LAGONDA VIGNALE MERCEDES COUPE NIEUWE DAIHATSU CHARADE VOOR NA DE ZOMER KLÉ I j 95,- Maruti Bijlage van: DeTilburgseKoerier dia Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355 gerat exporteren naar Europa Snelle aanpak kenteken- fraude mogelijk PUTOCENTRUM COLLPRIS TILBURG 11993 - pagina 20 GoffiDaat Oplage: 96.785 ex. Donderdag 11 maart 1993 850,- 349,- 459,- 807,- :leer. 1039,- prijs. kleur irinter, incl. Hen. (Bron: Rai). Tony Vos m 16 bit sound -disk, Kodak Veel aandacht voor Ford Maverick Autotest: Lees verder Lancia Delta en Nissan Terrano II Renault 19 S in dit nummer pag. 9 pag. 5 pag. 3 o.a.: esk e 349,- 1039,— 295,— 219- 149,- jte igatti dealer voor Tilburg en omstreken )ll irinter, incl. 749,- 799,- 849,- FARE 1 O 495, prijs. 123,— 269,- kamt opac lev* i Genève we 1 verwac jalir gebruik aterialen is voorzien van fraai vormgegeven 19 inch lichtmetalen velgen. ien, kan isiast Jaargang 5 Nummer 12 ppen is. Dit Op 1 CD kan ir dan 700 acintosh Encyclopedie, d d.m.v. een Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14.5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur een RATISeen irs in deze ■ijs) :N- I e systeem oor op en are kwaliteit an service woon voor pparatuur gst-moge- keus is de klant is g! Vraag formatie de winkel. 495,- 549,- 649,-- canvas roldak leverbaar. Het topmodel luistert naar de naam GTi en bedient zich van een 1.6 liter 16-klepper, goed voor 105 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 134 Nm bij 4000 tr/min. Afsluitend kan gezegd worden dat de Charade een behoorlijke upgrading krijgt met de introductie van het nieuwe model. Het is duidelijk dat Daihatsu mikt op een driftige concurrentie met bijvoorbeeld de Renault Clio en Opel Corsa en het minder zoekt in gunstig geprijsde basismodellen, zoals voorheen het geval was. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Ber- kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel enHilvarenbeek. Volgens een uiterst strak schema lost Daihatsu haar Charade af door een nieuwe model te introduceren. De op Genève als complete verrassing onthulde nieuweling zal vlak na de zomer ook in ons land op de markt komen. De auto lijkt zeer sterk op de Toyota Starlet, die nu een duidelijke concurrent is geworden. Een belangrijk deel van de modellen dat nu wordt geleverd, zijn in het nieuwe Lagonda is door al zijn stijlkenmerken en het g van hoogwaardige mat net als zijn voorgangers een auto voor het leven. Voor de aandrijving is een nieuwe V12 in voorbereiding, waarbij cilinders kunnen worden uitgeschakeld, als er minder vermogen wordt gevraagd. De kracht van de motor wordt overgebracht op de achterwielen. De Lagonda De 5,23 meter lange Langonda is een plaatje, waarin verschillende uiterst klassieke lijnvoeringen zijn terug te vinden. Ondanks het feit dat de auto door Italianen werd getekend, is de uitstraling typisch Engels. De auto moet zowel de eigenaar die zelf rijdt als de bezitter die gereden wordt volledig behagen. Het chassis is staal gemaakt, waarop aluminium raamwerk d eveneens aluminium koets ondersteunt. Deze nieuwe Wie op de salon van Genève wellicht de Mercedes C-klasse als opvolger van de 190 had verwacht, kwam gedrogen uit. Alhoewel de nieuweling al in juni bij de dealers zal staan, is het tentoonstellingsdebuut pas voorzien op de IAA in Frankfurt in september. Toch trok Mercedes behoorlijk de aandacht met een prototype van een nieuw coupémodel. Het Duitse merk heeft tijdens een Rai- persconferentie al duidelijk aangegeven dat de auto's die gaan komen duidelijk eleganter van lijn zullen zijn en ongeveer op hetzelfde prijsniveau blijven als hun voorgangers. Vooral de elegante vormgeving wordt direct door de coupé- studie geïllustreerd. Verschillende elementen worden voor het eerst op deze auto getoond. Zo zal het publiek zijn mening moeten laten horen over bijvoorbeeld de elliptische koplampen en een heuse derde deur. De platter uitgevallen grille is keurig in het moderne ontwerp geintegreerd. Natuurlijk blijft de Mercedes-ster fier voorop staan. Op deze coupé wordt ook het volledig glazen dak gemonteerd, wat tijdens de Detroit- Motorshow voor het eerst op een SL-model te zien was. Met een lengte van 4,76 meter en breedte van 1,79 meter is de coupé ongeveer even groot als de huidige 500E, afgezien van het lagere dak. Bij de ontwikkeling werd nauw samengewerkt met de ontwerpers van ItalDesign in Turijn. De 4-zits coupé biedt een bagagevolume van 485 liter. Het prototype beschikt over een 5 liter V8 met 4 kleppen per cilinder en een vermogen van 320 pk bij 5600 tr/min. Het valt te betwijfelen of een over een paar jaar te introduceren coupé er werkelijk zo uit gaat zien, maar Mercedes heeft een enorme stap in de goede richting gezet. Als uit onderzoek blijkt dat deze styling bij het publiek aanspreekt, gaat het merk een opvallend elegante toekomst tegemoet. leveringsprogramma niet meer terug te vinden. Zo verdwijnt de 1 liter 3 cilinder en de reeks diesels. Vanwege het geringe belang van de kleine diesel mag dit niet als een verlies worden gezien. Echter het niet meer terugkomen van de 1 liter zal een belangrijk deel van de kopersgroep doen wegvallen. Uiteraard komt de vierde generatie Charade beschikbaar als drie- en vijfdeurs. De interieurruimte is toegenomen bieden een bet ondersteuning ei bagagecomparti meer mogelijl voor 235 liter c worden meegenomen met de achterbank en hoedeplank in stelling. De stijfheid van de carrosserie is fors toegenomen door onder andere het toepassen van verstevigingsbalken in de portieren en het verstevigen van de bodem, het dashboard en de A-, B- en C-stijlen. Op de Charade is een ABS- systeem leverbqar met 4 sensoren. De Charade 1.3 kan worden besteld met een electronisch geregelde automatische versnellingsbak. De bak kent drie schakelprogramma's: auto, power en easy. Het basismodel bedient zich van de bekende 1.3 liter 16- klepper met een vermogen van 84 pk bij 6500 tr/min en een koppel van 105 Nm bij 5000 tr/min. De auto is 3,75 meter lang en 1,62 meter breed. Op sommige model is een en, de stoelen ,etere nrren ook het -_.timent biedt jkheden.Er kan aan spullen Efficient Het interieur is zeker zo verrassend als de buitenkant. Hier spreekt vooral de Amerikaanse stijl uit de jaren vijftig. Vrijwel alles is gemaakt van hout of leer, waarbij geen chroom maar nikkel duidelijk aanwezig is. Dit materiaal heeft een zachter oppervlak. Op de vloer ligt een hoogpolig wollen tapijt. Ondanks de klassieke uitstraling is de Lagonda van alle elektronische gemakken voorzien en is zelfs voorbereid voor de montage van sateliet- navigatiesystemen. De achterpassagiers kunnen hun werkzaamheden voortzetten op de klaptafeltjes, in dit geval zelfs met een ingebouwde computer. Walter Hayes, directeur van Aston Martin Lagonda, is ervan overtuigd dat ook in de toekomst dit soort uiterst luxueuze en exclusieve auto's een plaats op de markt behouden, met de voorwaarde dat de betreffende auto's efficient met hun brandstof omgaan, voorzien zijn van originele vindingen en inderdaad een levenlang méégaan. Alhoewel nog niet over een definiti eve marktintroductie is besloten, voelt Aston Martin Lagonda het aan hun stand verplicht om ontwikkelingen voor dit segment in gang te houden om zodoende de reakties van de klanten uit te lokken. Wie de nieuwe Lagonda in levende lijve heeft gezif niet anders dan enthous zijn. Deze auto moet er gewoon komen. Op de salon van Genève worden ieder jaar weer fraaie ontwerpstudies getoond door de verschillende beroemde design-firma's. Dit jaar behoorde de Lagonda van Vignale tot de absolute topattracties. Aston Martin Lagonda kwam na een onderbreking van veertig jaar weer in contact met Ghia in Turijn en gaf de opdracht een auto te ontwerpen uit het absolute topsegment, die met de hand gebouwd moet worden en ver in na het jaar 2000 zijn koper moet kunnen bevredigen. Het resultaat mag er zijn. Prototypes Alle auto's lijken op elkaar. Dat is een veel gehoorde klacht. Toch laten verschillende merken weer constant hun vindingrijkheid zien. Op de autosalon van Genève was het weer raak. Naast een enorm aanbod 'gewone' nieuwe auto's hadden diverse merken hun uiterst best gedaan met een vooruitstrevend prototype voor de dag 1 komen. De nieuwe Bug EB 112 stal daarbij absoluut de show. Deze vierdeurs sedan zal naar alle waarschijnlijkheid wel in produktie gaan. Deze auto beantwoordt in tegenstelling tot de EB 110 aan de verwachtingen die men van een Bugatti mag hebben. Het is immers geen sinecure om een merk met een rijke historie na enkele tientallen jaren weer terug op de markt te zetten. De Bugatti EB112 moest het is Genève echter opnemen tegen een ander realistisch prototype, de Lagonda van Vignale. Ook dit model schitterde door een eenzame schoonheid. Beide auto's die waarschijnlijk in zeer kleine aantallen geproduceerd zullen gaan worden, ademen een klassieke sfeer uit, maar beschikken onderhuids over de laatste stand der techniek. Een andere overeenkomst is dat de Bugatti en Lagonda voor niet bepaald alledaagse prijzen verkocht zullen gaan worden. Maar desondanks geven dit soort auto's de lijn aan. Mercedes toonde overigens met het coupé- prototype hoe haar auto's er in de nabije toekomst werkelijk uit gaan zien. Het is sowieso opvallend dat in tegenstelling tot enkele jaren terug prototypes steeds realistischer worden. Een uitzondering hierop maakt de Renault Racoon die het midden houdt tussen een helicopter, boot en kameel. Overigens bleek op dezelfde stand hoe het leven van een dergelijk probeersel verloopt. De op de salon van Parijs en Amsterdamse Rai onder spotlights getoonde RenaultIMatra Zoom stond in Genève gewoon tussen de produktiemodellen... Het rijden met valse kentekenplaten wordt in de toekomst vrijwel onmogelijk als de afgifte daarvan aan stringente voorwaarden wordt gebonden en elke kentekenplaat een uniek registratienummer krijgt. Dit is de hoofdlijn van een voorstel dat gezamenlijk door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), de Rai, Bovag en alle andere betrokken organisaties wordt gedragen. Rai en Bovag vinden dat de fraude met kentekenplaten snel moet worden aangepakt. Schattingen van het aantal auto's met een valse kentekenplaat lopen uiteen van 500 tot 100.000 stuks. Daarom is in breed overleg met alle betrokkenen een plan bedacht dat momenteel in studie is bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. In de nieuwe opzet wordt de afgifte en inname van kentekenplaten gekoppeld aan een legitimatieplicht van de eigenaar van het voertuig (afzijn gemachtigde). Daarnaast wordt de aanmaak van kentekenplaten beperkt tot de overheid en erkende fabrikanten. Ook de toelevering aan de fabrikanten wordt aan een erkenningsregeling onderworpen. De RDW gaat in dit systeem een registratie bijhouden van de unieke nummers die de platen krijgen. Diefstal van kentekenplaten zal worden tegengegaan door het stellen van bevestigingseisen. De branche kan het nieuwe systeem in principe op korte termijn invoeren. De ingrijpende veranderingen die het voorstel met zich meebrengt, noodzaken echter tot wetgeving. Zaken als de legitimatieplicht, verplichting bij overschrijven, vermissing e.d. moeten onder andere hun beslag krijgen in de Wegenverkeerswet en het Kentekenreglemen t De Indiase autofabrikant Maruti wil samen met Suzuki, dat een belang van 50 procent in Maruti bezit, in 1994 een nieuw model op de Europese markt brengen. Het gaat om de Maruti Y-2, een vijfdeurs hatchback voorzien van een 1.0 liter motor, waarvan er volgend jaar zo'n 70.000 vervaardigd moeten worden. Het is de bedoeling dat van dit aantal ongeveer 50.000 exemplaren naar Europa worden verscheept. Op dit moment maakt Maruti in licentie de Suzuki Alto. Dit model wordt onder andere in Frankrijk verkocht.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 21