Begin van Hydractief heeft de voorkeur Ssangyong Samenwerking Mercedes en VW Kever-prO" ductie uitgbreid 26,27,28 februari, motor '93 in Utrecht rAN Rijnlease IER 'bv rijf Tilburg 21405. maareven... Zullen we meteen o I R N E /ELDIG DE AUTOMAAT - Donderdag 18 februari 1993 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER ia Edition vanaf fl. 29.495,-. O Ambitie Prijs wj. acht leid' ICC Na het Volksw I I I I A T X A N C T O FIAT TEMPRA S.W. 4x4 EN CROMA 16V AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV ruari 1993-pagina 6 22133 242-19473 Brabantsehoek 4, 5071 NM Udenhout, tel. 04241-1532. TELEFOON 04255-3944 FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK 1/88 1/89 5/88 E Lijk antie 989 987 984 988 987 986 986 988 988 986 986 988 985 985 niet c maar. Italiac 29.950 28.950 12.500 11.950 it gestuurd teren. Af- jmstan- ’lan deze 100 tot -"'•teem io- heel klein i van de markt te Dit type auto is inden als Oosten- tserland popu lair, terwijl in de lage lan den vooral fervente wintersporters en wellicht dierenartsen worden aan gesproken. 38.500 62.950 15.950 21.950 24.950 27.500 Gesynchroniseerd De 16-klepper is al vanaf een laag toerental bereid tot pres- 8/88 8/90 1/88 9/87 k rsnellingsbak im- tuurdersstoel erstelbaar, ter- marm steun nd isopl ishboard rt op al deze onderdelen r, terwijl zijn prestatie- nog altijd mag zijn, st een topsnelheid van i en een acceleratie- 1100km/uin lOtel- x.ij zich in het dage- -,_~!er allerminst te Het zou voor Fiat wel eens een zeer druk jaar kun nen worden. Op de autosalon van Genève laat het merk de driedeurs en gefacelifte Tipo zien. Later in het jaar volgt een model tussen de Uno en Tipo, terwijl er ook wordt gesproken over een fantasie vol gelijnde coupé op Tempra-basis. Vooralsnog houdt het grote Italiaanse merk het op de uitbrei ding van het huidige programma met de 16-klep- pen Croma en de vierwielaangedreven Tempra StationWagon (S.W.). 12.950 17.500 18.950 22.500 24.950 26.950 25.950 27.950 21.950 22.500 hy- i vering. Ze p het asfalt ook meer vergevings gezind wanneer er bijvoor- 1J in een bocht geremd of laps van het gas afge gaan wordt. ’restaties Ondanks het feit dat ook de 1.8 liter viercilinder best goed presteert (103 pk, 187 km/u) is het vooral vanwege het ver fijnde veersysteem dat de 2.0 Het gaat hier om een dóóront wikkeling op de techniek van de XM en leidt tot een veel aangenamere vering en dem ping. Het mooi aan dit sys teem is dat het zich automa tisch aanpast aan de rij-omstandigheden. Wie een bochtig parcours met hoge snelheid aflegt, krijgt een sportieve en dus stevige af stemming; wie rustig en ont- Over de inrichting van de leef ruimte valt geen kwaad woord te zeggen, zeker niet bij de complete SX- en VSX-uitmon- catje i stering. Bij beide is het meubi- lair met een mooie velours stof Pc bekleed, het stuurwiel laat 3/86 1/87 1/87 5/88 2/89 2/89 1/89 1/90 6/87 7/88 1/90 9/91 2/86 2/90 2/88 9/90 las. L_. iken idein ich- ieu- PR.O.A. Sevilla - De nieuwe Xantia van Citroën krijgt de taak in de voetsporen van de BX te treden. Een zwa re taak, want dit laatstgenoemde model heeft het Franse merk door de jaren heen een dikbelegde bo terham opgeleverd. Toch weet ook Citroën dat de Xantia alleen nooit voor een vergelijkbaar succes kan zorgen. Immers de BX wordt niet alleen door de Xantia maar ook door de ZX vervangen. Een vraagje wat we stellen als bij een onderhoudsbeurt iets naar boven komt waarop u wellicht niet had gerekend. Meestal technische onvolkomenheidjes aan uw auto, die we graag meteen maar even verhelpen. Hetgeen overigens de levensduur van uw auto ver- lengt en niet te vergeten uw j eigen veiligheid ten goede 5 komt. Wel spreken we af dat we vantevoren even bellen. En daar naast zorgt Jean Lommers voor een prettig geprijsde faktuur. £7,0 i/w*'*'- ije huurkoopfinancierin elijke kwartaaltermijnen eusden, tel.: 033-95X550 Fiat] raSJ segmentje v bewerken. E vooral in lat rijk en Zwits terwij’ vooral spannen toert, mag rekenen op een op comfort afgestelde ing. Hierbij blijft overigens mogelijkheid om in het pn> gramma van de computer in te grijpen en zelf voor sportief of comfortabel te kiezen. Maar in alle situaties voelen de Xan- tia's die met dit hydractieve veersysteem door het leven gaan, veel beter aan dan die voorlopig ene versie met hy- dropneumatische t liggen steviger op 1 en zijn c gezind beeld ir ui? plotsklc termate comfortabele, maar ga"" wel behoorlijk weke veerka- 1 rakteristiek. Het hydractieve veersysteem dat op de Xan- tia's met 2.0 liter motor te vin den is, is verreweg superieur. met nuttige tips voor iedere motorrijder. De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Ver eniging komt naar Utrecht met een presentatie van alle mo torsportdisciplines. Motor '93, de drie machtige motordagen zijn op vrijdag 26 februari geopend van 10.00 tot 22.00 uur en in het weekend van 10.00 tot 18.00 uur. De en treeprijs bedraagt f. 12,50. scoort i beter, drang er r Want met 198 km/u e__ tijd van 0 tot len, hoeft hij lijkse verkeer al schamen. Het hoeft geen betoog dat Ci troen met de nieuwe Xantia een waardevolle aanvulling op het bestaande gamma krijgt. De Xantia biedt aan merkelijk meer dan de BX waarvoor dan nu na tien jaar het doek gaat vallen. Voor de toekomst zal de nieuwe reeks nog flink worden uitgebreiti. Na de zomer komt de 1.6 liter motor voor het nieuwbakken model beschikbaar, terwijl vanaf die tijd ook de diesels op het menu zullen prijken. (Robert van Gooi) Digitaal De 4x4 is gebaseerd op de bestaande 2.0 SX. De auto is bijzonder compleet uitge rust zodat we aan de buiten kant zaken ontdekken als lichtmetalen velgen, dak- railings, meegespoten bum pers, mistlamj sproeiers en get we met een 4x41 hebben valt te L twee delen te r'r terklep en op de acht ren. De Tempra S.W. zondermeer fraaier uit het sedanmodel en biec enorme gebruiksmogelijl heden. wijziging Het interieur is zeer com- te herker pleet. De bestuurdersstoel grille a 1< is in hoogte verstelbaar, ter- grille is i wijl de middenarmsteun twee Iv r’ zeer ontspannend is op lan- zijn zowe ge ritten. Het dashboard be- de lichtn staat uit twee horizontale balken waarin de digitale instrumenten zijn opgeno men. Natuurlijk heeft de auto verder elektrisch be diende portierruiten, een electronisch geregeld ver- warmings- en ventilatiesys teem met airco, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, stuurbe krachtiging en een arm- steun achter. De 4x4 be schikt over de bestaande 2 liter injectiemotor met een vermogen van 115 pk en een koppel van 156 Nm. Bij een den we op motorise totaalgewicht van 1380 kg Tussen de 117 pk 2 zorgt deze krachtbron voor een topsnelheid van 182 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 12,9 seconden. Je vraagt je af of een dergelijk dure stationcar niet beter van een nog krachtigere motor voorzien had moeten zijn. toont Yamaha de nieuwe 1000 GTS met eenzijdige voorwiel- ophanging. Kledingfabrikant MQP heeft een wervelende motor-modeshow, terwijl er ook speciale aandacht is voor helmen. Er worden demon straties gegeven van commu nicatiemiddelen (intercoms e.d.) en de Nederlandse Ver eniging voor Verhoogde Mo- torrijvaardigheid (NVVM) in troduceert een nieuw boekje Na het verdwijnen van de Volkswagen Kever in Europa werd de meest geproduceerde auto ter wereld alleen nog maar in Mexico voor de lokale markt gemaakt. VW heeft ech ter besloten ook voor Brazilië weer de productie van de Ke ver op te starten. De Brazili aanse overheid heeft hier dui delijk invloed op gehad. Met flinke belastingvoordelen moet met de herintroductie van de Kever een betaalbare auto op de markt verschijnen om in het land de massamoto- fisatie op gang te brengen. De auto's zullen worden gemaakt Op vrijdag 26, zaterdag 27 en zondag 28 februari wordt in de Jaarbeurs in Utrecht de mani festatie "Motor '93" gehouden. Deze speciale motorbeurs wordt voor het negende ach tereenvolgende jaar georga niseerd. Het is de grootste mo torbeurs van Nederland met 165 stands op een oppervlakte van 23.000 vierkante meter. Er zijn zowel nieuwe als gebruik te motoren te bewonderen. Zo Differentieel De Tempra 4x4 heeft het aandrijvingssysteem van de Lancia Dedra, waarbij on der normale omstandighe den 56% van de aandrijf- krachten naar de voorwielen wordt en 44% naar achteren hankelijk van de or digheden echter kan i verhouding van 0/100 100/0 variëren. Het systee bestaat uit een conventie neel differentieel voor en achter en een centraal diffe rentieel waarin de visco- koppeling is opgenomen. Het achter-differentieel kan tot 25 km/u worden geblok- bij Autolatina een joint- ventu re van VW en Ford. De auto zal omgerekend f. 12.750,= gaan kosten, terwijl de Kever op de Mexicaanse markt eveneens met belastingvoordeel f. 14.800,= moet opbrengen. Er zal in het project dertig mil joen dollar worden geïnves teerd. De produktie van de Ke ver zorgt voor 800 directe arbeidsplaatsen in de fabriek en 12.000 bij toeleveranciers. Jaarlijks zullen weer zo'n 20.000 Kevers in Brazilië van de band rollen. De produktie- start is voorzien in de zomer. gebouwd. De auto zal ook wor den geexporteerd en zal tegen Koreaanse prijzen worden aangeboden. Mercedes wil door de samenwerking voet aan de grond krijgen op de groeiende Koreaanse markt. Bovendien worden door de sa menwerking met Ssangyong arbeidsplaatsen in Duitsland veiliggesteld. Mercedes-Benz heeft inmiddels een belang van 5 procent in Ssangyong Motor Company, terwijl al in januari 1991 de eerst sa menwerkingsovereenkomst werd getekend. Ssangyong gaat vanaf volgend jaar na melijk 50.000 MB100 bestel wagens en 100.000 Merce des motoren per jaar bouwen. Ssangyong is de op drie na grootste industriële onder neming in Korea. liter-modellen de voorkeur hebben. Daarvan vormt de minst vermogende de beste keuze omdat de zestienklep- per met 155 pk (213 km/u) niet datgene biedt wat hij belooft. De motor moet flink toeren draaien om er echt flitsende prestaties uit te halen en bo vendien produceert hij op die momenten een fors aantal de cibels. De achtklept 2.0 liter pk2 tiemotor en de 2 liter turl een 2 liter 16-klepper het gramma komen verst ei’ We kennen deze motor al e ge jaren uit de Lancia Thema. Fiat heeft echter de electroni- sche besturing naar eigen wensen aangepast. De 1995 cc krachtbron levert met 4 klep pen per cilinder een vermogen van 140 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 180 Nm bij 4500 tr/min. Een Bosch Motronic- systeem regelt inspuiting en ontsteking. Mercedes-Benz heeft een samenwerkingsovereen komst aangegaan met het Koreaanse Ssangyong. Dit bedrijf is met ondersteu ning van Mercedes bezig een personenauto te ont wikkelen met gebruikma king van componenten uit de Mercedes 200-300-reeks. Vanaf 1996 moeten er zo'n 50.000 eenheden van dit voertuig per jaar worden standsbediening op de centrale vergrendeling. Aan ui uei de buitenkant laat de VSX zich üchte- het snelst herkennen aan de tte af- breedstralers in de voorbum- een Per en de buitenspiegels die in de kleur van de carrosserie zijn gespoten. Het vreemde is echter, dat deze uitrustingsni veaus niet oneindig met de verscheidene motorvarianten gecombineerd kunnen wor den. De 1.8 en 2.0 liter Xantia's zijn er vooralsnog uitsluitend als SX, terwijl de VSX-specifi- 1 s aan de 2 liter zestien- pper is gekoppeld. Wan neer de markt daarom vraagt, komt er een 2.0 liter VSX naar Nederland. De 2 liter machine is de meest aantrekkelijke van het stel en d'r blijven nu een maal automobilisten die hun auto van alle toeters en bellen voorzien willen hebben. Voor alle duidelijkheid, er volgt in de toekomst nog een basisuit rusting die de toevoeging "X" op e< krijgt, maar in elk geval nog verir met getint glas, stuurbekrach- de m tiging en een wisser op de achterklep op de weg komt. Reputatie Citroën staat sinds jaar en dag bekend om z'n uitnemen de veercomfort en de Xantia moet die reputatie vanzelf sprekend voortzetten. Helaas voorziet het Franse merk niet alle Xantia's van hetzelfde veersysteem. De modellen met 1.8 lite-motor kennen de zelfde hydropneumatische lossing als de BX, met een ui termate comfortabele, probeert met de Temp- keerd. .W. 4x4 een heel klein Het ABS is speciaal voor deze auto ontwikkeld, zodat ook tij dens remmen de voordelen van vierwielaandrijving wor den behouden. De auto komt in z'n geheel wat stugger over dan de rest van de Tempra-se- rie. Het comfort staat op een zeer behoorlijk peil. Helaas bleek ook weer bij de twee door ons gereden exemplar^" de versnellingsL 1 te hebben en niet altijd direct bereid te zijn de eerste over brenging op de achteruit in te schakelen. De auto is vanaf nu leverbaar voor f.54.500,=. Om maar mek in huis te valk gaat in april minimc f.41.000,= kosten f duidend meer dan de BX-klan- ten gewend waren voor hun vierwieler neer te leggen. "Waarde voor het geld/' is hen altijd richting uw» en toegege\ dat er voor pakweg derdaad nog steeds een hele fikse auto voor de deur wordt gereden. En of die trouwe klantengroep z'n toevlucht nu tot de van buiten kleinere ZX gaat zoeken, kan slechts de toekomst ons leren. Rond de zomer komt er nog een 1.6 liter 89 pk in de Xantia met een minder rijke uitrusting voor ongeveer f.36.000,=. Overigens - onderscheidt Citroën zich hiermee niet in positieve of negatieve zin van de concur- 1 rent ie. Airbag Het staat echter als een paal I boven water dat de Xantia niet alleen in prijs beduidend boven de BX uittorent, maar vooral ook wat betreft de kwa- liteit. De Xantia komt aanmer kelijk degelijker voor de dag, wat al duidelijk is als de por tieren worden gesloten. De ac ennmposi doffe klap doet hier al snel het ïa blikkerige geluid van de BX Leefruimte vergeten. In het interieur /~u“’ wordt nog steeds van veel kunststof gebruik gemaakt, maar het ziet er veel hoog waardiger uit dan bij die BX. De veiligheid was een hoofdi tem bij de ontwikkeling. Ci- teen met de deur troën benadrukt een nage len: de Xantia noeg onvervormbare bodem- ____iaal plaat te hebben ontwikkeld en en dat is be- gaat nu ook mee in de trend dan de BX-klan- van gordelspanners en be uren voor hun schermingsbalken in de por- te leggen. tieren. Alleen een airbag zal geld" is wat pas als optie in de loop van die BX trok volgend jaar worden geboden, sven moet worden Aan de passagierskant is hier pakweg 28 mille in- overigens nog helemaal geen og steeds een hele plaats voor. Er zit heel promi- nent een forse handgreep, waarvan het nu discutabel is. Het merendeel van de bijrij ders kan er normaal gespro ken namelijk niet bij. De Xantia is in de eerste plaats een uitermate fraaie auto. Aan het front is te zien dat hij uit dezelfde stal komt als de grotere XM. Het zijn daarom vooral het profiel en de werkelijk beeldschoon ge vormde achterkant, die de nieuwe Citroën zicht geven. Een dat ongetwijfeld bij publiek in de smaal len. Dat geldt net zo voor het interieur, dat een i lijk dashboard, ee werking en bovendien een riant ruimte-aanbod kent, waarbij vooral de hoofdruimte achterin in positieve zin op rit. teren, al mogen de werkelij ke topprestaties pas worden ontkieteld als ver in de ver snellingen wordt doorge trokken. Er kan een top wor den behaald van 200 km/u, 3 gereden exemplaren terwijl de auto in 10,1 secon- rellingsbak zijn buien den vanuit stilstand de 100 km/u bereikt. De 16V kan te gen meerprijs worden uitge rust met een ZF viertraps au tomaat die echter de prestaties beinvloed: top snelheid 195 km/u, 0-100 in 13,5 seconden. Deze auto maat vormt echter in combi natie met de 16-klepper een veel beter geheel dan de be staande 2 liter. De motor is 1 overdreven rumoerig, ir laat zoals je van een iaanse auto mag ver wachten een sportieve brom horen. Bij hogere snelheden is voornamelijk wat windge ruis hoorbaar. Wat betreft wegligging scoort de Croma uitstekend. De ophanging is voor het 1993-model aangepast door gebruik te maken van la- mellaire schokdempers. De auto kan met zeer hoge snel heden worden gereden, zon der een onzekere indruk te geven. De afstelling van de stuurbekrachtiging is aan gepast om over het gehele snelheidsbereik exacter te reageren. Een andere, zeer belangrij ke wijziging betreft de ach- teruitversnelling die voor taan is gesynchroniseerd. Hierdoor behoort het kraken of weigeren van de achter uit definitief tot het verle- SZbiÏÏ1' dTiBV is standaard voor- 2 liter injec- zien va“ stuurbekrachti- liter turbo is ging, elektrisch bediende □per het pro- voorportierruiten, van bin- versterken. nenuit verstelbare buiten motor al eni- spiegels, ruitewisser achter- incia Thema. °P- centrale vergrendeling, zonnegordijnen, elektrisch bediende portierruiten ach ter, een check-panel, in hoogte verstelbare bestuur dersstoel met annsteun, hoofdsteunen achter, elek trisch bediende spiegels met verwarming, getint glas, ABS, in twee delen neerklapbare achterbank, mistlampen en afstandbe diening op de portierver- grendeling. De Croma 16V staat in de prijslijst voor f.51.500,=. gespoten bum- ipen, koplamp- lb-Klepper getint glas. Dat De Croma is een auto die veel 4 te maken gebruiksmogelijkheden biedt, lezen op de in prima presterende motoren en te openen ach- een royale uitrusting tegen ip de achterdeu- concurrerende prijzen. Toch ïmpra S.W. ziet er blijft een algehele erkenning ser fraaier uit dan achterwege. w±edt Bij de Croma voor 1993 kunnen *_riijk- we kört zijn over de zichtbare ’::-:*-!ngen. De auto is vooral s herkennen aan de nieuwe rille a la Fiat Tipo 16V. De .3 meegespoten en heef t luchtinlaten. Daarnaast awel de wieldoppen als atmetalen velgen van een nieuw design. Bovendien zijn de wielen gegroeid van 14 naar 15 inch. Het vertrouwde uiterlijk van de auto is verder bewaard gebleven. De vorm geving van de spiegels is ech ter aangepast. De Croma is een relatief compacte vijf- deurs auto met veel gebruiks mogelijkheden. De veranderingen in het inte rieur zijn eveneens weinig spectaculair: andere bekle- dingsstoffen en een licht ge wijzigd instrumentarium. Het belangrijkste _i- zich in hoogte verstellen en de portierruiten kunnen voor electrisch door de sponningen bewogen worden. De VSX on derscheidt zich van de SX door onder andere een buitentem- n z'n eigen ge- peratuurmeter, lederen stuur- m fraai gezicht, wiel- beklede drempels en af- ij een breed - - J- ik zal val- -or het 1 overzic sen nette m bovendien ee kent

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 23