'Sfe 3© È©fflü3 ih©& 3© ©©ID stes©ïpg© W©ï Circuit-uitgave Porsche 968 AX GTi nu in Cup-versie kV. MAZDA MX5 Opgepepte VW Passat Interview R.B.P. Lauret (Auto Palace-De Binckhorst) Design *00,- Rijnlease ZV-89-SJ uari 1993 -pagina 8 ÓETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 11 februari 1993 - pagina 9 JJ m op le jzen May! Toen ii Corsa. de Corsa er en schouders eakersysteem zoemer voor ssers voor en men uit ver- carrosserie- 65/65 R14’- en een soepel Na< Citi Citi en. Prijs- en specifica- V omvat ■KOMST I I I I id: de garage dsbeurten. te verstelbare toerenteller, verheugd te :n Corsa. Nu iering, welke Maar daarbij m Trabant en Naast lace-De ■A, het miet itse TELEFOON 04255-3944 FAX 04255-4020 - HILVARENBEEK een Palo deel xlace-De si open '~t de fc bedrijf i ook een xxuret. J ook iet zich rndere twee 1992 Is nieuw. De litsende es kost deze /an de veilig- afgesloten, waarmee we hoog in de verkoopranglijsten staan genoteerd." Wat Lauret betreft is de toekomst van Auto Pala< Binckhorst nog geheel u "Het is mogelijk dat een aandeel in het b neemt. Maar er is c derde generatie Lc Wellicht dat gekozen wordt voor interim- management. In ieder geval moeten we de fabriek tevreden houden, dat is van groot belang. Auto Palace-De Binckhorst heeft veel goodwill opgebouwd. Tot sperdifferentieel is aan het hogere motorvermogen de 968 Turbo S maar liefst 70 kg minder dan de bestaande 968. De auto heeft vijf seconden nodig om de 100 km/u te behalen en kent een topsnelheid van 280 km/u. sportieve gedrag te tonen. In totaal zullen er weer zo'n dertig bont gekleurde AX-jes op de circuits verschijnen. Als hoofdsponsor treedt het Automatiseringsbedrijf AP! uit Zoetermeer aan, een bedrijf dat als team al eerder in de AX Cup actief was. Medesponsors zijn Philips Car terwijl de auto ook is voorzien van een laadluchtkoeler. Hierdoor wordt het forse vermogen van 305 pk bereikt bij 5600 tr/min en een enorm koppel van 500 Nm bij 3000 tr/min. De bestaande zesversnellingsbak werd op slechts een paar kleine onderdelen veranderd. De koppeling van het De Porsche 968 Turbo RS vormt de basis voor de nieuwe GT-Cup motorsport race- autoserie van de ADAC. De Turbo RS is uiteraard afgeleid van het produktiemodel, maar beschikt dankzij de turbocompressor en andere aanpassingen over een veel hoger vermogen. In een kleine serie zal deze circuit-uitgave van de 968 ook voor de verkoop beschikbaar komen. De auto krijgt dan de naam 968 Turbo S mee. staatsgarage die op eigen kosten werd gerenoveerd. Uiteindelijk werd dit bedrijf aangekocht en de medewerkers overgenomen. De trainingen worden in Den Haag gegeven. "Mazda was uiteraard volledig onbekend in het land. We zijn gaan adverteren en maakten als eerste automerk gebruik van televisiereclame. Ook hebben we de Tjechische pers met de auto's kennis laten maken. Het resultaat was, dat we in de periode april tot en met december 1991 al 350 auto's verkochten. De Praagse vestiging kent dezelfde configuratie als in Den Haag: dealer en importeur bij elkaar. >rsa is zowel In het seizoen 1993 worden acht AX-races verreden, zes op Zandvoort, één keer op Zolder (16 mei) en natuurlijk een keer op het Ardennencircuit van Spa Francorchamps (20 juni). au: de afge deeld stan- in Frankrijk en Spanje vergelijkbare merkenraces in de Citroen AX opgezet. Portugal start in 1994. Dit schept de mogelijkheid voor een Europese finale. Deze wordt op 24 oktober 1993 gehouden op het Circuit Paul Ricard in Frankrijk. De Cup-uitvoering van de AX GTi weegt 710 kg door het ontbreken van isolatie- en beledingsmateriaal en luxueuze zaken als elektrische raambediening, centrale vergrendeling, verstralers en ABS. Het onderstel en de versnellingsbak zijn verder geoptimalisered, terwijl de motor door een gewijzigd uitlaatsysteem tot 110 pk is opgepept. Praag Auto Palace-De Binckhorst telt op dit moment binnen de totale holding 250 srie. Er is 90 pk, e iet of zone in 80 pk. Het pakks jrprijs van f.1995,- Aan de buitenkan, ripperlichten, donk p de bumpers, eld ispiegels, design- i de Avant. Het ints in hoogte versts tiische warmt- i achter, elekmov. ’s Varian' De Mazda MX5 Sports Edition is een sportieve toevoeging in het leveringsprogramma van deze tweezits roadster. De 1.6 liter 16-kleppenmotor is hierbij voorzien van een vloeistofgekoelde Garrett T25 turbocompressor met wastegate en intercooler. De krachtbron levert door deze toevoeging 149 pk bij 6500 tr/min en een belangrijk gestegen koppel van 185 Nm bij 3500 tr/min. Even ter vergelijking. De standaard MX5 is goed voor 135 Nm bij 5500 tr/min. De toegenomen soeplesse bij lage toerentallen is direkt merkbaar in de snelle acceleratie van 0 tot 100 in 7,2 seconden. Daarnaast is een top van 210 km/u mogelijk. Uiteraard voldoet de MX5 Turbo volledig aan de strenge EEG- emissienormen. De aanpassing beperkte zich niet tot de motor alleen. De Sports Edition heeft een gewijzigd onderstel met gasgevulde Koni schokdempers die individueel af stelbaar zijn. Door de grotere belasting van de achterwielen in verband met het hogere vermogen zou teveel overstuur ontstaan. Dit wordt opgevangen door een dikkere stabilisatorstang voor. Door de 205/55 R15 BBS- velgen krijgt de MX5 Sports Edition zijn eigen uitstraling. De aanpassing van de standaard MX5 naar Sports Edition is een Nederlandse aangelegenheid. De auto werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met Hans van der Beek, die in 1991 Nederlands Kampioen Groep N werd in een Mazda RX-7Turbo2. De aanpassing van motor en onderstel worden gedaan door de afdeling Technical Development van Auto Palace - de Binckhorst BV, de Nederlandse Mazda- importeur. De drie jaar fabrieksgarantie blijft hierdoor behouden. De Mazda MX5 Sports Edition kost f.77.750,=. De standaarduitvoering omvat onder meer elektrisch bediende ramen en antenne, Momo-lederen stuur, oliedrukmeter, luidsprekers, sports met geïntegreerde hoofdsteunen, van binnenuit te openen kofferbak en benzineklep en flankverstevigingen in de portieren. Na drie succesvolle seizoenen troën AX GT-Cup heeft l^droën Nederland besloten deze merkencompetitie weer voor drie jaar voort te zetten. De auto waarmee zal worden gereden, is de AX GTi. Op deze manier krijgt jong talent i 1 wederom de gelegenheid betaalbaar zijn of haar exclusieve Duitse merken als Horch, Maybach, Audi en Wanderer. Om echter ook in de populaire prijsklassen een auto te kunnen bieden, startte in 1936 de import van Skoda. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kwam de import volledig tot stilstand. Gelukkig kwamen Saurer en Skoda redelijk ongeschonden uit deze periode, zodat vanaf 1947 de import weer van start ging. Er waren inmiddels contacten gelegd met IF/ Oostduitse samenwerkingsverband van genationaliseerde auto-, motor-, fiets- en tractorfabrikanten. De eerste modellen waren vooroorlogse DKW's terwijl eind jaren vijftig de merken Trabant en Wartburg ontstonden. Saurer kreeg Auto Pak Binckhorst ook de er, twee tstoelen een pittige, ;rgelijken. (J in het toeval vertegenwoordiging van het Oostenrijkse Steyr voor zowel de bedrijfsauto's als landbouwtractoren. Voorts assembleerde Auto Palace-De Binckhorst de zogenaamde Holland-Saurer en niet te vergeten de "Binckhorst" landbouwtractoren, die zelfs naar Zuid-Amerika werden geëxporteerd. Begin jaren zestig ging het met Auto Palace-De Binckhorst wat minder. Saurer was te duur, Steyr liep n goed en ook de Oostduit merken kwamen minder in de belangstelling. Het was in deze tijd dat de huidige President dhr. Rolf Lauret vanwege het plotseling overlijden van zijn vader op zeer jonge leeftijd moest inspringen. R. Lauret: "In mijn eerste jaar verkochten we slechts 148 Wartburgs en een handje vol tractoren. De jaren zestig waren niet makkelijk en desondanks namen we toch de beslissing een showroom te bouwen. Door deze expansiedrift wekten we de aandacht van Mazda, waarmee we in 1964 voor het eerst in contact traden". De stalen zespuntsrolkooi biedt de bestuurder optimale veiligheid. Uiteraard hebben alle auto's een geregelde driewegkatalysator. Inclusief BTW en kenteken en de speciale Cup- onderdelen wordt de AX circuit-klaar geleverd voor f.26.500,-. Importcontract Veel Japanse merken zochten in de tweede helft van de jaren zestig naar een importeur. "In 1968 kwam Mazda op ons eerste contact terug. Nadat ik me een goed beeld had gevormd van het merk en haar toekomst, ging ik drie weken naar Japan en nam ik één van de beste beslissingen in mijn leven. In april 1969 arriveerden de eerste auto's. We verkochten er in dat jaar 600. In 1974 was dat al gestegen tot 12.000 stuks", aldus Lauret. "Je hebt in strikte zin nooit zekerheid over je importcontract, langer dan de contractduur. Je moet je binnen de organisatie goed profileren, een goede omzet realiseren, de fabriek op juiste wijze vertegenwoordigen en natuurlijk een goede organisatie opbouwen. Kortom, je moet je gedragen als een waardig lid van de Mazda-familie. Daarnaast speelt ook mee dat ik een van de eerste Europese Mazda- importeurs ben en zodoende een beetje de voorman ben van de huidige groep Europese importeurs". Mazda werkt niet rechtstreeks met de importeurs, maar via twee handelshuizen, in Nederland met Sumitomo. Toch wordt de invloed van de fabriek, bijvoorbeeld op de marketing, steeds groter. Lauret moet regelmatig onderhandelen over de prijs die aan de fabriek voor de auto's moeten worden betaald. Hij kan zich hiermee uren, soms dagen bezighouden en is zeer volhardend. Lauret: "Door de enorme groei van Mazda in Nederland ben ik opgestuwd tot president. Toch wil ik zoveel mogelijk voeling houden met de markt en de eindgebruiker". het einde van de jaen zeventig waren we immers in Europa toonaangevend wat betreft groei en aantallen en dat in een klein land als Nederland. □oen We hebben als importeur niet fabriek a's eni9e taa^ het verkopen riif van zoveel mogelijk auto's. We zijn ook een soort luistervink en rapporteren maandelijks aan de fabriek over de totale markt, prijzen en omzetten van de andere merken. Japanners zijn heel precies en je hebt een streepje voor als je zelf precies bent", besluit Lauret. uit een kunststof zitschalen met leer bekleed. De wedstrijdversie, de Turbo RS levert 337 pk en onderscheidt zich van de wegversie door alle details die nodig zijn voor deelname aan de GT-Cup races. Hiertoe behoren de roll-bar, brandblusser, veiligheidstank en een zespunts veiligheidsgordel. Ook de afvering, stuurbekrachtiging, banden en velgen wijken verder af. De Porsche 968 Turbo RS voldoet precies aan de ADAC GT-Cup eis van 4 kilogram wagengewicht per pk. Het is opvallend dat het kleine aantal privé-importeurs wat Nederland nog uitzondering een lange historie kent, met dhr. R. Lauret, president van Ai medewerkers en nog eens 90 in Praag. Na verschillende malen de fabriek gewezen te hebben op het belang van de Oosteuropese markten, kwam Lauret op het idee zelf een importschap voor te bereiden. "Via ons Skoda-importschap lagen er al contacten met Motokov, het voormalige handelshuis van Tjechoslowakije, vandaar de keuze voor dit land. Mazda was niet direct enthousiast, maar na het indienen van een business-plan kon ik in december 1990 een ploeg formeren. In april werd de eerste kantoorruimte gehuurd. Auto-Palace Praag heeft alleen Tjechische medewerkers met aan het hoofd een voormalig directeur van Motokov. Hij kent de markt, spreekt zijn talen, maar heeft ook ervaring met Japanse import, vanwege jarenlang verblijf voor Motokov in Australië". De kantoorruimte werd al snel te klein en het niet aanwezig zijn van een showroom was een groot bezwaar. Auto- Palace kwam terecht in een deel van een voormalige Luistervink In een volgende fase gaan we de showroom en het magazijn vergroten. Maar blijvend is deze situatie niet. Inmiddels hebben we een terrein van 17 hectare gekocht voor de bouw van een nieuw importbedrijf. Het huidige pand wordt dan helemaal voor het Praagse dealerschap. Het jaar 1992 hebben we inmiddels met zo'n 3.000 nieuwe auto's zogenaamde telt, zonder We spraken met dhr. R. Lauret, president van Auto Palace-De Binckhorst, importeur van Mazda in Nederland. Ondanks het gevarieerde verleden, lijkt het bedrijf met dit Japanse merk een goede toekomst te hebben. In 1907 startte aan de Houtweg ai Den Haag de firma Auto- f alace als agent van I Mercedes. In die begintijd irerden ook eigen auto's f geassembleerd. In 1927 werd de onderneming omgezet tot NV Auto-Palace 's- Gravenhage met als directeur dhr. P.C.M. Lauret, vader van de huidige generatie. Het bedrijf beperkte zich in die tijd Aiet alleen tot de import en Verkoop van personenauto's. De Zwitserse Saurer Vrachtwagens en bussen kwamen ook via Auto-Palace jfaet land binnen. Tot in de jaren vijftig werden bus- phassis aan de RET geleverd. Maybach Toen in 1927 het contact met Mercedes werd verbroken, I verwierf Auto Palace de 'vertegenwoordiging van Carrera-Cup-Wielen Zeer belangrijk zijn ook de wijzigingen aan het onderstel. De auto ligt twintig millimeter lager en kent een straffe veer- en dempingskarakteristiek. Voorts heeft de 968 Turbo S het geavanceerde remsysteem met geperforeerde schijven Onder de naam Design brengt Volkswagen een nieuwe actiemodel in de Passat- reeks. Deze tijdelijke uitvoering is gebaseerd op de CL-uitgave en kent zowel de vierdeurs sedan- als Variant-carrosserie. Er is de keuze uit een 1.8 liter benzinemotor met 75 of 90 pk, een 2 liter benzine van 115 pk, de 1.9 liter diesel met of zonder katalysator (68 en 75 pk) of de 1.6 turbodiesel van 80 pk. Het pakket wordt aangeboden voor een meerprijs van f. 1995,- op de sedan en f.2995,- op de Variant. Aan de buitenkant is de Design voorzien van witte knipperlichten, donkere achterlichten, zilverkleurige bies op de bumpers, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, design-aanduiding en een zwarte dakrailing op de Avant. Het interieur is bekleed met Jaquard-stof, heeft een in hoogte verstelbaar stuur, centrale vergredeling, elektronische warmteregeling, elektrische ruitbediening voor en achter, elektrisch bediend stalen schuif-Zkanteldak en in de Variant een bagagenet en laadruimte- afdekking. Systems, Citroën Financiering, Total en Michelin. De inmiddels bekende Ladies Cup zal de komende jaren eveneens worden voortgezet, een speciaal klassement voor snelle dames. In navolging van de Nederlandse AX Cup zijn ook De 4 cilinder 3 liter motor levert in de bestaande Porsche 968 al 240 pk, en dat is het hoogste vermogen wat op dit moment door een motor met slechts 4 cilinders wordt behaald. De nieuwe Turbo- variant heeft in tegenstelling tot de ongeblazen versie 2 kleppen per cilinder. KKK levert de uitlaatgasturbo. van de 911 Turbo S. De wegversie krijgt de driedelige Carrera-Cup- wielen met voor 235/40 ZR 18 en achter 265/35 ZR 18 banden. Uiterlijk brengt de Turbo S ook het nodige spektakel met mee. De auto is onder ar herkenbaar aan de twe« kleine openingen in de motorkap, een smalle spoilerrand onder de voorbumper en de 10 graden verstelbare achterspoiler. Om gewicht de sparen zijn zaken als elektrische portierruiten, centrale vergrendeling en achterzittingen achterwege gelaten. De stoelen bestaan BB-PW 221

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 27