LAGONDA VIGNALE
MERCEDES
COUPE
NIEUWE DAIHATSU CHARADE VOOR NA DE ZOMER
KLÉ
I j
95,-
Maruti
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
dia
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355
gerat
exporteren
naar
Europa
Snelle
aanpak
kenteken-
fraude
mogelijk
PUTOCENTRUM
COLLPRIS TILBURG
11993 - pagina 20
GoffiDaat
Oplage: 96.785 ex.
Donderdag 11 maart 1993
850,-
349,-
459,-
807,-
:leer.
1039,-
prijs.
kleur
irinter, incl.
Hen.
(Bron: Rai).
Tony Vos
m 16 bit sound
-disk, Kodak
Veel aandacht voor
Ford Maverick
Autotest:
Lees verder
Lancia Delta
en Nissan Terrano II
Renault 19 S
in dit nummer
pag. 9
pag. 5
pag. 3
o.a.:
esk
e
349,-
1039,—
295,—
219-
149,-
jte
igatti
dealer voor Tilburg
en omstreken
)ll
irinter, incl.
749,-
799,-
849,-
FARE
1 O
495,
prijs.
123,—
269,-
kamt
opac
lev*
i Genève we
1 verwac
jalir
gebruik
aterialen
is voorzien van fraai
vormgegeven 19 inch
lichtmetalen velgen.
ien, kan
isiast
Jaargang 5
Nummer 12
ppen is. Dit
Op 1 CD kan
ir dan 700
acintosh
Encyclopedie,
d d.m.v. een
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14.5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
een
RATISeen
irs in deze
■ijs)
:N-
I
e systeem
oor op en
are kwaliteit
an service
woon voor
pparatuur
gst-moge-
keus is
de klant is
g! Vraag
formatie de
winkel.
495,-
549,-
649,--
canvas roldak leverbaar. Het
topmodel luistert naar de
naam GTi en bedient zich van
een 1.6 liter 16-klepper, goed
voor 105 pk bij 6000 tr/min en
een koppel van 134 Nm bij 4000
tr/min. Afsluitend kan gezegd
worden dat de Charade een
behoorlijke upgrading krijgt
met de introductie van het
nieuwe model. Het is duidelijk
dat Daihatsu mikt op een
driftige concurrentie met
bijvoorbeeld de Renault Clio
en Opel Corsa en het minder
zoekt in gunstig geprijsde
basismodellen, zoals
voorheen het geval was.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goirle,
Riel, Loon op Zand, Udenhout, Ber-
kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel
enHilvarenbeek.
Volgens een uiterst strak
schema lost Daihatsu haar
Charade af door een nieuwe
model te introduceren. De op
Genève als complete
verrassing onthulde
nieuweling zal vlak na de
zomer ook in ons land op de
markt komen. De auto lijkt
zeer sterk op de Toyota Starlet,
die nu een duidelijke
concurrent is geworden. Een
belangrijk deel van de
modellen dat nu wordt
geleverd, zijn in het nieuwe
Lagonda is door al zijn
stijlkenmerken en het g
van hoogwaardige mat
net als zijn voorgangers een
auto voor het leven.
Voor de aandrijving is een
nieuwe V12 in voorbereiding,
waarbij cilinders kunnen
worden uitgeschakeld, als er
minder vermogen wordt
gevraagd. De kracht van de
motor wordt overgebracht op
de achterwielen. De Lagonda
De 5,23 meter lange Langonda
is een plaatje, waarin
verschillende uiterst
klassieke lijnvoeringen zijn
terug te vinden. Ondanks het
feit dat de auto door Italianen
werd getekend, is de
uitstraling typisch Engels. De
auto moet zowel de eigenaar
die zelf rijdt als de bezitter die
gereden wordt volledig
behagen. Het chassis is
staal gemaakt, waarop
aluminium raamwerk d
eveneens aluminium koets
ondersteunt. Deze nieuwe
Wie op de salon van Genève wellicht de Mercedes C-klasse als
opvolger van de 190 had verwacht, kwam gedrogen uit.
Alhoewel de nieuweling al in juni bij de dealers zal staan, is het
tentoonstellingsdebuut pas voorzien op de IAA in Frankfurt in
september. Toch trok Mercedes behoorlijk de aandacht met een
prototype van een nieuw coupémodel. Het Duitse merk heeft
tijdens een Rai- persconferentie al duidelijk aangegeven dat de
auto's die gaan komen duidelijk eleganter van lijn zullen zijn en
ongeveer op hetzelfde prijsniveau blijven als hun voorgangers.
Vooral de elegante vormgeving wordt direct door de coupé-
studie geïllustreerd. Verschillende elementen worden voor het
eerst op deze auto getoond. Zo zal het publiek zijn mening
moeten laten horen over bijvoorbeeld de elliptische koplampen
en een heuse derde deur. De platter uitgevallen grille is keurig
in het moderne ontwerp geintegreerd. Natuurlijk blijft de
Mercedes-ster fier voorop staan. Op deze coupé wordt ook het
volledig glazen dak gemonteerd, wat tijdens de Detroit-
Motorshow voor het eerst op een SL-model te zien was. Met een
lengte van 4,76 meter en breedte van 1,79 meter is de coupé
ongeveer even groot als de huidige 500E, afgezien van het
lagere dak. Bij de ontwikkeling werd nauw samengewerkt met
de ontwerpers van ItalDesign in Turijn. De 4-zits coupé biedt
een bagagevolume van 485 liter. Het prototype beschikt over
een 5 liter V8 met 4 kleppen per cilinder en een vermogen van
320 pk bij 5600 tr/min. Het valt te betwijfelen of een over een paar
jaar te introduceren coupé er werkelijk zo uit gaat zien, maar
Mercedes heeft een enorme stap in de goede richting gezet. Als
uit onderzoek blijkt dat deze styling bij het publiek aanspreekt,
gaat het merk een opvallend elegante toekomst tegemoet.
leveringsprogramma niet
meer terug te vinden. Zo
verdwijnt de 1 liter 3 cilinder
en de reeks diesels. Vanwege
het geringe belang van de
kleine diesel mag dit niet als
een verlies worden gezien.
Echter het niet meer
terugkomen van de 1 liter zal
een belangrijk deel van de
kopersgroep doen wegvallen.
Uiteraard komt de vierde
generatie Charade
beschikbaar als drie- en
vijfdeurs. De interieurruimte
is toegenomen
bieden een bet
ondersteuning ei
bagagecomparti
meer mogelijl
voor 235 liter c
worden meegenomen met de
achterbank en hoedeplank in
stelling. De stijfheid van de
carrosserie is fors
toegenomen door onder
andere het toepassen van
verstevigingsbalken in de
portieren en het verstevigen
van de bodem, het dashboard
en de A-, B- en C-stijlen.
Op de Charade is een ABS-
systeem leverbqar met 4
sensoren. De Charade 1.3 kan
worden besteld met een
electronisch geregelde
automatische
versnellingsbak. De bak kent
drie schakelprogramma's:
auto, power en easy.
Het basismodel bedient zich
van de bekende 1.3 liter 16-
klepper met een vermogen
van 84 pk bij 6500 tr/min en
een koppel van 105 Nm bij 5000
tr/min. De auto is 3,75 meter
lang en 1,62 meter breed.
Op sommige model is een
en, de stoelen
,etere
nrren ook het
-_.timent biedt
jkheden.Er kan
aan spullen
Efficient
Het interieur is zeker zo
verrassend als de buitenkant.
Hier spreekt vooral de
Amerikaanse stijl uit de jaren
vijftig. Vrijwel alles is
gemaakt van hout of leer,
waarbij geen chroom maar
nikkel duidelijk aanwezig is.
Dit materiaal heeft een
zachter oppervlak. Op de vloer
ligt een hoogpolig wollen
tapijt. Ondanks de klassieke
uitstraling is de Lagonda van
alle elektronische gemakken
voorzien en is zelfs voorbereid
voor de montage van sateliet-
navigatiesystemen.
De achterpassagiers kunnen
hun werkzaamheden
voortzetten op de
klaptafeltjes, in dit geval zelfs
met een ingebouwde
computer.
Walter Hayes, directeur van
Aston Martin Lagonda, is
ervan overtuigd dat ook in de
toekomst dit soort uiterst
luxueuze en exclusieve auto's
een plaats op de markt
behouden, met de voorwaarde
dat de betreffende auto's
efficient met hun brandstof
omgaan, voorzien zijn van
originele vindingen en
inderdaad een levenlang
méégaan. Alhoewel nog niet
over een definiti eve
marktintroductie is besloten,
voelt Aston Martin Lagonda
het aan hun stand verplicht
om ontwikkelingen voor dit
segment in gang te houden
om zodoende de reakties van
de klanten uit te lokken. Wie
de nieuwe Lagonda in
levende lijve heeft gezif
niet anders dan enthous
zijn. Deze auto moet er
gewoon komen.
Op de salon van Genève worden ieder jaar weer
fraaie ontwerpstudies getoond door de
verschillende beroemde design-firma's. Dit jaar
behoorde de Lagonda van Vignale tot de absolute
topattracties. Aston Martin Lagonda kwam na een
onderbreking van veertig jaar weer in contact met
Ghia in Turijn en gaf de opdracht een auto te
ontwerpen uit het absolute topsegment, die met de
hand gebouwd moet worden en ver in na het jaar
2000 zijn koper moet kunnen bevredigen. Het
resultaat mag er zijn.
Prototypes
Alle auto's lijken op
elkaar. Dat is een veel
gehoorde klacht. Toch
laten verschillende
merken weer constant hun
vindingrijkheid zien. Op
de autosalon van Genève
was het weer raak. Naast
een enorm aanbod
'gewone' nieuwe auto's
hadden diverse merken
hun uiterst best gedaan
met een vooruitstrevend
prototype voor de dag 1
komen. De nieuwe Bug
EB 112 stal daarbij
absoluut de show. Deze
vierdeurs sedan zal naar
alle waarschijnlijkheid
wel in produktie gaan.
Deze auto beantwoordt in
tegenstelling tot de EB 110
aan de verwachtingen die
men van een Bugatti mag
hebben. Het is immers
geen sinecure om een
merk met een rijke historie
na enkele tientallen jaren
weer terug op de markt te
zetten. De Bugatti EB112
moest het is Genève echter
opnemen tegen een ander
realistisch prototype, de
Lagonda van Vignale. Ook
dit model schitterde door
een eenzame schoonheid.
Beide auto's die
waarschijnlijk in zeer
kleine aantallen
geproduceerd zullen gaan
worden, ademen een
klassieke sfeer uit, maar
beschikken onderhuids
over de laatste stand der
techniek. Een andere
overeenkomst is dat de
Bugatti en Lagonda voor
niet bepaald alledaagse
prijzen verkocht zullen
gaan worden. Maar
desondanks geven dit
soort auto's de lijn aan.
Mercedes toonde
overigens met het coupé-
prototype hoe haar auto's
er in de nabije toekomst
werkelijk uit gaan zien.
Het is sowieso opvallend
dat in tegenstelling tot
enkele jaren terug
prototypes steeds
realistischer worden. Een
uitzondering hierop maakt
de Renault Racoon die het
midden houdt tussen een
helicopter, boot en
kameel. Overigens bleek
op dezelfde stand hoe het
leven van een dergelijk
probeersel verloopt. De op
de salon van Parijs en
Amsterdamse Rai onder
spotlights getoonde
RenaultIMatra Zoom stond
in Genève gewoon tussen
de produktiemodellen...
Het rijden met valse
kentekenplaten wordt in
de toekomst vrijwel
onmogelijk als de afgifte
daarvan aan stringente
voorwaarden wordt
gebonden en elke
kentekenplaat een uniek
registratienummer krijgt.
Dit is de hoofdlijn van een
voorstel dat gezamenlijk
door de Rijksdienst voor
het Wegverkeer (RDW), de
Rai, Bovag en alle andere
betrokken organisaties
wordt gedragen.
Rai en Bovag vinden dat
de fraude met
kentekenplaten snel moet
worden aangepakt.
Schattingen van het
aantal auto's met een
valse kentekenplaat
lopen uiteen van 500 tot
100.000 stuks. Daarom is in
breed overleg met alle
betrokkenen een plan
bedacht dat momenteel in
studie is bij het Ministerie
van Verkeer en
Waterstaat. In de nieuwe
opzet wordt de afgifte en
inname van
kentekenplaten
gekoppeld aan een
legitimatieplicht van de
eigenaar van het voertuig
(afzijn gemachtigde).
Daarnaast wordt de
aanmaak van
kentekenplaten beperkt
tot de overheid en erkende
fabrikanten. Ook de
toelevering aan de
fabrikanten wordt aan
een erkenningsregeling
onderworpen. De RDW
gaat in dit systeem een
registratie bijhouden van
de unieke nummers die de
platen krijgen. Diefstal
van kentekenplaten zal
worden tegengegaan door
het stellen van
bevestigingseisen.
De branche kan het
nieuwe systeem in
principe op korte termijn
invoeren. De ingrijpende
veranderingen die het
voorstel met zich
meebrengt, noodzaken
echter tot wetgeving.
Zaken als de
legitimatieplicht,
verplichting bij
overschrijven, vermissing
e.d. moeten onder andere
hun beslag krijgen in de
Wegenverkeerswet en het
Kentekenreglemen t
De Indiase autofabrikant
Maruti wil samen met
Suzuki, dat een belang
van 50 procent in Maruti
bezit, in 1994 een nieuw
model op de Europese
markt brengen. Het gaat
om de Maruti Y-2, een
vijfdeurs hatchback
voorzien van een 1.0 liter
motor, waarvan er
volgend jaar zo'n 70.000
vervaardigd moeten
worden. Het is de
bedoeling dat van dit
aantal ongeveer 50.000
exemplaren naar Europa
worden verscheept. Op dit
moment maakt Maruti in
licentie de Suzuki Alto. Dit
model wordt onder andere
in Frankrijk verkocht.