o Kleine bolleboos Dé oplossing of utopie Autotelefoons, een constante ontwikkeling Iers t! Sportieve Saab 900 GT Ferrari Mythos bij Autoselect >NS L T l 950 ER Uw SAAB-dealer .7. 1ST sten TUID/SoSTbv ’AS SUR 1991 uari 1993 - pagina 6 DE AUTOMAAT - Donderdag 11 februari 1993 - pagina? DETILBURGSE KOERIER N ir Al in •met. net. 'antr. •met. •met. blauw 19,5 ■met. fvoor i de :of hier en. .1990 in der iet 6 jhtmetalen ruis. meest WEEK nat. rac /pri. rd - Reparatie GARANTIE ONS jaar larantie LBURG >341 Auto’s g. 013-682001 JWE AUTO'S iNTIE .1991 .1990 .1988 .1986 .1985 met. rod iet. GTS 1989 iNTRUM ILBVRG r8 - Tilburg 34355 keurings- bedrijf APK Lid BOVAG AUTO Vok veri dezr een ziel Een Eui Autobedrijf ^^Automobielbedrqf Tilburg 1987 1988 1989 1986 ...1985 1988 1985 1987 1990 1989 1985 1985 1988 1986 .1988 ...1987 1983 1988 1986 1987 1985 1983 1988 1988 1987 1983 1990 1989 1988 1991 1991 1990 1988 1988 09/1992 1990 1990 1989/1990 1987 1990 Verkeer over de niet anders en de illaties zen ande vijfbak alen is uitsluitend rkrijgbaar en a wordt r. De dat geei een knif controle ast ;ATF-3 ind. veel duidel zwakker bn remlichten. Het knipperen van het mistlicht duurt zolang als iet Tempee’ 1 ngetrapt, i ian 8 seconden. Volc enker komt deze ailing van de tijd" VTIONALE LÜTO De autotelefoon is inmiddels een vertrouwd deel I van de uitrusting van onze moderne auto geworden. ®PrejEe Tussen de 100.000 en 150.000 mensen maken er kiZzen dagelijks gebruik van en ervaren het gemak om waar dan ook in Nederland te kunnen communiceren met de wereld. De mobiele telefonie staat echter niet stil. Nieuwe technieken staan in het vooruitzicht, terwijl de huidige systemen steeds goedkoper worden. De Saab 900 GT is als driedeurs ver! kost f.82.950,=. een' uit a mogelijkheid is bekende 1.4 lik Het is eigenlijk fout om nog te spreken van autotelefoons. Z Is meer gebruikers kiezen voor een volledig portable installatie die ook de caravan, op de boot en tijdens een pick-nick in de openlucht kunnen worden gebruikt. We hebben het eigenlijk alleen nog maar over een autotelefoon als het een in de auto ingebouwde installatie betreft. twaalfcilinder motor met vier bovenliggende nokkenassen en 48 kleppen levert 390 pk. Wie tijdens de Rai abonnee adaal wordt maar nooit langer Igensde b tijd uit de Al in april zal Opel haar huidige Corsa-serie volledig vervangen door een geheel nieuwe auto, die echter de naam van zijn voorganger behoud. Opel volgt met de nieuweling de lijn van de Astra: een bolle carrosserievorm, grotere wielbasis en toegenomen spoorbreedte. Hierdoor is de Corsa enorm ruim geworden. Maar motorisch valt Opel terug op een reeks bekende aggregaten. Op basis van de Saab 900 turbo 16S is een tijdelijke GT- uitgave gemaakt die alleen in de kleur zwart te koop is, maar verder voorzien is van alle denkbare opties. De 185 pk motor zorgt voor een top van 220 km/u. Dit hoge vermogen is verkregen door het toepassen van een aangepast motormanagementsysteem. Het maximale koppel van 273 Nm is bij 2800 tr/min beschikbaar. Via de handgeschakelde vi worden de voorwiek aangedreven. Het sprintje van 0 tot 100 km/u duurt niet langer dan 8,7 seconden. Net als alle Saabs heeft de GT standaard ABS, Vierbak Het motorenprogramma start met de 1.2 liter van 45 pk bij 5000 tr/min. Een bekende krachtbron die echter nu al voldoet aan de milieu-eisen van 1996. Vlot is de Corsa 1.2 echter niet met een top van 145 km/u en een langdurige acceleratie van 0 tot 100 in seconden. Bovendien is de basisversie nog voorzien van n vierbak en dat is toch echt de tijd. De tweede lijkheid is de eveneens ter met een zeer Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoon 013-321405 oorraad» Bouwj. 1990 1991 1991 1988 1987 iim 1988 1987 1986 nu/ 1985 m 1991 ™//H/ Hands-free Wat betreft ontvangst en bedieningsgemak steken vast gemonteerde installa met kop en schouders bov« de rest uit. Er zijn uitsteker handsfree sets verkrijgbaar, waardoor het telefoneren onderweg ook veel veiliger is. Met een blik op het verkeer kan toch rustig getelefoneerd worden, zonder een hand kwijt te zijn om de hoorn vast te houden. De meeste portable installaties kennen een wordt van AutoSelect krijgt als aandenken een gedetailleerd schaalmodel van de Mythos mee naar hui Aanschafprijzen Sinds kort is het mogelijk de Nederlandse autotelefoon ook in deze landen te gebruiken. Achteroverleunend op een terras langs de piste kan er even naar huis gebeld worden. De PTT heeft hierover duidelijke folders beschikbaar. Portable telefonie steeds goedkoper, aanschafprijzen van de apparatuur zakken nog steeds. Vanaf zo'n f.1.500,= exclusief BTW kan men al een autotelefoon aanschaffen. Op dit moment kost een gesprek per minuut 90 cent en na 18.00 uur en in het weekend 60 cent. Ook deze bedragen zullen de komende tijd nog wel lager worden. En dan de toekomst, die ATF-4 gaat heten. Waarschijnlijk aring' van de rnmissie ui achten het Ministerie van rkeer en Waterstaat en de arlo's vinding mee. Het was voor het eerst in de geschiedens dat de R.D.W. een dergelijke vinding van een particulier op deze vergadering voordroeg. Voordat Gerlo met zijn mistlicht naar buiten trad, werden vele instanties geraadpleegd: RDW, WN, Ministerie, officier van Justitie, AVD, doctoren en een reeks automobilisten, die een enquêteformulier invulden over het gebruik van het mitsachterlicht. Toch lijkt deze nuttige vinding nu op een dood spoor te staan. Overheden staan niet bekend arop om hun snelle beslissingen en rende het wettelijk invoeren van het knipperend mistachterlicht kan nog jaren op zich e dat wachten. Gerlo heeft dat ak het geduld niet en wil desnoods een proefproces riskeren en zijn vinding gewoon op de markt brengen. Bij markt introductie zou de voorziening voor enkele tientjes geleverd kunnen worden. achterspoiler, lederen bekleding met wollen inlegstukken en met leer bekleed stuur en pookknop. de bediening van verwarming en ventilatie, de ruimte voor de radio en een asbak. Helemaal bovenin zit een display met digitaal klokje en de uitlezing voor de radio frequentie. Vooral in de vrolijk aangeklede Corsa Joy doet het geheel sterk denken aan de Renault Twingo. Veiligheid is bij Opel sinds de introductie van de Astra een hoofditem, zo ook bij de nieuwe Corsa. Als vanzelfsprekend is de kleinste Opel voorzien van gordelspanners, beschermingsbalken in de portieren en anti- duikprofielen in de stoelen. Tegen meerprijs is bovendien ABS en een airbag leverbaar. Opel belooft in haar eerste informatie dat de prijzen niet veel hoger zullen liggen, dan van het huidige model. De uitrustingsniveaus luisteren naar de namen Swing, City, Joy, GLS fen GSi. Half maart zullen we op de weg met de nieuwe Corsa gaan kennismaken en vok meer informatie. meegespoten bumpers, spoiler op de achterklep, skirts, lichtmetalen velgen en de in de voorbumper opgenomen mistlampen. Opel vergeet met de Corsa ook niet de veelrijders en biedt net als bij de voorganger twee diesel van Isuzu-origine. De ongeblazen 1.5 liter is goed voor 50 pk, terwijl de turbodiesel-uitgave 67 pk uit het vooronder toegediend krijgt. Klein kastje Een betere remsignalering bij zeer dichte mist, zou veel zware ongevallen kunnen voorkomen of in ieder geval i verkleinen. Dhr. ipen a/d IJssel ets gevonden, een Veiligheid Het onderstel bedient zich voor van McPherson veerpoten, terwijl achter een torsie-as is gemonteerd, een bruikelijke oplossing bij dit lörmaat auto's. Het interieur heeft veel aandacht gekregen bij de ontwikkeling van de nieuwe Corsa. De binnenruimte is fors toegenomen, een punt waarop de eerste generatie inmiddels bij de concurrentie achterliep. Het instrumentarium is te vinden onder een ronde overkapping direct achter het stuur. In de console vinden we oplaadmogelijkheid via de sigarette-aansteker van de auto. De goede kwaliteit van ontvangst van een telefoon valt of staat met de capaciteit van de accu en in dat kader zal het snel duidelijk zijn dat wat oudere, zware apparatuur helemaal niet zo slecht uit de bus komt, totdat men er mee moet gaan slepen. Steeds meer zien we om ons heen de pocket-phones die in een binnenzak passen. Deze apparatuur zendt met 1 terwijl grotere en wat miuu. handelbare exemplaren me Watt kunnen zenden. Er bestaan in Nederland op dit moment drie autotelefoonnetten. ATF-1 is de oudste en heeft een bereik door ongeveer heel Europa. Het net werkt met een klein aantal zenders met een zeer groot bereik. ATF-2 is te gebruiken in de Benelux en de grensgebieden. Het mees gebruikte telefoonnet is l uitsluitend voor Nederlai Dit net werkt met een groot aantal kleine zenders met een klein bereik. Vandaar dat in landelijk gebied de ontvangst vaak slechter is dan in de buurt van een stad. Het systeem van ATF-3 wordt ook gebruikt in de Scandinavische landen en Zwitserland. de kans erop Gerlo uit Krimi heeft hierop iet Wordt er met ingeschakelde mistlamp geremd, dan gaat de mistlamp direct knipperen. Dit is een duidelijk zichtbare waarschuwing voor het achteropkomende verkeer, rijden is bij de wet verboden. Dood spoor Ook het TNO en Veilig Nederland bogen zich c vinding en konden dan positief zijn. Dhr. Gerlo is ervan overtuigd dat het knipperende mistlicht een veel betere oplossing is dan de dure mistsignalering bij Breda. "Een rood knipperend licht wijst op een gevaar. Denk maar aan de rode lichten bij een spoorwegovergang, een internationaal erkent signaal". Gerlo beperkte zich niet alleen tot Nederland. Het Belgische Ministerie van w Verkeer en Infrastructuur het rempedaal wordt reageerde zeer positief, maar ingetrapt, maar nooit langer wees op een goedkeuring dan 8 seconden. Volgens de nodig om een dergelijke bedenker komt deze tijd uit de vinding in België wettelijk toe optelling van de te laten. Maar ook op schrikseconde, de remweg en Europees niveau werd een korte extra tijd wanneer belangstelling getoond. Op de men als laatste in een file zogenaamde rijdt. Er is zelfs onderzocht of 'Lichtvergaderir mensen die aan een Europese Comm epileptische ziekte lijden, hier brachten het Mi] geen hinder van ondervinden. Verkeer en Het systeem maakt gebruik R.D.W. Ger van de in de auto aanwezige verlichting. Er hoeft slechts een klein kastje gemonteerd te worden, wat ervoor zorgt dat het mistlicht gaat knipperen bij remmen. Dhr. Gerlo introduceerde zijn vinding ook voor het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (R.D.W.). Het enthousiasme was groot, net als bij de heren van de Algemene Verkeerdienst uit Driebergen. Zo'n 90% van de medewerkers is voorstander. Maar Gerlo ging verder. Een officier van Justitie werd ingeschakeld om de wet erop na te pluizen. Het knipperenc.. mistlicht voldoet volgens de officier aan de wet. De politie opperde daarbij het idee 1 tijdens het knipperen ooi controlelampje op het dashboard zou moeten meeknipperen. Technisch is en probleem, maar juist lipperend lelampje tijdens het bescheiden 60 pk bij 5200 tr/min. De prestaties klinken hier wat beter met 155 km/u en 15 seconden voor het bekende gebr sprintje. Wel nieuw is een 1.6 form liter 16-klepper voor de meest sportieve Corsa, de GSi. Door de montage van een nieuwe cilinderkop met 4 kleppen per zuiger werd het vermogen opgevijzeld tot 109 pk en daarmee komt de kleine Corsa vlot vooruit: 195 km/u, 0- 100 in 9,5 seconden. Overigens is de GSi uiterlijk duidelijk te herkennen aan de Jaarlijks zijn er in het verkeer weer vele doden en zwaar gewonden te betreuren bij dichte tot zeer dichte mist. Er zijn in Nederland zelfs bepaalde gebieden aan te wijzen waar plotseling optredende mist vaker voorkomt, dan in de rest van het land. Igt er Alle ideëen om zware ongevallen in de toekomst te voorkomen, zijn natuurlijk van harte welkom. Zowel het ministerie van Verkeer Waterstaat, de Politie, RDW en zelfs de EG juichen nieuwe vindingen die daadwerkelijk een bijdrage kunnen leveren toe, maar helaas blijkt in de praktijk het enthousiasme van de overheden hierbij op te houden. Het relaas over het knipperende mistachterlicht! De meeste auto's in ons land zijn inmiddels voorzien van één of twee mistachterlichten. Igensde rkeerswetgeving mogen ze ingeschakeld worden bij - -:cht minder dan 50 meter. Europese regelgeving bestaat er niet. Zo mogen onze zuiderburen al vanaf 100 meter zicht en minder hun fel rode licht voeren. Het mistachterlicht is uitstekend zichtbaar, ook bij dichte mist. Er is echter ook een groot nadeel. In mistgebieden neigen automobilisten elkaar op het mistachterlicht te volgen. Daar is weinig verkeerd aan, zolang de voorste auto blijft rijden. Gaat deze auto door welke omstandigheden dan ook plotseling fors op de rem, dan merkt de achterligger dit te laat, omdat de remlichten minder fel branden dan het mistachterlicht. Een ongeval waarbij veel auto's betrokken zijn, is dan meestal het gevolg. Op de Autorai zijn niet alleen stands te vinden van de bekende automerken. Zo is Neerlands enige glossy Automagazine AutoSelect zeer prominent aanwezig met één van de mooiste en meest opzienbarende ontwerpen van Pininfarina, de Ferrari Mythos. Normaal worden dit soort exclusieve ontwerpen een keer of twee op tentoonstellingen getoond en verdwijnen dan in de vergetelheid. De Mythos kwam in 1989 tot stand en is gebaseerd op de Ferrari TestaRossa. De vlakke zullen hiervoor in 1994 de eerste apparaten op de markt gebracht worden. ATF-4 werkt volledig digitaal en via satelieten. Hierdoor kan men via het ATF-4-net over de hele wereld bellen en dat is natuurlijk ideaal. Of men nu in Tokyo, New York, Sydney of Parijs is, altijd is men bereikbaar en kan men communiceren. Het is gemakkelijk te voorspellen dat de eerste apparatuur erg duur zal zijn. Watt, maar omdat de PTT niet meer linder de monopolie-positie heeft op dit gebied zullen andere aanbieders voor een snel dalende prijs zorgen. De Corsa meet 3,73 bij 1,61 meter en is verkrijgbaar met een drie- of vijfdeurs carrosserie. Vooral de daklijn is erg afgerond van vorm. De motorkap is als het ware om de koplampen heen gevormd. De achterlichten zijn smal en hoog, waardoor een forse opening voor de achterklep ontstaat, die volledig tot op de bumper opengaat. De nieuwe Corsa ziet er absoluut modem uit, zodat Opel weer jaren vooruit kan. maar ook verlaagde vering, brede banden en tweekleurige lichtmetalen Aero-velgen. De uitrusting is zeer compleet met airbag, airconditioning, elektrisch bediende ramen en spiegels, skirtset, voor- en k CORSA

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 25