SUBARU IMPREZA
MITSUBISHI L200
SEAT IBIZA 5-DEURS
TURBODIESEL
Nieuwkomer met stip!
r
IfflS
woon: Dorpsstraat 24,
Oisterwijk, 04242-32695.
akealarenaditerom naast AH.
bv
WH
lees verder
in dit nummer
pag 3
o.a.:
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
op
Auto Rai
Autotest:
Rover 220 Turbo
Veel
bezoekers
I
4
ri 1993-pagina 12
niet
;n
U staat
bij stil,
kunnen
:ven echt
de te zijn
Oplage: 96.785 ex.
Donderdag 25 februari 1993
.1 andere
de kans
niet hele-
or dat de
n loeien.
voor de
ren, onze
ismaskers
naar bed
Dual-Range
aoral niet
et spoken
aar het is
in ieder
i als zich
irgsmaat-
kt.
gaat, ga
it deuren
aan voor
es.
;unt doen
den, leest
i van uw
daar
st 4W
lezen en
Miniscuul
ind
Airbag
ter met
is en
Rai
Tony Vos
fen,
srdt
cs
i getint
I
ring
ien
Jaargang 5
Nummer 10
i weer
t normale
pass
wore
bak]
's Maandags gestolen
De sedan is niet echt
opvallend, maar heeft een
moderne vormgeving met
ronde lijnen.
zijn
ate
at de af-
rirbag
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. DJLT.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goirle,
Riel, Loon op Zand, Udenhout, Ber-
kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel
en Hilvarenbeek.
EEN partner? Ne-
rootste relatieburo
000 partnerzoekers
urlijkeen grote kans
Ruim 70% vindt
:1e maanden een re-
meer weten? U kunt
ijblijvend bellen:
evr. Schellekens,
l. Stichting Date,
sor de Stichting
enbelangen bij Re-
Genève - Wie zich een plaatsje in de
middenklasse wil veroveren, zal bepaald
origineel voor de dag moeten komen en bij
voorkeur ook op andere terreinen 'anders'
moeten zijn. Subaru is een Japans merk wat
absoluut niet conventioneel genoemd mag
worden. Het merk past afwijkende
technieken toe, heeft een heel eigen
design, maar is desondanks bijzonder
betaalbaar. De nieuwste Subaru luistert
naar de naam Impreza en zal vanaf mei
gaan concurreren in het meest
drukbevochten segment van de automarkt.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
inhoud. Bij de luxueuze GL-
uitvoering kan de achterbank
in een 40/60- verhouding
worden neergeklapt.
Kort geleden maakte Seat de
eerste foto's en informatie van
de nieuwe Ibiza openbaar. De
auto zal verschijnen met een
drie- en vijfdeurs koets, zodat
meteen het hele programma
wordt aangeboden. Er zal
gekozen kunnen worden uit de
CL, CLX, GLX en GT
uitrustingsniveaus te
combineren met zes
verschillende motoren van 1.0
tot 2.0 liter, zowel benzine als
diesel. Aan de basis staat de
1050 cc VW Polo-motor van 45
pk, gevolgd door een 1.6 en 1.8
liter van 75 en 90 pk. De
topmotorisatie is de 2 litc
115 paardekrachten.
De dieselmotor heeft een
Tussen de grote achterlichten
blijft nog voldoende ruimte
over voor een forse, diep
uitgesneden kofferklep die
toegang geeft tot een
bagageruimte met 353 liter
inhoud van 1.9 liter en levert
64 pk. Met een
handgeschakelde vijfbak
haalt de 1050 cc Ibiza al 140
km/u, terwijl de 2 liter het tot
195 km/u brengt.
De auto wordt in beide
carrosserievarianten in mei
op de Nederlandse markt
verwacht.
Op Europese schaal moet
Subaru het niet van de
Nederlandse markt hebben.
Vooral in bergachtige landen
als Oostenrijk en Zwitserland
scoort het merk uitstekend
vanwege het ruime aanbod
vierwielaangedreven
modellen. Geen wonder dat
Subaru voor de introductie
van de nieuwe Impreza voor
de omgeving van Genève
koos en daar uitsluitend de
types met 4WD beschikbaar
had.
Naast de vierdeurs sedan is er
ook een stationcar-achtige
Impreza, die in de Benelux de
toevoeging 'Plus' achter zijn
naam krijgt.
Het model houdt het midden
tussen een echte
stationwagon, een hatchback
en een coupé en moet met zijn
opvallende vormgeving een
voornamelijk jong
koperspubliek aanspreken.
De auto is exact even lang als
de sedan, maar biedt
uiteraard veel meer
bagagemogelijkheden met
stuurbekrachtiging.
De voorwielen zijn voorzien
van automatische
vrijloopnaven, wat erg handig
is als zich plotseling een
glibberige ondergrond
voordoet en vierwiel-
aandrijving gewenst is.
De voorwielen zijn
onafhankelijk opgehangen,
terwijl achter gebruik wordt
gemaakt van half-elliptische
bladveren.
De uitrusting van de L200
Turbodiesel is behoorlijk
compleet. Zo horen
hoofdsteunen, een klokje,
radiovoorbereiding met
speaker, antenne en
bedrading, een
mistachterlicht, stoffen
bekleding, halogeen
koplampen, spatlappen voor
en achter, een verstelbare
stuurkolom, gelaagde
voorruit, interval op de
ruitewisser,
koplampsproeiers en
glas tot de af-fabriek
gemonteerde zaken.
Door toevoeging van de
turbocompressor is de L200
een ware krachtpatser met
een trekgewicht van 2200 kg.
Uiteraard wordt de L200
geleverd met 3 jaar
totaalgarantie en 6 jaar
roestgarantie, net als alle
andere Mitsubishi- modellen.
De Mitsubishi L200
Turbodiesel staat in de
prijslijst voor f.35.795,-.
Het programma biedt de
keuze uit twee
carrosserievarianten, twee
motoren, twee
versnellingsbakken en twee
uitrustingsniveau's die echter
niet allemaal met elkaar te
combineren zijn. In Nederlai
komt de 1.6 sedan in LX-
uitgave aan de basis. De
krachtbron is goed voor een
vermogen van 90 pk. Via de
handgeschakelde vijfbak
worden de voorwielen
aangedreven.
De Impreza heeft een lengte
van 4,35 meter en een forse
breedte van 1,69 meter.
Vooral het front is zeer
herkenbaar met een
miniscuul grilletje met
Subaru-embleem.
De luchttoevoer naar de motor
geschiedt via de voorbumper.
Een ander aardig detail is dat
de portierruiten niet zijn
voorzien van een omlijsting.
De wielen van de Impreza zijn
rondom onafhankelijk
opgehangen met McPherson
veerpoten voor en dubbele
draagarmen achter. De auto is
comfortabel van afvering,
zonder over te hellen in
bochten. Het geheel maakt
een bijzonder solide indruk.
Het interieur is netjes
afgewerkt. De stoelbekleding
komt op een deel van de
portieren terug. Het
dashboard is vloeiend van lijn
en herbergt onder andere een
toerenteller. De duurste
uitgave is voorzien van vier
elektrische portierruiten,
stuurbekrachtiging, vier
hoofdsteunen, getint glas
elektrisch verstelbare
buitenspiegels. De exacte
Nederlandse
uitvoeringsspecificaties z:
nog niet bekend. Uitermate
vreemd is het echter dat J -
fabriek gemonteerde ai,w
in ons land niet tot de
mogelijkheden behoort.
Natuurlijk heeft de Impreza
alle bekende
veiligheidsvoorzieningen als
verstevigingsbalken in de
portieren en een speciale
verstevigingsstang ter hoogte
van het dashboard.
Vooral met de Impreza Plus
zorgt Subaru voor een leuke
nieuwkomer in de
middenklasse. Bovendien zal
het Impreza-programma tegen
aantrekkelijke bedragen
worden aangeboden. Het
basismodel, de 1.6 LX sedan
zal rond de dertigduizend
gulden gaan kosten. De
Impreza Plus 1.8 GL met
vierwielaandrijving komt dan
rond de f.40.000,= uit en dat
betekent dat vooral de
duurdere types veel waar voor
hun geld bieden.
De Impreza sedan is een
keurige auto waar weinig op
aan te merken is, maar de Plus
biedt nu eenmaal de
originaliteit waarop we bij
zoveel merken vaak
tevergeefs wachten.
Een nieuwkomer met stip.
Hartritme
Lezers hebben van
autojournalisten veelal
een verkeerd beeld. Dat
het grote kinderen zijn die
graag met auto's spelen,
daar kan ik weinig
tegenin brengen. Maar dat
een autojournalist veelal
roekeloos en hard rijdt, dat
moet worden
tegengesproken. Immers
als een autojournalist zijn
rijbewijs kwijtraakt, is het
helemaal afgelopen. Op
een streng gecontroleerd
Europees wegennet
kunnen we echt niet onze
gang gaan. Dat neemt niet
weg dat een autojournalist
net als iedere andere
weggebruiker wel eens
over de schreef gaat.
In een Duits gekentekende
Subaru Impreza reed ik
bergafwaarts een flauwe
bocht naar rechts in met
een snelheid van
minimaal 120 km/u. Heel
verraderlijk lag in deze
bocht een parkeerterrein
en deze plaats was nu juist
door de Zwitserse politie
uitgekozen voor een
controle. Me terdegen
beseffend dat ik behoorlijk
fout zat, minderde ik met
knikkende kniën vaart en
bracht de auto tot
stilstand. De politie-agent
vroeg me om mijn rijbewijs
en de papieren van de
auto. Ik heb deze taktiek al
eerder meegemaakt: eerst
papieren vragen en
daarna pas vertellen wat
je fout hebt gedaan en wat
het gaat kosten. De agent
bekeek de auto van voor
tot achter en stelde de
vraag of we op doorreis
waren. Na hem uitgelegd
te hebben dat hij twee
autojournalisten voor zich
had staan in een nieuw
model, werd de agent
uitermate belangstellend
en moest van alles over de
auto weten. Nog steeds
dacht ik aan een
afleidingsmanouvre van
oom agent, maar na dat ik
hem keurig in het Frans
over de cilinderinhoud, de
modelvarianten en de
plaats in het programma
had verteld, gaf hij mij m'n
papieren terug en wenste
ons een goede voortzetting
van de trip. Het was een
doodordinaire
papierencontrole. Na het
slaken van een diepe
zucht reed ik verder. Mijn
hartritme kwam v
langzaam op hetj
niveau...
De Amsterdamse Auto
die van 4 tot en met 14
februari werd gehouden,
viel bijzonder bij het
publiek in de smaak.
Maar liefst 415.188
personen kwamen er een
kijkje nemen en dat
betekent een lichte
stijging ten opzichte van
de 399.481 bezoekers in
1991. Uit een enquete is
gebleken dat 95procent
van de bezoekers positief
was over de
tentoonstelling. Maar
liefst 31 procent kwam met
aanschafplannen naar de
Rai, waar gekozen kon
worden uit 54 automerken
uit 15 landen. Gemiddeld
bleef iedere bezoeker 3,5
uur op de Rai. Een op de
vijf personen was een
vrouw. Bijna eenderde
van de belangstellenden
kwam met het openbaar
vervoer. Grote
publiekstrekkers waren
natuurlijk de
verschillende
(wereld)primeurs en het
forse aanbod elektrische
auto's. Op het voorterrein
kon hiermee zelfs een
korte proefrit worden
gemaakt. De volgende
Auto Rai vindt plaats in
1995.
Twee jaar nadat Mitsubishi de
L200 pick-up op de
Nederlandse markt
presenteerde, wordt de auto
vanaf nu standaard geleverd
met een turbodieselmotor.
De L200 heeft een vaste plaats
in de markt van lichte pick- up
trucks met een aandeel van 16
procent. In 1991 werden er al
600 verkocht, tegen 1000 stuks
het afgelopen jaar.
De L200 is een
vierwielaangedreven pick-up
met open laadbak en een
dubbele cabine, die
plaatsbiedt aan vier tot vijf
personen. De L200 is zeer
geliefd bij kwekerijen,
aannemersbedrijven en vele
andere bedrijfstakken.
De bestaande 2.5 liter diesel
wordt nu voorzien van een
turbocompressor.
Hierdoor stijgt het vermogen
tot 87 pk bij 4200 tr/min en kan
een maximaal koppel van 201
Nm bij 2000 tr/min worden
behaald.
Dit betekent een winst van
zo'n 25 procent ten opzichte
van de ongeblazen variant.
De 1620 kg wegende L200
haalt met deze vernieuwde
krachtbron een topsnelheid
van 135 km/u. Via een
tussenbak kunnen de
voorwielen bijgeschakeld
worden.
Uiteraard wordt de L200
geleverd met een
handgeschakelde vijfbak en
We reden beide
carrosserievarianten met
1.8 liter motor van 103 pk.
Net als de 1.6 gaat het hier om
een 4 cilinder boxerkracht-
bron met 4 kleppen per
cilinder en multipoint
inspuiting. Het maximale
vermogen wordt bereikt bij
5600 tr/min terwijl het koppel
bij 4400 tr/min een waarde van
147 Nm behaalt.
De 1.8 motor wordt altijd
gekoppeld aan permanente
vierwielaandrijving.
De vijfbak heeft zowel in de
vierde als vijfde versnelling
een bijzonder lage
overbrenging.
Dit heeft ongetwijfeld zijn
gunstige uitwerking op het
brandstofverbruik, terwijl de
auto ook bij hogere snelheden
erg rustig is.
Wie echter even vlot wil
passeren is genoodzaakt één
of soms zelfs twee
versnellingen terug te
schakelen.
De Impreza Plus met vijfbak
mist echter deze bezwaren,
daar alleen in dit model een
Dual Range versnellingsbak
wordt toegepast. Met een
klein pookje naast de
handrem kan voor de hoge of
lage gearing worden gekozen.
Bij een snelle
passeermanouvre kan even
worden teruggeschakeld. De
bak heeft hierdoor tien
versnellingen vooruit en twee
achteruit. Het extra pookje zal
met name zijn dienst bewijzen
als er met een caravan door de
bergen gereden wordt. De
sedan haalt een top van 180
km/u terwijl de Plus het met
174 km/u moet stellen. Beide
auto's zijn tegen meerprijs te
verkrijgen met een viertraps
automaat.
een maximum volume van
1275 liter.
Alhoewel de Impreza tot en
met de achterportieren gelijk
is, valt de Plus duidelijk
meer op.
If X