>5
5
VOOR DE NOORDATLANTISCHE KLANT
DEBUUT VOOR
ASTRA CABRIO
R.
►0
VF 750C
Honda
EN.
WAN RIJN bv
DE.
den.
eda
Oplage: 96.785 ex.
1
ON D
Ford Mondeo "Binnenkort"
bij Uw aktiefste Ford-dealer
II
Voor al uw Ford-zaken!
AK.
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
o
o
fi Mr
Egoïsme
Nederland raakt overvol.
Haast dagelijks staan er
weer meer en langere fi
les. Waar moet dat in de
toekomst heen. Er zijn na
tuurlijk wel plannen voor
het uitbreiden van het we
gennet en het bijbouwen
van bruggen en tunnels,
maar het huishoudboekje
van de overheid laat het
uitvoeren van al deze pro
jecten niet toe. Nee, we
moeten zonder stimulans
maar met de trein of bus,
die daarvoor weer geen
capaciteit genoeg hebben.
Voor een deel kunnen we
de overheid de soms tries
te situaties op de Neder
landse wegen kwalijk ne
men. Aan de andere kant
moeten we ook de hand in
eigen boezem steken. De
mens is nu eenmaal een
egoïst en dat is in het ver
keer maar al te duidelijk
waarneembaar. En daar
bij moeten we ons niet be
perken tot uitsluitend de
file, maar ook het rijden in
de stad en het parkeren
voor de deur. Men denkt in
de eerste plaats aan zich
zelf,-en daar blijft het dan
ook meestal bij. Zo gebeurt
het maar al te vaak dat ik
even naar buiten kijk en
voor de deur een parkeer
ruimte zie voor minimaal
Niet zelden
uari 1993-pagina 16
Donderdag 18 februari 1993
roor
5
Tilburgseweg 6 - Hilvarenbeek - Telefoon 04255/3944
I
Tony Vos
-S
pag. 7
pag. 3
pag. 5
o.a.:
E
M
O
N
D
R
D
t/ord 7
Lt
ière
Lees verder
in dit nummer
Jeep en Chrysler
populair bij
politie
Citroën Xantia
in voetsporen
van BX
BUURT:
raat
arkt
raat
Jaargang 5
Nummer?
ikten zich vorig jaar
satie. Een sterk toec
Autotest:
BMW 530i
V8
DL
IANT
lillende
itief Onderwijs
rzda.
r po
li in
ieu,
troducec
deVF75
opa
it Ita-
e Ast-
werd
loderne
e extra-
ra als
m ver
beken
epast, zijn i
rs. Deze kunnen
iig hun werk
tar bewijzen ook
-aanrijding
i^c motor moet
'eren gehouden
dt bij zo'n 140
Er kan een top
ran 204 km/u
inden nodig
100
probeert ook het omkat-
egen te gaan Het chassis-
irect tegen de ruit
j dit te verande
ren moet eerst de ruit verwij
derd worden en daarna vrij
wel het volledige dashboard.
Andere elementen die we op
de Mondeo tegenkomen zijn
twee auto's,
komt er dan een
rijden, die zich d
wil toe-eigenen.
iet vloeiei
vordt het
OBAM-Tilburg
Spoorlaan 175
Tel. 013-350045
OBAM-Dongen
Steenstraat 7a
(Industrieterrein Tlchtelrijt)
Tel. 01632-16571
Ford heeft zich tot doel gesteld
de beste in zijn klasse te zijn
met de Mondeo. In de ontwik
kelingsfase werden alle direc
te concurrenten aan een
nauwgezet onderzoek bloot
gesteld. Detail voor detail
moest de Mondeo als beste
voor de dag komen. Hierbij
werd niet alleen gekeken naar
de concurrenten op de Europe
se markt als de Primera, 626,
Vectra en 405, maar ook naar
het aanbod op de Noordameri-
kaanse markt waar dezelfde
auto door de
Ford/Mercury/Lincoln- organi-
bij zijn concurrentie aan, maar
biedt voor hetzelfde geld een
veel rijkere uitrusting. De se
rie begint bij de 1.6 CLX-sedan
voor f.37.990,=. Er geldt een
meerprijs voor de hatchback
van f. 1.250,= terwijl de station
wagon straks voor f.3.750,= ex
tra leverbaar wordt. Ook de 1.8
en 2.0 zijn als CLX verkrijg
baar vanaf respectievelijk
f.39.990,= en f.41.990,=. De GLX
begint bij de 1.8 vanaf f.
42.990,= terwijl de luxueuze
Ghia uitsluitend als 2 liter op
de prijslijst staat vanaf
f.49.990,=. De duurste Mondeo
wordt voorlopig de sportief
inte Si met vierwielaan-
uiijving voor f.58.740,=. De tur
bodiesel is voor de zakelijke
markt van groot belang. De se
rie start bij de sedan CLX voor
f.44.490,=. Volgend jaar komt
nog de aangekondigde 2.5 li
ter V6 van 170 pk.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
satie verkocht gaat worden. Zo
ontstond uiteindelijk de Mon
deo, volgens Ford de auto vc
de Noordatlantische markt.
Gezichten
De Europese Mondeo wordt
uitsluitend geproduceerd in
het Belgische Genk, waar de
dagproductie door het instel
len van drie ploegen op 1970
eenheden ligt.
De Mondeo moet de wereld
gaan veroveren met een veel
heid aan uitvoeringen. De
klant kan al meteen kiezen uit
de vierdeurs sedan en vijf-
deurs hatchback. Beide mo-
Na een overvloed aan pri
meurs op de AutoRai, zullen
ook op de jaarlijks gehouden
Autosalon van Genève (4 t/m
14 maart) de nodige nieuwtjes
te bewonderen zijn. Opel toont
naast de nieuwe Corsa ook
voor het eerst de Astra Cabrio
let, die net als de open-Kadett
door Bertone is ontwikkeld. De
fabriek van Bertone in het Ita
liaanse Grugliasco zal de Ast
ra Cabrio produceren. Er werd
uitgegaan van de Astra se
dan, waardoor de cabrio niet
alleen veel binnenruimte voor
de inzittenden biedt.jnaar ook
een forse hoeveelheid bagage
kan meenemen. De koffer
ruimte heeft een inhoud van
maar liefst 390 liter, en dat
maakt de Astra tot de ruimste
in zijn klasse. Opel begint met
Op een gegeven moment
heb ik voor mezelf de keu
ze gemaakt om in een
commerciële organisatie
PR te gaan bedrijven. Zo
doende viel mij de vacatu
re van PR-manager bij
Mazda eigenlijk direct op.
Ik had wel de vereiste op
leiding, maar totaal geen
autokennis. De doorslag
gaf eigenlijk de vormge
ving van de Mazda 121.
Een bedrijf wat zulke leu
ke auto's verkoopt, moet
ook een leuke werkgever
zijn."
Egelie is een vrouw i
typische mannt
s ze snel q
"Ikv^-1'
Prijzen
Als For
deo op i
zijn klas
eens nc
keken 5
Mazda
Patricia Egelie is inmid
dels twee jaar werkzaam
bij Mazda-importeur Auto
Palace - De Binckhorst
waar zij de functie van
manager public relations
bekleedt. "Ik heb zo'n tien
jaar PR-ervaring opge
daan in de kunstwereld.
een 2.0 liter motor van 115 pk.
De uitvoering is zeer compleet
met onder andere ABS, stuur
bekrachtiging, elektrische rui
ten, getint glas en sportstoe
len, terwijl een elektrisch
bediende kap op de optielijst
staat.
nauw samenge
werkt met de mede
werkers van Honda
Research Deve
lopment North Ame-
v rica. Belang
W* datdenieui
vW| tijdloos moest zijl
en over'
w? s licht tier,
als aktueel worden
beschouwd. De
laaggeplaatste V4
heeft een inhoud van 748 cc en levert 88 pk bij
9.000 tr/min. Het koppel ligt met 71 Nm bij
7500 tr/min behoorlijk hoog. De Honda heeft
een vijfversnellingsbak en weegt 229 kg. De
duozit is afneembaar. De tank heeft een in
houd van 13 liter, terwijl de vele verchroom
de delen voor de juiste uitstraling zorgen. De
nieuwe Honda VF 750C wordt vanaf juni be
perkt in ons land leverbaar in de kleuren
rood en violet. De richtprijs is f. 18.500,=.
1 auto aan-
deze plaats
wil toe-eigenen. In een al
dan niet vloeiende bewe
ging wordt het ruime par
keervak ingenomen. Na
drie tot vier keer voor- en
achteruitrijden, wordt de
contactsleutel omge
draaid. Hé, hé, dat heeft
mevrouw of meneer weer
volbracht. Ze staan vorste
lijk middenin het parkeer
vak en de volgende die
een plaatsje zoekt moet
maar een eind verder
gaan staan. Gelukkig heb
ik meer te doen dan poli-
tie-agentje-spelen in mijn
eigen straat, maar ik zou
zo graag de betreffende
personen willen wijzen op
hun egoïstische gedrag.
Dus, de volgende keer dat
we weer eens gaan schel
den op de overheid, denk
dan ook even aan je eigen
gedrag en probeer altijd
de doorstroming te bevor
deren. Als we dat allemaal
voor elkaar doen, ver
dwijnt er veel ergernis...
dellen hebben een mcx,
uitstraling, zonder de e:
vagantie van de Sierra i
Taunus-opvolger. Van v
schillende kanten bekeken
heeft de Mondeo verschillen
de gezichten. Met een lengte
van 4,48 meter is de Mondeo
fink korter dan bijvoorbeeld
de Mazda 626 en Mitsubischi
Galant, maar loopt keurig in
de pas met het Europese aan
bod. De auto heeft een slanke
neus en een niet overdreven
hoog oplopende achterzijde.
Een zeer belangrijke verande
ring ten opzichte van de Sierra
is de verplaatsing van de aan
drijving van achter naar voor.
Alle motoren zijn dan ook
dwars onder de kap geplaatst.
Ford start met drie 4 cilinder
16-kleppers, allemaal uit de
Zeta-reeks. Aan de top staat
een nieuwe 2 liter van 135 pk.
Dit vermogen wordt bij 6000
tr/min bereikt, terwijl het
maximale koppel van 175 Nm
bij 4000 tr/min beschikbaar is.
In de praktijk blijkt de 2 liter
eigenlijk de minst prettige
van het drietal. De motor m
behoorlijk op toeren gehoudc..
worden en wordt bij zo'n 140
km/u rumoerig. Z_ 1
worden behaald van 204 i
terwijl er 10,6 seconu=u uw
zijn om vanuit stilstand de
km/u te bereiken.
Beste keus
De middelste krachtbron van
1.8 liter is absoluut de beste
keus. Vermogen en koppel lig
gen met 115 pk en 153 Nm la
ger, maar zijn al bij lagere toe
rentallen beschikbaar. Het
prestatieverschil met de 2 liter
is uiterst gering: 195 km/u, 0-
100 in 11 seconden.Bovendien
is de 1.8 over het volledige toe-
renbereik prettig stil. Maar
ook de 90 pk 1.6 is geen tegen
valler: voldoende trekkracht
al vanaf lagere toerentallen
en weinig motorgeluid. De
prestaties van de 1.6 zijn meer
dan keurig met een top van
180 km/u en een sprintje van 0
tot 100 in 13,5 seconden. De 1.8
turbodiesel met intercooler en
de stationwagon worden pas
over enige maanden ver
wacht.
Veiligheid lijkt hét item van
de jaren negentig. De Mondeo
voldoet uiteraard aan alle ge
stelde Europese en Ameri
kaanse eisen. Standaard zij
de verstevi
portieren, die een starre i
binding vormen van scharnier
tot portierslot. Ter hoogte van
het dashboard loopt een ande
re verstevigingsbalk waaraan
de stuurkolom en airbag-ele-
menten zijn bevestigd. Bij een
St. Tropez - Donkere wolken pal
samen boven de Ford- organisatie. Een sterk toege
nomen concurrentie en een gedeeltelijk verouderd
modellenprogramma waren hiervan de oorzaak. De
nieuwe Mondeo moet als opvolger van de aloude
Sierra forse gaten in deze bewolking slaan. We re
den de drie benzine-varianten.
een pollenfilter, voorgeboorde
bevestigingpunten voor een
trekhaak, een achteras met
McPherson veerpoten en een
sen. Standaard zijn benzinevuldop voorbereid op
zigingsbalken in de dampafzuiging. Ford claimt
die een starre ver- ten opzichte van de concurren
tie langere onderhoudsinter-
vallen, kortere reparatietijden
en daarmee samenhangend
een lagere exploitatiereke
ning. Vooral dat laatste is van
doorslaggevend belang voor
3ze balk extra energie
gevoerd. De genoemde air-
ig is standaard op alle Mon-
so's. Ford zal hier publicitair
natuurlijk een slaatje uit
slaan. De werkelijke achter
grond schuilt in het feit dat
een airbag binnenkort in de
VS wettelijk verplicht wordt.
ABS staat op de optielijst. De
keuze uit ABS of een airbag is
moeilijk. Een airbag heb je als
het goed is nooit nodig, terwijl
ABS op ieder moment van nut
kan zijn. Een
heidsitem wa
lenwor
gordels,
slechts e
verrichte
pas!
hun i
>rd beweert dat de Mon-
p ieder punt uitblinkt in
asse, moet toch nog
raar de achterbank ge-
j worden. De beenruimte
is vooral bij langere voorpas-
sagiers aan de krappe kant,
wat ook over de hoofdruimte
kan worden gezegd. Ford- wui<.
woordvoerders deelden echter getjr
mee dat de hoofdruimte ach- jrj;v
terin bij de produktie-exem-
plaren met 2,5 centimeter is
toegenomen. We houden het
in de gaten! Het succes van
een auto valt of staat met de
prijs. De Mondeo sluit keurig
Elf jaar geleden in
troduceerde Honda
750C met een
dat moment
nieuwe V4 kracht
bron. De machine
had een vooral op
de Amerikaanse
smaak afgestemde
vormgeving en be
schikte over uitste
kende toereigen-
schappen. Zes jaar
later verscheen de tweede versie van dit mo
del, nu in een 'streed rod' styling met aan
beide zijden opgebogen dempers en een ver- 7J
chroomd dicht aluminium achterwiel. Mede et
door de groeiende belangstelling voor de VT
600 Shadow presenteert Honda nu de
nieuwe 1993-versie van de VR 750C. Het rij-
wielgedeelte is vooral breed met een men
gelmoes aan strakke en vloeiende lijnen. De
derde VF 750C is een lage boulevardcustom
in Amerikaanse stijl. Bij het ontwerp werd
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goirle,
Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Bet
itel Enschot, Oisterwijk, Moergestel
en Hilvarenbeek.
'ineen
typische mannenwereld.
Toch is ze snel geaccep
teerd. "Ik vind het alleen
vervelend als ik een brief
krijg met erboven 'mijne
heren'. Hieruit blijkt dui
delijk dat het publiek een
vrouw op deze functie no*g
niet gewend is".
De autokennis wordt in
tern flink bijgespijkerd.
"Ik krijg privéles in de
werkplaats. Ik sta daar re
gelmatig aan auto's te
sleutelen. Het is niet strikt
noodzakelijk voor mijn
functie, maar je moet na
tuurlijk wel hetprodukt
kennen waarover je bij
voorbeeld een persbericht
maakt".
Nu Patricia inmiddels be
ter met Mazda heeft kun
nen kennismaken, zijn er
meer zaken die haar bij
zonder aanspreken. "Maz
da heeft een zeer afwisse
lend modellenprogramma
met bijvoorbeeld de ver
frissende MX5, de sportief
gelijnde MX3 en natuurlijk
de Xedos 6. De Xedos is
door zijn mooie vormge
ving, zo typisch Mas
Verder vind ik het zeer pn
sitief dat Mazda enorm
de weer is met het milieu,
terwijl de opvallende re
clamecampagnes erg
knap gemaakt zijn".
nauw samenge-
de mede-
~n Honda
oiDevt
forth A
rgrijk is
uwe fiets
"tri zijn
vijf tot wel-
jn jaarnog
tueel wc
iwd.L
ilaatr'
svert l
71 Nn
zijdelingse aanrijding wordt de kansen van de Mondeo op
door deze balk extra energie de zakelijke markt. Ruim de
afgevoerd. De genoemde air- helft zal via leasemaatscha-
bag is standaard op alle Mon- pijen de weg opkomen. Met
deo's. Ford zal hier publicitair het oog op de inruilprijzen
over enkele jaren komt er geen
Mondeo meer in een kale ba
sisuitgave. Ford begint met
een compleet CLX-model, ge-
volgt door de GLX en Ghia.
rOnafhankelijk van de uitvoe-
lof een airbag is ring biedt de Mondeo een
Een airbag heb je als goed comfortniveau. Vooral
is nooit nodig, terwijl de weke vering van de achte-
J r moment van nut ras, zo kenmerkend voor de
i ander veilig- Sierra, lijkt ver verdwenen.
item wat op alle model- Door de voorwielaandrijving
ordt toegepast, zijn de is de auto behoorlijk neutraal
Ispanners. Deze kunnen met een goed bochtengedrag.
li eenmalig hun werk Uitnodigen tot een sportief rij
pten, maar bewijzen ook gedrag doet de Mondeo echter
"as bij een zware aanrijding totaal niet. De voorstoelen bie-
nut. den ondanks een niet al te
Neutraal lange zitting een redelijk ste-
Ford probeert ook het omkat- v!9e zit: Afhankelijk van de
ten tegen te gaan Het chassis- uitvoenng is stoelverwarming
nummer is direct tegen de ruit en ®en elektrische hoogtever-
geplaatst. Om dit te verande- «tel ing leverbaar De auto
i heeft een behoorlijk ruitopper-
vlak, waardoor het overzicht
goed bewaard blijft.
Dode hoeken heeft de
Mondeo weinig.
K^CU 34381