JUS BI© 4 Nederlands Autodesign in Rotterdamse Kunsthal .V. lil Verschil moet er zijn Nieuwe Galant in première bij Kluitmans Hoofdprijs uitgereikt door Jan Kennis 1 F I •EL-®- 1 Je voelt je lekkerder in een Peugeot van ■NGEBRUIKTE MIDDENKLASSER? februari CARINA maand volop keuze en de prijs DAAR WILLEN WE OVER PRATEN AUTONOVA-TOYOTA u ringbaan noord 95 tilburg a tel. 013-351035 BUTOCENTRUM COLLRRIS TILBURG Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355 DE AUTOMAAT - Donderdag 11 februari 1993 - pagina 3 DETILBURGSE KOERIER jari 1993-pagina 2 >92; Alfa 33 fORRAADIII ntativiteit en last ander vlak urkolom. 'ectra GL al bui- IDis en verrassen met rol die 15 JK, Centraal Ff AUTOTEST AUTOTEST AUTOTEST AUTOTEST AUTOTEST AUTOTEST AUTOTEST AUTOTEST aar maken. .1991 .1984 .1989 .1990 .1991 .1991 .1991 1991 De iing laat 200 liter makke len uitgebreia tafel uitgerus deurs f.f jen XRD. ikelijk kan id. iel tot een i basis van zo'n 2C worde seen ling. Het de 106 De dieselvariant vormt een logische uitbreiding van de Peugeot 106. Wil de 106 grote waarde aan i een Opel Vectra ectra maakt waar ckelijke prijs. En z’n minst bij ons gene deal aan de Kapt 11, op het i ID kent 205 oneindig lang lijkt, zorgt Peugeot met de 106 voor een moderne opvolger. Geen wonder dat in deze auto ook een dieselmotor te vinden is. We reden de 106 als XR-Diesel met de nieuwe vijfdeurs koets. •d namelijk over dsvoorzieningen, teidsgordels met Is vóór, speciale ibbele stalen bal- Maar liefst 90.000 Nederlanders melden zich jaarlijks aan voor het spelletje "Rad van Fortuin" op RTL-4. Slechts 900 kandidaten blijven Bumpers in em met antenne 3-spaaks stuur- nnenuit uhtiging akker. toerenteller h bedtenbare urvergrendeling iscbakeltng in delen neer- met skiluik runen achter oogte verstelbare ramen Mr. Officiële Peugeot- dealer voor Tilburg en omstreken Tot en met zondag 28 maart 1993 wordt in de Rotterdamse Kunsthal de tentoonstelling "Autodesign in Nederland" gehouden. De Nederland heeft gespeeld in de ontwikkeling van de auto lijkt in vergelijking tot grote autoproducerende naties gering. Toch mogen merken als Spijker en Daf niet vergeten worden die beiden in hun tijd behoorlijk vooruitstrevend en vernieuwend waren. Denk maar eens aan de eind jaren vijftig gepresenteerde Daf 600, de kleine zelfschakelende personenauto. 1205 is veel wat ook prestatiecijfers blijkt. Er n top 156 km/u worden ld, terwijl er vanuit id naar 100 km/u wordt at in 15,1 seconden. Het tijdperk van kleine auto's met een dieselmotor werd zo'n tien jaar geleden ingeluid met de komst van de Peugeot 205. Peugeot koos hierbij direct voor een forse 1.8 liter en zette daarmee direct de trend. Alhoewel de levenscyclus van die .650,- .750,- van het eerste mode brandweerauto op 1 de Daf 44 Pick Up. Op oudjaarsdag werd de uitzending opgenomen die onlangs werd uitgezonden. :n meerprijs van met een pakket g luxer karakter Auto's uit het zogenaamde B- segment, de compactklasse, waar onder andere de Citroen AX, Renault Clio, Opel Corsa, Seat Ibiza en Suzuki Swift thuishoren, worden steeds groter. Jaren geleden was een lengte van 3,50 meter normaal, tegenwoordig is 3,70 meter de norm. Peugeot doorbreekt de trend door terug te gaan van I 3,70 (bij de 205) naar 3,56 meter I bij de 106. I De drie- en vijfdeurs zijn exact even lang. Door de hogere accijnzen op dieselolie en de forse wegenbelasting zijn auto's met een dieselmotor pas interessant bij zeer hoge jaarkilometrages. Hoe gunstiger echter het verbruik. hiervan na een selectie over. Mevrouw Lisette Otten uit Hilvarenbeek behoorde tot deze 900 gelukkigen en bleek bovendien zeer gelukkig in het spel. Nederland stamt al uit 1834, toen de Groningse natuurkundige professor S. Stratingh en zijn amenuensis Chr. Becker een klein electromagnetisch wagentje in elkaar sleutelden. Rond de eeuwwisseling kwam de auto pas goed op gang. Spijker introduceerde in 1903 de eerste personenauto met een 6 cilindermotor. In de tentoonstellingsruimte zijn verschillende Spijkers te vinden. Ook Daf is prominent aanwezig met een prototype Mitsubishi-dealer Kluitmans heeft een geheimzinnige stellage in de showroom opgesteld. Onder een doek voorzien van Mitsubishi- emblemen staat een nieuwe auto. Het gaat hier om de nieuwe Galant die op de AutoRai van 4 tot en met 14 februari zijn debuut beleeft. Vanaf morgen, vrijdag 12 februari zal deze nieuwe Mitsubishi in de zakenklasse ook in de showroom van Kluitmans zijn première meemaken en wordt het geheimzinnige doek weggetrokken. De nieuweling wordt daar geflankeerd door een Galant uit de tweede leratie van de tweede helft jaren zeventig. Mitsubishi- iler Kluitmans is gevestigd >t. Hatterasstraat t industrieterrein Loven. alles blijft binnen het aanvaardbare. De bedie_:-~ gaat licht en plezierig. D- het forse glasoppervlak en de slechts kleine dode hoeken achterin, is het uitzicht rondom vorstelijk. De 106 is vooral in druk stadsverkeer in haar element en beweegt zich daar als een vis in het water. Vooral bij parkeren blijken de compacte buitenafmetingen een groot voordeel. Zij ging met de hoofdprijs naaf huis, een nieuwe Hyundai Excel. Afgelopen donderdag 4 februari werd de auto aan Mevrouw Otten en haar man op feestelijke wijze overhandigd door de Tilburgse Hyundai-dealer Kennis in de showroom aan de Leharstraat. Prijzen Veel eigenschappen spreken in het voordeel van de 205 als deze met de nieuwe 106 Diesel wordt vergeleken. Prijstechnisch is de 106 interessante aanbieding- programma start met Ace Diesel 3-deurs voor f.24.590,=. Voorde goedkoopste 205 Accent Diesel moet al f.26.190,= op tafel komen. De completer ust 106 XRD kost als 3- f.26.590,=. In beide gevallen geldt een meerprijs van f .950,= voor de twee extra portieren. Ook als we de prijzen van de 106 met de directe concurrenten vergelijken, komt de auto gunstig uit. Maar net als de 205 biedt die concurrentie meestal een veel krachtigere motor. Technische gegevens: Merk en type: Peugeot 106 XRD 5-deurs Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1360 cc Boring x slag: 75 x 77 mm Vermogen: 50 pk bij 5000 tr/min Koppel: 82 Nm bij 2500 tr/min Afmetingen: lengte 3,564 meter, breedte 1,59 meter Gewicht: 840 kg Prestaties: topsnelheid 145 km/u acceleratie 0-100 km/u in 21 Verbruik: bij 90 km/u 3,7 liter/100 km bij 120 km/u 5,2 liter/100 km stadsverkeer 5,6 liter/100 km Prijs: f.27.540,= Wegenbelasting: f.260,= tot f.264,= per 3 mnd. en op zon- en feestdagen van 11.00 tot 17.00 uur. De toegangsprijs bedraagt f10,= per persoon. Er is een gereduceerd tarief voor houders van een CJP- of 65+- pas. uiteindelijk de 205 doen vergeten, dan is een compleet programma noodzakelijk. Toch zal die diesel zijn beroemde voorganger niet uit het geheugen wissen. De 106 met 1.4 liter dieselmotor is zeer zuinig, niet rumoerig en in stadsverkeer prima te rijden, maar mist absoluut de pit van de 205. Gelukkig dat de 106 en 205 in dieseluitvoering prijstechnisch behoorlijk uit elkaar liggen. Accijnzen Ondanks zijn compacte buitenafmetingen biedt de 106 behoorlijk veel binnenruimte. Door de twee extra portieren is de toegankelijkheid fors toegenomen. Twee volwassen passagiers hebben achterin een prima bewegingsruimte. Ondanks de niet geweldige prestaties, rijdt de 106 voortreffelijk. De auto biedt een goed comfortniveau. De dieselmotor is niet overdreven rumoerig. Wel laat de wielophanging zich horen bij wegoneffenheden, maar dat vermogen van 50 pk bij 5000 tr/min en een maximaal koppel van 82 Nm bij 2500' tr/min. Ruimbemeten zijn deze cijfers niet bepaald. De 106 Diesel is daarom alles behalve snel te noemen. Er is een topsnelheid mogelijk van 145 km/u terwijl de acceleratie van 0 tot 100 km/u maar liefst 21 seconden duurt. Vooral onder stadse omstandigheden handhaaft de 106 Diesel zich prima, maar moet er even worden gepasseerd, dan is daarvoor flink wat ruimte dig. De uitstekende putatie van de 205 Diesel ndt daarom door de 106 orlopig niet voort gezet. Het nuttig hier de 205 even aan haren bij te slepen. De forse I motor levert 60 pk 4500 min, maar wat veel langrijker is een uitstekend ppel van 110 Nm bij 2000 min. Zowel koppel als rmogen zijn bij de 205 inzienlijk hoger, terwijl ide waarden bij een veel ger toerental worden reikt. Kortom, de 2 epeler en sneller, idep haal Istan hoe minder kilometers nodig iiening zijn om neutraal uit te komen. Dankzij De 106 Diesel is gemakkelijk op een gemiddeld verbruik van 1 op 17,5 te krijgen en dat is natuurlijk prachtig. Overigens zit de 106 hiermee op het zelfde niveau als de 205. Reputatie Maar opk op een ander vlak doet Peugeot bij zijn instapmodel een pas terug. De motorruimte van de 106 is door de afgenomen lengte ook wat kleiner uitgevallen. Voorlopig is een cilinderinhoud van 1.4 liter dan ook het maximum wat onder de motorkap kan worden geplaatst. De 106 beschikt dan ook over de 1360 cc 4 cilinder dieselmotor, die al langer in de AX van Citroen wordt gemonteerd. De krachtbron is goed voor een itorisch gesproken is de 106 Joende absoluut geen volger voor de 205. slukkig zijn er ook rschillen, die weer in het ordeel van de 106 spreken. 106 heeft een prima straling met duidelijk ugeot-kenmerken. De luchtinlaat voor de motor is volledig in de voorbumper aangebracht, een grille heeft de auto niet. De 106 Diesel wordt in Nederland geleverd in de basis Ace-uitvoering r als completer uitgeruste XF Deze laatste is onder andere voorzien van wieldoppen, twee van binnenuit verstelbare buitenspiegels, een wisser achterop en stootstrips op de flanken. Het interieur is zakelijk, maar modern van inrichting. De stoelen zijn niet al te groot, maar bieden ook op langere afstanden het bekende Franse comfort. De rugleuning is helaas alleen in trapjes verstelbaar. De vrolijke bekledingsstof komt voor een deel ook terug op de volledig beklede portieren. De portierbakken vormen één geheel met de luidsprekers. Het instrumentarium bestaat uit twee grote klokken: snelheidsmeter en analoog uurwerk, geflankeerd door de brandstofmeter en verschillende controlelampjes. De XRI zowel aan de uiteinden i het midden van het dashboard afzonderlijk instelbare uitstroomopeningen voor de verwarming en ventilatie. De achterbank van de 106 XRD is in twee ongelijke delen neerklapbaar, waardoor de standaard bagageruimte van uiteindelijke produktie van 1 auto's en het sluiten van de fabriek afgelopen zomer. De buitenbeentjes zijn goed vertegenwoordigd onder andere door de Gatso-racer uit de jaren vijftig, de slechts 90 centimeter brede en geheel uit aluminium vervaardigde Rombouts en de uit rotan gemaakt Bisacar-Buggy. Een tiental modelauto's is door hedendaagse beeldende kunstenaars gecreëerd en maken de tentoonstelling compleet. Onder de naam "Autodesign in Nederland" is ook een boek verschenen, waarin de ontstaansgeschiedenis van de ruim 200 Nederlandse auto's wordt beschreven. Het rijk geïllustreerde boek is voor f.49,50 te koop (ISBN 90 6630 372 7). De tentoonstelling wordt gehouden tot en met zondag 28 maart 1993. De Kunsthal is gevestigd aan de Westzeedijk 341 in Rotterdam. De tentoonstelling is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur Daf en Spijker behoren tot de bekende Nederlandse merken. Toch heeft ons land in de afgelopen eeuw zo'n 200 verschillende automodellen voortgebracht, variërend van een prototype vervaardigd door een particulier tot aan modellen die werkelijk in serieproduktie kwamen. In de Kunsthal wordt aan de hand van veertig auto's en verschillende schaalmodellen de geschiedenis van het Nederlandse automobieldesign geschetst. De allereerste 'auto' uit Max Als modernste vertegenwoordiger van het Nederlands Autodesign staat de 480 van Volvo in Rotterdam te pronken. De auto werd onder leiding van Rob Koch in Helmond ontwikkeld. E tentoonstellii het eerste handgemaakte model zien, naast een 'doorgezaagd' en hagelnieuw exemplaar. Ook de Max wordt niet vergeten. Deze schitterende tweezits roadster is in Rotterdam aanwezig. Het zo ambitieuze project leidde tot een 5 l_AUTOTEST autotest

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 21