Renault Clio Williams
U f r
Extra
mogelijkheden
voor Feroza
Feest met
Volvo 400
Twee merken,
één gedachte
s
kN
ER
Renault alleen verder
met Excel-project
ER!
s
u
B
A
Laatste kans!!!
0
R
U
LDIG
- IJ
OP is OP!!!
Tot straks!!!
►Tel.: 013-683911 staf van Leyland Daf in
Birmingham. Van nenauit-
zijde blijven de
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 11 maart 1993 - pagina 5
I993 - pagina 4
JR
'T-
Prijs
llingsbok
lijkt i
jrojec
jekre
vers
Bek
I I I I
■'T:
[rSSANonl
’^w|
I A..Si
EMMI
Lada 1200 katalysator
Opel Manta 1.8 S
Renault 11 TL
4 9.950
7 17.500
7 18.950
8 22.500
9 24.950
9 26.950
9 25.950
0 27.950
6 16.950
8 22.500
0 38.500
1 59.900
8 26.950
6 15.950
8 32.500
9 42.950
8 29.950
8 12.500
'2 35.950
.9 16.950
3 NISSAN f
GARAGE
J^DENISSEN BVa
2133
2-19473
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK
313-355575
sgrijze
slen van de
Ibare
aalt
i heeft
-
lijk kan
xtra
axtra bagage. gebracht.
is alleen in z'n De Ford M
Ml
irwijl ook een
loogte van het
eds meer zijn
Leyland Daf. Renault, die
zelfstandig doorgaat met het
project, heeft alle rechten
gekregen op het industriële
eigendom.
relatief kleine koplampen,
mistlampen in de
voorbumper, een achter de
portieren stérk oplopende
belijning en zeer kleine
lichtunits naast de
achterdeur.
Lepelaers Opel heeft beslag weten te leggen op de
J^veUtien laatste fabrieksnieuwe
Opel Corsa’s
van het huidige model, in diverse
typen en kleuren.
Deze Opel Corsa’s gaan wij eenmalig voor de
nettoprijs verkopen. Wat vele duizenden
guldens voordeel oplevert.
Dus: 1. Jas aan
2. Auto starten
3. Naar Lepelaers Opel
Ringbaan-Oost 102a te Tilburg
Telefoon 013-434655
Bestellingen per fax mogelijk: 013-437400
ladderchassis, waarop de
aversie is carrosserie is bevestigd.
160 km/u Standaard wordt met
aangedreven achterwielen
gereden, terwijl via een
vloerpook naast de
versnellingspook de
Werkpaard
Vanwege de verschillende
Europese eisen, zijn de
belangrijkste lichtfuncties
1 37.950
24.950
3 27.500
x uxd Maverick en Nissan
Terrano II zullen
waarschijnlijk aan het einde
van de zomer aan het
Nederlandse
leveringsprogramma worden
toegevoegd.
Genève - Of merken nu groot of klein zijn, zonder
samenwerkingsverbanden met
collega/concurrenten is het haast niet meer
mogelijk een compleet modellenprogramma aan te
bieden. Ford brengt binnenkort een nieuwe
terreinwagen in verschillende uitvoeringen op de
markt onder de naam Maverick. Dezelfde auto zien
we bij Nissan, waar er het naamplaatje Terrano II op
gehangen wordt. Beide auto's komen uit de Nissan
fabriek in het Spaanse Barcelona en wijken slechts
op minieme details van elkaar af.
werkzaamheden uitgevoerd
worden door vijftig
medewerkers, die terzijde
worden gestaan door het
Engelse personeel van
aan de achterzijde in de
bumper aangebracht. De
driedeurs heeft een totale
lengte van 4,105 meter terwijl
de lange versie 4,585 meter
meet. Uiteraard heeft de
carrosserievorm zijn invloed
op het totaalgewicht. De 3-
deurs met 2.4 liter
benzinemotor legt 1620 kg in
de schaal, terwijl de vijfdeurs
turbodiesel het tot 1850 kg
brengt.
De beide motoren zijn van
Nissan-origine. De 2.4 liter 4
cilinder benzinekrachtbron is
al bekend uit de bestaande
Terrano en Prairie. De motor
levert 124 pk en beschikt over
3 kleppen per cilinder. Het
maximale koppel is met 197
Nm behoorlijk hoog.
Belangrijk in de 4x4-markt is
de dieselmotor. Nissan
gebruikt in de Terrano II en de
Ford Maverick een 2.7 liter met
turbocompressor, ook bekend
uit de bestaande Terrano.
Deze krachtbron is goed voor
100 pk bij 4000 tr/min en een
prima koppel van 221 Nm bij
2200 tr/min. Ook hier blijkt de
dieselmotor weer het
werkpaard. De diesel haalt
een top van 145 km/u en
bij de vijfdeurs 19,9 seconden
Daihatsu levert tijdelijk de
Feroza terreinwagen in twee
speciale Uitgaven. Alle
Feroza-modellen hebben een
aantal kleine wijzigingen
1 ondergaan zoals de grotere
spoorbreedte, bredere
nodig om de 100 km/u te
bereiken. De benzinet
duidelijk vlotter met 1
en een sprintje van 0 tot 100 in
13,2 seconden (driedeurs).
Uiteraard zijn de Maverick en
Terrano II gebouwd op een
De serie sportieve modellen
bij de Renault Clio wordt
uitgebreid met de nieuwe Clio
Williams, waardoor het merk
het succes in de Formule 1
koppelt aan
produktiemodellen. De auto
zal zijn debuut maken tijdens
de rally van Corsica in mei dit
jaar. De auto komt in een
beperkte serie van ongeveer
2500 stuks ook in de verkoop.
Met zijn tot 2 liter opgeboorde
16-kleppenmotor sluit de
Williams keurig aan het
bestaande rijtje: Clio S (80 pk),
RSi(HOpk) en 16V(137 pk).
De 2 liter levert 150 pk bij 6100
tr/min en een koppel van 175
Nm bij 4500 tr/min. Hiermee
haalt de 990 kg wegende Clio
een top van 215 km/u en een
sprintje van 0 tot 100 in 7,8
seconden. In verschillende
rally's zullen van deze
speciale Clio zowel Groep A
als Groep N uitvoeringen
gaan meedoen.
De 2 liter 16-klepper biedt
minimaal 85 procent van zijn
hoge koppel boven de 2500
tr/min. Dit zorgt voor een grote
soeplesse. De
handgeschakelde vijfbak is
speciaal voor dit model
ontwikkeld, kan een hoog
koppel aan en sluit met zijn
kort op elkaar volgende
overbrengingen goed aan bij
het sportieve imago van de
naam Williams. De
voorwielophanging werd aan
het hogere prestatieniveau
aangepast door een grotere
spoorbreedte, speciale veren
en andere dempers. De auto
heeft stuurbekracht' -r
inch lichmetalen vel-,-
Michelin MXV3 banden. Aan
de buitenkant is deze speciale
Clio direct herkenbaar aan de
blauwe carrosseriekleur en
gouden "Williams" striping.
De genoemde lichtmetalen
velgen zijn ook goudkleurig
gespoten.
Daarnaast heeft ook het
interieur vele specifieke
Renault heeft met de
bewindvoerders van Daf en
Leyland Daf een accoord
bereikt over het Excel-project.
In dit project zouden beide
bedrijven gezamenlijk een
nieuwe bedrijfswagen
ontwikkelen in de klasse van
2,5 tot 4,2 ton. Door het
stopzetten van de betalingen
van Daf aan het project op 2
februari, maakte een einde
aan de voortgang van het
project op grond van de
oorspronkelijke voorwaarden.
In 1990 werd de joint-venture
tussen Daf en Renault
aangegaan. Midden jaren
negentig zou hieruit een
nieuwe bedrijfswagen voort
moeten komen. Het project
heeft een gezamenlijke
investering gevraagd van
ongeveer 700 miljoen gulden.
Daf hield zich bezig met de
carrosserie, terwijl Renault de
motoren en
versnellingsbakken inbracht.
x,cide merken zouden de
nieuwe bestelauto gaan
produceren onder eigen
naam. Het Excel-project wordt
voorlopig voortgezet door een
x groot deel van de technische
voorwielen kunnen worden
bijgeschakeld. Uiteraard
kennen de twee auto's ook een
hoge en lage gearing. De
voorwielen zijn onafhankelijk
opgehangen met dubbele
triangels en torsiestangen.
Achter vinden we een multi
link opstelling. Hierdoor biedt
de auto een comfortabele
afvering zowel op asfalt als in
het ruige terrein. De
carrosserie is op
verschillende plaatsen extra
verstevigd.
Verstevigingsbalken in de
portieren worder
gemeengoed, ter
extra balk ter ho<
dashboard steea
intrede doet.
De achterbank is in twee
delen neerklapbaar en
voorzien van hoofdsteunen.
De lange versie kan ook met
een derde zitrij worden
uitgerust, zodat makkelij
worden gekozen voor ext
passagiers of extr~ -
De derde zitrij is uxx^u x,
geheel weg te klappen.
De inrichting van het interieur
wijkt tussen de Ford en Nissan
weinig af. We zien alleen
afwijkende bekledingsstoffen
en een ander stuurwiel. Het
CltroinVtall RE 8-1986 73000km ƒ5950-,
1 Nissan Charry 13 DX 12-1985 93000 km ƒ6960-
Nlwan Clwty 1 7 diesel 5-1985 168000 km ƒ6950.4
5-1989 74800 km 3975,1
3-1984 81800 km 6850.-5
2-1985 62000 km 6900
Burg. Janssnstraat 52-56, Tilburg
details zoals de asc
bekleding, de stoel
19 16V met verstelb
lendensteun en
hoogteverstelling, een
ingeweven Williams "W",
blauwe vloerbedekking en
gordels, blauwe achtergrond
van het dashboard, met leer
beklede pookknop en blauw
schakelschema, een
uitgebreid dashboard en een
gouden plaatje waarop het
serienummer is vermeld. De
standaarduitrusting omvat
verder stuurbekrachtiging,
elektrische ruitbediening en
reeft stuurbekrachtiging en 15 centrale vergrendeling met
nch lichmetalen velgen met afstandbediening. De eerste
.Lchelin MXV3 banden. Aan exemplaren van de Clio
3 -1 1 tenkant is deze speciale Williams zullen in Nederland
^xxu, ixxx9x»i xxvxxxcxxx^xxxxx xxvxxx pas na de zomer arriveren.
Volvo levert verschillende modellen uit de 400-reeks
tijdelijk in een extra feestelijk aangeklede uitvoering. Al
eerder werd de 440/460 Escape geintroduceerd, een model
wat bijzonder is aangeslagen. Daarom is dit actiemodel
wederom verkrijgbaar. De auto is gebaseerd op de 440/460
DL 1.8i en krijgt als extra's buitenspiegels en achterspoiler
in de carrosseriekleur, 7- spaaks wheelcovers, brede
banden, getint glas, centrale vergrendeling,
stuurbekrachtiging, toerenteller, in delen neerklapbare
achterbank en sierstriping. Het pakket met een waarde van
f.6.450,= wordt aangeboden voor f.2.400,= waardoor de
Volvo 440 Escape f.36.100,= kost.
De 440 en 460 GL kunnen tijdens de 400-party worden
voorzien van luxueuze Plus-pakketten bestaande uit
metaallok, lederen bekleding, airconditioning,
drempelbeschenners en een gestreepte derde zijruit. Het
pakket wat een waarde vertegenwoordigd van f .10.400,=
wordt voor f.4.250,- aangeboden. De 440 GL Plus 1.8i kost
f.42.450,-.
De sportief gelijnde Volvo 480 wordt in een "Limited"
uitvoering geleverd met airconditioning, pluche bekleding,
met leer bekleed stuurwiel, metaallok, spoiler voor en
drempelbeschenners. De 480-koper betaalt hiervoor
f.3.700,=. Het programma begint met de 480 S 2.0i Limited
voor f.56.100,=.
geheel ziet er zakelijk en vrij
strak uit.
Nissan heeft een rijke historie
waar het gaat om
terreinauto's. Denk maar aan
de Patrol en de Terrano. Ford
levert vooral in de Verenigde
Staten auto's als de Bronco en
Explorer, maar heeft in haar
Europese programma dit
segment nog nooit
aangesneden. Vandaar dat op
de kunde en kennis van
Nissan is gerekend.
Overigens bestaat de
samenwerking tussen beide
merken al enige tijd op de
Amerikaanse markt. Daar
wordt namelijk door Nissan en
Mercury gezamenlijk een
ruimte-auto aan de man
“^bracht.
banden, gewijzigde
schokdempers en veranderde
voor- en achtervering. De
Feroza U.P. (Unlimited
Possibilities) beschikt over
een softtop, die snel te
verwijderen is om te genieten
van de open lucht. Er kan
worden gekozen uit de
kleuren wit, zwart, roze,
mintgroen of blauw.
De U.P. is gebaseerd op het
EL-model maar heeft als
extra's onder andere
B B I stuurbekrachtiging, elektrisch
LJ I I I O Cï bediende ramen en spiegels,
ÏI III I I W Cl O W centrale vergrendeling,
instelbare schokdempers,
verchroomde grille en
spatbordverbreders. Op grijs
kenteken kost de Feroza U.P.
De mogelijkheden zijn zowel
bij Ford als Nissan groot.
Allereerst zijn er twee versies,
een korte met een wielbasis
van 2,45 meter en een
verlengde met 2,65 meter
tussen de wielen. De korte
variant heeft een driedeurs
koets, terwijl de langere
versie over vijf portieren
beschikt. De auto's kenmerken
zich onder andere door
slechts f.31.795,= terwijl
dezelfde auto met achterbank
en zijruiten f.40.995,= moet
opleveren.
De succesvolle Feroza
Sportrack II komt in een extra
serie naar Nederland. Dit
model is gebaseerd op de
Feroza EL II en beschikt over
elektrische raam- en
spiegelbediening, centrale
vergrendeling,
stuurbekrachtiging, chromen
velgen, bumpers, grille en
portiergrepen en speciale
striping. De Feroza Sportrack
II- S kost f.34.995,= op grijs en
f.45.895,= op geel kenteken.