'Sfe 3© È©fflü3 ih©& 3© ©©ID stes©ïpg© W©ï
Circuit-uitgave Porsche 968
AX GTi nu in Cup-versie
kV.
MAZDA
MX5
Opgepepte
VW Passat
Interview R.B.P. Lauret (Auto Palace-De Binckhorst)
Design
*00,-
Rijnlease
ZV-89-SJ
uari 1993 -pagina 8
ÓETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 11 februari 1993 - pagina 9
JJ
m op
le
jzen
May!
Toen ii
Corsa.
de Corsa er
en schouders
eakersysteem
zoemer voor
ssers voor en
men uit ver-
carrosserie-
65/65 R14’-
en een soepel
Na<
Citi
Citi
en. Prijs- en specifica-
V
omvat
■KOMST
I I I I
id: de garage
dsbeurten.
te verstelbare
toerenteller,
verheugd te
:n Corsa. Nu
iering, welke
Maar daarbij
m Trabant en
Naast
lace-De
■A, het
miet
itse
TELEFOON 04255-3944
FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK
een
Palo
deel
xlace-De
si open
'~t de fc
bedrijf
i ook een
xxuret.
J ook
iet zich
rndere
twee
1992
Is nieuw. De
litsende
es kost deze
/an de veilig-
afgesloten, waarmee we hoog
in de verkoopranglijsten
staan genoteerd."
Wat Lauret betreft is de
toekomst van Auto Pala<
Binckhorst nog geheel u
"Het is mogelijk dat
een aandeel in het b
neemt. Maar er is c
derde generatie Lc
Wellicht dat gekozen wordt
voor interim- management. In
ieder geval moeten we de
fabriek tevreden houden, dat
is van groot belang. Auto
Palace-De Binckhorst heeft
veel goodwill opgebouwd. Tot
sperdifferentieel is aan het
hogere motorvermogen
de 968 Turbo S maar liefst 70
kg minder dan de bestaande
968. De auto heeft vijf
seconden nodig om de 100
km/u te behalen en kent een
topsnelheid van 280 km/u.
sportieve gedrag te tonen. In
totaal zullen er weer zo'n
dertig bont gekleurde AX-jes
op de circuits verschijnen. Als
hoofdsponsor treedt het
Automatiseringsbedrijf AP!
uit Zoetermeer aan, een
bedrijf dat als team al eerder
in de AX Cup actief was.
Medesponsors zijn Philips Car
terwijl de auto ook is voorzien
van een laadluchtkoeler.
Hierdoor wordt het forse
vermogen van 305 pk bereikt
bij 5600 tr/min en een enorm
koppel van 500 Nm bij 3000
tr/min. De bestaande
zesversnellingsbak werd op
slechts een paar kleine
onderdelen veranderd. De
koppeling van het
De Porsche 968 Turbo RS vormt de basis voor de
nieuwe GT-Cup motorsport race- autoserie van de
ADAC. De Turbo RS is uiteraard afgeleid van het
produktiemodel, maar beschikt dankzij de
turbocompressor en andere aanpassingen over een
veel hoger vermogen. In een kleine serie zal deze
circuit-uitgave van de 968 ook voor de verkoop
beschikbaar komen. De auto krijgt dan de naam 968
Turbo S mee.
staatsgarage die op eigen
kosten werd gerenoveerd.
Uiteindelijk werd dit bedrijf
aangekocht en de
medewerkers overgenomen.
De trainingen worden in Den
Haag gegeven.
"Mazda was uiteraard
volledig onbekend in het land.
We zijn gaan adverteren en
maakten als eerste automerk
gebruik van televisiereclame.
Ook hebben we de Tjechische
pers met de auto's kennis
laten maken. Het resultaat
was, dat we in de periode
april tot en met december 1991
al 350 auto's verkochten. De
Praagse vestiging kent
dezelfde configuratie als in
Den Haag: dealer en
importeur bij elkaar.
>rsa is zowel
In het seizoen 1993 worden
acht AX-races verreden, zes op
Zandvoort, één keer op Zolder
(16 mei) en natuurlijk een keer
op het Ardennencircuit van
Spa Francorchamps (20 juni).
au: de afge
deeld stan-
in Frankrijk en Spanje
vergelijkbare merkenraces in
de Citroen AX opgezet.
Portugal start in 1994.
Dit schept de mogelijkheid
voor een Europese finale.
Deze wordt op 24 oktober 1993
gehouden op het Circuit Paul
Ricard in Frankrijk.
De Cup-uitvoering van de AX
GTi weegt 710 kg door het
ontbreken van isolatie- en
beledingsmateriaal en
luxueuze zaken als
elektrische raambediening,
centrale vergrendeling,
verstralers en ABS. Het
onderstel en de
versnellingsbak zijn verder
geoptimalisered, terwijl de
motor door een gewijzigd
uitlaatsysteem tot 110 pk is
opgepept.
Praag
Auto Palace-De Binckhorst telt
op dit moment binnen de
totale holding 250
srie. Er is
90 pk, e
iet of zone
in 80 pk. Het pakks
jrprijs van f.1995,-
Aan de buitenkan,
ripperlichten, donk
p de bumpers, eld
ispiegels, design-
i de Avant. Het ints
in hoogte versts
tiische warmt-
i achter, elekmov.
’s Varian'
De Mazda MX5 Sports
Edition is een sportieve
toevoeging in het
leveringsprogramma van
deze tweezits roadster. De
1.6 liter 16-kleppenmotor is
hierbij voorzien van een
vloeistofgekoelde Garrett
T25 turbocompressor met
wastegate en intercooler.
De krachtbron levert door
deze toevoeging 149 pk bij
6500 tr/min en een
belangrijk gestegen koppel
van 185 Nm bij 3500 tr/min.
Even ter vergelijking. De
standaard MX5 is goed voor
135 Nm bij 5500 tr/min. De
toegenomen soeplesse bij
lage toerentallen is direkt
merkbaar in de snelle
acceleratie van 0 tot 100 in
7,2 seconden. Daarnaast is
een top van 210 km/u
mogelijk. Uiteraard voldoet
de MX5 Turbo volledig aan
de strenge EEG-
emissienormen. De
aanpassing beperkte zich
niet tot de motor alleen. De
Sports Edition heeft een
gewijzigd onderstel met
gasgevulde Koni
schokdempers die
individueel af stelbaar zijn.
Door de grotere belasting
van de achterwielen in
verband met het hogere
vermogen zou teveel
overstuur ontstaan. Dit
wordt opgevangen door een
dikkere stabilisatorstang
voor. Door de 205/55 R15
BBS- velgen krijgt de MX5
Sports Edition zijn eigen
uitstraling. De aanpassing
van de standaard MX5 naar
Sports Edition is een
Nederlandse
aangelegenheid. De auto
werd ontwikkeld in nauwe
samenwerking met Hans
van der Beek, die in 1991
Nederlands Kampioen
Groep N werd in een Mazda
RX-7Turbo2. De
aanpassing van motor en
onderstel worden gedaan
door de afdeling Technical
Development van Auto
Palace - de Binckhorst BV,
de Nederlandse Mazda-
importeur. De drie jaar
fabrieksgarantie blijft
hierdoor behouden. De
Mazda MX5 Sports Edition
kost f.77.750,=. De
standaarduitvoering omvat
onder meer elektrisch
bediende ramen en
antenne, Momo-lederen
stuur, oliedrukmeter,
luidsprekers, sports
met geïntegreerde
hoofdsteunen, van
binnenuit te openen
kofferbak en benzineklep
en flankverstevigingen in
de portieren.
Na drie succesvolle seizoenen
troën AX GT-Cup heeft
l^droën Nederland besloten
deze merkencompetitie weer
voor drie jaar voort te zetten.
De auto waarmee zal worden
gereden, is de AX GTi. Op
deze manier krijgt jong talent
i 1 wederom de gelegenheid
betaalbaar zijn of haar
exclusieve Duitse merken als
Horch, Maybach, Audi en
Wanderer. Om echter ook in
de populaire prijsklassen een
auto te kunnen bieden, startte
in 1936 de import van Skoda.
Tijdens de Tweede
Wereldoorlog kwam de import
volledig tot stilstand.
Gelukkig kwamen Saurer en
Skoda redelijk ongeschonden
uit deze periode, zodat vanaf
1947 de import weer van start
ging. Er waren inmiddels
contacten gelegd met IF/
Oostduitse
samenwerkingsverband van
genationaliseerde auto-,
motor-, fiets- en
tractorfabrikanten. De eerste
modellen waren vooroorlogse
DKW's terwijl eind jaren
vijftig de merken Trabant en
Wartburg ontstonden.
Saurer kreeg Auto Pak
Binckhorst ook de
er, twee
tstoelen
een pittige,
;rgelijken. (J
in het toeval
vertegenwoordiging van het
Oostenrijkse Steyr voor zowel
de bedrijfsauto's als
landbouwtractoren. Voorts
assembleerde Auto Palace-De
Binckhorst de zogenaamde
Holland-Saurer en niet te
vergeten de "Binckhorst"
landbouwtractoren, die zelfs
naar Zuid-Amerika werden
geëxporteerd.
Begin jaren zestig ging het
met Auto Palace-De
Binckhorst wat minder. Saurer
was te duur, Steyr liep n
goed en ook de Oostduit
merken kwamen minder in de
belangstelling. Het was in
deze tijd dat de huidige
President dhr. Rolf Lauret
vanwege het plotseling
overlijden van zijn vader op
zeer jonge leeftijd moest
inspringen.
R. Lauret: "In mijn eerste jaar
verkochten we slechts 148
Wartburgs en een handje vol
tractoren. De jaren zestig
waren niet makkelijk en
desondanks namen we toch
de beslissing een showroom
te bouwen. Door deze
expansiedrift wekten we de
aandacht van Mazda,
waarmee we in 1964 voor het
eerst in contact traden".
De stalen zespuntsrolkooi
biedt de bestuurder optimale
veiligheid. Uiteraard hebben
alle auto's een geregelde
driewegkatalysator. Inclusief
BTW en kenteken en de
speciale Cup- onderdelen
wordt de AX circuit-klaar
geleverd voor f.26.500,-.
Importcontract
Veel Japanse merken zochten
in de tweede helft van de
jaren zestig naar een
importeur. "In 1968 kwam
Mazda op ons eerste contact
terug. Nadat ik me een goed
beeld had gevormd van het
merk en haar toekomst, ging
ik drie weken naar Japan en
nam ik één van de beste
beslissingen in mijn leven. In
april 1969 arriveerden de
eerste auto's. We verkochten
er in dat jaar 600. In 1974 was
dat al gestegen tot 12.000
stuks", aldus Lauret.
"Je hebt in strikte zin nooit
zekerheid over je
importcontract, langer dan de
contractduur. Je moet je
binnen de organisatie goed
profileren, een goede omzet
realiseren, de fabriek op juiste
wijze vertegenwoordigen en
natuurlijk een goede
organisatie opbouwen.
Kortom, je moet je gedragen
als een waardig lid van de
Mazda-familie. Daarnaast
speelt ook mee dat ik een van
de eerste Europese Mazda-
importeurs ben en zodoende
een beetje de voorman ben
van de huidige groep
Europese importeurs".
Mazda werkt niet rechtstreeks
met de importeurs, maar via
twee handelshuizen, in
Nederland met Sumitomo.
Toch wordt de invloed van de
fabriek, bijvoorbeeld op de
marketing, steeds groter.
Lauret moet regelmatig
onderhandelen over de prijs
die aan de fabriek voor de
auto's moeten worden
betaald. Hij kan zich hiermee
uren, soms dagen
bezighouden en is zeer
volhardend.
Lauret: "Door de enorme groei
van Mazda in Nederland ben
ik opgestuwd tot president.
Toch wil ik zoveel mogelijk
voeling houden met de markt
en de eindgebruiker".
het einde van de jaen zeventig
waren we immers in Europa
toonaangevend wat betreft
groei en aantallen en dat in
een klein land als Nederland.
□oen We hebben als importeur niet
fabriek a's eni9e taa^ het verkopen
riif van zoveel mogelijk auto's.
We zijn ook een soort
luistervink en rapporteren
maandelijks aan de fabriek
over de totale markt, prijzen
en omzetten van de andere
merken. Japanners zijn heel
precies en je hebt een streepje
voor als je zelf precies bent",
besluit Lauret.
uit een kunststof zitschalen
met leer bekleed.
De wedstrijdversie, de Turbo
RS levert 337 pk en
onderscheidt zich van de
wegversie door alle details
die nodig zijn voor deelname
aan de GT-Cup races. Hiertoe
behoren de roll-bar,
brandblusser, veiligheidstank
en een zespunts
veiligheidsgordel. Ook de
afvering, stuurbekrachtiging,
banden en velgen wijken
verder af. De Porsche 968
Turbo RS voldoet precies aan
de ADAC GT-Cup eis van 4
kilogram wagengewicht
per pk.
Het is opvallend dat het kleine aantal
privé-importeurs wat Nederland nog
uitzondering een lange historie kent,
met dhr. R. Lauret, president van Ai
medewerkers en nog eens 90
in Praag.
Na verschillende malen de
fabriek gewezen te hebben op
het belang van de
Oosteuropese markten, kwam
Lauret op het idee zelf een
importschap voor te bereiden.
"Via ons Skoda-importschap
lagen er al contacten met
Motokov, het voormalige
handelshuis van
Tjechoslowakije, vandaar de
keuze voor dit land. Mazda
was niet direct enthousiast,
maar na het indienen van een
business-plan kon ik in
december 1990 een ploeg
formeren. In april werd de
eerste kantoorruimte gehuurd.
Auto-Palace Praag heeft
alleen Tjechische
medewerkers met aan het
hoofd een voormalig directeur
van Motokov. Hij kent de
markt, spreekt zijn talen, maar
heeft ook ervaring met
Japanse import, vanwege
jarenlang verblijf voor
Motokov in Australië".
De kantoorruimte werd al snel
te klein en het niet aanwezig
zijn van een showroom was
een groot bezwaar. Auto-
Palace kwam terecht in een
deel van een voormalige
Luistervink
In een volgende fase gaan we
de showroom en het magazijn
vergroten. Maar blijvend is
deze situatie niet. Inmiddels
hebben we een terrein van 17
hectare gekocht voor de bouw
van een nieuw importbedrijf.
Het huidige pand wordt dan
helemaal voor het Praagse
dealerschap. Het jaar 1992
hebben we inmiddels met zo'n
3.000 nieuwe auto's
zogenaamde
telt, zonder
We spraken
met dhr. R. Lauret, president van Auto Palace-De
Binckhorst, importeur van Mazda in Nederland.
Ondanks het gevarieerde verleden, lijkt het bedrijf
met dit Japanse merk een goede toekomst te hebben.
In 1907 startte aan de Houtweg
ai Den Haag de firma Auto-
f alace als agent van
I Mercedes. In die begintijd
irerden ook eigen auto's
f geassembleerd. In 1927 werd
de onderneming omgezet tot
NV Auto-Palace 's-
Gravenhage met als directeur
dhr. P.C.M. Lauret, vader van
de huidige generatie. Het
bedrijf beperkte zich in die tijd
Aiet alleen tot de import en
Verkoop van personenauto's.
De Zwitserse Saurer
Vrachtwagens en bussen
kwamen ook via Auto-Palace
jfaet land binnen. Tot in de
jaren vijftig werden bus-
phassis aan de RET geleverd.
Maybach
Toen in 1927 het contact met
Mercedes werd verbroken,
I verwierf Auto Palace de
'vertegenwoordiging van
Carrera-Cup-Wielen
Zeer belangrijk zijn ook de
wijzigingen aan het onderstel.
De auto ligt twintig millimeter
lager en kent een straffe veer-
en dempingskarakteristiek.
Voorts heeft de 968 Turbo S het
geavanceerde remsysteem
met geperforeerde schijven
Onder de naam Design brengt Volkswagen een nieuwe
actiemodel in de Passat- reeks. Deze tijdelijke uitvoering is
gebaseerd op de CL-uitgave en kent zowel de vierdeurs
sedan- als Variant-carrosserie. Er is de keuze uit een 1.8
liter benzinemotor met 75 of 90 pk, een 2 liter benzine van
115 pk, de 1.9 liter diesel met of zonder katalysator (68 en 75
pk) of de 1.6 turbodiesel van 80 pk. Het pakket wordt
aangeboden voor een meerprijs van f. 1995,- op de sedan en
f.2995,- op de Variant. Aan de buitenkant is de Design
voorzien van witte knipperlichten, donkere achterlichten,
zilverkleurige bies op de bumpers, elektrisch verstelbare
en verwarmde buitenspiegels, design-aanduiding en een
zwarte dakrailing op de Avant. Het interieur is bekleed met
Jaquard-stof, heeft een in hoogte verstelbaar stuur, centrale
vergredeling, elektronische warmteregeling, elektrische
ruitbediening voor en achter, elektrisch bediend stalen
schuif-Zkanteldak en in de Variant een bagagenet en
laadruimte- afdekking.
Systems, Citroën
Financiering,
Total en Michelin.
De inmiddels bekende Ladies
Cup zal de komende jaren
eveneens worden voortgezet,
een speciaal klassement voor
snelle dames.
In navolging van de
Nederlandse AX Cup zijn ook
De 4 cilinder 3 liter motor
levert in de bestaande
Porsche 968 al 240 pk, en dat is
het hoogste vermogen wat op
dit moment door een motor
met slechts 4 cilinders wordt
behaald. De nieuwe Turbo-
variant heeft in tegenstelling
tot de ongeblazen versie 2
kleppen per cilinder. KKK
levert de uitlaatgasturbo.
van de 911 Turbo S. De
wegversie krijgt de driedelige
Carrera-Cup- wielen met voor
235/40 ZR 18 en achter 265/35
ZR 18 banden.
Uiterlijk brengt de Turbo S ook
het nodige spektakel met
mee. De auto is onder ar
herkenbaar aan de twe«
kleine openingen in de
motorkap, een smalle
spoilerrand onder de
voorbumper en de 10 graden
verstelbare achterspoiler. Om
gewicht de sparen zijn zaken
als elektrische portierruiten,
centrale vergrendeling en
achterzittingen achterwege
gelaten. De stoelen bestaan
BB-PW 221