SUBARU IMPREZA MITSUBISHI L200 SEAT IBIZA 5-DEURS TURBODIESEL Nieuwkomer met stip! r IfflS woon: Dorpsstraat 24, Oisterwijk, 04242-32695. akealarenaditerom naast AH. bv WH lees verder in dit nummer pag 3 o.a.: Bijlage van: DeTilburgse Koerier op Auto Rai Autotest: Rover 220 Turbo Veel bezoekers I 4 ri 1993-pagina 12 niet ;n U staat bij stil, kunnen :ven echt de te zijn Oplage: 96.785 ex. Donderdag 25 februari 1993 .1 andere de kans niet hele- or dat de n loeien. voor de ren, onze ismaskers naar bed Dual-Range aoral niet et spoken aar het is in ieder i als zich irgsmaat- kt. gaat, ga it deuren aan voor es. ;unt doen den, leest i van uw daar st 4W lezen en Miniscuul ind Airbag ter met is en Rai Tony Vos fen, srdt cs i getint I ring ien Jaargang 5 Nummer 10 i weer t normale pass wore bak] 's Maandags gestolen De sedan is niet echt opvallend, maar heeft een moderne vormgeving met ronde lijnen. zijn ate at de af- rirbag De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. DJLT.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Ber- kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. EEN partner? Ne- rootste relatieburo 000 partnerzoekers urlijkeen grote kans Ruim 70% vindt :1e maanden een re- meer weten? U kunt ijblijvend bellen: evr. Schellekens, l. Stichting Date, sor de Stichting enbelangen bij Re- Genève - Wie zich een plaatsje in de middenklasse wil veroveren, zal bepaald origineel voor de dag moeten komen en bij voorkeur ook op andere terreinen 'anders' moeten zijn. Subaru is een Japans merk wat absoluut niet conventioneel genoemd mag worden. Het merk past afwijkende technieken toe, heeft een heel eigen design, maar is desondanks bijzonder betaalbaar. De nieuwste Subaru luistert naar de naam Impreza en zal vanaf mei gaan concurreren in het meest drukbevochten segment van de automarkt. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur inhoud. Bij de luxueuze GL- uitvoering kan de achterbank in een 40/60- verhouding worden neergeklapt. Kort geleden maakte Seat de eerste foto's en informatie van de nieuwe Ibiza openbaar. De auto zal verschijnen met een drie- en vijfdeurs koets, zodat meteen het hele programma wordt aangeboden. Er zal gekozen kunnen worden uit de CL, CLX, GLX en GT uitrustingsniveaus te combineren met zes verschillende motoren van 1.0 tot 2.0 liter, zowel benzine als diesel. Aan de basis staat de 1050 cc VW Polo-motor van 45 pk, gevolgd door een 1.6 en 1.8 liter van 75 en 90 pk. De topmotorisatie is de 2 litc 115 paardekrachten. De dieselmotor heeft een Tussen de grote achterlichten blijft nog voldoende ruimte over voor een forse, diep uitgesneden kofferklep die toegang geeft tot een bagageruimte met 353 liter inhoud van 1.9 liter en levert 64 pk. Met een handgeschakelde vijfbak haalt de 1050 cc Ibiza al 140 km/u, terwijl de 2 liter het tot 195 km/u brengt. De auto wordt in beide carrosserievarianten in mei op de Nederlandse markt verwacht. Op Europese schaal moet Subaru het niet van de Nederlandse markt hebben. Vooral in bergachtige landen als Oostenrijk en Zwitserland scoort het merk uitstekend vanwege het ruime aanbod vierwielaangedreven modellen. Geen wonder dat Subaru voor de introductie van de nieuwe Impreza voor de omgeving van Genève koos en daar uitsluitend de types met 4WD beschikbaar had. Naast de vierdeurs sedan is er ook een stationcar-achtige Impreza, die in de Benelux de toevoeging 'Plus' achter zijn naam krijgt. Het model houdt het midden tussen een echte stationwagon, een hatchback en een coupé en moet met zijn opvallende vormgeving een voornamelijk jong koperspubliek aanspreken. De auto is exact even lang als de sedan, maar biedt uiteraard veel meer bagagemogelijkheden met stuurbekrachtiging. De voorwielen zijn voorzien van automatische vrijloopnaven, wat erg handig is als zich plotseling een glibberige ondergrond voordoet en vierwiel- aandrijving gewenst is. De voorwielen zijn onafhankelijk opgehangen, terwijl achter gebruik wordt gemaakt van half-elliptische bladveren. De uitrusting van de L200 Turbodiesel is behoorlijk compleet. Zo horen hoofdsteunen, een klokje, radiovoorbereiding met speaker, antenne en bedrading, een mistachterlicht, stoffen bekleding, halogeen koplampen, spatlappen voor en achter, een verstelbare stuurkolom, gelaagde voorruit, interval op de ruitewisser, koplampsproeiers en glas tot de af-fabriek gemonteerde zaken. Door toevoeging van de turbocompressor is de L200 een ware krachtpatser met een trekgewicht van 2200 kg. Uiteraard wordt de L200 geleverd met 3 jaar totaalgarantie en 6 jaar roestgarantie, net als alle andere Mitsubishi- modellen. De Mitsubishi L200 Turbodiesel staat in de prijslijst voor f.35.795,-. Het programma biedt de keuze uit twee carrosserievarianten, twee motoren, twee versnellingsbakken en twee uitrustingsniveau's die echter niet allemaal met elkaar te combineren zijn. In Nederlai komt de 1.6 sedan in LX- uitgave aan de basis. De krachtbron is goed voor een vermogen van 90 pk. Via de handgeschakelde vijfbak worden de voorwielen aangedreven. De Impreza heeft een lengte van 4,35 meter en een forse breedte van 1,69 meter. Vooral het front is zeer herkenbaar met een miniscuul grilletje met Subaru-embleem. De luchttoevoer naar de motor geschiedt via de voorbumper. Een ander aardig detail is dat de portierruiten niet zijn voorzien van een omlijsting. De wielen van de Impreza zijn rondom onafhankelijk opgehangen met McPherson veerpoten voor en dubbele draagarmen achter. De auto is comfortabel van afvering, zonder over te hellen in bochten. Het geheel maakt een bijzonder solide indruk. Het interieur is netjes afgewerkt. De stoelbekleding komt op een deel van de portieren terug. Het dashboard is vloeiend van lijn en herbergt onder andere een toerenteller. De duurste uitgave is voorzien van vier elektrische portierruiten, stuurbekrachtiging, vier hoofdsteunen, getint glas elektrisch verstelbare buitenspiegels. De exacte Nederlandse uitvoeringsspecificaties z: nog niet bekend. Uitermate vreemd is het echter dat J - fabriek gemonteerde ai,w in ons land niet tot de mogelijkheden behoort. Natuurlijk heeft de Impreza alle bekende veiligheidsvoorzieningen als verstevigingsbalken in de portieren en een speciale verstevigingsstang ter hoogte van het dashboard. Vooral met de Impreza Plus zorgt Subaru voor een leuke nieuwkomer in de middenklasse. Bovendien zal het Impreza-programma tegen aantrekkelijke bedragen worden aangeboden. Het basismodel, de 1.6 LX sedan zal rond de dertigduizend gulden gaan kosten. De Impreza Plus 1.8 GL met vierwielaandrijving komt dan rond de f.40.000,= uit en dat betekent dat vooral de duurdere types veel waar voor hun geld bieden. De Impreza sedan is een keurige auto waar weinig op aan te merken is, maar de Plus biedt nu eenmaal de originaliteit waarop we bij zoveel merken vaak tevergeefs wachten. Een nieuwkomer met stip. Hartritme Lezers hebben van autojournalisten veelal een verkeerd beeld. Dat het grote kinderen zijn die graag met auto's spelen, daar kan ik weinig tegenin brengen. Maar dat een autojournalist veelal roekeloos en hard rijdt, dat moet worden tegengesproken. Immers als een autojournalist zijn rijbewijs kwijtraakt, is het helemaal afgelopen. Op een streng gecontroleerd Europees wegennet kunnen we echt niet onze gang gaan. Dat neemt niet weg dat een autojournalist net als iedere andere weggebruiker wel eens over de schreef gaat. In een Duits gekentekende Subaru Impreza reed ik bergafwaarts een flauwe bocht naar rechts in met een snelheid van minimaal 120 km/u. Heel verraderlijk lag in deze bocht een parkeerterrein en deze plaats was nu juist door de Zwitserse politie uitgekozen voor een controle. Me terdegen beseffend dat ik behoorlijk fout zat, minderde ik met knikkende kniën vaart en bracht de auto tot stilstand. De politie-agent vroeg me om mijn rijbewijs en de papieren van de auto. Ik heb deze taktiek al eerder meegemaakt: eerst papieren vragen en daarna pas vertellen wat je fout hebt gedaan en wat het gaat kosten. De agent bekeek de auto van voor tot achter en stelde de vraag of we op doorreis waren. Na hem uitgelegd te hebben dat hij twee autojournalisten voor zich had staan in een nieuw model, werd de agent uitermate belangstellend en moest van alles over de auto weten. Nog steeds dacht ik aan een afleidingsmanouvre van oom agent, maar na dat ik hem keurig in het Frans over de cilinderinhoud, de modelvarianten en de plaats in het programma had verteld, gaf hij mij m'n papieren terug en wenste ons een goede voortzetting van de trip. Het was een doodordinaire papierencontrole. Na het slaken van een diepe zucht reed ik verder. Mijn hartritme kwam v langzaam op hetj niveau... De Amsterdamse Auto die van 4 tot en met 14 februari werd gehouden, viel bijzonder bij het publiek in de smaak. Maar liefst 415.188 personen kwamen er een kijkje nemen en dat betekent een lichte stijging ten opzichte van de 399.481 bezoekers in 1991. Uit een enquete is gebleken dat 95procent van de bezoekers positief was over de tentoonstelling. Maar liefst 31 procent kwam met aanschafplannen naar de Rai, waar gekozen kon worden uit 54 automerken uit 15 landen. Gemiddeld bleef iedere bezoeker 3,5 uur op de Rai. Een op de vijf personen was een vrouw. Bijna eenderde van de belangstellenden kwam met het openbaar vervoer. Grote publiekstrekkers waren natuurlijk de verschillende (wereld)primeurs en het forse aanbod elektrische auto's. Op het voorterrein kon hiermee zelfs een korte proefrit worden gemaakt. De volgende Auto Rai vindt plaats in 1995. Twee jaar nadat Mitsubishi de L200 pick-up op de Nederlandse markt presenteerde, wordt de auto vanaf nu standaard geleverd met een turbodieselmotor. De L200 heeft een vaste plaats in de markt van lichte pick- up trucks met een aandeel van 16 procent. In 1991 werden er al 600 verkocht, tegen 1000 stuks het afgelopen jaar. De L200 is een vierwielaangedreven pick-up met open laadbak en een dubbele cabine, die plaatsbiedt aan vier tot vijf personen. De L200 is zeer geliefd bij kwekerijen, aannemersbedrijven en vele andere bedrijfstakken. De bestaande 2.5 liter diesel wordt nu voorzien van een turbocompressor. Hierdoor stijgt het vermogen tot 87 pk bij 4200 tr/min en kan een maximaal koppel van 201 Nm bij 2000 tr/min worden behaald. Dit betekent een winst van zo'n 25 procent ten opzichte van de ongeblazen variant. De 1620 kg wegende L200 haalt met deze vernieuwde krachtbron een topsnelheid van 135 km/u. Via een tussenbak kunnen de voorwielen bijgeschakeld worden. Uiteraard wordt de L200 geleverd met een handgeschakelde vijfbak en We reden beide carrosserievarianten met 1.8 liter motor van 103 pk. Net als de 1.6 gaat het hier om een 4 cilinder boxerkracht- bron met 4 kleppen per cilinder en multipoint inspuiting. Het maximale vermogen wordt bereikt bij 5600 tr/min terwijl het koppel bij 4400 tr/min een waarde van 147 Nm behaalt. De 1.8 motor wordt altijd gekoppeld aan permanente vierwielaandrijving. De vijfbak heeft zowel in de vierde als vijfde versnelling een bijzonder lage overbrenging. Dit heeft ongetwijfeld zijn gunstige uitwerking op het brandstofverbruik, terwijl de auto ook bij hogere snelheden erg rustig is. Wie echter even vlot wil passeren is genoodzaakt één of soms zelfs twee versnellingen terug te schakelen. De Impreza Plus met vijfbak mist echter deze bezwaren, daar alleen in dit model een Dual Range versnellingsbak wordt toegepast. Met een klein pookje naast de handrem kan voor de hoge of lage gearing worden gekozen. Bij een snelle passeermanouvre kan even worden teruggeschakeld. De bak heeft hierdoor tien versnellingen vooruit en twee achteruit. Het extra pookje zal met name zijn dienst bewijzen als er met een caravan door de bergen gereden wordt. De sedan haalt een top van 180 km/u terwijl de Plus het met 174 km/u moet stellen. Beide auto's zijn tegen meerprijs te verkrijgen met een viertraps automaat. een maximum volume van 1275 liter. Alhoewel de Impreza tot en met de achterportieren gelijk is, valt de Plus duidelijk meer op. If X

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 13