>5 5 VOOR DE NOORDATLANTISCHE KLANT DEBUUT VOOR ASTRA CABRIO R. ►0 VF 750C Honda EN. WAN RIJN bv DE. den. eda Oplage: 96.785 ex. 1 ON D Ford Mondeo "Binnenkort" bij Uw aktiefste Ford-dealer II Voor al uw Ford-zaken! AK. Bijlage van: DeTilburgse Koerier o o fi Mr Egoïsme Nederland raakt overvol. Haast dagelijks staan er weer meer en langere fi les. Waar moet dat in de toekomst heen. Er zijn na tuurlijk wel plannen voor het uitbreiden van het we gennet en het bijbouwen van bruggen en tunnels, maar het huishoudboekje van de overheid laat het uitvoeren van al deze pro jecten niet toe. Nee, we moeten zonder stimulans maar met de trein of bus, die daarvoor weer geen capaciteit genoeg hebben. Voor een deel kunnen we de overheid de soms tries te situaties op de Neder landse wegen kwalijk ne men. Aan de andere kant moeten we ook de hand in eigen boezem steken. De mens is nu eenmaal een egoïst en dat is in het ver keer maar al te duidelijk waarneembaar. En daar bij moeten we ons niet be perken tot uitsluitend de file, maar ook het rijden in de stad en het parkeren voor de deur. Men denkt in de eerste plaats aan zich zelf,-en daar blijft het dan ook meestal bij. Zo gebeurt het maar al te vaak dat ik even naar buiten kijk en voor de deur een parkeer ruimte zie voor minimaal Niet zelden uari 1993-pagina 16 Donderdag 18 februari 1993 roor 5 Tilburgseweg 6 - Hilvarenbeek - Telefoon 04255/3944 I Tony Vos -S pag. 7 pag. 3 pag. 5 o.a.: E M O N D R D t/ord 7 Lt ière Lees verder in dit nummer Jeep en Chrysler populair bij politie Citroën Xantia in voetsporen van BX BUURT: raat arkt raat Jaargang 5 Nummer? ikten zich vorig jaar satie. Een sterk toec Autotest: BMW 530i V8 DL IANT lillende itief Onderwijs rzda. r po li in ieu, troducec deVF75 opa it Ita- e Ast- werd loderne e extra- ra als m ver beken epast, zijn i rs. Deze kunnen iig hun werk tar bewijzen ook -aanrijding i^c motor moet 'eren gehouden dt bij zo'n 140 Er kan een top ran 204 km/u inden nodig 100 probeert ook het omkat- egen te gaan Het chassis- irect tegen de ruit j dit te verande ren moet eerst de ruit verwij derd worden en daarna vrij wel het volledige dashboard. Andere elementen die we op de Mondeo tegenkomen zijn twee auto's, komt er dan een rijden, die zich d wil toe-eigenen. iet vloeiei vordt het OBAM-Tilburg Spoorlaan 175 Tel. 013-350045 OBAM-Dongen Steenstraat 7a (Industrieterrein Tlchtelrijt) Tel. 01632-16571 Ford heeft zich tot doel gesteld de beste in zijn klasse te zijn met de Mondeo. In de ontwik kelingsfase werden alle direc te concurrenten aan een nauwgezet onderzoek bloot gesteld. Detail voor detail moest de Mondeo als beste voor de dag komen. Hierbij werd niet alleen gekeken naar de concurrenten op de Europe se markt als de Primera, 626, Vectra en 405, maar ook naar het aanbod op de Noordameri- kaanse markt waar dezelfde auto door de Ford/Mercury/Lincoln- organi- bij zijn concurrentie aan, maar biedt voor hetzelfde geld een veel rijkere uitrusting. De se rie begint bij de 1.6 CLX-sedan voor f.37.990,=. Er geldt een meerprijs voor de hatchback van f. 1.250,= terwijl de station wagon straks voor f.3.750,= ex tra leverbaar wordt. Ook de 1.8 en 2.0 zijn als CLX verkrijg baar vanaf respectievelijk f.39.990,= en f.41.990,=. De GLX begint bij de 1.8 vanaf f. 42.990,= terwijl de luxueuze Ghia uitsluitend als 2 liter op de prijslijst staat vanaf f.49.990,=. De duurste Mondeo wordt voorlopig de sportief inte Si met vierwielaan- uiijving voor f.58.740,=. De tur bodiesel is voor de zakelijke markt van groot belang. De se rie start bij de sedan CLX voor f.44.490,=. Volgend jaar komt nog de aangekondigde 2.5 li ter V6 van 170 pk. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur satie verkocht gaat worden. Zo ontstond uiteindelijk de Mon deo, volgens Ford de auto vc de Noordatlantische markt. Gezichten De Europese Mondeo wordt uitsluitend geproduceerd in het Belgische Genk, waar de dagproductie door het instel len van drie ploegen op 1970 eenheden ligt. De Mondeo moet de wereld gaan veroveren met een veel heid aan uitvoeringen. De klant kan al meteen kiezen uit de vierdeurs sedan en vijf- deurs hatchback. Beide mo- Na een overvloed aan pri meurs op de AutoRai, zullen ook op de jaarlijks gehouden Autosalon van Genève (4 t/m 14 maart) de nodige nieuwtjes te bewonderen zijn. Opel toont naast de nieuwe Corsa ook voor het eerst de Astra Cabrio let, die net als de open-Kadett door Bertone is ontwikkeld. De fabriek van Bertone in het Ita liaanse Grugliasco zal de Ast ra Cabrio produceren. Er werd uitgegaan van de Astra se dan, waardoor de cabrio niet alleen veel binnenruimte voor de inzittenden biedt.jnaar ook een forse hoeveelheid bagage kan meenemen. De koffer ruimte heeft een inhoud van maar liefst 390 liter, en dat maakt de Astra tot de ruimste in zijn klasse. Opel begint met Op een gegeven moment heb ik voor mezelf de keu ze gemaakt om in een commerciële organisatie PR te gaan bedrijven. Zo doende viel mij de vacatu re van PR-manager bij Mazda eigenlijk direct op. Ik had wel de vereiste op leiding, maar totaal geen autokennis. De doorslag gaf eigenlijk de vormge ving van de Mazda 121. Een bedrijf wat zulke leu ke auto's verkoopt, moet ook een leuke werkgever zijn." Egelie is een vrouw i typische mannt s ze snel q "Ikv^-1' Prijzen Als For deo op i zijn klas eens nc keken 5 Mazda Patricia Egelie is inmid dels twee jaar werkzaam bij Mazda-importeur Auto Palace - De Binckhorst waar zij de functie van manager public relations bekleedt. "Ik heb zo'n tien jaar PR-ervaring opge daan in de kunstwereld. een 2.0 liter motor van 115 pk. De uitvoering is zeer compleet met onder andere ABS, stuur bekrachtiging, elektrische rui ten, getint glas en sportstoe len, terwijl een elektrisch bediende kap op de optielijst staat. nauw samenge werkt met de mede werkers van Honda Research Deve lopment North Ame- v rica. Belang W* datdenieui vW| tijdloos moest zijl en over' w? s licht tier, als aktueel worden beschouwd. De laaggeplaatste V4 heeft een inhoud van 748 cc en levert 88 pk bij 9.000 tr/min. Het koppel ligt met 71 Nm bij 7500 tr/min behoorlijk hoog. De Honda heeft een vijfversnellingsbak en weegt 229 kg. De duozit is afneembaar. De tank heeft een in houd van 13 liter, terwijl de vele verchroom de delen voor de juiste uitstraling zorgen. De nieuwe Honda VF 750C wordt vanaf juni be perkt in ons land leverbaar in de kleuren rood en violet. De richtprijs is f. 18.500,=. 1 auto aan- deze plaats wil toe-eigenen. In een al dan niet vloeiende bewe ging wordt het ruime par keervak ingenomen. Na drie tot vier keer voor- en achteruitrijden, wordt de contactsleutel omge draaid. Hé, hé, dat heeft mevrouw of meneer weer volbracht. Ze staan vorste lijk middenin het parkeer vak en de volgende die een plaatsje zoekt moet maar een eind verder gaan staan. Gelukkig heb ik meer te doen dan poli- tie-agentje-spelen in mijn eigen straat, maar ik zou zo graag de betreffende personen willen wijzen op hun egoïstische gedrag. Dus, de volgende keer dat we weer eens gaan schel den op de overheid, denk dan ook even aan je eigen gedrag en probeer altijd de doorstroming te bevor deren. Als we dat allemaal voor elkaar doen, ver dwijnt er veel ergernis... dellen hebben een mcx, uitstraling, zonder de e: vagantie van de Sierra i Taunus-opvolger. Van v schillende kanten bekeken heeft de Mondeo verschillen de gezichten. Met een lengte van 4,48 meter is de Mondeo fink korter dan bijvoorbeeld de Mazda 626 en Mitsubischi Galant, maar loopt keurig in de pas met het Europese aan bod. De auto heeft een slanke neus en een niet overdreven hoog oplopende achterzijde. Een zeer belangrijke verande ring ten opzichte van de Sierra is de verplaatsing van de aan drijving van achter naar voor. Alle motoren zijn dan ook dwars onder de kap geplaatst. Ford start met drie 4 cilinder 16-kleppers, allemaal uit de Zeta-reeks. Aan de top staat een nieuwe 2 liter van 135 pk. Dit vermogen wordt bij 6000 tr/min bereikt, terwijl het maximale koppel van 175 Nm bij 4000 tr/min beschikbaar is. In de praktijk blijkt de 2 liter eigenlijk de minst prettige van het drietal. De motor m behoorlijk op toeren gehoudc.. worden en wordt bij zo'n 140 km/u rumoerig. Z_ 1 worden behaald van 204 i terwijl er 10,6 seconu=u uw zijn om vanuit stilstand de km/u te bereiken. Beste keus De middelste krachtbron van 1.8 liter is absoluut de beste keus. Vermogen en koppel lig gen met 115 pk en 153 Nm la ger, maar zijn al bij lagere toe rentallen beschikbaar. Het prestatieverschil met de 2 liter is uiterst gering: 195 km/u, 0- 100 in 11 seconden.Bovendien is de 1.8 over het volledige toe- renbereik prettig stil. Maar ook de 90 pk 1.6 is geen tegen valler: voldoende trekkracht al vanaf lagere toerentallen en weinig motorgeluid. De prestaties van de 1.6 zijn meer dan keurig met een top van 180 km/u en een sprintje van 0 tot 100 in 13,5 seconden. De 1.8 turbodiesel met intercooler en de stationwagon worden pas over enige maanden ver wacht. Veiligheid lijkt hét item van de jaren negentig. De Mondeo voldoet uiteraard aan alle ge stelde Europese en Ameri kaanse eisen. Standaard zij de verstevi portieren, die een starre i binding vormen van scharnier tot portierslot. Ter hoogte van het dashboard loopt een ande re verstevigingsbalk waaraan de stuurkolom en airbag-ele- menten zijn bevestigd. Bij een St. Tropez - Donkere wolken pal samen boven de Ford- organisatie. Een sterk toege nomen concurrentie en een gedeeltelijk verouderd modellenprogramma waren hiervan de oorzaak. De nieuwe Mondeo moet als opvolger van de aloude Sierra forse gaten in deze bewolking slaan. We re den de drie benzine-varianten. een pollenfilter, voorgeboorde bevestigingpunten voor een trekhaak, een achteras met McPherson veerpoten en een sen. Standaard zijn benzinevuldop voorbereid op zigingsbalken in de dampafzuiging. Ford claimt die een starre ver- ten opzichte van de concurren tie langere onderhoudsinter- vallen, kortere reparatietijden en daarmee samenhangend een lagere exploitatiereke ning. Vooral dat laatste is van doorslaggevend belang voor 3ze balk extra energie gevoerd. De genoemde air- ig is standaard op alle Mon- so's. Ford zal hier publicitair natuurlijk een slaatje uit slaan. De werkelijke achter grond schuilt in het feit dat een airbag binnenkort in de VS wettelijk verplicht wordt. ABS staat op de optielijst. De keuze uit ABS of een airbag is moeilijk. Een airbag heb je als het goed is nooit nodig, terwijl ABS op ieder moment van nut kan zijn. Een heidsitem wa lenwor gordels, slechts e verrichte pas! hun i >rd beweert dat de Mon- p ieder punt uitblinkt in asse, moet toch nog raar de achterbank ge- j worden. De beenruimte is vooral bij langere voorpas- sagiers aan de krappe kant, wat ook over de hoofdruimte kan worden gezegd. Ford- wui<. woordvoerders deelden echter getjr mee dat de hoofdruimte ach- jrj;v terin bij de produktie-exem- plaren met 2,5 centimeter is toegenomen. We houden het in de gaten! Het succes van een auto valt of staat met de prijs. De Mondeo sluit keurig Elf jaar geleden in troduceerde Honda 750C met een dat moment nieuwe V4 kracht bron. De machine had een vooral op de Amerikaanse smaak afgestemde vormgeving en be schikte over uitste kende toereigen- schappen. Zes jaar later verscheen de tweede versie van dit mo del, nu in een 'streed rod' styling met aan beide zijden opgebogen dempers en een ver- 7J chroomd dicht aluminium achterwiel. Mede et door de groeiende belangstelling voor de VT 600 Shadow presenteert Honda nu de nieuwe 1993-versie van de VR 750C. Het rij- wielgedeelte is vooral breed met een men gelmoes aan strakke en vloeiende lijnen. De derde VF 750C is een lage boulevardcustom in Amerikaanse stijl. Bij het ontwerp werd De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Bet itel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. 'ineen typische mannenwereld. Toch is ze snel geaccep teerd. "Ik vind het alleen vervelend als ik een brief krijg met erboven 'mijne heren'. Hieruit blijkt dui delijk dat het publiek een vrouw op deze functie no*g niet gewend is". De autokennis wordt in tern flink bijgespijkerd. "Ik krijg privéles in de werkplaats. Ik sta daar re gelmatig aan auto's te sleutelen. Het is niet strikt noodzakelijk voor mijn functie, maar je moet na tuurlijk wel hetprodukt kennen waarover je bij voorbeeld een persbericht maakt". Nu Patricia inmiddels be ter met Mazda heeft kun nen kennismaken, zijn er meer zaken die haar bij zonder aanspreken. "Maz da heeft een zeer afwisse lend modellenprogramma met bijvoorbeeld de ver frissende MX5, de sportief gelijnde MX3 en natuurlijk de Xedos 6. De Xedos is door zijn mooie vormge ving, zo typisch Mas Verder vind ik het zeer pn sitief dat Mazda enorm de weer is met het milieu, terwijl de opvallende re clamecampagnes erg knap gemaakt zijn". nauw samenge- de mede- ~n Honda oiDevt forth A rgrijk is uwe fiets "tri zijn vijf tot wel- jn jaarnog tueel wc iwd.L ilaatr' svert l 71 Nn zijdelingse aanrijding wordt de kansen van de Mondeo op door deze balk extra energie de zakelijke markt. Ruim de afgevoerd. De genoemde air- helft zal via leasemaatscha- bag is standaard op alle Mon- pijen de weg opkomen. Met deo's. Ford zal hier publicitair het oog op de inruilprijzen over enkele jaren komt er geen Mondeo meer in een kale ba sisuitgave. Ford begint met een compleet CLX-model, ge- volgt door de GLX en Ghia. rOnafhankelijk van de uitvoe- lof een airbag is ring biedt de Mondeo een Een airbag heb je als goed comfortniveau. Vooral is nooit nodig, terwijl de weke vering van de achte- J r moment van nut ras, zo kenmerkend voor de i ander veilig- Sierra, lijkt ver verdwenen. item wat op alle model- Door de voorwielaandrijving ordt toegepast, zijn de is de auto behoorlijk neutraal Ispanners. Deze kunnen met een goed bochtengedrag. li eenmalig hun werk Uitnodigen tot een sportief rij pten, maar bewijzen ook gedrag doet de Mondeo echter "as bij een zware aanrijding totaal niet. De voorstoelen bie- nut. den ondanks een niet al te Neutraal lange zitting een redelijk ste- Ford probeert ook het omkat- v!9e zit: Afhankelijk van de ten tegen te gaan Het chassis- uitvoenng is stoelverwarming nummer is direct tegen de ruit en ®en elektrische hoogtever- geplaatst. Om dit te verande- «tel ing leverbaar De auto i heeft een behoorlijk ruitopper- vlak, waardoor het overzicht goed bewaard blijft. Dode hoeken heeft de Mondeo weinig. K^CU 34381

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 17