o
Kleine bolleboos
Dé oplossing of utopie
Autotelefoons, een constante ontwikkeling
Iers
t!
Sportieve Saab 900 GT
Ferrari Mythos bij Autoselect
>NS
L
T
l
950
ER
Uw SAAB-dealer
.7.
1ST
sten
TUID/SoSTbv
’AS
SUR
1991
uari 1993 - pagina 6
DE AUTOMAAT - Donderdag 11 februari 1993 - pagina?
DETILBURGSE KOERIER
N
ir
Al in
•met.
net.
'antr.
•met.
•met.
blauw
19,5
■met.
fvoor i
de
:of
hier
en.
.1990
in
der
iet 6
jhtmetalen
ruis.
meest
WEEK
nat.
rac
/pri.
rd - Reparatie
GARANTIE
ONS
jaar
larantie
LBURG
>341
Auto’s
g. 013-682001
JWE AUTO'S
iNTIE
.1991
.1990
.1988
.1986
.1985
met.
rod
iet.
GTS
1989
iNTRUM
ILBVRG
r8 - Tilburg
34355
keurings-
bedrijf
APK
Lid
BOVAG
AUTO
Vok
veri
dezr
een ziel
Een Eui
Autobedrijf
^^Automobielbedrqf Tilburg
1987
1988
1989
1986
...1985
1988
1985
1987
1990
1989
1985
1985
1988
1986
.1988
...1987
1983
1988
1986
1987
1985
1983
1988
1988
1987
1983
1990
1989
1988
1991
1991
1990
1988
1988
09/1992
1990
1990
1989/1990
1987
1990
Verkeer
over de
niet anders
en de
illaties
zen
ande
vijfbak
alen
is uitsluitend
rkrijgbaar en
a wordt
r. De
dat geei
een knif
controle
ast
;ATF-3
ind.
veel duidel
zwakker bn
remlichten. Het knipperen van
het mistlicht duurt zolang als
iet Tempee’ 1
ngetrapt, i
ian 8 seconden. Volc
enker komt deze
ailing van de
tijd"
VTIONALE
LÜTO
De autotelefoon is inmiddels een vertrouwd deel I
van de uitrusting van onze moderne auto geworden. ®PrejEe
Tussen de 100.000 en 150.000 mensen maken er kiZzen
dagelijks gebruik van en ervaren het gemak om
waar dan ook in Nederland te kunnen
communiceren met de wereld. De mobiele telefonie
staat echter niet stil. Nieuwe technieken staan in het
vooruitzicht, terwijl de huidige systemen steeds
goedkoper worden.
De Saab 900 GT is
als driedeurs ver!
kost f.82.950,=.
een'
uit a
mogelijkheid is
bekende 1.4 lik
Het is eigenlijk fout om nog te
spreken van autotelefoons.
Z Is meer gebruikers
kiezen voor een volledig
portable installatie die ook
de caravan, op de boot en
tijdens een pick-nick in de
openlucht kunnen worden
gebruikt. We hebben het
eigenlijk alleen nog maar
over een autotelefoon als het
een in de auto ingebouwde
installatie betreft.
twaalfcilinder motor met vier
bovenliggende nokkenassen
en 48 kleppen levert 390 pk.
Wie tijdens de Rai abonnee
adaal wordt
maar nooit langer
Igensde
b tijd uit de
Al in april zal Opel haar huidige Corsa-serie
volledig vervangen door een geheel nieuwe auto,
die echter de naam van zijn voorganger behoud.
Opel volgt met de nieuweling de lijn van de Astra:
een bolle carrosserievorm, grotere wielbasis en
toegenomen spoorbreedte. Hierdoor is de Corsa
enorm ruim geworden. Maar motorisch valt Opel
terug op een reeks bekende aggregaten.
Op basis van de Saab 900
turbo 16S is een tijdelijke GT-
uitgave gemaakt die alleen in
de kleur zwart te koop is, maar
verder voorzien is van alle
denkbare opties. De 185 pk
motor zorgt voor een top van
220 km/u. Dit hoge vermogen
is verkregen door het
toepassen van een aangepast
motormanagementsysteem.
Het maximale koppel van 273
Nm is bij 2800 tr/min
beschikbaar. Via de
handgeschakelde vi
worden de voorwiek
aangedreven.
Het sprintje van 0 tot 100 km/u
duurt niet langer dan 8,7
seconden. Net als alle Saabs
heeft de GT standaard ABS,
Vierbak
Het motorenprogramma start
met de 1.2 liter van 45 pk bij
5000 tr/min. Een bekende
krachtbron die echter nu al
voldoet aan de milieu-eisen
van 1996. Vlot is de Corsa 1.2
echter niet met een top van 145
km/u en een langdurige
acceleratie van 0 tot 100 in
seconden. Bovendien is de
basisversie nog voorzien van
n vierbak en dat is toch echt
de tijd. De tweede
lijkheid is de eveneens
ter met een zeer
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoon 013-321405
oorraad»
Bouwj.
1990
1991
1991
1988
1987 iim
1988
1987
1986 nu/
1985 m
1991
™//H/
Hands-free
Wat betreft ontvangst en
bedieningsgemak steken
vast gemonteerde installa
met kop en schouders bov«
de rest uit. Er zijn uitsteker
handsfree sets verkrijgbaar,
waardoor het telefoneren
onderweg ook veel veiliger is.
Met een blik op het verkeer
kan toch rustig getelefoneerd
worden, zonder een hand kwijt
te zijn om de hoorn vast te
houden. De meeste portable
installaties kennen een
wordt van AutoSelect krijgt
als aandenken een
gedetailleerd schaalmodel
van de Mythos mee naar hui
Aanschafprijzen
Sinds kort is het mogelijk de
Nederlandse autotelefoon ook
in deze landen te gebruiken.
Achteroverleunend op een
terras langs de piste kan er
even naar huis gebeld
worden. De PTT heeft hierover
duidelijke folders
beschikbaar.
Portable telefonie
steeds goedkoper,
aanschafprijzen van de
apparatuur zakken nog
steeds. Vanaf zo'n f.1.500,=
exclusief BTW kan men al een
autotelefoon aanschaffen. Op
dit moment kost een gesprek
per minuut 90 cent en na 18.00
uur en in het weekend 60 cent.
Ook deze bedragen zullen de
komende tijd nog wel lager
worden.
En dan de toekomst, die ATF-4
gaat heten. Waarschijnlijk
aring' van de
rnmissie
ui achten het Ministerie van
rkeer en Waterstaat en de
arlo's vinding mee.
Het was voor het eerst in de
geschiedens dat de R.D.W.
een dergelijke vinding van
een particulier op deze
vergadering voordroeg.
Voordat Gerlo met zijn
mistlicht naar buiten trad,
werden vele instanties
geraadpleegd: RDW, WN,
Ministerie, officier van
Justitie, AVD, doctoren en een
reeks automobilisten, die een
enquêteformulier invulden
over het gebruik van het
mitsachterlicht. Toch lijkt
deze nuttige vinding nu op
een dood spoor te staan.
Overheden staan niet bekend
arop om hun snelle beslissingen en
rende het wettelijk invoeren van het
knipperend mistachterlicht
kan nog jaren op zich
e dat wachten. Gerlo heeft dat
ak het geduld niet en wil desnoods
een proefproces riskeren en
zijn vinding gewoon op de
markt brengen. Bij markt
introductie zou de voorziening
voor enkele tientjes geleverd
kunnen worden.
achterspoiler, lederen
bekleding met wollen
inlegstukken en met leer
bekleed stuur en pookknop.
de bediening van verwarming
en ventilatie, de ruimte voor
de radio en een asbak.
Helemaal bovenin zit een
display met digitaal klokje en
de uitlezing voor de radio
frequentie. Vooral in de vrolijk
aangeklede Corsa Joy doet het
geheel sterk denken aan de
Renault Twingo.
Veiligheid is bij Opel sinds de
introductie van de Astra een
hoofditem, zo ook bij de
nieuwe Corsa. Als
vanzelfsprekend is de kleinste
Opel voorzien van
gordelspanners,
beschermingsbalken in de
portieren en anti-
duikprofielen in de stoelen.
Tegen meerprijs is bovendien
ABS en een airbag leverbaar.
Opel belooft in haar eerste
informatie dat de prijzen niet
veel hoger zullen liggen, dan
van het huidige model.
De uitrustingsniveaus
luisteren naar de namen
Swing, City, Joy, GLS fen GSi.
Half maart zullen we op de
weg met de nieuwe Corsa
gaan kennismaken en vok
meer informatie.
meegespoten bumpers,
spoiler op de achterklep,
skirts, lichtmetalen velgen en
de in de voorbumper
opgenomen mistlampen.
Opel vergeet met de Corsa
ook niet de veelrijders en
biedt net als bij de voorganger
twee diesel van Isuzu-origine.
De ongeblazen 1.5 liter is goed
voor 50 pk, terwijl de
turbodiesel-uitgave 67 pk uit
het vooronder toegediend
krijgt.
Klein kastje
Een betere remsignalering bij
zeer dichte mist, zou veel
zware ongevallen kunnen
voorkomen of in ieder geval
i verkleinen. Dhr.
ipen a/d IJssel
ets gevonden,
een
Veiligheid
Het onderstel bedient zich
voor van McPherson
veerpoten, terwijl achter een
torsie-as is gemonteerd, een
bruikelijke oplossing bij dit
lörmaat auto's.
Het interieur heeft veel
aandacht gekregen bij de
ontwikkeling van de nieuwe
Corsa. De binnenruimte is fors
toegenomen, een punt waarop
de eerste generatie inmiddels
bij de concurrentie achterliep.
Het instrumentarium is te
vinden onder een ronde
overkapping direct achter het
stuur. In de console vinden we
oplaadmogelijkheid via de
sigarette-aansteker van de
auto.
De goede kwaliteit van
ontvangst van een telefoon
valt of staat met de capaciteit
van de accu en in dat kader
zal het snel duidelijk zijn dat
wat oudere, zware apparatuur
helemaal niet zo slecht uit de
bus komt, totdat men er mee
moet gaan slepen. Steeds
meer zien we om ons heen de
pocket-phones die in een
binnenzak passen. Deze
apparatuur zendt met 1
terwijl grotere en wat miuu.
handelbare exemplaren me
Watt kunnen zenden.
Er bestaan in Nederland op dit
moment drie
autotelefoonnetten. ATF-1 is
de oudste en heeft een bereik
door ongeveer heel Europa.
Het net werkt met een klein
aantal zenders met een zeer
groot bereik. ATF-2 is te
gebruiken in de Benelux en de
grensgebieden. Het mees
gebruikte telefoonnet is l
uitsluitend voor Nederlai
Dit net werkt met een groot
aantal kleine zenders met een
klein bereik. Vandaar dat in
landelijk gebied de ontvangst
vaak slechter is dan in de
buurt van een stad. Het
systeem van ATF-3 wordt ook
gebruikt in de Scandinavische
landen en Zwitserland.
de kans erop
Gerlo uit Krimi
heeft hierop iet
Wordt er met
ingeschakelde mistlamp
geremd, dan gaat de
mistlamp direct knipperen.
Dit is een duidelijk zichtbare
waarschuwing voor het
achteropkomende verkeer,
rijden is bij de wet verboden.
Dood spoor
Ook het TNO en Veilig
Nederland bogen zich c
vinding en konden
dan positief zijn.
Dhr. Gerlo is ervan overtuigd
dat het knipperende mistlicht
een veel betere oplossing is
dan de dure mistsignalering
bij Breda. "Een rood
knipperend licht wijst op een
gevaar. Denk maar aan de
rode lichten bij een
spoorwegovergang, een
internationaal erkent
signaal".
Gerlo beperkte zich niet
alleen tot Nederland. Het
Belgische Ministerie van
w Verkeer en Infrastructuur
het rempedaal wordt reageerde zeer positief, maar
ingetrapt, maar nooit langer wees op een goedkeuring
dan 8 seconden. Volgens de nodig om een dergelijke
bedenker komt deze tijd uit de vinding in België wettelijk toe
optelling van de te laten. Maar ook op
schrikseconde, de remweg en Europees niveau werd
een korte extra tijd wanneer belangstelling getoond. Op de
men als laatste in een file zogenaamde
rijdt. Er is zelfs onderzocht of 'Lichtvergaderir
mensen die aan een Europese Comm
epileptische ziekte lijden, hier brachten het Mi]
geen hinder van ondervinden. Verkeer en
Het systeem maakt gebruik R.D.W. Ger
van de in de auto aanwezige
verlichting. Er hoeft slechts
een klein kastje gemonteerd
te worden, wat ervoor zorgt
dat het mistlicht gaat
knipperen bij remmen. Dhr.
Gerlo introduceerde zijn
vinding ook voor het
Ministerie van Verkeer en
Waterstaat en de Rijksdienst
voor het Wegverkeer (R.D.W.).
Het enthousiasme was groot,
net als bij de heren van de
Algemene Verkeerdienst uit
Driebergen. Zo'n 90% van de
medewerkers is voorstander.
Maar Gerlo ging verder. Een
officier van Justitie werd
ingeschakeld om de wet erop
na te pluizen. Het knipperenc..
mistlicht voldoet volgens de
officier aan de wet. De politie
opperde daarbij het idee 1
tijdens het knipperen ooi
controlelampje op het
dashboard zou moeten
meeknipperen. Technisch is
en probleem, maar juist
lipperend
lelampje tijdens het
bescheiden 60 pk bij 5200
tr/min. De prestaties klinken
hier wat beter met 155 km/u en
15 seconden voor het bekende gebr
sprintje. Wel nieuw is een 1.6 form
liter 16-klepper voor de meest
sportieve Corsa, de GSi. Door
de montage van een nieuwe
cilinderkop met 4 kleppen per
zuiger werd het vermogen
opgevijzeld tot 109 pk en
daarmee komt de kleine
Corsa vlot vooruit: 195 km/u, 0-
100 in 9,5 seconden. Overigens
is de GSi uiterlijk duidelijk te
herkennen aan de
Jaarlijks zijn er in het verkeer weer vele doden en
zwaar gewonden te betreuren bij dichte tot zeer
dichte mist. Er zijn in Nederland zelfs bepaalde
gebieden aan te wijzen waar plotseling optredende
mist vaker voorkomt, dan in de rest van het land.
Igt er Alle ideëen om zware ongevallen in de toekomst te
voorkomen, zijn natuurlijk van harte welkom. Zowel
het ministerie van Verkeer Waterstaat, de Politie,
RDW en zelfs de EG juichen nieuwe vindingen die
daadwerkelijk een bijdrage kunnen leveren toe,
maar helaas blijkt in de praktijk het enthousiasme
van de overheden hierbij op te houden. Het relaas
over het knipperende mistachterlicht!
De meeste auto's in ons land
zijn inmiddels voorzien van
één of twee mistachterlichten.
Igensde
rkeerswetgeving mogen
ze ingeschakeld worden bij
- -:cht minder dan 50 meter.
Europese regelgeving
bestaat er niet. Zo mogen onze
zuiderburen al vanaf 100
meter zicht en minder hun fel
rode licht voeren. Het
mistachterlicht is uitstekend
zichtbaar, ook bij dichte mist.
Er is echter ook een groot
nadeel. In mistgebieden
neigen automobilisten elkaar
op het mistachterlicht te
volgen. Daar is weinig
verkeerd aan, zolang de
voorste auto blijft rijden. Gaat
deze auto door welke
omstandigheden dan ook
plotseling fors op de rem, dan
merkt de achterligger dit te
laat, omdat de remlichten
minder fel branden dan het
mistachterlicht. Een ongeval
waarbij veel auto's betrokken
zijn, is dan meestal het
gevolg.
Op de Autorai zijn niet alleen
stands te vinden van de
bekende automerken. Zo is
Neerlands enige glossy
Automagazine AutoSelect
zeer prominent
aanwezig met
één van de
mooiste en meest
opzienbarende
ontwerpen van
Pininfarina, de
Ferrari Mythos.
Normaal worden
dit soort
exclusieve
ontwerpen een
keer of twee op
tentoonstellingen
getoond en
verdwijnen dan
in de
vergetelheid. De
Mythos kwam in
1989 tot stand en
is gebaseerd op
de Ferrari
TestaRossa. De
vlakke
zullen hiervoor in 1994 de
eerste apparaten op de markt
gebracht worden. ATF-4 werkt
volledig digitaal en via
satelieten. Hierdoor kan men
via het ATF-4-net over de hele
wereld bellen en dat is
natuurlijk ideaal.
Of men nu in Tokyo, New York,
Sydney of Parijs is, altijd is
men bereikbaar en kan men
communiceren.
Het is gemakkelijk te
voorspellen dat de eerste
apparatuur erg duur zal zijn.
Watt, maar omdat de PTT niet meer
linder de monopolie-positie heeft op
dit gebied zullen andere
aanbieders voor een snel
dalende prijs zorgen.
De Corsa meet 3,73 bij 1,61
meter en is verkrijgbaar met
een drie- of vijfdeurs
carrosserie.
Vooral de daklijn is erg
afgerond van vorm. De
motorkap is als het ware om
de koplampen heen gevormd.
De achterlichten zijn smal en
hoog, waardoor een forse
opening voor de achterklep
ontstaat, die volledig tot op de
bumper opengaat.
De nieuwe Corsa ziet er
absoluut modem uit, zodat
Opel weer jaren vooruit kan.
maar ook verlaagde vering,
brede banden en
tweekleurige lichtmetalen
Aero-velgen.
De uitrusting is zeer compleet
met airbag, airconditioning,
elektrisch bediende ramen en
spiegels, skirtset, voor- en
k CORSA