Gi
D
"ZCZZ
De groei zit erin
o
1.8 motor
I
;h
1
Autotest:
Lees verder
in dit nummer
pag. 7
o.a.:
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Intervieuw:
R.B.P. Lauret
Peugeot 106 XRD
pag. 3
pag. 9
Opel Corset
"Kleine bolleboos"
voor
Citroën ZX
5-deurs
Model-
uitbreiding
Mercedes
Rai
roeïr
Donderdag 11 februari 1993
Oplage: 96.785 ex.
m
i.
ide
is er een
SF
was
4
De
(Auto Palace - De Binckhorst)
Jaargang 5
Nummer 6
meratie Mitsubishi Galant
troduceerd dateert alweer
de Rai zijn
je dealers te
zichte van
trend in het
ïaravans
nderdelen
rvelseweg 15
lichtunits en een forse
luchtinlaat in de bumper.
teilijk is in de
f origineel uit
heeft de
apart front
lem lange
>rzou
i dat
Vanneer u zo
behuisd bent
tijdens uw
vakantie kom
dan naar
voor de
ezondheids-
rg- kantoren
n instelligen
LBURG
Kolen”
eweg 111
ilburg
22860
Opvallend zijn ook de ronde
mistlampen die in de
meegespoten voorbumper zijn
geïntegreerd.
uari 1993-pagina 18
series krijgen eerst een letter,
gevolgd door drie cijfers, die
net als nu, de cilinderinhoud
aangeven.
Alle toevoegen als E voor
:-jectie, D voor diesel en T, C
L voor verschillende
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. DAT.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goirle,
Riel, Loon op Zand, Udenhout, Ber-
kel Enschot, Oisterwijk, Moergestel
en Hilvarenbeek.
Mercedes gaat de
typebenaming van haar
modellijnen ingrijpend
wijzigen.
De 190-opvolger is de eerste
auto die volgens dit nieuwe inje<
principe wordt benoemd. Alle of L
Vier-kleppen diesel
De C-klasse is ten opzichte
van de 190-reeks 3,9
centimeter gegroeid.
De auto biedt meer
interieurruimte, wat ten
opzichte van de 190 geen
overbodige luxe is. Daarnaast
kregen actieve en passieve
veiligheid en het comfort
extra aandacht. De C-klasse
van Mercedes krijgt een
complete uitrusting met een
full-size US Airbag in het
stuurwiel, integrale
flankbescherming, ABS,
stuurbekrachtiging, een
vijfbak, centrale
vergrendelihg, getint glas en
elektrisch bediende
buitenspiegels. Mercedes
volgt hiermee de koers die
kort geleden werd ingezet:
Meer auto voor uw geld.
G
In de C-serie introduceert
Mercedes de al langer
aangekondigde vier-kleppen
dieselmotor.
De C 220 heeft een 4 cilinder
2.2 liter met 16-kleppen, goed
voor 95 pk. Daarnaast is er eer
C 250 van 112 pk. Ter
vervanging van de 190D 2.0
blijft ook de 2 liter Diesel van
75 pk beschikbaar. Alle
diesels in de C- reeks
beschikken over een
oxydatiekatalysator en een
uitlaatgasterugvoersysteem.
Het programma
benzinemotoren meldt vier
mogelijkheden, allemaal met
vierkleppen-techniek.
Aan de basis staat een 1.8 liter
van 122 pk, gevolgt door een 2
liter van 136 pk. De 2.2 liter 4
cilinder levert net als in de E-
serie 150 pk, terwijl de
gebruiksmogelijkheden van
de hatchback zijn natuurlijk
uitgebreider. De Galant biedt
een behoorlijke binnenruimte
met een normale beenruimte
achterin voor twee
volwassenen. De hoofdruimte
is duidelijk afhankelijk van de
gekozen carrosserievariant.
De sedan scoort uitstekend,
terwijl niet al te lange mensen
in de hatchback toch al snel in
conflict komen met de
aflopende daklijn.
De interieurinrichting is sober
en zakelijk..Er worden
hoogwaardige materialen
gebruikt, maar ook hier
ontbreken net als bij de Colt
en Lancer enige fleurige
elementen. De basis GE-
uitvoering beschikt onder
andere over van binnenuit
Alhoewel het moei
zakenklasse nog o.
de bus te komen, v
Galant een heel c
met platte, extreei
Binnenruimte
De sedan heeft een zakelijke
uitstraling en kenmerkt zich
aan de achterzijde door een tot
op de bumper uitgesneden
kofferklep en doorgetrokken
lichtunits. De bagageruimte
heeft met 450 liter een voor
deze klasse normale inhoud.
De vijfdeurs hatchback, die
net als de sedan 4,62 meter
lang is, oogt duidelijk
sportiever. De achterlichten
zijn niet met elkaar
verbonden, maar de lage
tildrempel is wel aanwezig.
De laadruimte heeft met de
hoedenplank en achterbank
in stelling een gelijk volume,
maar de
Tijdens de komende Autotentoonstelling in Genève
zal Mercedes de opvolger van de 190-serie aan pers
en publiek tonen. Vanaf juni zal deze nieuwe
C-klasse de plaats van de 190 in de Nederlandse
showrooms innemen. Van de in 1982
geïntroduceerde Mercedes 190 werden er zo'n
2 miljoen eenheden gebouwd.
Bij de introductie van de
nieuwe driedeurs
modellen van de Citroën
ZX eind vorig jaar, werd
bovendien een 103 pk
leverende 1.8 liter
injectiemotor aan het
leveringsprogramma
toegevoegd.
Deze krachtbron
bestemd voor de
Avantage, Aura en Furio
met drie portieren.
Het leveringsprogramma
wordt nu echter
uitgebreid met een ZX
Avantage en Aura 5-deurs
eveneens met 1.8 liter
motor. De ZX Avantage
1.8i vijfdeurs kost f.31.340,=
terwijl voor de Aura
f.33.330,= op tafel moet
komen.
topmotorisering een 2.8 liter
24-klepper is van 197 pk. Alle
motorvarianten kunnen
worden gecombineerd met
vier uitrustingsniveau's
variërend van zakelijk tot
uiterst luxueus of sportief.
Mercedes-Benz Nederland
verwacht de prijsverhogingen
ten opzichte van de huidige
vergelijkbare types tot zo'n 4
procent te kunnen beperken.
verstelbare buitenspiegels,
getint glas, 185/70-14 banden,
van binnenuit te openen
achterklep, centrale
vergrendeling,
hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel, verstelbaar
stuur, stuurbekrachtiging en
een toerenteller. De GLS biedt
vooral een aantal elektrisch
zaken extra, terwijl de GT-
uitgave uitsluitend bedoeld is
voor de twee topmodellen.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-af deling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Dynamic 4
Het motorenaanbod start met
een 1.8 en 2.0 liter met 4
kleppen per cilinder en
vermogens van
respectievelijk 126 en 137 pk.
De 1.8 haalt al een top van 200
km/u en trekt in 10 seconden
van 0 tot 100 km/u. Volledig
nieuw zijn de twee V6-
krachtbronnen met 2.0 en 2.5
liter inhoud en 150 of 170 pk
vermogen. De 2 liter V6 wordt
geleverd in de meest complete
sedan, terwijl de 2.5
uitsluitend als hatchback
verkrijgbaar is. De diesel
maakt bij de Galant een
carrosserievarianten
verdwijnen.
De opvolger van de Mercedes
190E 1.8 gaat dan ook C 180
heten. De middenklasse 200-
300-reeks krijgt de benaming
E-serie, terwijl het topmodel
natuurlijk S- klasse blijft
heten. Ook de SL- en G-typer
behouden hun naam, maar
deze letters komen eveneens
voor de cilinderinhoud te
staan. De versies met een
dieselmotor krijgen de
vermelding "diesel" rechts op
de kofferklep.
Hoofddorp - De eerste gei
die in Europa werd geinti
uit 1975. De vijfde generatie beleefde op
debuut en is vanaf nu bij de Nederlands»
vinden. De auto is direct als vierdeurs sedan en
vijfdeurs hatchback verkrijgbaar met een ruime
keus aan motoren. De auto is iets ten opzi"u*"
zijn voorganger gegroeid, een algehele tr
segment waarin de Galant thuis hoort.
Mercedes-topman Hermut
Werner verklaarde
onlangs dat de huidige
modellen technisch zo
gecompliceerd zijn, dat ze
verhoudingsgewijs
duurder zijn dan de
concurrentie. Hierdoor
het kunnen gebeuren c
Mercedes zich uit de
markt prijst. Mercedes zal
daarom gaan proberen
kwalitatief hoogwaardige
auto's te blijven leveren,
maar het aantal
segmenten waarin men
actief is uit te breiden. In
1994 komt Mercedes met
een in Spanje
vervaardigde ruimte-auto
die het moet gaan
opnemen tegen de
Renault Espace en
Chrysler Voyager. Ook op
het gebied van
vierwielaangedreven
terreinauto's mogen
bijvoorbeeld de Range
Rover, Land Rover
Discovery, Jeep Cherokee
en Mitsubishi Pajero
nieuwe concurrentie uit
Duitse hoek verwachten.
Tenslotte lijkt het moment
aangebroken te zijn dat
Mercedes met een
stadsauto gaat komen.
Men noemt hierbij de
Renault Twingo als
voorbeeld. Dit model komt
de tweede helft van de
jaren negentig op de
markt, en zal
waarschijnlijk ook in een
electrisch aangedreven
variant worden
uitgebracht.
auto o
.naar het
ontbreekt
vrijwel volledig. Bij Nissan
hebben ze de "dancing
Micra" een beetje in het
midden van de stand
verstopt, maar van enig
verder spektakel is op de
Rai nauwelijks sprake.
Maar ik mag daarbij
natuurlijk niet de primaire
functie van de Rai
autotentoonstelling
vergeten. Het publiek kómt
in de eerste plaats voor de
auto's en die staan er in
overvloed. Zo hoorde ik dat
op drukke tijden mensen
wel een kwartier in de rij
staan om bijvoorbeeld
even in de Renault Twingo
te kunnen zitten. De
liefhebbers van exclusieve
auto's staan weer met de
mond open over het hek
van de Ferrari-stand te
kijken, maar hebben ook
bij Jaguar een fraaie blik
op de metallic groene XJ
220. En wat te denken van
de TVR Griffith en de MG
VR8, twee niet te
versmaden heerlijkheden.
Misschien dat ik intussen
wel een beetje verwend
ben en dat ik daarom deze
Rai wat minder sfeer vond
hebben. Wat wel in de loop
der jaren duidelijk is
veranderd, is de
hoeveelheid folders die
worden uitgedeeld. Zo'n
tien jaar geleden zag je
jongelui met dikke plastic
zakken het Rai gebouw
verlaten, maar nu kan één
tasje nog maar schaars
worden gevuld...
Tony Vós
belangrijk deel van de
verkopen uit. De 2 liter
oliestoker levert 90 pk. De
Galant kan hiermee goed uit
de voeten: een top van 175
km/u en sprintje in 13,9
seconden. De 1.8 en 2.0 zijn
beschikbaar in GL en GLS
uitvoering, terwijl de
turbodiesel alleen als GL
wordt aangeboden. De twee 6
cilinders kennen de specifieke
GT- uitvoering, waarbij de 2.5
liter hatchback als Dynamic 4
wordt geleverd met
vierwielaandrijving en
vierwielbesturing.
Het programma start met de
sedan 1.8 GLi voor een keurige
f.36.995,=. Dezelfde auto als
hatchback kost duizend
gulden meer. Voor de GLS-
uitvoering wordt zes mille
extra in rekening gebracht.
2.0 GLi is met f.39.995,= ook
vriendelijk geprijsd. De sedan
2.0 V6 GTi 24-klepper staat
voor f.58.995,= in de prijslijst,
terwijl het technische
hoogstandje uit de serie, de
hatchback 2.5 V6 GTi 24V
f.73.995,= moet opbrengen.
Op de eerste zondag van de
AutoRai stond op de
Ringweg Amsterdam een
file van maar liefst 5
kilometer. Ik denk dat
alleen al dit ene feit
bewijst dat de auto in
Nederland nog steeds in
een warme belangstelling
staat. Honderdduizenden
mensen hebben er graag
een lange reis en eventueel
een tijdje stilstaan voor
over om de grootste
showroom van Nederland
te komen bekijken.
De 1993 editie van
AutoRai zal de
geschiedenis in gaan
vanwege de enorme
hoeveelheid primeurs.
Toch leek het erop dat de
verschillende importeurs
en fabrikanten deze
hoeveelheid primeurs
meer dan genoeg vonden.
Kortom, de Rai was
uitermate mat. Inderdaad
zijn er veel nieuwe auto's te
bewonderen, mc
showelement
vrijwel volledi
en ze de "d
r" een beet
int ><k