Oneindig variëren Elektrische Citroën C15 voor PNEM Prijzen Opel Corsa Classim ESSEN BMW 530i V8 Klassiekers in de belangstelling Primera Uitnodigend pakket voor Nissan o Ibv >-56, 3911 I 18.-21.FEBR.93 ers 1 F O' A 11 - ITRUM 'N GEBRUIKTE MIDDENKLASSER DES februari CARINA maand volop keuze en de prijs DAAR WILLEN WE OVER PRATEN TIJDENS CARNAVAL NORMAAL GEOPEND AUTONOVA-TOYOTA u ringbaan noord 95 tilburg tel. 013-351035 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 18 februari 1993 - pagina 3 ari 1993 - pagina 2 1 1991 O TURBO TURBO )0R DING •1990 •1992 ■1990 •1989 ■1990 1990 1990 1988 1990 1988 1989 1987 1989 1990 1987 54200 km 64800 km 77200 km 30800 km 83600 km 51800 km 68400 km 48200 km 70900 km 69500 km 61200 km 50800 km 99800 km 58300 km ....1978 ....1986 ....1988 ....1987 ....1989 32100 km 5100 km 32900 km 64800 km 4800 km 13100 km 58500 km Spoordijk 72/76 Tel. 013/422133 kNCIERING LBURG Burg. Jansenstr. 52-56 Tel.: 013-683911 255/3944 ...1989 ...1988 .1988 ...1988 ....1988 ....1990 ....1990 ....1990 ....1990 ...1989 ...1989 ...1989 ...1989 ...1989 ....1991 ....1988 ...1988 ....1985 .1989 .1988 .1986 .1988 .1988 .1984 .1982 .1987 .1986 De maand februc goed voor twee L beurzen op het c klass sen. G4A4G£ >t en uc sch bedi en, wij verkoop Een beetje autoliefhebber zal van deze ceremonie genieten. Mooier kan muziek haast niet zijn. Maar er rijden nu een maal niet uitsluitend autolic hebbers in een BMW, zodat de stilte in het interieur absoluut een groot pluspunt is. nieuwe Corsa al de prijzen be kend gemaakt. Opel brengt vanaf de introductie meteen 29 verschillende varianten op Technische gegevens: Merk en type: BMW 530i V8 Aantal cilinders: 8 in V-vorm Cilinderinhoud: 2997 cc Boring x slag: 84 x 67,6 mm Vermogen: 210 pk bij 5800 tr/min Koppel: 290 Nm bij 4500 tr/min Afmetingen: lengte 4,72 meter, breedte 1,75 meter Gewicht: 1565 kg Prestaties: topsnelheid 235 km/u; acceleratie 0-100 in 7,7 sec. Verbruik: bij 90 km/u 8 liter/100 km; bij 120 km/u 9,8 liter/100 km; stadsverkeer 14,6 liter/100 km Prijs: f.113.950,= Wegenbelasting: f .397,= tot f.416,= per 3 mnd. Met een oorsprong in de bouw van vliegtuigmotoren is BMW aan zijn stand verplicht keer op keer hoog standjes te leveren waar het de aandrijftechniek be treft. Het programma loopt op dit moment uiteen van een 4 cilinder 1.6 liter tot en met een 5,6 liter ver deeld over twaalf zuigers. De nieuwste aanwinst is een tweetal V8-motoren met 3 en 4 liter inhoud. Na de grote 7-serie, is deze krachtbron nu ook te vinden in de verschillende modeluitvoeringen van de 5- reeks. We reden de 530i. General Motors Nederland, de importeur van Opel, heeft ruim twee maanden voor de marktintroductie van de voor de 6 cilinder 24-klepper met 2.0 of 2.5 liter inhoud. Maar voor de zakenman die zichzelf eens wil verwennen, is de 530i absoluut een auto die in de keuze betrokken moet worden. De 530i Executi ve vergt een investering van f. 129.250,= terwijl de nog snel lere 540i te koop is vanaf f,133.775,=. De automatische vijfbak kost f.6.450,= extra, ter- deren bekleding f.6.025,= op tafel moet komen. de gint bij de liter inject deurs ca" standaard handgeschakelde vijfbak, r_. lenfilter, radiovoorbereiding met dakantenne en 6 spea kers, een display met de bui tentemperatuur, regelbare in strumentenverlichting, gordelspanners en veilig- heidsbalken in de portieren. Het basismodel is vanaf half april te koop voor f.23.200,= en dat betekent een forse verho ging ten opzichte van de hui dige Corsa 1,2i City die voor f.20.775,= in de prijslijst staat. De uitrusting van beide auto's loopt echter niet synchroon. De meerprijs voor de vijfdeurs carrosserie bedraagt duizend gulden. De Swing- uitvoering is de tweede in de opeenvol ging en is verkrijgbaar met vijf verschillende motoren en met 3- en 5-deurs carrosserie. De Joy en Sport zijn specifiek voor het driedeurs-program- ma. De Joy is er vanaf f.25.300,= terwijl de Sport- reeks begint bij f.26.500,=. Te rug van weggeweest, is een 1990 1988 1987 1990 1991 1991 uxueuze noemde specifieke lakkleu- eschikt de ren prOgramma start bij elektrische de 1.6 4-deurs voor ƒ.35.595,-. lenaes- Dezelfde auto met de vijfdeurs ‘el, hatchback-carrosserie meot iaks ƒ.36.645 - opbrengen. De Invi tation Diesel sedan staat voor ƒ.41.695 - in de prijslijst. afgelegd, om BMW i sterke heeft. Ceremonie Wie door het omdraaien van de contactsleutel de motor tot leven roept, verwacht wellicht het typisch, zwaar blazende geluid van een Amerikaanse V8. Bij stationair draaien ech ter loopt de motor zo rustig, dat je er in het interieur wei nig van merkt. En eigenlijk blijft dat over het hele toeren- gebied zo. Wie de krachtbron echt wil horen, moet zijn raampje openzetten, de auto maat in de P-stand duwen en even een paar keer gas geven. Onder de naam Invitation brengt Nissan een tijdelijke uitgave van de Primera LX op de markt. De Invitation wordt onder meer geleverd in een drietal exclusieve kleuren die specifiek voor deze uitvoering zijn: wijnrood, donker blauw en donker groen. Het Invita- tion-pakket is leverbaar op maar liefst zes verschillende Primera-modellen: 1.6 en 2.0 li ter benzine, 2 liter diesel en deze gecombineerd met de vier- of vijfdeurs carrosserie. Alle versies hebben een soe pel schakelende vijfversnel- lingsbak. Zonder ingrijpende prijsverhoging biedt de LX In vitation een reeks uitrustings- details van de zeer luxueuze SLX-uitvoering. Zo best Invitation over een ek antenne, instelbare lendes- teun op de bestuurdersstoel, velours bekleding, driespaa stuurwiel, een cassettebox, J. ®r speciale wieldoppen, een In- 5vitation-badge en de reeds ge- Het gaat BMW voor de wind. I Het Zuidduitse merk heeft een 'km/u, goede modus kunnen vinden bak k, tussen sportiviteit, klasse en hoogstaande techniek. Op deze manier lukt het ook om als middelgroot automobiel- concern zelfstandig te blijven. BMW heeft een haast oneindi ge fantasie om alle bestaande modellen te combineren met alle mogelijk motoren. Geluk kig wordt er niet gedacht over een 350i of een 716i, maar vrij wel alle andere mogelijkhe den zijn aanwezig. Schakelprogramma's De typebenaming 530i bestaat al sinds de introductie van de huidige generatie. Het betrof echter voorheen een auto met 3 liter 6 cilinder lijnmotor. De nieuwe krachtbron heeft een exacte inhoud van 2997 cc, verdeeld over 8 zuigers. Iedere cylinder ademt door twee in- en uitlaatkleppen. Verder past *e. eenm^* BMW natuurlijk zijn bekende le kilometers me digitale motorelectronica toe, a vraa£ri2 zodat de 3 liter komt tot een om MW ook nog vermogen van 218 pk bij 5800 sterke 5401 m haai tr/min. Een V8-motor is haast synoniem voor een hoog kop pel. De BMW 530i bereikt bij 4500 tr/min een maximale waarde van 290 Nm. Maar al vanaf lage toerentallen is er meer dan voldoende trek kracht beschikbaar. Stan daard wordt de 530i geleverd met een handgeschakelde vijfbak. In dat geval is een top mogelijk van 235 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 7,7 seconden. Ons testexemplaar beschikte echter over de ui terst moderne vijftraps auto maat, die een geringe invloed hout B.V. is de proef bij de PNEM ook voor hem interes sant om ervaringen met de elektrische auto op te doen. «Deze auto is nog niet officieel te koop en wordt door Citroen alleen ter beschikking gesteld aan bedrijven of instellingen die weten dat het om een stu- lo- die gaat». Vol- De C15 blijft drie maanden bij de PNEM in dienst. dieningselementen zitten di rect binnen handbereik. Prijzen Wie een blik onder motorkap werpt, ziet een keurig afge werkt en vooral zeer volge bouwd geheel. Prachtig gepo lijste inlaatkanalen behoren tot het verleden. Het indruk wekkende blok is keurig inge- Meer cilinders betekent niet vijfbak kost f.6.450,= extra, t€ ‘omatisch een hoger brand- ^/P01.1®^®,11 bekl®din9 fverbruik. We mogen ook niet vergeten dat een auto maat enigszins het verbruik nadelig beinvloed. Gezien de forse motor met prima presta ties is een gemiddelde van 1 op 8,1 meer dan aanvaard- baar. sstand, wor- De BMW 530i kost in stan- lelen op het daarduitvoering f113.950,= en mortieren en dat is natuurlijk niet het be- se comforta- drag wat de gemiddelde auto koper zal uitgeven. Immers voor f.62.700,= heeft BMW al de xv, de en mi- 518i met exact dezelfde carros- :ontrol en een serie in haar programma. Ver- jr bijvoorbeeld der kan nog worden gekozen )oor al deze ele- ative prettig - sl de optie- T Jeren be- tische loren nog tra's, s 530i k sft over i heeft op de prestaties: top 232 •km/u, 0-100 in 8,8 seconden. De bak kent een drietal schakel- programma, waar de Econo my-stand al voor een sportief rijgedrag garant staat. Maar er kan ook nog voor de Sport- optie worden gekozen. In deze stand worden de schakelmo- menten wat verlegd en kan er 'verder in de versnellingen worden doorgetrokken'. Daar naast is er nog een zogenaam de winterstand, ideaal voor wegrijden op een gladde on dergrond. De bak slaat hierbij de eerste versnelling over, zo dat de aandrijfkrachten wat worden getemperd. Deze vijf traps automaat is zondermeer een juweel. Ook bij fors en diep intrappen van het gaspe daal gaat het overschakelen zeer soepel. Hierdoor vormt de bak een uitstekende combina tie met de zoevende V8-motor. Wie eenmaal een aantal snel let de 530i heeft zich af waar- j een 286 pk rar programma stands te vinden uit de mees te Europese landen. Er is erg veel te zien: oldtimers, moto ren, onderdelen, literatuur, bekleding, miniaturen, onder houdsmiddelen en restaura- tiebedrijven. De Techno Clas- sica is vooral gericht op Duitse auto's en zeer exclu sieve namen als Ferrari, Lam borghini, Iso, Maserati, Bizza- rini en Porsche die in hal 12 het centrale thema vormen. Op de Retromobile kunnen liefhebbers van Franse auto's natuurlijk uitstekend terecht, terwijl er als gebruikelijk ook veel aandacht zal zijn voor Amerikaanse voertuigen. De x-Essen bedraagt 6, terwijl men voor een bezoekje Parijs 60 Ff over moet hebben. BMW is overigens een ster in tenspiegels, het linker portier- het bedenken van kleine de- slot en de ruitesproeiers, elek- tails waaraan de kenner een bepaalde uitvoering kan her kennen. Bij de V8-modelIen van de 5-serie zijn de zoge naamde 'nieren' in de grille wat breder uitgevallen, hierop ook de motorkap aangepast. De door ons gereden auto be schikt over het Executive-pak- ket. Dit pakket kan op alle uit voeringen van de 5-serie nuziek haast niet worden geleverd, rijden nu een- hankelijk var, de xU. tsluitend autolief- afwijkend van sam sn BMW, zodat de Zo beschikt de 530i xuuwxxu x=xxxuari is jaarlijks joed voor twee belangrijke jeurzen op het gebied van :ssieke auto's en motorfiet- i. In het tentoonstellings complex aan de Porte Versail les in Parijs wordt tot en met 21 februari de Retromobile ge houden. Op deze beurs pre senteren verschillende Fran se merkenclubs zich met oude auto's, documentatie en vi deo's. Daarnaast is er een gro te onderdelenbeurs en vindt men er oude folders, minia- tuurmodellen en alles wat maar met de oldtimer te ma ken heeft. In het Duitse Essen wordt in het weekend van 18 tot en met entreeprijs in 1 21 februari de jaarlijkse Tech- DM 16, terwijl ,no Classica gehouden. In het enorme Messe-complex van Essen (net over de grens bij Venlo) zijn 680 verschillende aitesproeiers, elek trisch bediende portierruiten voor en achter, mistlampen in de voorbumper, hoofdsteunen op de achterbank, een combi- Bnatie-instrument met buiten- i, terwijl temperatuurmeter en digitale p is klok en een zogenaamd bin- nenverlichtingspakket met lees- en make-up-lampjes. Executive ixvxn op alle uit- jje buitentemperatuurmeter jn de 5-serie jaat bij het bereiken van 3 gra- autoi jverd, maar is af- den of minder een hinderlijk stofv< van de motorisering toontje horen, om aan te geven imenstelling. dat de weg wej eens glad zou xxcovxxx»., u^i standaard kunnen zijn. Het Executive- bijvoorbeeld over een airbag, pakket bestaat bij de 530i uit ABS, verwarming op de bui- metaallok, een handbediend zonnescherm achterin, achter uitkijkspiegel met automati sche antiverblindss telnotehouten pane- dashboard, de portieren en rond de pook, twee comforta bele middenarsteunen aan de voorstoelen, airconditioning met luchtrecirculatie en mi crofilter, cruise-cc tweede accu voor L., een telefoon. Dooi al dez. menten is de Execuf- compleet, alhoewel lijst nog langer is. Ledere kleding en de automation versnellingsbak behc tot de leverbare extra Het rijplezier wat de 530i biedt is groot. De auto zoeft over de weg en is sportief, comforta bel geveerd. Uiteraard is het onderstel afgestemd op het hoge prestatieniveau. On danks het feit dat bij de BMW de achterwielen worden aan gedreven, gedraagt de auto zich in snel genomen bochten zeer neutraal en moet je ver gaan om het uitbreken van de achterzijde op te wekken. De bestuurdersstoel is op alle mogelijk manieren met de hand verstelbaar. De auto biedt een hierdoor een comfor tabele zitpositie. BMW was één van de eerste merken die het dashboard rond de be stuurder creëerde en dat is nog steeds het geval. Alle be- e markt. Het programma be- sportief getinte turbodiesel, int bij de Corsa City met 1.2 Zowel de Joy als de Sport kun- j.ctiemotoreneendrie- nen met deze zuinige kracht- :arrosserie. De auto is bron worden uitgerust. Boven- rard voorzien van een aan de serie staat de Corsa eschakelde vijfbak, pol- GSi, voortaan met een 1.6 liter miuier, radiovoorbereiding 16-kleppenmotor. Deze snel iet dakantenne en 6 spea- heidsduivel moet f.35.700,= gaan opbrengen. Hier blijkt de prijsverhoging ten opzichte van de huidige GSi met 8 klep pen relatief gering. De bestaande Corsa GSi kost f.33.595,-. Het district Tilburg van de biedt een elektrisch aange- PNEM heeft gelopen week een dreven auto wel degelijk voor- elektrisch aangedreven Ci- delen. Hij is namelijk honderd troën in gebruik genomen. Dit procent schoon. «Omdat de in het kader van het zoeken huidige elektrische auto's te naar alternatieven om te ko- kampen hebben met een he men tot vervoermiddelen die perkte actieradius, zal de Ci- het milieu zo min moelijk be- troën C15 ingezet worden bij lasten. «We weten dat het op- de storingsdienst, die er dage- wekken van stroom nog niet lijks vijftig tot zeventig kik erg milieuvriendelijk is», licht meter mee gaat afleggen.1 H. Enzerink van de PNEM toe, gens Herald Verhagen van «maar in het stadsmilieu autobedrijf Jan Bertens Uden-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 19