Renault Clio Williams U f r Extra mogelijkheden voor Feroza Feest met Volvo 400 Twee merken, één gedachte s kN ER Renault alleen verder met Excel-project ER! s u B A Laatste kans!!! 0 R U LDIG - IJ OP is OP!!! Tot straks!!! ►Tel.: 013-683911 staf van Leyland Daf in Birmingham. Van nenauit- zijde blijven de DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 11 maart 1993 - pagina 5 I993 - pagina 4 JR 'T- Prijs llingsbok lijkt i jrojec jekre vers Bek I I I I ■'T: [rSSANonl ’^w| I A..Si EMMI Lada 1200 katalysator Opel Manta 1.8 S Renault 11 TL 4 9.950 7 17.500 7 18.950 8 22.500 9 24.950 9 26.950 9 25.950 0 27.950 6 16.950 8 22.500 0 38.500 1 59.900 8 26.950 6 15.950 8 32.500 9 42.950 8 29.950 8 12.500 '2 35.950 .9 16.950 3 NISSAN f GARAGE J^DENISSEN BVa 2133 2-19473 TELEFOON 04255-3944 FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK 313-355575 sgrijze slen van de Ibare aalt i heeft - lijk kan xtra axtra bagage. gebracht. is alleen in z'n De Ford M Ml irwijl ook een loogte van het eds meer zijn Leyland Daf. Renault, die zelfstandig doorgaat met het project, heeft alle rechten gekregen op het industriële eigendom. relatief kleine koplampen, mistlampen in de voorbumper, een achter de portieren stérk oplopende belijning en zeer kleine lichtunits naast de achterdeur. Lepelaers Opel heeft beslag weten te leggen op de J^veUtien laatste fabrieksnieuwe Opel Corsa’s van het huidige model, in diverse typen en kleuren. Deze Opel Corsa’s gaan wij eenmalig voor de nettoprijs verkopen. Wat vele duizenden guldens voordeel oplevert. Dus: 1. Jas aan 2. Auto starten 3. Naar Lepelaers Opel Ringbaan-Oost 102a te Tilburg Telefoon 013-434655 Bestellingen per fax mogelijk: 013-437400 ladderchassis, waarop de aversie is carrosserie is bevestigd. 160 km/u Standaard wordt met aangedreven achterwielen gereden, terwijl via een vloerpook naast de versnellingspook de Werkpaard Vanwege de verschillende Europese eisen, zijn de belangrijkste lichtfuncties 1 37.950 24.950 3 27.500 x uxd Maverick en Nissan Terrano II zullen waarschijnlijk aan het einde van de zomer aan het Nederlandse leveringsprogramma worden toegevoegd. Genève - Of merken nu groot of klein zijn, zonder samenwerkingsverbanden met collega/concurrenten is het haast niet meer mogelijk een compleet modellenprogramma aan te bieden. Ford brengt binnenkort een nieuwe terreinwagen in verschillende uitvoeringen op de markt onder de naam Maverick. Dezelfde auto zien we bij Nissan, waar er het naamplaatje Terrano II op gehangen wordt. Beide auto's komen uit de Nissan fabriek in het Spaanse Barcelona en wijken slechts op minieme details van elkaar af. werkzaamheden uitgevoerd worden door vijftig medewerkers, die terzijde worden gestaan door het Engelse personeel van aan de achterzijde in de bumper aangebracht. De driedeurs heeft een totale lengte van 4,105 meter terwijl de lange versie 4,585 meter meet. Uiteraard heeft de carrosserievorm zijn invloed op het totaalgewicht. De 3- deurs met 2.4 liter benzinemotor legt 1620 kg in de schaal, terwijl de vijfdeurs turbodiesel het tot 1850 kg brengt. De beide motoren zijn van Nissan-origine. De 2.4 liter 4 cilinder benzinekrachtbron is al bekend uit de bestaande Terrano en Prairie. De motor levert 124 pk en beschikt over 3 kleppen per cilinder. Het maximale koppel is met 197 Nm behoorlijk hoog. Belangrijk in de 4x4-markt is de dieselmotor. Nissan gebruikt in de Terrano II en de Ford Maverick een 2.7 liter met turbocompressor, ook bekend uit de bestaande Terrano. Deze krachtbron is goed voor 100 pk bij 4000 tr/min en een prima koppel van 221 Nm bij 2200 tr/min. Ook hier blijkt de dieselmotor weer het werkpaard. De diesel haalt een top van 145 km/u en bij de vijfdeurs 19,9 seconden Daihatsu levert tijdelijk de Feroza terreinwagen in twee speciale Uitgaven. Alle Feroza-modellen hebben een aantal kleine wijzigingen 1 ondergaan zoals de grotere spoorbreedte, bredere nodig om de 100 km/u te bereiken. De benzinet duidelijk vlotter met 1 en een sprintje van 0 tot 100 in 13,2 seconden (driedeurs). Uiteraard zijn de Maverick en Terrano II gebouwd op een De serie sportieve modellen bij de Renault Clio wordt uitgebreid met de nieuwe Clio Williams, waardoor het merk het succes in de Formule 1 koppelt aan produktiemodellen. De auto zal zijn debuut maken tijdens de rally van Corsica in mei dit jaar. De auto komt in een beperkte serie van ongeveer 2500 stuks ook in de verkoop. Met zijn tot 2 liter opgeboorde 16-kleppenmotor sluit de Williams keurig aan het bestaande rijtje: Clio S (80 pk), RSi(HOpk) en 16V(137 pk). De 2 liter levert 150 pk bij 6100 tr/min en een koppel van 175 Nm bij 4500 tr/min. Hiermee haalt de 990 kg wegende Clio een top van 215 km/u en een sprintje van 0 tot 100 in 7,8 seconden. In verschillende rally's zullen van deze speciale Clio zowel Groep A als Groep N uitvoeringen gaan meedoen. De 2 liter 16-klepper biedt minimaal 85 procent van zijn hoge koppel boven de 2500 tr/min. Dit zorgt voor een grote soeplesse. De handgeschakelde vijfbak is speciaal voor dit model ontwikkeld, kan een hoog koppel aan en sluit met zijn kort op elkaar volgende overbrengingen goed aan bij het sportieve imago van de naam Williams. De voorwielophanging werd aan het hogere prestatieniveau aangepast door een grotere spoorbreedte, speciale veren en andere dempers. De auto heeft stuurbekracht' -r inch lichmetalen vel-,- Michelin MXV3 banden. Aan de buitenkant is deze speciale Clio direct herkenbaar aan de blauwe carrosseriekleur en gouden "Williams" striping. De genoemde lichtmetalen velgen zijn ook goudkleurig gespoten. Daarnaast heeft ook het interieur vele specifieke Renault heeft met de bewindvoerders van Daf en Leyland Daf een accoord bereikt over het Excel-project. In dit project zouden beide bedrijven gezamenlijk een nieuwe bedrijfswagen ontwikkelen in de klasse van 2,5 tot 4,2 ton. Door het stopzetten van de betalingen van Daf aan het project op 2 februari, maakte een einde aan de voortgang van het project op grond van de oorspronkelijke voorwaarden. In 1990 werd de joint-venture tussen Daf en Renault aangegaan. Midden jaren negentig zou hieruit een nieuwe bedrijfswagen voort moeten komen. Het project heeft een gezamenlijke investering gevraagd van ongeveer 700 miljoen gulden. Daf hield zich bezig met de carrosserie, terwijl Renault de motoren en versnellingsbakken inbracht. x,cide merken zouden de nieuwe bestelauto gaan produceren onder eigen naam. Het Excel-project wordt voorlopig voortgezet door een x groot deel van de technische voorwielen kunnen worden bijgeschakeld. Uiteraard kennen de twee auto's ook een hoge en lage gearing. De voorwielen zijn onafhankelijk opgehangen met dubbele triangels en torsiestangen. Achter vinden we een multi link opstelling. Hierdoor biedt de auto een comfortabele afvering zowel op asfalt als in het ruige terrein. De carrosserie is op verschillende plaatsen extra verstevigd. Verstevigingsbalken in de portieren worder gemeengoed, ter extra balk ter ho< dashboard steea intrede doet. De achterbank is in twee delen neerklapbaar en voorzien van hoofdsteunen. De lange versie kan ook met een derde zitrij worden uitgerust, zodat makkelij worden gekozen voor ext passagiers of extr~ - De derde zitrij is uxx^u x, geheel weg te klappen. De inrichting van het interieur wijkt tussen de Ford en Nissan weinig af. We zien alleen afwijkende bekledingsstoffen en een ander stuurwiel. Het CltroinVtall RE 8-1986 73000km ƒ5950-, 1 Nissan Charry 13 DX 12-1985 93000 km ƒ6960- Nlwan Clwty 1 7 diesel 5-1985 168000 km ƒ6950.4 5-1989 74800 km 3975,1 3-1984 81800 km 6850.-5 2-1985 62000 km 6900 Burg. Janssnstraat 52-56, Tilburg details zoals de asc bekleding, de stoel 19 16V met verstelb lendensteun en hoogteverstelling, een ingeweven Williams "W", blauwe vloerbedekking en gordels, blauwe achtergrond van het dashboard, met leer beklede pookknop en blauw schakelschema, een uitgebreid dashboard en een gouden plaatje waarop het serienummer is vermeld. De standaarduitrusting omvat verder stuurbekrachtiging, elektrische ruitbediening en reeft stuurbekrachtiging en 15 centrale vergrendeling met nch lichmetalen velgen met afstandbediening. De eerste .Lchelin MXV3 banden. Aan exemplaren van de Clio 3 -1 1 tenkant is deze speciale Williams zullen in Nederland ^xxu, ixxx9x»i xxvxxxcxxx^xxxxx xxvxxx pas na de zomer arriveren. Volvo levert verschillende modellen uit de 400-reeks tijdelijk in een extra feestelijk aangeklede uitvoering. Al eerder werd de 440/460 Escape geintroduceerd, een model wat bijzonder is aangeslagen. Daarom is dit actiemodel wederom verkrijgbaar. De auto is gebaseerd op de 440/460 DL 1.8i en krijgt als extra's buitenspiegels en achterspoiler in de carrosseriekleur, 7- spaaks wheelcovers, brede banden, getint glas, centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging, toerenteller, in delen neerklapbare achterbank en sierstriping. Het pakket met een waarde van f.6.450,= wordt aangeboden voor f.2.400,= waardoor de Volvo 440 Escape f.36.100,= kost. De 440 en 460 GL kunnen tijdens de 400-party worden voorzien van luxueuze Plus-pakketten bestaande uit metaallok, lederen bekleding, airconditioning, drempelbeschenners en een gestreepte derde zijruit. Het pakket wat een waarde vertegenwoordigd van f .10.400,= wordt voor f.4.250,- aangeboden. De 440 GL Plus 1.8i kost f.42.450,-. De sportief gelijnde Volvo 480 wordt in een "Limited" uitvoering geleverd met airconditioning, pluche bekleding, met leer bekleed stuurwiel, metaallok, spoiler voor en drempelbeschenners. De 480-koper betaalt hiervoor f.3.700,=. Het programma begint met de 480 S 2.0i Limited voor f.56.100,=. geheel ziet er zakelijk en vrij strak uit. Nissan heeft een rijke historie waar het gaat om terreinauto's. Denk maar aan de Patrol en de Terrano. Ford levert vooral in de Verenigde Staten auto's als de Bronco en Explorer, maar heeft in haar Europese programma dit segment nog nooit aangesneden. Vandaar dat op de kunde en kennis van Nissan is gerekend. Overigens bestaat de samenwerking tussen beide merken al enige tijd op de Amerikaanse markt. Daar wordt namelijk door Nissan en Mercury gezamenlijk een ruimte-auto aan de man “^bracht. banden, gewijzigde schokdempers en veranderde voor- en achtervering. De Feroza U.P. (Unlimited Possibilities) beschikt over een softtop, die snel te verwijderen is om te genieten van de open lucht. Er kan worden gekozen uit de kleuren wit, zwart, roze, mintgroen of blauw. De U.P. is gebaseerd op het EL-model maar heeft als extra's onder andere B B I stuurbekrachtiging, elektrisch LJ I I I O Cï bediende ramen en spiegels, ÏI III I I W Cl O W centrale vergrendeling, instelbare schokdempers, verchroomde grille en spatbordverbreders. Op grijs kenteken kost de Feroza U.P. De mogelijkheden zijn zowel bij Ford als Nissan groot. Allereerst zijn er twee versies, een korte met een wielbasis van 2,45 meter en een verlengde met 2,65 meter tussen de wielen. De korte variant heeft een driedeurs koets, terwijl de langere versie over vijf portieren beschikt. De auto's kenmerken zich onder andere door slechts f.31.795,= terwijl dezelfde auto met achterbank en zijruiten f.40.995,= moet opleveren. De succesvolle Feroza Sportrack II komt in een extra serie naar Nederland. Dit model is gebaseerd op de Feroza EL II en beschikt over elektrische raam- en spiegelbediening, centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging, chromen velgen, bumpers, grille en portiergrepen en speciale striping. De Feroza Sportrack II- S kost f.34.995,= op grijs en f.45.895,= op geel kenteken.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 25