden.
b studie is vooral toegespitst
de zogenaamde alleen
der.
b Z13 is een driezitter met
iddenmotor en
:hterwielaandrijving.
b auto is slechts 3,4
ngen 1,64 meter bx
3 bestuurder zit midden in de
ito. De carrosserie heeft een
w-waarde van 0,34, is
legant vormgegeven en heeft
■aaie 16-inch lichtmetalen
wielen. Uiteraard verraden de
BMW-nieren zijn afkomst.
De koets is vooral uit
aluminium opgetrokken en
biedt bij een relatief laag
gewicht een hoge stijfheid.
Ook is het gebruikte materiaal
uitstekend geschikt voor
recycling.
De Z13 heeft een totaalgewicht
van 830 kg.
De krachtbron i
cilinder beken:
KI 100 motorfk
De 4-pitter levert 85
daarmee een top va
en sprint van 0 tot
ongeveer tien seco,,
b achterwielen worden
aangedreven via een continu
variabele transmissie (CVT).
BMW brengt naast de
bestaande 525 tds met
intercooler nu ook een 525 td
leverbaar. Deze versie mist
intercooler en heeft exact de
zelfde configuratie als in de
325 td. Het vermogen loopt
door deze ingreep terug van
143 tot 115 pk. De 525 td kost
ƒ73.900,- tegen ƒ80.325,- voor
BMW betreft een nieuwe
benzine-variant van de 8-serie.
De 840 Ci beschikt over de 4
liter V8 gekoppeld aan een
automatische
versnellingsbak. De 8 cilinder
32-klepper levert 286 pk en
brengt de 840 naar een afge-
regelde topsnelheid van 250
km/u. Het motorvermogen van
de 840 Ci komt exact overeen
met dat van de 635 CSi, tot voor
enkele jaren terug de sportieve
top van BMW. Bij deze auto
heeft nooit iemand geklaagd
over gebrek aan vermogen,
zodat de 4 liter V8 ook absoluut
niet kinderachtig genoemd
mag worden. Het programma
van de 8-serie bestaat nu uit onS
de 840 Ci voor ƒ.200.000,-, de De.
850 Ci voor ƒ.253.850,- en de 850
CSi voor exact ƒ.300.000,-.
Van 19 t/m 25 maart
organiseert de Rai in
samenwerking met de KNMV,
de Bovag en het weekblad
Motor de eerste nationale
Motorweek. Op sportcentrum
Papendal in Arnhem zullen
zo'n vijfduizend enthousiaste
motorliefhebbers elkaar
ontmoeten.
Op het programma staat
uiteraard motorrijden -
toertochten en off road rijden -
maar ook congressen en een
speciale dag voor de pers.
Duizenden Nederlanders
hebben de afgelopen jaren
motorliefhebbers met en
zonder motorfiets.
Want wie wil nu niet eens
keer het nieuwste model v<
een ander merk uitproberen?
Tweeduizend gelukkigen
worden via een prijsvraag
uitgenodigd om een dag naar
Papendal te komen.
Papendal fungeert ook als
startpunt voor de speciaal
voor deze gelegenheid
uitgezette toertochten
waaraan iedere motorrijder
kan deelnemen.
De Nederlandse
rijschoolhouders en
Fiat doet haar uiterste best de
opgelopen voorsprong op het
gebied van elektrische auto's
uit te bouwen. Zo was in
Genève de Downtown te zien,
een prototype van een
driepersoons autootje met een
lengte van slechts 2,5 meter.
De auto maakt gebruik van
zogenaamde wielmotoren.
Twee electromotoren zijn
volledig in de wielen
opgenomen. Door deze
compacte motoropstelling
biedt de Downtown een
aardige binnenruimte. De
bestuurder zit precies in het
midden, terwijl de twee
passagiers achterin geplaatst
zijn, maar hun benen naar
voor kunnen uitstrekken. Het
is opvallend dat deze
oplossing op veel kleine
prototypes wordt getoond,
maar nog nooit bij een
produktiemodel is toegej
De bestuurder ziet midde
boven het stuur een for
display van het Venus
electronisch
navigatiesysteem, wat hem of
haar in de stad feilloos de weg
wijst.
Grote voordelen van het
Downtown-concept zijn he£»
lage gewicht, de compacte
afmetingen en de uitstekende
overzichtelijkheid door het
grote glasoppervlak. De
prestaties zijn voor een
elektrisch aangedreven auto
uitstekend. Bij een
topsnelheid van 100 km/u kan
de kleine Fiat maar liefst 190
kilometer ver komen.
Wordt constant 50 km/u
gereden, dan kan zelfs 300 km
worden gereden. De
acceleratie van 0 tot 50 km/u
duurt 9 seconden, terwijl de
auto een helling kan nemen
van 20 procent. Voor een
benzine-auto geen
wonderlijke cijfers, maar voor
een auto die uitsluitend
accu's rijdt een goede
prestatie.
In de ontwerpfase
Downtown is ook c
naar massaproduktie van een
dergelijk vervoermiddel. Toch
mogen we een dergelijk
typisch gevormd autootje niet
op korte termijn in de
showroom verwachten.
De afzet van bedrijfsauto's
op de Nederlandse markt
is het afgelopen jaar met
liefst 26 procent
toegenomen tot in totaal
93.389 eenheden. De groei
was voor een belangrijk
deel toe te schrijven aan
de positieve ontwikkeling
in de bestelautosfeer.
Echter ook in het zware
segment vanaf 3,5 ton
totaal gewicht (GVW)
steekt ons land, in
tegenstelling tot de
sombere berichten over de
Europese vrachtauto-
verkopen, vergeleken met
de ons omringende
landen, gunstig af.
De verkoop van
vrachtauto's en trekkers
verbeterde, zo blijkt uit de
cijfers van de Rai, in 1992
met 1,1 procent tot 13.985
voertuigen. Daarnaast
werden nog 811 speciale
voertuigen en 675 bussen
geregisteerd. De verkoop
van bestelauto's liet
De moderne Bosch Motronic M
2.7 Motormanagement-
systeem stuurt de ontsteking
en inspuiting.
Met een lengte van 4,23 meter
is de 348 Spider zeer compact,
terwijl ook het gewicht met
1370 kg zeer binnen de perken
blijft.
De auto heeft lichtmetalen
velgen met voor 215/50ZR17
banden en achter 255/50ZR17.
De metalen brandstoftank
heeft een forse inhoud van
maar liefst 95 liter.
Fiat heeft het
leveringsprogramma van de
kleine Cinquecento naar
boven toe uitgebreid met de
i tds.Een i
Escape.
[M-XD894Q1