JUS BI©
4
Nederlands Autodesign in
Rotterdamse Kunsthal
.V.
lil
Verschil moet er zijn
Nieuwe Galant in première bij Kluitmans
Hoofdprijs uitgereikt door Jan Kennis
1
F
I
•EL-®-
1
Je voelt je lekkerder in een Peugeot van
■NGEBRUIKTE MIDDENKLASSER?
februari CARINA maand
volop keuze en de prijs
DAAR WILLEN WE OVER PRATEN
AUTONOVA-TOYOTA
u ringbaan noord 95 tilburg a
tel. 013-351035
BUTOCENTRUM
COLLRRIS TILBURG
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355
DE AUTOMAAT - Donderdag 11 februari 1993 - pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
jari 1993-pagina 2
>92; Alfa 33
fORRAADIII
ntativiteit en last
ander vlak
urkolom.
'ectra GL al bui-
IDis
en verrassen met
rol die
15
JK, Centraal
Ff
AUTOTEST AUTOTEST AUTOTEST AUTOTEST AUTOTEST AUTOTEST AUTOTEST AUTOTEST
aar maken.
.1991
.1984
.1989
.1990
.1991
.1991
.1991
1991
De
iing laat
200 liter makke
len uitgebreia
tafel
uitgerus
deurs f.f
jen
XRD.
ikelijk kan
id.
iel tot een
i basis van
zo'n 2C
worde
seen
ling. Het
de 106
De dieselvariant vormt een
logische uitbreiding van de
Peugeot 106. Wil de 106
grote waarde aan
i een Opel Vectra
ectra maakt waar
ckelijke prijs. En
z’n minst bij ons
gene
deal
aan de Kapt
11, op het i
ID kent
205 oneindig lang lijkt, zorgt
Peugeot met de 106 voor een
moderne opvolger.
Geen wonder dat in deze auto ook
een dieselmotor te vinden is.
We reden de 106 als XR-Diesel met
de nieuwe vijfdeurs koets.
•d namelijk over
dsvoorzieningen,
teidsgordels met
Is vóór, speciale
ibbele stalen bal-
Maar liefst 90.000
Nederlanders melden zich
jaarlijks aan voor het spelletje
"Rad van Fortuin" op RTL-4.
Slechts 900 kandidaten blijven
Bumpers in
em met antenne
3-spaaks stuur-
nnenuit
uhtiging
akker.
toerenteller
h bedtenbare
urvergrendeling
iscbakeltng
in delen neer-
met skiluik
runen achter
oogte verstelbare
ramen Mr.
Officiële Peugeot-
dealer voor Tilburg
en omstreken
Tot en met zondag 28 maart 1993 wordt in de
Rotterdamse Kunsthal de tentoonstelling
"Autodesign in Nederland" gehouden. De
Nederland heeft gespeeld in de ontwikkeling van de
auto lijkt in vergelijking tot grote autoproducerende
naties gering. Toch mogen merken als Spijker en
Daf niet vergeten worden die beiden in hun tijd
behoorlijk vooruitstrevend en vernieuwend waren.
Denk maar eens aan de eind jaren vijftig
gepresenteerde Daf 600, de kleine zelfschakelende
personenauto.
1205 is veel
wat ook
prestatiecijfers blijkt. Er
n top 156 km/u worden
ld, terwijl er vanuit
id naar 100 km/u wordt
at in 15,1 seconden.
Het tijdperk van kleine auto's met
een dieselmotor werd zo'n tien jaar
geleden ingeluid met de komst
van de Peugeot 205. Peugeot koos
hierbij direct voor een forse 1.8 liter
en zette daarmee direct de trend.
Alhoewel de levenscyclus van die
.650,-
.750,-
van het eerste mode
brandweerauto op 1
de Daf 44 Pick Up.
Op oudjaarsdag werd de
uitzending opgenomen die
onlangs werd uitgezonden.
:n meerprijs van
met een pakket
g luxer karakter
Auto's uit het zogenaamde B-
segment, de compactklasse,
waar onder andere de Citroen
AX, Renault Clio, Opel Corsa,
Seat Ibiza en Suzuki Swift
thuishoren, worden steeds
groter.
Jaren geleden was een lengte
van 3,50 meter normaal,
tegenwoordig is 3,70 meter de
norm. Peugeot doorbreekt de
trend door terug te gaan van
I 3,70 (bij de 205) naar 3,56 meter
I bij de 106.
I De drie- en vijfdeurs zijn exact
even lang.
Door de hogere accijnzen op
dieselolie en de forse
wegenbelasting zijn auto's
met een dieselmotor pas
interessant bij zeer hoge
jaarkilometrages. Hoe
gunstiger echter het verbruik.
hiervan na een selectie over.
Mevrouw Lisette Otten uit
Hilvarenbeek behoorde tot
deze 900 gelukkigen en bleek
bovendien zeer gelukkig in
het spel.
Nederland stamt al uit 1834,
toen de Groningse
natuurkundige professor S.
Stratingh en zijn amenuensis
Chr. Becker een klein
electromagnetisch wagentje
in elkaar sleutelden. Rond de
eeuwwisseling kwam de auto
pas goed op gang. Spijker
introduceerde in 1903 de
eerste personenauto met een 6
cilindermotor. In de
tentoonstellingsruimte zijn
verschillende Spijkers te
vinden.
Ook Daf is prominent
aanwezig met een prototype
Mitsubishi-dealer Kluitmans
heeft een geheimzinnige
stellage in de showroom
opgesteld. Onder een doek
voorzien van Mitsubishi-
emblemen staat een nieuwe
auto. Het gaat hier om de
nieuwe Galant die op de
AutoRai van 4 tot en met 14
februari zijn debuut beleeft.
Vanaf morgen, vrijdag 12
februari zal deze nieuwe
Mitsubishi in de zakenklasse
ook in de showroom van
Kluitmans zijn première
meemaken en wordt het
geheimzinnige doek
weggetrokken. De nieuweling
wordt daar geflankeerd door
een Galant uit de tweede
leratie van de tweede helft
jaren zeventig. Mitsubishi-
iler Kluitmans is gevestigd
>t. Hatterasstraat
t industrieterrein
Loven.
alles blijft binnen het
aanvaardbare. De bedie_:-~
gaat licht en plezierig. D-
het forse glasoppervlak en de
slechts kleine dode hoeken
achterin, is het uitzicht
rondom vorstelijk. De 106 is
vooral in druk stadsverkeer in
haar element en beweegt zich
daar als een vis in het water.
Vooral bij parkeren blijken de
compacte buitenafmetingen
een groot voordeel.
Zij ging met de hoofdprijs naaf
huis, een nieuwe Hyundai
Excel. Afgelopen donderdag 4
februari werd de auto aan
Mevrouw Otten en haar man
op feestelijke wijze
overhandigd door de
Tilburgse Hyundai-dealer
Kennis in de showroom aan de
Leharstraat.
Prijzen
Veel eigenschappen spreken
in het voordeel van de 205 als
deze met de nieuwe 106 Diesel
wordt vergeleken.
Prijstechnisch is de 106
interessante aanbieding-
programma start met
Ace Diesel 3-deurs voor
f.24.590,=. Voorde
goedkoopste 205 Accent
Diesel moet al f.26.190,= op
tafel komen. De completer
ust 106 XRD kost als 3-
f.26.590,=. In beide
gevallen geldt een meerprijs
van f .950,= voor de twee extra
portieren. Ook als we de
prijzen van de 106 met de
directe concurrenten
vergelijken, komt de auto
gunstig uit. Maar net als de
205 biedt die concurrentie
meestal een veel krachtigere
motor.
Technische gegevens:
Merk en type: Peugeot 106 XRD
5-deurs
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1360 cc
Boring x slag: 75 x 77 mm
Vermogen: 50 pk bij 5000
tr/min
Koppel: 82 Nm bij 2500 tr/min
Afmetingen: lengte 3,564
meter, breedte 1,59 meter
Gewicht: 840 kg
Prestaties: topsnelheid 145
km/u
acceleratie 0-100 km/u in 21
Verbruik: bij 90 km/u 3,7
liter/100 km
bij 120 km/u 5,2 liter/100 km
stadsverkeer 5,6 liter/100 km
Prijs: f.27.540,=
Wegenbelasting: f.260,= tot
f.264,= per 3 mnd.
en op zon- en feestdagen van
11.00 tot 17.00 uur. De
toegangsprijs bedraagt f10,=
per persoon. Er is een
gereduceerd tarief voor
houders van een CJP- of 65+-
pas.
uiteindelijk de 205 doen
vergeten, dan is een compleet
programma noodzakelijk.
Toch zal die diesel zijn
beroemde voorganger niet uit
het geheugen wissen. De 106
met 1.4 liter dieselmotor is
zeer zuinig, niet rumoerig en
in stadsverkeer prima te
rijden, maar mist absoluut de
pit van de 205.
Gelukkig dat de 106 en 205 in
dieseluitvoering
prijstechnisch behoorlijk uit
elkaar liggen.
Accijnzen
Ondanks zijn compacte
buitenafmetingen biedt de 106
behoorlijk veel binnenruimte.
Door de twee extra portieren is
de toegankelijkheid fors
toegenomen. Twee volwassen
passagiers hebben achterin
een prima bewegingsruimte.
Ondanks de niet geweldige
prestaties, rijdt de 106
voortreffelijk. De auto biedt
een goed comfortniveau. De
dieselmotor is niet overdreven
rumoerig. Wel laat de
wielophanging zich horen bij
wegoneffenheden, maar dat
vermogen van 50 pk bij 5000
tr/min en een maximaal
koppel van 82 Nm bij 2500'
tr/min. Ruimbemeten zijn deze
cijfers niet bepaald. De 106
Diesel is daarom alles
behalve snel te noemen. Er is
een topsnelheid mogelijk van
145 km/u terwijl de acceleratie
van 0 tot 100 km/u maar liefst
21 seconden duurt. Vooral
onder stadse omstandigheden
handhaaft de 106 Diesel zich
prima, maar moet er even
worden gepasseerd, dan is
daarvoor flink wat ruimte
dig. De uitstekende
putatie van de 205 Diesel
ndt daarom door de 106
orlopig niet voort gezet. Het
nuttig hier de 205 even aan
haren bij te slepen. De forse
I motor levert 60 pk 4500
min, maar wat veel
langrijker is een uitstekend
ppel van 110 Nm bij 2000
min. Zowel koppel als
rmogen zijn bij de 205
inzienlijk hoger, terwijl
ide waarden bij een veel
ger toerental worden
reikt. Kortom, de 2
epeler en sneller,
idep
haal
Istan
hoe minder kilometers nodig
iiening zijn om neutraal uit te komen.
Dankzij De 106 Diesel is gemakkelijk
op een gemiddeld verbruik
van 1 op 17,5 te krijgen en dat
is natuurlijk prachtig.
Overigens zit de 106 hiermee
op het zelfde niveau als de
205.
Reputatie
Maar opk op een ander vlak
doet Peugeot bij zijn
instapmodel een pas terug. De
motorruimte van de 106 is door
de afgenomen lengte ook wat
kleiner uitgevallen. Voorlopig
is een cilinderinhoud van 1.4
liter dan ook het maximum
wat onder de motorkap kan
worden geplaatst. De 106
beschikt dan ook over de 1360
cc 4 cilinder dieselmotor, die
al langer in de AX van Citroen
wordt gemonteerd. De
krachtbron is goed voor een
itorisch gesproken is de 106
Joende absoluut geen
volger voor de 205.
slukkig zijn er ook
rschillen, die weer in het
ordeel van de 106 spreken.
106 heeft een prima
straling met duidelijk
ugeot-kenmerken. De
luchtinlaat voor de motor is
volledig in de voorbumper
aangebracht, een grille heeft
de auto niet. De 106 Diesel
wordt in Nederland geleverd
in de basis Ace-uitvoering r
als completer uitgeruste XF
Deze laatste is onder andere
voorzien van wieldoppen,
twee van binnenuit
verstelbare buitenspiegels,
een wisser achterop en
stootstrips op de flanken.
Het interieur is zakelijk, maar
modern van inrichting. De
stoelen zijn niet al te groot,
maar bieden ook op langere
afstanden het bekende Franse
comfort. De rugleuning is
helaas alleen in trapjes
verstelbaar. De vrolijke
bekledingsstof komt voor een
deel ook terug op de volledig
beklede portieren. De
portierbakken vormen één
geheel met de luidsprekers.
Het instrumentarium bestaat
uit twee grote klokken:
snelheidsmeter en analoog
uurwerk, geflankeerd door de
brandstofmeter en
verschillende
controlelampjes. De XRI
zowel aan de uiteinden i
het midden van het
dashboard afzonderlijk
instelbare
uitstroomopeningen voor de
verwarming en ventilatie. De
achterbank van de 106 XRD is
in twee ongelijke delen
neerklapbaar, waardoor de
standaard bagageruimte van
uiteindelijke produktie van 1
auto's en het sluiten van de
fabriek afgelopen zomer.
De buitenbeentjes zijn goed
vertegenwoordigd onder
andere door de Gatso-racer
uit de jaren vijftig, de slechts
90 centimeter brede en geheel
uit aluminium vervaardigde
Rombouts en de uit rotan
gemaakt Bisacar-Buggy. Een
tiental modelauto's is door
hedendaagse beeldende
kunstenaars gecreëerd en
maken de tentoonstelling
compleet. Onder de naam
"Autodesign in Nederland" is
ook een boek verschenen,
waarin de
ontstaansgeschiedenis van
de ruim 200 Nederlandse
auto's wordt beschreven.
Het rijk geïllustreerde boek is
voor f.49,50 te koop (ISBN 90
6630 372 7). De tentoonstelling
wordt gehouden tot en met
zondag 28 maart 1993. De
Kunsthal is gevestigd aan de
Westzeedijk 341 in Rotterdam.
De tentoonstelling is geopend
van dinsdag tot en met
zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur
Daf en Spijker behoren tot de
bekende Nederlandse
merken. Toch heeft ons land in
de afgelopen eeuw zo'n 200
verschillende automodellen
voortgebracht, variërend van
een prototype vervaardigd
door een particulier tot aan
modellen die werkelijk in
serieproduktie kwamen.
In de Kunsthal wordt aan de
hand van veertig auto's en
verschillende schaalmodellen
de geschiedenis van het
Nederlandse
automobieldesign geschetst.
De allereerste 'auto' uit
Max
Als modernste
vertegenwoordiger van het
Nederlands
Autodesign staat
de 480 van Volvo in
Rotterdam te
pronken. De auto
werd onder leiding
van Rob Koch in
Helmond
ontwikkeld. E
tentoonstellii
het eerste
handgemaakte
model zien, naast
een 'doorgezaagd'
en hagelnieuw
exemplaar.
Ook de Max wordt
niet vergeten. Deze
schitterende
tweezits roadster is
in Rotterdam
aanwezig. Het zo
ambitieuze project
leidde tot een
5 l_AUTOTEST autotest