Oneindig variëren
Elektrische
Citroën C15
voor
PNEM
Prijzen
Opel Corsa
Classim
ESSEN
BMW 530i
V8
Klassiekers in de belangstelling
Primera
Uitnodigend pakket voor
Nissan
o
Ibv
>-56,
3911
I
18.-21.FEBR.93
ers
1
F
O'
A
11
-
ITRUM
'N GEBRUIKTE MIDDENKLASSER
DES
februari CARINA maand
volop keuze en de prijs
DAAR WILLEN WE OVER PRATEN
TIJDENS
CARNAVAL
NORMAAL
GEOPEND
AUTONOVA-TOYOTA
u ringbaan noord 95 tilburg
tel. 013-351035
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 18 februari 1993 - pagina 3
ari 1993 - pagina 2
1
1991
O TURBO
TURBO
)0R
DING
•1990
•1992
■1990
•1989
■1990
1990
1990
1988
1990
1988
1989
1987
1989
1990
1987
54200 km
64800 km
77200 km
30800 km
83600 km
51800 km
68400 km
48200 km
70900 km
69500 km
61200 km
50800 km
99800 km
58300 km
....1978
....1986
....1988
....1987
....1989
32100 km
5100 km
32900 km
64800 km
4800 km
13100 km
58500 km
Spoordijk 72/76
Tel. 013/422133
kNCIERING
LBURG
Burg. Jansenstr. 52-56
Tel.: 013-683911
255/3944
...1989
...1988
.1988
...1988
....1988
....1990
....1990
....1990
....1990
...1989
...1989
...1989
...1989
...1989
....1991
....1988
...1988
....1985
.1989
.1988
.1986
.1988
.1988
.1984
.1982
.1987
.1986
De maand februc
goed voor twee L
beurzen op het c
klass
sen.
G4A4G£
>t en uc
sch bedi
en, wij
verkoop
Een beetje autoliefhebber zal
van deze ceremonie genieten.
Mooier kan muziek haast niet
zijn. Maar er rijden nu een
maal niet uitsluitend autolic
hebbers in een BMW, zodat de
stilte in het interieur absoluut
een groot pluspunt is.
nieuwe Corsa al de prijzen be
kend gemaakt. Opel brengt
vanaf de introductie meteen
29 verschillende varianten op
Technische gegevens:
Merk en type: BMW 530i V8
Aantal cilinders: 8 in V-vorm
Cilinderinhoud: 2997 cc
Boring x slag: 84 x 67,6 mm
Vermogen: 210 pk bij 5800 tr/min
Koppel: 290 Nm bij 4500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,72 meter, breedte 1,75 meter
Gewicht: 1565 kg
Prestaties: topsnelheid 235 km/u; acceleratie 0-100 in 7,7 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 8 liter/100 km; bij 120 km/u 9,8 liter/100 km;
stadsverkeer 14,6 liter/100 km
Prijs: f.113.950,=
Wegenbelasting: f .397,= tot f.416,= per 3 mnd.
Met een oorsprong in de bouw van vliegtuigmotoren
is BMW aan zijn stand verplicht keer op keer hoog
standjes te leveren waar het de aandrijftechniek be
treft. Het programma loopt op dit moment uiteen van
een 4 cilinder 1.6 liter tot en met een 5,6 liter ver
deeld over twaalf zuigers. De nieuwste aanwinst is
een tweetal V8-motoren met 3 en 4 liter inhoud. Na
de grote 7-serie, is deze krachtbron nu ook te vinden
in de verschillende modeluitvoeringen van de 5-
reeks. We reden de 530i.
General Motors Nederland, de
importeur van Opel, heeft
ruim twee maanden voor de
marktintroductie van de
voor de 6 cilinder 24-klepper
met 2.0 of 2.5 liter inhoud.
Maar voor de zakenman die
zichzelf eens wil verwennen,
is de 530i absoluut een auto
die in de keuze betrokken
moet worden. De 530i Executi
ve vergt een investering van
f. 129.250,= terwijl de nog snel
lere 540i te koop is vanaf
f,133.775,=. De automatische
vijfbak kost f.6.450,= extra, ter-
deren bekleding
f.6.025,= op tafel moet komen.
de
gint bij de
liter inject
deurs ca"
standaard
handgeschakelde vijfbak, r_.
lenfilter, radiovoorbereiding
met dakantenne en 6 spea
kers, een display met de bui
tentemperatuur, regelbare in
strumentenverlichting,
gordelspanners en veilig-
heidsbalken in de portieren.
Het basismodel is vanaf half
april te koop voor f.23.200,= en
dat betekent een forse verho
ging ten opzichte van de hui
dige Corsa 1,2i City die voor
f.20.775,= in de prijslijst staat.
De uitrusting van beide auto's
loopt echter niet synchroon.
De meerprijs voor de vijfdeurs
carrosserie bedraagt duizend
gulden. De Swing- uitvoering
is de tweede in de opeenvol
ging en is verkrijgbaar met
vijf verschillende motoren en
met 3- en 5-deurs carrosserie.
De Joy en Sport zijn specifiek
voor het driedeurs-program-
ma. De Joy is er vanaf
f.25.300,= terwijl de Sport-
reeks begint bij f.26.500,=. Te
rug van weggeweest, is een
1990
1988
1987
1990
1991
1991
uxueuze noemde specifieke lakkleu-
eschikt de ren prOgramma start bij
elektrische de 1.6 4-deurs voor ƒ.35.595,-.
lenaes- Dezelfde auto met de vijfdeurs
‘el, hatchback-carrosserie meot
iaks ƒ.36.645 - opbrengen. De Invi
tation Diesel sedan staat voor
ƒ.41.695 - in de prijslijst.
afgelegd,
om BMW i
sterke
heeft.
Ceremonie
Wie door het omdraaien van
de contactsleutel de motor tot
leven roept, verwacht wellicht
het typisch, zwaar blazende
geluid van een Amerikaanse
V8. Bij stationair draaien ech
ter loopt de motor zo rustig,
dat je er in het interieur wei
nig van merkt. En eigenlijk
blijft dat over het hele toeren-
gebied zo. Wie de krachtbron
echt wil horen, moet zijn
raampje openzetten, de auto
maat in de P-stand duwen en
even een paar keer gas geven.
Onder de naam Invitation
brengt Nissan een tijdelijke
uitgave van de Primera LX op
de markt. De Invitation wordt
onder meer geleverd in een
drietal exclusieve kleuren die
specifiek voor deze uitvoering
zijn: wijnrood, donker blauw
en donker groen. Het Invita-
tion-pakket is leverbaar op
maar liefst zes verschillende
Primera-modellen: 1.6 en 2.0 li
ter benzine, 2 liter diesel en
deze gecombineerd met de
vier- of vijfdeurs carrosserie.
Alle versies hebben een soe
pel schakelende vijfversnel-
lingsbak. Zonder ingrijpende
prijsverhoging biedt de LX In
vitation een reeks uitrustings-
details van de zeer luxueuze
SLX-uitvoering. Zo best
Invitation over een ek
antenne, instelbare lendes-
teun op de bestuurdersstoel,
velours bekleding, driespaa
stuurwiel, een cassettebox,
J. ®r speciale wieldoppen, een In-
5vitation-badge en de reeds ge-
Het gaat BMW voor de wind. I
Het Zuidduitse merk heeft een 'km/u,
goede modus kunnen vinden bak k,
tussen sportiviteit, klasse en
hoogstaande techniek. Op
deze manier lukt het ook om
als middelgroot automobiel-
concern zelfstandig te blijven.
BMW heeft een haast oneindi
ge fantasie om alle bestaande
modellen te combineren met
alle mogelijk motoren. Geluk
kig wordt er niet gedacht over
een 350i of een 716i, maar vrij
wel alle andere mogelijkhe
den zijn aanwezig.
Schakelprogramma's
De typebenaming 530i bestaat
al sinds de introductie van de
huidige generatie. Het betrof
echter voorheen een auto met
3 liter 6 cilinder lijnmotor. De
nieuwe krachtbron heeft een
exacte inhoud van 2997 cc,
verdeeld over 8 zuigers. Iedere
cylinder ademt door twee in-
en uitlaatkleppen. Verder past *e. eenm^*
BMW natuurlijk zijn bekende le kilometers me
digitale motorelectronica toe, a vraa£ri2
zodat de 3 liter komt tot een om MW ook nog
vermogen van 218 pk bij 5800 sterke 5401 m haai
tr/min. Een V8-motor is haast
synoniem voor een hoog kop
pel. De BMW 530i bereikt bij
4500 tr/min een maximale
waarde van 290 Nm. Maar al
vanaf lage toerentallen is er
meer dan voldoende trek
kracht beschikbaar. Stan
daard wordt de 530i geleverd
met een handgeschakelde
vijfbak. In dat geval is een top
mogelijk van 235 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 7,7
seconden. Ons testexemplaar
beschikte echter over de ui
terst moderne vijftraps auto
maat, die een geringe invloed
hout B.V. is de proef bij de
PNEM ook voor hem interes
sant om ervaringen met de
elektrische auto op te doen.
«Deze auto is nog niet officieel
te koop en wordt door Citroen
alleen ter beschikking gesteld
aan bedrijven of instellingen
die weten dat het om een stu-
lo- die gaat».
Vol- De C15 blijft drie maanden bij
de PNEM in dienst.
dieningselementen zitten di
rect binnen handbereik.
Prijzen
Wie een blik onder motorkap
werpt, ziet een keurig afge
werkt en vooral zeer volge
bouwd geheel. Prachtig gepo
lijste inlaatkanalen behoren
tot het verleden. Het indruk
wekkende blok is keurig inge-
Meer cilinders betekent niet vijfbak kost f.6.450,= extra, t€
‘omatisch een hoger brand- ^/P01.1®^®,11 bekl®din9
fverbruik. We mogen ook
niet vergeten dat een auto
maat enigszins het verbruik
nadelig beinvloed. Gezien de
forse motor met prima presta
ties is een gemiddelde van 1
op 8,1 meer dan aanvaard-
baar.
sstand, wor- De BMW 530i kost in stan-
lelen op het daarduitvoering f113.950,= en
mortieren en dat is natuurlijk niet het be-
se comforta- drag wat de gemiddelde auto
koper zal uitgeven. Immers
voor f.62.700,= heeft BMW al de
xv, de en mi- 518i met exact dezelfde carros-
:ontrol en een serie in haar programma. Ver-
jr bijvoorbeeld der kan nog worden gekozen
)oor al deze ele-
ative prettig -
sl de optie-
T Jeren be-
tische
loren nog
tra's,
s 530i k
sft over i
heeft op de prestaties: top 232
•km/u, 0-100 in 8,8 seconden. De
bak kent een drietal schakel-
programma, waar de Econo
my-stand al voor een sportief
rijgedrag garant staat. Maar
er kan ook nog voor de Sport-
optie worden gekozen. In deze
stand worden de schakelmo-
menten wat verlegd en kan er
'verder in de versnellingen
worden doorgetrokken'. Daar
naast is er nog een zogenaam
de winterstand, ideaal voor
wegrijden op een gladde on
dergrond. De bak slaat hierbij
de eerste versnelling over, zo
dat de aandrijfkrachten wat
worden getemperd. Deze vijf
traps automaat is zondermeer
een juweel. Ook bij fors en
diep intrappen van het gaspe
daal gaat het overschakelen
zeer soepel. Hierdoor vormt de
bak een uitstekende combina
tie met de zoevende V8-motor.
Wie eenmaal een aantal snel
let de 530i heeft
zich af waar-
j een 286 pk
rar programma
stands te vinden uit de mees
te Europese landen. Er is erg
veel te zien: oldtimers, moto
ren, onderdelen, literatuur,
bekleding, miniaturen, onder
houdsmiddelen en restaura-
tiebedrijven. De Techno Clas-
sica is vooral gericht op
Duitse auto's en zeer exclu
sieve namen als Ferrari, Lam
borghini, Iso, Maserati, Bizza-
rini en Porsche die in hal 12
het centrale thema vormen.
Op de Retromobile kunnen
liefhebbers van Franse auto's
natuurlijk uitstekend terecht,
terwijl er als gebruikelijk ook
veel aandacht zal zijn voor
Amerikaanse voertuigen. De
x-Essen bedraagt
6, terwijl men voor een
bezoekje Parijs 60 Ff over
moet hebben.
BMW is overigens een ster in tenspiegels, het linker portier-
het bedenken van kleine de- slot en de ruitesproeiers, elek-
tails waaraan de kenner een
bepaalde uitvoering kan her
kennen. Bij de V8-modelIen
van de 5-serie zijn de zoge
naamde 'nieren' in de grille
wat breder uitgevallen,
hierop ook de motorkap
aangepast.
De door ons gereden auto be
schikt over het Executive-pak-
ket. Dit pakket kan op alle uit
voeringen van de 5-serie
nuziek haast niet worden geleverd,
rijden nu een- hankelijk var, de xU.
tsluitend autolief- afwijkend van sam
sn BMW, zodat de Zo beschikt de 530i
xuuwxxu x=xxxuari is jaarlijks
joed voor twee belangrijke
jeurzen op het gebied van
:ssieke auto's en motorfiet-
i. In het tentoonstellings
complex aan de Porte Versail
les in Parijs wordt tot en met
21 februari de Retromobile ge
houden. Op deze beurs pre
senteren verschillende Fran
se merkenclubs zich met oude
auto's, documentatie en vi
deo's. Daarnaast is er een gro
te onderdelenbeurs en vindt
men er oude folders, minia-
tuurmodellen en alles wat
maar met de oldtimer te ma
ken heeft.
In het Duitse Essen wordt in
het weekend van 18 tot en met entreeprijs in 1
21 februari de jaarlijkse Tech- DM 16, terwijl
,no Classica gehouden. In het
enorme Messe-complex van
Essen (net over de grens bij
Venlo) zijn 680 verschillende
aitesproeiers, elek
trisch bediende portierruiten
voor en achter, mistlampen in
de voorbumper, hoofdsteunen
op de achterbank, een combi-
Bnatie-instrument met buiten-
i, terwijl temperatuurmeter en digitale
p is klok en een zogenaamd bin-
nenverlichtingspakket met
lees- en make-up-lampjes.
Executive
ixvxn op alle uit- jje buitentemperatuurmeter
jn de 5-serie jaat bij het bereiken van 3 gra- autoi
jverd, maar is af- den of minder een hinderlijk stofv<
van de motorisering toontje horen, om aan te geven
imenstelling. dat de weg wej eens glad zou
xxcovxxx»., u^i standaard kunnen zijn. Het Executive-
bijvoorbeeld over een airbag, pakket bestaat bij de 530i uit
ABS, verwarming op de bui- metaallok, een handbediend
zonnescherm achterin, achter
uitkijkspiegel met automati
sche antiverblindss
telnotehouten pane-
dashboard, de portieren en
rond de pook, twee comforta
bele middenarsteunen aan de
voorstoelen, airconditioning
met luchtrecirculatie en mi
crofilter, cruise-cc
tweede accu voor L.,
een telefoon. Dooi al dez.
menten is de Execuf-
compleet, alhoewel
lijst nog langer is. Ledere
kleding en de automation
versnellingsbak behc
tot de leverbare extra
Het rijplezier wat de 530i biedt
is groot. De auto zoeft over de
weg en is sportief, comforta
bel geveerd. Uiteraard is het
onderstel afgestemd op het
hoge prestatieniveau. On
danks het feit dat bij de BMW
de achterwielen worden aan
gedreven, gedraagt de auto
zich in snel genomen bochten
zeer neutraal en moet je ver
gaan om het uitbreken van de
achterzijde op te wekken. De
bestuurdersstoel is op alle
mogelijk manieren met de
hand verstelbaar. De auto
biedt een hierdoor een comfor
tabele zitpositie. BMW was
één van de eerste merken die
het dashboard rond de be
stuurder creëerde en dat is
nog steeds het geval. Alle be-
e markt. Het programma be- sportief getinte turbodiesel,
int bij de Corsa City met 1.2 Zowel de Joy als de Sport kun-
j.ctiemotoreneendrie- nen met deze zuinige kracht-
:arrosserie. De auto is bron worden uitgerust. Boven-
rard voorzien van een aan de serie staat de Corsa
eschakelde vijfbak, pol- GSi, voortaan met een 1.6 liter
miuier, radiovoorbereiding 16-kleppenmotor. Deze snel
iet dakantenne en 6 spea- heidsduivel moet f.35.700,=
gaan opbrengen. Hier blijkt de
prijsverhoging ten opzichte
van de huidige GSi met 8 klep
pen relatief gering.
De bestaande Corsa GSi kost
f.33.595,-.
Het district Tilburg van de biedt een elektrisch aange-
PNEM heeft gelopen week een dreven auto wel degelijk voor-
elektrisch aangedreven Ci- delen. Hij is namelijk honderd
troën in gebruik genomen. Dit procent schoon. «Omdat de
in het kader van het zoeken huidige elektrische auto's te
naar alternatieven om te ko- kampen hebben met een he
men tot vervoermiddelen die perkte actieradius, zal de Ci-
het milieu zo min moelijk be- troën C15 ingezet worden bij
lasten. «We weten dat het op- de storingsdienst, die er dage-
wekken van stroom nog niet lijks vijftig tot zeventig kik
erg milieuvriendelijk is», licht meter mee gaat afleggen.1
H. Enzerink van de PNEM toe, gens Herald Verhagen van
«maar in het stadsmilieu autobedrijf Jan Bertens Uden-