Begin van
Hydractief heeft de voorkeur
Ssangyong
Samenwerking
Mercedes en
VW Kever-prO"
ductie uitgbreid
26,27,28 februari, motor
'93 in Utrecht
rAN
Rijnlease
IER
'bv
rijf Tilburg
21405.
maareven...
Zullen we meteen
o
I
R
N
E
/ELDIG
DE AUTOMAAT - Donderdag 18 februari 1993 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
ia Edition vanaf fl. 29.495,-.
O
Ambitie
Prijs
wj.
acht
leid'
ICC
Na het
Volksw
I I I I
A
T
X
A
N
C
T
O
FIAT
TEMPRA
S.W. 4x4
EN
CROMA
16V
AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV
ruari 1993-pagina 6
22133
242-19473
Brabantsehoek 4, 5071 NM
Udenhout, tel. 04241-1532.
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK
1/88
1/89
5/88
E
Lijk
antie
989
987
984
988
987
986
986
988
988
986
986
988
985
985
niet c
maar.
Italiac
29.950
28.950
12.500
11.950
it gestuurd
teren. Af-
jmstan-
’lan deze
100 tot
-"'•teem
io-
heel klein
i van de markt te
Dit type auto is
inden als Oosten-
tserland popu
lair, terwijl in de lage lan
den vooral fervente
wintersporters en wellicht
dierenartsen worden aan
gesproken.
38.500
62.950
15.950
21.950
24.950
27.500
Gesynchroniseerd
De 16-klepper is al vanaf een
laag toerental bereid tot pres-
8/88
8/90
1/88
9/87
k
rsnellingsbak
im-
tuurdersstoel
erstelbaar, ter-
marm steun
nd isopl
ishboard
rt op al deze onderdelen
r, terwijl zijn prestatie-
nog altijd mag zijn,
st een topsnelheid van
i en een acceleratie-
1100km/uin lOtel-
x.ij zich in het dage-
-,_~!er allerminst te
Het zou voor Fiat wel eens een zeer druk jaar kun
nen worden. Op de autosalon van Genève laat het
merk de driedeurs en gefacelifte Tipo zien. Later
in het jaar volgt een model tussen de Uno en Tipo,
terwijl er ook wordt gesproken over een fantasie
vol gelijnde coupé op Tempra-basis. Vooralsnog
houdt het grote Italiaanse merk het op de uitbrei
ding van het huidige programma met de 16-klep-
pen Croma en de vierwielaangedreven Tempra
StationWagon (S.W.).
12.950
17.500
18.950
22.500
24.950
26.950
25.950
27.950
21.950
22.500
hy-
i vering. Ze
p het asfalt
ook meer vergevings
gezind wanneer er bijvoor-
1J in een bocht geremd of
laps van het gas afge
gaan wordt.
’restaties
Ondanks het feit dat ook de 1.8
liter viercilinder best goed
presteert (103 pk, 187 km/u) is
het vooral vanwege het ver
fijnde veersysteem dat de 2.0
Het gaat hier om een dóóront
wikkeling op de techniek van
de XM en leidt tot een veel
aangenamere vering en dem
ping. Het mooi aan dit sys
teem is dat het zich automa
tisch aanpast aan de
rij-omstandigheden. Wie een
bochtig parcours met hoge
snelheid aflegt, krijgt een
sportieve en dus stevige af
stemming; wie rustig en ont-
Over de inrichting van de leef
ruimte valt geen kwaad woord
te zeggen, zeker niet bij de
complete SX- en VSX-uitmon- catje i
stering. Bij beide is het meubi-
lair met een mooie velours stof Pc
bekleed, het stuurwiel laat
3/86
1/87
1/87
5/88
2/89
2/89
1/89
1/90
6/87
7/88
1/90
9/91
2/86
2/90
2/88
9/90
las. L_.
iken
idein
ich-
ieu-
PR.O.A.
Sevilla - De nieuwe Xantia van Citroën krijgt de
taak in de voetsporen van de BX te treden. Een zwa
re taak, want dit laatstgenoemde model heeft het
Franse merk door de jaren heen een dikbelegde bo
terham opgeleverd. Toch weet ook Citroën dat de
Xantia alleen nooit voor een vergelijkbaar succes
kan zorgen. Immers de BX wordt niet alleen door de
Xantia maar ook door de ZX vervangen.
Een vraagje wat we stellen als bij
een onderhoudsbeurt iets naar boven
komt waarop u wellicht niet had
gerekend. Meestal technische
onvolkomenheidjes aan uw auto,
die we graag meteen maar even
verhelpen. Hetgeen overigens
de levensduur van uw auto ver-
lengt en niet te vergeten uw j
eigen veiligheid ten goede 5
komt.
Wel spreken we af dat we
vantevoren even bellen. En daar
naast zorgt Jean Lommers voor
een prettig geprijsde faktuur.
£7,0
i/w*'*'-
ije huurkoopfinancierin
elijke kwartaaltermijnen
eusden, tel.: 033-95X550
Fiat]
raSJ
segmentje v
bewerken. E
vooral in lat
rijk en Zwits
terwij’
vooral
spannen toert, mag rekenen
op een op comfort afgestelde
ing. Hierbij blijft overigens
mogelijkheid om in het pn>
gramma van de computer in te
grijpen en zelf voor sportief of
comfortabel te kiezen. Maar in
alle situaties voelen de Xan-
tia's die met dit hydractieve
veersysteem door het leven
gaan, veel beter aan dan die
voorlopig ene versie met hy-
dropneumatische t
liggen steviger op 1
en zijn c
gezind
beeld ir
ui? plotsklc
termate comfortabele, maar ga""
wel behoorlijk weke veerka- 1
rakteristiek. Het hydractieve
veersysteem dat op de Xan-
tia's met 2.0 liter motor te vin
den is, is verreweg superieur.
met nuttige tips voor iedere
motorrijder. De Koninklijke
Nederlandse Motorrijders Ver
eniging komt naar Utrecht met
een presentatie van alle mo
torsportdisciplines.
Motor '93, de drie machtige
motordagen zijn op vrijdag 26
februari geopend van 10.00 tot
22.00 uur en in het weekend
van 10.00 tot 18.00 uur. De en
treeprijs bedraagt f. 12,50.
scoort i
beter,
drang er r
Want met
198 km/u e__
tijd van 0 tot
len, hoeft hij
lijkse verkeer al
schamen.
Het hoeft geen betoog dat Ci
troen met de nieuwe Xantia
een waardevolle aanvulling
op het bestaande gamma
krijgt. De Xantia biedt aan
merkelijk meer dan de BX
waarvoor dan nu na tien jaar
het doek gaat vallen. Voor de
toekomst zal de nieuwe reeks
nog flink worden uitgebreiti.
Na de zomer komt de 1.6 liter
motor voor het nieuwbakken
model beschikbaar, terwijl
vanaf die tijd ook de diesels
op het menu zullen prijken.
(Robert van Gooi)
Digitaal
De 4x4 is gebaseerd op de
bestaande 2.0 SX. De auto is
bijzonder compleet uitge
rust zodat we aan de buiten
kant zaken ontdekken als
lichtmetalen velgen, dak-
railings, meegespoten bum
pers, mistlamj
sproeiers en get
we met een 4x41
hebben valt te L
twee delen te r'r
terklep en op de acht
ren. De Tempra S.W.
zondermeer fraaier uit
het sedanmodel en biec
enorme gebruiksmogelijl
heden. wijziging
Het interieur is zeer com- te herker
pleet. De bestuurdersstoel grille a 1<
is in hoogte verstelbaar, ter- grille is i
wijl de middenarmsteun twee Iv r’
zeer ontspannend is op lan- zijn zowe
ge ritten. Het dashboard be- de lichtn
staat uit twee horizontale
balken waarin de digitale
instrumenten zijn opgeno
men. Natuurlijk heeft de
auto verder elektrisch be
diende portierruiten, een
electronisch geregeld ver-
warmings- en ventilatiesys
teem met airco, elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels, stuurbe
krachtiging en een arm-
steun achter. De 4x4 be
schikt over de bestaande 2
liter injectiemotor met een
vermogen van 115 pk en een
koppel van 156 Nm. Bij een den we op motorise
totaalgewicht van 1380 kg Tussen de 117 pk 2
zorgt deze krachtbron voor
een topsnelheid van 182
km/u en een acceleratie van
0 tot 100 in 12,9 seconden. Je
vraagt je af of een dergelijk
dure stationcar niet beter
van een nog krachtigere
motor voorzien had moeten
zijn.
toont Yamaha de nieuwe 1000
GTS met eenzijdige voorwiel-
ophanging. Kledingfabrikant
MQP heeft een wervelende
motor-modeshow, terwijl er
ook speciale aandacht is voor
helmen. Er worden demon
straties gegeven van commu
nicatiemiddelen (intercoms
e.d.) en de Nederlandse Ver
eniging voor Verhoogde Mo-
torrijvaardigheid (NVVM) in
troduceert een nieuw boekje
Na het verdwijnen van de
Volkswagen Kever in Europa
werd de meest geproduceerde
auto ter wereld alleen nog
maar in Mexico voor de lokale
markt gemaakt. VW heeft ech
ter besloten ook voor Brazilië
weer de productie van de Ke
ver op te starten. De Brazili
aanse overheid heeft hier dui
delijk invloed op gehad. Met
flinke belastingvoordelen
moet met de herintroductie
van de Kever een betaalbare
auto op de markt verschijnen
om in het land de massamoto-
fisatie op gang te brengen. De
auto's zullen worden gemaakt
Op vrijdag 26, zaterdag 27 en
zondag 28 februari wordt in de
Jaarbeurs in Utrecht de mani
festatie "Motor '93" gehouden.
Deze speciale motorbeurs
wordt voor het negende ach
tereenvolgende jaar georga
niseerd. Het is de grootste mo
torbeurs van Nederland met
165 stands op een oppervlakte
van 23.000 vierkante meter. Er
zijn zowel nieuwe als gebruik
te motoren te bewonderen. Zo
Differentieel
De Tempra 4x4 heeft het
aandrijvingssysteem van de
Lancia Dedra, waarbij on
der normale omstandighe
den 56% van de aandrijf-
krachten naar de
voorwielen wordt
en 44% naar achteren
hankelijk van de or
digheden echter kan i
verhouding van 0/100
100/0 variëren. Het systee
bestaat uit een conventie
neel differentieel voor en
achter en een centraal diffe
rentieel waarin de visco-
koppeling is opgenomen.
Het achter-differentieel kan
tot 25 km/u worden geblok-
bij Autolatina een joint- ventu
re van VW en Ford. De auto zal
omgerekend f. 12.750,= gaan
kosten, terwijl de Kever op de
Mexicaanse markt eveneens
met belastingvoordeel
f. 14.800,= moet opbrengen. Er
zal in het project dertig mil
joen dollar worden geïnves
teerd. De produktie van de Ke
ver zorgt voor 800 directe
arbeidsplaatsen in de fabriek
en 12.000 bij toeleveranciers.
Jaarlijks zullen weer zo'n
20.000 Kevers in Brazilië van
de band rollen. De produktie-
start is voorzien in de zomer.
gebouwd. De auto zal ook wor
den geexporteerd en zal tegen
Koreaanse prijzen worden
aangeboden. Mercedes wil
door de samenwerking voet
aan de grond krijgen op de
groeiende Koreaanse markt.
Bovendien worden door de sa
menwerking met Ssangyong
arbeidsplaatsen in Duitsland
veiliggesteld. Mercedes-Benz
heeft inmiddels een belang
van 5 procent in Ssangyong
Motor Company, terwijl al
in januari 1991 de eerst sa
menwerkingsovereenkomst
werd getekend. Ssangyong
gaat vanaf volgend jaar na
melijk 50.000 MB100 bestel
wagens en 100.000 Merce
des motoren per jaar
bouwen.
Ssangyong is de op drie na
grootste industriële onder
neming in Korea.
liter-modellen de voorkeur
hebben. Daarvan vormt de
minst vermogende de beste
keuze omdat de zestienklep-
per met 155 pk (213 km/u) niet
datgene biedt wat hij belooft.
De motor moet flink toeren
draaien om er echt flitsende
prestaties uit te halen en bo
vendien produceert hij op die
momenten een fors aantal de
cibels. De achtklept 2.0 liter
pk2
tiemotor en de 2 liter turl
een 2 liter 16-klepper het
gramma komen verst ei’
We kennen deze motor al e
ge jaren uit de Lancia Thema.
Fiat heeft echter de electroni-
sche besturing naar eigen
wensen aangepast. De 1995 cc
krachtbron levert met 4 klep
pen per cilinder een vermogen
van 140 pk bij 6000 tr/min en
een koppel van 180 Nm bij 4500
tr/min. Een Bosch Motronic-
systeem regelt inspuiting en
ontsteking.
Mercedes-Benz heeft een
samenwerkingsovereen
komst aangegaan met het
Koreaanse Ssangyong. Dit
bedrijf is met ondersteu
ning van Mercedes bezig
een personenauto te ont
wikkelen met gebruikma
king van componenten uit
de Mercedes 200-300-reeks.
Vanaf 1996 moeten er zo'n
50.000 eenheden van dit
voertuig per jaar worden
standsbediening op de
centrale vergrendeling. Aan
ui uei de buitenkant laat de VSX zich
üchte- het snelst herkennen aan de
tte af- breedstralers in de voorbum-
een Per en de buitenspiegels die
in de kleur van de carrosserie
zijn gespoten. Het vreemde is
echter, dat deze uitrustingsni
veaus niet oneindig met de
verscheidene motorvarianten
gecombineerd kunnen wor
den. De 1.8 en 2.0 liter Xantia's
zijn er vooralsnog uitsluitend
als SX, terwijl de VSX-specifi-
1 s aan de 2 liter zestien-
pper is gekoppeld. Wan
neer de markt daarom vraagt,
komt er een 2.0 liter VSX naar
Nederland. De 2 liter machine
is de meest aantrekkelijke van
het stel en d'r blijven nu een
maal automobilisten die hun
auto van alle toeters en bellen
voorzien willen hebben. Voor
alle duidelijkheid, er volgt in
de toekomst nog een basisuit
rusting die de toevoeging "X" op e<
krijgt, maar in elk geval nog verir
met getint glas, stuurbekrach- de m
tiging en een wisser op de
achterklep op de weg komt.
Reputatie
Citroën staat sinds jaar en
dag bekend om z'n uitnemen
de veercomfort en de Xantia
moet die reputatie vanzelf
sprekend voortzetten. Helaas
voorziet het Franse merk niet
alle Xantia's van hetzelfde
veersysteem. De modellen
met 1.8 lite-motor kennen de
zelfde hydropneumatische
lossing als de BX, met een ui
termate comfortabele,
probeert met de Temp- keerd.
.W. 4x4 een heel klein Het ABS is speciaal voor deze
auto ontwikkeld, zodat ook tij
dens remmen de voordelen
van vierwielaandrijving wor
den behouden. De auto komt
in z'n geheel wat stugger over
dan de rest van de Tempra-se-
rie. Het comfort staat op een
zeer behoorlijk peil. Helaas
bleek ook weer bij de twee
door ons gereden exemplar^"
de versnellingsL 1
te hebben en niet altijd direct
bereid te zijn de eerste over
brenging op de achteruit in te
schakelen.
De auto is vanaf nu leverbaar
voor f.54.500,=.
Om maar mek
in huis te valk
gaat in april minimc
f.41.000,= kosten
f duidend meer dan de BX-klan-
ten gewend waren voor hun
vierwieler neer te leggen.
"Waarde voor het geld/' is
hen altijd richting uw»
en toegege\
dat er voor pakweg
derdaad nog steeds een hele
fikse auto voor de deur wordt
gereden. En of die trouwe
klantengroep z'n toevlucht nu
tot de van buiten kleinere ZX
gaat zoeken, kan slechts de
toekomst ons leren. Rond de
zomer komt er nog een 1.6 liter
89 pk in de Xantia met een
minder rijke uitrusting voor
ongeveer f.36.000,=. Overigens
- onderscheidt Citroën zich
hiermee niet in positieve of
negatieve zin van de concur-
1 rent ie.
Airbag
Het staat echter als een paal
I boven water dat de Xantia
niet alleen in prijs beduidend
boven de BX uittorent, maar
vooral ook wat betreft de kwa-
liteit. De Xantia komt aanmer
kelijk degelijker voor de dag,
wat al duidelijk is als de por
tieren worden gesloten. De ac ennmposi
doffe klap doet hier al snel het ïa
blikkerige geluid van de BX Leefruimte
vergeten. In het interieur /~u“’
wordt nog steeds van veel
kunststof gebruik gemaakt,
maar het ziet er veel hoog
waardiger uit dan bij die BX.
De veiligheid was een hoofdi
tem bij de ontwikkeling. Ci-
teen met de deur troën benadrukt een nage
len: de Xantia noeg onvervormbare bodem-
____iaal plaat te hebben ontwikkeld en
en dat is be- gaat nu ook mee in de trend
dan de BX-klan- van gordelspanners en be
uren voor hun schermingsbalken in de por-
te leggen. tieren. Alleen een airbag zal
geld" is wat pas als optie in de loop van
die BX trok volgend jaar worden geboden,
sven moet worden Aan de passagierskant is hier
pakweg 28 mille in- overigens nog helemaal geen
og steeds een hele plaats voor. Er zit heel promi-
nent een forse handgreep,
waarvan het nu discutabel is.
Het merendeel van de bijrij
ders kan er normaal gespro
ken namelijk niet bij.
De Xantia is in de eerste
plaats een uitermate fraaie
auto. Aan het front is te zien
dat hij uit dezelfde stal komt
als de grotere XM. Het zijn
daarom vooral het profiel en
de werkelijk beeldschoon ge
vormde achterkant, die de
nieuwe Citroën
zicht geven. Een
dat ongetwijfeld bij
publiek in de smaal
len. Dat geldt net zo voor het
interieur, dat een i
lijk dashboard, ee
werking en bovendien een
riant ruimte-aanbod kent,
waarbij vooral de hoofdruimte
achterin in positieve zin op
rit.
teren, al mogen de werkelij
ke topprestaties pas worden
ontkieteld als ver in de ver
snellingen wordt doorge
trokken. Er kan een top wor
den behaald van 200 km/u,
3 gereden exemplaren terwijl de auto in 10,1 secon-
rellingsbak zijn buien den vanuit stilstand de 100
km/u bereikt. De 16V kan te
gen meerprijs worden uitge
rust met een ZF viertraps au
tomaat die echter de
prestaties beinvloed: top
snelheid 195 km/u, 0-100 in
13,5 seconden. Deze auto
maat vormt echter in combi
natie met de 16-klepper een
veel beter geheel dan de be
staande 2 liter. De motor is
1 overdreven rumoerig,
ir laat zoals je van een
iaanse auto mag ver
wachten een sportieve brom
horen. Bij hogere snelheden
is voornamelijk wat windge
ruis hoorbaar.
Wat betreft wegligging
scoort de Croma uitstekend.
De ophanging is voor het
1993-model aangepast door
gebruik te maken van la-
mellaire schokdempers. De
auto kan met zeer hoge snel
heden worden gereden, zon
der een onzekere indruk te
geven. De afstelling van de
stuurbekrachtiging is aan
gepast om over het gehele
snelheidsbereik exacter te
reageren.
Een andere, zeer belangrij
ke wijziging betreft de ach-
teruitversnelling die voor
taan is gesynchroniseerd.
Hierdoor behoort het kraken
of weigeren van de achter
uit definitief tot het verle-
SZbiÏÏ1' dTiBV is standaard voor-
2 liter injec- zien va“ stuurbekrachti-
liter turbo is ging, elektrisch bediende
□per het pro- voorportierruiten, van bin-
versterken. nenuit verstelbare buiten
motor al eni- spiegels, ruitewisser achter-
incia Thema. °P- centrale vergrendeling,
zonnegordijnen, elektrisch
bediende portierruiten ach
ter, een check-panel, in
hoogte verstelbare bestuur
dersstoel met annsteun,
hoofdsteunen achter, elek
trisch bediende spiegels
met verwarming, getint
glas, ABS, in twee delen
neerklapbare achterbank,
mistlampen en afstandbe
diening op de portierver-
grendeling. De Croma 16V
staat in de prijslijst voor
f.51.500,=.
gespoten bum-
ipen, koplamp- lb-Klepper
getint glas. Dat De Croma is een auto die veel
4 te maken gebruiksmogelijkheden biedt,
lezen op de in prima presterende motoren en
te openen ach- een royale uitrusting tegen
ip de achterdeu- concurrerende prijzen. Toch
ïmpra S.W. ziet er blijft een algehele erkenning
ser fraaier uit dan achterwege.
w±edt Bij de Croma voor 1993 kunnen
*_riijk- we kört zijn over de zichtbare
’::-:*-!ngen. De auto is vooral
s herkennen aan de nieuwe
rille a la Fiat Tipo 16V. De
.3 meegespoten en heef t
luchtinlaten. Daarnaast
awel de wieldoppen als
atmetalen velgen van
een nieuw design. Bovendien
zijn de wielen gegroeid van 14
naar 15 inch. Het vertrouwde
uiterlijk van de auto is verder
bewaard gebleven. De vorm
geving van de spiegels is ech
ter aangepast. De Croma is
een relatief compacte vijf-
deurs auto met veel gebruiks
mogelijkheden.
De veranderingen in het inte
rieur zijn eveneens weinig
spectaculair: andere bekle-
dingsstoffen en een licht ge
wijzigd instrumentarium.
Het belangrijkste _i-
zich in hoogte verstellen en de
portierruiten kunnen voor
electrisch door de sponningen
bewogen worden. De VSX on
derscheidt zich van de SX door
onder andere een buitentem-
n z'n eigen ge- peratuurmeter, lederen stuur-
m fraai gezicht, wiel- beklede drempels en af-
ij een breed - - J-
ik zal val-
-or het
1 overzic
sen nette
m bovendien ee
kent