Gi D "ZCZZ De groei zit erin o 1.8 motor I ;h 1 Autotest: Lees verder in dit nummer pag. 7 o.a.: Bijlage van: DeTilburgseKoerier Intervieuw: R.B.P. Lauret Peugeot 106 XRD pag. 3 pag. 9 Opel Corset "Kleine bolleboos" voor Citroën ZX 5-deurs Model- uitbreiding Mercedes Rai roeïr Donderdag 11 februari 1993 Oplage: 96.785 ex. m i. ide is er een SF was 4 De (Auto Palace - De Binckhorst) Jaargang 5 Nummer 6 meratie Mitsubishi Galant troduceerd dateert alweer de Rai zijn je dealers te zichte van trend in het ïaravans nderdelen rvelseweg 15 lichtunits en een forse luchtinlaat in de bumper. teilijk is in de f origineel uit heeft de apart front lem lange >rzou i dat Vanneer u zo behuisd bent tijdens uw vakantie kom dan naar voor de ezondheids- rg- kantoren n instelligen LBURG Kolen” eweg 111 ilburg 22860 Opvallend zijn ook de ronde mistlampen die in de meegespoten voorbumper zijn geïntegreerd. uari 1993-pagina 18 series krijgen eerst een letter, gevolgd door drie cijfers, die net als nu, de cilinderinhoud aangeven. Alle toevoegen als E voor :-jectie, D voor diesel en T, C L voor verschillende De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. DAT.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Ber- kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Mercedes gaat de typebenaming van haar modellijnen ingrijpend wijzigen. De 190-opvolger is de eerste auto die volgens dit nieuwe inje< principe wordt benoemd. Alle of L Vier-kleppen diesel De C-klasse is ten opzichte van de 190-reeks 3,9 centimeter gegroeid. De auto biedt meer interieurruimte, wat ten opzichte van de 190 geen overbodige luxe is. Daarnaast kregen actieve en passieve veiligheid en het comfort extra aandacht. De C-klasse van Mercedes krijgt een complete uitrusting met een full-size US Airbag in het stuurwiel, integrale flankbescherming, ABS, stuurbekrachtiging, een vijfbak, centrale vergrendelihg, getint glas en elektrisch bediende buitenspiegels. Mercedes volgt hiermee de koers die kort geleden werd ingezet: Meer auto voor uw geld. G In de C-serie introduceert Mercedes de al langer aangekondigde vier-kleppen dieselmotor. De C 220 heeft een 4 cilinder 2.2 liter met 16-kleppen, goed voor 95 pk. Daarnaast is er eer C 250 van 112 pk. Ter vervanging van de 190D 2.0 blijft ook de 2 liter Diesel van 75 pk beschikbaar. Alle diesels in de C- reeks beschikken over een oxydatiekatalysator en een uitlaatgasterugvoersysteem. Het programma benzinemotoren meldt vier mogelijkheden, allemaal met vierkleppen-techniek. Aan de basis staat een 1.8 liter van 122 pk, gevolgt door een 2 liter van 136 pk. De 2.2 liter 4 cilinder levert net als in de E- serie 150 pk, terwijl de gebruiksmogelijkheden van de hatchback zijn natuurlijk uitgebreider. De Galant biedt een behoorlijke binnenruimte met een normale beenruimte achterin voor twee volwassenen. De hoofdruimte is duidelijk afhankelijk van de gekozen carrosserievariant. De sedan scoort uitstekend, terwijl niet al te lange mensen in de hatchback toch al snel in conflict komen met de aflopende daklijn. De interieurinrichting is sober en zakelijk..Er worden hoogwaardige materialen gebruikt, maar ook hier ontbreken net als bij de Colt en Lancer enige fleurige elementen. De basis GE- uitvoering beschikt onder andere over van binnenuit Alhoewel het moei zakenklasse nog o. de bus te komen, v Galant een heel c met platte, extreei Binnenruimte De sedan heeft een zakelijke uitstraling en kenmerkt zich aan de achterzijde door een tot op de bumper uitgesneden kofferklep en doorgetrokken lichtunits. De bagageruimte heeft met 450 liter een voor deze klasse normale inhoud. De vijfdeurs hatchback, die net als de sedan 4,62 meter lang is, oogt duidelijk sportiever. De achterlichten zijn niet met elkaar verbonden, maar de lage tildrempel is wel aanwezig. De laadruimte heeft met de hoedenplank en achterbank in stelling een gelijk volume, maar de Tijdens de komende Autotentoonstelling in Genève zal Mercedes de opvolger van de 190-serie aan pers en publiek tonen. Vanaf juni zal deze nieuwe C-klasse de plaats van de 190 in de Nederlandse showrooms innemen. Van de in 1982 geïntroduceerde Mercedes 190 werden er zo'n 2 miljoen eenheden gebouwd. Bij de introductie van de nieuwe driedeurs modellen van de Citroën ZX eind vorig jaar, werd bovendien een 103 pk leverende 1.8 liter injectiemotor aan het leveringsprogramma toegevoegd. Deze krachtbron bestemd voor de Avantage, Aura en Furio met drie portieren. Het leveringsprogramma wordt nu echter uitgebreid met een ZX Avantage en Aura 5-deurs eveneens met 1.8 liter motor. De ZX Avantage 1.8i vijfdeurs kost f.31.340,= terwijl voor de Aura f.33.330,= op tafel moet komen. topmotorisering een 2.8 liter 24-klepper is van 197 pk. Alle motorvarianten kunnen worden gecombineerd met vier uitrustingsniveau's variërend van zakelijk tot uiterst luxueus of sportief. Mercedes-Benz Nederland verwacht de prijsverhogingen ten opzichte van de huidige vergelijkbare types tot zo'n 4 procent te kunnen beperken. verstelbare buitenspiegels, getint glas, 185/70-14 banden, van binnenuit te openen achterklep, centrale vergrendeling, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, verstelbaar stuur, stuurbekrachtiging en een toerenteller. De GLS biedt vooral een aantal elektrisch zaken extra, terwijl de GT- uitgave uitsluitend bedoeld is voor de twee topmodellen. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-af deling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Dynamic 4 Het motorenaanbod start met een 1.8 en 2.0 liter met 4 kleppen per cilinder en vermogens van respectievelijk 126 en 137 pk. De 1.8 haalt al een top van 200 km/u en trekt in 10 seconden van 0 tot 100 km/u. Volledig nieuw zijn de twee V6- krachtbronnen met 2.0 en 2.5 liter inhoud en 150 of 170 pk vermogen. De 2 liter V6 wordt geleverd in de meest complete sedan, terwijl de 2.5 uitsluitend als hatchback verkrijgbaar is. De diesel maakt bij de Galant een carrosserievarianten verdwijnen. De opvolger van de Mercedes 190E 1.8 gaat dan ook C 180 heten. De middenklasse 200- 300-reeks krijgt de benaming E-serie, terwijl het topmodel natuurlijk S- klasse blijft heten. Ook de SL- en G-typer behouden hun naam, maar deze letters komen eveneens voor de cilinderinhoud te staan. De versies met een dieselmotor krijgen de vermelding "diesel" rechts op de kofferklep. Hoofddorp - De eerste gei die in Europa werd geinti uit 1975. De vijfde generatie beleefde op debuut en is vanaf nu bij de Nederlands» vinden. De auto is direct als vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback verkrijgbaar met een ruime keus aan motoren. De auto is iets ten opzi"u*" zijn voorganger gegroeid, een algehele tr segment waarin de Galant thuis hoort. Mercedes-topman Hermut Werner verklaarde onlangs dat de huidige modellen technisch zo gecompliceerd zijn, dat ze verhoudingsgewijs duurder zijn dan de concurrentie. Hierdoor het kunnen gebeuren c Mercedes zich uit de markt prijst. Mercedes zal daarom gaan proberen kwalitatief hoogwaardige auto's te blijven leveren, maar het aantal segmenten waarin men actief is uit te breiden. In 1994 komt Mercedes met een in Spanje vervaardigde ruimte-auto die het moet gaan opnemen tegen de Renault Espace en Chrysler Voyager. Ook op het gebied van vierwielaangedreven terreinauto's mogen bijvoorbeeld de Range Rover, Land Rover Discovery, Jeep Cherokee en Mitsubishi Pajero nieuwe concurrentie uit Duitse hoek verwachten. Tenslotte lijkt het moment aangebroken te zijn dat Mercedes met een stadsauto gaat komen. Men noemt hierbij de Renault Twingo als voorbeeld. Dit model komt de tweede helft van de jaren negentig op de markt, en zal waarschijnlijk ook in een electrisch aangedreven variant worden uitgebracht. auto o .naar het ontbreekt vrijwel volledig. Bij Nissan hebben ze de "dancing Micra" een beetje in het midden van de stand verstopt, maar van enig verder spektakel is op de Rai nauwelijks sprake. Maar ik mag daarbij natuurlijk niet de primaire functie van de Rai autotentoonstelling vergeten. Het publiek kómt in de eerste plaats voor de auto's en die staan er in overvloed. Zo hoorde ik dat op drukke tijden mensen wel een kwartier in de rij staan om bijvoorbeeld even in de Renault Twingo te kunnen zitten. De liefhebbers van exclusieve auto's staan weer met de mond open over het hek van de Ferrari-stand te kijken, maar hebben ook bij Jaguar een fraaie blik op de metallic groene XJ 220. En wat te denken van de TVR Griffith en de MG VR8, twee niet te versmaden heerlijkheden. Misschien dat ik intussen wel een beetje verwend ben en dat ik daarom deze Rai wat minder sfeer vond hebben. Wat wel in de loop der jaren duidelijk is veranderd, is de hoeveelheid folders die worden uitgedeeld. Zo'n tien jaar geleden zag je jongelui met dikke plastic zakken het Rai gebouw verlaten, maar nu kan één tasje nog maar schaars worden gevuld... Tony Vós belangrijk deel van de verkopen uit. De 2 liter oliestoker levert 90 pk. De Galant kan hiermee goed uit de voeten: een top van 175 km/u en sprintje in 13,9 seconden. De 1.8 en 2.0 zijn beschikbaar in GL en GLS uitvoering, terwijl de turbodiesel alleen als GL wordt aangeboden. De twee 6 cilinders kennen de specifieke GT- uitvoering, waarbij de 2.5 liter hatchback als Dynamic 4 wordt geleverd met vierwielaandrijving en vierwielbesturing. Het programma start met de sedan 1.8 GLi voor een keurige f.36.995,=. Dezelfde auto als hatchback kost duizend gulden meer. Voor de GLS- uitvoering wordt zes mille extra in rekening gebracht. 2.0 GLi is met f.39.995,= ook vriendelijk geprijsd. De sedan 2.0 V6 GTi 24-klepper staat voor f.58.995,= in de prijslijst, terwijl het technische hoogstandje uit de serie, de hatchback 2.5 V6 GTi 24V f.73.995,= moet opbrengen. Op de eerste zondag van de AutoRai stond op de Ringweg Amsterdam een file van maar liefst 5 kilometer. Ik denk dat alleen al dit ene feit bewijst dat de auto in Nederland nog steeds in een warme belangstelling staat. Honderdduizenden mensen hebben er graag een lange reis en eventueel een tijdje stilstaan voor over om de grootste showroom van Nederland te komen bekijken. De 1993 editie van AutoRai zal de geschiedenis in gaan vanwege de enorme hoeveelheid primeurs. Toch leek het erop dat de verschillende importeurs en fabrikanten deze hoeveelheid primeurs meer dan genoeg vonden. Kortom, de Rai was uitermate mat. Inderdaad zijn er veel nieuwe auto's te bewonderen, mc showelement vrijwel volledi en ze de "d r" een beet int ><k

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1993 | | pagina 19